söndag 12 augusti 2007

Vårat senaste projekt

Jag har alltid älskat möbler med lådor. Det är något med lådor som väcker det nyfikna lilla barnet inom mig. När jag var liten hade min bästa kompis en liten minibyrå med lådor stående på sitt skrivbord. Åhh vad jag älskade att titta i de små lådorna som innehöll luktsuddigummi , bokmärken, paljetter m.m och såå avundsjuk jag var på den. För att inte tala om Pippi Långstrumps underbara byrå full med små lådor fyllda med saker. Ja , jag var bokmal redan som liten och dagdrömde ofta om att få gå på upptäcktsfärd i just den byrån.

Ja, nu har jag iallafall fått en möbel med lådor i , närmare 32 stycken, så jag är rätt nöjd! Har alltid önskat att jag en dag skulle ramla över en gammal köpmansdisk, och en dag tidigare i somras så gjorde jag just det. Det lustiga är att jag hittade den på våran lokala antik/loppis ställe, och ni ska veta att jag bor inte på någon stor ort precis. Ibland ska man ha tur.

Den var inte direkt i något toppskick, så efter lekstugeprojektet så var det äntligen köpmansdiskens tur. Jag var så ivrig att komma igång så jag har t.o.m glömt att ta kort på hur den såg ut från början. Men ni får tänka er en köpmansdisk från 30-talet utan sidor, lite ranglig, lite vattenskadad och utan någon skiva ovanpå. Som ni kanske förstår köpte vi den ganska billigt!

Ja nu har vi iallafall kommit så långt att vi äntligen har fått börjat att måla den. Lite målning och slipning återstår, men i slutet av veckan hoppas jag att den står på plats i vardagsrummet.

Ha en bra vecka. Kram Marie

36 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Fin disk! Du undrade vem vi andra är som tittar in i ditt hem... Jag heter Petra och bor i Finland,och tittar alla dagar in en stund på din blogg.Fint hem och fina vackra saker!

Skrotmaja sa...

Men du, stort grattis...letar och längtar efter att jag skall springa på "min". En dag händer det, det är ju det man vet med säkerhet : ) Din ser ut att bli jättefin!! Det blir kul att se vad du gör med den, vad som händer när den kommer på plats, det vill säga. Riktigt fin har ni gjort den! Bra jobbat : )

Sov gott : )

Dubbelörnen sa...

Vilket underbart skåp... snart blir väl vårt vard rummet klart, då ska jag lusläsa Blocket!!

Kramar

Sig sa...

Å den var kjempefin! Får aldri nok av skuffer. Koseleg blogg du har.

mvh Sig

signe sa...

Ååååh, jag är precis likadan! Jag älskar lådor! ..och när jag var liten var jag som du berättar!..Din köpmansdisk är ju helt fantastisk! Gigantisk och massor av lådor Va skoj!..den ser ju fräsch ut nu i alla fall!
Jag hittade ett skåp för många år sen på auktion med släta oansenliga luckor och så öppnade man och det var säkert ca 20 små fyrkantiga lådor med ringbeslag...wow..tyvärr blev jag dumsnål som vanligt och blev tyvärr inte ägare till den...grämer mig fortfarande och kan fortfarande se den framför mig! ...så grattis till fyndet..ser fram emot att få se den på plats sen! :) Kram

Lotta sa...

Men den var härlig ! Fin blir den oxå !! Ja vad är det med lådor , jag e oxå jättefacinerad (stavas ???) . Ha det gott ! Ser fram emot fortsättningen .

Hulda sa...

Den var du heldig med! Ser jo kjempefin ut! Gleder meg til å se den på plass i vardagsrummet ditt. :) Jeg har også et malingsprosjekt på gang. Skal male en kjøpmannsdisk som står i stua. Skal ha den antikkhvit eller vanilje. :) Har kjøpt knotter til den også. Ha ei fin uke!

Nygammalt sa...

Där har du gjort dig ett bra köp! Köpmansdiskar är verkligen fina, hoppas att jag en dag hittar en också.
Välkommen tillbaka till min blogg igen.
Kram.

johanna sa...

näää vad fin,jag älskar köpmansdiskar de är sååå fina.Grattis Marie vad roligt att du hittat en,den var verkligen jättefin.
kraaam

elin1976 sa...

Så flott kjøpmannsdisk. Jeg har alltid ønsket meg slik med masse rom i. Men jeg måtte kjøpe meg en ny som jeg malte. Men den er ikke så fin som denne. Herregud så mange rom det er i den. Hvordan skal man finne frem. he he
Grattis i allefall. Klem:O)

Uppe på vinden sa...

Sååå fin! Verkligen ett underbart ställe att "gömma" undan prylar på! Blir roligt att få se var den hamnar!! Kram på dig!

Lavendeldoft och vita spetsar sa...

Vilken fin disk du hittat! Så bra att gömma allt småplock i. Visa gärna framöver hur den blev när den kom på plats!
Kram Linda

Petra sa...

Åh, vad jag blir grön av avundsjuka!! Så vacker!!!
Det måste kännas som du hittat en skatt! Roligt!

Granne med Selma sa...

Vill också ha...fast jag kan väl unna mig att säga GRATTIS till ditt fina, fina fynd! *hihi*
Stor kram!

VÅRT NYA HEM sa...

En sån jättefin köpmandisk! Å så himla mycket bra förvaring i och med alla dessa lådor! Ska bli jättekul att se den på sin plats i vardagsrummet sedan. Själv har jag en strykning kvar på mitt eksidebord och knopplist, kanske ska sluta blogga nu och greppa penseln...Ha en skön måndag! Kraam!

vildängel sa...

Åh vad häftigt! Jag älskar oxå lådor där man får undan allt "skrot och korn" som annars ligger framme :)

Anonym sa...

åh vad avundsjuk jag blir! jättefin!! Alltid kul när man gör fynd! Kan man säga annat än grattis.. :)
kram annica

LantlivsAnette sa...

Åhh du ..den var fin den..eller blev fin..ni har ju jobbat på bra med den..så många lådor som ska slipas och målas !!Men efter ett tag så har man glömt hur jobbigt det var, och tur är väl det för snart ramlar man på ett nytt projekt eller hur ? Kram Anette

Lina sa...

Tjusigt!!!

Smultronstället sa...

Oh vilken läckerbit! =) Har också en köpmandisk som stammar från mina släktingarns affär som jag länge funderat på om jag ska släpa in och göra i ordning, den är tyvärr i mycket dåligt skick just nu så det känns lite jobbigt.

Guldkant På Livet sa...

Grattis till det fina fyndet!! Vilken vacker möbel, så snygg och dessutom praktisk och använbar, till även annat än luktsuddgummi : ) En sån skulle jag med vilja ha, å va härligt att få ha en låda för varje sak, ljus, servetter osv.. vilken lycka, jättesnygg var den!! Mari.

Elzste sa...

Vilken härlig köpmansdisk. Förstår att du är helt lyrisk över den. Ska bli kul att se hur det ser ut när den kommit på plats.
Kram Elzie

katarina sa...

Hej:)
Så fin köpmannadisk du fann!
Jag älskar ju oxå dessa gamla skatter, skall förhoppningsvis börja med vår snart:)

Din är ju otroligt stor, jättefin ser den ut att vara. Spännande att se sedan:)
Kram Katarina

Malins-Kuriosa sa...

Ett sådan kap ni gjort, kan i och för sig tänka mig att ni slitit med att få den i ordning men ändå...jag är också svag för möbler med lådor i...är något spännande över sådana möbler och framförallt praktiskt...
Kram från Malin

atmosphere sa...

vem älskar inte lådor? Grattis till den fina köpmansdisken! Men jag förstår om ni fått slita en del för att uppnå detta fina resultat.
Kram, Ingrid

Maria-Jag blommar sa...

Men så roligt och fint med en disk med så många lådor, en sådan vill jag också ha! Men vilket jobb att måla och fixa till den! Och sedan måste jag verkligen berömma eran lekstuga som du visar tidigare.Nu önskar jag att jag fick bli barn igen och komma och leka där...JAg hittade förresten hit via Smultronstället som tipsade om just lekstugan!

Evelinas hus sa...

Här sitter jag och funderar på vad jag skulle ha i lådorna om jag hade en likadan :-).
Jättefin och stor. Du måste visa den sen när den står på plats.
Kram Caroline

Lallis sa...

Jösses så användbart. Perfekt med en massa lådor juh!
Mvh Lallis

Milly sa...

Men så fin, säkert mycket arbete att få den så vit och vacker som den är nu. Hoppas på lite bilder sen när den är på plats. Helt underbar möbel ju! kram/milly

Lynetmor sa...

Hei, så kjempe fin kommode du har fått tak i og så fin den ble når den ble malt :-)

marie sa...

Tänk att det är nåt speciellt med lådor, jag kan inte få nog helt enkelt! Men vilket jobb ni lagt ner och nu har ni en helt underbar köpmansdisk! Tänk så mycket förvaring!!! Har också köpt en gammal köpmansdisk m. 19 lådor, tänkte ha den på övervåningen men den väger bly och är så stor så det kommer inte att gå att få upp den. Snyft!!!! Får nog sälja den! Ska bli kul att se din på plats sen. Kram

Maria sa...

Oj! den var stor och snygg den kommer att sluka massor. Bra med förvaring, men det blir säkert lätt att fylla lådorna ändå. Kul! / Maria

yes sa...

O vilket fynd - även om ni förstås har fixat en hel del med att få det att se ut som det gör nu! Ska bli kul att se det på sin rätta plats i ditt vardagsrum! Gillar verkligen din blogg och är ofta in och kollar hos dig!
Är det ok om jag länkar till dig?
kram ylva

Körsbärsgården sa...

Lyckans ost att äga en sådan! Vilka förvaringsmöjligheter ryms inte där?! Du har verkligen gjort ett fint jobb!
Skulle gärna ha en stor köpmansdisk i mitt arbetsrum till allt smått och gott som rätt som det är kommer till användning. Den förvaring jag har nu börjar liksom bli urvuxen... Tror inte Du växer ur Din förvaring i första taget!

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Oj....vad superfin!!!!en sån kan du gärna få parkera utanför mitt hem sen?! kram ;)

Underbara Små Ting sa...

Gissa om den hade passat bra här hemma hos mig också - den månglådiga köpmansdisken. Himmel så vacker den blev när du fixat till den och målat den vit (jag kan ju föreställa mig hur den såg ut innan).

Kram Kram
Carina