onsdag 14 november 2007

Vårat trapphus

Detta kommer aldrig hända igen, att jag gör två inlägg samma dag! Men hur kul är det att läsa om en utmaning som redan är avgjord? Så här kommer lite bilder ifrån vårat trapphus.
j
Vad tycker ni om våran shabby chic trappa? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha kvar den som den är eller om jag ska måla den vit. Vad tycker ni? När vi flyttade in bestod huset av två lägenheter. Trapphuset var liksom bara vägen upp till den andra lägenheten och var helt oisolerat. Första vintern trodde jag att vi skulle frysa ihjäl, det drog någonting fruktansvärt från trapphuset. Sen några år är det dock isolerat och ny pärlspont har kommit upp på väggarna. Trappräcket ska väl i framtiden få sig lite ny färg också.
k
Nu har vi kommit upp för trappan. Här uppe finns numera tre sovrum, ett badrum och ett minikontor. Det ni ser är en bit av trappräcket och så fönstret som sitter högst upp i trapphuset.
j
Här står just nu min kyrkoljusstake tillsammans med några böcker och en julgranskula av fattigmanssilver.
k
Här en liten blandning med gamla och nya böcker. Boken längst ner är min mormors läsebok från skolan, Sörgården. Det är såå kul att den finns kvar!
jk
Ha en trevlig kväll! Kram Marie

47 kommentarer:

cicci sa...

Åh vad vackert ni har det! Jag håller precis på att övertyga min sambo om att vi ska måla vår trapp vit men eftersom vi har hund så kommer den bli sliten fort men jag tycker det är fint när trappan inte är helt perfekt heller, sambon förstog inte vad jag menade... Jag tycker nog att du ska behålla den som den är den bryter av fint emot det vita.
Ha en jätteskön kväll.
Kram cicci

vildangel sa...

En riktigt romantisk trappa tycker jag!

Guldkant På Livet sa...

Himmel, så vacker trapp! Måla den inte!! Vilken perfekt nött trapp och vilken charm! Jättefin hall ovan och så snygga väggar, fint foto med kyrkljusstake, böcker och julkula! Mari,.

Anonym sa...

Hej!

Jag skulle måla trappan vit, jag har en själv. Däremot skulle jag behålla räcket som det är. Det är sköna kontraser mellan mörkt och ljust. Gå på din mag känsla!
Det är väldigt fint hos dig...

/M

Hannis sa...

Svårt det där med att bestämma sig för färg.Jag skulle nog måla vitt. Du har då väldigt fint hur som helst!Må väl//Hannis

SEASIDE LIVING sa...

Åh, vad fint!! Jag tycker trappen är helt underbar som den är!!!

Ha en mysig kväll! Kraaam!

Under en vind sa...

Det är ju fint båda delar...tror att ni ska vänta med målning iallafall tills ni "känner" hur det ska vara! Trappräcket hade jag nog målat eller bytt...det bryter av aningens för mycket......Men lite brytning får det gärna vara...
Så fint emd trappräcker, ljusstaken och den lilla bokhögen, man kan inte låta bli att nyfiket läsa på bokryggarna!
Må gott, kram!
pst...jag gjorde också två snabba inlägg härmdagen då jag hade antagit denna utmaning.....

Under en vind sa...

häromdagen skulle det va så klart..inte härmdagen....*fniss*....

SKATAN sa...

Hej! Ja du. På håll så är ser trappan endast härligt positivt charmig ut. Jag kan dock ana att om det har varit en genomgångstrapp i ett trapphus, så kanske den är mindre mjukt nött och sliten? Går det att förstå mig...hm...Nu är trappan en del av ert hem och er innemiljö. Kanske känns den inte så? Det ser dock inte ut så på bilden...där ser den som sagt bara oerhört charmig ut!

Med detta kryptiska svar avslutar jag mitt påbörjade bladder ;-)

Kram!

Jenny sa...

DEN trappan hade jag absolut INTE målat!
Helt underbar!!
Får mig att tänka på den nötta trappan i (början av boken) Franske Stemmniger!
Ha en fortsatt bra kväll!
Kram
Jenny

Lisas torp sa...

Så vacker trappan är! Jag skulle nog inte måla den! Så vackert nött och sliten och pastellig! Räcket skulle jag nog också behålla som det är.
Men så fint ni har och vilka vackra julpynt du har!! Mmmmmm.njuter i fulla drag!Tack för inspirationen!

Kram

Lisa

envilsenloppa sa...

Oj vad svårt att ge råd . En lagom sliten trappa som din är ju så vacker !
Kram

Goa, skåne sa...

Jag känner...NEJ...måla den inte!!
Den är fullständigt...vacker!
Kan du inte vänta lite iaf..:)
Vackert trapphus har du så jag ryser!
Och du ska veta att dina strumpor kommer att bli...superfina! DU kanske blir helt såld på syandet..:)
Kram på dig och ha en toppen torsdag!
Goa

Lily of the valley sa...

WOW! Vilken trappa! Den skulle jag aldrig måla...
Kram Lily

Veronica sa...

Nej, jag skulle inte måla trappan...den ser underbar ut som den är!! Men räcket skulle jag måla istället! Visst är det roligt när gamla saker finns kavr från släkten, som läseboken...Ha det gott! Kram Veronica.

WhiteVintageDreams sa...

Godmorgon! Jag skulle behålla färgen :). Jag har inte kunnat lämna kommentar på länge...gör ett nytt försök igen.
Älskar ditt fina julpyssel...du e verkligen duktig :). Å kristallkronan e helt underbar !
Tack för peppen!
Kram

MiaMaria sa...

Så himla fint!

Jag kanske skulle måla den vit.Och vill du ha den lite shabby kan du ju slipa lite på den när du målat den.....

Ha´en bra dag!
Miamaria

Nicolinas boning sa...

Ditt trapphus är jättefint med den färgen på trappen. Jag tror inte att jag hade målat den vit för det bryter av så fint nu.
Kramar/Birgitta

marie sa...

Men vilken underbaaar trappa! Klart att det är snyggt med en vit el. grå trapp också men din ser ju ut som Honning & Floras trapp!! Skulle nog låta den vara ett tag till! Ha det så gott! Kram Marie

faster atta sa...

ÅÅÅ, jag tycker att er trappa är superfin med blå, slitna! Vårat trapphus ser likadant ut med trätrapp och pärlspont. Vi valde att måla trappan ljusgrå och det har vi inte ångrat en sekund!

kram

Designe sa...

Vilket superfint trapphus ni har!...jag gillar er shabby chic trappa!..jag tycker det ger mer liv och charm än om du skulle måla stegen vita...tycker även att ledstången har en viss charm. Pärlspont är alltid fint!..Gillar verkligen det fina fönstret och staketet däruppe! Ha en bra dag! Kram :)

Carina sa...

Jag tycker din trapp är jättefin som den är!
Jag har en nyfödd blogg och nu har jag lagt en länk till dig, hoppas det är ok?
Hälsn Carina

linnea-maria sa...

Hejsan
Neej låt den vara som den är. Färgen är vacker och står sig bra mot de vita väggarna. en grå färg är ju också snäll mot smutsen ;). Måla om den senare om den blir så skavd att den är svår att göra ren. Ha en bra dag /linnea-maria

Ina sa...

Jag gillar trappan som den är med de shabby trappstegen. Tycker ni ska behålla det så. Vacker trappa och så fint julpyssel du gjort!!!!
Kram Ina

"M" sa...

Ja g har sagt det förut....jättefin trappa...och jag skulle nog avstå målning just nu...låt beslutet ligga och gro lite till...gör inget du en dag ångrar...men visst det är svårt...räcket kanske jag skulle byta ut....kram på dej...vi ses

Nygammalt sa...

Mycket vackert, och vilken tur att ni nu har isolerat den, det kan ju dra nog från gamla fönster men en hel trappuppgång...

Din fina kyrkoljusstake har ju jag som vill-ha-bild på sidan av min blogg. Den är sååå fin!
Kram.

På landet, mot skogen sa...

Vilket vackert trapphus! Helt underbart!

"M" sa...

Oj här var det många som tycker om trappan....nä du här har vi inte snö så det går att dra pulka ens...tråkigt...men jag hoppas varje dag...vi ses på måndag...kram "M"

Mitt hem är min borg sa...

Jag tycker er trappa e hur fin som helst.. Det e ju de där man vill skapa på nya möbler hela tiden.. Det där slitna.. Det syns att det har passerat rätt mycket folk i den.. Jätte fin..
Vilken tur du hade i somras då.. Hi hi.. Ser er framför mig.. Full lastad vagn.. Och med en stor plansch i högsta hugg.. Vill man så går det.. =)
Kram på dig!!

Lina sa...

Jag tror inte att jag skulle målat den, utan låtit den varit som den är! Jätte fint med den vita pärlsponten!

Hulda sa...

Jeg syns du skulle beholde trappa som den er. Det er stilig å se at den har vært godt brukt. Riktig så shabby chic. :) Flott lysestake du har, også falt jeg veldig for den store løkformede kula.

Evelinas hus sa...

Trappan är verkligen jättevacker! Den där blåa nyansen är så snygg. INTE måla säger jag.
Kram Caroline

GårdsLyktan sa...

Åh, vilket fint trapphus ni har.
Jag skulle nog måla trappan vit, men den är helt klart vacker som den är också.
Jättefin blogg du har, Kan jag länka till dig?
Kram Sabina

Karin Krut sa...

Åååh så vackert. Panelen som sträcker sig så långt upp, det känns som om den ska fortsätta ända upp till himlen, väldigt sakral känsla :) Trappen är jättevacker men den skulle kunna bli fin som vit med mörkt träfärgade trappsteg, alltså själva "gåbrädan" om du förstår :)så den tar upp färgen på räcket. Det kan bli väldigt vackert och effektfullt :)
Ha en skön helg
Kram Karin

MiaMaria sa...

Trevlig helg!
Jag har också gjort två inlägg idag det händer nog inte några flera gånger......

Ha´det gott!
Miamaria

Viktoria sa...

Så himla fint! Trappan är fin som den är..jag skulle inte ha målat!
Vad fint med böckerna och kyrkoljusstaken.

Kramis.

Styling a là Anna sa...

Jättefin trapp!! Förstår att du har svårt att bestämma dig, men när du har målat den, kan du aldrig någonsin få tillbaka den nötta härliga känslan eller färgen... Räcket kan ju målas över närsom helst, för brunt är ju inte så svårt att återskapa. ;-) Ha det så bra!

elin1976 sa...

Trappeoppgangen er rikstig så fin. Liker slike gamle trapper. Lyst og trivlig. Ha en fin dag. Klem fra Elin:O)

LantlivsAnette sa...

Nääe..vad vackert du har det..vilken fin trapp..den är såå himla fin som den är..jag tror nog att du kan behålla den så!
Vad fina böckerna är,och då speciellt den gamla från mormor..jättefint..vad roligt att du gillade min lilla strut girlang..härma på du..för det gör ju jag också...
Kram Anette

Dubbelörnen sa...

Nä men var det hos dig det där fina trappräcket var!! Som jag fick ritning på?! Det jag missade när jag fick min nya dator var att föra över allt som fanns i min mail o då försvann precis allt!!

Om det vara du, snälla kan du maila mig igen... Säg att jag har en sådan tur att det var du *håller tummarna hårt*. Har letat förtvivlat!

Er trapp är ljuvlig! Precis som den är... Vi har en ful gammal plastmatta fr 60-talet som ska bort o sedan hoppas vi att vi kan ta fram träet o sen med nytt vackert räcke så blir det nästan lika bra som hos dig *fniss*.

Bamsekramar

Gammelgård sa...

Vilken underbar trappa! och måla den inte! Hela ditt hem är så himla fint och du är så duktig!
Trevlig helg till dig!

Anonym sa...

Behåll trappan i original utan tvekan! Fint med ny spont men låt det gamla väga upp det nya. Tycker jag =) Väldigt fina bilder. Tack!

/Angelica

Anonym sa...

Behåll trappan i original utan tvekan! Fint med ny spont men låt det gamla väga upp det nya. Tycker jag =) Väldigt fina bilder. Tack!

/Angelica

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Snygg som den är!!
Vita trappor är superfint, men när den ändå har den charm som er har, så tycker jag den kan få vara.

Om ni ändå vill förbättra den, så tror jag den skulle bli finare i den duvblå nyans den har nu än vit!

Ha en bra måndag.
Susanne

Anonym sa...

Hej, vilken underbar snygg hall med dom vita väggarna. Är intresserad av att veta vilken vit färg/kulör du har använt, ser så otroligt fräsch ut. Har trappräcket samma färg? Vill måla min trappa och exakt så vill jag att den skall se ut! Otroligt snyggt.

HannaH sa...

Jag igen...
Bara älskar bilden på din trappa!
den ger mig all inspiration jag behöver till att riva bort den fula kork-mattan som mina morföräldrar satt dit. Hu!
Tycker att det ser jättemysigt ut precis så! Hur bestämde du dig för att göra?
Hanna

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.