söndag 10 februari 2008

Loppisfynd och Lustfyllt

Igår hade vi en jättemysig dag tillsammans hela familjen. Vi har grejat så mycket i huset den sista tiden så vi kände att vi var tvungna att komma hemifrån några timmar och göra någonting annat. Vi åkte till Jönköping, gick på loppis, fikade, lekte på lekplats, åt mat och bara strosade omkring, jättehärligt!
j
På loppis fyndade jag den här lilla terrinen, eller vad man ska kalla den. Jag älskar den här färgen på porslin och dessutom tyckte jag att den var så söt i formen.
j

På hemvägen passade vi på att besöka Lustfyllt, min favoritbutik. För en trädgårdsälskare som mig var lyckan gjord när Lena hade fått hem boken Franske fornemmelser, uppföljaren till Franske stemninger. Jag har bara hunnit att bläddra lite i den än, men den verkar helt ljuvlig. Nu vill jag ännu mer att det ska bli vår så jag får börja greja i trädgården, sååå inspirerande!
k
Det här vackra kortet fick också följa med hem.
k
Hoppas att ni alla får en bra dag! Kramar Marie

69 kommentarer:

Anonym sa...

Sjekk ut denne siden:
www.fredholm.no

Dette er fra en nydelig hage i mitt nabolag på Østre Toten i Norge.

Hilsen interiør og hageinteressert dame i Norge.

Randi sa...

Lyckliga du! Jag får inte mitt ex av boken förrän i månadsskiftet! Har kollat runt och INGEN verkar ha den här i södra Skåne.

Terrinen är jätte-söt!
Kram Randi

pudelflicka sa...

Vad du är duktig på att fynda. Boken verkade så härlig så den måste jag nog köpa.
Kram Hedvig

Majas mammelucker sa...

Hej Marie!
Vilken mysig dag ni hade!
Man måste slita sig lite och inte bara jobba med huset ..
Roligt att hitta lite fina ting sådär när man inte tänkt sig..
Vad kul att du fick bibeln nr2 (inrednings bibeln...)Jag måste köpa den ...Ha en under bar dag!Kram Maria (läs och njut!)

Mamma Millan sa...

vilken vacker terrin du köpt!!

Tack för tipset... ska jag pröva, kanske det kan bli lite fina kuddar nu då!!

melodifestivalen i går var väl så där...blir nog bättre nästa helg!!

skön söndag!!

En Doft Av Danmark sa...

Låter som ni hade en härlig dag! Behövs verkligen ibland. Din terrin är sååå söt...vilken tur du hade!

Kram
Dorthe

beas barnslikheter sa...

Man behöver sådana där dagar då och då för att landa...man blir värsta husmusen annars ju. :-D

Terrinen var superfin, jag har letat efter något liknande, men bara funnit pyttesmå och inte riktigt i den stil jag tänkt mig. Du lyckas nosa reda på många fynd när du är ute du. :-)

Kram Bea

Peters projekt sa...

Åh, det låter härligt med en familjedag i staden vid Vättern! Man är nog skyldig sig själv en sådan dag/helg emellanåt för att inte tappa sugen när det gäller hemmapyssel. Verkar som att alla i familjen fick gjort nå´t kul.

Måste berömma dig för dina vackert tagna bilder. Förutom att innehållet alltid är fint, så är bilderna i all sin "enkelhet"* oerhört vackert arrangerade. Bilden med den nya danska boken är något alldeles extra ;)

*Kom att tänka på en bekant till oss som sa´: "Ja, ja, jag kan väl också lägga tre stenar i en skål med sand men det blir inte samma sak som när du gör det" med referens till hustrun. Jag kan inte heller få till det DÄR . . .

Här hemma funderar vi som bäst på om foder och dörrar i hallen skall vara råvita som väggarna eller kalkvita. Så´na bekymmer man kan ha ;)

Ha en fin avslutning på helgen! / Peter

birgi sa...

Vilket fint porslinsfynd! Och den där boken ... vill jag också haaa!!
:-)
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Guldkant På Livet sa...

Vilken ljuvlig terrin du har fyndat! Och fina bukett på bordet! Jaså, har du också fått lyckan att bli ägare till den mysiga boken! Ha en skön söndag & trevlig läsning! Mari.

Loppisliv sa...

En sån fin terrin du fick med dig hem...så vacker....och boken du köpt skulle jag också vilja ha...verkar vara ljuvlig inspiration i den....får nog se till att köpa den...Önskar dig en fortsatt härlig söndag..Kram Paula

Bara Gry sa...

Jättefin terrin! Och Lustfyllt verkar inte helt fel, inte ;-)

Men visst är det skönt att hitta på lite annat än interiör och pyssel? Tror det är viktigt att även om man har ett stort intresse för det, så gäller det att erkänna att livet har mycket annat att bjuda på också ,-)

Ha en skön avslutning på helgen!

Kram Gry

Under en vind sa...

Hallå!!

Vilken fin terrin!!! Jag blev ägare till en via tradera häromdagen och väntar nu ivrigt på den! Hoppa att den håller i posthanteringen.....

Boken ser mysig ut! Hoppas att du haft en helg då du hunnit njuta av den!

Här är det fullt upp i helgen! I fredags hade vi gäster här hemma och igårkväll var vi bortbjudna. På dan igår spacklades och slipades dotterns rum och taket rollades. Idag har taket krackelerat på flera ställen så det känns motigt....det beror på att det gamal spänntaket är målat med en annan sorts färg än den vi använder idag.....sambon reprarerar och jag tror att slutresultatet blir bra, men det tar längre tid! En liten hörna av alkoven är iallafall tapetserad så här långt.

Ha det gott, kram!

Under en vind sa...

....jösses vad man stavar illa ibland, bokstäverna gör som de vill över tangentbordet...hi hi...

lottens vita och gröna sa...

hej marie! gllar terrinen, verkligen fin form. jag ska ta ett besök på semestern till lustfylllt, det verkar vara en livsfarlig butik skulle min man säga....ha en god söndag! kram lotten

MiaMaria sa...

Vilket fynd!!!!!!
Låter som ni haft en härlig dag.

HA´en skön söndag!
Miamaria

Kristin sa...

Hej Marie! Vilken fin terrin! Och vad mysigt med en dag när man bara kopplar av och umgås och tar det lugnt!!! Man behöver det verkligen ibland.

Jag fick ju mitt ex av boken i veckan och den är verkligen härlig. Tänk om de kunde fortsätta ge ut en bok om året, jag skulle vara en trogen köpare! :-)

Jag har målat stolar i helgen. Kom på att jag kunde sätta dem uppe på Jonathans lekbänk i köket och sitta på en stol i jämte och då gick det ju utmärkt att få kladda med vit färg... (är man galen eller är man galen...)

Vi är friska allihopa, nu leker J med en kompis (= vila för mig) och S bygger på huset. Kunde nästan inte bli bättre, alla är nöjda! Skulle inte ha något större emot att få träffa bebisen snart bara, nu känns det verkligen som nedräkning.

Ha det fortsatt jättebra och så hörs vi!

Kram Kristin

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilken härlig lördag ni haft! Fyndat på loppis och köpt boken som jag väntat på lääänge nu! Beställde för längesedan men den har inte kommit ännu.
Ha en skön ny vecka!
Kram
nina

Stämningsfullt sa...

Vilken härlig dag ni hade!! det är verkligen viktigt med kvalitetstid för familjen :)
Fina fynd också!
Kram.

Fridhemspinglan sa...

Hittade också en terrin på loppis, och ställde in den i skåpet, i hopp om att min man inte skulle se den JUST DÅ.
Men det gjorde han ju!!!

'Kan du inte vara lite mer ointresserad, sådär som andra gubbar...?' undrade jag.

Men han ser direkt minsta lilla grej jag smyger hem med...

Men jag klagar inte, för han slipar golv idá, tra la la!

kram :)

Nämnkarls sa...

Vilken fin och inspirerade blogg med många roliga idéer.

Ha det bra A

LantlivsAnette sa...

Åhh du..vilken härlig utflykt..och speciellt då du fick åka till Lustfyllt..vet du..där hos Lena hänger ett vitt vägg skåp som jag har tingat..dom skulle skicka det i slutet av Januari..så jag väntar med spänning...vet du vilket jag menar..det har en massa krokar undertill och tre skåp hyllor upptill..och vitt såklart..
Kram Anette

LantlivsAnette sa...

Du har det på bild under dina kategorier favorit butiker..bild nr 16...visst är det fint !!
tjiinnggg

My Lovely Things sa...

åh..det låter som ni har haft det jätte mysigt..soppterrinen är jätte fin...och vad trevlig bukett du har arrangerat på bordet...

Vår är härligt..jag gillar att påta i trädgården med..har köpt fröer av min dotter..prova att sätta vita ranunkel lökar med till våren..bara inte de här äckliga mördarsniglarna funnits så hade det vart frid och fröjd att sätta vad man ville...har ni dessa slemmiga uslingar till sniglar?
Kram Anna

Sockersött sa...

Vilken mysig helg du har haft med din familj. Men du, soppterrinens former är ju jättefina. Snart kan man se vårtecken i trädgården, var hos mina föräldrara och såg äntligen några snödroppar. =)

Hoppas du får härlig läsning och njuter av bilderna i boken.

Kramar Kia

Randi sa...

Jeg har også kjøpt meg hageboken. Men ble veldig skuffet da jeg måtte gi nesten 550kr for den. Betalte jo bare 429 for den forrige:(

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken mysig dag ni haft, vad härligt! Jättesöt liten terrin du fyndat också :)

Kram Jes

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken mysig dag ni haft, vad härligt! Jättesöt liten terrin du fyndat också :)

Kram Jes

Millas hem sa...

Visst är såna dagar sköna,när man liksom bara är...dom borde vara flera tycker jag, men man prioriterar väl lite galet ibland.
Det andra är ju också så himla kul.

Boken tänker jag också köpa...vi har en stor trädgård så jag behöver många bra tips...
Sen vidarebefodra jag tipsen till maken...medans jag njuter i hängmattan *hihi*
Kram Camilla

Millas hem sa...

Visst är såna dagar sköna,när man liksom bara är...dom borde vara flera tycker jag, men man prioriterar väl lite galet ibland.
Det andra är ju också så himla kul.

Boken tänker jag också köpa...vi har en stor trädgård så jag behöver många bra tips...
Sen vidarebefodra jag tipsen till maken...medans jag njuter i hängmattan *hihi*
Kram Camilla

Millas hem sa...

Ursäkta mig...det hade räckt med en kommentar va?!
Camilla

Lilla Blanka sa...

Vad mysig utflykt ni verkar haft! Lustfyllt står ju högt upp på min lista för önskebutiker också, hoppas snart det blir ett besök där :)
Den där terrinen var jättefin, underbar gräddvit färg..!
Åhh Marie du har köpt den boken nu..? Jag vill också ha den, men har inte köpt den ännu...är den lika underbar som man hoppas..?
Stor kram vännen och ha en skön söndagkväll!
Mia

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Hej vännen!låter aldeles underbart och herregud vilken fin terrin!!du kan fynda du.kram

älskar sött sa...

Den köpte jag till mig själv i julklapp ti-hi....Tack för att du tittade åt mig vännen, jättegulligt! Låter härligt med en avslappnad dag med familjen...själv ligger jag i influensa med mina pojkar =( Är inne på en hel vecka nu...hoppas att det släpper snart! Många kramar Malin

Radhusdrömmar sa...

Vilka fina fynd du gjort!
Jag vill också ha den boken!

Kramar Johanna

Hannas form sa...

Hej vännen!

SÅ FINA SAKER!!!! Underbart att komma hit som vanligt...jag var tvungen att kika in hos dig efter en härlig helg i Romme(alpin)...har haft en härlig skidweekend med min familj...det var jätteskönt att komma bort ett tag!

KRAMMMM
Hanna

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej Marie!
Det låter som ni hade en härlig dag ute!

Tycker din "terrin" var superfin... Den skulle jag oxå ha köpt på stört...
Och boken sen då, den lär ju vara underbar. Har inte den andra men har bläddrat i , och det är ju så man blir sjuk! Ska bli spännande att se vad den ger dig för härlig inspiration!

Önskar dig en fin vecka!
Kram Hanna

envilsenloppa sa...

Ja man behöver verkligen komma hemifrån ibland , ni verkar ha haft en helt perfekt dag utifrån hela familjens behov !!
Härliga inköp gjorde du oxå , suktar som vanligt avundsjukt !!!
Kram/Lotta

Inredningsfanatiker sa...

Hejsan!
Det är bara lilla jag som är här och kikar runt på din vackra blogg! Ha en go söndagskväll!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

rost&rosor sa...

Vilka vackra saker du fyndat.Tycker din bukett med anemonerna i är så fin.kram Katta

Mitt hem är min borg sa...

Vilken mysig dag ni verkar ha haft..
Jag vill se mer från boken.. =) Den är väl ett måste antar jag, om den är som första boken..
Kortet och terrinen e oxå kanon fina..

Kram Linda

Frida sa...

Tack för tipsen! Dom ska jag kolla upp. Vilka fina saker du har fyndat.Vi har haft riktig vår i helgen har känts som om det vore april, härligt, men lite konstigt är det med.

Kram Frida

Lilla Ugglebo sa...

Å vad det låter som ni haft mysigt!!!
Den boken vill jag också lägga vantarna på....
Jätte fi n terin du fyndade..
Ha en ny härlig vecka!
Kram katarina

Karin A sa...

Vilka fin terrin du fick tag på. Härligt att komma bort ett slag. :) Den där boken står på min önskelista. Ha en fin vecka! Kram Karin

Hulda sa...

Boken ser helt herlig ut! Jeg gleder meg stort til å få den til bursdagen min, 4.mars. :) Den er bestilt, skal få den av AH. :) Søt terrin.

Benita sa...

Låter som om ni haft en helt underbar helg, mysigt!!
Visst är kortet fint, jag har ett precis lika dant *fniss*
Terrinen var verkligen söt. Å boken din ser intressant ut också :)

Ha en bra vecka!
Kram Benita

Jeanettes hus sa...

Marie,
Kan bara instämma med dig att det var en vacker terrin. Kul för dig att du hade en trevlig helg.
Jag väntar på att boken skall komma på ad libris då skall beställa den.
Alla vi bloggare kommer nog ha varsin så småningom.

Ha bra vecka kramisar Jeanette

Evelinas hus sa...

Vad avundsjuk jag blir både på boken och det underbara kortet, ja terrinen också för den delen :).
Ha en bra dag.
Kram Caroline

Fridhemspinglan sa...

Jag skulle gärna se mer badrumsbilder!!!

Kram
Ingela

"M" sa...

Då var vi i samma trakter i går..hihi...var i habo och ikea jönköping en sväng....å vilken fin bok...vil ha

Malin sa...

Låter som en helt underbar dag...och boken...du har redan fått tag i den...suck...jag förstår att jag "måste" ha den...
Håller med om att den lilla terrinen är jättesöt...

Kram från Malin

Moderncountry sa...

Å for en helt underbar dag! Klart det er herlig med en dag vekk fra huset. Og ikke noe er vel bedre enn å bruke dagen med en deilig fika, reise og besøk hos Lena. Som jeg lengter etter å få besøkt butikken hennes! Har sett såååå mye vakkert fra hennes butikk. Heldige deg som fikk med deg denne boken,den bare må jeg få tak..og din suppeterrin er så søt.


Ha en toppen uke Marie!

cicci sa...

Åh vilken härlig dag ni verkar ha haft! Det behövs verkligen ibland! Hade det kommit in mycket nyheter på Lustfyllt? Funderar på att ta mig en tur dit snart.
Kram Cicci

My Lovely Things sa...

nu får du kika in till mig så får du se vad jag gjorde med tipset av bilder från dig..
kram Anna

"M" sa...

Nyfiken i en strut va...hihi...jodå...det blir till att ta ut befintligt golv, dra om vattnet och lägga in nytt massivt trägolv.....så det blir rätt stor grej då...och skafferiet hamnar till vänster om fönstret i den hörnan....det ska svälja vad som finns i överskåpen och lite till hoppas jag....så vi får blåsa ut allt vad som finns, men ska ju använda stommarna som vi har...och nya bänkskivor och ugn och spishäll.....får se när det blir...känner jag h rätt så blir det väldigt snart...denna gång är han mer drivande än jag...hihi kram till er med ...mvh "M" och "V"

LantlivsAnette sa...

du..visst får du vara nyfiken och undra vart skåpet ska hänga..jag har en perfekt vägg i vardagsrummet..men jag törs knappt säga det..jag vill ju måla hela v-rummet o matsalen vit innan jag hänger upp det..fy tusan vad tokig man är..jag tänkte offra några semester dagar till det projektet,nu måste jag först få hallen klar...
Kram anette
p.s så du ska måla sovrums möblerna..du det ska jag också,för tyvärr så målade jag dom creme gula för två år sen...

Anna sa...

Vad härligt det låter med utflykt och loppisbesök! Den där vackra gräddvita terrinen var verkligen ett fynd! Såå ljuvligt vacker! Och boken! Den vill jag med ha! Verkar ju underbar! Måste nog skaffa den snart:)

Kram
:)Anna

SEASIDE LIVING sa...

Ni verkar ha haft en härlig helg med mysig utflykt. Känner precis som du, ibland måste man hitta på något annat än bara vara hemma och fixa. Men det blir ju lätt så när man bara har helgerna. Det blir bättre nu när vi går mot ljusare tider, det blir liksom lättare att fixa och greja även på kvällarna!

Ha en fin vecka Marie!
Kramar i massor till dig!

etthusivitt sa...

Underbart söt terrin! Och lyckliga du som har den boken... Måste ha sen när plånboken blir lite tjockare. Jag kikade in på Lustfyllts bilder, de är bara så underbara, vill också åka dit! Oj, du väckte inte alls några ha begär hos mig... ;-). Ha en trevlig vecka! Kram, Anette

Goa sa...

Låter som en härlig dag...mysigt!
Jag ville bara njuta lite, tillsammans med en kopp kaffe...och då hamnar jag här..:)
Önskar dig en superduper vecka!
Kraaam...

Bara Gry sa...

Tack Marie, för din jättegoa kommentar hos mig. Jag blev såå glad;-)

Kram Gry

Petunia sa...

Så mange fine bilder du har på bloggen din!

Jema sa...

Att gå på loppis är ALDRIG fel :)

Angående den danska boken så har jag inte ens den 1:a...ÄN !!!

:)

Riitta sa...

Hej!
Vilken underbart och inspirerade blogg du har med många fina bilder.
Och lyckliga du som har den boken.
Den vill jag med ha.

Hälsningar från Finland,
Riitta

Linneagården sa...

Hej Vännen!
Tur att loppisar finns, eller hur!?
Tack för snälla ord.
Kram & Godnatt /madelene

MormorRuthsAnn sa...

Oj vad du har fått många kommentarer!! Vad jag gläds åt dig att du och familjen hade en härlig dag. Ja, sånt där gör man kanske för sällan men när man väl gör det så är det mysigt. Antar att denna boken är lika underbar som den första...den får nog inhandlas snart.

Vilket jobb ni har lagt ner på ert hus...helt otroligt, synd det där med golven..men kul nu när ni har vackra trägolv (som kanske blir vita snart ;). Hoppas inte våra ser ut så som era gjorde...

Klänningarna köptes för runt 130:-/ styck. Hon jag köpte dem av hade säkert 50-tal stycken och nu kommer jag inte ihåg så bra men en del av dem var äkta silke och en del var i kasmirull - handgjorda i Peru. Kunde köpt fler men det var andra saker som lockade också och nå´nstans får man dra gränsen...trots loppis!!

Stor kram, vi hörs
Ann

Vanilla dreams and humblebees sa...

Men se där... blåbärsris i vasen! Vi var ute i skogen flera timmar i går och plockade blåbärsris och björkris och lite annat härligt vårpynt! Det var så varmt att vi utan att frysa det minsta hade piknick bland mossiga stenar med varm choklad och skinksmörgåsar.

Nöjda som sjutton tågade vi hem med famnarna fulla av skog... :)

Kramar från Jenny
--<-@

spetsar och änglar sa...

Det lät som en härlig dag med familj och fynd!:)
Skulle också vilja ha den boken,verkar vara så härligt inspirerande.Ha en härlig dag/Kram Heléne

Design by E sa...

Hej Marie!!
Vilken underbar sida vacker och inspirerande..jag har precis börjat blogga såååå kuuul..men man fastnar alldeles för länge framför datorn..fina fynd du gjort,,jag älskar auktioner o loppisar,,man kan verkligen hitta kanon grejor bara man tar sig tiiiid..trevlig söndag!! kram Elizabetth från västergötland oxå...