söndag 30 september 2007

Griffeltavla

Jag blev så inspirerad av Johanna-vintages griffeltavlor som hon visade för några veckor sedan att jag var tvungen att fixa till en också. Vi har sån tur att de förra ägarna av huset lämnade kvar en massa gamla fönster i garaget. Så det var bara att gå ut i garaget och se om man hittade något som skulle passa bra. Valde ett som redan var vitmålat och väldigt shabby och så här blev resultatet. j
k
Igår var vi i Göteborg en sväng. Vi bodde ju där i 6 år och ibland drabbas man av lite hemlängtan. Vi gick på stan, fikade, tog en liten sväng till majorna där vi bodde och så gjorde vi ett besök i Ingrids mysiga butik Atmosphere. Vad som fick följa med hem får ni se en annan dag.
jj
Ha en fortsatt bra söndag. Kram Marie

45 kommentarer:

atmosphere sa...

Hej Marie!
Tack för en trevlig stund igår! Jättefint, med griffeltavlan, och tur att du bara har vita kritor framme..Tittar extra noga på bilderna på alla detaljer från ert hus, och förstår att ni har SLITIT för att få ett fint hus!
Ha en fin söndag hela familjen! Kraaam Ingrid

En Doft Av Danmark sa...

Åååhhh vad du är duktig! Den blev ju jättefin. Jag har oxå några gamla fönster som bara står....kanske jag vågar mig på att göra en jag oxå.
Kram Dorthe

marie sa...

Det blev ju såå fint, Marie! Ser ditt fina tallriksställ från Honning & Flora också! Jag vet vad du köpte hos Ingrid och det var den enda, nu blir jag nog alldeles grön när du visar den! Ska vi inte ha en liten bloggträff i höst hos varandra? Kram

Jenny sa...

Sååå fin griffeltavla!
Kram
Jenny

handplockat sa...

så fint du gjort
jag har flera griffeltavlor som min mamma fuyndat sen 50 talet

jag gillar dem skarpt

när jag bodde hemma hade vi en bla i hallen som vi skrev på jämt
på den tiden hade ju ingen annan det

ha en go söndag

johanna sa...

Hej
men vad fin den blev..vad roligt att du kunde hitta en ide hos mig.Jag vet oxå vad du köpte,kommer bli alldeles sjuk när du visar..
kraam

Fridhemspinglan sa...

Jag har ett likadant, urglasat fönster, som bara står och väntar på förvandling! Jag kanske skulle...

Fint att du lät det vara shabbat och klart!
Kram :)

Nygammalt sa...

Vad påhittig du är! Vill också ha en griffeltavla men din var ju bara sååå snygg!
Är nyfiken på vad du har handlat hos Ingrid.
Trevlig söndag! Kram.

Nostalgi och romantik sa...

Det var en kanonfin griffeltavla, har själv bara en liten...
Jag gillade även din kran som du gjort, jättefin!
Kram
Marie

elin1976 sa...

Det er var kjempesmart. Må gjøre jeg også. For en god ide. Klem fra Elin:O)

Uppe på vinden sa...

Så fin griffeltavla du gjort, jag gillar att använda gamla fönster lite hit och dit i hemmet! Så kul att du varit på Atmosphere! Blir nyfiken på vad du köpt så klart!! Ha en fortsatt skön och mysig söndag! Kram!

Veronica sa...

Jättesnyggt blev det!! Jag har också skaffat en griffeltavla nu...roligt när man insirerar varann via bloggandet!! Göteborg ja...det är min hemstad och jag får också hemlängtan ibland (till Haga tex.) Ha det så bra, kram Veronica.

"M" sa...

Vilken bra ide Marie...får man stjäla din ide kanske..har åxå gamla fönster står till ingen nytta. Kanske kan bli nåt...Snyggt.
Kram "M" Hjärtan på tråd

Hulda sa...

Så flott tavle du har laget! Du er virkelig heldig som har mange gamle vinduer å ta av, dette var virkelig fint, stilig med kroken på siden også. Hvordan fikk du til å lage tavlen?

Inmycarport sa...

Hej Marie!
Griffeltavlan ble ju bara sååå fin..mysigt med de gamla fönsterhakarna kver.
Vad spännande att se vad du hittade hos Ingrid!
Kram Maria

faster atta sa...

Griffeltavlan blev helt underbar, så bra att man kan ta tillvara på saker som mist sin ursprungsfunktion! Nu har ni ju garanterat förlängt livstiden ett antal år...

Ljuva ro sa...

Vilken bra idé! Något att ta efter kanske!?

Lina sa...

oh så tjusigt! JAg har några gamla fönsterbågar i garaget, så det får nog bli ett projekt på min lista! Tack för beskrivningen på kransen!

Guldkant På Livet sa...

Så snyggt det blev, vilken bra idé, har du satt en vanlig tunn skiva bakom och målat med griffelfärg eller? Jättesnyggt och praktiskt, jag har bara en pytteliten griffeltavla i mitt kök och en lite större i Lillstugan men det där fönstret vore nåt! Döfint! Mari.

Emmas Vita Hus sa...

Åh vad fin din tavla blev? Här själv både tavelfärg och gammla fönster som bara står och väntar, har du satt spånskiva bakom ramen? Jättefint med hakarna bevarade kvar i ramen! Nu kanske jag också får min gjord...Kram!!

Lilla Blanka sa...

Åh vad fin din griffeltavla blev! Jag har gjort en precis likandan, och jag gillar den jättemycket! Din har finare patina än min, men annars ser de väldigt lika ut med tre rutor o allt :)
Kram!

Karin Krut sa...

Griffeltavlan blev jättefin och din eucalyptuskrans också, det var en kul idé. Man kan hitta mycket fint i en blomsteraffär.
Kram Karin

Marie sa...

Hej alla!

Här kommer en liten beskrivning på hur vi gjorde griffeltavlan. Vi har ersatt glaset med tunn plywoodskiva, men det går lika bra med t.ex MDF eller masonit. Först målades plywooden med grundfärg. Sedan slipades den slät med sandpapper. Sen är det bara att måla på med griffeltavelfärg ett par gånger. Sen fäster man plywooden på samma sätt som man fäster en glasskiva, med små "spikar". Lycka till!

Kram Marie

Engsroom sa...

göteborg är en mysig stad!
Vad fint ditt fönster blev har en hel del fösnter som står i källaren och det här var ju ett bra tips!
ha en bra vecka!
Ella

Skimrande Stillhet sa...

hejsan!
eftesom du bott i göteborg så kanske du är rätt person att fråga :) funderar nämligen på var man kan hitta mysiga små inredningsbutiker i stil med lantlig inredning, shabby chic etc. har just flyttat till göteborg. atmosphere har jag också varit på en gång.
fin griffeltavla föresten. en sån skulle jag också vilja ha. gjorde några egna i somras av vanliga ramar. blav också bra, men fönsterramar är lite roligare.
gonatt!

WhiteVintageDreams sa...

Åh vad kul...spännande att få se köpet :).
Jag tycker ditt förnster blev superfint!
Kram

Sagalisa sa...

Jättefint!!!vad roligt att man kan inspireras av bloggandet...längtar efter att se dina fynd!Trevlig måndag/Anna

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fint ..så där måste ju jag också göra !!nää nu blir man ju så himla nyfiken på vad du köpt hos Ingrid !! visa oss snart !!i morron...
Kram Anette

älskar sött sa...

Hej Marie! Va fint det blev! Lyllo dig med en massa fönster i garaget! =)kram Malin

Skrotmaja sa...

Det blev kanonsnyggt. Så charmigt med de gamla hakorna! Förstår vem som har målat i den nedersta rutan. Det måste vara ofantligt kul för en liten...en bra idé att ta efter för oss andra småbarnsföräldrar!

Ha en fin dag!

A.

Underbara Små Ting sa...

Inspirationen är maximal här på din fina sida måste jag då säga !

En griffeltavla har du gjort och det är nog en av dom charmigaste jag har sett alltså. Och vilken jätte bra idé att använda ett gammalt fönster som ram. Underbart !

Och så får jag tacka för din beskrivning om hur du gjorde griffeltavlan. Så lätte och enkelt att jag måste nog testa det jag med för en griffeltavla kan man inte var utan... hi hi !

Kram Kram
Carina

Nicolinas boning sa...

Järnspikars vad snygg den blev!!!
Kram/Birgitta

Jennyshemochharmoni sa...

Helt underbart fint! så enkelt men supereffektfullt! spännande att få se vad du köpt :) Ha en mysig måndag! KRAM

linnea-maria sa...

Vilken smart idé!! Jag blev också sugen på något med griffeltavla när jag såg Johanna-Vintage inlägg. Tänk bara att slippa springa och leta tompapper när man ska skriva inköpslista, eller när man har slarvat bort listan.../linnea-maria

Evelinas hus sa...

Nämen vad fin! Extra fint med hakarna kvar. Jag blir sååå nyfiken på vad du köpte.
Kram Caroline

MiaMaria sa...

Jättesnyggt!
Du får ha´en skön vecka.
Blir ju också nyfiken på vad du inhandlet.
// Miamaria

signe sa...

Åh va fint det blev! Va lyxigt att ha en massa gamla fönster att välja på och göra fint med! Fint att det var lite skavt oxå!..Åh..har ni bott i Majorna?!..där är så fint! Kram :)

Anna sa...

Jätteläckert! Har du satt en byggboardskiva bakom och målat med tavelfärg?

Hmm om du var i den underbara butiken så tror nog jag att du har köpt en mjölsäck eller två...Kanske...

Kram
:)Anna

Betty sa...

Vad härligt för er med en så´n mysig helg.
Vilken fin griffeltavla du gjort , har aldrig sett nå´n gjord av ett gammalt fönster.
Kram på dig.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Nejmen wow, vilken tur att bara kunna gå ut i sin egen bod och hitta sådana fantastiska saker! Lucky you! Fint blev det som bara den!!

Lisa sa...

Vilket fynd - och så fint det blev!!!

Lisa

VÅRT NYA HEM sa...

Vilken fin griffeltavla! Själv köpte jag en på Fridas Gård när jag var där för ett par veckor sedan, men tror du att den har kommit upp på väggen ännu... :( Nixpix! Men kanske till helgen som kommer! Jag lever på hoppet!

Är också supernyfiken på vad du köpte hos Ingrid, vill så gärna besöka hennes butik som verkar vara helt sagolik!

Önskar dig en fin kväll!
Kramar från Jenny

Ardisia sa...

Jättesnyggt och PRAKTISKT med en griffeltavla!

Du, vad är det för en tallrikshållaren som skymtar i bakgrunden? Har du visat den förr? Var kommer den ifrån?

Ha en fortsatt trevlig kväll, Kram!

Nygammalt sa...

Vad roligt att du tyckte så om byrån. Mamma vill måla den vit men jag har sagt stopp för det ;)
kram.

salige lavendel sa...

Vilken FIN griffeltavle og vilken fin blogg du har!!!