måndag 8 oktober 2007

Hjälp önskas!

Näst efter inredning är böcker mitt största intresse. Jag älskar att läsa, det har jag gjort så länge jag kan minnas. Hur mycket jag än tycker om att läsa böcker så vill jag helst slippa att se alla färggranna omslag som de oftast har. Våran bokhylla i vardagsrummet består av billybokhyllor, dock kraftigt modifierade. Eftersom vi har ganska högt i tak består bokhyllan av en vanlig billy + en påbyggnadsdel. Sen har vi tagit bort skivan som sitter bakom och istället satt dit pärlspont inuti.
j
Sen har vi helt enkelt byggt in bokhyllan så det ser ut som om den vore platsbyggd. Maken har även snickrat ihop dörrar till den som jag har satt vitt tyg innanför. Men nu till problemet. Jag tycker det ser så himla modernt ut. Jag har funderat på om det skulle vara snyggt att skriva någon text längst upp, alltså mellan taklisten och dörrarna, förstår ni var jag menar. Tror ni det skulle bli fint, och isåfall vad ska jag skriva? Eller har ni något annat förslag på hur jag kan göra? Tar tacksamt emot alla förslag jag kan få.
jk
Tack till alla er som tittar in här hos mig, det är jättekul . Önskar er alla en riktigt bra start på veckan. Kram Marie

48 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Åh, vad otroligt fina bokhyllor ni gjort..!
Jag tycker de är jättesnygga som de är, men det är ju kul med lite text (som jag gjorde på mitt vitrinskåp). Det skall bli spännande att se vad du hittar på :)
Man kan ju också göra en enkel blomranka i grå-blått som löper längs hyllans överkant..
Kram!

Anna i den vita soffan sa...

Ser ju jättefint ut! Jag tycker faktiskt inte att det ser så modernt ut... Har ingen bra idé om att vad du skulle kunna skriva men en annan tanke som slår mig är att du kanske ska byta tyget mot något mer lantligt? Smårutigt eller randigt i någon mild färg som passar. Fast som sagt, det ser jättefint ut som det är!

Nicolinas boning sa...

Håller med dom föregående kommentarerna faktiskt...snyggt som det är...men ett annat tyg som veckar sig lite grann kanske...eller ett citat från Strindberg eller något annat snille...eller en blomranka som lilla blanka föreslår...
Men som sagt var,jäätesnyggt som det är,men trivs man inte riktigt med det så måste man prova något annat;-)
Kramar

En Doft Av Danmark sa...

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en vacker text, att skriva högst upp. Gå in på www.lepetitcrapaud.dk, där hittar du många väggord. Visserligen är dom på danska, men det går ju enkelt att översätta till svenska...det har jag sett många andra bloggare göra.
Jag skulle oxå göra några eukalyptuskransar (fästa dom på insidan av dörrarna högst upp), och låta dom hänga ner en bit....tror att det skulle bli vackert.
ha en underbar dag!
Kram
Dorthe

marie sa...

Åhh så fint! Har skickat ett mail till dig! Kram

signe sa...

Det ser jättefint ut! Synd bara att man inte ser den fina pärlsponten genom tyget!...förstår hur du menar med modernt även om det ser väldigt fräscht ut! Håller med nån som skrev ovan att göra kransar och hänga skulle va jättefint och även skriva någon text + ett tyg i spets lr nåt vitt tyg m vitt mönster. Ha en bra dag! Kram :)

Nygammalt sa...

Vad ni är duktiga, ser väldigt fint ut. Som någon tidigare skrev kan du ju ha en annat tyg som veckar sig, finns ju många vita skira tyger som passar till det. Sen kanske du kan skriva något på latin om läsandet...ja eller något ;)
Lycka till! Kram.

vildängel sa...

oj tyvärr har jag inga bra förslag på vad du kan göra - men det var verkligen läckert med de där bokhyllorna! Älskar oxå böcker och samlar dem i mängd och parti. tyvärr ligger de flesta nerpackade pga utrymmesbrist men nång gång kanske jag med får plats för bokhyllor som du har. :D

Anna sa...

Å så snyggt ni har gjort! Imponerad:) Jag tycker att ett smårutigt tyg i diskret beige/vit med mycket rynk skulle vara snyggt - och se lite mer gammaldags ut! (Nu vet ju inte jag vad ni har för övriga färger i v-rummet...)

Och en vacker text ovanför skulle verkligen vara pricken över i:et!

Ha en härlig dag!
Kram
:)Anna

Styling a`la Anna sa...

Hej! Tycker inte heller att det ser så modernt ut, men om du inte vill se det "därinne" kan du ju ta ett mer täckande tyg! Du har verkligen fått en massa bra förslag alla redan! Kom på en kul text, ska bara hitta den först!! :)Återkommer!
Ett tips till, måla i "avskavd stil" Inte för att jag tycker du behöver det!

Malin sa...

Tycker det ser fantastiskt ut och vet é sjutton vad som ska ändras...kanske knopparna ska bytas ut och kanske ett lite mer gammaldags tyg...en vacker olivfärgad tex ovanför är säkert också fint...men får inte vara för mycket...

Kramar från Malin

Lina sa...

Förstår vad du menar! Jag har också en bully bokhylla och den är dessutom i ek, men den skall få en anikslyftning i höst är tanken.... En textremsa hade väll varit fint!

Lina sa...

http://www.catweb.se/citat/latin.htm
Här kan du hitta latinska citat och ordspråk!

"M" sa...

Hej Marie! Har försökt mejla dej men det vill inte sända iväg det.
Jag tänkte om vi kommer vid 13.30 tiden i morrn tisdag är det ok? Bekräfta gärna detta meddelande.
Mvh "M"

Ljuva ro sa...

Som någon nämnde tror jag det skulle vara fint med ett par kransar! Fint md pärlsponten, synd att den inte syns så mkt... du kanske kan ta bort dörrarna i mitten...? Fint med någon text och spetstyg

Fridhemspinglan sa...

Rejält tilltagna, dekorativa lister både upptill och mot golvet skulle få det att se mer tidsenligt ut. Kanske även rynkat tyg istället för slätt...

För ideer på lister titta in hos Granne meg Selma.

Kram :)

Fridhemspinglan sa...

Rejält tilltagna, dekorativa lister både upptill och mot golvet skulle få det att se mer tidsenligt ut. Kanske även rynkat tyg istället för slätt...

För ideer på lister titta in hos Granne meg Selma.

Kram :)

SKATAN sa...

Men herregud så fint! Jag sitter själv med ett antal billy-som jag helst inte vill veta av...er lösning är ju fantastisk!

Tack för den inspirationen. Är inte säker på att sambon tackar lika hjärtligt ;-)

Evelinas hus sa...

Himmel vad fint ni gjort! Jag tycker inte dom ser moderna ut och att det är Billy är inte lätt att gissa. Om du har tyg så att man inte ser innehållet så kanske det blir en annan känsla. Men som sagt jättefina!
Kram Caroline

VÅRT NYA HEM sa...

Himmel! Jag tycker bokhyllorna är superfina som dom är!!! Verkligen bra tips på vad man kan göra med vanliga Billybokhyllor. Ser ju att du redan fått många bra tips och jag kan nog bara stämma in i förslagen ovan!

Allt du visar är så fint Marie! Kakelugnen är helt ljuvlig och jag drömmer om dagen när jag, förhoppningsvis, har en liknande i mitt vardagsrum!

Stor kram till dig och hoppas du får en fin vecka!

Uppe på vinden sa...

Vilken underbart fin kakelugn till att börja med!!! Å era hyllor är ju kanon för att "bara" vara Billy...ni har ju löst det jättebra! Tror att det finns massor av bra lösningar som ovanstående redan skrivit, tex en bredare golv och krönlist, annat tyg, porslinsknoppar (ser inte riktigt vad du har nu....), kransarna var en bra idé och ett väggord kanske kan vara något om kunskap på latin....Vad du än gör så tycker jag att de är fina redan nu! Må gott! Kram!

Jennyshemochharmoni sa...

Jag tycker verkligen det ser superfint ut med bokhyllorna! Nu har jag inte kollat vad de andra skrivit här men jag är lite inne på att du kanske kan ha några kransar hängande på dörrarna, vad tror du om det? Det känns som om det skulle mjuka upp intrycket lite och ta fokus från själva dörrarna. Bara en tanke! Må så gott! Stor KRAM

stina sa...

Oj vad snyggt! Tänk att det kan bli så fint med billyhyllor!
En text ovanför skulle säkert bli jättefint...men kan tyvärr inte komma på vad det skulle stå!

Guldkant På Livet sa...

Vilken OTROLIGT vacker bokhylla, den finaste jag någonsin sett! Även om den är "modern" men inte sååå modern! Fint rum med vakcer kakelugn med... Mari.

Emmas Vita Hus sa...

Jättefina som de är, vilken bra idé att sätta dörrar på bokhyllorna, själv har jag böckerna i pappkassar i garaget, skönt för att man slipper se dem men lite jobbit när man skall hitta en speciell bok...tack för inspirationen! Kram Camilla

Anonym sa...

Går det att sätta några spröjs i dörrarna kanske? Tyckte att det var fint som det är, enkelt! Ett ljusgrått alfabet kanske får plats ovanför!
Emma

Snäckornas sjö sa...

Hejsan!

Bokhyllan är jättefin verkligen. Älskar också böcker och är väl en av de få som tycker om när böckerna syns...oavsett färggranna omslag :-D Men din hylla var superfin och någon gång ska jag skriva "La bibliotheque" över min hylla, det kanske vore något? Vet inte om jag kommer våga visa vår bokhylla, den är väldigt modern och långt ifrån vit...

Ha det gott!

Hulda sa...

Jeg syns de dørene han har laget foran skapene ble veldig fine. Det tok seg godt ut. Syns ikke det virka moderne. Minnet meg faktisk om slike gamle bokskap som man ser på filmer og slikt. Du kan jo bruke sjablong og lage en fin tekst, hvis du vil, eller en bord. Men, jeg syns det er fint som det er, det kan bli for mye av slikt også.

Karin Krut sa...

Jag tror att det blir jättefint med text ovanför dörrarna :) Kanske "nya" lite äldre beslag och kanske ett "äldre" tyg. Kanske spetstyg eller linnetyg med monogram på som LantlivsAnette säljer i sin butik :)
Bokhyllorna är jättefina, vilken bra ide att byta bakvägg!
Kram Karin

Mysiga lantliga ting sa...

Ja det var riktigt fint ni gjort av era bokhyllor!!! Skulle säkert bli kanon med nån text upptill men jag vet tyvärr inte vad...
Fina inköp du gjort oxå (såg lite längre ned)
Kram.

Anonym sa...

Hej Eva här

vad asa fint du har avis :0)
jag tycker inte det ser för modernt ut men om du ska skriva nåt varför inte...

( sitt o njut en stund av livet)
alltid en bra text tycker jag..
méra hemma bilder du har så fint ju.
mvh
eva

Anonym sa...

sktriv; "flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok.."

Linneagården sa...

Det är ju jättefint, passar så bra in i övriga miljön & ser inte alls för "ny" ut.
*kram*/madelene

WhiteVintageDreams sa...

Åh, vad svårt. Jag e nog inte rätt person att ge råd. Jag har EN Ikea-möbel; en garderob. Å jag står inför samma bekymmer. Jag har modifierat den oxå...men den blanka färgen gör den modern. Det enda som skulle göra min bättre e att helt byta dörrar eller måla mörk o sen vit...å slipa.
I ditt fall, så e det nog inte färgen, utan att dörrarna saknar spröjs. Förr var det spröjs på ALLT med fönsterglas ;). Men det kanske e överkurs för er som renoverar så mkt ändå :)? Annars tror jag absolut på väggord i "handskriven" stil. Välj nåt personligt eller nåt citat ur en bok??? Jag ska definitivt sätta upp kransar på min garderob...det gör såå mkt ;). Jag vet inte om det skulle bli för mkt eller t o m se billigt ut, men kanske kan man fästa text på insidan av glaset...med nån slags plast(fäst med diskmedel el dyl) som inte har klister? I din & min lilla veranda-stil...no 1 osv??? Som sagt, jag tycker själv att det e svårt med Ikea-möbler. Men bokhyllan är jättefin iaf & baksidan är heelt underbar :)!!! Att ni byggt in den gör verkligen såå mkt för det gammeldags intrycket...snyggt :)! Fin bild, med kakelugnen brevid ;).
Kramar

Hemma i Ugglebo sa...

Heeej!
Nu har jag vilat mina febertrötta ögon här en stund... Hade lite att läsa ikapp.
Blev rörd åt det där med blomman.. så gulligt med en liten blomsterälskare.
När du gör en sån krans torkar den då så där fint?? (alltså går det att ha den kvar även när den torkat?) Eller håller den bara en kort tid?? Jätte jätte fint i alla fall.
Va mysigt med bloggträff!!
Det är riktigt kul att träffa likasinnade.
Beträffande dina hyllor....gus så fina!! tänk va man kan göra med en Billy.
Jag tycker absolut du ska skriva någon text men vet inte vad.
Hoppas du får nåt bra tips (har inte läst de övrigas komentarer).
Ska kika in och se vad det blev för du kastar dig väl över penseln nu va??
Ha en bra dag, kram Katarina

handplockat sa...

mkt snygg bokförvaring

GRATTIS

ha en go tisdag

Nostalgi och romantik sa...

Skåpen är ju väldigt fina som dom är. Men kanske att du kan skriva något litet... det blir säkert jättefint. Vi får väl titta sedan?
Kram
Marie

linnea-maria sa...

Det var ingen dum idé att sätta pärlspont bakom. och bygga in dem såsom ni har gjort. vi har också högt i tak. Jag funderar om du ska sätta en bredare list högst upp istället. Jag ser inte vad du har för dörrknoppar, men om de är moderna så kan du kanske byta ut dem till gammaldags i porslin?. Våran billy är i björk och jag funderar på att måla den vit, men det blir nog senare vi ska kanske inte ha den där den står nu.Lycka till

Lisas torp sa...

Vilken otroligt vacker hylla! Inte kan man ju tro att det är Billy!!!
Vilken duktig make du har!
En vackert sirlig text (a la Skarp) skulle nog passa i överkanten. Om du vill ha tips på latinska ordspråk - gå in och titta på:http://www.livet.se/ord/kategori/Latin_och_Latinska_citat/195

där finns mycket att välja på! En vackert tyg innanför skulle säkert också hjälpa upp det hela, annars är det ju så fint som det är - enkelt, men tidsenligt!

Kram

Lisa

Lisas torp sa...

Kunde inte låta bli att titta lite själv. Vad sälj om:
"Habent sua fata libelli" - Böcker har sina öden.
eller:
"Laudator temporis acti" - Lovprisare av den svunna tiden.

kram igen och lycka till!

Lisa

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Men så superfint det blev verkligen. Ni är ju för finurliga. Kram på dig

maria sa...

Oj,vilket fint hem ni har!
Och vilka fina bokhyllor!!
Jag blir såå inspirerad,mannen blir nog jätteglad(inte),hihihi...

Gita sa...

Vilka underbara bokhyllor ni har fått till. Jag har sparat ner bilden och skall visa för min sambo;-) Drömma får man ju göra eller hur. Det blir jättefint med en text ovan hyllorna. Vad det skall stå har jag inte riktigt klurat ut.

Petra sa...

Jag tycker att det är jätte fint. Kanske skulle du skriva något med en svag ljusgrå färg,
typ No1, No2, No3 osv... oavanför skåpluckorna. eller något kunskaps citat?
Ha det gott!
Kram Petra

Anonym sa...

Hej,
Har läst en del av övriga kommentarer men inte allt... såg att någon föreslog spröjs och någon annan dekorativa lister mot tak och golv...

Jag tror att en del av den modernare känslan kommer av att dörrarna är ganska "tunna" i stommarna... att en lite bredare stommer skulle öka den gamla känslan...

Vad tror du om att sätta en tunn dekorlist i "fönstren" på dörrarna? Bara 8 mm runt om... pärllist till exempel. http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200508/12/20050812110410_Icak142/20050812110410_Icak142.dbp.asp?iPageId=6

//Eva

MiaMaria sa...

Himmel vad många förslag du fått.
Själv tycker jag att du skulle ha ett kraftigare tyg. Och varför inte byta knoppar....
Och sist men inte minst.....
Bind eller köp en stor krans(eller tre små)Och häng på dörrarna.

Ha det!

Miamaria

Laila sa...

Så fint det ble med de bokskapene. Jeg synes du har fått mange gode tips. Vi har laget skrift over våre dører, det synes vi ble fint. Det var også fint som det er, synes jeg.
kakkelovnen var vakker!!

Anonym sa...

Gud vad ni måste gilla vitt!! Får ni inte panik ibland?