lördag 16 juni 2007

Mammas trädgård

Min mamma är otroligt trädgårdsintresserad. Hon har älskat blommor ända sen hon som 5-åring fick boken Floran i färg. Hon har fortfarande kvar boken och det syns verkligen hur mycket hon har bläddrat i den.
sss
Idag visar jag bilder från mammas och hennes mans trädgård. En trädgård i ständig förvandling.
sss
Orientalisk vallmo.
sss
ssss
Här ser ni en del av den stora rabatten/trädgårdslandet.
ss
ss
ss
ss
Vit iris.
sss
sss
Mamma är gift med världens mest händiga man. Här har han gjort en rosenbåge. Längst upp sitter en fransk lilja som egentligen hör till en gardinstång. Här blommar snart New Dawn.
ss
sss
Förra året gjorde mamma hur mycket saker som helst i betong, bl. a. de här söta hjärtana.
sss
sss
Underbar pion, doftar ljuvligt.
xx
xxx
Här har den händige mannen gjort en rund boll i armeringsjärn.
ccc
ccc
Här är en del av trädgårdslandet. Mitt i går en gång gjord av tegelpannor. Till höger är kryddodlingen. Till vänster har hon sått sallad i olika färger. Rakt fram är det en liten uteplats.
ccc
ccc
På uteplatsen står det här vackra lilla växthuset. Gissa vem som har gjort det? Just det, den händige mannen.
ccc
ccc
Här finns också ett litet fågelbad i betong.
ccc
ccc
Ännu en vacker pion.
ccc
ccc
I trädgården finns flera olika små sittplatser. Det här är en av dem.
ccc
ccc
Jag älskar den här vackra rostiga lyktan.
cc
Återkommer längre fram i sommar med flera bilder från deras trädgård.
cc
Ha en trevlig helg.
Kram Marie

29 kommentarer:

Snurran sa...

Så underbara bilder ,vilken ro...
Kikar in och återkommer gärna
Tack för stunden här/mvh Snurran

Guldkant På Livet sa...

Vilken helt fantastisk trädgård din mamma och hennes man har!! Oj, oj, den vita Irisen, Pionen som hade en helt ljuvlig färg, allt vackert i betong och vilken sagolik sitthörna!! De skulle kunna ta inträde i den vackra trädgården!! Ha en bra helg och hälsa dem!! Mari.

Anemone sa...

Så trivelig. Liksom litt engelsk over den hagen...ikke så velorganisert og "rett" som mange vil ha det. Jeg elsker slike hager med masse av stauder og litt uryddig uttrykk.
Min mamma er også skikkelig hage entusiast, elsker å stelle i den. Håper at jeg også får den samme interessen når jeg får bedre tid. har i alle fall lyst, men skorter litt på tid og overskudd.
Vi får prøve å få med oss noen knep begge to...av våre mødre.

StyggaLillaLoppan sa...

vilken underbar trädgård mamman din har...och lyktan var underbar och vilken härlig blogg med massa inspiration .
kommer tillbaka !

Moas Gård sa...

Vilken härlig trädgård din mamma har visar att hon har känsla för det sköna här i livet..och en händig karl är ju inte fy skam att ha vid sin sida i såna lägen..Lyktan var ju riktigt fin den också...

Inmycarport sa...

Dom har en jättefin trädgård. Lummigt och fint. Bollen i armeringsjärn tycker jag speciellt mycket om.
Jag önskar att jag hade lite mer tid för trädgården och lite mer kunskap..

Kram Maria

Birgitta sa...

Hej, vilken trevligt blogg jag halkade in på via malin. Din mamma verkar ha det lika bra som jag med en händig och hjälpsam man. Fina bilder. Återkommer hit. Kram

Sagalisa sa...

Jättevacker trädgård!!Så ska jag oxå ha det när barnen har blivit äldre,nu samsas man med studsmattor,poolar o en massa plastic-fantastic../Anna

Hem & Harmoni sa...

Verkligen mysig och fin trädgård! Helt underbar!!
Ha en skön helg! ;)

Interiørhuset sa...

wow...wow....for en nydelig og flott hage. De bildene dine var s nydelige. Det vises på bildene at din mor er glad i hager og blomster. Det strålte glede og harmoni ut fra bildene her=)

Viktoria sa...

Oj! Vilken underbart vacker trädgård! En sådan trädgård drömmer jag om!
Kram.

Fridhemspinglan sa...

Underbar trädhård!
(Underbar man!)

Jag vill lära mig gjuta i betong.

Där ser man var du har det estetiska ifrån.

Ingela :D

anna.a/dromhem.blogg.se sa...

Vilken underbar trädgård!!

Kristin sa...

Hej Marie, vilken underbar trädgård och vilka vackra bilder, man nästan känner hur gott det doftar av sol och blommor! Hjärtan i betong - vill jag också ha!!! Köpte ett förra året men har inte provat att gjuta betong själv. Mamma och jag sa att det skulle bli sommarens projekt, men ännu har vi inte satt igång.
Kram - Kristin
PS: Tack för hjälpen med tapetnamnet!!! :-)

Susanne sa...

Den otroligt vackra orientaliska vallmon skulle jag kunna döda för att komma över! :-)

Pia..... sa...

hej...ojojoj..vilken trägård...du visar upp..vallmon var häftig..betonghjärtan likaså...kul att se...PIA

Anna sa...

Oj oj oj vilken underbar trädgård din mamma har! Fantastiskt vacker! Och den fina rosenbågen skulle jag mer än gärna velat ha!

:)Anna

marie sa...

Åhh! Vad kul att få se en så fin trädgård! Skulle också vilja ha bollen och bågen i järn!!! Så skulle din mamma behöva vara här o hjälpa mig ett tag! Hihi!! Hinner inte med trädgården riktigt än! Men man behöver ju inspiration innan man sätter igång! Tack för titten! :) Marie

vildängel sa...

Vilken fin trädgård - gillar den orientaliska vallmon väldigt mycket. :D

Skrotmaja sa...

Men herregud så fint! Skicka hit händige herrn vettja!!!

signe sa...

Oj, vilken underbar trädgård!..och vilka söta hjärtan hon gjort! Tänk att få ha en sån trädgård, lummigt och fint! Jätte fina bilder oxå! Kram :)

Hulda sa...

Så vakre bilder fra din mammas hage. Flott det lille drivhuset, pionen ser nydelig ut! Likte også hjertene hun har laget, og så lyktene da. :)

LantlivsAnette sa...

Vilken underbar trädgård..där har dom lagt ner många timmar..jättefint..kram

Elzste sa...

Nog kan man kalla det trädgård alltid. Och vad roligt det är med händiga människor - vilket sätt de är händiga spelar ingen roll. Ser fram emot mer bilder framöver *s*.
Kram Elzie

purple sa...

Så mycket vackra bilder, det ser jättefint ut!

Malins-Kuriosa sa...

Men herregud detta är ju en visningsträdgård...ett sådan paradis. Många detaljer där som jag ska kika mer noggrant på...Ett fint växthusbygge det där lilla på ben...
Oj oj oj...ska verkligen bli kul att få se mer bilder därifrån framöver!
Kram från Malin

hulukvarn sa...

Vilken underbar trädgård!! vilken härlig inspiration!

Lella sa...

Vilken fantastisk trädgård! Betong, armeringsjärn och gång av tegelpannor, underbart!!! Skrev ut några bilder så jag kan visa min Handyman nya projekt i vår trädgård :o)

petra sa...

Din mammas trädgår är så underbar, här kan man hitta många nya ideer att själv prova!