torsdag 1 november 2007

Julgranspyssel

Lilla V kallas numera för vilda V här hemma hos oss, ni kanske anar varför? Detta har fått mig att börja tänka på det här med julgranen. För en halv minut övervägde jag tanken om att inte ha någon gran i år, men den tanken försvann snabbt. Varken jag, eller framförallt 3-åriga E vill vara utan julgran, då blir det ju ingen riktig jul!

Nä, istället får vi väl anpassa pyntet efter en klåfingrig 1-åring. Kulor och annat ömtåligt får stanna kvar i sina kartonger, det här året blir det mest pynt av papper. Fick ett ryck en kväll förra veckan och började tillverka lite strutar av sånt som fanns i pyssellådan. I vilket annat sällskap som helst skulle man väl anses som lite tokig när man redan har börjat julpyssla, men här tillsammans med er alla andra jultokiga bloggare vågar man ju faktiskt prata om det.
k
Jag vill tacka för alla otroligt gulliga kommentarer om mina kuddar, tack snälla ni! Många har undrat hur man går tillväga för att göra sina egna kuddar, så bland kommentarerna till förra inlägget har jag lämnat en liten beskrivning. Tycker definitivt att ni ska prova, det var verkligen jättekul!
j
Här hos oss är det en riktigt blåsig gråmulen höstdag, så idag får det bli en riktig innedag. Hoppas ni har lite roligare väder och att ni får en riktigt bra dag. Kram Marie

37 kommentarer:

Nicolinas boning sa...

Men vilken fin gran ni kommer att ha i år,med alla dom fina strutarna ;-)
Jag ska faktiskt prova att göra en kudde efter din beskrivning...det verkar inte allt för invecklat...
Kramar/Birgitta

MagdalenasHem sa...

Allt du tar i blir ju såååå fint! Nu måste jag ju göra not-strutar oxå *!* :-D
Du är verkligen en stor inspirations-källa!
Såg att du gillade planschen med den vackra franska texten på hos "Guldkant på livet" kan tipsa om att den även finns att köpas på Årstiden i Stockholm, den är ju så fin, har sneglat på den länge nu, vet inte om deras är större, men dom tar 700kr för den...lite dyrt tycker jag för en plansch...men vacker är den!
*kram*
Magdalena

"M" sa...

Här blåser man nästan bort...men så söta ,fina ,underbara små strutar du gjort...vill haaaa...
kram "M"

MiaMaria sa...

Underbara strutar...blir så mysigt i granen!
Tack för beskrivningen.

Ha´det så gott!
Miamria

Hulda sa...

Hei Marie! Det er alltid så koselig å kikke inn til deg. Du inspirerer meg masse med det fine du lager. Disse kremmerhusene var virkelig søte. Fint med blonden rundt kanten. Jeg er hjemme fra jobb i dag og i morgen, pga forkjølelse, skal sy en del, og gjøre litt annet pussel. :)

signe sa...

Oj, va fina!...Jättefin bild på ditt pyssel!Klart man ska börja med julpysslet nu i november för i december då vill man ju mest njuta av allt pyssel som man tagit fram. Då kan man ta det lugnt och ha det skönt i december. Kram :)

Josefine sa...

Men oj så fina!!! :) Vad duktig du är!! Man blir så otroligt inspirerad varje gång man kikar in i din blogg. Ha det så! Sköt om dig.. kramar

Ljuva ro sa...

Vi tänkte inte heller ha en gran med tanke på en ett-åring i huset... men papperspynt gör ju saken annorlunda! Bra idé att låta kulor och annat ömtåligt vara...!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har! Blev verkligen väldigt fina strutar, jag funderar bara över var man får tag på notpapper? Det är många som verkar använda sig av det, köper ni dem i vanliga musikaffärer?
/Jennifer

SKATAN sa...

Det var inte dumt, det där! Jättefint : ) Jag var precis på väg att hiva iväg en gammal notbok...nu vet jag vad den kan användas till! Vi skall ha gran för första gången i år. Då får man plocka fram kreativiteten om börsen inte putar av alla pengar ;-) (Så att man har ngåonting att hänga där i menar jag!)

Ha en fin kväll!

Lavendeldoft och vita spetsar sa...

Så mycket fint du gör! Man blir så inspirerad! Ja, julgranar och småbarn i samma rum kräver en del passning...men ingen jul utan gran! Antingen blir det bra eller så får ni ett eller annat minne att skratta åt i framtiden...man har ju sett på tv om rasade granar o så...:-)
Varje dag är ett äventyr, heter det ju...
Det blir nog bra!
Tack för den uppmuntrande kommentaren hos mig! Är så pass bra i ögonen idag att jag kan sitta en liten stund framför datorn. O tur är det...
Nu är det snart helg igen! Hoppas den blir fin!
Kram/ Linda

www.beasbarnslikheter.blogspot.com sa...

Oj vad mycket vackert du pysslar.

Finns eukalyptusen inne hela tiden hos din blomsterhandel? Här tror jag man måste beställa. Vad kostar en kvist tro?

Engsroom sa...

Fint det blir, tycker också att dina kuddar är underbara som du gör.
Ha en bra helg!
Ella

Anna sa...

Mmm den granen kommer ju att bli underbar - med strutar och smällkarameller:)

Vackra kuddar du har gjort - jag håller med dig - jättesvårt att sluta! Jag har jättemånga kuddar med motiv av okända barn och damer:)Vet snart inte hur jag ska få plats med fler!

Kram
:)Anna

Marie sa...

Hej Jennifer!

Mina notpapper har jag köpt jättebilligt på loppis och antikvariat.

Lilla Blanka sa...

Vad ovanligt fina strutar du har gjort..! Jag måste oxå ge mig på att göra sånna :) De blir ju ursnygga i julgranen!
kram

Mitt hem är min borg sa...

Du e verkligen helt otrolig.. Du verkar vara som en duracell kanin.. Ha ha.. Strutarna e hur fina som helst.. Tänk så fin er gran blir i år..
Kram!!

Hemma i Ugglebo sa...

Hallå där....
Tack o tack för beskrivningen på bildkuddarna.
Fniss....hur gör man om man inte är så hajj på datorer och inte fattar riktigt hur Photoshop funkar då??
Skratt!!!
Hmmm....man ber mannen om hjälp!!

Gud va fina dina strutar var..
Måste nog härmas där du.....
Det blir bra julpyssel åt mig och dottern...Fint, snabbt, enkelt...

Nu har jag målat o målat...phu!!!

Ha det bra, kram Katarina

Hem & Harmoni sa...

Jättefina strutar! Lite annorlunda med de fina spetsarna också...
Din blogg är alltid lika inspirerande, TACK!

Ha det gott, kram från Marie

tilde sa...

Men så fina strutar , får man kopiera ??
Såg så många i Vackre Hjem o interiörer idag, men dina är sötare..

Mitt hem är min borg sa...

Jag blir sååå glad.. Klart du får länka.. Jag gör det samma.. Jag trodde att jag hade gjort det redan men men..

Under en vind sa...

Du är inte alls för tidigt ute...om man inte börjar nu hur ska man då hinna?? I december bara flyger ju tiden iväg...bra med lite framförhållning.....*ler*....
Jag tillverkar också strutar till granen, men dina var snäppet vassare med det där fina tygetoch snöret på....blir nog till att designa om mina litegrann....Nu blev jag inspirerad!
Må gott och ha en skön allhelgona helg! Kramar!

Home & Clothes Design sa...

Nu får det bli lite strutar i vår gran oxå i jul, man blir så inspirerad...
Dina är jätte söta.
Trevlig Allhelgonahelg och hoppas på bra väder.

LantlivsAnette sa...

Såå underbart vackra strutar !! Vilken fin gran ni kommer att få..det ska bli så himla kul att få blogga nu till jul..och få se alla fina jular..eller hur ?
Kram Anette

Veronica sa...

Åh så fina de blev!! Jättesöta!! Ha en skön helg! Kram veronica.

Jennyshemochharmoni sa...

Vilka söta strutar! Så fint med spetsen upptill! Perfekt att kunna anpassa julgranspysslet efter lilla v :) Det där kommer bli jättefint! Ha en toppenfin halloween! stor KRAM

Lina sa...

Oh så fina strutar! Får man härma??? Ha en jätte trevlig helg!!

En Doft Av Danmark sa...

Åååhhhh vilka ljuvliga strutar! Du är såå duktig och pysslig!
Kram
Dorthe

cicci sa...

Hejsan!
Ville bara säga att du har en otroligt vacker blogg och du ger mig massor av inspiration. Blev lite extra nyfiken eftersom jag också är Västgöte och precis håller på att bygga ett hus i den franska stilen. Kika gärna in på min blogg utivarhage. blogspot.com. kanske bor vi granngårds?
Kram cicci

Guldkant På Livet sa...

Du har magiska pysselfingrar... så vackert allt blir och ljuvliga foton! Jag byter inlägg i kväll, ha en skön helg!! Mari.

Elzie sa...

Så jättefina. Men vad använder du för spets till? Är det vanlig tygspets?
Hoppas du får en bra helg.
Kram Elzie

Smultronstället sa...

Din blogg var omnämnd i nya lantlivstidningen-kul!=)Ha en trevlig dag!

Anonym sa...

Då ska jag ta mig iväg på lite loppisar och titta. Tack för tipset!
/Jennifer

En inredoholic sa...

Grattis! Din blogg var ju med i den nya Lantliv tidningen!! Roligt för dig.. jag kan tänka mig många kikar in hos dig nu, och blir fast.. Liksom jag!

Trevlig helg!

Kram

Jeanettes hus sa...

Marie,
Vilka söta små strutar. Dom är så gulliga.
Ett tips är att kanske ha en gran i kruka på ett bord dit inte små barna fingrar når.
ha en mysig och fin helg
Kramisar Jeanette

älskar sött sa...

Vilka bedårande strutar!! Helt underbara... Bli så sugen att prova! Ha en underbardag!och tack för ljuvlig inspiration kramar Malin

Jennyshemochharmoni sa...

Hej igen och kul att du blivit omnämd i Lantliv!! :) Jag kan bara hålla med :) Ha en finfin helg! Stor KRAM