onsdag 30 maj 2007

Blomma, värmepump och lite tända ljus

Idag är en riktig skitdag. Ute är det rena rama hösten och inne finns det inget varmvatten. Igår kväll när lillflickan skulle badas upptäckte vi att vattnet var iskallt, det fanns helt enkelt inget varmvatten. Våran värmepump hade slutat att fungera. Till saken hör att den bara är drygt fyra år gammal, man tycker ju att den skulle hålla lite längre!! Jaja, nu ska det iallafall komma någon gubbe imorgon och titta på den. Man kan ju hoppas att det är något som går att åtgärda och som helst inte kostar massor.
kk
Eftersom vi inte vet när vi får tillbaks varmvattnet så har hela familjen varit och duschat hemma hos mamma två mil bort nu ikväll. Mamma berättade då att när hon var liten fick dom bada i en balja på gården. Lyckan var därför stor när hennes morföräldrar flyttade in i en lägenhet där det fanns ett riktigt badkar. Då åkte hela familjen dit en gång i veckan och badade. Obs! min mamma är inte född på 1800- talet utan 1951.
ddd
dd
Hursomhelst, jag tänkte mitt i allt elände visa er min fina buskpion. Visst är den vacker!
jjj
mmm
Tur i oturen är ju ändå att värmepumpen har valt att lägga av nu. Det är ju inte vinter så vi fryser ju iallafall inte. Vi har ändå, för att mysa till det lite, tänt en massa ljus och i kakelugnen sprakar en eld.

nnPå återseende. Kram Marie.

kk
Ps. Tack för alla kommentarer om mina trädgårdsmöbler.


19 kommentarer:

Pia..... sa...

Hej...får väl hoppas att du har det liiite mysigt där i stearinljuset och att kakelugnen värmer er...men det är för väl att det 4ändå är nästan sommar...till helgen kommer VÄRMEN ...tror jag ..fin och söt blomma du har fotat..varma kramar till dej..PIA

Pia..... sa...

Det smet med en liten fyra av misstag..:)

Marres Hörna sa...

Va härligt det ser ut med alla ljus. Dom där ljusstakarna var ju hur fina som helst!

/Martina :-)

Tonje sa...

så stemningsfult det ble i vinduet ditt med alle de flotte lysene...får håpe dere får fikset varmepumpet og at det ikke blir så alt for dyrt å fikse den.

Elzste sa...

Som sagt. Var glad att den gick sönder nu och inte, som för oss, mellan jul och nyår!!! Då var man begåvad med extra tjock plånbok (!) och kallt var det. Brrr!
Kram Elzie

Cilla sa...

In och kikar på dina bilder från lustfyllt, jag säger bara ljuvligt!
Lyckliga du som bor så nära att du kan fara och hälsa på nu som då :)
Vilken underbar fönterbild!
Äsch då om värmepumpen lagt av, det finns ju kulare saker att lägga pengar på. Hoppas iaf det ordnar sig! Ha en bra dag!

vildängel sa...

Ja verkligen rätt tidpunkt för en värmepump att lägga av - mitt i sommaren känns ju bättre än mitt i vintern... Hoppas ni snart löst problemet och har värme och varmvatten igen.

Susanne sa...

Värmepumpar är opålitliga as (ursäkta språket) Vi har också råkat ut för det. Vilket mysigt fönster med alla ljus. Underbart! Pionen gick inte av för hackor den heller. Definitivt en av mina favoritblommor. :-)

Guldkant På Livet sa...

Tur värmepumpen lägger av ibland så man får frossa i vackra ljus!! Det blev så mysigt där i fönstret!! Ja, vi är så bortskämda och tänker inte på den lyx vi omger oss i, bra att bli påmind i bland, då uppkattar man det lilla sedan...Helt udnerbar blomsterbild du fotat! Mari.

Malin sa...

Ja detta var då ett sammanträffande...vi har inget varmvatten vi heller. Pannan är inte på humör och vill inte starta. Maken ska pilla med den ikväll och antagligen få vi ta oss till hans jobb för att duscha...Tur att det inte är mitt i vintern men krångligt blir det ändå...
Kram på dig från Malin

signe sa...

Oj, va trist att det pajade redan!..men det går säkert att fixa eftersom den är såå ny. Vår värmepump var sen 80-talet och gick sönder vår första vinter i huset...i december månad när det var som kallast..men som tur var så gick det att få mer effekt på elpannan än vi trodde så det gick bra. I februari året efter satte vi in ny panna..puh!..Men det är inte kul när sån som man förväntar sig ska funka går sönder när man minst anar det! :) Vilken fin pion och vilket fint fönster med ljus i, mysigt! :)

vitahemsara sa...

Ser så mysigt ut med alla stearinljus! Har oxå en sånn lykta!
ha en bra dag

Anemone sa...

Ja er det ikke noe så inn i h... når slie ting skjer. Typisk, og så vann som en er så avhengig av. Hadde (til trøst) en slik episode jeg også for noen år tilbake, og DA først ser en hvor avhengig en er av vannet !! Tenker bare på do besøk !!
Du har laget det litt trivelig med levende lys da ser jeg.
Håper for deres del det ordner seg om litt.

Anonym sa...

Hej!
Jag vet inte hur mycket du tittade på min blogg, men jag har ju inte hunnit så långt. Bilen fick jag lägga in senare, för jag glömde att klicka fram bilden på det rätta inlägget *s*. Så är det att vara nybörjare.
Kram Elzie

Dubbelörnen sa...

Trevligt att du tittade in hos mig mitt under värsta actionrullen!

Ja tack gärna!! Räcket var underbart, så enkelt men så otroligt vackert...

Kram

Anna sa...

Så tråkigt med pumpen - det är då man märker att det inte var bättre förr. Såg att du är från Västergötland och blev så nostalgisk. Jag var där mycket som barn och hade min första kärlek där, (jag var 11 år) i Herrljunga och i Vara var jag. Nog är det Västergötland?

Hoppas det ordnar sig snabbt med pumpen!

elin1976 sa...

Så bra at dere har "mamma" bare 2 mil borte. i har også måtte reise for å dusje andre steder fordi varmtvannet streiket. Men men det kunne vært verre. Godt at det kommer en kar for å fikse dette for dere. Lykke til . Masse klemmer fra Elin:O)

Anna sa...

Men vilken otur! Hoppas att det ordnar sig nu med värmepumpen! Lite jobbigt att åka 2 mil varje gång man ska duscha:) Annars såg jag i ngn inredningstidning, kommer inte ihåg vilken, att det är tydligen helt ok att ställa ut en stor badbalja i zink och bada skumbad i trädgården! Men då måste ni ju först värma vatten på spisen:)

Vacker stämningsfull bild med de fina ljusstakarna i fönstret!

Ha en bra dag!
Kram
:)Anna

Elzste sa...

Hej igen!
Tyckte min kommentar lät så dum så jag vill tillägga en sak. Nämligen att oavsett årstid så är plånboken inte alls sugen på en sån här utgift. Och nu på våren när man ser alla blommor man bara vill ha och ha och ha...
Ha en trevlig helg.
Kram Elzie