torsdag 31 januari 2008

Badrumsfönster

Jag har länge tyckt att det har sett så tomt och kalt ut i vårat badrumsfönster på nedervåningen. När vi flyttade in i huset var här från början en korridor/hall som inte var till någon nytta. Bredvid låg badrummet och sen kom det pyttelilla köket. Eftersom vi ville ha ett större kök beslöt vi oss för att flytta badrummet och utnyttja ytan där den meningslösa korridoren var. Jag hoppas ni får ett hum om vad jag menar, hihi. På detta vis kom det sig iallafall att vi fick ett stort fönster i badrummet. Då vi bor vid en ganska trafikerad väg vill man ju gärna ha något slags insynsskydd så vi satte i en frostad film mellan rutorna. Detta har fungerat jättebra men jag har hela tiden kännt att det har varit så tomt. Det är också helt uteslutet att ställa några finare saker i fönstret då det finns små nyfikna, klåfingriga barn i huset.
j
Nu har jag dock äntligen fixat till så det har blivit lite mera ombonat. Efter en rensning i linnegarderoben för ett tag sedan hittade jag ett gammalt överlakan som jag fyndat på loppis för några kronor. Detta har nu fått bli insynsskydd.
k
Då badrummet är ganska litet har jag fått ta korten ur lite konstiga vinklar för att få med hela fönstret. Det översta är taget från dörröppningen och det här är taget genom spegeln.
j
För att bryta av allt det vita gjorde jag två kransar av eucalyptus och hängde dit i ett gammalt spetsband.
j
Vill önska alla en riktigt härlig dag och samtidigt tacka för alla gulliga kommentarer jag får. Kramar Marie

72 kommentarer:

Lille Maison sa...

Så nydelig det ble, helt perfekt :) Og det gjorde seg virkelig med de to kransene i grønt... Ha en fin torsdag! Synnøve :)

Lilla Blanka sa...

Åh Marie vad fint det är!!! (Tycker jag alltid börjar mina kommentarer till dig på samma sätt..hihi, men jag får alltid samma känsla när jag tittar på dina bilder..såå vackert)
Har också tänkt att sy gardin av gammalt lakan, fast en i "rullgardinsmodell"..vet inte om jag klarar det, får väl höra med mamma annars hihi.
Stor kram
Mia

etthusivitt sa...

Så otroligt fint!!! Precis min smak :-). Älskar sådana gardiner, har något liknande som insynsskydd på dörrarna i hallen. Kram, Anette

Bergagårdens Lina sa...

Superfint! Vilka smarta gardiner! Mycket vackert! Jag blir faktiskt riktigt sugen på att dra fram helvetesmaskinen!!! (dvs symaskinen...) :)

"M" sa...

Verkligen jättefint och ombonat...lite varmare intryck än innan faktiskt...kanon....

HannaH i Det stora grå huset sa...

Det där har du ju också fixat jättefint! Kan du allt? ;-)
Ha en bra dag!
kram Hanna

Lilla Ugglebo sa...

Men du så fint och tack!
Du har löst mitt problem!!!
Har också ett stort fönster med frostad film på halva fönstren...vill också ha gardiner....nu ska jag göra så där!!!
Ååå va fint det kommer bli!
Tack för att du alltid bjuder på så mycket inspiration!!
Kram Katarina

Ljuva ro sa...

Verkligen fint, mysigt o ombonat!!! Kransarna piggar upp med sin fina gröna färg. Kram

Nygammalt sa...

Du vet verkligen vad du gör! Det blev sååå snyggt, enkelt men snyggt. Kransarna blev ju pricken över i:et! Bra att ha sådan fina lakan i sin garderob.
Kram.

Mysiga lantliga ting sa...

Du gör så fint överallt!! Du har verkligen öga för lantlig inredning måste jag säga =)
Kram Johanna.

Kerstin sa...

Nå har jeg virkelig kost meg med blogen din. Masse vakre bilder og mange fine tips. Dette var gøy. Gardinene ble nydelige og kransene like så.
Kerstin

Lee sa...

Supersnyggt. Har precis lagt bud på lakan på tradera.Ska sy överkast av dem. Men detta var ju med snyggt. Behöver ju inte vara i badrummet, Vi hade behövt något i köket och detta var en utmärkt idé. Tack så mycket!!

Bara Gry sa...

Vilken strålande idé! Jag knycker den om det är OK? Har samma problem i vårt stora badrum, och jag har gardiner som är fördragna hela tiden, och det är inte så tjusigt. Har också en gata utanför, och trots att rummet är på övervåningen så vill man inte direkt ha den innsynen. Toan är jättedumt placerad så här kan man sitta/stå på utställning om inte vi har fördraget. MEN nu fick jag en jättebra idé tack vare ditt inlägg!!

Må så gott! Kram Gry

SEASIDE LIVING sa...

Men så himla fint!!! Och vilken toppenbra idé! Vi har ju också ett stort fönster i vårt badrum som de har satt i skrovligt glas om du förstår. Vi tycker inte det är särskilt passande på ett gammalt spröjsat fönster och vill sätta i klarglas igen. Samtidigt kommer man ju då behöva något slags insynsskydd och det här var ju verkligen en kanonidé!!! Tusen tack Marie!

En liten fråga bara, var köper du själva upphängningsanordningen (vajern eller vad det heter)?!? *haha* Du förstår ju hur bevandrad jag är i det här med att sy och så vidare... *typ not*

Ha en fortsatt fin torsdag!
Kramar Jenny

Viveka på Humlebacken sa...

Jättevackert!!

Hulda sa...

Dette ble virkelig kjempefint! I neste uke skal vi gå i gang med å freshe opp badet vi også, jeg skal bl.a sy nye gardiner og forheng, takk for en god idè!

annaslantliv sa...

Vilken bra idé! Jag har gamla fina lakan som har varit i en spjälsäng, det borde kunna funka. Hade funderat på att göra någon kudde av dom men detta var ju roligare.
Superfint!
Kransarna är pricken över i.

Kram

SKATAN sa...

Snyggt jobbat! Att fota via speglar vet jag en till som pysslar med när det är trångt...

Önskar dig en bra dag.

/Skatan

MiaMaria sa...

Så himla bra det blev!

Miamaria

Goa sa...

Jättejätte mysigt blev det marie!!
Åh, jag är så himla impad av hur du håller på..och allting blir så vackert!!
Du hade behövts här hos mig nu...jag skulle behöva en liten inspirations spruta..:) Men det kommer väl med ljuset...hoppas får man..;)
Tills dess suckar jag här inne på din blogg...vilken tur att den finns.
TACK!!
Massor av varma kramelikramisar från mig till dig!

spetsar och änglar sa...

Så vackert och hemtrevligt ditt fönster blev!Ha en härlig dag/Kram Heléne

Kristin sa...

Marie, du får snart sluta visa bilder på hur fint det är i ert hus!!!! Jag blir alldeles för avundsjuk! Nej, skämt åsido, det är SUPERVACKERT SOM VANLIGT. Känns som jag inte direkt varierar mig när jag skriver mina kommentarer, men det är ju så jag tycker. Du visar det ena vackrare än det andra.

Väldigt vackra lakan med spets du använt, och kransen i spetsen var verkligen en toppengrej! Blir eukalyptus förresten fint även när den torkar? (Dum fråga kanske, men jag vet faktiskt inte hur den ser ut när den är torkad.)

Hmmm, här har det inte ens blåst något särskilt idag och så vi som ställde in pga stormvarningen! Visst känns det lite snopet? Men man vet inte, det kanske drar i gång i eftermiddag och egentligen är det ju bäst med det säkra före det osäkra.

Nu tror jag att jag både skulle hinna och orka med att måla lite småsaker här hemma, så jag ska försöka få det gjort innan det är dags att hämta J på dagis!

Kram och sköt om dig!
/Kristin

Radhusdrömmar sa...

Vad fint det blev, det där var ju en bra lösning på det!

Kram Jo

Guldkant På Livet sa...

Jamen, vad ska man säga MAKALÖST vackert!! Så fint fönstret blev med de gamla lakanen och kransarna, supersnyggt, å va jag önskade att jag hade ett sånt badrum, vårt är tillbyggt i ny del och så smaklöst ala tidigt 90tal med blå plastvägar men så stort att det är inget man gör om i brådaste rasket... får njuta av dina badrumsbilder i stället! Mari.

lottens vita och gröna sa...

hej marie!
ser jättefint ut både innefrån och från utsidan gillar kransarna blv somm pricken över i.et...
kram lotten

LantlivsAnette sa...

Nämen du är då fenomenal alltså..sååå fint det blev med gardinerna och kransarna...
Och hela badrummet ser ju så fantastiskt fint ut !!
Kram Anette

cicci sa...

Åh så vackert! jag har precis samma problem ibåda mina badrum har löst det genom att spänna tyg över ramar och ställt i fönstret men den här iden är ju värd att pröva!
Kram Cicci

My Lovely Things sa...

så fint det blev! Tänk vad ett vackert överlakan kan göra!!! Mycket trevligt med kransarna med!
Jag fyndade ett överlakan i går..vet inte riktigt vart det ska hamna ännu....
Kram och tack för inspirerande läsning...

Ann-Catrin / finthemma sa...

hej Marie!
så fantastiskt vackert.. du kan du!!!
Stor kram a-C

Jessan sa...

Men Marie så fint! Där skulle jag kunna sitta och drömma en hel dag! Jättevackert! Ha en fin torsdagkväll! Kramar Jessan

atmosphere sa...

Återanvändning, miljövänligt, billigt & dessutom snyggt! Vad mer kan man begära? Bara fantasin sätter gränserna... Superfint.
Kram från Ingrid

Designe sa...

Åh så fint du har gjort! Underbart vackert! Så fint med det vita och lite grönt till! Fin spegel oxå..en sån där som jag vill ha men inte tagit mig råd att köpa! :) Kram

Under en vind sa...

Älskar bilder som tas genom speglar, det blir lite "magiskt"!!! Spegeln är superfin (jag har den minsta storleken av den...) och ditt insynsskydd är helt underbart fint! Å´kransarna blir pricken över I!!!

Idag har sambon anlänt hem efter 4 dagar i New york, han möttes då av ett nymålat matbord!!! Han hämtade barnen på fritids där jag jobbar och åkte hem (jag skulle ju jobba några timmar till...), efter en timma ringde han för att fråga efter en pärm han inte kunde hitta och efter det sa han: Ja sen var här ju ommålat också, men det är ju inget ovanligt då man lämnar dig hemma själv.....fniss fniss....
Han tyckte dock att det blev bra! (vågar väl inte säg annat...) Ska försöka visa bilder imorgon!

I helgen ska Anna & jag hitta en datum för en träff, så håll ut, snart kommer det!

Ha det bäst, stor kram!

Emmas Vita Hus sa...

Jättefint med dina gardiner och kransar! Spegleln känner jag igen, är den från House Doctor? Har själv 2 likadana i badrummet och en stor i sovrumme- de är så fina!
Ha en skön kväll! Kram Camilla

Kära Stina sa...

Å så fint! Har inte tänkt på att man kan göra kransar av eucalyptus. Kul! Och kransar är ju alltid alltid superfint! Kanske skulle unna mig några vita ranunkler. Så fint! En ny favoritblomma. Ha en skön helg! Kram Stina

Hem & Lyckas Mia sa...

Oo, vad vackert, underbart snyggt med det vita och så kransarna. Det gjorde du riktigt bra! kram

Huset mitt i byn sa...

Oj, vad vackert, jag önskar att hade ett fönster på min toalett, me icke det.

Kram Pernilla

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du är riktigt duktig på att få till det och skapa ett harmoniskt hem. Jag njuter!
kram
nina

Jes/Vita villa vila sa...

Underbart!
Så himla sött, fint, smart, duktigt, pyssligt, bedårande och inspirerande!!! Vet du vad? Jag tjyvar gärna den bilden och sparar i min lilla privata inspirationsbank - om du tycker det känns ok???

Alltid lika mysigt att kika in här!

Kramar Jes

Sagalisa sa...

Nämen Marie...du är så duktig!Vilken snäll familj du har som hinner pyssla så mycket..

Kram Anna

Evelinas hus sa...

Det är ju verkligen superfint. Tackar för inspirationen. Vi har ett omöjligt badrumsfönster precis vid entrén, nu fick jag något att fundera på.
Kram på dig duktiga kvinna.
Caroline

Änglahem sa...

Men Marie...vad ska man säga...? Så FINT och HEMTREVLIGT det blev av ditt gamla lakan! Du bjuder alltid på så många fina bilder och så mycket inspiration!!

Just det...det var ju eucalyptus jag skulle kolla efter idag, visste att det var något jag glömt. Gör ett nytt försök imorgon och ser hur det är med minnet då:*hihi*. Inte för att jag klarar av att göra så fina kransar som du! men nybörjare är ju alla i början, tur det.

Ha det så jättegott, trevlig helg!!
Kramar
Ulrika

Mitt hem är min borg sa...

Men shit så fint det blev.. Allt du gör blir såå jäkla bra..
Ja har oxå fixat me lite kransar, men jag tycker det var ganska svårt att få den fina.. Dina ser ju perfekta ut.. *avis*

Kram Linda!!

linnea-maria sa...

Åh lyckost som har fönster i badrummet, det blir så mycket trevligare där då. Men jag förstår dilemmat med insyn, och du har löst det jättesnyggt. Kram /linnea-maria

Hannas form sa...

så vackert...jättefina bilder...den med spegeln är ju super!!!!!

JAG VILL OXÅ HA HUS, då vill jag inreda som du har det...jättefint!

KRAM
Hanna

TACK för din fina kommentar...du är alltid så gullig!

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Du är så duktig ,bjuder alltid på fina bilder kram Maria

latara sa...

Det är ju så där jag vill att våra fönster ska se ut! Du har verkligen lyckats göra fönstret så vackert, jag blir helt mållös. Ert hem ser ut att vara en orgie i skönhet. Ser du själv hur vackert det är eller ser du mest det du fortfarande inte hunnit göra..? Det är så FINT, Marie!

Hm... Om du råkar få en massa tid över är du varmt välkommen hit ;-) Vi har en himla massa fönster som behöver kläs med vackra tyger, hi hi!

Kram!

Inmycarport sa...

Hej Marie!
Vilka vackra fönster!!!!!! Jag skulle sitta där inne hela dagarna och njuta.

Ha en skön helg!
Kramar Maria

Majas mammelucker sa...

Men Ojoj.. vad du var påhittig
det blev jätte fint.
Super fin spegel..
Hade bra!Kram Maria

Kiora sa...

Oj, vad fint det blev!

Anna sa...

Så underbart vackert med de gamla lakanen som insynsskydd! Och kransarna med spets är ju verkligen pricken över i:et!

Spegeln från House Doctor är sååå ljuvlig! Vilken "lyx" att ha den i badrummet:)

Kram
:)Anna

Home & Clothes Design sa...

Så fint det blev och de fina kransarna vart ju pricken över i:et...jag njuter.

kram från mig/ Annelie

lyckohem sa...

Så otroligt fint det blev i fönstren! Jag önskar att vi hade fina spröjsade fönster där vi bor men vi har tråkiga 60-talsfönster som gör det väldigt svårt att få till det fint. Buhu!

/Pernilla

envilsenloppa sa...

Ja förstod ingenting .. ;-)
Men det du visar är ju bara så fint !!
Me love allt du gör , du är fantastisk !
Kram /Ensombordeliggaisängenochvilabortsinfeber :-(
Trevlig helg osså !

Tina sa...

Åh så fint det blev. Bilderna ser så rogivande ut... Måste kika mer på din fina blogg...

johanna sa...

Hej
Åhh vad fint det blir...ser så fram emot när vi kommer till dig!
Ha en riktigt bra helg
kraam

Mamma Millan sa...

Så otroligt fint du har det....åhh älskar ju kakelugnar!!1
Kul att besöka dig aldrig varit här förut!!

Vad fint ditt badrumsfönster blev!
Millan

Fridhemspinglan sa...

Simply - beautiful!

Kram, Ingela :)

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ohhh...så fint! Helt underbara gardiner, tänk vad fint man kan göra. Du är så duktig!

//Anita

Nostalgi och romantik sa...

Åååh vad vackert! Du har såå mycket bra ideer! Kransarna var ljuvliga också!
Kram
Marie

Maria i Skara sa...

En liten knasig fråga... Eukalyptus ..hur länge håller sig det och vad kostar det ..
Jag håller med alla andra..det blev jättefint i ditt badrum !!!
Häls Maria i Skara

Benita sa...

Marie det är jättefint!!! Ser så lantligt charmigt ut...woow!!!
Jättefint med spetsen både i gardinen å till kransen.
Vart har du fått tag i eucalyptus???

Ha en mysig fredag!

Kramar från Benita

Hvit Stil sa...

Så vakre bilder du har her. Lenge siden jeg har vært på bloggen din, jeg lenker deg sånn at jeg husker å stikke innom oftere.

God Helg til deg.

Christine

Handplockat sa...

så snyggt

du har det ju bara fööör vackert

Måste ju önske dej en busbra helg

Ha det bäst

Sockersött sa...

Jätte romatiskt. Vart har du köpt spegeln?
Trevlig helg!

Kramar Kia

älskar sött sa...

Sagolikt ljuvligt...duktiga du!! =) Hel härligt! Har du varit på Lustfyllt på länge? Vet du om hon har kvar något tallriksställ från house doctor? Ha en skön helg! kramar Malin

Marie sa...

HEJ MARIA!

EUCALYPTUSEN SOM JAG KÖPTE KOSTADE 15 KRONOR KVISTEN OCH DÅ VAR DET GANSKA STORA KVISTAR. VAD DEN KOSTAR BEROR NOG LITE PÅ SÄSONG TROR JAG. NÄR DET GÄLLER HUR LÄNGE DEN HÅLLER SÅ TORKAR DEN JU EFTER ETT PAR DAGAR, MEN DEN BLIR JÄTTEFIN NÄR DEN TORKAR. JAG HAR BÅDE KRANSAR OCH GIRLANGER SOM JAG GJORDE I HÖSTAS SOM FORTFARANDE ÄR JÄTTEFINA.

KRAM MARIE

Jennyshemochharmoni sa...

GUD vad underbart vackert!!! Jag bara trånar! TACK för all härlig inspiration! KRAM!

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Blev verkligen otroligt vackert!!

Jordgubbar med mjölk sa...

Så fantastiskt vackert och enkelt! Din blogg är en stor favorit!

katarina sa...

vilket jättetjusigt fönster. hoppas det är ok att jag visar denna bild på min blogg och länkar till dig. vill gärna visa detta fönster som inspirerar så mycket.

KRam
Katarina

abdel barada sa...

très belle rideau , trouvez ma selection des fauteuils fauteuil relax