söndag 6 januari 2008

Ett hopkok av bilder

Efter några fullspäckade, men roliga dagar ska jag ikväll när barnen har somnat sjunka ner i soffan och drömma mig bort i bloggarnas underbara värld. Ska försöka hinna med att hälsa på så många av er som möjligt. Här följer ett hopkok av bilder!
j
I fredags var vi i Borås, maken hade ärende dit så jag var inte sen att haka på. Vi var bl.a på ett helt fantastiskt ställe som heter Fönsterantiken. Jag har aldrig sett så många gamla fönster och dörrar på ett och samma ställe, så mycket vackert, det var rena drömstället! Vi ska bygga ut huset till våren och var där och kikade om det fanns några fönster som liknar dem vi redan har. Vi kommer med all sannolikhet återvända framåt vårkanten. Ett jättevackert fönster fick dock följa med hem, det ska få bli ett badrumsskåp. Återkommer med bilder på det en annan dag. Var också till den supermysiga butiken Bettys, där köpte jag bl.a det här fina fatet.
j
Här en liten bild av vad som finns på en av mina kökshyllor för tillfället. Faten ska imorgon kväll få flytta till tallrikshyllan som nu har fått sig en sista omgång med färg. Jag längtar efter att få den på plats, det ska bli så roligt! I nästa inlägg så lovar jag att det kommer bilder på den.
k
Den här skålen är nog det kitschigaste som finns i vårat hem. Som liten tyckte jag att den var såååå vacker. Nuförtiden är den ett kärt minne efter min pappa. Här står den på en utav hyllorna i vitrinskåpet tillsammans med lite kakformar och en servis som varit makens farföräldrars.
j
Helgen har också bestått av umgänge med vänner, nedtagning av det allra sista julpyntet och en hel del lek i snön. Hoppas att ni alla har haft en riktigt härlig helg och att ni får en bra vecka!
j
Kramar Marie

60 kommentarer:

HannaH i Det stora grå huset sa...

Det låter verkligen som ett spännande ställe ni var på!
Ser fram emot att se det nya badrumsskåpet, söker efter ideér för ett till vårat badrum. Kanske kan jag sno din ide´! ;-)

Ska ta och kolla in Bettys, har aldrig gjort det, men blev nyfiken när jag såg ditt fina fat!

Ha det så gott!
Kram Hanna

Malin sa...

Så härliga bilder du visar och skålen är för söt...härligt med ett minne knutet till den...
Visste inte att Borås har så mycket att kika på, var där med jobbet för ett tag sedan men hade inte vett på att kika runt i stan...blir till att få med maken bestämt...

Kramar från Malin

Jeanettes hus sa...

Vill bara önska dig en trevlig vecka. Nu börjar den riktiga vardagen igen efter alla helger
Massor av kramar Jeanette

Ann-Catrin / finthemma sa...

Vilket underbart "hopkok" av bilder.. så fint när man blandar upp så där.. det ger sån fin känsla. Tycker skålen är läcker..med sin historia oxå blir den extra värdefull. Lät som en mysig helg ni haft!!
kram A-C

Nicolinas boning sa...

Där ser man vad smaken kan förändras när man mognar på sig;-)
Jag tycker att din kitschiga skål är underbar och speciell eftersom det följer med minnen med den.
Tänk om jag kunde få min karl att snickra till ett skåp av fönster...suck...men det skulle han aldrig gå med på hur mycket jag än lirkade med honom...fniss...och det är nog tur det;-)
Vaddå rakt...äsch en liten glipa bara...osv...ja du förstår själv hur det skåpet skulle se ut...inte ens lite vit färg skulle rädda det...fniss...
Kramar/Birgitta

latara sa...

Hmmm, ett besök till Borås kanske vore något inför växthusbygget? Vi har fönster så det räcker, men jag skulle vilja ha något litet, vackert till kortsidorna *drömmer*

Din helg låter skön och alldeles lagom! Vårt stora projekt här är att vända på sonens dygn. Det märks att han närmar sig tonåren, han är vaken hur länge som helst och skulle gärna sova bort dagarna om vi lät honom.

Den kitschiga lilla skålen är urcool! Och är den ett minne från din pappa så ÄR den vacker, oavsett *ler*

Ha det så bra, Marie!

Kram, Karin

Moderncountry sa...

Vakre bilder fra ditt hjem Marie!
Er selv så glad i boller og fat av både keramikk og porselen.
Den gule bollen der så jeg en helt maken til i helgen, det var et lite skår i den og jeg lot den stå. Nå angrer jeg bittelitt!
Gamle fönster och dörrar er også en av mine lidenskaper, så takk for linken!

Tea sa...

Nydelige bilder! Gleder meg til å se bilder av tallerkenhyllen din! :)

Mitt hem är min borg sa...

Gud så fina bilder du visar.. Jag stod och höll i ett precis likadant fat för ett tag sedan men då hade jag inte råd.. När sedan kom tillbaka med en större plånbok var alla borta.. snyft!! Det är super fint..
Ska bli kul att se nya hyllan..
Va härligt att höra att du haft en bra helg..
Kram Linda!!

Änglahem sa...

Hej Marie,

Fina bilder som alltid!

Den lilla skålen tycker jag är jättesöt!!

Det låter som en spännande affär, det var länge sen jag var i Borås. Kanske dags för ett nytt besök?

Må så gott vännen
Kram
Ulrika

Rosengårdens Inredning sa...

Vilka fina bilder du tar...
Ser fram emot att få se både tallrikshyllan och badrumsskåpet, blir säkert jättefint:-)
Kram Malin

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Vad spånnande det lät att få åka på en fönsteraffär och Bettys -var det om dom som det stod i nya numret av Lantliv? Mina stora passioner år just gamla fönster(jag sparar på såna till växthus,dörrar,skänkar och bord i alla former) Härligt ha en bra arbetsvecka själv blir det nog mycket jobb för vi börjar med rean på onsdag mvh Maria Villa Nyhem

birgi sa...

Jättehärliga bilder som vanligt!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

envilsenloppa sa...

Oj så många fina bilder du ger oss ! Va duktig du är , ser ut som från värsta inredningstidningen !!
Om du ledsnar på nåt , hiva över det hit bara så tar jag hand om det ;-)
Vilka skojsiga affärer du fått varit i !
Kram/Lotta

Home & Clothes Design sa...

Tack för tipset om Fönsterantiken, i sommar skall vi göra klart vår veranda och letar efter gamla fönster, kanske har de det som vi söker.
Kramizz/ Annelie

Hemma i Ugglebo sa...

Vilket ställe!!

Låter som ett ställe man gärna vill besöka.
Bettys också....läste repotaget om deras fina hem i Lantliv....

Vilka massa fina bilder du bjuder på!!
Det behöver jag för i morgon ska mitt "efter jul piff" börja.

Ha en härlig vecka!
Kram Katarina

Lantlivs Anna sa...

Tack för de underbara bilderna, en perfekt avslutning på helgen!! Ha en bra vecka kära du!

CresceNet sa...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Lina sa...

Ha en riktigt trevlig vecka! jätte fina bilder du visar! Vissa saker gillar man för de är vackra, andra för deras personliga värde.

Under en vind sa...

Godmorgon!! Blir avis...hi hi...skulle också gärna tillbringa en stund till hos Bettys...Fönsterantiken har jag hört talas om men aldrig varit där, får nog bli då vi gör släktbesök nästa gång!
Här rök den allra sista julen igår med, stjärnor, stakar, kransar, gardiner och kuddar! Bara dotterns gardiner finns kvar, hon har betsämt att de ska hänga i tio dagar till....det kan vara ok!
Vändorna i backen hann bli några, men idag är all snö väck och det regnar....tur att man passade på! Ser nu fram emot den fina hyllan! Ha en bra dag! Kramelikram!

LantlivsAnette sa...

Åhh..vilka fina ställen du har fått besöka..lite avis blir man allt !
Bettys har så mycket fint,det såg man ju bland annat då hon hade en blogg,och nu senast i Lantliv,det där stora dokumentet ringde jag och beställde,jag har velat ha det så himla länge nu,det blir fint i trapp huset,men först ska där målas vitt såklart.
Jag var in på Fönsterantikens sida,ojj vad mycket fint dom har där...himmel alltså,där skulle man kunna gå i timmar !
Det ska bli så kul att få se fönstret du köpte där..vilken fin ide att göra ett badrums skåp.

Man bara njuter då man ser dina fina bilder och vackra saker...
Kram Anette

linnea-maria sa...

Fönsterantiken lät som ett väldigt trevligt ställe :)
Vi håller på och samlar på fönster vi med. Det är så himla bra att ha. Allra helst när man har ett gammalt hus man renoverar. Vilka fina bilder du visar. Och tack för besöket hos mig /linnea-maria

Lilla Blanka sa...

Vad roligt att gå och fingra och titta på alla vackra gamla fönster...!
Bettys var en nyhet för mig, skall genast kolla in :)
Åh ditt M är så vackert, vill ha ett likadant, får nog komma med mig hem från affären snart...har gått och tittat på den en längre tid, men så har jag alltid tänkt..nja, det är nog lite för dyrt..hihi
Jättevackra bilder Marie, det ser så mysigt ut i köket och dina pärlhyacinter är sååå fina! Mina börjar också bli lååånga och utslagna nu :)
Stooor kram!
Mia

Lilla Blanka sa...

PS Glömde fråga var du har köpt ditt fil de fer underlägg?
Har letat och sett några olika, men vill gärna ha ett "enkelt" utan för mycket krusiduller :)
/Mia

Lilla Blanka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radhusdrömmar sa...

Vad fina bilder! Kul med gamla fönster, du får visa skåpet sedan.
Jättefint fat på fot!

Kram Jo

Dubbelörnen sa...

Så vackert du arrangerat... visst är det skönt att börja på nytt efter julen *ler*?

Fatet var också så vackert. Såg reprotaget fr deras hus i Lantliv o det var verkligen fint!

Gillar det där oväntade som din skål. Har också saker som inte kanske är så vackra men har ett affektionsvärde som betyder mer. Sedan ska inte ett hem vara perfekt, det måste finnas en själ där... o det visar du hos dig!

Kramar

signe sa...

Va mycket fint du visar och vilket härligt ställe ni verkar ha varit till! Så fint fat du köpt! :)

Ha en bra vecka! Kram :)

SEASIDE LIVING sa...

Jag skulle så gärna vilja besöka Betty´s också... Älskade hennes blogg och njöt verkligen av hemma-hos-reportaget hos henne i senaste Lantliv.

Spännande att se hur skåpet kommer att bli. Eller rättare sagt; jag längtar tills jag får se det färdigt och på plats för jag VET att det kommer bli superduper fint!!! :)

Stor, stor kram till dig från mig!

PS. Jag hoppas också vi kommer att träffas irl detta år!!! Kanske på bloggträffen som Under-en-vind-Sara och Lönnergårds Anna spånar på?!? Om ni vill ta en tur ner till Österlen i sommar så är ni såklart såååå välkomna hem till oss!

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, såå fint som vanligt i dina hyllor, hörn och hela hemmet! Vilken bedårande liten skål från din pappa, den var ju jättesöt! Fina skålar i kökshyllan tillsammmsn med bokstaven och fint fat fr Bettys, blir spännade med fönstret ni har köpt, du är så kretiv och full av energi! Ha en bra ny vecka, Mari.

Kristin sa...

Hej! Vad kul med gamla fönster. SKa bli kul att se det som blir badrumsskåp!!!!

Vad fint fat du köpte på Bettys. Jag tror jag har ett i samma serie, fast utan själva foten. Det är en av mina favoriter när det gäller "snyggfat".

Gillade också de krämfärgade skålarna du hade på kökshyllan!!!! Skrev precis i ett inlägg på min blogg om att jag fyndade ett litet uppläggningsfat i krämfärgat. Börjar få rätt mycket sådant så jag tror det går åt en tallrikshylla hos oss också snart - längtar efter att få se din!!!!

Kram på dig!

Kristin

Madicken sa...

Spännande med både badrumsskåpet och tallrikshyllan, man väntar med spänt förväntan!

Du har det verkligen mysigt i ditt kök och med vackra stilleben. Skålen är bara så härlig och passar konstigt nog in, bra med något som bryter av lite. Och när den även har en historia...

Kramar Gry

Jenny sa...

Du bjuder som alltid på underbara bilder och mycket inspiration!Härligt!
Kram
Jenny

annaslantliv sa...

Jättefina bilder. Tänk vad lustigt det är det där med vad man tyckte om när man var liten... Riktigt kitschiga saker som farmor hade...

Annika sa...

Skåp med gamla fönster som dörrar är jättefina! Jag har ett par gamla fönster som ska bli skåp när tiden räcker till. Det blir spännande att se hur ditt skåp blir! Tack för all inspiration!

Lily of the valley sa...

Underbara saker du har...
Den "farliga" butiken Betty måste jag besöka någon gång när jag har vägarna förbi. Fönsterantiken skall också få ett besök då, för jag älskar gamla fönster.
Tack för tipsen!
kram Lily

Jennyshemochharmoni sa...

Hej! Vilken härlig helg ni verkar ha haft! Underbara bilder! Det är alltid så inspirerande att få åka runt bland ljuvliga inredningsbutiker, då vill man bara hem och pyssla sedan. Ha en toppenbra start på veckan! KRAM

Anna sa...

Den där affären - Fönsterantiken - skulle jag gärna vilja besöka! Vad spännande att få se badrumsskåpet som ni bygger av ett gammalt fönster! Kan tänka mig att det blir ljuvligt vackert!


Vilket underbart porslin!

Kram
:)Anna

SKATAN sa...

Den där fönsterbutiken låter grymt spännande. Själv har jag letat ett vackert gammalt fönster ända sedan i somras!

Trevlig kväll : )

cicci sa...

Åh jag har så länge velat åka till fönster antiken, de verkar ha så mycket fint! Hojta till när ni ska dit så kan vi kanske samåka!
Kram Cicci

Evelinas hus sa...

Hej,
Jag är så nyfiken på din hylla. Jag ska måla lite på min nu ikväll, men har inte riktigt lust.
Vilka fina bilder. Skålen är super charmig.
Kram Caroline

Viktoria sa...

Vilka fina bilder du visar...ska bli spännande att se skåpet sen!

Ha en bra vecka!
Kram

Hulda sa...

Kjempefine bilder du viser, likte fatet du har kjøpt, det var nydelig!

Ardisia sa...

Tack, Marie, för tipset! Hade inte en minsta aning om Fönsterantiken trots mina 6år i Borås :O Vi bor faktiskt ganska nära till Fristad.. Måste ta och åka dit snarast möjligt. Vi kommer nämligen att bygga ut våran veranda och det spm behövs är just fönstren. TACK!
Bettys däremot älskar jag. Så mycket fint de har.. Jag vill också tipsa dig om en liten affär som heter Systrarnas allehanda. Ligger i Norrby, vid Alingsåsvägen. Så du vet nästa gång du kommer hit ;)

KRAM
Ps. Ser fram emot å se din tallrikshylla med alla dina vacka saker på!

Sublim Design sa...

Så vackra bilder du tagit på allt vackert du har där hemma, jag bara njuter!
/S

B sa...

Du är utmanad. Om du vill veta mera besök då min sida.
Ha de! Kram B

Mysiga lantliga ting sa...

Bara massa fint! Och vilket fint fat.
Kram.

latara sa...

Hej Marie!

Så bra att det lilla paketet kom fram!

Ärligt talat vet jag inte var vår nya byrå ska stå. Vi har en smal, hög byrå i hallen nu och den nya byrån skulle ju kunna ta den platsen i stället, men då syns den inte ordentligt, den blir liksom lite gömd precis innanför ytterdörren. Nåväl, det finns en hel del rum och skrymslen att välja mellan. Om jag känner mig stark någon dag ska jag valla byrån från rum till rum och se var den verkar trivas bäst *ler*

Ha en bra tisdag i morgon! Visst är det ganska skönt att vardagen är tillbaka?

Kramar, Karin

Jes/Vita villa vila sa...

Ljuvliga bilder!

Hoppas du får en toppenfin vecka!

Kram Jes

Pioner äro vita sa...

Hej

Blev lite sugen på att åka till Borås igen när jag läste din blogg. Bodde där för en massa herrans år sedan. Bettys verkar vara en fin affär.

Fin blogg du har

Hälsningar
Karin (alldeles ny bloggare

Lilla Blanka sa...

Åh tack vännen! Röde Lada ligger ju bara några km från Helsingborg ser jag på eniro, så det blir ju inte någon direkt "omväg" när man åker förbi..! Skall absolut stanna till där när vi åker i maj (om det inte blir förr, vilket jag vill såklart hihi)
Gokväll!
Kram
Mia

lamaisondecampagne sa...

Visst kan man fynda !!! Du har ju hittat ett jätte fint fat du !

Bilder kommer snart med fyndet till min dotter ( hihi det ska bli kul att visa )

kram på dig

Ninis sa...

Vad mysigt... jag hittade till en Boråsare! FINT NI HAR DET !
Mysig blogg, jag kikar in igen!

MiaMaria sa...

Hejsan Marie!
Vilka vackra saker från ditt hem.
Och tack för dina tips på affärer. Edvivs Corner var ljuvlig och Blomsterghallen kunde man gå länge i....

Hoppas du får en skön vecka!
Miamaria

MiaMaria sa...

Jag tror "banne" mig att vi gjorde ett inlägg samtidigt!

Sov så gott!
Miamaria

Ninis sa...

Boråsare... hmm.. vad fick jag det ifrån då? Det stog väl att ni besökt Borås?
haha.. dags att lägga sig... men tänk att jag kom på det sen.. och kom tillbaka.. *haha*
natti natti

"M" sa...

Hej Marie! Man tror ju inte det ä sant....men gissa vem som har feber, jodå "V". Samma visa som förrra gången....Men om du kan både torsd och fre så kan det ju finnas möjlighet att ni kan komma då om ni vill, om "V" är ok då förstårs..Jag meddelar läget i morronkväll här på bloggen....vi som sett fram mot att ses....kram

Elzie sa...

Vilket jättesnyggt fat!! Och man måste ha lite kitschigt i huset också. Speciellt om det är ett kärt minne *s*.
Hoppas ni har en bra dag.
KRam Elzie

SKATAN sa...

God förmiddag! Allt väl med dig? Idag visar jag din doftpåse... : )

Ha en fin dag.

Kram.

Vintage and romantica sa...

Vilken fin samling av tallrikar du har. Och jag kunde inte ungå den lilla underbara kitchiga ängelskålen du hade där. Sånt kan va så charmigt att blanda in. Den va jätte söt :-)
Kram Caroline