tisdag 15 maj 2007

Våran kakelugn

På 20-talet, när vårat hus är byggt, var det vanligt med kakelugnar. I vårat hus har det funnits minst fem stycken från början. När vi flyttade in fanns ingen kvar. Att sätta in en gammal kakelugn trodde vi var väldigt dyrt så vi planerade att sätta in en kamin istället.

Som tur är så har vi en suverän murare i våran stad. Han frågade oss om vi inte hade funderat på att sätta in en kakelugn. Jo sa vi, men det är väl väldigt dyrt. Men, det visade sig att det inte kostade mer än en kamin. Vår murare hade ett antal gamla nedplockade kakelugnar som vi kunde välja mellan. Så här fin blev den.

Kakelugn på väg att muras upp.
d
d
Här är den färdig.
d
d
Kakelugnen står i ett hörn av matsalen.
dd
dd
Närbild av mönstret på kakelugnen.
dd
dd
Ljuslyktan i fattigmanssilver hänger på "spjällpinnen".


Ha en fortsatt bra tisdagskväll.
Kram Marie

19 kommentarer:

Anna sa...

Vilken underbart vacker kakelung!
En sån tur att ni fick tag i en gammal, för det är ju det mest genuina i ett hus från 20-talet! Trodde också att det skulle vara dyrare än att sätta upp en nytillverkad. Där ser man!

:)Anna

LantlivsAnette sa...

Otroligt vacker kakelugn..vi har en också som murats upp av min pappa,den måste jag nog också visa på bloggen här framöver.Vacker tapet har ni också,jag ser den bredvid ugnen..Kram Anette

Guldkant På Livet sa...

Mycket vacker kakleugn! Tur ni valde det i stället för en kamin då, för dessa värmer ju bra och är dessutom så vackra att se på, ett smycke för rummet! Den gjorde sig väldigt bra där, jättefin!! Mari. ( Fin lykta med!)

Det Ljuva i livet sa...

Åh vad fin!! Vill också ha en sån, tyvärr så passar den nog lika bra i en mexitegelvilla från -73.

Guldkant På Livet sa...

Å missade dina fina ljus inlägget udner!! Jag gillar också ljus, är ljusmissbrukare....
Det var jättevackert som du hade ställt dem där!

Viktoria sa...

Vilken tur att ni valde kakelugn istället för braskamin. Kakelugnar är ju så vackra! Skulle gärna vilja ha en.

Elzste sa...

Så vackra kakelugnar är (var?). Dom är som ett konstverk i sig själva.
Ha en skön långhelg.
Kram

Signe sa...

Det är ju så underbart med kakelugnar! Jag har fått för mig att själva kakelugnen inte är så dyr men att uppsättningen kostar rätt mycket!..stämmer det?
Jag bor oxå i 20-tals hus och har 2 bevarade kakelugnar som går att elda i, synd att man inte bevarat fler! Det är ju såå mysigt att elda i dom!
Va vacker din var!

Underbara små ting sa...

Även om jag själv föredrar rustika gjutjärnskaminer så tycker jag erna kakelugn är bland de vackraste jag har sett.

Jag förstår att ni är glad för erat val och det skulle jag också vara om jag var er.

Mönstret är ju så vackert !!!

Kram Kram
Carina

Tonje sa...

Så vakker den er!! Jeg har så lyst på en slik selv,men jeg har også trodd at de var så utrolig dyre...

Anette sa...

Hej Marie!
Jag heter Anette och jag har också ett gammalt hus där det saknas kakelugnar i en del rum....hur mycket kostade det att sätta upp en kakelugn ? Är nyfiken för jag tänkte själv sätta in några.
Kanonfint blev det ju!!
Anette

Jordgubbar med mjölk sa...

Åh vad jag blir avundsjuk! Så vacker! Precis en sådan drömmer jag om! Min syster har gått en kakelugnskurs och har lovat att sätta upp en åt mig någongång, men det är tydligen flera veckors arbete!

Jennyshemochharmoni sa...

Vilken fantastisk kakelugn! Ingenting slår en kakelugn enligt mig. Det är såååå otroligt mysigt! Jag skulle gärna ha fler hemma hos mig också :) Låter ju bra att det inte kostade mer än en kammin :) Superfint och inspirerande!

Marie sa...

Tack för alla kommentarer om våran kakelugn.

Som jag kommer ihåg det kostade själva kakelugnen ca 3000 kr.

Ha en bra kväll.
Marie

Laila sa...

Så vakker kakkelovnen er. Tenk å hatt en slik!!
Veldig mye fint å se på bloggen din. Nå skal jeg kose meg videre med alt det vakre du har her inne.

Laila

Akinnah sa...

Men helt otroligt vilka vackra detaljer på kakelugnen. Och så vit och fin och så underbar - precis vad man bara kan drömma om... :) Vad häftigt att den är gammal på riktigt och att ni fick hjälp att hitta den och till hyfsat pris! Wow... :)
/ Annika

Anonym sa...

Vilken tur ni har med murare, du borde nästan sätta ut hans företagsnamn så andra kan hitta honom. Vad bra att ni satte in en äkta kakelugn istället, det passar ju så mycket bättre med huset och den ser riktigt fin ut, vacker krona. :)

Anonym sa...

hej hej jag bor i Mariestad och skulle också vilja sätta in en kakelugn i mitt hus. Vad heter muraren ni hade? Han verkar så duktig.

Marie sa...

Muraren heter Håkan Rustad och har sin firma här i Hjo.

Mvh Marie