lördag 19 januari 2008

Rosa rummet

Min 3-åring har gått från att ha varit en tjej som hade brunt och blått som favoritfärg till en som lever i en rosa bubbla. Nu är det bara rosa, prinsessor, barbie och annat puttenuttigt som gäller. Hade hon själv fått bestämma hade hon aldrig använt långbyxor utan alltid gått omkring i klänning. Nu är det inte hon som bestämmer om någon trodde det, än så länge är det jag som köper kläderna, hihi. Kommer dock ihåg själv hur jag var som liten, precis likadan!
k
Idag får ni se lite bilder från hennes rum, det är mycket rosa här inne! Här är hyllan på väggen ovanför sängen. Här samsas den underbara grisen som var en julklapp tillsammans med några väskor. Kaninen fick hon sin första jul och den vita lilla bakelsen har Malin gjort.
j
På skåpet (som innehåller en massa som man inte vill se), hänger tre prinsessklänningar som min mamma har sytt. Behöver jag säga att de är väldigt populära!!!!
j
Docksängen hade min pappas fru som liten, den är intakt med sängkläder och allt. Dockan fick jag på min 2-årsdag. Min mamma är en riktig samlarråtta, på hennes vind finns alla mina och min brors leksaker kvar. Jättekul! E har en hel del leksaker som har varit mina.
h
Jag vill inte jättegärna visa foton på mina barn här på bloggen, men här är iallafall E när hon var ca 8 månader. Det är min mamma som har ritat av henne.
j
Här ser ni taklampan i förgrunden, en jättesöt lampa i tyg, inköpt i Danmark för några år sedan.
j
Bara för att bryta av allt det rosa måste jag till sist visa det här oranga och gula. Den här frisörsalongen har också varit min, behöver jag säga att jag är född på 70-talet, hihi.
h
Hoppas att ni alla har det bra och att ni inte blåser bort! Kramar Marie

71 kommentarer:

Grodmamman sa...

Här finns en 5-årig dotter som älskar rosa! Allt ska vara rosa. Vi håller på att byta rum på syskonen. De ska då bl a få nya skrivbordsstolar. Sonen 9 år ville ha en vit, det tackade jag för! Dottern ville naturligtvis har rosa. Väggarna ska vara vita med rosa prickar, annars kunde det vara. Var lycklig så länge du får bestämma kläderna åt din dotter, här är det mesta fult om det inte är rosa.
Kram Anna

Hwita villan sa...

Oj vilket härligt rum hon har! Tapeten var ju jättesöt och jag gillade verkligen lampan!

Useful-Art sa...

Verkligen en söt tapet!
Jag blir jättesugen på att inreda barnrum fast jag inte ens har något än :)

Madicken sa...

Så fint rum din dotter har! Och kul att du har leksaker kvar från din barndom. Tyvärr kan jag inte säga det samma om mig. Mina barn har bara en nalle att dela på...

Den rosa perioden är näst intill oundviklig, men den går över för de flesta! Vår dotter höll på tills hon var 9, så det kan dröja ett tag ;-)

Ha en fin lördag! Kram Gry

Radhusdrömmar sa...

Åh vilket fint rum!!!

Gillar verkligen den där tapeten!
Har kollat på den fast i blå till mina killar.


Ha en bra helg!

Kram Johanna

Hanne sa...

Hils din mor - hun er en dygtig tegner!

Välkommen sa...

hihihihi jag kommer ihåg den tiden som min dotter hade rosa... allt var rosa. Men det förändras och ibland till det värre... Längtar lite tillbaka till den tiden med rosa, så oskyldigt :-)

/Mariehill

Mitt hem är min borg sa...

Hej gumman!!
Nu var det länge sen ja titta in till dig.. Har inte suttit vd datorn på hela veckan.. Så mycke fint du har visat.. Sovrummet ser såå underbart ut.. Söta fönstret med kedjan och allt..
Och lilla E har så fint rum..
Du har sånt lugn på dina bilder.. Har du aldrig kaos och skrik hemma hos dig?? Ha ha!!

Ha en skön lördag..
Kram Linda!!

Mitt hem är min borg sa...

Jag glömde gratta till 100 000.. Jag förstår att det tickar på hos dig.. Du har så otroligt vacker blogg..

Kram igen!!

Frida sa...

Vilket fint rum! Tycker om den rosa strukturtapen. Den är verkligen fin.

Hem & Harmoni sa...

Ett riktigt fint princessrum...så gulligt!
:) Hoppas ni har en fin lördag! Kram Marie

Änglahem sa...

Ett rum för en prinsessa! Klart det ska vara rosa!, här hemma har vi en som har pippi på rosa och en som älskar lila. Är det flickor så säg...?!
70-talet! får rysningar...orange, gult, brunt och nån typ av mossgrönt..urk alltså! Tänk att det finns folk som inreder med 70-tals stuk idag?!!! Har man varit med en gång så räcker det!!!
Kul med ens gamla leksaker, har själv lite kvar som flickorna tycker är jätteroligt att ha.

Skön helg!
Kram
Ulrika

Änglahem sa...

Glömde ju att säga att din mamma är en enormt duktig tecknare!!! Bilden av lilla E är ju så underbar!!!
Hälsa henne det.

Kramis

beas barnslikheter sa...

Rummet påminner så mycket om min dotters...jag till och med funderade på den rosa Kaspertapeten jag med och var SÅ nära att köpa den.

Känner igen grisen, kaninen, vimplarna och resväskorna, ja-a...till och med barnsängen du visar och klänningarna (som i min dotters fall är sydda av min svägerska). Men..min dotter är bara två år och så långt ifrån rosa som bara går än. Mina saker jag har lagt in är i övrigt rött och vitt, så på det viset är det inte lika. Och inte har hon någon fin hårsalong heller, även fast hon nog gärna skulle ha en då hon gärna fixar och trixar både med sitt eget hår och mitt och alla andra som kan tänkas ställa upp på lite hårvård. :-)

Ha en skön lördag!

Kram Bea

birgi sa...

Vad härligt att få frossa i lite rosa! Cool frisersalong!
:-)
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Jes/Vita villa vila sa...

Vilket underbart flickrum, du har sådan fin känsla för detaljer & helhet i en härlig komposition!!!

...och vilken teckning! Ljuvlig.

Stor kram Jes

Bonnies vita rum sa...

Super gulligt!
Jag kan precis förstå va du menar med en tjej som går från svart till bara rosa!!
Hehe de gulliga!

Kram Bonnie

enhemmafrusdag sa...

Jag hade en lika dan hårstudio fast jag är född på 80-talet. Guld vad roligt jag hade med den. Jättekul att få se, jag undrar om jag har min kvar i någon av lådorna?

Lille Maison sa...

Det var et kjempefint rosa rom må jeg si, og for en nydelig tapet! Kan jeg spørre hvor den er fra? I tilfelle man får en liten prinsesse selv en dag :) Synnøve

inredaren sa...

Ville bara tacka för en underbar titt, verkligen hur mysigt och fint som hellst

MiaMaria sa...

JA det är ju så att det finns så olika perioder för dessa söta barn. Och rosa är ju så sött och der ser så fint ut i dotternsrum.
Och prinsesskläder eller annan utstyrsel har gått varmt här hemma också.
Men icke nu.....
Nu håller jag på att fräscha upp i... snart 9 åringens rum.
Vimplar har även jag sytt fast färgkombinationen är svart och vit.
Kommer att visa bilder snart....

HA´en bra dag!
Miamaria

Guldkant På Livet sa...

Åh vilket gulligt rosa rum med jätteläcker tapet!! Där skulle jag kunna bo, och när hon sov skulle jag norpa hennes gris: ) Så duktig din mamma är på att teckna! Ha en fortsatt trevlig helg! Mari.

Randi sa...

Här ser man att det bor en liten prinsessa i ditt hus ... slott ... menar jag förstås. Urgulligt inrett!
Kram Randi

min lilla madonna sa...

Vad kul att det finns fler 3- åringar som älskar ROSA. Allt ska helst vara rosa. Min lilla L, 3 år, ska bara ha kjol eller klänning. Vägrar sätta på sig långbyxor. Själv är hon Törnrosa och jag är Snövit. Pappa är oftast prinsen. Det är bara prinsessor, Barbie och my little pony för hela slanten. Så jag vet hur du har det!
Vill också säga att jag tycker att du har en underbar blogg. Allt bli så fint som du gör.
Hälsningar
Alexandra

rost&rosor sa...

Gillar din blogg!har även jag en 4-årig rosa prinsessa, jag låter henne vara så, det är helt OK tycker jag.Vem vet hur dom kommer att vilja se ut om ca 10 år.m.v.h.Katta

Under en vind sa...

Underbart rum!!! Idag har vi nog gjort ett genombrott här hemma dottern och jag....nu har vi nog fått sambon/pappan att gå emd på att fixa prinsessans rum...DEt är främst väggarna som ska få byta kulör....de är nu gammaldags gröna. Jättefina, men inte här längre! Jag skulle vilja göra som du, blanda panel och tapet....
Vimplar syddes i rosa igår, gjorde röda i julas som vi nu bytt ut.
Härligt att din mamma sparat så mycket! Här finns också en hel del kvar....
Ha en riktig skön och msyig lördagskväll! blåser detmycket i dina trakter??? Stor kram!

latara sa...

Vilket LJUVLIGT flickrum! *svimmar* Det ser ut att vara hämtat ur en bok eller ett magasin och är en dröm för varje rosaälskande liten tjej!

Att pryda rummet med en teckning gjord av din mamma är kronan på verket, så himla mysigt!

Åh, tänk om jag kunde anlita dig för att fixa minstingens rum här hemma! *ler*

Kram, Karin

annaslantliv sa...

Åhhh... precis min stil. Jag vill sy exakt sådana vimplar och ska köpa grisen på måndag!! :-)

Tack för att du var snabb på svar om leverantör på dokumentet. Ska försöka få tag i det hos någon härikring...

Kram Anna

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du har en utmärkelse hos mig :)
kram nina

Jenny sa...

Ljuvligt prinsessrum!
Docksängen påminner om mitt senaste loppisfynd:)
Kram
Jenny

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej vad gulligt allt var är det Sandbergs fina tapet hon har ? tjusigt fint med vimplar kram Maria villa nyhem

Millas hem sa...

Jättesöta bilder! Håller med dig,,de vill gärna bestämma ( har själv en treåring som vet vad hon vill) mysigt,,,men vi får inte förlora makten, ellerhur? :)
Kram Camilla

Hulda sa...

Så sjarmerende rom jenta di har! Veldig koselig er det jo også at hun har leker fra da du var lita, og fra besteforeldre. Veldig søte ting, iallefall. :) Jeg var også veldig glad i å gå i skjørt da jeg var lita, mamma sydde mange til meg også. :) Så flink moren din er til å tegne!!

Hannas form sa...

VILL OXÅ HA VIMPLAR!!!! JÄTTEFINT! Underbart barnrum, jag ska ta tag i våran barnkammare nu..äntligen!

KRAM
Hanna

Hannas form sa...

Glömde ju...din mammas fina porträtt, å, så fint, vad roligt att ha..jätte mycket värt!

KRAM
Hanna

Lilla Blanka sa...

Åh vad underbart rum hon har, din lilla tjej!!!
Den vita panelväggen, med den söta hyllan, kaninen och vimplarna är bara sååå sött! När jag ser dessa bilder vill jag göra om i min dotters rum så hon får vitmålad pärlspont hon med..ljuvligt!
Vad roligt också att din mamma har ritat av E, hon är ju jätteduktig!
Vad kul att ni också börjat med "fönster-skåpet"...jag är säker på att det kommer bli fint! Vårt har inte kommit så längt än, vi skaffade material, och jag har sågat till bitarna och grundmålat.
Kram o ha en bra söndag!
Mia

me and alice sa...

Åh, vilken rosa prinsess dröm...
allting är så fint, vimplarna, tapeten, lampan, nassen osv. osv....
Din mamma är en duktig tecknare!
kram susanne

Vanilla dreams and humblebees sa...

Min nioåring har börjat släppa det där med rosa nu... ett tag tyckte hon att jag var världens elakaste mamma som köpte söta rosa och vita kläder! Hon vill ju se ut som kompisarna och talade om för mig med vänlig men bestämd röst, att hon faktiskt inte var liten tjej längre... Hon vill vara iklädd svart med döskalletryck överallt. Hon ville ha "benskallar och döskelettar" som alla andra! Insåg att hon faktiskt var stor nog att få tilllåtelse att kunna påverka valet av kläder lite själv... så då fick hon det.

Nu börjar hon så smått klä på sig sötiskläderna igen... Knot och ben perioden är över... får se vad som kommer här näst!

Rummet vill hon dock ha tjejigt.. mycket vitt.. och lite rosa...

Kram från Jenny

SKATAN sa...

Vilket härligt rum! Du jag bara älskar den gamla sjuttiotalssalongen! Helt underbar : )

Önskar en trevlig söndag.

/skatan

Ulli sa...

Tack för kommentaren. Vilket fint rum din dotter har. Jag är svag för rosa. Nu har jag 3 pojkar så rosa i deras rum har ej varit aktuellt, men det finns ju fler rum. Jag tycker det är fint med rosa detaljer. Speciellt nu när man går mot ljusare tider.

Ha en bra dag!
Kram Ulli

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej Maria här igen (Villa Nyhem).Jag har försökt att leta i dina inlägg men visst har du förklarat hur man gjorde när jag vill scanna en bild på ett tyg? kram Maria

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Hej Maria här igen (Villa Nyhem).Jag har försökt att leta i dina inlägg men visst har du förklarat hur man gjorde när jag vill scanna en bild på ett tyg? kram Maria

Hemma hos Klara... sa...

Jättefint rum hon har! Jag har också en liten 3-årig prinsessa hemma som vill gå runt i rosa klänning hela dagarna och vägrar ha gröna strumpor... så jag känner igen mig ;)

Ha en bra dag!
Helena

spetsar och änglar sa...

Vilket fint flickrum!!!Det är något magiskt med den rosa färgen och små flickor. Mina flickor har 6st.Har älskat rosa när dom var små.Flickorna sken som små solar när dom såg någonting i rosa!Och tack för din goa kommentar på min blogg/Kram Heléne

Jessan sa...

Jag förstår henne rosa är onderbart! Vitt o rosa är oslagbart! Jag har 2 pojkar så jag har inte fått frossa i rosa,volanger,spets och klänningar sen jag var liten....underbart rum hon har lilltjejen! /kramar Jessan

Camilla sa...

Vilka härliga klänningar!! Förstår verkligen att de är populära! Du har en så härlig känsla för inredning...vilket rum det än gäller. Är alltid inspirerande att kika in på din blogg.

En Doft Av Danmark sa...

Ååhh...Lilla E bor verkligen som en liten prinessa. Önskar att jag oxå hade små barn...men det var ju ett tag sen :o)

Kram
Dorthe

TANKAR TAR TID sa...

Jag är ny i bloggvärlden och jag har lagt till dig som en länk på min blogg. Jag vet inte hur det är, om jag skulle bett om lov först? Om du inte tycker att det är OK tar jag naturligtvis bort den på en gång och ber om ursäkt.
Christina

Ann-Catrin / finthemma sa...

Underbart...oh vad härligt det ser ut... precis som det ska till en liten prinsessa. kul när du blandar gammalt och nytt så där...måste gå ett varv till...mina är ju så stora nu så jag blir lite nostalgisk!!
kramar A-C

latara sa...

Din mamma verkar vara en riktigt tusenkonstnär! UNDERBART! Är du likadan?

Ha ha, hade ni EN tulpan i trädgården? *lol* Vi hade massor av kulturväxter men inget intresse, så för att rädda blommorna gav vi bort dem, folk var här och grävde lite varstans. Nu, flera år senare, blir det nog en del kulturväxter igen men under kontrollerade former och i ett begränsat antal färger. Ska bli så kul!

Kram, Karin

Designe sa...

Så gulligt rum hon har med söta saker i!..Det är ju lite kul med rosa oxå...tjejigt och gulligt och lite vitt som tonar ner det hela! Va duktig din mamma är som både syr klänningar och tecknar...jättefin teckning! ..hihi..jaa, det syns att den nedersta leksaken är från 70-talet...jag är oxå uppvuxen då! :) Kram

Kristin sa...

Hej Marie! Vilket fint prinsessrum ni har till er prinsessa!!!! Sådan mamma, sådan dotter ;-) Själv har jag aldrig varit någon prinsessig person, var nog rätt mycket pojkflicka när jag var liten. Får se vad det är jag har i magen, kanske en prinsessa... vore ju kul med att få göra lite flickiga saker också, men en prins till är ju inte heller fel!

Vi klarade oss bra i stormen, bara 1 h utan el. Det blåste rätt bra men inte så farligt som vid Per eller Gudrun. Inga nedfallna träd på gården - puh!!!! Hörde det skulle vara värre hos er i Västergötland.

Jättefint med den rosa Sandbergtapeten. Den sitter nog i ganska många barnrum, har en kompis som har den i blått hos sin son. Lampan var kanonfin, och den lilla hyllan också med sina "finsaker"!

Ha det bra!
/Kristin

Engsroom sa...

Men vilket underbart flickrum allt som man kan önska sig!
Nostalgi med hårtorken också född på 70-talet.
Ha en bra vecka!
Ella

Karoline sa...

hei.
sukk- akkurat som om jeg skulle valgt alt selv her....eg deler din smak til det fulle!!! nydelig. og su- om du titter inn til meg viser jeg lille gutt sitt som med likedan tapet som dattren din- bare i blå da...;) trenger en hylle, og har tenke på en lignende av den du viser, hvor kjøper man den, eller er den selvlaget???
veldig flott, kommer igjen, og velkommen selv:)
klem fra karoline

HannaH i Det stora grå huset sa...

Oj vilket fint rum! En riktig dröm för lill-tjejen kan jag tro. Vilken otroligt bra bild din mamma hade gjort, kreativiteten och förmågan att skapa ligger i generna har jag nu förstått! ;-)

Ha det gott Marie, och önskar dig en bra vecka!
P.s Inte kan du väl svara på alla kommentarer när du får så oerhört många?

Stämningsfullt sa...

Åh vilket drömrum för en liten sessa :)

White Season sa...

Jag tycker den sandbergstapeten är såå fin, finns ju i fler färger om rosa om man nu har små killar. Jätte fint och vill sägar det om igen, blev super snyggt med dokumentet på plats. Ha en bra vecka, Kram Malin

Home & Clothes Design sa...

Vad kul att vi får se din dotters rum. Jag förstår att hon bara älskar det. Rosa är så ljuvligt och kul med alla leksaker som du har haft... det kallar jag för återanvändning...kanoniz!!

Kramizz Annelie

Mysiga lantliga ting sa...

Hon verkar ha ett fantastiskt rum din 3-åring! Vilka supersöta klänningar din mamma sytt också!! Min dotter har samma tapet i sitt rum, vi gillar den, är sååå fin.
Kram Johanna.

katarina sa...

Åhh marie vilka rara bilder, och tänk att din mamma är en sådan fena med tyg o tråd:)
Hihi, vet du att Line harhela min Barbie samling o leker med oxå, ler*
O du vet ju att Rosa bubblor det har vi gott om här hemma:)
Line är oxå en riktgi liten prinsessa som älsakr allt "tjusigt",ler*

Ha en toppen Söndag kväll Marie
Kram Katarina

Camilla sa...

Marie!
Har du sytt vimplarna själv eller är de köpta??
Ha en bra söndagkväll!

Kram Camilla

Marie sa...

HEJ CAMILLA!

NEJ, JAG HAR INTE SYTT VIMPLARNA SJÄLV. DE ÄR KÖPTA I EN LITEN BUTIK I HELLERUP, DANMARK, SOM HETER MILDE FE. EN UNDERBAR BUTIK MED MASSOR AV LJUVLIGA SAKER FÖR BARNRUMMET.

KRAM MARIE

envilsenloppa sa...

Men har du en sån där rosa unge oxå , vad är det för fel !?!
Jag blir så fascinerad över att det är så attraherande allt det där rosa , glittriga och prinsessiga . Det måste ju ligga i generna !
Va fint du har inrett hennes rum och roligt med saker som har historia .
Ha det gott Marie !
Kram/Lotta

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej igen Marie!
Tack så mycket för din kommentar. Du är snäll. Och jag tog dig på orden. kanske ångrar du dig redan... :-)
Måste bara tillägga att inlägget inte får förväxlas med det enskilda fallet. Även om det också äter upp mig. Fast jag vill ju verkligen göra rätt. Hoppas att du förstår mig..
Kram Hanna
(kryptiskt nu igen)

Fridhemspinglan sa...

Jag undrar om inte mamman också gillar rosa!

Vad fint ni gjort med fönstret i kallgarderoben. Vårt sovrum ÄR en kallgarderob! Fast varm.
Visar det nån gång när jag gitter bädda...

Grattis till hundratusen!

Kram
Ingela :)

Evelinas hus sa...

Underbart fint rum din flicka har!
Din gamla frisörsalong är supercharmig.
Ha en bra måndag.
Kram Caroline

WhiteVintageDreams sa...

Vad duktig din mamma är på att skapa :)!!! Jättefina klänningar och teckning.
Jag är oxå född på 70-talet(tror att jag är ett år yngre???), men jag får nästan ågren av den tidens mönster *fniss*...förlåååt ;)!
Å rosa...ja jag var oxå galen i rosa och prinsess-saker ;). Så det är lite nostalgiskt att läsa ditt inlägg :).
Tack för att du är så go och lämnar hälsningar :)! Du är underbar!
Kram

Nostalgi och romantik sa...

Ett så jättegulligt flickrum! Jag tycker att det är väldigt gulligt med rosa till små tjejer...de måste få ha en favoritfärg, och ofta, av någon anledning blir det rosa...
Så fint din mamma har tecknat! Hon är ju kanonduktig! Hon kanske är konstnär förresten?
Kram
Marie

Ljuva ro sa...

Jag blev så glad av att se ert fina barnrum! Har nämligen köpt hem Kaspars blåa tapet till lillens rum! Så kul att se lite av hur det kan komma att se ut! Just nu sätter maken pärlspont på ett par väggar, sen ska den underbara tapeten upp! Bilder kommer! Förstår att er dotter trivs och känner sig som en prinsessa i det rummet!

Hem & Lyckas Mia sa...

Å vilket underbart rum! kram

Emmas idéer sa...

Ååå så fint. Jag längtar tills den dagen jag får en dotter OM jag nån gång får en. Älskar rosa.
Väldigt fin & inspirerande blogg.

Ha en trevlig kväll