tisdag 29 januari 2008

Blommor

För att stå ut med årets tristaste månader januari och februari måste jag då och då unna mig några snittblommor. Blommor får mig alltid på bra humör, det räcker med en endaste liten blomma som jag kan gå och njuta av hemma.
k
Här några vita ranunkler i ett par gamla flaskor i köket.
j
Nästan varje dag måste jag ta en vända i trädgården och se om något har hänt. Igår hittade vi årets första snödroppar. Efter önskemål från 3-åriga E fick de följa med in.

I skålen ser ni vad jag fyndade på loppis i söndags, en hög med virkade spetsar. Det var det enda som fick följa med hem, annars var det mest en massa skräp. I vasen två snitthyacinter tillsammans med blåbärsris, så nu doftar det nästan lite jul i vardagsrummet.
j
En liten avbruten ranunkel fick vara i den lilla glasvasen tillsammans med lite björkris.
j
Ha en bra tisdag! Kram Marie

64 kommentarer:

Nygammalt sa...

Ååååh så vackert!
Du har helt rätt, klart vi måste ha snittblommor. Fick både tulpaner och rosor av min mamma men nu har de tyvärr gjort sitt...köper nya till helgen.

Kul att kunna plocka in så fint från trädgården också.

Fin spets du hittade, ibland blir det inte mer än så, huvudsaken är ju att man får användninga av det man köper.

Tack för fina ord.
Ha en bra dag! Kram.

Evelinas hus sa...

Åh så fint. Visst blir lättare att härda ut till våren med vackra blommor. Jag har inte sett till några snödroppar ännu här uppe i Stockholm. Men den första jag ser ska jag ta in och njuta av.
Ha en fin dag.
Kram caroline

Viveka på Humlebacken sa...

Härligt!!

LantlivsAnette sa...

Åhh ett nytt inlägg..jiippiiee..
jag blir såå glad när du visar nåt nytt !!
Åhh vad fint med blommorna så där i flaskorna..ett sånt flask ställ..eller liknande,kommer till vår butik snart..jag tror att jag nyper ett direkt..
Lilla vasen på sista bilden..en sån har jag också..i min hall på krokarna..den är så fin,jag har värmeljus i mina nu..men sen får det bli blommor..
Vi har ännu massvis med snö..våren väntar på sig..ett tag till.
Kram Anette

Randi sa...

Ranunkler är ursöta - speciellt i ljusa pasteller. Så ljuvligt vårligt!

SEASIDE LIVING sa...

Underbara bilder att njuta av... tack! Visst är det härligt med färska blommor, gjorde själv lite inköp i helgen och dom njuter jag av ännu.

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Jenny

Lilla Ugglebo sa...

Hallå!
Ååå så mycket fint du arrangerat!
Tänk att det räcker med bara några få så där!!
Såå fint med björk och blåbärsris till.

Jag är här och spejjar och spanar i lekstugan.....nu mindes jag varenda liten tårta....att jag sett och beundrat dem förut....
Hon är så duktig din lilla mamma...
Själv ska jag sätta i gång och sy i morgon.....om det blir fler tårtor vet jag inte...vi får se!
ha det!
Kram Katarina

"M" sa...

Ja tänk vad blommor gör en glad...och jag var inne på den trista loppisen förut...en vas kom med hem...sen var jag på röda korsets i storstan och fick med mej ett par fina örngott med monogram....kram

lyckohem sa...

Vilka vårkänslor man får av dina blommor! Tänk att ni redan har hittat snödroppar. Här dröjer det minst 3-4 månader till innan det börjar växa någonting och då blir det nog snarast Tussilago.

/Pernilla

Sockersött sa...

Snittblommor gör skillnad i hemmet och gör inredningen mer levande. Här i värmland har det inte ens kommit några snödroppar, längtar och kikar efter dem varje dag.

kramar Kia

cicci sa...

Åh nu var de längesedan jag var inne på bloggarna och du visar alltid så mycket fint! Känner att jag måste ta tag i att köpa hem lite blommor, det gör så mycket för själva känslan!
Kram Cicci

cicci sa...

Åh nu var de längesedan jag var inne på bloggarna och du visar alltid så mycket fint! Känner att jag måste ta tag i att köpa hem lite blommor, det gör så mycket för själva känslan!
Kram Cicci

HannaH i Det stora grå huset sa...

Visst är det härligt med snittblommor så här i januari. Jag unnar mig nästan aldrig några, men nu när jag fyllde fick jag 6 buketter... Jag fick nästan ågren av det, så mycket fina blommor på en gång! Hur ska man hinna njuta av alla samtidigt!? Fast underbart!
Jag älskar verkligen dina ranunkler, köpte en tavla med ranunkelmotiv på loppis idag. Tänkte på dig då!
Sköt om dig!
Kram Hanna

lottens vita och gröna sa...

hejsan marie!

vilka bilder! ranunkler blev jag nu sååå sugen att köpa, vilken fin madonna, vad kommer den ifrån?

kram lotten

Lilla Blanka sa...

Mmmm...Marie, hela ditt inlägg sprudlar av VÅR, underbart med alla snittblommor och små söta arrangemang...!
Kram
Mia

Moderncountry sa...

Hei Marie, hatt en fin helg?
Så herlig vårfølelse det var her! friskt med hvite Ranukler. Skjønner godt de er en favoritt, de er så vakre. Mine er Dahlias og hvite tulipaner, savner å ha friske snittblomster i huset. Det gjør alt så frecht..
Beundrer ditt vakre speil!!
Er det gammelt?
Et slikt har jeg ønsket meg lenge..Og så vakre gamle blonder. Heldige deg :)Så herlige bilder alltid her inne..

Ps: Nå kan du titte i bloggen ;)

Klemmer!

Änglahem sa...

Vad vackert du har fått till dina blommor!! Du har så rätt i att det behövs inte mycket men en liten blomma kan höja humöret.
Snödroppar...vad söt!

Kram
Ulrika

fyra vindar sa...

fanns ju bara en massa fint på dina bilder! älskar ditt vackra kakel, precis sånt vill jag oxå ha i mitt kök....o vita blommor...o madonnan....o alltihopa =)
/miss sophie

Kristin sa...

Hej hej! Härligt fräscht med krispiga vita blommor och ris! Har inte hittat någon lök som blommar i min trädgård än, men idag såg jag att vår tibast slagit ut!!! Den blommar ju alltid iofs på bar kvist, men den brukar komma först i mars/april och vara den blomma som fjärilarna börjar kalasa på när de vaknat efter vintervilan. Så konstigt vinter!!! Fast jag vill inte ha snö nu... känns som om det är "för sent" för att det ska bli vinter nu, nu vill man som sagt ha vår!

Den ensamma lilla snödroppen var så fin! Det är verkligen något speciellt när man plockar in första blomman utifrån och sätter i vas/glas!

Spetsar är alltid kul att köpa, tycker jag. Har handlat på mig en hel del från Tradera.

Vilken fin flaskhållare du hade i ditt kök!!!! Nu blir jag riktigt avundsjuk! Det är ännu en sak jag velat ha sedan länge.

Ha det nu bra så ses vi snart!
Kram Kristin

Millas hem sa...

Snödroppar..mmm..så söta. Ett litet tecken på vår, men redan!?
Vill gärna ha vår, känns bara konstigt för jag ville så gärna ha lite snö först!
Kram Camilla

Elzie sa...

Ranunkler är ju jättvackra blommor. Måste erkänna att jag aldrig tittat så noga på dom förrän jag kom in på din sida. Kanske man skulle titta in i blomsterhandeln och se om dom har några *s*?
Hoppas du har en bra tisdagskväll.
Kram Elzie

Emmas Vita Hus sa...

Underbara Ranunkler du visar! Visst piggar det upp när man tar in lite blommor. Själv fick jag ett helt fång med tulpaner härom veckan när jag fyllde år- det brukar alltid vara första vårtecknet för mig. Ha en skön kväll! Kram Camilla

Vanilla dreams and humblebees sa...

Vååår så det spritter i hela kroppen när man tittar in hos dig! :)
Så härligt med vårblommor!
Jag måste nog bortse från mitt köpstopp och unna mig några vårblomster hem jag också! Går ju inte att låta bli....

Kramar från Jenny!!
--<-@

PS... jag älskar din blogg! Dina inlägg är så inspirerande!!!

Bara Gry sa...

Det är något eget med vita ranunkler, både bloggen och blomman:->

Kram Gry

Mitt hem är min borg sa...

Visst blir man glad av blommor.. Verkligen.. Att ha de i flaskorna var ju kanon fint..
Synd att du inte hittade nå fynd på loppis men så e de ju ibland.. Bättre lycka nästa gång.. =)
Att ni har snödroppar.. Det lär jag kolla om vi har oxå i morron..

Kram Linda!!

Loppisliv sa...

Lite blommor inne och direkt så får man vårkänslor...visst är det härligt...precis vad man behöver denna mörka trista tid...Kram Paula

Anna sa...

Vackert vackert! Ja snittblommor är så ljuvligt att ta in denna tid på året! Man får vårkänslor direkt!
Ranukler är underbara:)

Kram
:)Anna

White Season sa...

Här får man vårkänslor och inspiration, härligt! Fina saker du visar som alltid. Kram Malin

Ann-Catrin / finthemma sa...

Man blir alltid så glad att kika in till dig... underbara blommor.. så fräscht och härligt arrangerat.
Och snödroppar... mmmm
kramar A-C

Karin A sa...

Känner igen det där blomsterbehovet som är nu! Snittblommor lyser upp under denna tråkiga årstid. Känns ändå som du lyckats fånga ett vårligt ljus i dina härliga bilder. Så härligt med snödroppar från trädgården! Ha en fin vecka! Kram Karin

vacker i brunt sa...

Underbara blommor...här hemma finns det nu både krokus och vita pärlhyacinter på borden....och en och annan vit amaryllis kvar...häligt och livfyllt med blommor....

Designe sa...

Åh va mycket fina snittblommor du köpt och så gulligt med snödroppen!..tänk att du har sånt redan i trädgårn!
Vilka vackra bilder du visar! Ha en fin vecka! Kram :)

Lille Maison sa...

Så fine bilder, man trenger virkelig sånne små oppmuntringer på vinteren... Noen blomster her og der gjør en virkelig litt gladere synes jeg :) Synnøve

Under en vind sa...

Vackra blomster som förgyller din tillvaro!!!! Helt rätt denna dystra årstid! Nu varnar de ju dessutom för ännu mera blåst igen!
Är bara inne en kortis...målar och målar...på torsdag är sambon hemma och då ska allt var städat och bordet dekorerat! Fniss....Svärfar var här idag och tyckte att det blev bättre än hur det varit, så det måste ha varit ett gott betyg!
Gonattkram!

älskar sött sa...

Ååååh såå fint! Klart att du skulle ha vita ranunkler hi-hi..=)Tack söta för din fina komplimang. du är så välkommen sååå. När fyller du 35 förresten? Blir det *kalas* då?? kramis

älskar sött sa...

Fyller 35 i februari, snyft!! =) natti...natti

latara sa...

Hmmmm... Om man inte klarar av att ha täcke på fötterna när man sover kan jag förstå att man heller inte tycker om att vara inlåst i badrum med gamla dörrar *fniss*

Vackra blommor! Våren har redan hittat hem till dig och jag förstår att den valde att besöka ditt fina hem först av alla *ler*

Kram!

Karoline sa...

så vakkert med blomstene og vasene!!!
viser selv blomster idag:)
nydelig.
ha det så fint!!!!
klem

My lovely Things sa...

va fint du har gjort det!
Ja, en liten blomma kan vara så vacker i en gammalflaska. Väldigt fin stålkorg som flaskorna står i .Du har det så mysigt så.!
Kram Anna

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Åh så fina bilder du bjuder på ,jag håller ned dig att man blir glad av att titta på blommor,njuter . Ha en bra vecka, själv är jag ledig idag onsdag så det blir nog promenad ,städning behövs också kram Maria Villa Nyhem

Caroline sa...

Hej!
Vilka härliga våriga bilder du tagit. Otroligt vacker madonna du har. Jag fick hem min afrodite (fr affari) igår. Är din madonna ifrån Affari....
Ser så härligt ut iallafall. Inspirerar till härliga blomköp och längtan till ladan på vägen till Vadstena (en av mina favoriter) Köpa spetsar och annat kul!
Ha en underbar dag
Kram -<-@ Caroline

Mysiga lantliga ting sa...

Åh vad jag gillade bilden på flaskorna med blommor i! Så himla himla vackert!!
Ha en fin dag
Kram Johanna.

Hulda sa...

Dette var virkelig lekkert, Marie!Så vårlig og fint du har fått det med alle de søte bukettene. Har tenkt på å gjøre noe slikt jeg også, men er ikke kommet så langt enda. Kanskje jeg lager noe fint til Arnt Håvard kommer hjem fredag.

Tidsmästarinnan sa...

å vilka fina bilder - nu fick jag vårkänslor!
Mycket inspiration här på din blogg!
Glada hälsningar,
S.

Nostalgi och romantik sa...

SÅ konstigt att du har satt ranunkler i vas...hi,hi Kan det vara så att du gillar ranunkler????
Tjusigt är det med alla dessa vita ljuvliga blommor, och i vackra arrangemang!
Håller med dig om att januari och februari är tråkiga månader...
Kram
Marie

Radhusdrömmar sa...

Ranunkler är ju så fina!!!

Vad fint du gjort med dem i flaskorna :-)

Fina snittblommor är ju ett måste!
Längtar till sommaren, då man kan gå ut och plocka lite i trädgården.
Men du lyckades ju hitta en snödroppe, jag kanske ska gå ut och spana lite.

Kram Jo

Guldkant På Livet sa...

Din bloggtitel passar verkligen med ditt ljuvliga inlägg i dag!!! Så vackert du har arrangerat med korta och långa ranunklar, det är verkligen en fin blomma, jag älskar den!! Längtar efter att köpa jag med men är hemma ganska lite denna period och då är det ju ingen mening, när man inte får njuta av dem... snyggt det var i de gamla flaskorna och även den lilla med björkris!! Mari.

Malins-Kuriosa sa...

Suck...jag stod o velade i blomsteraffären om vilka blommor jag skull ha med mig hem...Fanns vita Ranunkler som är en stor favorit...men sen fanns de i en mörk mörk röd färg som var så läcker...Så var det detta med tulpanerna...brukar falla för ljusa och svagt gulvita...men kom hem med svagt aprikosa...trodde jag...de blev orange...helt fel men vackra på sitt vis...Blir till att ta sig en tur igen och kolla läget...kanske sätta vita Ranunkler på min lilla hylla i den nymålade trappen...ja det återstår lite mer färg...men ändå...den känns så fin nu...

Kramar från Malin

Granne med Selma sa...

Har tack vare dig och din blogg upptäckt ranunklar! Oj, så vackra de är. Ska åka in till affärn sen. Får nog bli en sväng förbi blomsterbutiken åxå :-)
Kram

Hannas form sa...

SÅ VACKERT vännen...du ger mig sån inspiration...vill ha flaskor, back, blommor...ja allt!

KRAM
och ha det gott!

Hanna

Inmycarport sa...

Hej Marie!
Vilka underbara bilder!
Att ranunkeln är en av dina favoritblommor går inte att ta miste på. Det är en av mina favoriter oxå
Den är sååå vacker.
Jag skall göra en djupdykning i din blogg och skriva ut dina butiktips i Danmark. Jag och syrran ska dit i helgen och någon kanske vi hinner med.
Önskar dig ett gott veckoslut.
Kramar Maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Visst är det uppiggande med blommo, och det behöver inte vara stora buketter utan en kvist här och en där. Älskar också Ranunkler och vita blomor - det är så vackert
Kram
nina!

Anonym sa...

Vilket fint arrangemang med blommorna i flaskor och sedan ställa dem i flaskkorgen.
Besöker ofta din sida och får massor av inspiration.
Det är för tidigt med vårblommor redan, min mamma har redan sett blåsippor!!!
Hälsningar Sara

En Doft Av Danmark sa...

Hej Vännen!
Såå vackert! Var har du köpt din lilla kungakrona? Jag bara älskar den!

Kram
Dorthe

Bara Gry sa...

Skönt att få längta lite efter sommaren. Ett annat trick är ju att köpa hem vacra blommor som du gjort :-)

Kram Gry

Huset mitt i byn sa...

Håller med dig, tog hem en stor bukett vita ranunkler igår + lite vita liljetulpaner.
ville göra fint hemma för en av lokaltidningarna har varit här och gjort ett hemma hos reportage.

Kram
Pernilla

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej igen Marie!
Det är skönt att höra att man inte är ensam om att inte klara att fixa allt med hem o barn samtidigt o dessutom själv. Festligt det där med fönstren och strykningen... Jag är lika där redan nu, utan att ens ha sänkt mina krav... ;-)
Skönt att höra att du gör alla måsten på dagarna med barnen, och ger dig själv kvällen. Ska försöka göra lika, och låta de som kan hjälpa till lite mera! Även han med stort G när han är hemma... ;-)
Ha det gott!

Minnelita sa...

Ranukler er så skjønne. De er bare så vanskelig å få tak i her hvor jeg bor (midt i Norge). Får nøye meg med tulipaner enn så lenge. Snøklokker må jeg vel også vente på ei stund ennå. Men jeg har juleroser et sted under snøen. De har jeg gløttet litt på. Gleder meg til våren....
Liker bloggen din.

envilsenloppa sa...

Du är bara så otrolig !
Det är sååååååå fint !
Kram/Lotta

me and alice sa...

Oj! Vilka vackra arrangemang du gjort. Snyggt att ha dom i flaskstället!
Måste till trädgården o köpa nya ranunklar någon dag. Min har vissnat nu...
kram Susanne

Inredningsfanatiker sa...

Så himmla tjusigt!
Jag älskar verkligen blommor. Visst kan det verkligen lätta upp och vara som lite bedövning för vårlängtan. Ranukeler som är så underbara också!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

spetsar och änglar sa...

Sååå vackert!Blommor gör en på gott humör.Måste köpa det till helgen!Ha en härlig dag/Kram Heléne

Hem & Lyckas Mia sa...

Så vackert du dekorerat! Och blommor blir man verkligen glad av, det måste vi ha! kram

M&Co sa...

Så utrolig lekkert du har det, og så nydelige blomster! Så deilig at vårblomstene har begynt å titte frem hos deg! Vi går en skjønn årstid i møte :-)