onsdag 6 februari 2008

Vimpel

Jag har en mamma som är jätteduktig på att rita och måla, hon har gjort en hel del vykort bl.a. genom åren. Som barn var det toppen, jag behövde aldrig någon målarbok, det var bara att be mamma rita det man ville ha.
j
Häromdagen åkte jag hem till mamma och lånade alla hennes bilder, kan ju säga att det är några stycken!!!!!!!! Jag hade fått för mig att jag skulle använda mig av hennes bilder till Lilla V:s rum. Här ovanför ser ni dem jag valde ut till just det här lilla projektet.
j
Storasyster E har en vimpel på sitt rum, nu tyckte jag att även lillasyster skulle få en. Tryckte mammas bilder på några av vimplarna och hennes namn på de andra, så nu vet ni vad lilla V heter.( Det är jättesvårt att fota idag för vädret är helt grått och regnigt, men om ni förstorar bilden så tror jag trycken syns bättre.)
j
Det roliga med många utav bilderna som mamma har ritat är att det ofta är jag, min bror och våra kompisar som är avbildade, dock inte porträttlikt alla gånger. Inspirationen har hon hämtat från fotoalbumen. Ska kanske tillägga att nuförtiden ritar hon nästan ingenting, de här teckningarna är av äldre datum, nu jobbar hon med något helt annat.
jb
Den här bilden finns som foto, det är jag i vitsippsbacken när jag var liten.
h
Jag håller på att försöka sy några mer saker, kanske får ni se dem längre fram i veckan. Annars har jag precis som många andra bloggare drabbats av äggfeber, hihi. Igår rotade jag fram en hel hög med färgglada ägg som nu håller på att få ett annat utseende, jätteroligt pyssel.
j
Ha en bra dag och tack snälla ni för alla supergulliga kommentarer om badrumsskåpet! Kramar Marie

65 kommentarer:

Hulda sa...

Så utrolig flink moren din er å tegne og male! Det minner meg litt om morfaren min, han malte meg da jeg var liten. Koselig å ha det maleriet.

Vimplene ble så fine! Du har nok arvet mye av din mamma. :)

Nostalgi och romantik sa...

Ojjj! Så fiint! Gud vilken duktig mamma du har! När jag tittar på bilderna får jag en känsla av Bullerbybarnen osv. Det ser ut som de teckningar som Ilon Wikland gjorde på många böcker!
Så nu förstår jag var du fått din konstnärliga ådra ifrån!!!
Vimpeln blev ju jättefin, och lilla Vera är väl glad åt den kan jag förstå!
Kram
Marie
Psst! Hälsa din mamma att hon borde börja teckna igen!!!

Evelinas hus sa...

Ojoj vad duktig din mamma är på att teckna. Jättefin vimpel du har gjort. Jag gissade faktiskt på att det var Vera hon hette, gulligt namn.
Ha en bra onsdag.
Kram Caroline

Vintage and Romantica sa...

Hej!
Jag har en blog blessing till dig att hämta hos mig.
Kram Caroline -<@

Randi sa...

Vilken skatt du nu kan ösa ur.
Din mammas bilder skapar verkligen en speciell nostalgisk stämning åt rummet!
Kram Randi

Under en vind sa...

Wow, vilken underbar idé!!!! Här råder lite vimpeldille just nu, dottern har ju fått och sonen har en på beställning.....

Så mysigt att bevara din mammas bilder på detta sätt! Hon är verkligen duktig! Har ju sett henens fina bakverk innan också i lekstugan!

I eftermiddag ska vi nog ge oss ut för lite tapetjakt till dottern....vi måste ju beställa dem för det går inte börja innan allt material finns hemma. Nu på förmiddagen har jag plockat plockat och plockat, det kan man aldrig göra för mycket!

Visst ska det bli kul med bloggträffen! Hoppas vi får en mysig dag!

Ha det gott, vi ses!

Kramis kramis!

Lilla Blanka sa...

Vad roligt att kunna använda sig av sin mammas fina bilder..! Vimpeln är jättesöt...
Jaså Marie du har rotat fram ägg du också hihi, äggfebern tar över strutfebern kanske hihi :)
Skall bli spännande att se dina ägg sen!
Har du förresten pratat med Sara om bloggträffen framöver? Jag tyckte det lät jättekul o har redan "preliminärbokat" den dagen/helgen för BLOGG-meeting :)
Kram
Mia

Vanilla dreams and humblebees sa...

Vilken duktig mamma och vilken smart och lika duktig dotter! Bra idé! Fint blev det också! :)

Kramar från Jenny
--<-@

MiaMaria sa...

Men vilken lycka... din mamma är så duktig...och att bilderna förseställer någon i familjen är ju så sött!

HA´en bra dag!
Miamaria

pudelflicka sa...

Vad du är kreativ ! Fantastisk att du tar till vara på din mammas underbara ritningar.
Kram Hedvig

Goa sa...

WOW...verkligen imponerande! SÅ duktig hon är din mamma...du har alltså lätt någon att brås på, när det gäller all din kreativitet..:)
Helt underbar vimpel...en sån rolig idé!!
Ha en mysdag med massa kramar från mig!

Ljuva ro sa...

Åh va fin, roligt med nåt så personligt! Jag gillar verkligen Vera, finns högt upp på min lista över tjejnamn... om vi nu skulle få en tjej nån gång! Jättefint!

Stämningsfullt sa...

Men åh så fint!
Jättevackra bilder och vimpeln blev ju jättefin och personlig!
tänk att man kan vara så duktig på att rita :)
kram!

My Lovely Things sa...

Hej!
Din mamma är ju otroligt duktigt på att måla/teckna...
Vad fint du gjorde med vimpeln...
ja det där med påskägg är ju alltid trevligt..jag har slängt våra....för skicka bud med mamsen när hon ska till gekås...
kram Anna

MormorRuthsAnn sa...

Din mamma kommer att bli stolt när hon ser sina alster där i sina barnbarns rum. Jättefint!!

Är det Sandbergs tapet? Funderade på denna länge men sen blev det Sandbergs Elliot (lustigt att den heter samma som sonen). Visst är deras tapeter vackra!
Idag har jag också tänkt att vara lite kreativ...skall väl inte avslöja det ännu men har ändå en fråga...har du något tips på hur man skriver på väggar på enklaste sätt eller har du köpt färdiga schabloner?
Kram Ann

Kristin sa...

Hej Marie! Där är svaret, du har alltså medfödda talanger för det här med dekoration och kreativt skapande! Inte underligt att allt du gör blir så fint! :-)

Jättekul med gamla bilder, och särskilt roligt att det är din mamma som ritat och att det är du och dina syskon som är på bilderna... måste kännas som en värdefull skatt att föra vidare till V & E.

Själv är jag helt slut nu. J har öroninflammation och idag fick han äntligen penicillin (han har bara blivit sämre och sämre sedan i söndags). Vi har knappt sovit något sedan i söndags då han varit så dålig. Och jag som redan är trött och sover dåligt... ja... du kan ju tänka ut hur himla käck jag känner mig. Nu hoppas jag att det vänder när Kåvepeninet verkar. Hoppas bara jag och S slipper få detta också, vi har än så länge bara vanliga förkylningar. I höstas hade jag en öroninflammation som krävde två penicillinkurer innan jag blev frisk. 6 v tog det totalt. En sådan pärs orkar jag inte med nu på nedräkningen, puh.

Ha det jättebra Marie!!!!

PS: Nämnde ert badrumsskåp för min man som inte uttryckte någon omedelbar förtjusning i att få ett sådant projekt på halsen också. Men det var fint, och jag kommer ha det i åtanke för framtiden om vi behöver något litet skåp någonstans!

Fridhemspinglan sa...

Hon borde börja rita igen, med barnbarnen!

Ingela :)

lottens vita och gröna sa...

vad jättefint att göra en vimpel av din mammas teckningar, det är nästan rörande, hon kommer att bli såå stolt att se att teckningarna får leva vidare och att dina barn nu får ta del av dessa. underbar tapet! kram lotten

älskar sött sa...

Men så fiffigt! Helt ljuvligt...=) Så kul att ens mor har målat dem och att ni är avbildade! Snacka om att hon kan måla..helt fantastiskt bra! Tack för dina fina kommentarer och för att du kollar stället åt mig! Puss på dig och tack för att du finns =) kramisar Malin

SEASIDE LIVING sa...

Å vad duktig din mamma är och så kul att bevara hennes alster genom vimplarna. Verkligen en toppenbra idé! Vilket alla dina idéer är förresten... :)

Tänk att det är bloggträff på gång igen, hoppas att vi då får träffas, ser verkligen fram emot det!!!

Må så gott! Kramar Jenny

Karoline sa...

det der var rett og slett bare helt fantastik!!!! nydelig og enormt koselig!!!!! blir helt satt ut av sånne herliog skjønne ideer!!! nydelig rom kan jeg se....vil gjerne se mere av det...;) hint, hint...;) elsker barneinteriør!
ha det bra, kommer snart igjen:)
klem fra Karoline
ps. pent navn!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilka fantastiska konstnärer ni är i familjen! Så mycket fint! Det känns som om jag också börjar bli lite "äggasjuk" men än så finns det bara i huvudet:D
Ha en skön kväll!
kram
nina

Designe sa...

Ojojoj, va duktig hon är på att teckna! Så fint det blev med bilderna på vimpeln och fint att sätta bokstäverna så som du gjort oxå! Härligt med lite färg på det vita! Du är så pysslig!..det har du säkert ärvt från din mamma!..ser fram emot dina hemgjorda ägg! Kram :)

Dubbelörnen sa...

Blir helt betagen av din mammas bilder!!! Ilon wikland o o Astrid Lindgren är den första tanke jag får... Helt fantastiska!!

Vilken skatt du har hos dig, hoppas verkligen hon återupptar sitt tecknande igen för vilken begåvning hon har...

Kramar

Nettan sa...

Va underbar den blev, både gammalt & samtidigt nytt i en fin kombination....
Din mor tecknade jättefint ju !
Du har nog ärvt lite av din mammas talang...
Kram Nettan

My little Home sa...

Vilka underbara och fantastiska bilder din mamma målat!! Blev helt betagen i teckningarna som är så välgjorda och detaljrika. Tänk en sådan bra idé att göra vimplar med bilderna såsom du gjort, så fint!!

Äggfeber ja.... jag börjar också känna att det kliar i fingrarna att göra om lite gamla påskägg:-) Vet bara inte var jag lagt äggen just nu... de är som uppslukade av jorden och jag börjar undra om jag kanske slängt dem... Där ser man att förr eller senare kommer det mesta till användning!!

Måste även passa på att tala om att jag blev djupt impad av ert nya egenhändigt fixade badrumsskåp!! Supersnyggt!!

Kram

Ann-Catrin / finthemma sa...

du slutar aldrig att överraska!!
jag sitter här och gapar bara.. du är för duktig och påhittig!!
Tänk vad roligt att ha sin mammas så fina teckningar förevigade så där fint!!
sanslöst!!
Kramar A-C

beas barnslikheter sa...

Vilken underbart begåvad mamma du har. Härligt!

Kram Bea

Radhusdrömmar sa...

Oj vad fint!
Vilken duktig mamma du har och vad duktig du är på att fixa en sånt fin vimpel.
Blir ju extra personligt med dessa bilder. Kul!

Kram Johanna

Bara Gry sa...

Åh, om jag var så duktig att rita och måla så skulle jag inte göra något annat.....Saknar hon det inte? Helt otroligt va fina kort hon har skapat! Sinnet för det vackra vet vi vart kommer ifrån nu;-)

Tänk så mysigt för din dotter att ha en vimpel med tryck från mormors teckningar! Den måste ni spara väl!

Kram Gry

Änglahem sa...

Satt här och småfnissa för mig själv när jag läste början på ditt inlägg. Varför då? Jo, jag har tänkt på Vera när jag läst lilla V, vet inte varför men så har det vart.
Jättefin vimpel du gjort!! Vad mysigt med din mammas fina teckningar på den. Hon är så duktig så det är inte klokt! Har du inte visat ett porträtt på Vera som din mamma gjort? Har för mig det.....?

Kramar
Ulrika

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej Marie!
Vilken jättefin och kul vimpel det blev! Din mamma är verkligen bra på att rita måste jag säga... Helt fantastiskt! Roligt att se en skymt av dig där i vitsippsbacken, jag hade absolut fått för mig att du skulle vara blond, men det var tydligen fel! (Inget ont i den tanken måste jag dock påpeka...)

Dessutom så har din dotter ett jättegulligt namn! Så sött, och det kommer inte att vara tio st till i klassen med samma namn...

Tapeten är utsökt den med....

Ha det gott!
Kram Hanna

Bara Gry sa...

Lyckostar de barnen :-) Skulle önska jag fick gå där!

Kram Gry

Sockersött sa...

Fina bilder din mamma har gjort. Roligt att kunna använda dem på vimplarna. Lycka till med äggen.

Kramar Kia

Lilla Ugglebo sa...

Men du nu satte jag vattnet i halsen!!!
Vilken otroligt duktig mamma du har....hälsa henne det!!
Va jätte roligt att kunna göra något så speciellt till sitt barns rum!!
Vilket jätte gulligt namn på ditt lilla V....fniss.....har tänkt mig att hon helt enkelt heter
"LillaV" så i ett ord lixom......sött det med.....
Hoppas du visar mer pyssel snart så vi som inte hinner pyssla kan få suga i oss lite....
Kram Katarina

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Marie,
Ååååååå vad fint det blev med vimpeln och din mammas utomordentligt fina tackningar :) Så kul idé och vad mysigt att ta vara på det - minnen är det ju också! Härligt!

Kram Jes

Nygammalt sa...

Wow- vilka fantastiska bilder och vilken vimpel! Snacka om att ni är duktiga i familjen. Har inte vågat mig att stryka egna bilder ännu, är rädd för att det ska bli ojämna kanter.

Kramar från mig.

latara sa...

Om jag ordnar en burk med extra tid åt dig kanske du kan tänka dig att låna ut din tusenkonstnär till mamma ett tag? *ler* Är inte det en bra deal?

När man går bakåt i din blogg och tittar på alla häpnadsväckande vackra bilder från ditt hem, är det inte särskilt förvånande att din mamma är så konstnärlig. Visst har du fått hennes öga för detaljer i arv? Det måste vara så spännande att se vad dina barn i sin tur har för talanger!

Kram!

Karin

me and alice sa...

Nu ser jag var du ärvt din fina kreativitet från. Vad duktiga ni är båda två. Otroligt gulliga vimplar. Tänk vad kul för din dotter att hennes mormor tecknat av hennes mamma som liten. Åh om jag hade såna vimplar ändå...
kram Susanne

Vanilla dreams and humblebees sa...

Ska göra fågelbon i ris och flera kors till påskdukningen tänkte jag! Så härligt att påskpyssla lite.. ska fixa lite ägg också! Har ju fått så mkt inspiration av alla duktiga pysseltjejer!

Har haft min rosa ros period nu ett tag... nu blir det annat! :) Jag får såna där infall ibland.. då vill jag ha en massa rosa.. två veckor senare har jag tröttnat och vill inte ha en enda rosa ros eller pryl någonstans! hihi.. knäppt.. men men.. Nu vill jag ha påsk.. en vit och beige påsk! :)

Kramar från Jenny
--<-@

Vanilla dreams and humblebees sa...

Ska göra fågelbon i ris och flera kors till påskdukningen tänkte jag! Så härligt att påskpyssla lite.. ska fixa lite ägg också! Har ju fått så mkt inspiration av alla duktiga pysseltjejer!

Har haft min rosa ros period nu ett tag... nu blir det annat! :) Jag får såna där infall ibland.. då vill jag ha en massa rosa.. två veckor senare har jag tröttnat och vill inte ha en enda rosa ros eller pryl någonstans! hihi.. knäppt.. men men.. Nu vill jag ha påsk.. en vit och beige påsk! :)

Kramar från Jenny
--<-@

Loppisliv sa...

Vilka gulliga vimplar...och vad roligt när det är din mamma som ritat motiven........Sov så gott // Paula

Lilla Trollbacken sa...

Men så hittipåig du är, vimpeln blev jättefin. Vilken underbart duktig mamma du har.
Jasså du har börjat rota bland påsksakerna. Ja är man inrednings-intresserad infinner sig alla högtider tidigt hihi!!
Kram
Gabrielle

En Doft Av Danmark sa...

Oj så fint Marie! Nu ser man vad lilla V heter :-))

Kram
Dorthe

Guldkant På Livet sa...

Oj, oj sådan mamma sådan dotter... vilka konstverk dina mamma målat och kul idé att trycka dem på vimplarna, verkligen jätetsnyggt och samtidigt blev det ju unikt! Mari.

Annettenett sa...

For noen utrolig flotte vimpler!!! Din mamma (og du) er kjempeflinke!

Jennyshemochharmoni sa...

Helt otroligt duktig hon är din mamma och vilken fantastisk idé Marie! Jag gillar den verkligen! Den blir mer personlig också när du har något som din mamma gjort! Jättefint verkligen och otroligt inspirerande! KRAM

SEASIDE LIVING sa...

Vad kul att du också planerar att komma på bloggträffen! Ska verkligen bli så himla kul att träffa dig irl!

Tack för din omtanke kring min huvudvärk, mår äntligen mycket bättre idag!

Massor kramar till dig!

Mamma Millan sa...

Oj , vilken otroligt duktig mamma du har...o vilken bra ide att använda till din inredning, måste gjort din mor oerhört glad!!!

Vimplarna blev jätte söta!!

linnea-maria sa...

Oj vilka fina bilder. Dim mamma borde ha blivit barnboksillustratör. Det är synd att hon inte ritar längre. Men jag förstår henne. Jag målade mycket som tonåring men sedan jag blev vuxen nästan inget alls, gnistan saknas. /linnea-maria

SKATAN sa...

Hej och tack! Vet du att jag kom just precis från tryckeriet. Jag har skickat ett provtryck som jag får tillbaka i morgon. Det blir en hel del helgjobb men inte i stil med så som det nu har varit en tid. Nu skall jag åka hem till min dotter och se om hon känner igen mig :)

Jag blev jätteglad av att se din kommentar. Att du kom ihåg!

Kram.

Millas hem sa...

Hejsan! Förstår varifrån du fått pyssel-generna, din mamma kan hon!
Älskar den lilla prickiga vagnen oxå, randigt, rutigt och prickigt allt blir så fint med rött och vitt!
Hälsn/ Camilla

Linneagården sa...

Vilken konstnär din mamma är, jättefina. Dina vimplar är så snygga!
Det finns en mini liten utmaning till dig om du vill ha den. Kolla min blogg
Kramar /madelene

Majas mammelucker sa...

Hej Marie!
Sådan mor sådan dotter...
Otroligt fina vimplar..jätte fina bilder din mamma ritat,kul för din lilla tös att ha bilder som mormor har gjort.
Ha en super skön kväll!
Kram Maria

Benita sa...

Enormt fina kort du visar som din mor gjort. Jättefin vimpel du gjort, syns att din mors arvsanlag för att skapa finns i dig också :)
Sådan mor sådan dotter som sagt.

Ha en bra fredag!

Kram B

Mitt hem är min borg sa...

Din mor e helt makalöst duktig att måla.. Hälsa henne det.. Bilderna ser ju ut att vara tagna ur en underbar gammal barnbok.. Jag skulle oxå vilja kunna det..
Lilla V:s vimpel blev super fin..

Kram Linda!!

envilsenloppa sa...

Vilka underbara bilder din mamma gjort och vilket underbart sätt att återanvända dom på !!
Nu vet vi vem du har ärvt din kreativa ådra ifrån !!
Gillar den prickiga vagnen :-)
Kram/Lotta

Vårt lilla hem sa...

Åh en så söt vimpel du har gjort! Och så speciellt att din mamma har ritat de vackra bilderna! Hon teckar/tecknade verkligen fint :)

Fin tapet lilla V har i sitt rum! *gillar*

Ha en fin fredag imorgon!
Kram! Jenny

Jeanettes hus sa...

Säger bara en sak, äpplet faller inte långt från trädet.
Nu vet vi var du fått din inredningstalang ifrån.
Vilka vackra bilder din mamma målat.
Bara helt underbara.
Kul för lilla V att du gör så fint på hennes rum.

Hälsa mamma att hon är jätteduktig.
Kramisar Jeanette

Smultron på strå sa...

Vilken underbar vimpel, jag vill också ha en till min dotter men vet inte vem jag ska be om hjälp. Är inte så duktig på att sy själv. Ha en underbar helg!

Lille Maison sa...

Så fine tegninger! Så flink mamma du har :) Og nydelig tapet på rommet der... Ha en trivelig helg! Synnøve :)

Jessan sa...

Åh vilka fina bilder hon gjort! Hon skulle göra att sälja! Det skulle gå hur bra som helst! Helt underbar vimpel du gjort till lilla vera och xtra kul att bilderna föreställer er när ni var små! Helt fantastiskt! Önskar att jag hade nåt liknande....Ha en fin helg! Kramar Jessan

Ida sa...

Vilka fina vimplar, man blir så inspirerad av allt du gör! Får dra fram symaskinen här hemma jag med! Mvh Ida/Bara ögonfröjd

Anonym sa...

Hej,vilken duktig mamma du har!Så fina bilder hon målat!Du verkar själv ha fått ärva en hel del av hennes talang!VIlket vackert hem ni har! Ami

Lisa sa...

Hejsan!!
vilka fina bilder din mamma ritat!
bilderna påminner otroligt mycket om bilderna som fans i min första, jag lär mig att läsa bok som man fick i första klass.
tänk vilka minnen man har!