torsdag 14 juni 2007

Mormors klänning

Min mormor och morfar har betytt jättemycket för mig. Som barn var jag ofta hos dem. Bland mina bästa barndomsminnen så finns bl. a. härliga sommardagar hos dem med fika i trädgården, lek i vattenrännan, jordgubbsplockning och mycket spring i benen. Det är nu många år sedan de gick bort men minnena har man ju som tur är kvar.
xx
På ena väggen i vårat sovrum hänger en klänning som mormor hade som barn, den är så vacker. Skir och tunn, som ett riktigt smycke. Fantastiskt att tänka sig att hon som liten 1-åring på 20-talet har haft den på sig.
sss
hj

I ramen från Skarp kalligrafi sitter ett svartvitt foto på mina två sötnosar.
m
l
Rosor från trädgården.



23 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Jaa du..vad säger man nu då..underbart...vilken vacker klänning !!!och allt fint pynt på hyllan..verkligen vackra saker...

Lena sa...

Men åhhh vilken underbar söt liten klänning!! Och vilken fin tapet du har, den gillar jag jättemycket!!

johanna sa...

åhh vilken klänning helt ursöt..o viken fin hylla allt är jättefint precis som det alltid är här..
kram johanna

Skrotmaja sa...

Hm, jag känner igen mig i den relation till dina morföräldrar som du beskriver. Vackert att ha din mormors lilla klänning hängande som ett kärt minne.

Ha en fin kväll!

Hulda sa...

Så fint du har laget det på den hvite hyllen. Nydelig liten kjole etter din mormor. Helt fantastisk at den er bevart så fint. Jeg har også gode minner etter min morfar. Han var alltid så flink til å ta seg tid til barnebarna. Mormoren min lever enda. Nydelige roser fra hagen din, skjønn vase også.

Karna sa...

Åhhh så nydelig, så bra at den er blitt tatt vare på i alle disse årene, fantastisk fint minne!

Interiørhuset sa...

så vakker den kjolen var...det må være helt fantastisk å eie noe så flott etter din mormor...
Minnene lever videre selv om de forlater oss...

Elzste sa...

Vilken underbar klänning. Förstår att du är glad att ha den. Men jag skulle vara livrädd för att förstöra den. Men vilket minne...
Ha en skön helg Marie.
Kram

Milly sa...

vilken söt klänning, ett underbart minne!

Inmycarport sa...

Vilken söt klänning..och vackra rosor..
Jag ser att du också har en bräda från Ylva..jag har också några..de är så fina, hon har en så otroligt fin stil...
Kram Maria

Susanne sa...

Vilken söt liten klänning. Förstår att den är ett kärt minne för dig. Så vackra rosor, den rosa färgen med inslag av gult är ju underbar!
Må så gott!

signe sa...

Men åh vilken vacker liten klänning!..va kul att ha den kvar! Min mormor och morfar har betytt mycket för mig oxå..har mycket saker sparade från dom och har visat många på bloggen :) ..vilket fint arrangemang du har gjort med hyllan, skylten och upphängningen av klänningen!..å så får jag se den fina tapeten igen *ler* Ha en skön helg! Kram

Fridhemspinglan sa...

Det var ju supergulligt!

Jag har också en såndär söt gammal klänning - har länge tänkt hänga upp den nånstans. Hoppas bara jag hittar den!

Undrar om man skulle våga sig på att göra en såndär skylt...
Men jag undrar om jag skulle få till texten lika fint. :S
Ingela

vildängel sa...

Vilken underbar klänning och vilket underbart arrangemang du gjort med och runt den. :)

Mia sa...

Ja, minnena kan ju ingen ta ifrån dig..

Vad fint!

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Önskar jag också hade en gammal klänning efter mormor kvar..men ack nej.
Hon gjorde mattrasor av det mesta. Tillomed sin egen brudklänning!!

Tur att jag har annat handarbete kvar dock:-)

Susanne

Malin sa...

Så gulligt du gjort och klänningen är verkligen söt...ett litet smycket i ssig.
Kram o Trevlig Helg du med!
Malin

Skrotmaja sa...

Hej...tack, det behövs!

Pia..... sa...

Hej..vilket skatt du har hängnas på väggen..så roligt att ha...söt hylla med tillbehöret...:) vasen är det något du gjort eller finns den att höpa för att hänga? ha en trevlig helg..PIA

Jennyshemochharmoni sa...

Klänningen var helt underbar! Presis som dina bilder *njuter* Otroligt inspirerande! Ha en riktigt trevlig helg! Stor KRAM

Kristin sa...

Hej Marie! Vad underbart vackert, som vanligt när du visar bilder!

Du, har en fråga - vad heter tapeten???? Precis en sådan vill jag ha i vår blivande matsal!

Hoppas du orkar svara, kram så mycket från Kristin

johanna sa...

Lycka till i dag på auktionen hoppas du hittar riktigt mycket fint...kramar

Nygammalt sa...

Vilka vackra bilder- och vilken söt klänning. Vad kul att ha!