lördag 16 februari 2008

Vitt

Idag har jag inga bra bloggidéer så här kommer bara lite detaljer från vårat hem. Det gemensamma för dem är att de är vita.
j
En bit av våran stora köpmansdisk som står i vardagsrummet. Precis här innanför har vi alla fula tekniska apparater såsom stereo, dvd o.s.v. Maken har gjort om lite så det ni ser på bilden är faktiskt ett par dörrar, är nästan omöjligt att se utanpå så det ser fortfarande ut som lådor. Kan tillägga att dörrarna bara omfattar fyra utav lådorna.
j

Till alla fönster i huset har maken tillverkat sådana här lister, är inte säker men tror att det kanske kallas för bröstlist. Det satt sådana på en del utav fönstrena när vi flyttade in, men som allt annat i det här huset var det i ett bedrövligt skick och gick inte att återanvändas.
j
Även sådana här klossar fanns det några stycken från början. Vi tyckte att det var en fin detalj och bestämde oss för att ha sådana vid alla dörrar och som här vid öppningen mellan kök och vardagsrum. Det är min mammas man som har gjort dem åt oss!
j
Räcket på övervåningen har jag visat förut men det fick vara med idag igen. Det är maken som har ritat hur det skulle se ut och mammas man, möbelsnickaren, som har tillverkat det åt oss.
j
Pärlspont finns det gott om i vårat hus, här är det några vinklar och vrår som blir högst upp i trapphuset.
k
Här en närbild på hyllan som hänger över sängen i sovrummet, jag tycker att det är så vackra konsoler på den.
j
Till slut får ni se en bild ifrån sovrummet. Om ni tittar genom spegeln kan ni skymta något brunt, det är det bruna jag ska ägna helgen åt att måla. Spegelbyrån och nattduksborden är färdigmålade nu är det "bara" sängen kvar. Kan ju tillägga att möblerna ska shabbas till lite sen också och få nya beslag. Det ska bli sååååå jätteskönt när det här projektet är avslutat, det har tagit sin tid då vi bara har hunnit att måla på helgerna.
h
Ha nu en riktigt härlig helg! Kramar Marie

52 kommentarer:

HannaH i Det stora grå huset sa...

Hej Marie!
Vilka oerhört fina detaljer du visar. Är hel-impad av din mans talanger. Var har du hittat honom?
Din spegelskänk är jättevacker!!!
Ha det gott!
Kram Hanna

"M" sa...

Vad roligt at du har att göra...hihi...men det kommer att bli så fint...vitt vitt vitt oj vad det lyfter med vitt...ha en bra målarhelg då....kram

Stämningsfullt sa...

Åh så fina detaljer du visar!!
Man blir ju alldeles salig :)
Hoppas du får en fin helg.
Kram!

Under en vind sa...

Underbara detaljer överallt! Saker som golvlister, fönsterfoder, kantlister osv är inte att förakta, de gör en stor del för helheten! Ni har tänkt på detaljerna!

Jag har precis shellackat en del av dotterns panel, det tar tid, spika upp, spackla, slipa, shellack och en måla ett par lager....det är tur att den andra tapeten dröjer så att vi har tid på oss! *fniss*.....

Nu på förmiddagen har jag ägnat några timmar till bullbak, en härlig doft sprider sig i hela huset! Båda barnen är febriga igen, denna gången är det förkylning och hosta också...Nattsömnen blir sådär....

Ikväll väntar melodifestivalen förstås....

Ha en go lördag! Kramis till dig!

lottens vita och gröna sa...

halloj marie!
vilket us du har! vilka underbara detaljer, what a man! ha en underbar helg, ikväll håller jag tummen för carola, ja vet...mina bar skäms för min smak! jättekram lotten

På Norrgården sa...

Vackra vita detaljer! Så mycket fint. Fiffigt att göra om lådorma till dörrar i köpmansdisken. Ha en bra dag! /Ida

Sagalisa sa...

Vitt o vackert!!!..dessutom är det faktiskt lätt att hålla rent...Ska bli spännande o se vad du målat!

Trevlig helg...Anna

Bodil sa...

Sååå vackert!!!
Önskar en trevlig målarhelg!
Kram

Lilla Blanka sa...

Jättefina detaljer överallt..! Gillar också när man sätter dit fina lister, klossar och annan "snickraglädje". Min man har också gjort sånt. Klossar vid fotlisten och hörnklossar i tak-hörnen mm.
Ert hus ser verkligen gediget och fint ut, roligt att ni har fått en sån fin stil på det!
Vi är bortbjudna i kväll så det är dags att börja göra sig i ordning..Ha det så jättebra!
Mia

birgi sa...

Wow! Ni har många fina detaljer i ert hem! Jag är också vitfläckig om händerna i dag. Har målat insidan av mitt nya gamla skåp, det var bara målat utvändigt.
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

HannaH i Det stora grå huset sa...

Dessutom så måste jag säga att ni har oerhört fina tapeter överallt... Kanon!

Lisbeth sa...

Lekkert! Samler på bygningsklosser og andre detaljer i tre, stor samling etterhvert. Nydelig å se at det blir tatt vare på.Mitt bad fikk egen sjel pga slike nydelige klosser, så hva skulle vi gjort uten lekre detaljer?!
Lisbeth

Ina sa...

Tycker trapp räcket till övervåningen är väldigt snyggt! Måste visa min man det...kanske det blir om byggnad av vårt räcke med?!

Fridhemspinglan sa...

Det är de små, små snickeridetaljerna som gör 'et!

Fiffigt till tusen att göra om lådfronterna till dörrar!!!
Det låter som det skulle kunna varit min idé!

Sovrumsmöblerna gör sig så mycket bättre i vitt!
Och när penseln väl är framme...

kram
ingela

johanna sa...

Hej
du verkar ha ett helt underbart hem...Visst är det tråkigt o måla jag bara avskyr det men det blir ju såå fint när det är gjort=)
Jag kan säga att de flesta "normala" som kommer hit(eller kanske ska säga o normala)tycker att vi har så mycket skräp...gamla slagbord o stolar o annat.=)) Men om dom bara visste vilka skatter..eller hur!
Kraaam

My Lovely Things sa...

åh..vad fina vita detaljer från ditt hus som du visar...

så vackera bilder....gamla hus är verkligen urcharmiga....sånt liv i dem....med alla vinklar och vrår..

Ha det gott.....förstår att du längtar efter att målningsprojektet ska vara över...
Kram Anna

Bestemorhuset sa...

Så lekkert,-Ville bare titte innom for å si god helg.

SKATAN sa...

Så lustigt att du visar ditt räcke just idag! I går kväll innan jag somnade låg jag nämligen och drömde om att göra om vår trappa. Så kom jag att tänka på de bilder jag fick skickade till mig för många, många månader sedan när jag just hade börjat blogga. Jag kunde dock inte med säkerhet bestämma vem som hade skickat dem, men du var ett av mina alternativ. Så dyker bilden upp just idag!!! Lustigt hur det kan vara...

Önskar dig en lugn och skön kväll!

kram.

Vit lantlig själ sa...

Enkla fast mycket snygga bilder.
Älskar vit vit vit.
KRAM

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Så duktig han är din make min är för tillfället ej med i matchen vi jobbar dygnet runt tror jag,Just fönsterbröstlist har vi också till alla våra fönster som jag gjorde för 1 1/2 år sen.Smyg, foder, bröstlist jag tror vi har 25 tal fönster. det tog några mån men det blev bra. Nu nästa projekt är att fara och köpa mer golvsockel och måladessa ,kram Maria

latara sa...

Vilken fröjd att få ta del av alla dessa detaljer från ditt hem! Vilken tur att din mammas man är möbelsnickare - kan det bli bättre? Trappräcket är en DRÖM! *gillar*

Mm, att måla tar en evighet och när man har barn vill ju inte tiden räcka till. Vilket jättejobb du har gjort som har målat byrån och nattduksborden *sympatisvettas*

Ha en trevlig kväll, Marie!

Kram, Karin

Bara Gry sa...

Bra val av man (mamma), fniss.... Du, vilken fin spegelbyrå ni har i sovrummet. Den gillar jag!! Så spännande vinklar och vrår ni har i trapphuset; något pilligt att lägga pärlspont kan jag tänka mig, puh..

Det blir till att ligga på madrasser på golvet ett tag, förstår jag, hi,hi.. Mysigt det också !

Kram Gry

Mitt vita lantliv sa...

Hej Marie! Va roligt att du tycker om bilderna, Gillar ditt hem väldigt mycket...

Japp länka mig du...

Kram Daniel

Ängladröm sa...

Hejsan, fina detaljer runt fönster och dörrar. Jag älskar detaljer, det är dessa som gör det lilla extra. Kram Catharina

SEASIDE LIVING sa...

Så många fina, vita detaljer du bjuder oss på Marie! Det enkla är verkligen det vackra... :)

Gillar ert trappräcke - urfint! Å detaljerna såsom bröstlisten... det är ju det som gör hela grejen!

Hoppas ni haft en mysig helg så här långt och att ni får en skön söndag! Här är det mulet och väldigt blåsigt idag... Igår var det toppenfint väder, då var vi på loppis nere i hamnen i Skillinge. Gjorde ett litet fynd... :)

Kramar Jenny

Signes Second Floor sa...

Åhhhh vilka bilder o vilket vackert hus med vackra detaljer. Påminner om ett hus jag ägde en gång men som vi tyvärr inte hade förmågan att förvalta så fint som ni gör - vi var för unga o oerfarna. Nåväl livet går vidare - nu bor vi inte lika vackert men trivs med livet o det är huvudsaken.

MiaMaria sa...

Vackra vita detaljer...och du har fullt upp med att måla kan jag förstå....men så spännande.

HA´det så gott med vit färg och pensel...
Miamaria

Hulda sa...

Så mange fine hvite detaljer du viser! Det skapet nederst, med speil er så flott! Ha en fin søndag!

En Doft Av Danmark sa...

Tusen tack för ditt mail Marie! Nu har jag lagt till dig i listan!

Kram
Dorthe

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oh Marie!!
Ni har så vackert hemma så man blir tårögd..kan inte se mig mätt på alla underbar detaljer.. jättekul att du delar med dig TACK!!!
Kramar A-C

Guldkant På Livet sa...

Knappast bloggtorka här inte... jätetfina vita detaljer du har i ditt hem och de konsolerna till hyllan ovanför sängen är verkligen fina! Mari.

Nicolinas boning sa...

Mycket fina detaljer...och VITA;-)
Det känns så skönt när man äntligen är klar med ett målningsprojekt,men det tar inte så lång stund innan man står med penseln i handen igen!
Kramar/Birgitta

Nostalgi och romantik sa...

Från att inte ha haft någon ide om vad du skulle blogga om så tycker jag det var ett fantastiskt inlägg!
Jättemycket fina vita detaljer!
Man kanske kan låna iden när man har tomt uppe i huvudet?
Kram
Marie

Radhusdrömmar sa...

Tack för att dina fina "vita" bilder på detaljer i huset.

Kul att se!

Kram Johanna

Loppisliv sa...

Så fina bilder...vill titta på dem om och om igen...trappräcket...och alla vackra detaljer som hör ett gammalt hus till som ni tagit vara på och bevarat så fint.....gillar tapeten du har i sovrummet...och din spelskänk vad fin.....ja, bilder på vita snickerier får igång mig...hihi...Ha en trevlig söndagskväll...Kram Paula

Malin sa...

Jag målar och målar...petar och petar och dina bilder visar bevis på att det är just detaljerna som gör det hela...
Vårt hus är 50-tal och inte fullt så vackert dekorerat men ändå....jag gnetar vidare med min målning...
Så vackert ni gjort i ordning...

Kram från malin

Minnelita sa...

Kan bare si: Hvitt er vakkert! God helg ( det som er igjen) ;D

latara sa...

Mäh! "Gå och köp dig en bukett själv"? Ha ha ha ha! Det var det värsta!

Skicka hit maken du, han kan få gå på kurs hos Wolf - om jag samtidigt får gå på kurs hos dig så att jag kan få till det på samma sätt som du fast här, i mitt hem. Vad sägs om det? En alldeles förträfflig deal, tycker jag! :-)

Du är så himla go och därför hoppas jag att buketten du köpte verkligen blev riktigt stor och praktfull.

Stor kram till dig!

Karin

Linneagården sa...

Skrev just värsta långa romanen till dig & så försvann allt, grrr....
Men: Ett sånt underbart hem ni verkar ha, precis ett sånt jag drömmer om. Fin pärlspont, vinklar & vrår med charmiga "lister", underbar grind & rena drömmen till sovrum. Hör du hur avis jag låter!?
Jättefint!!!!!
Ha en bra vecka, Kramar /madelene

White Season sa...

Oj, det var väl inte så tokiga bilder du visar. Helt underbara som alltid. Ljuva detaljer i vitt... Du är så duktig! Ha en jätte bra vecka, kramar Malin

Engsroom sa...

Vilka härliga bilder!
Mycket fint hemma hos dig!
ha en riktigt bra vecka!
Kram Ella
(Tack för utmärkelsen)

envilsenloppa sa...

Vilka massa härliga bilder !! Kul att du visar din köpmansdisk , har tänkt fråga dej så länge om du vet vad teckensnittet heter som bokstäverna och siffrorna är skrivna med !?!
Hoppas helgen varit fin !!
Kram/Lotta

Millas hem sa...

Roligt med såna detaljbilder och de flesta är ju vita..så det kan bara bli vackert!
Kram Camilla

Annalunda sa...

Vilken härlig och inspirerande blogg..jag är glad att jag hittade hit! Snygga detaljer...lyfter verkligen och ditt badrumsskåp är fantastiskt... Snyggt med vitt och pälspont! Hit kommer jag gärna tillbaka...och du är förstås välkommen till mig!

Kram Annie

Peters projekt sa...

Han Mr J verkar vara otroligt händig. De där fodren/bröstlisterna går inte av för hackor! Sicken kille!

Pärlspont är verkligen vacker - i synnerhet när den är vit ;) Jag har uppenbarligen påverkats av hustrun och hennes "vita idéer".

Blev lite nyfiken kring orsaken till att J drog det längsta strået kring diskho och handfat. Själv har jag ärligt talat minst två argument mot vår tänkta kran: 1. Priset 2. Två vred (ett klart steg tillbaka). Samtidigt är kranen oerhört pittoresk . . .

I köket har vi också en gammaldags look på kranen med sidoplacerat handtag/spak. Jag har i hastigheten mer än en gång dragit spaken åt fel håll i alla riktningar med följd att vattnet skvätt över halva köket eller haft helt fel temperetur. Ännu ett litet exempel på när design kanske går före funktion (man är ju inte van).

Hälsa gärna J och ge honom fem tassar av fem möjliga för fint hantverk. Du får också fem tassar för härlig blogg, underbar inredning och inte minst jätteglada tillrop då och då.

Ha det bäst! / Peter

Lillebror sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Viktoria sa...

Vackra detaljer..vit pärlspont är så fint..det ska jag ha i min hall. Hyllan ovanför sängen gillar jag!
Ha det gott!
Kram

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Sådana fantastiskt vackra bilder du visar från ert hem! Älskar också pärlspont!
Kram
nina

MormorRuthsAnn sa...

Ser att Peter varit inne och kommenterat....
Oerhört mycket vackra detaljer i ert hem. Gillar trapphuset, hyllan, trappräcket...kanske lika bra att säga att allt är jättefint!!
Vilken smart idé att gömma in alla de "fula" tekniska apparaterna i disken...man ser inte alls var dörrarna sitter. Vi (kanske mer Peter) efter hallen nu är klar så ligger det ett antal brädor kvar på vardagsrumsgolvet, lite fel räknat erkände Peter. Dessa skall vi nu använda för att bygga in TV:n och det andra som man inte vill se. Måste bli klara i hallen först. Just nu så ligger hyllplan, nyckelskåp, bänk och lite annat för målning...tycker aldrig jag blir klar!
Kram Ann

Tonje sa...

Så mange vakre detaljer du viser i dagens innlegg!

Jeg ser du linker til min gamle blogg (interiørhuset) kunne du ha endret den??

Ønsker deg en fin uke=)

Dubbelörnen sa...

Ritningen till trappräcket har jag i tryggt förvar *ler*. Det kommer att bli á la Ranunkel här hos oss ;).

Blir så imponerad över din mans hantverk!! Snacka om att du gjort ett fynd *skrattar*. Bröstlisterna är såååå vackra, men hur tusan fixar man egna sådana *frågar en novis*. Kan jag skicka min man på kurs hos er?? ;)

Kramar

Designe sa...

Oj, va ni målar!:) Allt är så himla fint! Gillar verkligen din köpmansdisk med siffror på..smart att göra dörrar av lådorna! Vilken fin skänk i sovrummet! Är så nyfiken på vad det bruna är som ska målas!..vilka annorlunda och fina konsoller på hyllan! Kram:)