torsdag 3 januari 2008

Omflyttning pågår!

Den stora nackdelen när man har slängt ut julen är att man tycker att det ser så tomt ut. När granen kom ut från vardagsrummet kändes det som om det saknades någon möbel och i fönstrena står krukorna tomma efter att många av julblommorna vissnat. Så nu går jag här hemma och plockar saker och ting fram och tillbaka och vet inte riktigt hur jag ska få till det. Först och främst måste nog lite nya blommor införskaffas. Dessutom har maken snickrat färdigt tallrikshyllan (nu ska den bara målas) så det kommer innebära lite omflyttning av hyllor i vardagsrummet/matsalen. Fast, det är väl det här som är tjusningen, att ständigt förvandla och arrangera om. Det är väl det här som vi alla älskar!
j
Jag har sytt en liten påse ( dock en ganska misslyckad sådan, men den får duga som pynt), som dekoration blev det en bild på min mamma som 1-åring. Mormors klänning har äntligen fått en fin galge att hänga på, inköpt hos Malin. Tillsammans med mina gamla skor blev det en liten nostalgisk hörna i sovrummet.
j
Ha en bra torsdag! Kram Marie

59 kommentarer:

Nicolinas boning sa...

Vilket vackert arrangemang på den fina bilden:-)
Tack för dina snälla ord hos mig!
Kramar/Birgitta

Fridhemspinglan sa...

En sån härlig idé! Det skulle ju jag kunna göra till min mamma...

Nu har det snöat här i tre dar, och är så fint.

Kram :)

LantlivsAnette sa...

Sååå fint så fint !
I morgon åker julen ut hos mig..
Åhh vad jag längtar tills du visar oss din tallrikshylla,har han hittat måtten och modellen själv,eller har ni hittat den i nån tidning ?
Kram Anette

Bodil sa...

Vilken ljuvlig liten klänning. Sen verkar du ha ett väldigt vackert gardintyg. Ursäkta det är en yrkessjukdom - jag hjälper till i en hemtextilsaffär lite då och då. Och syr en massa gardiner på beställning.
Kram från Bodil

Emma sa...

Fin blogg du har, massa fina bilder! Kul att du mailar å byter tidningar med tjejen i usa, jätte kul grej ju! Hoppas hon hoppar på den vita stilen hon med....
Ha en god fortsättning!

Mariehill sa...

Ohh vacker bild, fint arrangerat.
Nu är jag bra nyfiken på din tallrikshylla, väntar med spänning på bilder.
Det är alltid härligt att besöka dig! / Mariehill

Rosengårdens Inredning sa...

Hej! Va mysigt du har det!
Tallrikshyllan blir säkert jättefin.
Visst är det bra med händiga makar:) Kram Malin

Designe sa...

Det ser jättefint ut! Kul att samla lite från mormor, mamma och dig själv! Ha en bra dag! Kram :)

annaslantliv sa...

Vad fint det blev! Mamma har ett par sånna där skor sen hon var liten, är så sugen på att tigga av henne dom...

Ann-Catrin / finthemma sa...

En sån underbar liten npstalgihörna..flera generationer.
Tycker påsen ser ursöt ut!! vilket tips!!
ja visst ser det tomt och naket ut överallt..blommor i massor behöver köpas..alla mina pelargoner är nerklippta och h´julblommorna åkte ut med granen.
Vad härligt att hyllan blev klar..bara målninhg då!.
kram A-C

linnea-maria sa...

Vilken fin nostalgihörna med barnkläder. Min mans morfars gamla babykläder med vit tunn bommul och fina spetsar har vi i en låda i källaren, de borde vara något att ta fram. Kanske klä en gammal docka med.... /linnea-maria
Bilden på din mor är jättefin hon var söt

Vårt lilla hem sa...

Åh vilken härlig liten hörna! Och vilken söt klänning!
Nu blev jag sugen på en liten nostalgihörna jag med ju :)

Ja visst är det rätt skönt när julen är över, hur mycket man än längtar och fixa och donar innan! Jag har börjat byta ut alla julblommor mot fräscha vårblommor och har hoppet uppe om att våren anländer tidigt i år :)

Det är alltid så roligt att kika in här hos dig, så fint du gör och så vackra bilder! :)

Kram kram! Jenny

Kristin sa...

Jag har också plockat omkring här hemma och flyttat än hit, än dit. Det blir ju lite "hål" när man tar bort julgrejorna och -blommorna. Ska nog också fixa lite nya krukväxter, får ta mig en sväng till Jkpg i nästa vecka tror jag.

Jag tycker påsen blev jättefin, i mina ögon ser den inte det minsta misslyckad ut. Kul idé med "gamla mormor" på trycket! :-)

Väntar också på att få se tallrikshyllan. Den är nog säkert kanonfin, du har ju så god smak! :-)

envilsenloppa sa...

Vilken underbart dekorerad hyllad !! Ser inte något som ser på något vis misslyckat ut !
Ja visst är det härligt att flytta runt och göra om , love it !
Kram /Lotta

Anna sa...

Ja men visst är det så att julsakerna - och framför allt granen - lämnar stora tomrum efter sig!

Jag for runt på mitt första loppisbesök igår i ett försök att kanske kanske hitta något som kan ersätta granen:) Men jag hittade inget så jag lär få plocka och flytta runt jag med, som alltid:)

Så vacker nostalgihörna du har fixat! Påsen med bild på din lilla mamma är ju supersöt!

Kram
:)Anna

Lilla Blanka sa...

Ja känns det lite tomt efter allt julpynt o sånt..jag har också handlat lite fräscha nya blommor och tagit fram lite nya saker för att få rätta "myskänslan" :) Du har lyckats jättebra, det ser så mysigt ut i sovrummet. Hihi våra barnskor ser ungefär likadana ut :) mina hänger på en gammal fönsterbåde i vardagsrummet.
Kram
Mia

emma sa...

hej. vad fint du har det! var har du köpt ditt soffbord? letar efter ett nytt... kram emma

Madicken sa...

Bra tips att överföra en bild av mamma...Jag ser för mig en bild som vi har på min mormor i mammelukker och långt nykammat hår. Hon har en grammofon bredvid stolen hon sitter på...Hmm,, det är ett fint motiv!

Tack för inpirationen! Och som vanligt- fina bilder.

/kram Gry

Under en vind sa...

Är nu så spänd på din hylla!!! Får vi se den i helgen kanske....Mannens nybyggda tänkte jag visa imorgon....den är nu lite pyntad och upphängd!
Din nostalgihörna är såå fin! Visst är det kul att ha lite sånt framme! Känner som du att det blir tomt när julen städas ut, jag måste också köpa en del nytt i växtväg! Även allt pynt känns blekt då man tar bort det juliga....jag går här och flyttar det runt runt...Man upptäcker att vissa saker måste byta plats! Må gott och ha en skön kväll! Kramis!

Marie sa...

HEJ EMMA!

SOFFBORDET KÖPTE JAG FÖR FLERA ÅR SEDAN I EN LOKAL MÖBELAFFÄR PÅ GRANNORTEN, DET VAR DÅ ETT EKBORD. FÖR NÅGON MÅNAD SEN MÅLADE JAG DOCK OM DET, VITT, OCH SEN ANVÄNDE JAG MIG AV EN SCHABLON FÖR ATT FÅ DIT TEXTEN PÅ DET.

KRAM MARIE

spetsar och änglar sa...

Din nostalgihörna blev så fin!!Ser inte alls något fel på din påse,den är också så fin!Ha det gott/kram Heléne

Mitt hem är min borg sa...

Det låter intressant med den hemgjorda hyllan.. Egen modell??
Din lilla hylla e verkliegn super fin med alla gamla betydelsefulla saker..
Kram Linda!!

Fru A sa...

Jag tycker tvärtom att det är skönt att kasta ut julen och få tillbaka lite mera space och öppenhet. :D

Evelinas hus sa...

Underbar hylla. Skorna är ju så söta.
Trevlig kväll.
Kram Caroline

Sagalisa sa...

Ååå så fint du har blivit en riktig hejare på att sy!!hihi...må så gott/Anna

Emma sa...

Ja skönt att man har en kakelugn, den höjer mysfaktorn rejält å det blir varmt till på kuppen, sen att man måste fälla massa träd, kapa å klyva det är ju en annan femma, hi hi!

Hulda sa...

Hei Marie! Jeg har det akkurat på samme måten når julen er ute av huset. Det føles så tomt på en måte. Her er også de fleste juleblomstene ødelagt. Skal kjøpe litt nytt når jeg har tatt ut julepynten.

Så fint det ble på hyllen din, posen var søt. Artig med bilde av din mamma.

Chatarina sa...

Vilken fin hylla. Skorna är ju för söta.
Jag har börjat plocka bort julen i
sovrummet. Nu vill man ha lite nytt gardiner, överkast, blommor, kuddar o dyl. Till helgen åker resten.
Ha det gott
Chatarina

Ljuva ro sa...

Ja, visst blir det lite kalt... men jag är säker på att du snart har pyntat och vårat till det där hemma! Kul med tallrikshylla! Jag ska önska mig en till min 30-årsdag!

Änglahem sa...

Visst blir det tomt efter julen, men samtidigt tycker jag att det känns så rent å skönt på nåt vis.
Jag har problemet att jag inte vet var jag har ställt undan det gamla vanliga grejerna. Lite här och lite där, ingen vidare ordning det
här inte. Får väl ( oh stackars mig*hihi*) köpa nytt...Nä, det brukar dyka upp lite pö om pö,

Påsen ser ju jättefin ut!! Det är nog bara du som är lite själv kritisk, tror jag iaf.
Klänningen ser helt underbar ut, vill oxså ha...buhu

Tokan klar för idag
Ha det gott
Kram

Guldkant På Livet sa...

Vilken otroligt vacker hörna, en sån söt liten klänning och vilken fin påse du har sytt, jag blir så avundsjuk, jag vill också kunna sy så och trycka bilder! Borde inte du skaffa en liten bloggshop snart?! Ja, jag håller med, när man städar ut julen blir det tomt, jag har granen kvar men tyvärr barrar den så men jag gillar den, den är så fin! Och matchar rummet! Men, den åker väl ut snart...då blir det till att rotera med stolar och blommor... : ) Trevlig helg! Mari.

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Vad ia Villa Nyhemfint du fått till det härlig liten påse..jag måste nog ta och testa de där med bilder på tyg må så gott Mar

MiaMaria sa...

Ja sådana är vi springer runt och testar nej...blev nog inte så bra jag gör så här istället.....Det blir lite tomt när man plockar undan...men tillslut hittar man den rätta lösningen.

Vilken vacker hörna......

Du får ha det så gott!
Miamaria

Marika på Odlingspyssel sa...

Håller med dig, det blir verkligen tomt när alla julsaker flyttas undan. Vi har behållit adventsljusstakar och granen framme, bara för att de lyser så härligt. Men i helgen ryker granen men inte stakarna.

Jag tycker påsen med fotot på din mamma blev jättefin :)

MiaMaria sa...

Tack snälla du Marie!

Ska kolla in dem och så återkommer jag och berättar om jag shoppat men det ska ju inte vara så svårt...

Sov sött!
Miamaria

Home & Clothes Design sa...

Vilken fin tallrikshylla och det hela arrengemanget.Kul med en bild från din mamma.
Go kväll och kjamizz från mig.

älskar sött sa...

Du är ju för gooo! hi-hi...Va fint du gjort! Alltid lika ombonat och vackert hos dig! Du är alltid lika välkommen det vet du....och om vi hörs innan så kan vi åka på värsta *shopping stråket* hi-hi. Ha det bäst! Kramar Malin

älskar sött sa...

ps. varför skulle påsen vara misslyckad?? Den är ju underbar!! =)kramis

WhiteVintageDreams sa...

Åh vad fint. Jag tycker då inte att påsen ser misslyckad ut. Du verkar ganka lik mig...en person med skyyhöga krav på en själv *skratt*????? Du är jätteduktig! Å dessutom verkar du ha en underbar man. Vad gulligt av honom att göra en hylla till er. Ska bli såå kul att få se ;).
Å du...ok då, jag knackar väl på då OM jag skulle ha vägarna förbi *ska tuffa till mig i år* fniss :).
Kram

junhe sa...

den påser ser minsann inte misslyckad ut!!! jättefint arrangemang!!! ha en trevlig helg/ junhe

muhren sa...

Visst är det så att man flyttar runt sakerna nu så här efter jul..

Tack för att du har en sån fin blogg med så mycket inspirerande bilder!

Kram linda

"M" sa...

Att ständigt ändra och göra om det känner jag igen....man är väl lite tokig kanske....men kul är det att förnya sej lite....fin påse med mamsen på....nästa vecka passar nog onsdag eftermiddag bra runt halv två, eller torsdag förmiddag vid tio halv elva....om inget oförberett dyker upp..hihih....som det ju kan göra...men nu hoppas vi på att det går i lås....kram "M"

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så söt liten hörna det blev!

Julen ja. Den är kvar längre än någonsin hos mig, men i helgen ryker den!!
Vitt och rosa känns lockande. Tulpaner i synnerhet:-D

Susanne

Hemma i Ugglebo sa...

ååå va fint!

Ja nog blir det tomt då julen åker ut. Jag brukar också springa runt ett par dagar och byra plats på allting. Ingenting duger...

din lilla hylla är ju hur fin som helst och den där påsen...vadå misslyckad???
Jag fattar inte....den är ju jätte fin. jag måste också testa att styka på sånna där bilder.
Klänningen är helt ljuvlig och den passar ju super bra där.
Kram Katarina

Nostalgi och romantik sa...

Hi,hi,hi, jag skrattar när jag ser din bild på din lilla sovrumshylla... Jag ska visa min lilla hylla snart... den är pyntad med ungefär liknande saker som du har gjort...men våran är bruuun, för att den ska passa in i vårt sovrum!
Fint blev det på din lilla hylla!
Så kul att du känner igen dej på min beskrivning av mej själv... då är det inte baaara namnet vi har gemensamt, hi,hi...
Kram
Marie

SKATAN sa...

Jag har inte riktigt börjat röja i julen ännu, men det skall bli skönt att rensa ut. Tallrikshyllan väntar jag med spänning på!

Önskar dig en riktigt skön helg (fylld med tallrikshyllemåleri..).

Kram.
/A

En Doft Av Danmark sa...

Ååhh vilken ljuvlig bild...riktig nostalgi!
Önskar dig en underbar fortsättning på det nya året!

Kram
Dorthe

Petra Bloggar sa...

verkligen VACKERT! och vilken hyllning till din mamma =)

latara sa...

Om den påsen inte var helt lyckad - hur ser då en lyckad påse ut? Den är hur fin som helst och det är en strålande idé att använda en bild på sina barns mormor! *gillar*

Känner så väl igen det där med omflyttandet av växter och prylar nu när fönstren verkar gapa tomma. Jag vill också köpa nya växter, det behövs verkligen!

Marie, är du snäll och hojtar till när du fått mitt lilla paket så att jag vet att det kommit fram? Jag slog in det i presentpapper och nu är jag helt nojjig och tror att det ska ramla av på vägen (och därmed adressen). Inte för att det jag skickat var värdefullt, det vore bara så tråkigt om du får vänta i all oändlighet på att vårt byte verkligen blir ett byte.

Oh no, har jag förstört Ivanhoe för dig? :-O Sorry! Jag ska inte nämna honom igen på... minst flera dagar *s*

Många kramar,

Karin

Hannas form sa...

Hej!

Å, vad fint du ordnat...vilken underbar liten klänning och VILKEN FIN PÅSE!!!! Duktiga du!

Har samma tankar som du...det börjar se naket ut här hemma...vi har iochförsig granen kvar men fönsterna ser inte så roliga ut...hm, i morgon blir det att införskaffa sig nya blommor.

Ha det gott!
Hanna

atmosphere sa...

Sån urgullig liten nostalgi-hörna!
På tal om att slänga ut julen kan jag faktiskt tycka det är lite befriande att ha lite mindre prylar framme för en stund. Minimalistiskt lär det ändå aldrig bli hos någon av oss, eller hur?
trevlig helg!
Kram/ Ingrid

Tonje sa...

Så vakkert du hardekorert...det ble rett og slett nydelig=)

Er morsomt når man kan gå rundt å prøve tingene på forskjellige steder...plutselig er det bare helt rett og da blir man fornøyd...gleder meg til å se tallerkenhyllen=)

Mitt hem är min borg sa...

Hej igen Marie!! Tänkte bara säga att du har blivit utmanad av mig.. Du kanske har gjort den redan, jag har så dålig koll vilka som redan har det..
Du får göra som du vill..
Kram Linda!!

älskar sött sa...

Oh herre gud va underbart!! Önskar att jag var med dig. Var det ett dyrt ställe med dörrarna? Såg ett par gamla dörrar i dag för 2500kr, låg dom på det ungefär? Skulle ni köpa något till huset...eller tittade ni bara? Låter så spännande, ti-hi....så det blir tjugo frågor =). Ska upp till Formex snart..ska bli himla kul! Har beställt en massa vackra saker från Bloomingville...så underbart fina saker!! Ser fram emot våren och att kunna släpa runt dig på en rejäl shopping tur, ha-ha..kramar Malin

älskar sött sa...

ÅÅÅh, bara lilla jag igen.. såg underbara bakverk från din lekstuga nu!! Kan man inte få se en närmare bild av det?? Snälla?? kramar Malin

Linneagården sa...

Så fina saker du har samlat till ett vackert blickfång. Sitter just & funderar vart mina små skor/kängor är som jag hade en gång i tiden...
Vad många är duktiga på att sy, din påse blev ju jättesöt, duktiga du!
Jag går oxå runt & "letar" andra saker att ställa där nån julig sak har fått gett vika, men några nya blommor är nog nåt jag måste köpa ialf!
Önskar dig en jättefin tettondagshelg!
Kram från mig /madelene

Nygammalt sa...

Jättevackert arrangemang. Mysigt med en sån nostalgisk hörna. Vackra ting ska visas helt enkelt! Fin idé med bilden på din mamma.
Hoppas att du får en mysig helg!
Kram.

etthusivitt sa...

Underbart vackert! Precis min smak :-). Underbar idé med mammas foto. Kram, Anette

lamaisondecampagne sa...

Gud vad fint du har gjort!!! Men hur har du gjort med att sätta på din mammas foto på påsen ?

kram ha en trevlig helg!