fredag 16 november 2007

Köksfönstret

Igår fick jag värsta städarrycket. Har länge haft ångest för de otroligt stökiga kökslådorna, men nu är det ett minne blott. När jag väl tar tag i ett sånt projekt då gör jag det ordentligt. Varenda kökslåda blev urplockad, så här såg ut som ett smärre katastrofområde. Mitt i alltihopa satt 3-åriga E och pysslade och Lilla V passade på att vara lite klåfingrig. Medans jag ändå höll på och grejade passade jag på att ändra om lite i köksfönstret också.
j
På förmiddagen när vi var och handlade mat "råkade" jag också slinka in i blomsteraffären. Blev några vita ranunkler som fick pryda köksfönstret inför helgen.
jj
Två vita hyacinter fick också följa med hem. Är det någon blomma jag inte kan vara utan under december så är det just vita hyacinter, de doftar underbart. Nu är det ju visserligen inte december riktigt än, men man kan ju alltid tjuvstarta lite, hihi. Jag hade ju sådana "bekymmer" var jag skulle ställa min fågelbur ( eftersom jag har en klåfingrig 1-åring) men igår kom jag på att den får stå i köksfönstret. Här står kökssoffan framför fönstret så hit når hon inte........än.
k
Idag är även maken ledig. Han har varit ute och rest så mycket i sitt jobb sista tiden och nästa vecka bär det av igen, så han har tagit ledigt idag för att kunna vara lite extra med barnen. Jag tror att de har planer för pulkaåkning. Själv ska jag hinna med ett besök hos optikern, måla sista vändan på slagbordet ( äntligen!!!! ), pyssla lite och hör och häpna jag ska åka och låna mammas symaskin! Jag har blivit så inspirerad av alla fina julstrumpor att jag ska ge symaskinen ett försök! Mamma trodde nästan att jag var sjuk när jag ringde och frågade om jag fick låna den, hihi. Hon vet nämligen hur mycket jag avskyr allt vad symaskiner heter, det är knappt att jag har rört någon sen jag hade syslöjd i skolan. Men jag ska banne mig göra ett försök! Tänk vad bloggandet ställer till med, hihi.
l
Vill önska alla en riktigt trevlig helg! Själv ska jag göra något jätteroligt imorgon, vad det är får ni veta en annan dag. Kram Marie
j
Ps. Glömde tacka för alla kommentarer om trappan.

34 kommentarer:

WhiteVintageDreams sa...

Godmorgon! Ser jättefint ut i fönstret...å superfräscht :). Hoppas att ni kan njuta massor idag...ihop med familjen. Å du...symaskiner ÄR läskiga ;). Men det e kul efteråt, när man e klar. Är övertygad om att du kommer göra nåt superfint...som vanligt!!!
Själv glömde jag bort att göra ett inlägg idag, innan jag stack till jobbet. Trött...nääädå ;). Men får göra ett ikväll istället.
Trevlig helg!
Kramar i massor

Lisas torp sa...

Hej!

Så underbart fint köksfönster du har!
Ja, det är lätt att "slinka in" lite här och där när saker och ting lockar!:) Så fint du har arrangerat blommorna!

Önskar dej en skön kreativ dag och lycka till med symaskinen!

Kram

Lisa

Elzie sa...

Du får gärna skicka över lite av din energi hitåt. Jag har blivit så slö på sista tiden. Inte ens att pyssla får mig att ta mig i kragen. Men, det kommer förhoppningsvis igång framöver.
Vita hyacinter. Visst är det vackert. Tyvärr också omöjligt i det här huset, liksom de flesta julblommor.
Ha en bra fredag.
Kram Elzie

Jenny sa...

Såå fint det blev!
Önskar dig en mysig helg!
Kram
Jenny

signe sa...

Gu va duktig du är!...Så fint det blev i köksfönstret! Kommer fil de fer korgen från indiska?!..jag är lite sugen på en sån!..Fint att blanda lite saker i den. Jag älskar oxå vita hyacinter, brukar köpa ganska många..ifjol hade jag lite otur med några som aldrig slog ut..Så fint å ha dom i fågelburen! Jag fattar inte att du lyckas få tag på ranunklar så här års...finns inte här hos mig..Låter trevligt med nåt skoj imorrn! Ha det så trevligt! Kram :)

Dubbelörnen sa...

Så vackert det är hos dig... Men tack för påminnelsen ska precis ut o handla. Har nu noterat leta ranunkel o vita hyacinter... ;)

Kramar

Lilla Blanka sa...

Vad fint det är i köksfönstret, med blommorna och den gamla buren. Gillar den där flaskhållaren i "tråd".
Kökssoffan o de vita kuddarna är underbart vackert!
Hihi förstår dig, bloggarna inspirerar till mycket som man inte trott att man skulle göra ;)
Jag känner att jag "förverkligar" och "får gjort" mycket som jag tidigare bar önskar mig nu i och med bloggarna.
Stor kram och trevlig helg!

Hulda sa...

Så flotte bilder, Marie! Jeg la merke til på det første bildet at duhadde satt fugleburet i kjøkkenvinduet. Det ble veldig fint! Flott var det også med de hvite ranunklene i flaskeholderen. :) Virkelig herlig i buret, tenke så fint det blir når sviblene springer ut. Jeg bruker også å ha mange svibler i desember. Det er JUL det!

Malin sa...

Blev fint i erat köksfönster och väldigt fint med fågelburen...
Hoppas du får ordning på symaskinen och får sytt det du vill...kanske ger mersmak...är inte så dumt att sy eget...

Kram från Malin

Nostalgi och romantik sa...

Så fint du gjort i köksfönstret!
Det blev ju jättebra med fågelburen!
Jag känner igen det där med att riva ut allting och städa... så funkar jag också!
Din trapp i förra inlägget är ju jättefin!!!
Kram
marie

SEASIDE LIVING sa...

Köksfönstret blev verkligen jättefint! Färska snittblommor är något man verkligen borde unna sig oftare... ljuvligt!

Undrar vad det är för något kul du ska hitta på imorgon!??! Blev sååå nyfiken! :)

Ha en mysig fredag!
Kramar från Jenny

"M" sa...

Städa lådor i köket...ja det borde man ju göra..hihi...vad fint det blev i köksfönstret...fint förut med...å lycka till med symaskinen då...kram..vi ses på måndag...

Anna sa...

Så underbart vackert du har i ditt köksfönster! Din fågelbur är sååå fiin:) Jag köpte också liter fler vita hyacinter idag - de är så fina och allra vackrast nu innan de slår ut tycker jag!

Ha en härlig helg!
Kram
:)Anna

Under en vind sa...

Visst är det skönt när man får städa ur sådär ordentligt!!!

Såå fint i fönstret!

Blir nyfiken på din morgondag.....här väntar bloggträff på söndag, ska till Minnas blomsterverkstad (12 bloggare tror jag....), shoppa, luncha och pyssla i hennes stall! Hoppas på en toppendag!

Ha en skön helg! Kramis!

Hemma i Ugglebo sa...

Å va fint det blev i fönstret!
va duktig du är som hinner storstäda med två så små barn...
Vill också ha sååå nystädat!

Ser fram emot att få se några sydda alster här på bloggen!!
ja det är inte klokt vad det här ställer till med.

Gillar er trapp jätte mycket!

Ha en härlig helg!
Kram Katarina

Fridhemspinglan sa...

Hej!
Här har det hänt grejer!
Bokhyllorna blev jättefina med spetslakan!
Trappan är så charmig som den är!

Kram :)

Anonym sa...

Så... fint det blev älskar din fågelbur jättefint med hyacinter där inne.
kram Mona

MiaMaria sa...

Så underbart att få det städat i lådorna man känner sig så nöjd....

Och dina barn tyckte nog att det var jättekul med alla saker som låg utspridda.

Blev så fint i fönstret...jag älskar VITA blommor.

Trevlig kväll!
Miamaria

Nygammalt sa...

Bra jobbat, är så skönt att få ordning. Är nog likadan att om jag tar tag i något så gör jag det ordentligt. Men ibland borde man kanske göra det oftare ;)

Klart du fixar julstrumpan, du som är så duktig.
Hoppas du får en riktigt bra helg!
Kram kram.

Lily of the valley sa...

Det är så härligt när man får såna ryck, man får så mycket gjort och man känner sig så nöjd efteråt.
Så fint det blev i ditt fönster, fina saker du har.
kram Lily

Jeanettes hus sa...

Kanon plats för fågelburen. Blev fint. Visst är det underbart med hyacinter. Har haft samma tanke att låna dotterns symaskin men hon svimmar väl om jag frågar. Kan inte sy en rak sömm men skulle så gärna vilja försöka mig på lite hjärtan.
Ha en skön helg och lycka till med bordet.
Kramisar Jeanette

Nicolinas boning sa...

Vad mysigt det blev i fönstret.

Låter som en rolig dag med symaskinen OCH penseln...men kanske inte samtidigt...fniss...det skulle allt se ut det:-)

Hoppas att din helg blir lika trevlig som den du önskar oss andra och kram på dig/Birgitta

Hannis sa...

jättefint!!!Fastnade direkt för dina kuddar!Eller om jag ska vara ärlig...För allt!
Suck, "habegäret" vaknade till liv=))Skönt med städningen.
Det är ju ett nödvändigt ont!
Nyfiken på vad det är du ska göra...Kram Hannis

En Doft Av Danmark sa...

Underbart vackert i ditt köksfönster. Tycker sååå mycket om din fågelbur...vill ha! Blir spännande att få höra vad det är för kul du ska göra imorgon :o)
Kramar
Dorthe

Sagalisa sa...

Japp håller med dig om symaskiner...fast jag kan sy tycker jag de är såååå tråkiga!Men vilken fin trappa....visst ska den vara som den är,tills ni tröttnar!
Trevlig helg/Anna

Dubbelörnen sa...

Det är ju som att vinna högsta vinsten!!! Så det var du??!!

Massor med kramar o djupa tacksamma bugningar... *fniss*

Du är BÄST!!!!

Goa, skåne sa...

Hej..nu sitter jag här klockan är 00:10...och jag har precis kommit hem ifrån Lund...lite rund under fötterna..*fniss*
Har varit och käkat med en kompis...härligt! Och så sätter jag mig framför datorn när jag kommer hem...alltså är man sjuk, eller?!
I alla fall, så blev jag så kär i dina fina saker att jag var tvungen att skriva..:)
Du har så fint Marie...gillar dina kuddar och ditt köksfönster är sååå mysigt!
Och din fågelbur...ger mig såna hemska tankar som...jag snor det..*ler*
Så är ditt slagbord snart klart...eller?!
Spännande!!
Och så skulle jag också vilja åka pulka...men då får jag åka nån annanstans..:)
Det ska bli så kul att se dina julstrumpor...tänk så förvånad mamma blir..:)
Nej, men nu bara babblar jag på...sorry!
Kram på dig och ha en lyckad lördag:)
Nu ska jag ta ett glas vatten och gå och...lägga mig!
Goa

Linneagården sa...

Godmoegon! Vad härligt att du har städat & fixat i lådor m.m, det är lite "jobbigt" när sånt hänger över en. Hoppas nu att jag fick en dos städmani då jag ser hur fint du har i köksfönstret....Här hos mig behövs ett trollspö snart!!
Trevlig helg.

Smultronstället sa...

Hej Vill tala om att jag gillar verkligen din blogg,jättefin!
Jag har precis själv börjat och har lagt en länk till dej från min sida "mina smultron" hoppas att du tycker att det är ok. Må så gott, kram.

Lisas torp sa...

Så skönt att få lådorna städade! Jag borde göra sånt oftare!!:)

Jo, ledigheten vill man ju inte missa! Idag är det sol här och det blir nog en tur ner på stan och se om jag hittar Ambiance!
Något för ögat blir det i alla fall!

Ha en skön lördag!

Kram

Lisa

älskar sött sa...

Va mycket fint du visar!! Jag tror jag vet vart du ska i mon...snyft! Jag var tvungen att avboka, så tråkigt alla verkar ska dit!!! Min kompis Lönnergårdsanna och under en vind ska dit och mängder andra...Ha så mysigt åt mig med! Många kramar Malin

LantlivsAnette sa...

Näää..vad fint du har det..soffan med alla fina kuddar..buren med hyacinter i..ja..jisses...
Och vad glad jag blir när du ska till och sy..jag brukar säga att alla kan sy...det finns inga rätt och fel..bara man blir nöjd själv!
Jag är alldeles säker på att du kommer att göra jätte fina julstrumpor..det ska bli så kul att få se dom..
Kram Anette

Sussie sa...

Hej..jättefina bilder du visar ser super mysigt ut...kram...Sussie

Inredningsgalen sa...

Tack för inspirationen, håller just på med att skrapa min ren från lim och den skall snart målas. Så mysigt med en soffa i köket, tyvärr har jag inte plats till det!