fredag 1 februari 2008

Gamla lakan och örngott

Jag älskar, precis som många av er andra, gamla lakan och örngott. Köper alltid detta om jag hittar fina på loppis, det är ofta så vackra och av väldigt bra kvalité.
k
Min farmor gick bort när jag var fyra år så jag har knappt några minnen av henne alls. Hon har dock till alla sina barnbarn sytt fina örngott, lakan och överlakan som vi skulle få den dagen vi gifte oss. Nu tror jag i och för sig att vi allihop fick dem när vi flyttade hemifrån , annars skulle de andra fortfarande inte ha fått sina, hihi. Det är nämligen bara jag som är gift av oss. Jag har nu haft de här vackra lakanen legat i min linnegarderob i flera år, jag använder aldrig överlakan, gör ni? Så för ett tag sedan bestämde jag mig för att göra något åt saken, jag sydde helt enkelt ihop lakanen med överlakanen och fick på så sätt påslakan istället. Känns så roligt att verkligen kunna använda dem.
k
I lilla V:s säng är det bäddat med ett barnörngott som jag har fyndat på loppis. Påslakanet var även det förut ett överlakan, detta har varit min mormor och morfars. Detta har min mamma sytt om åt mig. Söta grisen fick också vara med på bilden!
jj
I kökssoffan har jag gamla örngott på kuddarna, både loppisfynd och ärvda. Den här bilden tog jag nu ikväll, här har varit världens tråkigaste väder idag med både regn och blåst, så det är tur man kan vara inne och mysa med en massa tända ljus.
h
Imorgon ska badrumsskåpet göras färdigt, eventuellt kanske man även hinner med ett loppisbesök. Vem vet, man kanske kan fynda några vackra örngott!
j
Ha en trevlig helg! Kramar Marie

54 kommentarer:

Mamma Millan sa...

Hej på dig ..tack för de fia kommentarerna. Vad glad jag blev:)

Du är med fr Västewrgötland såg jag!! kanske vi bor närmare än vi tror då.

Vilka fina lakan, fiffig ide att sy ihop till ett påslakan.

Trevlig helg då!!!

Willewira sa...

Tack för den fina idéen till påslakan. Jag har en hel drös med lakan som jag ärvt och vi har använt en del som underlakan, men överlakanen tenderar att bli över. Nu ska det bli ändring på det.

Örngotten har jag själv gjort samma sak med.

Visst känns det bra att kunna återanvända sådant som man vet att det ligger mycket arbete bakom. Titta på alla fina spetsar man knypplat och broderier man sytt. Vilket arbete!!

Önskar en trevlig helg tillbaka
/Willewira

elin1976 sa...

Hei.
Nydelige tekstiler! Jeg samler på slike. Bruker dem i produksjonen:O)
Jeg vil få ønske deg en fin dag og ei flott helg. Klemmer fra Elin:O)

MiaMaria sa...

Bra tips!

Och vackra lakan/påslakan som din mormor har knåpat ihop...då har hon säkert virkat spetsen också underbart! Och det var ju fiffigt att du kom på att göra så.Då kommer till användning....

Här regnar det och blåser och är så himla trist!

Hoppas du får en skön helg!
Miamaria

Sagalisa sa...

Ja...visst är det fint med gamla lakan,o ännu roligare är det när det är släktminnen!Jag hittade häromdagen både örngott o handdukar med ena dotterns monogram...oj vad jag ska sy sommarklänningar!!!

Ha en trevlig loppishelg..hihi../Anna

LantlivsAnette sa...

Jaa du..jag håller med dig,gamla lakan och örngott är så himla fint..och vilken kvalite sen då ! Det finns inte nya idag med en sån tjock fin kvalite..jag brukar köpa på tradera..det är farligt att surfa runt där..ojj så mycket lakan o örngott det finns där..jag fick hem två fina lakan i går..med vit broderier..jag har tänkt sy rullgardiner av dom..men vi får se..din ide var ju jätte bra !!
Du har så fint så man baxnar...
Kram Anette
p.s här får du min mail adress:
anette.hjerpe@telia.com

"M" sa...

det är ju så himla fint med gamla lakan, örngott med spetsar och broderi på...det är ju en jättebra ide att sy i hop lakan till påslakan....varit hemma ett par dagar nu...lilla v har öroninflammation men är på bättringsvägen nu....h är superförkyld och snörvlar å nyser...så det är väl bara att vänta in...prosit....hihi kram

SEASIDE LIVING sa...

Så jättefint! Ljuvliga bilder...

Ha en toppenbra helg!
Kramar från Jenny

Kristin sa...

Hej Marie! Det är ju bättre att göra något användbart av sakerna, tycker jag, så att sy ihop under- och överlakan så att det blev påslakan var väl jättesmart! Jag köper också örngott om jag hittar fina på loppis. Eftersom de inte är ärvda då, så kan man ju sy om dem till alla möjliga saker, sist sydde jag en tvättpåse av ett.

Min kompis har sytt rullgardiner av gamla lakan, det har också blivit jättefint!

Usch ja, vädret är ingen större höjdare just nu. Vi hade också massor av ljus tända igår, det behövdes!

Ha en mysig helg!
Kram Kristin

Fru A sa...

Vilka fina bilder - och den lilla grisen var ju supergullig!

Bara Gry sa...

Jamen visst, det är något eget vid de här gamla lakanen med monogram och spetsar. Det är en helt annan kvalité, snacka om livslängd!!

Så fint att du sydde om överlakanen till påslakan, farmor skulle säkert blivit jätteglad för att det används :-) Men som överlakan, nej- det är det nog ingen som använder idag. Man får ändra till sitt behov, då blir det användt och det är huvudsaken. Kul att hon sydde upp varsina sett åt er! Själv har jag ett vitt dubbelt, virkat överkast som min mamma och pappa beställde av en gammal släkting för många, många år sedan. Jag och min man fick detta som en av bröllopspresenterna då vi giftade oss. Kom på nu att de ligger i källaren, och tack vare ditt inlägg så kanske jag tar fram det igen ;-) Du inspirerar mig jättemycket!

Ha en fin helg! Kram Gry

SKATAN sa...

Hej Marie och tack för besök och kommentar!

Det är en tung och trött kropp som dunsar ned på kontorsstolen. Förhoppningsvis är det sista helgen på länge. På tordsdag skickar jag iväg min avhandling till tryckeriet. Vare sig jag vill det eller inte. Overkligt, fantastiskt, otäckt, skönt...ja, det är svårt att beskriva känslan! Någotning som har givit mig sprutt, kraft och livsviktig energi är i a f att kunna titta in hos alla mina favoritbloggare (varav du är en) och se allt roligt som händer. Nästa vår då...jag har tänkt många gånger. Nu är det snart "nästa vår". Nu får jag snart helgerna tillbaka igen och kan både greja, skrota och vara med min familj. Jag kommer inte ihåg när jag var ledig senast. Skriv aldrig en avhandling ;-)

Kram till dig. Önskar dig en skön helg!

Milla sa...

Hoppas att loppisen ger många fina fynd, jag ska iväg i morgon!
Håller med...gamla örngott ...jättevackra.
Får väl fråga mormor om hon kan dela med sig några utav sina, hihi
Kram Camilla

Lisas torp sa...

Vilket underbart badrumsfönster du har - rena poesin!!!

Jovisst är det vackert med gamla örngott och lakan - använder också sånt som pynt till kuddar etc.!

Ha en skön helg!!

Kram

Lisa

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, gud så fint du har hemma, jag smäller av!!! Helmysigt, och vackra sängkläder från din mormnor, så vackert i sängen och även den lilla sängen och där är MIN gris igen! : ) Ha en fortsatt skön helg!! Mari.

Jennyshemochharmoni sa...

Det är verkligen underbart med gamla sängkläder! Verkligen smart idé att sy ihop dem så att de blir användna! Vackert! :) Ha en riktigt bra helg! KRAM

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbart vackert med gamla lakan att sedan mormor skapat dem förhöjer ju glädjen med dem! Du har gjort så fint!!
Kram
nina

Millas hem sa...

"milla" ska naturligtvis vara "Millashem"
Kram camilla

Lilla Trollbacken sa...

Hejsan!
Vad underbart fint du har och visst är det vackert med gamla lakan och örngott. Jag har drivor hemma men kan aldrig få nog. Är det ok att jag länker dej på min blogg.
Tack och hej
Gabrielle

lottens vita och gröna sa...

hej marie!

din idé är kanon att använda två överlakan som påslakan, men jag är jag är ju osams med min symaskin, ska se om jag får djupandas och ta mig an den. kram lotten

My Lovely Things sa...

vad fint du har gjort...jag har oxå funderat på om jag skulle ta och sy om överlakan till påslakan..då blir det så vackert och skirt bäddat...Jobbar i dag..men har rast just nu...
Kram Anna

Vintage and Romantica sa...

Underbart vackra lakan. Vilken tur du har =)
Va fint lille V har det i vaggan. Så fint det är.
Ha en mysig lördag
-<@ caroline

Engsroom sa...

Vad fint det blev smart att sy om dem till påslakan ingen hit med vanliga som ligger som en korv vid föttterna när man vaknar.
ha det så gott!
Kram Ella

Hulda sa...

Virkelig flott sengetøy du har arvet, er på utkikk etter noe slikt selv, men har ikke funnet enda. Ønsker deg ei god helg!

Rosengårdens Inredning sa...

Hej Marie! Visst är det fint med gamla lakan med vitbroderi och handvirkad spets. Köpte några på Tradera för ett tag sen, de blev ganska dyra, men var jättefina, kanske var det någon av er andra som var med och bjöd på samma....
Ska ha mina som hängen till himmelssängen, tror jag.
Ha en skön helg/Kram Malin

Jenny sa...

Så vackra bilder du bjuder på...Suck!
Kram
Jenny

Hannas form sa...

Hej vännen!

Håller med, gamla lakan är ju bara såååå vackert OCH har en otrolig kvalitet (precis som gamla kläder).Hua, jag är så trött ikväll...var inne i city vilket tar enorm kraft och energi...hysteriskt med människor. Fyndade i allafall en vacker kimono..tänk vad något vackert kan göra en glad.

Du har så vackra bilder...njuter alltid av att komma hit till dig!

KRAM
Hanna

Villa Nyhem anno 1918 sa...

åh så fint smart att sy om dom,mina ärvda har blivit gula som legat på vinden i många år,mvh Maria

Ninnis hus sa...

Jag måste få kommentera insynsskydden du sytt till badrummet, de är jättefina. Vilken bra idé!

Hemma hos Klara... sa...

Men vad fint! Toppenidé att sy ihop överlakanen. Det ska jag komma ihåg för jag har alldeles för många såna i mitt linneskåp. Jag använder överlakanen som underlakan. Inga nya lakan i hela världen kan slå de gamla ärvda, dom är av superkvalité och man sover som en kung!

Kram
Helena

älskar sött sa...

Åååååh så mycket fint!! =) Bilderna och påslakanen är helt underbara! Köper alltid med mig lakan med så fort jag går på loppis! ti-hi...Om det inte är till för mycket besvär, så får du gärna kika om tallriksstället finns kvar och hur mycket det kostar?! Det är ett super enkelt, franskt (fast från house doctor), typiskt likt ett bakplåtsställ r i metall färg....Ha en fortsatt underbar helg! Mängder med kramar Malin

Lilla Blanka sa...

Ooo Ja...jag älskar också gamla spetslakan o örngott, gärna med broderade monogram...! Var på loppis idag och tag på lite grejer, bl a ett lakan som påminner väldigt mycket om det du fått av din farmor!
Jättefina bilder Marie, så mysigt det ser ut i kökssoffan och alla kuddar o stearinljusen...
Kram
Mia

Benita sa...

Det är så romatiskt och vacker med gamla lakan och örngott. Jag gillar de där fina spetsarna som oftast förgyller textilerna.
Jag har oxå köpt gamla örngott på loppis, men det var många år sedan. Skulle gärna köpa några flera.

Kram Benita

kullervilla sa...

Tänk vilka underbara handarbeten som gjordes för, älskar dessa och tycker att de skall användas. Smart att göra påslakan, vi har bland annat sytt gardiner av gamla lakan.
http://kullervilla.tradgardsblogg.se

Loppisliv sa...

Ja håller med alla andra...det är så fint med gamla lakan med brodyr.....det går inte att köpa nytt som ser likadant ut och så fint det blir att göra kuddar eller gardiner av....har några stycken själv också som väntar på att bli omhändertagna och omgjorda...trevlig helg och natti natt...Kraaam Paula

Inredningsfanatiker sa...

Hejsan!
Jag älskar också gamla lankan/örngott. De är så vackra och inte som dagens "skräp". Men de är väldigt svåra att få tag på här. Och så ser det så härligt ut att bädda med sådant. Ha det gott! Kram Petra

Inredningsfanatiker sa...

Hejsan!
Jag älskar också gamla lankan/örngott. De är så vackra och inte som dagens "skräp". Men de är väldigt svåra att få tag på här. Och så ser det så härligt ut att bädda med sådant. Ha det gott! Kram Petra

Under en vind sa...

Det är verkligen så fint bäddat med det vita! Roligt dessutom att det finns minnen till dem! De beyder ju ännu mer än de som man köper på en loppis....
Hoppas att du hade en lyckad tur igår, men lite nya fynd! Här har vi en riktigt lugn helg, vi bara ÄR!
Ha en fortsatt skön söndag! Kramis!

Lilla Trollbacken sa...

Hej Marie
Tack för din kommentar på min blogg. Vi hörs!
Kram Gabrielle

sara sa...

Vilken grym blogg! Mvh Sara

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Vackra hemmagjorda sänglinnen har alltid varit viktigt förr, även nu. Så vad roligt att du har fått dom som minne. Själv hade jag och min familj så otur att då farmor dog så tror vi att hemhjälpen rensade/tiggde sig till av farfar alla de vackra linnelakanen samt örngotten.

Så sov så gott på dom =)
//Anita

En Doft Av Danmark sa...

Jag samlar oxå på gammalt linne. Ja säg vad jag inte samlar på...hi hi. Igår var jag hos Lena ( fast hon var inte där själv, uatn det var hennes man). Tyvärr fanns inte buren kvar. Besöket var lite av en besvikelse, för där fanns inte så mycket. Hennes keramik var där nästan inget av. Tyckte mest att det var kuddar och tvålar. Hoppas att det blir bättre till nästa gång.

Kram
Dorthe

Elzie sa...

Vilket arbete din farmor lagt ner för att göra fina lakan åt er. Och smart att sy ihop dom, för vanliga lakan har man ju alltid i en fin hög under halsen annars *s*. Bättre att använda dom som du gjort då.
Och visst är ranunkler (hur sägre man det i flertal???) fina. Var tvungen att köpa mig några igår i affären *s*.
Kram Elzie

Home & Clothes Design sa...

Så fint du gör...gamla lakan och linne helt underbara.

Har fått ärva en massa från min farmor & farfar som jag måste hitta på något att göra...tror att jag gör som du syr ihop dem så det blir påslakan av dem.....de måste ju användas och inte bara ligga i linneskåpet.

Idag snöar det verkligen...


Ha en underbar söndag, kram / Annelie

Karoline sa...

vakre bilder!!!!! du har det sååå fint!!!!
grisen vi make, minner meg om lottas fra bråkmakergatan;)
ha en fin søndag.
klem fra Karoline

Fridhemspinglan sa...

Det blev jätteromantiskt!

Jag har gjort flera såna påslakan, för flera år sedan.
Ska kanske visa dem i bloggen...

Kram,
Ingela ;)

Nostalgi och romantik sa...

Det är såå snyggt med gamla lakan med vitbroderier, och visst ska man använda dom! Jag har en hel hög med gamla lakan som ska bli något av... Sydde också påslakan för ett antal år sedan, just av sådana fina gamla lakan och dom är så härliga...
Dina var ju speciellt härliga eftersom du har ärvt dom av din farmor... Så gulligt det var i lilla sängen också, och gullegrisen är ju sååå söt!
Kram
Marie

linnea-maria sa...

Hejsan
Det är ett fiffigt sätt att använda gamla överlakan. Alltför ofta får de sluta som gardiner eller annat. Jag använder gamla örngott i tv-soffan. Många är ju fyrkantiga och det är perfekt för soffkuddarna /linnea-maria

TANKAR TAR TID sa...

Visst är det kul att göra något av alla fina gamla lakan och örngott.
Om du kollar in på min blogg ser du att jag har också örngotten i soffan (i vardagsrummet) och att jag sytt påslakan av gamla lakan (har dock inte fått i dem i sängen ännu men kommer att lägga ut bilder på det snart). Jag har några lakan kvar som jag ska sy gardiner av också.
Kramar Christina

Majas mammelucker sa...

Tjingeling!
Oj! vad du är påhittig ,det blev jätte fint.
Kul att det varit din farmors då känns det lite extra..
Blev lite inspirerad av dig ..så jag gick ut i förrådet och började leta efter gamla örngott som jag hittade på får se vad jag gör med dom..
Är det ok att jag länkar dig??
Ha en skön kväll!! Kram Maria

Nygammalt sa...

Åh du har så rätt! Det ser ombonat ut med dem. Kul att du får användning för dem. Tycker det ser så fint ut med överlakan men är lite klumpigt så din idé var ju riktigt fiffig.
Att få eller ärva sådana saker är ju riktiga skatter.

Hoppas helgen har varit bra, här är det plötsligt vitt.
Kram.

Villa elva-kulla sa...

Du har en otroligt mysig blogg, med massor av inspiration och fin fina bilder.
Ha en trevlig söndag kväll / Jennie

Evelinas hus sa...

Godkväll!
Vad mysigt det ser ut.
Jag har också tillverkat egna påslakan på samma sätt. Det är ju så kul att använda dom fina istället för att det bara ligger i ett skåp.
Kram Caroline

Kärleken till Fransk inredning sa...

Jag önskar mig en symaskin så att jag kan göra sådana fina påslaken..Jag gillar ditt bord och massor med andra saker hos dig.
Kommer inte ihåg om jag frågat dig om jag får låna bilder från din blogg? Kram Susanne