måndag 18 februari 2008

Köksrenovering

Visst är det en härlig bild, hihi!!!!! Så här snyggt var vårat kök när vi flyttade in för snart 6 år sedan. Inga tapeter, elkablarna hängde på väggen, smutsigt, opraktiskt och alldeles hemskt! Jag har visat de här bilderna förut, men eftersom det har tillkommit en hel del nya läsare får ni se dem igen. Har tänkt att framöver visa före och efter bilder från stora delar av huset och då känns det mest naturligt att starta med köket eftersom det var det vi gjorde först.
k

Här ser ni resten av det gamla köket. Nu finns det säkert de som undrar hur vi kunde köpa det här huset överhuvudtaget, hela huset var i ett bedrövligt skick och dessutom bestod det av två lägenheter. Men för oss var det drömhuset! Ett hus som var i bra skick på utsidan men en katastrof på insidan. Vi ville verkligen ha ett renoveringsobjekt och börja om från början så att säga . För våran del var det också kalasbra at huset bestod av två lägenheter då vi flyttade ganska många mil och var tvungna att bo i huset samtidigt som vi renoverade.
j
Här har vi börjat att riva det befintliga köket och det gamla badrummet. Eftersom köket var pyttelitet bestämde vi oss för att riva badrummet som låg bredvid och flytta det någon meter för att få ett större kök. Låter kanske konstigt, men det fanns en outnyttjad yta bortanför badrummet som man kunde använda sig av till det nya badrummet. Tyvärr har jag ingen bild på detta så det är svårt att förklara hur det såg ut.
j
Så här såg det ut när det var som värst! Alla lager av plastmattor och gammalt jättetrasigt trägolv är borta + att vi har tagit bort all sågspån. Isoleringen var urdålig så det var bara att göra om det också. Att gräva sågspån är inte det roligast man kan ägna sig åt när det är 30 grader varmt ute, hihi. Håret blir som svinto av sågspånet och man tror att man aldrig någonsin ska få rent hår igen. Till höger på bilden ser ni den nya badrumsväggen som håller på att byggas upp. Kan ju tillägga att den här jätterenoveringen av husets undervåning plus en del av övervåningen gjorde vi innan vi fick barn, vi jobbade verkligen jämnt. Först på våra vanliga jobb och sen direkt hem till huset och grejade.
j
På de följande bilderna kan ni se hur köket ser ut nuförtiden. Här är kortet tagit ur ungefär samma vinkel som bild nr 2 av det gamla köket.
j
Det här motsvarar på ett ungefär bild nr 1.
k
Här ser ni matplatsen. Från början skulle vi aldrig ha fått plats med ett köksbord alls eftersom köket var så litet. Innanför väggen till vänster finns badrummet.
k
Här en närbild på kökshyllorna.
j
Hoppas att ni orkade läsa detta inlägg som visst blev jättelångt. Framöver tänkte jag visa före efter bilder från vardagsrummet. Jag vet ju att de flesta, inklusive mig själv brukar tycka att sådana bilder är ganska kul.
h
Ha en riktigt bra start på veckan och tack för alla rara kommentarer jag får! Kram Marie
h
Ps. Vill passa på att tacka min mammas man som har lagt ner tusentals timmar åt att hjälpa oss att renovera huset. Utan dig hade vi aldrig klarat av detta jätteprojekt, du är guld värd!!!!!!!!!!

89 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Åh vilken skillnad! Jag verkligen älskar före- och efterbilder!!
Det måste ju varit klart värt att slå ut väggen så att ni fick ett större kök :) Det drömmer ju så många om, ett stort härligt kök!
Ha det så bra idag!
Kram.

husnummer30 sa...

Man kan verkligen inte tro att det är samma rum!!! Herregud vad ni slitit (och mammas man också!)!! Resultatet är dock helt underbart! Vitt, snyggt, klassiskt - kan det blir bättre?

Jag hör nog själv till kategorin som inte skulle köpa ett sådant renoveringsprojekt, och blir därför oerhört imponerad av människor som gör det och dessutom lyckas få till ett så bra resultat. WOW!

Ha det bra! //Jill.

Lillafruluva sa...

Åh, vilken skillnad det blev!! Riktigt fint! Älskar före och efter-bilder, det är bra att visa sambon så han förstår att man kan göra vad som helst!! ;-)

Millas hem sa...

Det är så roligt att ha gamla bilder på renoveringar...just när man är "i" det så känner iallafall jag att undra om det någonsin kommer att bli klart...sen när del väl är klart så kommer man nästan inte ihåg hur jobbigt det kunde vara att leva mitt ibland all bråte...
Köksbilderna är kanonfina..så ljust och fräscht.
Ingen konst att lägga ner många timmar på bak & matlagning där va?!
Ser fram emot fler före-efterbilder hos dig!
Kram Camilla

Peters projekt sa...

Ja jisses vad ni har slitit! Smart att göra en stor del tungt hemmaarbete innan man har barn. Det finns ju en del som "missat" i den planeringen ;)

Helt fantastiskt kul att se bilder före & efter. Det ger verkligen en extra dimension till alla fina, stylade bilder - man ser helt enkelt att det legat en stor portion slit bakom allt det fina.

Får väl avsluta med Wow, Yeahh eller Jösses!

Peter :)

Randi sa...

Det är absolut spännande att se Före & Efter-bilder!
Ni har verkligen lyckats skapa ett underbart kök! Jag förstår att det ligger många timmars slit bakom resultatet och jag är jätte-imponerad!
Kram Randi

Josefin sa...

Åh... vad underbart! Vi bor i "före-bilderna" och har ett par år kvar innan det blir så vackert... Men vilken pepp det var att se, man glömmer ofta bort att man jobbar för ett mål, och att det någon gång KOMMER bli klart! Tack för den påminnelsen!

Lilla Trollbacken sa...

Vilket enormt arbete ni lagt ner. Mycket beundransvärt!
Blev väldigt fint!
Ha en bra dag!
Kram
Gabrielle

MiaMaria sa...

Det är ju så kul när det vissas bilder i repris och jag har inte sett detta så extra kul för mig.

Vilket jobb ni lagt ner det ser alldeles fantastiskt ut och så stort och rymligt.

Det är så kul när det visas före bilder ska nog försöka rota i gamla bilder och försöka scanna. Det var ju ett tag sedan och då hade jag ingen digitalkamera.

Ditt kök ser i allfall fantastiskt ut förstår att du njuter av en kopp kaffe vid matbordet....

HA´det så gott!
Miamaria

Fridhemspinglan sa...

Dethär var kanonfint!

SÅ kul att se före - efter!

Vi har en liknande historia, köpte ett skruttigt hus, som bara stod här och ville bli älskat!

Vi hade varken råd eller ork att ta ut svängarna så mycket som ni -
Flytta väggar och byta golv...

Ert kök blev superduperlativsnyggt!

Mer före - efterbilder!

kram
ingela :)

Rosengårdens Inredning sa...

Hej! Vad skönt att se förvandlingen, att det faktiskt blir ett kök till slut...
Vi befinner oss just nu nånstans mellan dina före och efter bilder, men nu ser jag att det är värt allt slit....
Ha en fortsatt bra vecka//Kram Malin

Designe sa...

Ojojoj, vilket jobb ni har gjort! Det blev såå fint! Kaklet är så klassiskt och fint! Hade visst missat ditt inlägg nedan så jag skrev där oxå! Jättefina bilder där oxå! Kram :)

Jenny sa...

Helt fantastiskt!
Älskar som vanligt före och efter bilder...
Man kan ju ej tro att det är samma rum:)
Ha en bra vecka!
Kram
Jenny

pudelflicka sa...

Ja vilket jobb ni har lagt ned men resultatet blev riktigt bra. Vilket härligt kök ! Förstår att det har tagit tid.
Kram Hedvig

Kristin sa...

Hej Marie! Ni har verkligen lagt ner er själ i huset. Men det är ju så, när man hittar platsen och huset man vill ha - då får man ta skicket som det är i också! Vi har gjort en liknande resa. Vårt gamla hus hade endast 50-talsstandard (sågspån som isolering, enkelglas i fönsterna, kulo-el, inget vatten, inget avlopp etc) så vi har också gjort precis a-l-l-t. Folk brukar fråga "fick ni renovera det här också" när de kommer hem till oss, och vi brukar svara att det finns inget som vi inte har plockat ner till bjälklaget och sedan gjort i ordning och lagt tillbaka. Alla golv, tak och väggar har strippats, isolerats och sedan lagts tillbaka igen. Kakelugnen har tryckts om. Vedspisen med kåpan har rivits ner och murats upp igen precis som den såg ut från början etc. Därför förstår jag mycket väl att ni valde att göra likadant! Man vet ju då precis vad man får, och vad som är gjort och inte gjort. Riskerar inte att stå med nytt kök och så vet man inte hur gamla stammar man har etc. Kan ju säga att vi gjorde detta med hjälp av hantverkare i ett år (medan vi bodde kvar i Stockholm) och sedan slet vi efter våra jobb i två år. Det var innan J kom!!!! Vi är ju ännu långt från klara men nu är det beboeligt i alla fall...

Det är i alla fall en lisa för själen att plocka fram före- och efterbilder och inse att man faktiskt gjort en hel del. Kan pigga upp en när man är som deppigast över att man aldrig blir färdig.

Ja du, här är annars bara väntan nu. 9 dgr kvar, får se om det händer något ens då. Tycker alla tecken på en närastående förlossning är som bortblåsta så jag börjar misströsta och tro att jag kommer gå två veckor över tiden eller nåt sånt! *suck*

Ha en jättebra vecka du också, det känns nästan som vår på riktigt här hos oss nu!!!! :-D

Kram Kristin

Marit sa...

Jag älskar oxå före och efter bilder.
Vilket super fint kök ni har. Tur att ni gjorde den renoveringen innan barn.
Vi gjorde våran när jag var höggravid och under första bebis tiden. Inte att rekomendera.
Är lite nyfiken på erat golv i köket. Vad är det för golv? Jättesnyggt.

Marit

My Lovely Things sa...

oj vad ni har förvandlat huset..det är verkligen superfint...så mysigt kök..
kram Anna

Älfgärdet sa...

Nu har ju vi ett stort hus som är under ständig renovering, men ändå kan jag längta efter att sätta händerna i en nergådd 1700-tals gård....Det är ju livet!

Nettan sa...

Alltid kul & se när något nytt tar form & ditt kök är alldeles underbart...Sitter här & gapar, helt mållös ju...=0)
Kram Nettan

Sagalisa sa...

Sitter här o snorar o fryser...men vad glad jag blir när jag kommer till din sida!Alltid lika roligt att läsa o gissa om jag blir glad när jag ser wtt så fint kök...tänk att en dag blir vi oxå färdiga!!!
Många kramar Anna

lottens vita och gröna sa...

ditt hus är verkligen something, ni har verkligen gjort en smakfull renovering som har underbara detaljer.jag förstår att det var skönt att ha detta jättejobb bakom sig när ni fått barn, vi har just avslutat vår nedervåning, jag har under hela tiden varit gravid...ingen hit! gillar allt hos dig! ha det bäst! kram lotten

Lilla Blanka sa...

Åh vad roligt att se hur det såg ut innan..och sedan de nya bilderna! Vilken förvandling..ojoj, ibland är det bra att ta fram gamla bilder och titta..vi har gjort precis som ni, köpte ett gammalt hus med två lägenheter..dvs två kök, men ingen badrum (förutom en duschliknande historia i källaren som man endast kunde nå via utsidan...brrr)
Vårt kök just nu ser ut som ert "före" ungefär...köket är det som står på tur att renovera (matdelen av köket alltså)...det skall bli kul, fast lite jobbigt..det är det sista vi har kvar att göra i huset. Vi gjorde en lightrenovering av köket. Nya maskiner och enklast möjliga skåp fårn iKEA och en plastmatta på köket..så nu 10 år sedare är det dags att göra i ordning det "på allvar"..ojoj förlåt låååånt roman-liknande inlägg ;)
Kram
Mia

cicci sa...

Men oj oj oj, vilket arbete ni har lagt ner!!! Jag blir helt matt när jag ser det men samtidigt skönt att se att ni har överlevt ett sånt stort projekt och så fint det blev. Tycker att jag har svurit många gånger över mitt hus men nu när jag tänker efter vet jag inte vilket som är värst, att först behöva riva ut allt och sen bygga på nytt?? Hiihi svinto håret känner jag igen!
Kramar Cicci

Lilla Ugglebo sa...

Ååå..Marie vad ska man säga???
Ni har ett så underbart hus så hälften vore nog!
Vad det ska bli kul att få följa med på alla före o efter bilder.
Jag ska gå tillbaks och kika på alla köksbilderna igen...är så trött på hela vårt ofärdiga hus just nu så det kan behövas lite inspiration.
Du har ju en förmåga att ställa ihop saker så där helt perfekt.

Jag antar att det är sängen som ska målas....
Jag målade ju vår i somras. Passade då på att ta bort fotgaveln.....det blir ju som helt nya möbler med lite färg....
Ha en härlig dag!
Kram Katarina

HannaH i Det stora grå huset sa...

Men Marie! var det ändå inte bättre som det var???
Hehe, skojar ju bara! Modigt av er att köpa ett hus i sådant skick, men har man möjligheten att fixa allt så är det nog helt underbart ändå kan jag tänka mig...
Ni har verkligen gjort det oerhört fint! Ska bli spännande att få se fler liknande bilder!
Sköt om dig!
Kram Hanna

Guldkant På Livet sa...

Vilken skillnad!!! Och hur vackert är inte ert kök idag!!! Så snyggt, fräscht, modernt med en lantlig touch och lyckost dig som har en sådan fin "styvfar", så duktig han är och det är du med, mycket smakfullt! Mari.

LantlivsAnette sa...

Jäklars vilket jobb ni har gjort !!Man blir riktigt, riktigt imponerad..tänk vad skönt nu när ni kan blicka tillbaka...vad ni har hunnit och gjort mycket !
Så roligt att få se resten sen.och sängarna som du målar !!
Kram Anette

"M" sa...

Ni har ett jättefint kök...och jag har mycket tankar om våran ombyggnad av vårat kök nu....Kul. Ha en härlig vecka...

Hanna sa...

Men gud så snyggt! Kan jag hyra ditt kök? Är så trött på mitt Hyresrätt-kök, bläääää.
Du har så fint hemma. Kram hanna

Bara Gry sa...

Det syns verkligen att ni har lagt ner MÅNGA arbetstimmar på köket! Tack vare "före" bilderna får vi en glimt av storleksordningen. Ja, ni har haft att göra. Men samtidigt så rätt, att ändra planlösningen direkt och skaffa de yterna som fattas. Bra gjort av er att ha det i tankarna INNAN ni skaffade barn...

Ska bli kul att följa "före" och "efter" reportagen :-D

Ha en fin kväll! kram Gry

minblogg-jag sa...

Jag tycker mig se en liten skillnad i bilderna ;) Verkligen jätte vackert, skoj att få se före och efter bilder så där. Själv ska vi igång å rusta hall å trapp. Vore smart att passa på att ta lite bilder innan rust. Uh den är så förskräckkligt ful å nött vår trapp, ska bli skönt när det är klart.
Ha det kram Helena

Petra Bloggar sa...

skillnaden är total! (skämtar du!!!!) *hihi*

toppenfint!! =)

Under en vind sa...

Tack! Jag gillar verkligen före och efter bilder!! Det är först då som man ser hur mycket man verkligen har gjort!

Er förvandling från koja till slott är fantastisk!, det ska bli kul att få se resten av huset sen! Jag tar alltid massor av kort under tiden man renoverar, men glömmer så lätt då det är klart....

Ni har ett härligt kök, ljust och fint! Ni gjorde helt rätt som tog lite mer yta!

Hoppas att din måndag varit bra! Jag har varit hemma idag med barnen, idag är de äntligen piggare även om de inte är helt friska. Har hunnit röja iordning en hel del i dotterns rum och flyttat in en del saker. Eftersom den andra tapeten dröjer ett tag så måste hon få bo där ett tag och sen flytta ut igen....Det blir ett nytt ljus därinne!

Har även varit duktig och planterat om ALLA mina pelargoner på glasverandan och klippt ner dem ganska hårt....nu får vi se om de tar sig igen (jag är inte så begåvad med gröna fingrar....)....Här har varit underbar vårsol idag och lite plusgrader.....

Ha det gott, kram!

Maria / Frøken Fryd sa...

Resultatet blev jo flot !!

Det er morsomt at se både før og efter - det er efter min mening noget af det bedste :)

Glæder mig til flere billeder - har allerede set en del af din blogg, og den er bare herlig.

Klem Maria

Ruffa sa...

wow, vilken förändring!! Ni har ett helt underbart kök, så fint!
Ha det bra!
kram/ruffa

Lily of the valley sa...

WoW! Vilken skillnad! Åh, vilket underbart kök ni har fått!
Vilken lycka att baka, laga mat och umgås i ert kök.
kram Lily

Bodil sa...

Vilket kök Marie! Vilka ytor!! Ljust och fint. Förstår att du trivs här.
Kram

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Verkligen snyggt kök! Jag älskar detta kakel!
Luckorna och handtagen (de är ädel från Ikea va?) har vi också här i radhuset! Tycker de är så fina. Vi har lite modernare stil på kakel (mosaik).
Luckorna är bra på det viset. Det spelar ingen roll vilken stil man har, de är snygga till allt!

Kan tänka mig den luckan i stugan också, men där blir stilen mer som er. Med det kaklet och lantliga detaljer:-)
Ditt flaskställ där vill jag ha!!

Susanne

Tidsmästarinnan sa...

Å vad kul att få se före och efter, men man tror ju inte det är sant att det är samma rum!
Det enda jag saknar nu är frisyrbilder, en med sågspån och trettiogradig värme - "före" och sen "efter", hihi!
Tack för alla bilder du visar!
Kram
S.

Jes/Vita villa vila sa...

Marie, vilken skillnad!!!! Vad roligt att få se :) Jag förstår verkligen hur ni kunde köpa huset - vi letar ALLTID renoveringsobjekt här med ;) OCH såå himla snyggt ni gjort det! Underbart kök verkligen - en dröm!

Kram /Jes

Hannas form sa...

OJ; OJ, gud vad roligt att se...vilken förändring...man tror inte att det är samma rum. VAD DUKTIGA NI HAR VARIT! Förstår att det är otroligt mycket arbete bakom..men otroligt fint blev det...Vad underbart det måste ha varit att få välja allt alldeles själva, då kan man verkligen få sitt drömkök, stort GRATTIS till ert fina, vackra kök...väntar med spänning på nästa repotage.

STOR
KRAM
Hanna

etthusivitt sa...

Ja vad säger man... Jag blir alldeles tårögd av vilken skillnad det blev! Det måste ha varit en otrolig känsla att se allt det där vackra växa fram. I vårt kök ska vi sätta upp ett likadant kakel, *längtar*. Kram, Anette

Linneagården sa...

Ni visste vad ni gjorde då ni köpte huset, som verkligen verkade ha "potential" (usel stavning..) Det blev ju kanonfint kök, bra smak!
Jag ser verkligen fram emot att se före/efter bilder på fler rum.
Jag diggar ert hem enormt, du vet!
Ha en bra kväll /madelene

Linneas skafferi sa...

Så fint det blev! Riktigt snyggt, ett enormt arbete!

Grodmamman sa...

Vilket jobb ni har lagt ner! Min brorsa och hans sambo håller på att renovera vår mormors gamla hus och deras kök såg också ut som ert när golvet var uppbrutet. De hade dock "lera" istället för sågspån. Har följt deras renovering, så jag förstår vilket jobb ni lagt ner. Ert kök blev ju helt underbart och lite kul var det när jag upptäckte att ni har samma kök som brorsan. Längtar efter fler före-efter bilder från ert hem.
Kram Anna

Marie sa...

HEJ MARIT!

GOLVET KOMMER FRÅN BASECO OCH HETER CLASSIC VIT.

Doften av vanilj sa...

Vilken skillnad! Alltid lika kul med före och efter bilder. Oj vad ni har jobbat! Det blev super snyggt/ Kram

Ann-Catrin / finthemma sa...

gud vad roligt att få se före och efter bilder... och ni har ju så snyggt hemmaatt man blir alldeles tokig... inte en grj ligger fel.. allt hatmoniserar till minsta detalj... suck
kramar a-c

me and alice sa...

Helt otroligt, vilken skillnad! Vilket jobb det ligger bakom en sån renovering. Det blev verkligen jättesnyggt.
Är det bänkskivor av sten el. marmor?
många kramar /Susanne

Tonje sa...

Wow for en jobb dere har gjordt! Men så vakkert som det ble!Dere er vel kjempe fornøyde nå??+ De stolenesom du viser kommer de fra Ellos???

Tusen takk for at du har endret linken til min side=)

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Så fint det blev till slut jag vat att det är jobbigt att gå genom såna projekt vi har gjort detsamma,du inspirerar kanske jag också ska visa före och efter -det är kul att se -är det ok i såna fall? kram Maria

annaslantliv sa...

Jösses vad snyggt! Jag blir så imponerad! Med lite vilja och stort besvär kan allt bli bra!

Det var kul att se just dom luckorna för dom ser ut som dom jag funderat på och jag var skeptisk till rutan upptill på öveskåpen men det var ju bara fint. Tack!

Anna

Dubbelörnen sa...

Det är så läckert o ljust o helt underbart hos dig... *suktande blickar*.
Blir verkligen så sugen på att komma igång med vår köksrenovering... Har ju själv lagt den sist i vår renoveringslista ;)

Efter att ha sett dina bilder så tog jag måtten imorse. Ska nog gå in på olika kökfirmor o be om förslag. Då är man ändå lite på g... eller hur? *skrattar*

faster atta sa...

Jag blir mållös...... Så fint!!!! Efter att nyss ha gjort samma sak i vårat hus så vet jag hur många timmar det ligger bakom erat arbeta, och det blev verkligen jättefint!

Benita sa...

Guud vilket arbete ni lagt ner!!! Ja, nog tar det tid att renovera men det är helt klart värt det när de blir så här fint. Kul med före & efter bilder.

Ha en skön vecka!
Kram B

Villa elva-kulla sa...

Oj oj oj...verkligen stor skillnad. Ert kök är så fint så fint.
Ha de gott / Jennie

Lina sa...

Men oj!! Vilket underbart kök ni har!! Mycket jobb som lagts ner, men vilket resultat!! Helt underbart!!

latara sa...

Ohoj - vilken otrolig skillnad! Jag älskar också före- och efterbilder och de du visar är ju bara bäst! Man kan inte tro att det är samma kök, ni har gjort ett strålande arbete! Din mammas man verkar vara en hantverkartrollkarl..! *impad*

Jag ser fram emot före- och efterbilder av ert underbara vardagsrum!

Kram på dig!

Karin

Nostalgi och romantik sa...

Vilket jättejobb ni har gjort! Vilken tur att ni gjorde det innan ni fick barn också...
Det är bara sååå snyggt!
Härligt när man iaf kan göra något åt planlösningen...vi är ganska låsta på den punkten...
kram
marie

Anna sa...

Men vilken otroligt stor skilland! Ni har verkligen gjort ett kanonjobb! Köket är underbart! Som en dröm:)Jag är imponerad av ert arbete och tålamod!

Jag hör inte till den skara som gärna väljer renoveringsobjekt, är lite för otålig tror jag, och mannen har inte tiden som krävs! Vi valde dock att bygga nytt och kunde ju på så vis påverka ändå hur det skulle se ut:)

Kram
:)Anna

envilsenloppa sa...

Före och efter bilder , I like !!
Underbart fräscht kök !
Kram !

Mia sa...

Vilket underbart kök ni har, det blev verkligen jättefint. Jag vill också ha ett fint kök! Nåja, someday...
Kram Mia

Mysiga lantliga ting sa...

Känner igen det där med att gräva ur sågspån....uh så hemskt och i den hetten!!!
Men vilket resultat det blev, så otroligt fint ni har planerat och färdigställt. Tänk vad det går att göra ändå!!!
Ser framemot ert v-rum.
Kram Johanna.

Anonym sa...

jisses vad snyggt det blev.. Gjorde samma jobb för 15 år sen fast vi hade hårt packad jord att skyffla ut istället för sågspån. Trodde jag skulle få spader.. Men, men, man glömmer allt när det är klart och man ser hur bra det blir. Älskar före o efterbilder, man blir lika förvånad varje gång.. Annika

Mamma Millan sa...

Tack för dina rara ord!! Så fint det blir..vilket kök!!

Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ohh..det var superkul att se före och efterbilder, speciellt då vi också har renoverat vårat kök, så jag vet hur många timmars arbete man lagt ned. Ni har fått köket helt underbart både renoverat och designat.
Kram Anita

Karin A sa...

Så kul att få se efter och före bilder! Ert kök har verkligen blivit fantastiskt fint och nu förstår man vilket slit som ligger bakom. Ni kan verkligen vara nöjda med ert jobb. Ser fram emot fler bilder!

Ha en härlig tisdagskväll! kram Karin

Himmelbit sa...

Jösses! Vilket lyft! Och vilket jobb ni har gjort. Men det måste varit värt allt slit för det är ju helt underbart!

Ha det toppen!

Handplockat sa...

Helhärligt

jag bara njuter av bilderna

Ha det bäst

Pia..... sa...

Oj så fint...vilket jobb ni lagt ner..roligt att få göra allt från börjas så där ..gillar verkligen ert kök...PIA

Karin Krut sa...

Jägarns! så fint det blev :) Vi håller också på med ett sånt där projekt ute i vår stuga och jag förstår vilket jobb ni har gjort. Det blev verkligen en jätteskillnad :)
Ha en skön tisdagkväll
Kram Karin

Kalkstenssommar sa...

Wow!
Jag är storligen imponerad. Vilken lycka och vilket slit! Det måste vara så otroligt roligt att flytta in och få gör allt efter eget huvud men ändå i ett hus som har en gammal själ!

Det är så läckert!!!

Kram L

Inredningsfanatiker sa...

Ja man blir helt mållös att ni bara orkat! Och så himmla tjusigt det blev, men det måste varit skoj att få planera allt själ ända från början! Jätte fint!
Roligt att ha före kort också så att man kan ta fram och känna sig lite stolt. Kram Petra¨
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

milly Garden sa...

Hej Marie,
Första gången jag hittat hit! Verkligen ett stort jobb ni lagt ner!! Sitter här och nickar med när jag läser om ert hus!! Vi Köpte också vårt hus i bedrövligt skick. Våra vänner och bekanta kom förbi nyfikna för att titta på vårt nyinköpta hus 1999,dom gick och sa inte så mycket....idag säger många av dom att dom aldrig trott att vi skulle få till det så bra som det blev...dom såg helt enkelt inte den potential som vi såg......

Ny bloggare Marina

Majas mammelucker sa...

God kväll Marie!
Jaa vad säger man...Helt otroligt snyggt!!Ni har jobbet på bra...
Kul att se före och efter bilder så man kan se skillnaden.
Ha de gott!! Kram Maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härligt med före- och efterbilder.Så härligt fräscht allt är! Ni har gjort ett jättejobb! Jättevackert!
kram
nina

MormorRuthsAnn sa...

Milda makaroner säger jag bara!!!!! Det var verkligen skillnad. Måste säga att jag är riktigt imponerad av ert slit, ni var verkligen målinriktade och medvetna vad ni gav er in i. Tur att ni inte hade barn vid denna perioden...
Vet inte varför riktigt men jag upptäckte i tidningen för ett tag sedan ett jättefint hus för rimlig summa, sk förläggarvilla. Jag blev oerhört tänd på detta hus men tyvärr inte Peter, han insåg den omfattande renoveringen som behövdes...runda slängor 1 miljon sas det. Jag drömmer om detta hus fortfarande...tänk ett underbart hus på utsidan som man får göra om som man vill ha det på insidan...så som ni...får drömma vidare...
Det skall bli jättespännande att följa med på din renoveringsresa i bilder.
Stor kram Ann

Anonym sa...

Superfräsch kök. Hela din blogg är fin och mycket inspirerande. Har själv en nystartad blogg som strular lite i början men hoppas på att få ordning på den inom kort, gå gärna in och kika.
metrobloggen.se/piffaochpuffa

Peters projekt sa...

Hejsan på er och i synnerhet dig J! Kul att du kastat dig ut i bloggbaljan!

Igår kväll satt jag och skrev en smärre uppsats i den här rutan...å se´n försvann allt! Jag blev, som jag brukar säga, ordentligt matt i pälsen. Now I´m back ;)

Vad häftigt att Marie skall få en porslinsho i tvättstugan. Nu är jag ett vittne . . .

Ofta har jag invändningar mot Anns (jösses, hon skrev visst ett par rader upp ser jag nu) "trevliga idéer" pga mina tankar kring det tekniska. Som bekant går inte alltid teknik och idéer ihop ;) Dock - efter lite filurande - brukar vi ofta, med vissa modifieringar, ända upp med att genomföra hennes design-idéer. Jag behöver bara mogna först - å det kan ta lång tid. Jag tror inte att det kan kallas övertalning - bara en insikt om att "detta blir nog riktigt najs".

Jag gläds med dig, J, att du får vetorätt över garaget. Förstår att det känns ruggigt bra.

Och ja, nya verktyg/maskiner är riktigt trevligt! Känslan att inviga maskinerna förtas dock av att behöva stå i snålblåsten på en kall farstukvist och fräsa fina spår i en hylla. Måste ju tänka lite på dammnivån här hemma. Skulle gärna ha ett litet snickartillhåll någonstans på tomten.

Ha nu en riktigt fin fortsättning på veckan båda två! Vi hörs å syns?

Peter :)

Änglar och lavendel sa...

oj, oj, oj vilken förändring! Köket blev ju superfint!

Kram Biggan

Aina sa...

Jeg har ikke sett bildene før og det er kjempegøy med før-etter bilder. Og snakk om forandring, ble kjempelekkert, litt av en jobb dere har gjort-vær stolte!
Forresten slike flis over kjøkkenbenkene vil jeg ha den dagen vi renoverer kjøkkenet vårt:0)
Klem fra Aina.

Loppisliv sa...

Oooohhh så vackert kök ni har....det är så fint att blanda nytt och gammalt...det har du verkligen lyckats med...Gillar sättet ni satt hyllor vid er moderna fläkt...skitsnyggt...och kaklet...vill ha likadana jag också i mitt kök....mycket stilrent och charmigt kök....Kram Paula

Fru A sa...

Ingen tvekan om att det är bättre efter än före!

Jennyshemochharmoni sa...

Vilken fantastisk skillnad det blev! Det är verkligen roligt att renovera när man ser sån stor skillnad! Urfint blev det! :) Ha en toppenbra helg! KRAM

Ullet sa...

Åh vilket underbart kök! Ett fantastiskt jobb som ni lagt ned. Jag kan inte hitta en enda sak jag skulle vilja ändra på. ;-)

marrimoster sa...

jag lusläser alla bloggar som handlar om köksrenovering just nu, eftersom vi är i startgroparna med en egen renovering, det går inte fort men det går framåt, efter år av planering det ska bli så spännande.....

rosa tomtebo sa...

Hejsan!

Hoppas du orkar läsa en kommentar till. Jag blev så glad då jag läste att ni tog er an ett riktigt renoveringsobjekt.. Här hemma är vi i samma sits som ni verkade vara för 6 år sedan, vi har nyss köpt ett hus med 2 lgh i och det köket som finns nu är ungefär i samma skick som ert var då. Tack!! det lättade lite att se dina bilder, visst kommer det att ta tid men de mörkaste dagar tivlar jag om det ens är möjligt med en sån renovering..

Ulrica.

Madelen sa...

Hej,
Väldigt fint kök. Precis min stil. Lånar två bilder av dig i min blogg för att visa vad jag är ute efter. Hoppas det är okej. Annars får du säga till så tar jag bort dom! :)
Madelen

LissasVita sa...

Alldeles fantastiskt....allt ert jobb har verkligen lönat sig!! Kramen Lisbeth