tisdag 18 december 2007

Utmanad.....och lite jul!

Helt ärligt, och med risk för att verka jättetråkig så måste jag säga att jag inte är sådär superförtjust i alla utmaningar som florerar i bloggvärlden. Jag brukar försöka undvika dem så gott det går, men jag ska göra ett undantag så här före jul, hihi. Jag har blivit utmanad av tjejerna med de fina bloggarna Lilla Blanka och Ut i vår hage att avslöja sju fakta om mig själv.
k
1. Jag kan absolut inte ha täcket om fötterna när jag sover, fötterna måste sticka ut utanför täcket annars får jag smått panik.
j
2. Jag lider av katt-och råttskräck. Tycker att katter är jättesöta, så länge de inte är i närheten av mig! Råttor är bara otäcka!
k
3. Jag har inte ätit fläsk sen jag var 7 år. Då tvingade nämligen en mattant mig att äta upp en fläskbit med en stor fettkant på och sen dess kan jag knappt känna lukten. Äter förövrigt helst inte kött överhuvudtaget.
k
4. Jag har plockmani! Jag tycker inte att jag gör annat än att plocka saker hela dagarna.
k
5. Jag har alltid håret uppsatt, avskyr när det hänger fritt! Man kan ju undra varför jag har långt hår överhuvudtaget?
j
6. Jag älskar att göra listor av alla de slag. Vad vi ska packa när vi åker på semester, vilka man ska skicka julkort till o.s.v. När jag går och handlar mat skriver jag inköpslistan efter i vilken ordning maten står i butiken.
k
7. Jag älskar att läsa, är allätare men har en förkärlek för deckare. Just nu läser jag dock sista Harry Potter boken, måste ju få reda på hur det slutar!k
Dek
Det var det, hoppas ni inte blev helt avskräckta till att fortsätta läsa min blogg. Här kommer iallafall lite julbilder också.j
k

k
k

Ha en fortsatt bra tisdag! Kram Marie

35 kommentarer:

birgi sa...

Jättefina bilder, som vanligt!
usch, vilken hemsk häxa till mattant förresten. Fettkanter på fläsk var ju (och är) det värsta man visste som barn. *hurv*
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

LantlivsAnette sa...

Åhh du..nu visar du såå fina bilder igen !!
Vad skönt att höra att jag inte är ensam om att skriva listor,jag skriver precis som du när jag ska handla,i den ordningen som maten står i butiken !Listor görs när jag ska ut o resa också,nu ser jag att mina döttrar också drabbats av detta..hi..hii..dom gör listor när dom ska iväg på matcher m.m...
Kram Anette
P.s jag har en liten film visning hos mig...

Kristin sa...

Här är en till listgalning! Min man säger ibland att jag inte är spontan eftersom jag bara listar allting hela tiden. så ibland får jag öva på att vara spontan ;-)

Jättefina bilder, du pysslar och piffar så fint jämt!!!!

Kram Kristin

"M" sa...

Här var det vackert pyntat....oj så lika vi är då....jag äter kött men inte fläsk...det andra stämde bra in på mej åxå..hihi. Vi får träffas efter julen...v pratar om er...kram "M"

Lilla Blanka sa...

TACK snälla Marie för att du skrev dina 7 fakta! Det var jätteroligt att läsa dem! Jag själv fick smått panik när jag blev utmanad och är egentligen inte så förtjust heller, men just denna tyckte jag kunde vara lite trevlig :)
Listor, ja, det gör jag också jämt ;) och Post IT lappar, de skriver jag små kom ihåg och gör "mini-listor" på :)
Kram
Mia
Härligt härliga bilder du visar!!!
Måste kolla på den en gång till ;)

Hemma i Ugglebo sa...

Vilka fina bilder du visar igen!!
Du har ett helt underbart hem!

Jag sitter här och fnissar åt dina avslöjande....
Skriver du verkligen matlistan efter ordningen i mataffären????

Ha ha...skulle var akul att se din min den dag du kommer dit och de har flyttat om allt...
Kram katarina

annkierix sa...

Oh vad kul det är att läsa om alla..att bli tvingad att äta något..ja det kan verkligen hålla i sig hela livet, plockmanin känner jag oxå igen..listorna..näej.men skulle gärna vilja var så diciplinerad.
Vackra bilder du visar...mums för ögonen.
Kram A-C

Jenny sa...

Kikar in och önskar dig en riktigt GOD JUL!
Känner igen mig i mycket på de sju punkterna:)
Bl.a. "Plocksjukan" och fötterna utanför täcket- iallafall den ena!! Och dessa listor...
Mysiga bilder visar du som vanligt!
Kram
Jenny

tummelisa sa...

Vilka fina bilder Du visar som alltid.
Fick ett fint paket idag, med den fina vinsten julstrumpan. Hängde upp den direkt, är så glad för den.

Kram och tack från Tummelisa

tummelisa sa...

Vilka fina bilder Du visar som alltid.
Fick ett fint paket idag, med den fina vinsten julstrumpan. Hängde upp den direkt, är så glad för den.

Kram och tack från Tummelisa

tummelisa sa...

På tal om Dina sju fakta, delar jag vissa av dem. Bl a det där med håret, plockandet och läsningen, men min fasa sedan barndomen är havregrynsgröt. Det blev jag tvingad att äta, kan fortfarande inte känna lukten. Äter ogärna något med havregryn sedan dess.

Anna sa...

Hi hi så kul att läsa om dina små egenheter! Jag måste också ha fötterna utanför täcket när jag ska sova!

Vackra bilder som alltid:) Älskar verkligen bilden där man ser rummet genom spegeln! Underbar!

Kram
:)Anna

Evelinas hus sa...

Ja känner igen mig på listpunkten.
Jag skriver också handlarlista utefter hur butiken ser ut. Urjobbigt om man inte gör det, då glömmer jag alltid något trots lista. Och att handla i en ny affär är ännuvärre. :)
Mysiga bilder.
Kram Caroline

En Doft Av Danmark sa...

Hej Vännen!
Tusen tusen tack!!! Du vet vad jag menar....Dom är bedårande! Det värmde mitt hjärta!

Kram till er alla tre
Dorthe

Hulda sa...

Så bra at du fikk pakken i dag! Godt at du ble fornøyd også. :)

Koselig og artig å lese om deg. :) Jeg er også sånn at jeg må ha håret satt opp, blir så varm når det henger ned. Nå har jeg kortere hår, så det går bedre da. :)

Flotte julebilder! Syns det var så fint med den julekrybba. Nydelig pynta på hylla di også. Det er den du har på kjøkkenet, eller..? ;)

Mysiga lantliga ting sa...

Hjälp vad mycket fint du visar!! Tomtenissarna som sitter där är jättesöta! Första bilden var super oxå, så fint med luffarslöjdsunderlägget där bakom.
Kram Johanna.

Under en vind sa...

Tack för avslöjande detaljer om dig!! Roligt att läsa!
Så vackra bilder ifrån ditt mysiga hem! Tittar och njuter....Kramis!

latara sa...

Tack för kvällens skratt! Kan inte ha fötterna under täcket? Ha ha ha!

Här skrivs det också listor efter hur varorna står i affären. Om jag råkar skriva i fel ordning måste listan slängas och en ny klottras ner. Ibland undrar jag hur mycket tid som går åt till allt listskrivande. Sedan kommer jag på att den tiden tjänar vi in i affären när vi kan plocka varorna i rätt ordning... :-)

Jag behöver din adress också! Du kan väl mejla den så ska du se att ett litet paket dimper ner hos dig i mellandagarna!

Kramar, Karin

Lisas torp sa...

Kul att läsa alla avslöjande vanorna om dej! Och jag måste säja att jag känner igen mej i mycket!!!

Tack för titten och den positiva kommentaren på min sida, så glad jag blev!!

Ha en fortsatt skön vecka med alla listor, för de är ju många nu!:)

Kram

Lisa

Designe sa...

Hihi..skoj att läsa och jag gillar oxå att skriva listor men jag är lite disträ så jag skriver lite lappar här och där och sen måste jag pussla ihop dom! :)

Vilka fina bilder på fint julpynt! Gillar särskitl bilden längst ner! Kram :)

envilsenloppa sa...

Ja nu börjar jag bli rädd .. När jag läser allas listor så har jag allas knasiga vanor , inte de goda egenskaperna inte . Nej jag är nog helt skruvad :-)
Underbara bilder , älskar dina arrangemang !!
Kram/Lotta

Hemma i Ugglebo sa...

Ha ha....oj vad jobbigt du haft det!!!

Nej skämt åsido...jag förstår att det måste vara jätte praktiskt....jag försökte faktiskt en gång men gav upp.....kunde inte komma på vart de hade vissa saker.

Jag har nästan aldrig inköpslista när jag handlar.....skriver nog ofta en i o för sig men den ligge roftast kvar hemma....

Men du!!!!
Om du ofta är i Örebro måste du ju komma hit å hälsa på!!!
Vare sig du vill eller ej!!!
Tjoa till nästa gång så står jag här med röda mattan utrullad!
Kram katarina

lillebror sa...

Hej. Är boken bra?
kram

den store lillebrodern

Lina sa...

Jag är också en sån där plockerska och listskriverska. Konstigt det är att man inte kan äta vissa saker för hemska upplevelser. Jag kan absolut inte äta banan!!! Vilka fina bilder du visar! Var har du köpt de söta små tomtarna?

Handplockat sa...

helsnygga bilder
som vanligt
ha en bra onsdag

Inredningsgalen sa...

Gillar din julpyntning, lagom och stilren!
Underbar spegel, har något liknande i våran hall.

Goa, skåne sa...

Hej du mys Marie..:)
Ville bara tacka ännu en gång för underbara bilder av...ännu vackrare saker...du bara gör allting så fint...det är verkligen en fröjd att komma hit...även om du finner mig tjatig..:)
Samtidigt kan jag meddela att jag fick en liten tår i ögat...att inte vinna lite fina saker från dig..;)

Massa kramar från mig...til dig!
Ha en fortsatt mysvecka!!

MiaMaria sa...

Men så mycket man missar om man inte kikar hela tiden...jag vet inte vad jag ska säga mer än UNDERBART en fröjd för ögat...

Härligt att ta del av dina nojer vissa stämmer så bra in på mig...

Ha´en skön onsdag och njut av det vackra i ditt hem!
Miamaria

marie sa...

Ojj så fina bilder! Ja, då ska man inte bjuda dig på fläsk då!!! Ska notera det på min lista, hihi. Gör också listor på allt möjligt men det är ju kul att få bocka av! Har du sett att din bild visas på systrarnadreamhome.blogspot.com. Kolla!
Kram från mig

cicci sa...

Jag håller med om att att mail med skicka vidare saker m.m är vidriga men just den här tyckte jag var lite mysig. Kul att se att det finns fler där ute som skriver listor efter den snitslade vägen i mataffären! Må så gott i julstressen!
Kram Cicci

Hannas form sa...

ÅÅÅÅÅ, så mycket fina bilder......vill oxå ha!!!!! Har precis hittat hit till dig och det är bara att gratulera, ett otroligt vackert hem!

Såg din krubba....fin....la upp min idag men den ligger nog lite i lä.

Ha det gott!
Hanna

Lallis sa...

Nej, ibland kan det bli lite FÖR mycket med alla utmaningar , men denna var ju kul tycker jag.
Och kul att läsa dina svar:)
Fina bilder du visar också.
Kram Lallis

johanna sa...

Vad roligt att få läsa lite om dig=)O vilka helt underbara bilder du lagt ut,så fint!!!
Kraaam

Under en vind sa...

Tack rara du! Måste bara säg att jag alltid gillat din blogg, men att det sedan vi sågs är ännu roligare! Vi pratades inte vid så länge, men nu har man ett ansikte och en röst till det som skrivs....det blir personligare tycker jag!
Jag tar paus från nya inlägg, men alldeles säkert är att jag inte kommer kunna låta bli att kolla in ad ni andra hittar på så jag tittar in igen! Passar dock på att ÖNSKA DIG EN RIKTIGT GOD JUL! JUligaste kramarna!

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Jättekul att läsa lite mer om dig! Önskar dig en riktigt trevlig jul och tackar för ett fint blogår!