måndag 10 september 2007

Kökssoffa

Har länge varit på jakt efter en kökssoffa. Har varit på auktioner, loppisar och lusläst annonser på blocket. Jag har dock inte hittat någon, antingen har de varit för stora, för dyra, för fula eller sålda. Men så förra söndagen, då fanns den där helt plötsligt på blocket. Rätt storlek, snygg, bara 3 mil bort och så var den jättebillig. Som en extra bonus var den redan vitmålad, jippi!!!
j
I fredags åkte maken och hämtade den efter jobbet. Jag gick otåligt och väntade här hemma. Lite nervöst var det också eftersom vi bestämde oss över telefon att vi skulle ha den och inte ens åkte och tittade på den.
j
Jag hade dock inte behövt bekymra mig för soffan var kalasfin. Köket blev mycket mer ombonat när soffan kom på plats och jag bara går omkring här hemma och myser av belåtenhet.
k
Kökssoffan och köksstolarna är faktiskt ganska snarlika varandra.
j
I soffan ligger det kuddar med gamla broderade örngott. En del har jag fyndat på loppis och några är efter min mormor. Pelargonerna hade gjort sitt för säsongen så det fick bli lite annat pynt i köksfönstret också.
j
Ha en jättebra fortsättning på dagen. Kram Marie




42 kommentarer:

Inmycarport sa...

Hej Marie!
Ibland skall man ha lite tur!!
Soffa var ju jättefin och det blir en lite extra lantlig charm och kuddarna gör ju sitt till oxå. Superfint!!!
Jag förstår att du går där och myser.
Kram Maria

"M" sa...

Det har du all rätt att göra..mysa alltså. Soffan var ju otroligt fin.
Mysigt med alla kuddar.
Dina köksstolar kanske jag har målat. förressten...nä det var ett tag sen jag jobbade på Lm som målar dom. Jag har haft likadana.
Fina med kryssen.
Kram "M" hjärtan på tråd

Evelinas hus sa...

Nej lägg av vad fin. Det är en liknakde jag är på jakt efter *avis*.
Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få tag på, ändå finns det massor på blocket.
Ha en bra vecka.
Kram Caroline

WhiteVintageDreams sa...

Åh vilken lycka :). Skam den som ger sig...och nu var det din tur :)!!!
Jättefin...den passar så fint framför fönstret!
Kram

stina sa...

Vad fint det blev! Önskar att jag oxå hade ett stort kök så att jag fick plats med en köksoffa....

Mikkeline sa...

kjempeheldig var du, soffaen var kjempefin. Ha en fin uke!

Skrotmaja sa...

Men du, så fin den var! Det var ett lyckat köp. SPännande att köpa osett. Så gör också jag någon gång emellanåt. Jag köpte min karamellsoffgrupp 26 mil bort...ibland skall man ha lite tur!

Får jag ställa en fråga om din bild som du har överst i bloggen. Jag har gjort en bild men vet inte hur jag skall byta ut min rektangel med titeln till bilden...har du möjlighet att vägleda mig vore jag superglad!

Ha det bra så länge,

Kram.

Skrotmaja sa...

Hej! Det är kirrat :D Hoppas du inte har hunnit svara mig : )

Hej så länge!

Malin sa...

Jisses ett sådant flyt...verkligen ett nytt fynd och ser ut att vara i perfekt skick...suck...måste sätta igång jag med...måla om och kika efter saker...

Kramar från Malin

Uppe på vinden sa...

Jag är så svag för träsoffor....har några stycken här hemma i varierat utförande och storlek!
Din är verkligen jättefin, förstår att du myser!! Å´så fint med kuddarna i! Ha en skön kväll! Kram!

atmosphere sa...

Grattis till fyndet! Med lite tålamod hittar man det mesta.
Att den dessutom var målad och klar gjorde ju inte saken sämre.
Marie, imorgon hoppas jag äntligen få iväg säcken till dig. Hoppas det är OK.
Kramar från Ingrid

Maria sa...

Vad kul att du hittade en soffa och att den var så fin också.
Passade ju alldeles utmärkt i köket tillsammans med de andra möblerna.

Och mysigt med alla kuddarna kan förstå att du trivs nu.// Maria

signe sa...

Vilket fynd du har gjort! Skönt att slippa måla och va skönt att den fanns bara 3 mil bort! Är det pinnar 3 om 3 i ryggen som på sidan? Ser att det är fina räfflor i ryggen! Passar bra till dina stolar oxå! Jättefina vita örngott du har där! Kram :)

Veronica sa...

Jättefin soffa (och så slippa måla...) Örngott är så fint som kuddar släkten...! Kram

Engsroom sa...

Soffan är jätte fin , den som väntar på nått gott" jag har också en köksoffa nere i källaren som jag går och funderar på om jag ska ta upp. Min man vil inte ha upp den konstigt i tidigare hus har an gillat att ligga på den och slappa efter maten. Jag blir i alla fall inspirerad att ta upp den.
Ha en bra vecka!
Ella

Hulda sa...

Virkelig en flott kjøkkensofa du fikk tak i! Stolene passet jo godt til den også, som du sier. :) Ser at du har veldig like kjøkkenstoler og bord som vi har. Våre er også brune på setet, og bordplaten og hvite føtter. :)

johanna sa...

Åhh så fint!! Det ser såå mysigt ut. vad roligt att du fick köpa en soffa,det är så mysigtatt ha det i köket..
kraam

LantlivsAnette sa...

Men du !! vilken fin soffa..ibland ska man ha tur...
Jag skulle så himla gärna vilja ha en jag med, men det rymms inte i vårt plutt kök...jag får njuta av din istället...
Kram Anette

Ruffa sa...

Ombonat var ordet! Håller med...det blir så mycket mysigare med soffa i köket.
Vilken fin soffa sen, och vilken tur att det var vitmålad redan. Jag har en del projekt som jag borde få målat innan hösten tar fart på allvar...men tar bara emot. Känns som om jag har målat klart för i sommar :)
Ha en riktigt skön dag! kram/ruffa

linnea-maria sa...

Grattis till ditt fina fynd. En kökssoffa är ju så praktisk, man kan klämma in många barn i den om man har kalas. Man kan lägga grejer under locket osv. Det blev fint med kuddarna i /linnea

vildängel sa...

Ja det är verkligen mysigt med kökssoffor - ser att jag måste skaffa lite kuddar till min för att få den där riktiga myskänslan. *ler*

Lina sa...

Så fint det blev! Jag ahr en kökssoffa i vårt lushus och det känns helrätt!

Interiørhuset sa...

wow!!! Nå var du virkelig heldig.Slike sofaer er så vakre,leter etter en selv,er innom blockett og ser,men så langt har de vært så alt for langt unna.

Nydelige puter og vakre detaljer!

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så fin den var!! Och passar ju jättebra ihop med stolarna som du sa!!

Och jätte avis blir jag på din PH-5....:-)

Susanne

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Vilket fynd du gjort vännen! en soffa skulle man hitta. Kram

Anna sa...

Ja ibland har man verkligen sagolik tur! Soffan är underbar och passar så bra i köket!

Visst gör det att köket blir mycket med ombonat och mysigt.

Jag sitter ofta och gärna i min kökssoffa, som jag fyndade för 700:- på Tradera! Jag åkte 5 mil för att hämta den, mitt inne i stan på Kungsholmen en snöig kväll i februari i år - och det har jag inte ångrat:)

Kram
:)Anna

Guldkant På Livet sa...

Vilket hemtrevligt och vackert kök du har!! Och med den soffan, FULL pott! Vilken himla fin kökssoffa, vilken tur du hade, så vackert med alla kuddvaren där! Mari.

Lynetmor sa...

Hei, så kjempe fin sofa du har fått tak på :-)

Grinden på glänt sa...

Jättefin!

Betty sa...

Oj,oj,oj vad fint det blev o vilken snygg lampa du har över bordet , fniss.
Kram på dig

Mysiga lantliga ting sa...

Ja vicken tur du hade! Soffan är ju kanonfin.
Kram.

Linnéa sa...

Kökssoffa gud vad fin, önskar vi kunde få plats med en , men tyvärr.
Man blir så glad av din blogg.

Kram Linnéa

Kingsan sa...

Åh, din soffa är hur fin som helst. Ser så ombonat o mysigt ut med alla vackra kuddar. Skulle gärna vilja ha en soffa i köket , men vårt kök är alldeles för litet.
Kram Susanne :0)

Lallis sa...

Men vilken tur! Och så snygg den är:)
Kram Lallis

Anna sa...

Men vilken fin sida du har! Vill gänar länka om det är ok! Grattis till den supervackra soffan! letar själv efter en... Ditt kök ser så mysigt ut! Kram

WhiteVintageDreams sa...

Lika underbar idag :)!!!
Kram

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Visst är det så att dygnet borde ha fler timmar?! var tror du man lägga in ett förslag till det :)
Kram

rachel sa...

vad fint det blev med soffan! och vad roligt att den ju faktiskt passar med övriga möblemanget!

Marie sa...

Tack snälla ni för alla gulliga kommentarer om kökssoffan.

Signe: Det är pinnar tre och tre även på ryggstödet.

Ph-5 lampan fyndade vi för några år sen på en loppis/antikaffär i Danmark.

Alla som vill länka får givetvis göra det, jag blir bara jätteglad

Nya och gamla ting sa...

Men du, vilket kap! Den är jättefin verkligen! Kul att du slapp slipa och måla om den.

Jennyshemochharmoni sa...

Soffan är underbar! Grattis till ditt fina fynd! :) KRAM

Fru Grön sa...

JIsses vilken fin soffa! Vilket flyta att den var i så fint skick. Men de gamla örngotten blev det ju helt rätt. Grattis!