fredag 8 februari 2008

Trevlig helg!

Vet ni vad? Jag som har avskytt allt vad symaskiner heter under alla år börjar faktiskt tycka att det är ganska kul att sy! Igår kväll hade jag inte ens tid att blogga för jag var helt uppslukad av symaskinen, hihi.
j
Det jag hade tänkt att sy från början var varsin pyjamaspåse till barnen. Båda påsarna har fått en bild som mamma har ritat.
j
Men sen hade jag så kul så det blev en liten påse till badrummet också. Perfekt att ha en massa småsaker i som annars bara ligger och skräpar lite överallt.
j
Sen blev det en kudde också att ha i fåtöljen i vardagsrummet. Nu tror jag dock att jag har fått nog av att sy på ett tag. Jag har en förmåga att stöka till det så otroligt när jag håller på och pysslar så matsalsbordet och dess omgivning ser ut som en smärre soptipp. Klarar inte av att ha det så mer nu utan nu får symaskinen flytta hem till mamma igen.
j
Med en bild på min blommande scilla vill jag önska er alla en riktigt härlig helg! Kramar Marie

58 kommentarer:

Lille meg sa...

Hei! Dette er en ny blogg for meg, som jeg kom over tilfeldig.
Tenk at du som ikke har likt å sy, plutselig har startet med det!
Da ser jeg at det går an. Jeg liker heller ikke å sy, er ikke venn med symaskinen.
Jeg har ikke sett fjennom hele bloggen din, men jeg kan se at du har veldig mye fint.
Jeg kommer nok tilbake på besøk her senere også, for å se hvordan det går med oppussingen av huset.
God helg!

Lillafruluva sa...

Vad duktig du är och det är alltid roligt att se inspirerande bilder!
Trevlig helg!!

My Lovely Things sa...

åh..nu blev jag nostaligisk...den första bilden påminnde om min barndom....såna fina bilder älskade jag att måla....

Otroligt fina bilder...du har fixat kuddarna med.....jag har letat och letat i cyberdjungeln....har du nått tips var jag kan hitta såna trevliga bilder....

Är på jobbet men har lite rast..passar på att kika in till dig då.....

kram Anna

pudelflicka sa...

Vad roligt att du också inte tyckte om att sy på skolan. Jag fick slippa sy och ritade i stället men när jag fick barn började jag göra tavlor i tyg och inredde barnkammare. Allt har sin tid !
Har fotograferat Ranunkler denna veckan men inte fått så bra bilder så jag får prova igen. Blomman är en av dom vackraste jag vet.
Kram Hedvig

Bara Gry sa...

Jisses vad fina grejer du har sytt!! Älskar påsarna med din mammas teckningar....

Du, jag känner igen mig... Jag skräpar också nåt så otroligt när jag syr och pysslar. Blir ett jättejobb att plocka ordning efteråt, hi,hi...Sen har jag en tendens att bli lite manisk; om jag syr så göra jag bara det, om jag läser gör jag bara det- och när jag bloggar så- ja, då gör jag bara det, ha,ha...

Ha en skön helg!

Kram Gry

Ann-Catrin / finthemma sa...

Du är en person jag blir så himla imponerad av... du kan så himla mycket... vips så syr du det mest fantastiska och personliga påsar!!!
Och tack gulliga du för så fin kommetar inne hos mig... förstår att vi är många som delar samma våndor!!
Diu ska veta att det värmde ända in i själen!!
Kramar A-C

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så mycket fint du har sytt!
Underbar kudde!
Hoppas du får en trevlig helg.
Kram!

Sockersött sa...

Hej Marie! Vad duktig du är på att sy. Kudde är jättefin, önskar att den vore min =)

Den sista bilden på din scilla, hur har du fått krukan att se så snyggt sliten ut? eller är det en gammal kruka ?

Trevlig helg.

Kramar Kia

SKATAN sa...

När jag se vad du gör inser jag att jag måste lämna in symaskinen på rep så att också jag kan gasa igång och sy lite : )

Häftiga pyjamaspåsar!

Kram.

Nostalgi och romantik sa...

Oj så mycket du har gjort! Ja visst blir det rörigt när man håller på med något...och man springer omkring och lägger saker överallt! Men det blev ju jättefint alla dina syprojekt!
Kram
Marie

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Vad otroligt duktig din mamma var på att måla!! Och du på att sy!!

Vad använde du när du tryckte över på tyget? Scannade du ut det på stryk på papper?

Susanne

Millas hem sa...

Tevlig helg på dig oxå!
Vad flitig du är alltså..och himla duktig...det visar ju resultatet!
Härliga bilder...ser så charmiga och oengagerade ut på något sätt.
Det är en konst tycker jag...som du verkligen lyckas med!
Tycker det är så kul att titta in här!
Kram Camilla

Randi sa...

Pyjamaspåsarna är helt bedårande!
Lyckliga du som har en så duktig mamma!
Ja, visst - du är ju också duktig förstås som plockar fram maskinen och syr. Jag drar mig också för det - just för att det blir så himla skräpigt när jag håller på. Så mycket roligare det ska vara om man hade någon som gick bakom hela tiden och plockade reda på allt man strulade till. Men ack ....
Kram Randi

Lilla Blanka sa...

Åh vad fint du har sytt, och vad MYCKET du har sytt!
Pyjamaspåsarna är jättegulliga och påsen till badrummet va ju en jättesmart idé...den norpar jag gärna om jag får :)Man får så mycket inspiration och tips när man ser nån som gjort nåt fint så nu skall jag försöka sy lite i helgen jag med hihi.
Din krona som sitter i den gamla krukan är UNDERBAR...fint när den är sådär vit-nött som jag gillar såå mycket..Är den från Danmark eller var har du hittat den?
Tack snälla Marie för att du bryr dig *kram* Ja man är verkligen orolig när ens barn är sjuka...han har varit sjuk nu i 2 v och de vet fortfarande inte vad det är för fel, så nu snurrar tankarna skall jag säga..usch..Jag hoppas att det blir bra snart med honom..
Kram och ha en bra helg!
Mia

Designe sa...

Himmel va duktig du är på att sy och pyssla!...Barnpåsarna blev ju jättesöta och för att inte tala om badrumspåsen! En sån borde man sy..för man har ju så mycket krafs som ligger i badrumsskåpet som stökar till. Åh, har du en scilla redan..har du satt den själv?
Ha en fin helg! Kram :)

Designe sa...

just ja...kudden var ju superfin oxå! :)

lottens vita och gröna sa...

hallå där marie! JAG ÄR GRYMT IMPONERAD!att sy för mig är nåt som tar sååååå emot, men jag är sugen, har köpt strykapåbilder och vill sy en påse...får ta mig själv i hampan! krukuppsättningen med scilla är otroligt vackert! kram lotten

Kristin sa...

Hej hej Marie! Söta påsar att lägga pyjamasarna i! :-) Det verkar då inte som du inte är så bra på att sy, du gör ju jättefina saker hela tiden!

Otroligt vacker helgbild med scillan, madonnan och den härliga krukan med den slitna kronan! FIIIIIIINT!

Ha det så bra!
Kram Kristin

MiaMaria sa...

Du har varit så kreativ, såmycket fint du har sytt.
Och jag är en riktig skrotmaja när jag grejar annars är jag väldigt pedantisk av mig så det är himla jobbigt när man grejar och stökar ner....saknar ett pysselrum!
Då kan man i allafall stänga igen så man slipper se röran....

HA´en skön fredag!
Miamaria

linnea-maria sa...

Oj vad mycket fint du har sytt!
Har du pillat upp lökar ur jorden? Scilla som luktar så gott! Jag funderar på att ta upp lite lökar och försöka driva fram dem nästa vinter, det skulle väl vara något. /linnea-maria

SEASIDE LIVING sa...

Så fina påsar du sytt! Jag skäms när jag läser alla som syr så mycket fint här och där... Köpte ju en symaskin i höstas och jag har inte provat den ännu... *rodnar* Men snart faller kanske andan på! :)

Dina blommande scillor är verkligen ljuvliga! Alla små vårtecken är underbara. Ute i vår trädgård så blommar både vintergäck och snödroppar!

Ha en riktigt skön helg!
Stor kram från Jenny

Nygammalt sa...

Vet du en sak? Jag tror att du är ämnad till att sy! Du är sååå duktig! Vilka grejer du gör. Din mammas fina bilder har verkligen kommit till användning. fint.

kram och trevlig helg!

Jenny sa...

Superfina grejer du har sytt!
Ha en mysig helg!
Kram
Jenny

"M" sa...

Vad du kan, påsarna är jättesöta...ch kudden skitsnygg om man får uttrycka sej så....ha en trevlig helg...kram

Nicolinas boning sa...

Åh vad mycket fint du visar!
Jag älskar ditt badrumsskåp...och din mammas alla kort...härligt att ha kvar såna minnen!
Jag måste titta igenom inläggen en gång till...
Kramar/Birgitta

Majas mammelucker sa...

Hej Marie!
Göta petter!! vad du grejar..
Jättefina påsar och jättefin kudde (vill oxå ha!!)Jag tror att vi har likadan Madonna, visst är dom fina..
Ja,ha är bakar jag pizza till familjen det ska bli gott..sen blir det Lets dance..får jag lov till en dans!!
Brukar du se det?
Ha en skön fredags kväll!!
Kram Maria

Mysiga lantliga ting sa...

Jadu, inte kan man då tro att du inte gillar att sy!!! Jättefint blev det alltihop.
Ha en trevlig helg.
Kram Johanna.

marie sa...

Du är ju superduktig på att sy och så fina saker du gjort! Jag har inte kommenterat på ett tag då jag har ganska mycket annat som måste göras men det blir längre fram sen...
Tycker du har fått till det så fint överallt och förstår inte hur du hinner allt!!! Jag ska måla nu i badrummet ikväll när lilla P.sover!! På dagarna är det bara passning och bassning som gäller,hihi!! Stor kram

Karoline sa...

du er jo kjempeflink så masse fint. kjket med pysjpose med bilde fra mormor. og puten- helt nydelig!!!
ha en herlig helg!

Hulda sa...

Hei Marie! Så fine ting du har sydd, likte både pysjposer, badpose og den fine puten. Jeg roter også når jeg holder på med søm og andre hobbyting, hehe, det følger liksom med. :) Så fin cilla du har, lurt å plante noen løker inne i en krukke, da kommer den jo raskere opp enn ute.

Har linket til bloggen din i innlegget mitt i dag. :)

Frida sa...

Vilka fina saker du har sytt!
Jag undrar var du har köpt bilderna som du har dekorerat kudden och påsen med? Har inte hittat några fast jag har sökt på Internet och letat i inredningsaffärer.

Jes/Vita villa vila sa...

Å Marie, du kanske ger mig hopp ;) Jag avskyr nämligen att sy jag med ...eller det hela hänger väl på att jag inte kan ordentligt, men det kanske kan ändras ;) ?

JÄTTEFINA påsar o kudde & allt! Vad duktigt av dig och vad härligt att mormors teckningar kommer igen här med :)

Önskar dig en finfin helg,
Kram Jes

Grindelunda sa...

Hittade hit via Linneagården. Fina tygåsar och kuddar du sytt. Samt stämningsfulla och inspirerande bilder. Återkommer gärna, ha en skön helg! Mvh Gunilla

Guldkant På Livet sa...

Gud va du är driftig, kreativ och duktig, allt du gör blir såå snyggt! Vilka gulliga påsar med din mammas bilder och din påse är ljuvlig! Fin kudde och inspirerande bilder överlag, tack för din rara kommentar och trevlig helg! Mari.

Vanilla dreams and humblebees sa...

ja jag blir ju inte precis förvånad! Allt du tar i förvandlas till dom mest underbara ting!!! Kudden och påsarna är ljuvliga!

Tror inte att jag kommer hinna med pyssel i helgen... har fullbokat schema... dök upp nya grejer nu ikväll. Snyft.. får satsa på nästa helg istället!

Kramar från lilla mig!

Jenny

Carina sa...

Oj, vilka fina pyjamaspåsar du har sytt. Din mamma målar ju helt fantastiskt. Och kudden och påsen är ju alldeles underbara! Blir sugen på att prova sy igen. Blev osams med symaskinen för drygt 20 år sen och sen dess har jag inte rört den... Ha en mysig helg!
Kram, Carina

envilsenloppa sa...

Underbara saker har du minsann fixat till trots symaskinsmotstånd , jag sitter som vanlig och avundas dina alster !!! Jag undrar om det är så att du har begåvats med fler timmar på ditt dygn än vi andra , för hur hinner du !?!
Du har en Utmärkelse att hämta inne hos mej , för du är så himlans bra !!!
Trevlig helg !
Kram/Lotta

Tonje sa...

wow så flink du har vært til å sy...den puten og den posen til badet var bare kjempe nydelig!!!

De pysjamasposene ble jo kjempe flotte med tegningene som din mor har lagd=)

Ha en fin helg=)

MormorRuthsAnn sa...

Ååhh, vilken underbar kruka med scilla i, sådär riktigt härligt sliten. Oj, vilken energi du har!! Du har ju två små...hur hinner du...leker de lydigt i sina rum ;) Kom just på att du berättade när vi sågs att din stora flicka har inte direkt ställt till det i affärer och så...medan du har fått ett litet mer livligt andra barn, är det fortfarande så?

Tack för ditt härligt långa inlägg, blir lycklig när det kommer inlägg från dig. Men måste fråga hur du hinner med att lägga in inlägg till så många. Har du nå´t knep...annars kan man ju sitta uppe hela nätterna och ge kommentarer.

Vad speciellt det där med tapeterna och att vi nästan har samma historia.

Tack för tipset om schabloner,
skall ge mig på detta nån gång snart...

Och stort tack för kommentaren kring konsolerna, ja de kommer få vit färg på sig i helgen, måste bara ordna en hylla som vi skall åka och köpa på ett Sågeri i närheten (då får vi den så bred och tjock vi vill ha den).

Har varit inne på Lustfyllts nätsida...mycket fint där.
Ha det så mysigt i helgen med IKEA, Lustfyllt och säkert lite andra butiker.
Kram Ann

My Lovely Things sa...

tack så mycket ...för svaret på min fråga....

kram anna

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Åhh såå fint du gör jag skulle också vilja pyssla med lite bilder och sy kuddar etc.. Din fina trådhylla har jag letat efter i 1 år men ej lyckats finna ,jättefin jag såg den nämligen i Madam Stoltz katalog förra hösten (det var meniningen att vi skulle öppna en gårdsbutik hade klart med alla leverantörer men min son blev sjuk). mvh Maria Villa Nyhem d.s vet du någon som säljer sånna får du gärna tipsa mig

Radhusdrömmar sa...

Vad duktig du är, påsarna blev jättefina :-)

Gillar din hylla i badrummet!

Ha en fortsatt bra helg!

Kram Johanna

Dubbelörnen sa...

Härligt när det äntligen lossnat med symaskineriet *skrattar*. Tror nog tyvärr att jag aldrig någonsin kommer så långt som du. Här står maskinen i ett hörn i kallvinden o samlar damm ;).

Kramar

Annika sa...

Vilken inspirerande blogg du har! Jag fick lust att sy för första gången på länge! Och vilka superfina vimplar du har gjort! Din mamma är en riktig konstnär - så mysigt att en del bilder föreställer dig och din bror! Hoppas att du får en fin lördag! Kram

Inredningsfanatiker sa...

Hejsan Vännen!
Wow så fint du gjort! Jag bara älskar den kudden!
Vill bara önska er en go Lördag!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

En Doft Av Danmark sa...

Suck...vilken kudde du har gjort Marie! Helt underbar är den!

Kram
Dorthe

beas barnslikheter sa...

Om jag vore din mamma skulle jag låta dig behålla symaskinen - tänk vad kreativ du är och vad mycket du skulle kunna skapa med den om du bara hade den lättillgänlig. Önska dig en i födelsedagspresent vetja. :-)

Kram Bea

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilka härligheter du sytt ihop! Jättefint! Jättekul att sy, men som sagt det är lite bök runtomkring.
Ha en härlig helg!
kramiz
nina

Veronica sa...

Åhh så fint, speciellt kudden med bilderna på helt ljuvlig! ha en trevlig helg!! Kram Veronica

Ninnis hus sa...

Fina påsar och kudden var riktigt fin! Jag älskar att sy, det är bara det att tiden inte riktigt räcker till... Som jag tidigare skrivit tycker jag gardinerna inne i ert badrum var mycket fina. Sen jag såg dem har jag gått och funderat på att sy något liknande. Kanske blir det snart..
Kram!

Mamma Millan sa...

Ojojoj..här har man varit flitig såå!!! Fina pyjamas påsar du sytt...o de med gammeldags motiv!!

Just köpt sådana sryk på papper till datan, men hittar inga gammeldagsa bilder på nätet.

hur söker man ???
Har du nåt tips på bra sökord!!

trevlig lördag!!

Lilla Ugglebo sa...

Men jösses va duktig du vart!!!
Har inte kommit till skott och sytt några påsar ännu men det får nog ta och bli några!!

Du den där scilla...hette den så??
Har jag aldrig hört talas om förut....fin var den i alla fall!!

Madonnan där bredvid är också strålande vacker!
ha en härlig söndag!
Kram Katarina

Vårt lilla hem sa...

Såå fina påsar du sytt!! Och vilken underbar kudde!! Roligt att ha så fina bilder som din mamma gjort på pyjmaspåsarna!
Du är ju ett riktigt syproffs! :)

Kram! Jenny

Moderncountry sa...

Hahaha, det høres nesten ut som meg! Her blir det også ganske så kaotisk så fort jeg går i gang. Men endelig har jeg fått strykebrettet inn på rommet så jeg slipper å dra alle tråer rundt gjennom hele huset.
Du har jo vært utrolig kreativ og ikke minst dyktig da. Så flott som alt har blitt!! Den siste puta var såå vakker! Nydelig kant med blonder :)

Håper du har hatt en fin Lørdag. Vi har hatt rene våren her i dag. Bare sol og varme. Ja vi fikk tatt en koselig fika på terassen, herlig!
Ha en fin Søndag i morgen Marie!
Klem fra Aina

Sussie sa...

Hej..jättefin blogg o va fin hyllan är..mycket fina bilder..Kram.Sussie

Galleri M&B sa...

Ibland behövs det sådana dagar också...:O) Jag är ganska ny här i bloggvärlden, alltså med egen blogg, har dock läst runt mycket och inspirerats. Du har en jättehärlig sida med såå fina bilder!!

Jema sa...

Vilket papper använder du till att skriva ut stykbilderna ? Jag måste ju också göra kuddar nu...

;)

Connie Maureèn sa...

så flink du er til ikke å ha sydd før :D hvor har du funnet de gammeldagse bildene forresten?