onsdag 23 januari 2008

Pigtittare

Kommer ni ihåg den här? Jag hittade ju den på mammas vind för någon vecka sedan. Jag kommer ihåg att den har stått hemma hos mina morföräldrar, förmodligen är den dock av ännu äldre datum. Nu har den iallafall hamnat under målarpenseln!
j
Så här blev resultatet! Den uppmärksamme ser att jag har tagit bort den översta delen. Den var löstagbar och inte riktigt min stil, så jag plockade bort den.
j
Nu får pigtittaren stå på skåpet i badrummet på övervåningen. Har tänkt att förvara hårband och annat småplock i den.
j
På skåpet står också ett fat med inslagna tvålar, mormors ljusstake och en hink. Handdukarna i hinken fyndade jag för halva priset för ett tag sedan, gillar dem jättemycket!
j
På pigtittaren ligger bl.a dessa gamla glasögon. De hittade jag i lådan på pigtittaren. Mamma tror att de har tillhört min mormors morfar. Häftigt! Jag tyckte att de var så fina att jag ville ha dem framme som pynt.
h
Ha en riktigt härlig onsdag och tack för alla kommentarer! Kram Marie
j
Ps. Vill bara göra ett förtydligande till förra inlägget. Jag har givetvis inte klippt i mammas blomsterbok, jag har scannat av bilderna.

75 kommentarer:

Tonje sa...

det ble kjempe nydelig!! Så flott som du har dekorert rundt der også=)

Ulli sa...

Vad fin den blev. Tänk vilka underverk en pensel med lite färg kan göra!

Ha en bra dag!
Kram Ulli

Dubbelörnen sa...

Det är bara så vackert... "fastnade i din bild" *skrattar*... Så roligt att även hitta små fynd i lådan.

Det är så vackert i ditt badrum o det här är precis den känslan jag vill få till i vårt blivande badrum. Kan man månne lyckas med samna känsla i ett mindre till ytan badrum ;)?? Så läckert och inbjudande!!

Badrumsprojektet ska starta i vår ;)

Lillafruluva sa...

Superfint blev det! Och resten med!

Efter lite eftertanke så målade jag min ärvda pigtittare vit när jag fick den. Den ska ju passa till ägaren i fråga ;-)

Kristin sa...

Hej Marie! Snyggt jobbat! :-) Det verkar vara ett jättemysigt badrum ni har. Kan det verkligen ha en brun dörr på insidan? *fniss*

Å, idag har jag stort målavitt-begär. Men det går bara inte med magen. Är smidig som en elefant ungefär men det har inte hjärnan insett, jag är så sugen på att fixa till något så det blir vitt och fint. Min man bara suckar. Jag gav mig på soffbordet i lördags och strök det med en omgång vit färg, för det hade skavts lite väl mycket på skivan efter diverse leksaksattacker. Han tittade på mig som om jag inte var klok. Det är kanske inte lämpligaste sysselsättningen för en höggravid kvinna (särskilt inte nyutskriven från sjukhuset), men det blev ett snyggare bord igen efter strykningen. Jag blir nipprig på att inte kunna göra något.

Till något helt annat, är det kalksten ni har som skiva eller någon annan sten? Den var jättesnygg i alla fall!!!!

kram kram
Kristin

katarina sa...

Go morrn Marie:)
Men så vackert det blev !!!
Så klart att de vackra gamla glasögonen skall få ligga till prydnad, helt rätt. ler*
Vilket vackert badrum ni ser ut att ha, rymligt:)

Det gjorde inget att du tog bort den övre delen , det är vackert som enkelt , så tycker jag med , fniss*

Är i dag hemma med liten förkyld dotter så vi skall dona i hop i dag hon o jag, ler*
ha det gott Marie!
kram Katarina

MiaMaria sa...

Den blev ju så fin! Och passar alldeles utmärkt där i badrummet med alla vackra saker runt omkring sig........
Glasögonen är ju super!!!!!

Miamaria

Pernilla sa...

Oj så söt pigtittare och vilken skillnad det blev när den blev vit,
passar perfekt på toan.
Du gav mig en ideé som jag måste få knycka av sig ( hoppas det går bra? hihi)Dom inslagna tvålarna är så ursöta.

Kram från mig
Pernilla

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!
Vad fin den blev..! Jag tyckte du gjorde rätt som tog bort överdelen, den blev mycket snyggare utan. Och när den sedan blev vit, ja då blev den helt perfekt tycker jag :)
Jättefina saker du har på skåpet, tvålarna är så fna och så luktar det ju gott att ha dem framme!
Ha en bra onsdag!
Kram
Mia

Under en vind sa...

Godmorgon!!! Så fint det blev med spegeln och alla fina saker runtomkring! Det är få som gör så fina stilleben som du!
Dottern har också en söt pigtittare på sitt rum som hon fått av sin mormor/min mamma då vi köpte huset. Nu beöver jag tankar om hennes rum....man kör lätt fast och blir hemmablind....
Ha en bra dag! Här ska grannarna fälla ner tre STORA träd så vi kommer få ännu mer sjöutsikt...ska bli spännande! Kram!

Gammelgård sa...

Vilken fin pigtittare!
Och ditt badrum ser också jättefint ut!

Hulda sa...

Helt utrolis så vakker den ble når du pusset den opp! :) ET smykke!

LantlivsAnette sa...

Nämen vad du hinner ..måla och dona..sååå himla fint alltså !
Jag håller med dig om att spegeln blev bättre utan krönet..enklare och snyggare,och tänk vad man alltid förvånas av att allt blir så vackert när det är vit målat..jag har massor som ska målas,det blir lätt att man stressar upp sig , men man får måla pö om pö som jag brukar säga..
Vad vackert badrum ni har,jag kan inte visa mitt för det ser så gräsligt ut,vi har inte kommit till någon badrums renovering ännu tyvärr...
Kram Anette
p.s men man lär väl bli sugen på en renovering då man får se Vintage Johannas och Min lilla verandas badrum...ujj,uujj..

envilsenloppa sa...

Men så fin den blev , pigtittaren , med de små glasögona och allt !!
Jättefint med handukarna i hinken , du har såna underbara ögon för vackert !!!
Känner igen tvålarna ;-) undrar lite försynt minns du vad det är för tvål i den jag vann , den luktar så himla gott och mycket !!
Tittar avundsjukt på ditt fina pyssel i det tidigare inlägget , love it !!
Kramar/Lotta

Veronica sa...

Så fin pigtittaren blev! Mycket finare!! Och vilket härligt vårpyssel du gjort....Ha det så bra & kram Veronica

Inredningsgalen sa...

Tänk vad lite färg kan göra. Passar utmärkt i erat badrum!

Guldkant På Livet sa...

...jag inte för jag att jag är den "uppmärksamme.." men uppmärksam nog för att konstarera, SÅÅÅ snyggt du gör!!! Vacker spegel som blev ännu vackrare i vitt!! Krönet tycket jag om men det blev minst lika snyggt utan! Jag har ett krön på min spegel med men det sitter fast och spegeln i sig som jag har är inte så gammal som din men jag har en brun och gammal med, i logen : ) Vilka vackra arrangemang, fint med tvålarna och glasögonen, riktigt ögongodis i ditt badrum! Mari.

Bonnies vita rum sa...

Blev ju helt underbar!

Kram Bonnie

"M" sa...

Oj vad du fixat oxh donat då...vad fi den blev vit....och ditt förra inlägg om ditt pyssel...gillar de där bilderna från floran...jättefina...kram

Rosengårdens Inredning sa...

Den blev helt rätt, med sin nya färg och utan krön...passar jättebra i ditt badrum:)
Kramar Malin

Designe sa...

Va fint du har gjort och fint pyntat bredvid pigtittaren oxå! Vilken fin skål du har där! Kul med glasögonen!..fint att ha framme...jag har runda små glasögon från när min pappa var liten, kul att ha! :) Kram

SEASIDE LIVING sa...

Så fin den blev! Gillar bänkskivan, sååå snygg!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kramar Jenny

Fru A sa...

Jag gillar de gamla glasögonen - de var verkligen charmiga!

Forgjengelige ting sa...

Likte det speilet kjempegodt jeg også, ja! Helt nydelig var det. Og du er flink med penselen! Flott arbeid!

Hannas form sa...

ÅÅÅÅ; SÅ SNYGGT DET BLEV!!!! JÄTTEFINA BILDER!!!
KRAM
Hanna

Bara Gry sa...

Du har rätt...det blev bättre utan krönet! Jättefint;-)

Har en fråga gällande ditt dokument, eller snarare metoden. Jag håller på med ett liknande projekt, och hos mig har plywoodskivan blivit konkav efter att jag tapetserade upp "verket"! Har legat i press nu i två dagar och blivit lite bättre. Hade du sånna problem? Och en fråga till: upphänget, hur gjorde du? För skruvar går ju igenom och det är inte så tjocka skivan- så det er lite trixigt...

Hoppas du har en fin dag!

kram Gry

Bara Gry sa...

Du har rätt...det blev bättre utan krönet! Jättefint;-)

Har en fråga gällande ditt dokument, eller snarare metoden. Jag håller på med ett liknande projekt, och hos mig har plywoodskivan blivit konkav efter att jag tapetserade upp "verket"! Har legat i press nu i två dagar och blivit lite bättre. Hade du sånna problem? Och en fråga till: upphänget, hur gjorde du? För skruvar går ju igenom och det är inte så tjocka skivan- så det er lite trixigt...

Hoppas du har en fin dag!

kram Gry

My lovely Things sa...

vilken trevlig pigtittare! Den blev så vacker med vitfärg! Du gör så fina små paket med tvål! Ser så vackert ut i skålen.
Kram Anna

Regina sa...

your blog is wonderful.your cones
(pyssel) are very great,I love it.
Have a nice day,
Regina

Ninis sa...

Det blev ju jättefint, själv har jag letat efter ett äldre sminkbord med pigtittare. Hoppas att jag snart hittar det, eftersom jag blev ju såååå sugen nu när du gjort så fiiin!
KRAMIZZZZZ

Änglahem sa...

Vad fin pigtittaren blev, passar bra utan krön i ditt badrum. Glasögonen är så mysiga, vad roligt att dom har tillhört en gammal släkting!

Handdukarna ser fina ut!

Ha det bra pysselmaja!!
Kram
Ulrika

SKATAN sa...

Snyggt! Du får spara krönet utifall att du ändrar dig, alternativt att den får en ny ägre en dag som har andra önskemål : ) Coola brillor! Vi har också ett par sådana hemma. Oerhört obekväma...

Sköt om dig!

Radhusdrömmar sa...

Vad fint det blev! Passar bättre utan det ovanpå den.
Fint styling i badrummet!

Kram Johanna

En Doft Av Danmark sa...

Den blev ju såååå fin! jag har en sån på vinden, nu tror jag att jag ska plocka ner den :)

Kramar
Dorthe....jag har samma parfym som du :o)

HannaH i Det stora grå huset sa...

Vilken fin pigtittare det blev! Mysiga detaljer i badrummet, har också ett par sådana glasögon faktiskt. De är kanonstarka...

Hi,hi... känner mig lite skyldig till ditt p.s.. Eller var det fler som undrade?

Ha en bra kväll!
Hanna (Kanon-ont i hela munnen nu efteråt. Fy vad jobbigt det var, och är!)

Lene sa...

Hei, Marie.
Jeg måtte bare innom deg for å se dokumentet ferdig, etter å ha lest om det hos Gry. Virkelig vakkert - og sånn en god ide :)

Og så ser jeg at du har malt pigtitteren din, og den ble jo så nydelig. Og så så morsomt med de gamle glasøgonen. Utrolig fine minner å ha :)

Ha en finfin kveld :)

Klem fra Norge.

Visor från vinden sa...

Jag blev allt lite "rädd" att du klippt i boken! ;) Men förstod någonstans att du inte kunnat göra det.

Pigtittaren blev ju underbart söt även om den var riktigt fin innan också.
/Från en som inte har bägge fötterna i hinken med vit färg. ;)

Fridhemspinglan sa...

Ja - jag håller med. Det blev finare målat, och utan krusidull!
Du har ett säkert öga för stilleben.

Kram
Ingela :)

Bodil sa...

Hur många timmar på dygnet har du egentligen. Fattar inte hur du hinner med allt. Harmoniskt och fint blev det.
Kram

Jenny sa...

...Bara såå vackert!
Njuter i fulla drag av dina vackra arrangemang och bilder!
Kram
Jenny

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbart badrum! Vad fin spegeln blev! Kronan på verket blev ju brillorna istället!
Kram
nina

Hem & Harmoni sa...

Men så gulligt... jättefint!
Kul med småmöbler som har personlig historia.
Kram Marie

Karin A sa...

Så fin piggtittaren blev! Jag tänker ständigt att jag ska köpa när jag hittar en på loppis. Nästa gång för det bli en sådan. :) Ert badrum ser härligt ut! Ha en skön onsdagskväll! kram Karin

Moderncountry sa...

Ååå, for et underbart hjem du har!!
Alle rom er jo like vakre!
Så delikat og herlig det er inne på ditt bad. Pigtittaren ble jo helt forvandlet. Helt utrolig hva litt hvit maling kan gjøre...

Blikket mitt satte seg helt fast i de små vakre innpakkede såpene :))

Moderncountry sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Moderncountry sa...

Nei nå ser jeg vi bruker samme parfyme fra Jessica Parker og, så artig :))

Hellens hus sa...

Det var ett fint badrumsarrangemang. Pigtittaren blev så fin med lite vitt, glasögon och tvålkoppen var fin. Jag har också Lovely av SJP och älskar doften.
Kram Helen

Linneagården sa...

Hej Marie.
Du har det så trevligt här på bloggen, man får lite tips, ideér & inspiration & det behöver man ju fylla på med ibland.
Nu blir jag ännu mera Grrr... på att jag sålde båda pigtittarna i sommras när jag ser hur vacker din blev!
Inlägget innan är oxå så fint.
Ha det gott & trevlig kväll Kära du /madelene

Malins-Kuriosa sa...

Jag drömmer om en "pigittare" och tror snart att jag har en innom räckhåll...kanske...Men vet inte om jag vågar måla bort "tidens tand" på den...Jag har tagit till mig "nordsö" stilen och blandar gäran det ljusa vita med mörkt trä...
Din spegel är underbart vacker och jag ska försöka komma ihåg att visa bilder av min ev spegel när den dyker upp...

Kramar från Malin

me and alice sa...

Vad fin den blev! Ännu finare när någon nära har haft den...
kram susanne

Sophie sa...

Pigtittaren blev ju jättefin.
Pricken över iet blev ju glasögonen tycker jag. Det är ju alltid roligare att ha framme saker som har en historia.

Ha det bra/ Wilmas vind

Villa Nyhem anno 1918 sa...

jättefin,den passar säkert jättebra där den står ,tänk när jag var liten då hade nog alla såna kram Maria Villa Nyhem

älskar sött sa...

Nämen Vännen då!! Du menar väl inte att den blev vit?? ha-ha... Ser såå fram emot att du kommer ner igen å då får vi åka runt på mer mys när du väl är här!! =) Ha det så himla bra Marie!! Många kramisar Malin

Loppisliv sa...

Tänk vad lite vit färg kan göra...jättefin pigtittare du fått tag på...Kram Paula

MormorRuthsAnn sa...

Vad fin din pigtittare blev! Jag har inte varit inne och kommenterat hos dig förrut men jag får erkänna att jag har varit inne och kikat hos dig många gånger. Vi träffades hos Atmosphere i höstas. Minns du? Jag har nu äntligen tagit mig mod och startat en blogg. Hoppas vi ses mer!
Glada hälsningar
Ann

Jessan sa...

Vad fint det blev! (även omjag hade behållit krönet)
Glasögonen är ju bara så kul! Kram!

Vanilla dreams and humblebees sa...

Åh så läckert det blev med vit färg... smart att plocka av ovandelen! Blev så snyggt! Vilket härligt badrum... så mysigt med en massa tvålar!

Dina inlägg är så upppiggande!

Underbart...

Kramar från Jenny
--<-@

Kära Stina sa...

Va fint det blev! Tänk att vitt kan vara så snyggt! Har precis ägnat morgonen åt att måla en enkel spånkortg vit och skillnaden blir verkligen stor med lite vit färg! Och så fint det är med inslagna tvålar! Ösnkar att jag hade ett större badrum så man fick plats med allt...Ha det bra! /kram kerstin

WhiteVintageDreams sa...

Det blev jättefint med vitt :). Å de där tvålarna...vill ha *fniss*.
Trevlig helg!
Kram

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Marie,
Så snyggt det blev att måla pigtittaren vit...! Hm, sitter nu genast & funderar på om jag ska göra det med min!?! :)

Du är verkligen en inspirationskälla och vilka fina bilder du tar! Härligt med de gamla glasögonen!

Stor kram! JES

Elzie sa...

Vad fin den blev. Och vad roligt att ha så gamla saker som tillhört släkten. Som glasögonen menar jag. Avundas dig din plats i badrummet. Här får man inte plats med några skåp i badrummet inte *s*.
Hoppas du har en bra torsdag.
Kram Elzie

spetsar och änglar sa...

Såå fin din spegel blev!Och vilket fint badrum ni verkar ha.
Så kreativ du är såg också det i ditt förra inlägg!
Mycket fina saker har du tillverkat.Ha en härlig Torsdag/Kram Heléne

Ann-Catrin / finthemma sa...

sagolikt fin den blev... och så härligt med de fina gamla glasögonen oxå.. så fint arrangerat med allt!!
kramar A-C

Ljuva ro sa...

Så fin!!! Blir sugen på att ta in min pigtittare som står ute i ladan.... vad i all sin dar gör dn där!? Så charmigt du dekorerat o den blev mycket fnare utan det där pråliga ovanpå!

Vackrare vardag sa...

Jag har alltid älskat pigtittare! Vet att det funnits i släkten förr, men nu vet ingen var den finns...:( Din blev jättefin när du målade den! Passar perfekt och ger en speciell känsla. Drömmer också om att hitta en. Skulle vilja ha en till dottern.

Sköt om dig!

Ljuvligt Hemma sa...

Vad fin den blev!!!

Lilla Ugglebo sa...

Men du så fint!!!
Jag vill oxå ha ett fint badrum...utan tvättmaskin och kattlåda.....fniss....
Glasögon är så fint....är ju så svag för det eftersom sonen har haft sedan han var ett år.....man blir glad av att se dem!
Jag skulle också ha tagit bort ovankanten....det blev supersnyggt!
Kram Katarina

Bara Gry sa...

Tack för tipset om tavlan! Jag får fila ner ett par öglor och skruva i nu i efterhand ;-)

Har haft en bra dag i Oslo och det var så skönt att se hur bra det verkar ha gått (oj, ingen bra svenska det här..). Nu är jag trött och lättad ;-)

Kram Gry

Goa sa...

Bara en liten puss till dig..och alla dina fina saker som du hela tiden glädjer mig med!!
Du är bäst!!
Massa kramar!!

Jeanettes hus sa...

Det blev verkligen kanon med vit färg på piggtittaren. Glasögonen blev pricken över i:et. Super!

Jag har varit på jakt efter boken som du scannat bilder från. Jakten lär fortsätta. Tyckte nämligen att dina strutar var så fina och sommriga.
Ha en skön helg!
Kramisar Jeanette

"M" sa...

Hej på dej....lilla v är superförkyld nu....men ingen feber som väl är...än...och det är säkert inga problem att komma å titta hos pappas museum om ni vill....ha en trevlig helg...kram

Jennyshemochharmoni sa...

Den blev verkligen superfin! Det ser så mysigt ut!! Ha en toppenbra helg! Stor KRAM

IcePuppet sa...

Lovely bathroom details. Lick of paint can do wonders :-)

chatrine sa...

Wow så fin!!!

Jema sa...

Min pigtittare är nästan likadan, men den har små "fötter", men de ska jag plocka bort nu när jag ser hur fin den kan bli utan!