tisdag 1 januari 2008

God fortsättning!

Hoppas ni alla hade en riktigt trevlig nyårsafton igår och god fortsättning på det nya året! Jag har rivstartat det nya året genom att plocka bort allt julpynt och slänga ut granen. Det enda som får vara kvar några dagar, efter önskemål från maken, är stjärnorna i fönstren. Tänk så man längtar efter att få ta fram allt det juliga och tänk så skönt det är att få ta bort det!!!!!
k
För mig kommer nu den tristaste tiden på hela året, jag gillar inte januari och februari. När julen är slut vill jag bara att det ska bli vår med en gång, men tyvärr dröjer det ju ett tag ännu. Lite vårblommor har iallafall redan fått komma hem till mig, här står de på min köksbänk i köket.
j
Var tvungen att ta en liten sväng i trädgården också. Jag gillar ju inte bara att pyssla inne , jag tycker det är jättekul att även greja i trädgården. Titta här, snart blommar mina julrosor, en av många favoritblommor.
j
Önskar er alla en riktigt bra start på 2008! Vi ses! Kram Marie

65 kommentarer:

Vackrare vardag sa...

Du har verkligen en underbar blogg! Kikar in alltid nu som då. Här kommer också julen att åka ut idag. Håller helt med dig, det är lika skönt att städa undan julen, som att få ta fram den.

Dina bilder är ljuvliga. I morgon skall jag också se till att få hem lite mer vårlika blommor.

God fortsättning på det nya året!

Kristin sa...

Hej Marie! Ska också kasta ut det röda och juliga nu i dagarna, absolut innan helgen. Håller med om att jan-feb är trista månader, men som tur är så går det åt rätt håll (solen, ljuset...) och man får tjuvstarta våren inne så länge. Fast dina julrosor ute verkar ha tjuvstartat de också - vad fint!!!

Kram kram vännen!

/Kristin

Lily of the valley sa...

God fortsättning på det nya året!
Jag håller också på att kasta ut julen.
Jag för min del tycker att februari
och mars är de värsta månaderna.

Så snyggt stilleben med tulpaner o pärlhyacinter,
vackra ljusstakar i fattigmanssilver o snygga tavlor. JÄTTELÄCKERT!
Julrosor tillhör också mina favoriter.
ha de gott
kram Lily

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Så fint God fortsättning på det nya året ,själv fixar jag med annat idag-målar gardinstänger klär om 2 gamla stolar som vi har vid brasan i köket. Jag tror att vi har likadan tapet i köket -Sanderg- smårutig-beige. Kram Maria Villa Nyhem

birgi sa...

Det kliar i fingrarna hos mig också - vill bli av med julen. Nu!
Köpte en stor krispig och ljuvt ljusrosa tulpanbukett i går. Det finns hopp om våren!
God fortsättning!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

MiaMaria sa...

Visst är det skönt att städa bort julen... och att få välkomna in ljusare tider och vackra blommor.

Här har jag tagit i julsakerna för sista gången på ett tag men stakarna i fönstren står veckan ut även om det kliar i fingrarna....

Ska också köpa in tulpaner som ska få förgylla min vardag ända tills de inte längre finns kvar..

God fortsättning och nut av det nya året!

Miamaria

Änglahem sa...

Håller helt med dig om att de kommande månaderna är så jobbiga och tråkiga! Mörker och åter mörker, VAR ÄR SOLEN?!!!

Jag har också en julros som är på G, det ger en lite hopp iaf. Får hoppas att man märker ljusskillnaden om dagarna snart.

Hoppas att ni hade en bra nyårsafton.

Får nog ta mig lite "ljusterapi" nu för det var väldigt vad det blev en "mörk" kommentar. Förlåt..

KRAMAR
Ulrika

junhe sa...

jag håller med dig ang. jan & feb...de är de tristaste, kallaste och drygaste månaderna på hela året, därför åker vi utomlands om ngr dagar =) dt är lättare att ta itu med februari efter en härlig semester. ha en bra kväll/ junhe

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

God fortsättning på det nya året! Januari och februari kommer att springa förbi oss och innan vi vet ordet av tittar lilla Tussilago fram. Säkert kommer solen skina på oss lite också innan dess. Tack för din inpirationsrika blogg där du delar med dig av dina fina bilder och ger oss sådana härliga tips! Du har verkligen känsla för heminredning!
Sänder dig massor av strålar energi, känner du?
Kram nina

Jenny sa...

God fortsättning!
Härliga bilder du bjuder på!
Jag håller med dig, Januari och Februari känns enbart som långa transportsträckor innan våren äntligen gör entre´.
Tur att det finns tulpaner! Och pärlhyacinter,krokus och snödroppar i kruka:)
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Jenny

spetsar och änglar sa...

Javisst är det härligt att städa bort julen!Ska också det när lillflickan har blivit frisk.Tänk vad härligt att vi går mot ljusare tider.Och vi som älskar att pyssla i trädgården!snart om några månader så är det dags.Innan dess så kan man ju passa på att pyssla inne.Eller kanske läsa frökataloger!Ha en god fortsättning/Kram Heléne

cicci sa...

Ja nu ska jag också hiva granen. Skönt att höra att jag hittat några till som inte gillar de kommande månaderna, alla andra i min närhet menar på att hösten är värst men då ser jag fram så mycket mot julen, nu är det så långt tills solen värmer oss igen. Men tills dess får vi njuta av dina vackra blommor!
Kram Cicci

BO sa...

Godt nytt år til deg! Ynskjer alt godt i det nye året!

Hem & Harmoni sa...

Så fina blommor! Riktigt vårkänsla!

God fortsättning på 2008! Ha det gott, kram Marie

StyggaLillaLoppan sa...

krispiga tulpaner är aldrig fel och´mina julrosor har min bror manglat ner med gräsklipparen i somras så den har inga knoppar buhu...hoppas den är bara lite trött....önskar dig ett gott nytt år !!!

Petra sa...

jag har precis bloggat om min längtan efter våren, och nu när jag ser dina vackra bilder så är längtan TOTAL! =)

jättefina bilder!

Madicken sa...

Hej Marie! Njut av dina fina vårblommor i kruker och vaser,och att se dagarna bli ständigt ljusare. Ingenting är som att se våren komma när man väntat länge på den! Extra bra för att man längtat så, kanske?

Kram Gry

Malins-Kuriosa sa...

Go´fortsättning på dig också!
Jag skulle slängt ut granen som idag men får bli i morgon i stället...sov för länge och tiden rckte inte till allt...Sen har det snöat helt i onödan och verkar som om det ska bli lite vintrigt ett slag..hur kul är det...
Håller fullständigt med dig om att Januario och Ferbruari är olidliga...bara en transportsträcka medans ljuset återvänder...Ska köpa mig lite vårblommor som imorgon ser jag bestämt...

Kramar från Malin

beas barnslikheter sa...

Tulpaner och julrosor - det ger trots allt en liten föraning om våren, även om det är hyfsat långt dit. Maken hade aldrig sett julrosor till min stora förvåning, så nu fick han se din bild och han är sugen på att peta in lite sådana i vår trädgård också.

Fast...de är ju så otroligt giftiga sägs det ju, fast kanske inte stämmer? Vet inte så noga.

Vackra är de i alla fall. :-)

Evelinas hus sa...

Hihi, jag vågade inte ta bort stjärnor och ljusstakar i fönstren för maken tycker jag är för snabb.
Granen passade jag på att slänga ut idag när resten av familjen låg i badet.
Fina bilder. Mysigt sen när man kan gå på upptäcktsjakt i rabatterna. Jag längtar också.
Kram Caroline

Mitt hem är min borg sa...

Här åkte julen också ut idag.. Granen stod nästan naken med alla barren runt om på golvet.. =)
Vill också ha vår på riktigt nu..
Du har så himla mysigt på din bänk.. Väldigt mycket vår..
Måste också köpa lite nya blommor.. Det piggar upp så mycket..
Kram Linda!!

Ljuva ro sa...

Så vackert! Jag älskar tulpaner o julrosor! Vi får hålla ut ett tag till, men snart är våren här!

Hulda sa...

Her blir det jul enda en stund. Det er jo så fint med julepynt, og juletre. Men, i løpet av neste uke, kanskje i slutten av den, tar jeg det ut.

Så friskt og rent det så ut på bildene dine, nesten vår!

katarina sa...

Hej MArie:)
Här har Julen åkt ut i dag , så härligt !
Vilken underbar liten julros du har på tomten:)

Ha det gott:)
Kram Katarina

Mysiga lantliga ting sa...

Det är ju såå fint med vita tulpaner! Här åkte granen också ut idag, pyntet åker strax oxå =) Så himla skönt att få ut det nu.
God fortsättning!
Kram.

Jes/Vita villa vila sa...

God fortsättning!

Mysiga bilder du visar. Här längtas det också till VÅREN kan jag meddela :)

Ha det gott! Kram Jes

Under en vind sa...

Längtar också efter våriga blommor!! Nu vore det inte så dumt med sol och knoppande trädgård! Vi hade en jättefin julros som vi planterade om, nu verkar den inte blomma! Läste nånstans att det tar nåt år innan den blommor om efter flytt.....
Jag har påbörjat städning här hemma, men en del får vara kvar. Gillar allt det gröna i kransar och girlanger tillsammans med stjärnor och mysig belysning! Det har kommit några få snökorn idag...inget blir liggande! Barnens skidor står och väntar i källaren.....
Önskar dig en bra vecka, för mig börjar vardagen med jobb imorgon...suck.....Det är tur att där är lite barn nu i mellandagarna innan trettonhelgen.
Kramis kramis!

Lilla Blanka sa...

Ljuliga bilder! Åh julroser är såå fint...
Jag längtar också till våren direkt nu efter nyår och brukar tjuvstarta med att så lite fröer i början av februari :) då känns det nästan som det vår..
Januari är seg, februari är rätt ok tycker jag eftersom det är mycket ljusare då än dec-jan.
Kram vännen
Mia

SKATAN sa...

Hej! God fortsättning : ) Häftigt med julrosor som snart skall blomma...låter helt bakvänt i mina öron! Undrar om de skulle fungera här också? Hm...

Sköt om dig och på återseende!!

Kram.

Designe sa...

Så vackra bilder! Julrosor är så vackra! Jag tillhör den sorten som gärna har kvar julsakerna ett litet tag till och njuter och så hoppas jag på en riktigt fin vinter med mer snö som gärna får ligga kvar tom mars månad ut! Hittills har det inte varit så mycket vinter så jag hoppas den kommer snart! Antar att det är mer vårlikt nere hos dig! God fortsättning! Kram :)

HannaH sa...

Du har det jättefint med dina vårblommor. Måste göra lika någon dag här, bara jag får ut granen..

Vad fint med julrosor också.. Jag längtar också till våren. Men det dröjer inte så länge nu. Hoppas jag iaf!

Ska du ha tallrikshyllan till tallrikar? Låter kanske som en dum fråga.. (Men jag har ett par i källaren som väntar på målning, och dem har jag andra planer för.)

Ha det gott!
Kram Hanna

Hannas form sa...

Så fina bilder...mmm, julrosor...har tyvärr inte någon själv. Jag längtar oxå till våren men först skulle jag vilja ha några riktiga vinterveckor så att vi kan åka pulka och skidor tillsammans...jag har knappt sett snö i år.

Ha det gott och hoppas du får ett underbart 2008!

Hanna

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Jag känner också att jan och feb är trista månader,nu vill man ha vår med en gång.
Tänk att få göra vårfint i trädgården med växter och allt annat som skall ut för att få den rätta känslan.
Du har så fina bilder på din blogg,och dina vår blommor ger hopp om att snart är den här.
Kram Marlene.

envilsenloppa sa...

God fortsättning , hoppas du får en riktigt fin början på det här nya året !!
Kram/Lotta

Engsroom sa...

Vad härligt med vårblommor, det är ju en bra början på det nya året!
Här har jag julgranen kvar den har inte börjat barra ännu och det är verkligen första gången som jag upplever det så sköter den sig så bra så får den vara kvar ett tag till!
Vill önska dig ett riktigt Gott nytt år!
Kramar Ella

katarina sa...

Jaaaa, Marie visst var det hos dig som jag såg VÅRBLOMMOR,ler*
Så in hos oss flyttar det oxå lite vackra vårblommor i dag :)

Nu skall jag i väg o jobba en dag så här mitt i ledigheten, sen skall jag hjälpa Gösta med Josefines rum igen, det är så himla kul:)

Ha en bra dag !
Kram Katarina

Lina sa...

Förstår precis vad du menar!! Tycker att det blir väldigt ljust och fint efter att man fått bort allt juligt! Precis som du säger så lika mysigt det är att plocka fram, lika mysigt är det att plocka bort.... Pärlhyacinter och vita tulpaner är mina favoriter!!! Vita tulpaner och vita ranunkler blandat i en bukett, finns det något vackrare?? Önskar dig en God fortsättning och tack för all inspiration!!

Karin A sa...

God fortsättning på det nya året! Jag är likadan men här får julsakerna vara kvar till helgen. Tur att man kan unna sig vårblommor som tulpaner, pärlhyacinter och ranunkler. :) Julrosor är en av mina favoritblommor också. Min helleborus niger dog tyvärr för ett par år sedan. Nu har jag bara orientaliska varianter och de är lite senare med att börja blomma här. Ha en härlig vecka! Kram Karin

etthusivitt sa...

Gott nytt år till dig med!! Så fint du har gjort, som vanligt:-) Skönt att städa bort julen, känns som en nystart! Nu får vårblommorna komma fram ;-). Kram, Anette

Guldkant På Livet sa...

Ett sånt fräscht stileben!! Snyggt med vårblommor och ljus och din tapet gillar jag verkligen! En sån hjärtkorg har jag med, snyggt med tulpanerna i! Och va kul att julrosen tittar upp, tänk att det finns blommor som gillar denna kyla! En riktigt god fortsättning på nya året önskar jag dig!!! Mari.

WhiteVintageDreams sa...

Åååh vilka vackra bilder du visar...som taget ur en vacker tidning :)!
Hoppas allt är bra med er :)! Vill även passa på att önska dig en riktigt God fortsättning på det nya året! Hoppas att du får ett reportagebesök hos dig i år *fniss'.
Om jag bodde nära dig skulle jag smyga i buskarna o kika in *asgarv*. Jaa, skojar förstås...men du har ett supervackert hem!
Kramar i massor

SEASIDE LIVING sa...

God fortsättning Marie! Jag längtar faktiskt att få plocka bort julen när jag kommer hem och börja ta in lite mer vårtecken, precis som du! Håller med om att januari och februari är som en lång transportsträcka fram till våren...

Ser fram emot att få följa din blogg i det nya året! Tack för all inspiration!!!

Stor kram till dig vännen!
Hoppas vi kanske ses 2008!

Karin( Myrtenochsilver) sa...

Goottt nyyytttt år! och massor med kramar till dig med! Du har såå fint som vanligt och jag håller med dig jag vill också att det ska bli vår nuuu. Ber om ursäkt för att det är så tråkigt hos mig just nu men jag har haft en trasig kamera ända sen julafton nu...men men jag har ju förståss beställt en ny och fick mejl idag om att den var på väg så snart blir det kanske lite uppdateringar.! Tack för alla snälla hälsningar och massor med kramar till dig! Karin

latara sa...

Åneeeej - missade du Ivanhoe? Jag kan berätta vad som hände *frustar av skratt* Nej, jag vet, det är ju inte därför man tittar.

Det blev väldigt lugnt här också, vi återhämtar oss vansinnigt långsamt den här gången (är vi gamla och skröpliga?) och barnen har varit riktigt dåliga, ett i taget. Just nu är det sonen som feberyrar.

Jag hoppas att ditt 2008 blir bästa tänkbara!

Kramar, Karin

Lisas torp sa...

Så underbara bilder du visar - som vanligt! Otroligt vackert och stämningsfullt!
Så härligt att få se dina julrosor där i snön!
Så fint "Nyårstal" du skrev också, och jag kan verkligen känna igen mej i mycket där, med inspirationen och uppmuntrande kommentarer!
Ha ett härligt nytt år 2008!

Kram
Lisa

"M" sa...

Ja oj vad det doftade gott när jag gjorde mina kransar....tack för inspirationen...det var du som inspirerade...vad fint med julrosen...har länge tänktköpa en sån...de är så fina...har du bil nån dag framöver? Då vi kunde ses här hos mej nån dag? kram

tummelisa sa...

Fina bilder hos Dig som vanligt. Har en julros inne, som jag ska sätta ut sedan om det går. God fortsättning på det nya året.
Kram från Tummelisa

Randi sa...

Så läckert med vårblommor! Ja, man längtar ju så himla mycket och då hjälper det med att ta in lite vårlikt!
Vill önska dig en riktigt god fortsättning på det nya året! Och tack för all inspiration du delar med dig!

Lallis sa...

Julrosor är ju bara underbart fina:)
Jag önskar dig också ett härligt 2008!
Kram Lallis

Jeanettes hus sa...

Håller verkligen med dig om att januari och februari är såååååå trista. Man längtar verkligen efter ljuset. Vi är väl lite tokiga som pysslar så mycket innan jul och sen kan vi inte bli av med den fort nog när den över.
Tror nog att vi känner lika vi bloggisar.
Härligt att Du tagit in lite av våren i form av vackra blommor i kruka.
Vi får hålla modet uppe i 2-3 månader.....
Kramisar Jeanette

trädgårdsmästarvillan sa...

God Fortsättning till dig också!

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

God fortsättning! vackra inspirerande bilder som vanligt. Blir sugen på att göra något åt vår julinredning snarast. kram

Hemma i Ugglebo sa...

Ååå...va fint!

vet du jag brukar också kasta ut julen illa kvickt...men i år är första gången någonsin som jag vill ha den kvar lite till.
Nu blev jag förvisso jätte sugen på lite pärlhyacinter jag med så nu ryker den ut här med snart!

Gott nytt år!
Kram Katarina

Sagalisa sa...

Ja nu blommar det i trädgården för fullt men jag har dock inte en sån fin julros som du har nej...här blommar maskrosorna!!!
Här har julen oxå åkt ut litegrann fast snön kom inte förrän idag så lite jul får vara kvar!Kraam Anna

linnea-maria sa...

Jag ägnade gårdagskvällen med att plocka ur granen och sedan klippte jag av grenarna och eldade upp i kakelugnarna, men resten av pyntet får vara kvar någon vecka till. Ha ett riktigt gott och inspirerande nytt blogg år /linnea-maria

SKATAN sa...

Tittar bara in för att önska dig en god kväll : )

Vi ses!

Goa, skåne sa...

Hej min vän!
Kan bara instämma...Jag vill helst sova bort dessa två månader, sen...så börjar det roliga..:)
Hoppas du mår väl och må det nya året bringa dig värme och lycka!
Mina varmaste kramar...

Evelinas hus sa...

Vilken tur att vi har så snälla makar :).
Ja visst har dom mycket fint. Jag skulle vilja ha allt där, hihi.
Kram Caroline

Flex inredning sa...

Vilka fina vårblommor och jättefina bilder! Januari och februari kan verkligen kännas långa och tråkiga. Här i Umeå är det iallafall vitt på backen och det ljusar upp ordentligt!

faster atta sa...

Med lite fina vårlökar innomhus så känns det nästan som vår... tihi.... Och du, tiden år fort, snart är våren här!

Dubbelörnen sa...

Här rensades också julen bort i rasande fart i morse. Lika glad är man att rensa bort allt som när man tar ram det ;). Adventsstakarna får nog stå kvar i fönstrena ett litet tag till...

Snöiga kramar

aji sa...

I love your blog ! Happy new year to you !!!

aji

http://apetispaslib.canalblog.com

Makalösa Malin sa...

Hejhej!
Tack för titten på din finfina blogg, så kul att se på bilder & inspireras!;-)
Malin

Siri sa...

Oi, 63 kommentarer!

Selv om januar og februar er trist, så kommer vi nærmere vår og sommer for hver dag som går.

Og når det er masse snø og kaldt ute, kan vi sitte inne og kose oss med fine blogger - sånn som din! Du lyser opp de grå dagene!

Klem.

Sirkka sa...

Hej!
Jätte fint din blogi! Jag tyckker alt
vad har du. Fårlåt jag kan inte sriva så bra svenska. Men 10 + din blogi.

Om du vill titta min blogi det är
Kram Sirkka

http://sinisenoventakana.blogspot.com