måndag 21 januari 2008

Ett blommigt inlägg

Hej! Hoppas ni har haft en bra helg och att det inte har blåst allt för mycket på er. Här har helgen innehållit en massa målning, badrumsskåpsbygge och lite pyssel. Fick världens pysselsug i lördagskväll och drog fram grejer på hela köksbordet till 3-åriga E:s stora förtjusning. Har inte pysslat sen innan jul så nu hade jag nog lite abstinens, hihi.
j
Kände för att göra lite vårlikt pyssel så det blev blommor på alltihopa. Motiven hämtade jag ur boken Floran i färg. Den boken fick min mamma som 5-åring. Ni kan ju se hur sönderläst den är, hennes blomintresse väcktes tidigt.
k
Två strutar med en av alla mina favoritblommor, liljekonvalj.
j
Jag har haft ett par askar som jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med. Nu fick de vitt papper, lite spets och blommotiv. Kunde inte låta bli att sätta dit ett strasspänne också.
k
Det blev visst en liten tvål också av bara farten, hihi. I bakgrunden ser ni en kaffekopp med linnea på. Jag har tolv sådana koppar med olika blomstermotiv på. Det var min mormor som började att samla på dem till mig. Som yngre tyckte jag att de var hemska, nu bara älskar jag dem! Dukar alltid med dem när vi har kalas.
k
Bland alla blommor och blad fick även min lilla blomsterälva vara med.
j
Nu ska jag och barnen ta och hitta på något att göra. Ha en bra dag! Kram Marie

68 kommentarer:

MiaMaria sa...

Vad ska jag säga jag sitter bara och gapar....wow!
Du är fenomenal så himla vacket gissa om det drar i pysseltarmen.
Det är så vackert att man....ja vad gör man.......SUCK!

Har faktiskt pysslat ihop något också men som hör vintern till....kommer snart.....

HA´en riktigt härlig dag!

Glömde säga att fotot är super!!!!!
Jag är ju svag för vackra foton som är snyggt arrangerat eller bara är....

Miamaria

rost&rosor sa...

Tack för ditt tips om v-slip.Vilka fina askar och strutar du gjort,blir pysselsugen nu.m.v.h.Katta

Malins-Kuriosa sa...

Härliga saker u gjort och uppskattar dessa struta...visste inte riktigt om man kunde fortsätta på struttemat nu efter jul...Har gjort några vita men inte satt på något mönster ännu...har lite skira blombokmärken jag tänkte använda...
Askarna blev verkligen söta...
Själv slipåar jag trappan och är eld och lågor över resultatet...

Kramar från Malin

Hulda sa...

Så masse fint du har laget i helga! Jeg falt virkelig for dette, så vårlig og fint det var. Jeg har også en slik bok, du satte meg på en god idè!:) Jeg har også laget noen ting i helga, du kan jo se. :)

Hulda sa...

Glemte helt å si at blomsteralven din er så søt!! Så heldig du er som har en slik. Likte også veldig godt koppene dine. :)

Inredningsgalen sa...

Känns så våraktigt att titta på dina bilder, härligt!
Villket dröm rum! Det skulle man ha när man var liten.

Jessan sa...

Underbart pyssel! Gissa om jag blir sugen på våren när jag ser det! Ha en fin dag! /kramar Jessan

Kristin sa...

Hej Marie! Vad jättefint, och så vårigt. Det är ju precis det man längtar efter nu, späda små blommor och skir grönska! Såg att strasspännena från danmarksresan innan jul kom till användning nu, mycket vackert!

Söta kaffekoppar också. Och tur att man ändrar sin smak över tiden! Jag fick silverskedar och tårtspade när jag var liten, som jag inte kunde se någon vits med då, men som jag alltid har nu när vi dricker lite finare "kaffe" (typ vid födelsedagar). Har dock inga fina kaffekoppar, har funderat på att skaffa men det har aldrig blivit av.

Söt älva!!!! Vill ha vill ha vill ha!

Ha en bra vecka! :-)

/Kristin

Änglahem sa...

Hej Marie,

Flitig som en myra är du. Vilka söta strutar och askar du gjort!!
Supersöta! Får riktiga vårkänslor av dem, speciellt när solen lyser utanför mitt fönster med. Yeah...!

Ha en bra eftermiddag!!
Kram
Ulrika

Randi sa...

Så mycket underbart vackert och kreativt du har skapat. Blir verkligen imponerad!
Ha en skön dag!
Kram Randi

Designe sa...

Oj, va mycket fint du har pysslat ihop! Så vårigt och vackert! Har du alltså klippt blombilderna ur boken som din mamma hade när hon var liten?...Tänk va fint att rama in såna blad!..Du är så pysslig och duktig! Kram :)

Bonnies vita rum sa...

Jätte fint!

Kram Bonnie

Madicken sa...

Du är riktigt pysslig av dig, du;-)Så fina saker som du gjort, och vilken rolig detalj med strasset!

Nu längtar man bara efter våren!

Kram Gry

My little Home sa...

Vilket roligt pyssel, jösses vad duktig du är på att göra vackra saker!! Fick massor av inspiration nu, tack för att du delar med dig!!

Har du kopierat ur boken eller hur gjorde du måntro? Blev jättesugen på att härmas lite nu nämligen;-) Har också gamla "Floraböcker" liggandes, men kanske synd att klippa i dem tänkte jag... Men egentligen, de ligger ju bara där utan att någon kollar i dem, kanske bättre att klippa och klistra lite så att bilderna ur böckerna kan ses och njutas av?! Dina spännen i strass är pricken över i:et - så sött!!
Ha en bra kväll och kram

My lovely Things sa...

åh, vad fint du har gjort. Jag saknar mina strutar som jag hade i julas på girlang. hade funderat på om man kunde göra lite vårigare variant. och det visar du ju att det går. Nu blev jag inspirerad....
tack och kram !!!

My lovely Things sa...

Är det okej om jag länkar dig skulle jag ju fråga med?

SEASIDE LIVING sa...

Så mycket vackert och vårigt pyssel!!! Visst är längtan efter ljus och värme stor just nu! I vår trädgård hittade jag blommande vintergäck igår (små gula blommor) och tulpaner som är på väg upp! :) Det här är ju vår första vår i vårt nya hus och det är så spännande att se vad som kommer upp!

Kramar till dig vännen!

linnea-maria sa...

Åh det är bara sååå fint. Nu har du satt myror i huvudet på mig. Jättefint pysslat. Men vill inte härma dig,det är inspiration. Kram /linnea-maria

Välkommen till Mariehill sa...

Men vilka vackra strutar! Så våriga... Jag vill också ha. Jag trodde att strutarna alltid hade religiösa eller julmotiv, ack ack nu ser jag våriga strutar ;-9

Kram / Mariehill

Under en vind sa...

Vad härligt att pysselenergin infann sig, såå mycket fint det blev gjort!!! Hade jag inte haft så mycket på gång redan så hade jag säkert satt igång jag med...måste först göra klart allt jag påbörjat bara....
Det där med att få saker då man är yngre som man avskyr, men helt plötsligt inser man att man gillar det....lite läskigt kan det vara! har man blivit så gammal?? hi hi....
Hoppas att ni haft en mysig dag och gjort något kul tillsammans du och barnen!
Ha en skön kväll! Kram!

TANKAR TAR TID sa...

Åhhhhh...jättesöta strutar... önskar att jag hade material hemma så att jag kunde börja på en gång.
Trots det tråkiga vädret får man vårkänslor när man ser allt vackert du gjort.
Christina

Valdemarsro.dk sa...

Hvor er det søde og forårsfriske kræmmerhuse.
Jeg har lavet lignende kræmmerhuse til jul, men de kan jo fint dekorerer nu også bare med et andet look ;-)

Tak for inspirationen!

Lilla Blanka sa...

Men vad pysslig du är Marie, så jättefina saker du har gjort..! Verkligen vårfina strutar, och askarna är jättegulliga också..mysiga bilder att titta på...och den där lilla älvan i krukan är såå gullig!
Kram från en skåpsbyggare till en annan ;)
Mia

Jes/Vita villa vila sa...

Pysseltjejen NR 1 :)
Du är ju för duktig - WOW! Jag blir så impad av allt fint du gör & hittar på!!! Så himla sött!

Kram Jes

Evelinas hus sa...

Otroligt vårigt och fint!
Lilla blomsterälvan är ju bara för söt.
Kram från Caroline

Jenny sa...

Instämmer med alla före mig: Underbart Pyssel!
Du är ju makalös:)
Kram
Jenny

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilken hejare till pysslare du är, underbart att se.
Har aldrig testat att göra sådana fina strutar men känner att det kliar i fingrarna lite!
Ha en mysig kväll, kom in till mig och gympa smilbanden!
kram
nina

Inredningsfanatiker sa...

Wow, du är ju helt otroligt duktig!! Jag blir helt mållös...
Sååå FIINT!
Kram Petra

Inredningsfanatiker sa...

Wow, du är ju helt otroligt duktig!! Jag blir helt mållös...
Sååå FIINT!
Kram Petra

Inredningsfanatiker sa...

Wow, du är ju helt otroligt duktig!! Jag blir helt mållös...
Sååå FIINT!
Kram Petra

marie sa...

Vad skönt att se lite vårinspiration hos dig!! Du är riktigt kreativ och allt blir så fint! Ja, din mamma vet vi ju är duktig med trädgård och kul att den gamla boken kommer till glädje för dig nu. Ha det så gott och kram
Marie

Mitt hem är min borg sa...

Gud så fint du har pysslat ihop.. Askarna e super.. och strutar e alltid så vackert..
Jag har inte heller pysslat så där, sen julen.. Ska nog dra igång pojkarna med lite små pyssel i veckan..

Ha en skön kväll..
Kram Linda!!

Mitt hem är min borg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hem & Harmoni sa...

Hej pysselFia där! Vad du e duktig! Gör så fina saker så man får dåndimpen.. Me like!

Ha det gott och tack för titten! Kram Marie

Tea sa...

Så fine og vårlige ting du har laget! Du er kjempekreativ!! :)

Hellens hus sa...

Vilket fint pyssel!! Det ser så vårlikt ut. Tack för att du inspirerar! Jag ska nog försöka mig på att göra några strutar. Kram Helen

White Season sa...

Men gud så sött, och så vårigt. Vad duktig du är, och pysslig!!! Tack för dina gulliga rader och självklart får du länka mig, det gör mig glad :-). Kram Malin

Designe sa...

Hej du!..hihi..blev faktiskt lite orolig över om du hade klippt i boken eller inte :)..skönt att du scannat av bilderna...puh..nu kan jag andas ut.. *fniss*

elisabethj sa...

nydelig pyssel, Marie:)

MAndagsklem

HannaH i Det stora grå huset sa...

Jag misstänker att jag kommer att bli utskrattad av alla pysslare nu, men jag frågar ändå... Är det så att du har en färgkopiator hemma som du använder till ditt pyssel? För du har ju knappast klippt sönder mammas bok... Själv har jag inte ens en fungerande skrivare för tillfället, så ha lite förståelse för mitt okunnande! hi, hi.. ;-)

Jättefint har du gjort det!
Och tack Marie, du är rar!! Du vet var du kan nå mig om du vill!
Kram Hanna

me and alice sa...

Wow, vilken fantasi du har Marie!
Så fina saker du gjort... Är imponerad.
kram Susanne

Bara Gry sa...

Kolla din mejl ;-)

Kram Gry

Rosengårdens Inredning sa...

Åhh.. nu längtar jag ännu mer efter våren med alla ljuvliga blommor som kommer upp i trägårn, för at inte säga när penseetiden är här och inte minst pelargonerna...
Allt du har gjort är bara sååå finnnnt....
Kram Malin

elin1976 sa...

Å så flott det var å se at man kan lage slike uten at det er jul. Disse var kjempefine. Ha en fin dag:O)

annaslantliv sa...

Oj vad inspirerande! Den där boken har jag oxå faktiskt, efter min farmor. Tittade jämt i den som liten.
Koppen var ju jättesöt, men jag förstår att du inte gillade den tidigare, jag har haft samma problem... Tur man ändrar sig!
;-)))

Kram

LantlivsAnette sa...

Nä men du !! Alltså vad fint du har pysslat..riktigt vårigt och fint..man blir alltid lika imponerad när man kommer till dig !
Kram Anette

Ljuva ro sa...

Längtan efter våren blir bara starkare när jag tittar in här hos dig bland allt blommigt!

Lilla Ugglebo sa...

Hallå där!
Jag bara sitter här och gapar.....

Vilket otroligt fint litet fönster i ert sovrum! Tänk att hitta en sån skatt på vinden.
Dotterns rum är ju helt uuunderbart! Vilken tapet!
Jag gillade precis allt men fnissar förstås åt 70-talaren.
Vilken duktig mamma du har! Som både målar och syr.
Jag blev helt såld på de söta askarna och vilken bra idé att använda gamla blomstermotiv.

Jag fnissar när jag läser att du först inte gillade kaffekopparna...min man har liknande också de med 12 olika motiv....jag avskydde dem för 15 år sedan men nu tycker jag jätte mycket om dem.
Ha en härlig dag!
Kram Katarina

Anna sa...

Oj så mycket vackert du har pysslat ihop! Du är verkligen duktig! Älskar askarna med blommotiv och strassspänne! Nu blev jag också pysselsugen!

Kram
:)Anna

My little Home sa...

Tack för tipset Marie om hur du gick tillväga när du gjorde dina vackra askar och strutar!! Tummen upp för all inspiration jag får genom att besöka din blogg, en av mina absoluta favoritbloggar!!
Kram

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Oj vad fint! vilken fin ide och dessutom ett minne av din mamma. Stor kram

Vanilla dreams and humblebees sa...

Fantastiskt härligt inlägg! Åh vad vårigt och fint! Nu fick fick jag nippran igen... vill ut och handla hem vår pyssel!

Sött med strassspännen på...

Tack söta rara för inspirationen!
Kramar från Jenny
---<--@

Vintage and romantica sa...

Va underbart fint vårpyssel du sysslat med. Jag ska ta inspiration från dig och pyssla till påsk... Jag längtar som bara den till våren. Ditt fina pyssel gjorde ju inte längtan sämre... =)
Va fint du fixat!
Kram Caroline --<-@

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hmmm... Jag visste väl att jag var på väg att göra bort mig när jag ställde den frågan. Du förstår nog också att jag inte äger en scanner heller. Och har aldrig gjort. Men en dator har jag... och en mobil.. Så liiite med i svängen är man ju ändå... ;-)
Hi,hi..
Ha det gott!
Kram!

Visor från vinden sa...

Underbart pyssel! Om bara våren ville komma snart. Och det är himla mysigt att få bli hembjuden till dig och få se hemmet under utveckling. Tänk att ett litet fönster gömde sig i garderoben. Hur stora är odsen för det liksom? Vackert så det förslår!

cicci sa...

Visst är det konstigt vad man ändrar stil genom livet. Började samla koppar blommig a jättetidigt men hatade dem under tonåren för numera älska dom. Strutarn blev så vackra!
Kram cicci

Ann-Catrin / finthemma sa...

Men oj... så fiiina!
Du är ju så duktig så man blir alldeles knasig..
strutar och askar är ju sanslöst vackra.. vilje vårkänsla jag fick!!
Kramar A-C

Karoline sa...

veldig fin de eskene ble, og herlig med de løkene du har i vente:)
ha en fin dag.
klem fra oss over grensen

molly sa...

Åååååååh, så vakkert:)

Guldkant På Livet sa...

Nej men oj va du kan och så pysslig du är!! Va kul, leve struten, jag var rädd den skulle dö ut med julen men tji fick jag, detta är ju en sensation, strutar med lite gnista och liv, så vackert med de blommorna på och vilket härligt inlägg med hopp om vår! Snygga små paket också och den älvan i blomman var så fin där... tack för ljuvlig inspiration! Mari.

Majas mammelucker sa...

Ojoj ,vad mycket fint du visar ..
Underbart med strutar i olika färger och mönster.
Ja du är en riktig ideespruta..
Alltid lika roligt att titta in till dig. Må så gott!!
Kram Maria.

latara sa...

Du är en mästarinna på pyssel, du är helt otrolig! Sådan mor, sådan dotter ;-)

Kram, Karin

Hem & Lyckas Mia sa...

Men duuu, ojojoj vad mycket fint!! kram

Marit sa...

Superfint pyssel. Jag är ofta in och tittar på din inspirerande blogg.
Jag har en liten fråga, vart kommer stjärn-lampan i din dotters rum. Jag har sett att "Julias vita drömmar" har en likadan i hennes sons rum.
Den skulle passa utmärkt i min lilla sons rum.
Marit från Dalarna

Jeanettes hus sa...

Så fina saker du gjort!
Tänk, min mormor samlade samma koppar till min dotter. De är undanpackade men nu skall jag ta fram dom. Hon vill inte ha dom än. Har liksom inte sin mammas stil.
Den boken måste jag leta efter, vilka fina bilder. Tack för tipset!
Du är så duktig!
ha det bäst!
Kramisar Jeanette

Sagalisa sa...

Ja du lilla vän!!Har tittat i flera dagar på din vårbild o du är såå duktig!Tror att du fick många att vakna till liv....kramar Anna

älskar sött sa...

Herre guuuud sååå fint! Älskar verkligen allt!! Men strutarna var makalöst fina! Såå duktig..=) Nu börjar det att klia i mina fingrar hi-hi...kramis Malin

Marie sa...

HEJ MARIT!
LAMPAN HAR JAG KÖPT FÖR NÅGRA ÅR SEDAN, TROR ATT DEN ÄR KÖPT PÅ LJUSEXPERTEN I JÖNKÖPING.
TROR ATT DET ÄR DOM HÄR SOM TILLVERKAR DEN.
http://www.rydensgnosjo.se/
KOLLA UNDER ETIKETTEN JUL, SISTA BILDEN.

KRAM MARIE