fredag 28 december 2007

Garderober, ljusstake och kudde.

Alltid när julen är över får jag sådan otrolig lust att rensa. Vi har bl.a haft en garderob som jag har stört mig på under en lång tid, det har bara inte gått att ha ordning i den. Så igår tog vi en tur till IKEA för att köpa fler hyllplan och några korgar. Kan ju säga att det var några fler än vi där!!!!!! Vi fick iallafall tag på det vi skulle och det blev genast så mycket bättre i den förhatliga garderoben. Jag är dock sån att när jag väl börjar att rensa någonstans då har jag väldigt svårt att sluta. Så idag är barnen hos sin mormor och jag och maken rensar och städar överallt. Sååå skönt, man känner sig så himla nöjd efteråt! Ni behöver dock inte vara oroliga, jag lovar att ni ska slippa se kaoset som råder här just nu! Istället blir det lite bilder på några andra saker.
j
När vi ändå var i Jönköping igår för att gå på det stora varuhuset passade vi också på att gå en sväng på stan. Det är ju rea på det mesta av julpyntet nu så i en jättemysig blomsteraffär fyndade jag hjärtat i fattigmanssilver och den stora stjärnan.

Häromdagen var jag hos min moster och fikade och då fick jag denna fina ljusstaken. Den har varit min mormors och S (min moster) tyckte att den skulle passa bättre hos mig. Tack, gulliga du!
k

Innan jul visade Jenny några fina hyacintstrutar som hon hade gjort. Hon hade använt sig av baksidan på ett gammalt foto och jag tyckte det var så fint. Genast började jag att vända på alla mina gamla fotografier för att se vad som fanns på baksidorna. Kortet till vänster på bild hade en jättefin baksida, så jag bestämde mig för att använda den (se bilden till höger).
k
Jag hade ju lite mani på att sy innan jul och då blev det även den här kudden. Trycket är som ni kan se baksidan på det gamla fotografiet.
k
Ja, idag blev det ett väldans blandat inlägg. Nu ska jag återgå till mina garderober, var bara tvungen att ta en liten paus. Ha en riktigt trevlig helg! Kram Marie
k
Ps. Jag är så jätteglad! Jag har lyckats övertyga maken om det nödvändiga med att ha en tallrikshylla, hihi. Så idag har han varit och köpt virke till en. Hoppas, hoppas att han hinner att börja snickra på den imorgon!

53 kommentarer:

En Doft Av Danmark sa...

Tänk att du var här igår :o)...ja inte hos mig, men i stan. Du har helt rätt....jag tror att ALLA var på Ikea, men lite mysigt är det trots allt. Din kudde är ju bara sååå fin!!!
Önskar dig en god fortsättning Marie!

Kramar
Dorthe

Tea sa...

Så deilig å ta en skikkelig opprydning! :) Lykke til med tallerkenhyllen! Gleder meg til å se resultatet!

Flotte bilder! :)

Hannas form sa...

Å, så fin julrosen var i vasen, jag älskar julrosor men har inte köpt någon än...snål som jag är...otroligt vacker kudde oxå, ditt hem ser verkligen fint ut!

Ha det gott!
Hanna

Anonym sa...

Hej Marie

Vilken fin kudde du har gjort, urgullig!! Kan du inte berätta hur man gör?
Julhälsningar från Maria

latara sa...

Hej Marie!

Jag hoppas att du har haft det jättebra och att fortsättningen blir underbar!

Det där med rensningsmani när julen är över känner jag igen så väldigt väl. Helst skulle jag plocka bort pyntet också, nu på direkten... *ler* Men vi är krassliga och snurriga av feber så ingenting blir gjort. Om några dagar, så..!

Hur övertygar man sin man om vikten av att ha en tallrikshylla? Jag vill också verkligen ha en!

Må så gott och ta hand om dig!

Kram, Karin

cicci sa...

Tack för din fina kommentar hos mig det värmer i kaoset! visst är det härligt att rensa, och dessutom känner man att det är lite tillåtet att köpa något nytt! Superfin kudde!
kram Cicci

Lilla Blanka sa...

Japp jag brukar också känna av en fruktansvärt stark rensningslust efter jul :) Jag har röjt ut hela vardagsrummet idag o så nu har vi börjat måla där :)
Åh vad fin baksida kortet hade :o hade ingen aning om att gamla kort såg ut så där :)
Det blev jättefint på kudden!
Kram
Mia

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Åh så fint och personligt med kudden! Det blir verkligen ett hem med värme, som betyder något speciellt!

tummelisa sa...

Du är så duktig, kudden var verkligen fin. Är förtjust i ljusstaken också. Min julros verkar inte trivas inne lika bra som Din fina.
Kram Tummelisa

birgi sa...

Finfin ljusstake. Ja, allt är fint hos dig!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

faster atta sa...

Håller med dej om att det är härligt att rensa upp lite ibland! Ofta kan man ju även hitta lite godsaker som kan komma till användning igen .. tihi...

Madicken sa...

Hej, och va fint du har det!! Hur lyckas du med kuddarna? Hur gör du?

Själv är jag en ny bloggare med dålig kamera (har beställt en ny idag..enbart för bloggens skull- hur tokigt är inte det....)Jag har länkat dig och hoppas det är OK?

//Kram Madicken

stina sa...

Ja tänk att man får sån rensarlust efter jul.....jag har haft den lusten sen juldan men pga snuva så har jag inte satt riktigt fart än men snart så....Kram Stina
p.s fina fynd du har gjort!

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej ,jättefin kudde, vill haa!!
Att snickra ihop tallrikshylla är ej svårt jag har gjort flera stycken,jag gjorde små med några knoppar på så att man kan hänga lyktor på dels har jag gjort för 1 1/2 år sedan en stor som jag har i mitt kök titta in på min blogg ,jag ska försöka hitta igen beskrivningen på den.mvh Maria Villa Nyhem

Home & Clothes Design sa...

Att rensa och förändra garderoben det känner jag igen, vi håller på och tömmer ena rummet som skall bli ett dressingrum så småningom när allt är utrensat. Vilken fin kudde du gjort, häftigt att använda gamla bilder... de är så fina.
Många kjamizzar från mig.

Lallis sa...

Jaaa, det är verkligen så himla skönt att rensa ur lite ibland. Det har jag med gjort idag och ojojoj, vad det behövdes;)
Ha en fin helg.
Kram Lallis

SKATAN sa...

Hej och tack för det! Jag har just bläddrat fram sidan i tidningen. Själv har jag då helt missat den där lilla, pytte raden. Det är märkligt det här, just som min bloggarlust nära nog helt hade svikit mig fick jag upp ångan en smula igen : )

Kram och god kväll!

PS - jag gillar ditt inlägg. Gissa vilka som röjde i källaren härom dagen? Nya hyllplan, fyllt soprum...häääärligt : D

Heja-heja - rensa på!

SKATAN sa...

Hej och tack för det! Jag har just bläddrat fram sidan i tidningen. Själv har jag då helt missat den där lilla, pytte raden. Det är märkligt det här, just som min bloggarlust nära nog helt hade svikit mig fick jag upp ångan en smula igen : )

Kram och god kväll!

PS - jag gillar ditt inlägg. Gissa vilka som röjde i källaren härom dagen? Nya hyllplan, fyllt soprum...häääärligt : D

Heja-heja - rensa på!

SKATAN sa...

Oj då, jag både dubblar och tripplar för att vara på den säkra sidan... ;-)

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Marie jag har en utmaning till dig på min blogg,Välkommen in och hämta denkram Maria Villa Nyhem

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Marie jag har en utmaning till dig på min blogg,Välkommen in och hämta denkram Maria Villa Nyhem

Hulda sa...

Så mye fint du viser, Marie. Hørtes flott ut å få ryddet i skapet, vi har noen skap her i huset som også skulle vært rydda i. Vi har som mål å få tatt noe i januar. Et godt nyttårsforsett. :)

Så fint, og lurt, å bruke baksiden av et gammelt bilde som trykk på puter. Det er jo ofte fine ornament og bokstaver bakpå de gamle bildene. Takk for tips! Blir nok fint med tallerkenhylle, har en her også.

Änglahem sa...

Jaha du, du ska få en tallrikshylla du...avis? jag...näää inte alls....
Hur bar du dig åt med övertalningstekniken, får nog sätta in den på min käre make.

Mycket fin kudde du gjort!!!

God fortsättning!
Kram, Ulrika

Ps. Länkar dig om det är ok?

johanna sa...

Hej
Gud så gott att röja!!!
Har även här försökt att inleda en övertalning om en stor tallrikshylla,får väll se om jag lyckas=))Spännande hoppas vi får se din sen.Vilken helt fantastisk fin kudde!!!
Kraaam

Under en vind sa...

Så mycket fint du hittat!!! Roligt med en blandad kompott!
Rensa måste vara som balsam för själen, det är så skönt då det är gjort!!! Dessutom är det alltid uppfriskande med en shoppingtur..mindre kul att trängas bara....Men får man bara hem det man ska så!!
Ska bli kul att få se din tallrikshylla sen! Hälsa mannen att vi inte alls sätter press på honom...hi hi.....Jag har också en hyllönskning (inte tallrikshylla dock...) hos sambon...gav honom en ny tumstock i strumpan på julafton....
God fortsättning på sista dagarna av året.....GOTT NYTT ÅR!!! VI ses! Kram!

linnea-maria sa...

Vilken fin kudde. Trycket är jättevackert. När jag ska röja så slänger jag ut både man och barn. Då går det fortare. :)
/linnea-maria

Goa, skåne sa...

Hej min rara!
En härlig blandning av vackra saker du visar oss...det är kul!
Kan tänka mig att det var "trångt" på IKEA..brr! Jag har inte ens varit på rean ännu...konstigt! Allting bara går sååå fort!
Kul att du fick ljusstaken, det är ändå speciellt när någon en kär har haft sakerna! Och kudden din är hel fin!!
Jag förstår fullständigt ditt röjande...börjar ladda lite själv. Brukar alltid ta och tvätta och röja allting, så fort denna underbara tid är förbi! Det känns som att man släpper in ljuset och så småningom...våren!
Är det inte underbart att alltid ha något att se framemot!!
Mina varmaste nyårskramar till dig och din familj...Gott nytt år!

"M" sa...

Himmel vilka fina kuddar....och jag älskar åxå att rensa...finns ingen hejd när man börjat....hihi. Vill önska dej ett gott nytt år....kram "M"

Guldkant På Livet sa...

Vilken fin kudde!! Du är så duktig! Jag fattar inte hur man gör med scanning och sy och pressa och hur man nu går tillväga men supersnygg blev den, vacker baksida det kortet hade! Och vilken jättefin ljusstake din mormor och moster hade i sin ägo, den passade som handen hos dig! Ja, nu kan man göra fynd, snygg stjärna! Jag fynade billiga julgranskulor i fattigmanssliver på Ikea! Jag byter inlägg i morg men ha en riktigt bra helg nu i röran : ) Mari.

annkierix sa...

Du är så duktig..sån fantastsik söt kudde..att du bara kan.
Rensa ja...det är verkligen skönt både för kropp och själ ibland
Stor kram o GOTT NYTT ÅR A-C

spetsar och änglar sa...

Visst är det härligt att rensa ut lite saker,brukar göra så ibland.Då känner man sig verkligen tillfreds ett tag.Kudden blev ju superfin!Och ljusstaken är ju underbar7Ha en härlig dag/Kram Heléne

Jennyshemochharmoni sa...

Hej! Känns länge sedan jag var här. Älskar dina fina bilder! Lät härligt det där med rensandet :) Vilka härliga fynd du har gjort på rean också, alltid kul! Ha en underbar nyårshelg! Stor KRAM

Jenny sa...

Såå jättefin din kudde blev!!
(En dag att rekomendera ett IKEA-besök är den 23/12...Nästan folktomt faktiskt!!)
Kram
Jenny

Guldkorn i min vardag! sa...

Oj vilken fin kudde med den gamla bilden är det pressa på bilder?
Nyårskramar
Ulla-Bella

SEASIDE LIVING sa...

Bara jag som kikar in för att önska dig och din familj ett riktigt Gott Nytt År! Vi befinner oss just nu hos svärföräldrarna i Vemdalen. Här är det kallt och massor med snö - underbart!!!

Stor kram till dig från mig!

Sagalisa sa...

Jaa....jag vill oxå rensa i mina gömmor!!!Just nu står det bla en trasig soffa!!i trädgården som ska till tippen...
Men så fin din kudde blev den står på min önskelista!Ha en fin helg lilla du o rensa inte ihjäl dig..hihi/Anna

Designe sa...

Va duktig du är som städar och fixar!...Jag är urdålig på att rensa..jag är mer typen..den här kan vara bra att ha!..dumt nog!:)

Så fint pynt du har köpt och vilken tur du hade som fick den gamla, fina ljusstaken..är ju värt extra mycket när en släkting haft den! Superfint gammalt kort som blev jättefint på kudden! Du är såå pysslig! Ha en fortsatt fin helg! Kram :)

Ljuva ro sa...

åh va härligt det låter att rensa!!! Vi har kaos på vår övervåning pga av renovering av lillens blivande rum, men snart är vi klara!!! God fortsättning!

envilsenloppa sa...

Ja men det var en härlig blandning på ditt inlägg och tyvärr sitter jag som vanligt grön i ansiktet när jag ser alla dina vackra saker ...:-)
Vad smart med baksidantrycketoch så vackert det blev * säger hon ännu lite grönare *
Ha det gott du inspirerande underbara !
GottNyttÅr !
Kram/Lotta

MiaMaria sa...

Hoppas du har det bra med huvudet instoppad i garderoben.....
Visst är det gott att få rensa...det känns ju så bra efteråt.

Härliga inköp....

Önskar ett Gott Nytt År!
Miamaria

katarina sa...

Åhh va härligt med lite röjning, älskar det:)

Tack för titten hos mig !

Ha ett otroligt Gott Nytt År.
Kramar Katarina
Och visst blir det foton frrån rummet;)

johanna sa...

Hej
Allt åker inte ut,men det mesta=)))
Har du redan hittat pärlhyacinter..jag älskar det!!!
Stället vi köper fönster heter fönsterantiken om du googlar på det så står det telefonnr dit.
Dit måste du åka du kommer att dö!!!
Kraaaam

hulukvarn sa...

Hej Hej! Bor du i Jönköpingstrakten också? Jag har undvikit att åka A6 och Ikea men lite sugen är man ju:)

Ha det gott! Kramar

latara sa...

Pssst - mitt lilla paket till dig ligger i vår hall och väntar på att skickas iväg. Jag har inte glömt, är bara feberyr! *ler*

Många kramar, Karin (som ska köra uttröttningsmetoden i hopp om att få en tallrikshylla. Annars är jag ju rätt duktig på att gnälla till mig saker *rodnar*)

Mysiga lantliga ting sa...

Ja tänk den där rensningen börjar också hos mig fast efter nyårsdagen! Ut med det gamla och in med det nya =)
Oj vilka fina saker du har fyndat, och ljusstaken som du fått var jättesöt!
Kram från mig!

Fridhemspinglan sa...

En sån vacker gran, och sån härlig julstämning!

När jag försökte printa ut en strykapå-bild, började det ryka om min skrivare...

har ni öppnat upp mellan rummen själva? Det drömmer jag om att göra.

Kram
Ingela :)

Solstrimmor & stjärnstrålar sa...

Ja nog var vi många som trampade på Ikea igår, vi handlade oxå lite där. Vi började vår shoppingrunda på Knalleland, Borås och avslutade på Ikea Jkpg med middag och shopping. Vad skönt att få rensa och röja! Hade behövts här också men jag har varit för lat idag.

Gott nytt år!
Kram

Ninis sa...

Mysig blogg, kikar gärna in igen!
KRAMIZ

Marie sa...

HÄR KOMMER EN LITEN BESKRIVNING TILL ER SOM VILL GÖRA ERA EGNA KUDDAR, PÅSAR M.M MED EGNA TRYCK.

* KÖP SPECIELLA ARK TILL SKRIVAREN, DET HETER T-SHIRT TRANSFER OCH FINNS I T.EX BOKHANDELN.

* VÄLJ VILKEN BILD NI SKA HA, VYKORT, FOTO ELLER NÅGOT ANNAT.

* SCANNA AV BILDEN MED SÅ HÖG UPPLÖSNING SOM MÖJLIGT. REDIGERA EVENTUELLT I PHOTOSHOP ELLER LIKNANDE.

* SEN ÄR DET BARA ATT FÖLJA ANVISNINGARNA SOM FÖLJER MED TRANSFERPAPPRET.

DET ÄR VERKLIGEN JÄTTEROLIGT SÅ JAG TYCKER ABSOLUT ATT NI SKA PROVA.

Lycka till!
Kram Marie

Lilla Blanka sa...

Hej lilla nattuggla!
Det är inte svårt att gjuta egna ljus alls. Man häller bara det smälta sterinet i formar (där man spänt en veke).
Det är väldigt många som frågat hur man gör, så jag får nog göra som du här med tyg-trycket, skriva en beskrivning ;)
Kram vännen
Nattuggla oxå :)

HannaH sa...

Enormt fin ljusstake! Och det andra med...
Så du hade en städa-skåpen-dag. Festligt, för jag gick faktiskt och funderade på det idag, undrar om ni med de fina hemmen (alla Ni med de fina bloggarna) har fint i garderober/skåp också?! ((För det har inte jag! Usch, önskar att jag inte kastade in saker i skåpen och sen skyndar att stänga dörren.)) Jag röjde ur en skrubb idag, men flyttade bara kaoset till källare och vind istället... suck. Jag är hopplös.

Hoppas att du får tag i ett fint skrivbord snart! Men det brukar ju vara så, när man letar efter något särskilt så finns det inte. Men det man inte behöver hittar man. Och köper... I mitt fall iaf! ;-)

Ha det gott! Hanna

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej Marie jag har tittat på din fina kudde flera gånger men ej lyckats förstå hur du har gjort!! Hur är det möjligt mvh Maria Villa Nyhem

Flex inredning sa...

Vilket superfint hjärta du har hittat! Ett sånt skulle jag också vilja ha - är lite avis! :)