torsdag 17 januari 2008

Ett hörn i sovrummet

I vårat hus har vi många kallgarderober som löper längs med sidorna, ganska praktiskt då man kan stuva undan en hel del saker i dem. Inuti kallgarderoben i vårat sovrum satt dock ett fönster, det tyckte vi var synd! När vi ändå totalrenoverade sovrummet beslöt vi oss för att ta fram fönstret för att kunna njuta av det.
j
På bilden har vi rivit en del av väggen, här ser ni fönstret skymta till vänster. Vi gjorde helt enkelt kallgarderoben mindre och flyttade dörren in till den. Renoveringsbilder framkallar nästan ångest, hela vårat hus har till och från varit i det här skicket under de senaste åren. Tur att man snabbt glömmer när man väl är klar!
h
Så här blev det iallafall! Det var så bra när barnen var riktigt små och sov i vårat sovrum för spjälsängen passade perfekt i detta lilla utrymme. Nu sover de i egna rum så nu har den här stolen fått flytta in i stället.
j
Man märker när det är vackert väder för då slår solen in här på morgonen. Härligt!
j
Lite ginst i en flaska och ett gammalt vykort pryder kedjan.
j
I glasklockan står några små glas som jag ärvt efter min mormor och morfar. Brickan är ett loppisfynd.

På stolen samsas ett täcke och några extrakuddar. Man kan även ana en sjal som min farmor har gjort, underbar att svepa in sig i en kylig kväll.
j
Vill passa på och tacka för alla underbara kommentarer till förra inlägget, jag blev riktigt rörd av alla fina ord. Tack snälla ni!
j
Imorgon är det redan fredag igen, inte klokt vad fort veckorna går. I helgen ska vi börja greja med vårat barumsskåp, ska bli jätteroligt! Hoppas ni alla får en riktigt härlig helg! Kram Marie

64 kommentarer:

Vintage and romantica sa...

Hej!
Va fint ditt vardagsrum ser ut, Jag älskar mjölsäckar!!!! Ser att du har en i fotöljen.
Snyggt blev det med omgjort på bilden ovan...
Vacker kedja med fina små detaljer som hänger också. Mycket snyggt allting.
Kram ---<--@ Caroline

Hulda sa...

Så fine bilder fra soverommet. Likte det lille rommet der stolen står, så fint det var med det lille vinduet der. Du hadde pynta veldig fint med kjedet, glassklokken og alt. :) Vi skal en tur til Narvik, nabobyen, på lørdag, håper å få shoppe noe fint. :)

envilsenloppa sa...

Vilken fin liten nisch och så rart med det där lilla fönstret där och allt ditt vackra ditt vackra pynt !!
DU har verkligen ögon för skönhet !!
Många kramar /Lotta

Lilla Blanka sa...

Åh vad fin vrå i sovrummet, fönster och dagsljus som strömmar in tycker jag är underbart...! Vill ha fönster "överallt" hihi, hade gärna haft en hel vägg av ett rum med fönster, eller ett stort parti med takfönster..för lite "ateljékänsla" - det drömmer jag om..
Jättefina detaljer du har också, gillar dina fina krokodilklämmor på kedjan och den pyttelilla "vasen" som hänger!
Dags att hoppa i säng tror jag..skönt med fredag i morron!
Kram
Mia

latara sa...

Vad fint ni har tagit vara på det lilla fönstret! Måste ha varit urmysigt med en liten spjälsäng där och solen intittandes genom fönstret..!

Kram, Karin

Tonje sa...

så vakkert det ble med det vinduet...virker til at det er en utrolig flott stemning i det rommet.

Gratulerer med jubileumet som du viste i innlegget under=)

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej Marie så ljust och fint ni har det ,jag har haft en sån keja sen i början av dec,ligger i förp. än vet ej vad jag ska hänga dit -jag får ta och göra ett ryck men nu jobbar jag heldagar i 4 närmsta dagarna.Ha en trevlig snickarhelg,kul kramis Maria Villa Nyhem

Hanna - Den vita skolan sa...

man hinner knappt blinka förrän du har massor med fina nya saker att titta på...ni får så jädrans vackert. Blir alldeles till mig...Gud va ni sliter och står i. En applåd för er!!!
ha de gott

Willewira sa...

Det blev verkligen jättefint att ta fram fönstret på det sättet.

Vi har också sådana fönster, men på kortsidan, som jag vill behålla och ta fram när vi bygger om.

Glasklockan är också fin. Gillar att den svänger ut nedtill.

Blir alltid lika inspirerad av att besöka din sida.

Ha en bra fredag!
/Willewira

Ulli sa...

Det blev jättefint! Ljust och frächt.

Ha det så gott!
Kram Ulli

Jenny sa...

Ljuvlig vrå!
Du har såå jättefint överallt!
Ha en skön helg!
Kram
Jenny

Änglahem sa...

Åhh...vad fint*säger hon saligt*.
Det gjorde ni rätt i att ta fram fönstret, hade ju varit synd o skam att det bara suttit i ett kallförråd. Kan riktigt se framför mig hur solen skiner igenom dina fina saker en vacker sommarmorgon...! Ljuvligt!

Kramar
Ulrika

Dubbelörnen sa...

Så läckert! Vi har också kattvindar o en bakom sovrumsväggen med fönster, precis som ni. Vi funderade på att ta in det utrymmet i sovrummet men samtidigt så är det en bra förvaring. Kanske nästa gång... nu när jag sett dina bilder *skrattar*. Vågar väl inte ens visa deta för kära mannen ;)

Kramar

Jes/Vita villa vila sa...

Oj oj oj, jag blir alldeles vimmelkantig av alla dina underbara inlägg & bilder från ditt ljuvliga hem!!! Sååå snyggt!

Stor kram Jes

Lina sa...

Oh så fint det blev!! Det var inte jag som hade frågat om bild... Men jag har klickat på dina bilder och förtorat upp dem.... Har lagt undan ett dokument i en butik hemma. (Åker på semester i fyra veckor i morgon...) Ha det så gott, så hörs vi igen!!

MiaMaria sa...

Dessa underbara "kattvindar" Och speciell när det finns fönster och när man gör det så himla fint. Jagtror jag slår mig ner och kisar ut mot solen.

Ha´en härlig fredag!
Miamaria

annaslantliv sa...

Vad fina bilder.
Gillade verkligen kedjan i fönstret. Så enkelt och så snyggt.

Det här dokumentet som vi alla suktar efter... vet du vad det är för leverantör på det?

Kram

Älfgärdet sa...

Ja den där ångesten känner jag väl till.... Vi lever just nu i totalt kaos på hela vår övervåning.... Renovering omgång 2 sedan familjen växt...Från början var vi ju bara 2! Men när jag ser dina bilder så inser jag ju att det kommer att bli bra. Får rabbla det som ett mantra...! Jättebra idé med fönstret i garderoben! Så fint!

Nostalgi och romantik sa...

Ja, tiden går väldans fort! Allra helst när man är ledig!
Så snyggt det blev med fönstret, som ni tog fram! Det är härligt att få in ljus, man behöver mycket av det...Tittar ut just nu och det är grått, vått, blött, mulet, disigt, tråkigt, aaaah, jag vill ha soool!
Jag tycker om dina textilier som du lagt på stolen också, det är såå vackert!
Kram
Marie

Madicken sa...

Vad mycket det gör med en liten vrå och ett fönster! Ser så mysigt ut och så mycket mer spännande än bara en slät vägg;-)
Härligt fönster och extra fint med kedjan. Kul idé!

Ha en skön helg!

kram Gry

Radhusdrömmar sa...

Åh vad fint!!!
Ser jättemysigt ut.

Kul när man är klar med renovering och man blir nöjd.

Kram Johanna

Randi sa...

Vilket gulligt litet fönster du fick!
Det är ju det som är så mysigt och spännande med gamla hus. Man vet aldrig hur renoveringen slutar när man väl börjar.
Kram Randi

Inredningsgalen sa...

Vad fint, gillar den råa käslan man får utav bräder. Ljust, vackert och romantiskt!

Bodil sa...

Visst är det härligt att få in ljus. Vackert litet fönster. Ser att det är samma typ av spröjs som i bottenvåningen. Läckert.
Trevlig helg!

Vanilla dreams and humblebees sa...

Åh vad fint!!! Varje gång jag kliver in hos dig får jag dåndimpen för att du lyckas att göra allt så vackert! Ja det är något med dig.... du är så stilsäker! Dina arrangemang och ditt hus är som magi!

Kram och hoppas ni får en mys pysig fredag!
/Jenny

Useful-Art sa...

Jag rekommenderade din blogg på min, hoppas det är ok!?

//Sara

Vanilla dreams and humblebees sa...

Psst... du har en utmärkelse att hämta på min blogg!

Fru A sa...

Ett mycket bra beslut att ta fram fönstret! Ljus kan man inte få för mycket av. *s*

SEASIDE LIVING sa...

Det var verkligen en bra idé att ta fram fönstret! Jättefint och förstår att det är mysigt när solens strålar letar sig in!

Ha en riktigt skön och mysig helg!
Kramar till dig!

"M" sa...

Tack för i går, så trevligt...och jag såg ju detta live, finfint....hoppas att ni inte blåser bort i helgen, lycka till med fönstret...kram

Millas hem sa...

Så charmigt litet föster, fint med allt vitmålat trä, kedjan passar perfekt! Påhittigt med lillvasen.
Kram Camilla

Hannas form sa...

Nämen...OTROLIGT FIIIINT!!!! Hos dig skulle jag kunna fota i timmar....

KRAM
Hanna

spetsar och änglar sa...

Sååå mycket vackert!!/ha en härlig Fredags kväll/Kram Heléne

Guldkant På Livet sa...

En sån vacker vit hörnet och gulligt fönster!! Och arrangemnaget under klockan var så himla vackert!! Trevlig helg önskar jag dig!! Mari.

HannaH i Det stora grå huset sa...

Så fint ni har fixat det! Klart att fönstret gör sig bäst på det viset..
Jag vill också ge dig en utmärkelse, för den är du verkligen förtjänt av. Hämta den hos mig, om du orkar med fler!
Ha en fin helg!
Kram

Camilla sa...

Hej!
Du har fått en utmärkelse på min blogg eftersom jag brukar kika in på din blogg och inspireras.

Ann-Catrin / finthemma sa...

Jag sitter bara och njuter av dina vackra bilder... det råder sån harmoni..fantastiskt.
kram A-C

Tove sa...

så flott du har det! Kjempespennende å se på alle de flotte bildene i bloggen din:)

birgi sa...

Det blev verkligen jättefint!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Malins-Kuriosa sa...

En sådan vacker liten vrå ni gjort i ordning...verkar vara ett spännande hus att gå runt i med små prång och små vrår...borde renovera vi också men är just den där byggröran som får mig att bromsa upp projekten...men har satt igång fmed våran trappa...

Kram och trevlig helg!
Från Malin

Inredningsfanatiker sa...

Som vanligt bjuder du på så mkt vackert! Man blir alltid glad och inspirerad av att besöka din blogg!
Ha en trevlig helg!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Karin Krut sa...

Åååh så fint det blev i ert sovrum :) Vilken bra ide att inte ta bort hela garderoben. Det ser jättemysigt ut med den lilla stolen.
Ha en skön helg
Kram Karin

linnea-maria sa...

vilket trevligt litet hörn! Och ni har ju garderoberna kvar. Min mor har fått en sjukdom, på att ta bort kattvindarna. Nu funderar jag på var hon ska förvara alla grejer. De är ju jättebra att ha. Vi har en kattvind i vårat hus som jag ska göra om till en "walk in closet". Trevlig helg /linnea-maria

My lovely Things sa...

vilka vackra bilder från ditt hem!
tack för måtten av hyllan. Min blir 78 cm och 75 sm. Kunde inte vara större tyvär, för då fick den inte plats på min lilla vägg.
Kram Anna

SKATAN sa...

Hej och tack!

Vad gullig du är : ) ÖNskar dig en skön helg tillbaka!

Kram.

Annika sa...

Vilken fin liten vrå! Klart att den skulle fram i ljuset! Jag förstår det här med renoveringsångest - vi har ett hus från 1923, som inte var rört sen sjuttiotalet när vi flyttade in! Många timmar har det blivit, men som du skriver; det är tur att man glömmer! :) Trevlig helg!

Mysiga lantliga ting sa...

Så fiffigt och så mysigt det blev! Måste verkligen ha blivit skillnad med ljuset.
Den där kedjan i fönstret är så fin tycker jag.
Trevlig helg!
Kram Johanna.

MiaMaria sa...

Lycka till!
Miamaria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så'n charm med gamla hus, den lilla vrån är jättefin! Jag blir så lycklig när jag ser dina bilder, det får fart på mina tankar om vårt hus som vi hållt på med i flera år. Du är en stor inspirationskälla! Tack!
Ha en skön helg!
kram
nina

me and alice sa...

Hej!
Men vad fint! Vilken bra ide att ta bort skrubben. Vi har också skrubbar på alla sidor i huset. Det kanske vore nåt att ta efter...
Dokumentet blev helt underbart i ert vackra rum. Bara älskar fönstret i vardagsrummet...
många kramar Susanne

Anonym sa...

Underbart!!! när man bevarar själen
i gammla hus en charm som inte finns i nya hus tusen tack för allt fint du visar.
kram Mona

En Doft Av Danmark sa...

Glasklockan är såååå fin...älskar formen på den. jag har en liten glasklocka med just den formen, men har inte lyckats hitta modell större...

Kramar
Dorthe

Vintage and romantica sa...

Hej igen! Ditt fönster ser så himla pitoreskt och charmigt ut. Va fint ni har fått det där. Det måste va ett kanon ljusinsläpp med vita väggarna som reflekterar!
Fint att lägga pärlsponten på tvären =)
Kram Caroline ---<--@

Karoline sa...

hos deg kan en alltid sitte å nyte bilder:)
takk for hilsen, og ønsker deg en strålende helg!!!
klem fra karoline i nOrge

Norsidan No 25 sa...

Vad roligt att du kikade förbi. Jag slinker in hos dig nästan varje dag och låter mig inspireras. :)
Så fina bilder du visar på renoveringen och fönsterfyndet. Vilket lyft för rummat att ta fram det.
Slukar allt om hur andra gjort hemma hos sig. Kanske för att jag själv är mitt uppe i vår renovering...?
Önskar dig en härlig helg.
Kram Vero

Vanilla dreams and humblebees sa...

Jag är så in i nordens glad för att grejerna jag gör blir omtyckta... då vet man att man inte är helt ute och cyklar... :)

Kramar från Jenny!

... och jag kan inte låta bli... säger det igen... MAGI!

Kristin sa...

Hej Marie! Förstår att du kanske försökt få tag på mig, men nu vet du anledningen i alla fall. Det är lugnt nu med magen och jag hoppas det förblir så ett tag. Läkarna var väl inte helt optimistiska på att det skulle upphöra helt och tror inte heller på att jag går 40 v, vi får se. Själv känner jag mig ändå rätt lugn då det konstaterats att det inte börjat öppna sig än.

Vet du, när jag såg den översta bilden (före-bilden) så tänkte jag: wow, de har ändå något hörn i sitt hus som inte är perfekt! MEn sedan visade det ju sig att ni numera har även ett perfekt hörn där. VAD NI ÄR DUKTIGA!!!! Jag blir alldeles matt över att ni har orkat fixa och dona med två små barn samtidigt. Känns som om det bara är vi som inte orkar allt detta på en gång... Jättefint var alltihopa i alla fall, precis som vanligt. Hela ditt hus måste vara en underbar oas!!!!

Ha en skön helg!
Kram Kristin

Ann-Catrin / finthemma sa...

var bara tvungen att kika in till dig igen...lyckliga vi som har så fina mammor!ha det så underbart denna blåsiga lördag!!
Kramar A-C

Under en vind sa...

Vilket bra val att ta fram fönstret!!! Det blev ju en söt hörna och jag kan förstå att det var en perfekt bebisvrå!
Dotterns rum hade också en sån där garderob med fönster i....men det var på den tiden då jag var barn och bodde där. När jag var 11 år rev pappa väggen, gjorde en sovalkov och gjorde en mindre garderob....Sonens rum har fortfarande kvar en lång kall garderob med fönster i, men den får vara kvar! Behöver förvaringen nånstans....
Igår påbörjade jag en liten städning i källaren, ingen renovering (även om det skulle behövas...)...bara att städa och plocka iordning i källaren....varför blir där alltid sååå stökigt!?! Ska plocka i matkällaren idag....
Ha en go helg! Kram!

signe sa...

Det blev ju superfint med det extra utrymmet och va skönt att få fram fönstret! Du har pyntat och inrett så fint! Så vackert med dekorationen i glaskupan! Ha en trevlig helg! Kram :)

Evelinas hus sa...

Urfint hörn! Så fint dekorerat överallt.
Ha en skön helg.
Kram Caroline

Hem & Harmoni sa...

Så fint! Kul med lite udda vinklar och vrår...
Jättefint dekorerat också!

Ha det gott, kram Marie

Jeanettes hus sa...

Verkligen ljust och fint med denna lilla nich i sovrummet.
Söt glaskupa, något annorlunda form.
Dotterns rum är ju precis så som det skall se ut hos en liten prinsessa.
Kramisar Jeanette

Anna sa...

Så underbart vackert ni har i sovrummet! Det lilla fönstret är helt ljuvligt och så fint det var med kejdan där! Och arrangemanget under glaskupan är verkligen sött!

Kram
:)Anna