tisdag 18 mars 2008

Bäst & Pest

Jag har blivit utmanad av Kannor och karaffer och Lin & lavendel att visa det som är bäst respektive pest i vårat hus.
k
Mest pest i vårat hus är hallen, den är nog Sveriges minsta! När man själv + barnen ska ut på dagarna nu i overalltider så slutar det alltid med att vi får klä på oss i köket som ligger innanför grinden till vänster, annars blir det bara att man snubblar omkring på varandra. Man kan också bara ha det allra mest nödvändiga framme, resten har vi i en garderob på övervåningen.
j
I korgarna i trappan förvaras mössor, vantar, halsdukar och allt annat som man behöver ha lättillgängligt. I burken har Elsa sin stensamling, pinnsamlingen får dock stanna utomhus!! I år ska vi dock göra något åt det pestiga, vi ska bygga ut huset så vi får en större hall. Det har varit planerat hela tiden och därför har inte hallen varit så prioriterad. Här saknas lister, lampsladden är fortfarande inte ordentligt uppsatt och de där hyllorna vi skulle ha på väggen har fortfarande (efter flera år) inte kommit upp.
k
Som det bästa i huset har jag valt våran bokhylla. Jag älskar att läsa och har massor av böcker, dock vill jag helst slippa se alla färgglada bokomslag och röran som ofta blir i bokhyllor (iallafall brukar mina bli väldigt röriga). Vi har byggt in vanliga Billy bokhyllor som maken sen har snickrat dörrar till. Bakom glaset har jag satt dit gamla lakan som insynsskydd.
k
Inuti kan det vara hur färgglatt och rörigt som helst, det är det ingen som ser, jättebra!
j
Nu ska jag skicka utmaningen vidare till 5 personer, det är givetvis helt frivilligt att vara med. Jag utmanar, I villa grå, Linneagården, Lilla Blanka, Änglahem och Lottens vita och gröna.
h
Ha en riktigt härlig dag! Jag och barnen ska passa på att åka lite pulka, det är inte många gånger man har gjort det den här vintern. Men åååh vad jag hoppas att snön försvinner snart, jag vill ju ha vår!!!!! Kram Marie

55 kommentarer:

latara sa...

God morgon vännen!

Vet du vad jag tycker om din pestiga hall? Att den är underbar! Liten - och det funkar inte när man har barn, jag vet - men ack så charmig med det fina golvet och med korgarna i trappan. Me like!

Med tanke på hur hög klass din pestiga hall håller, är det inte konstigt att resten av ditt hem är så übersnyggt *ler* Din bokhylla med det vackra tyget minns jag så väl sedan tidigare. Riktigt fint, som allt annat du visar.

Om jag antar utmaningen kommer jag att skrämma slag på dig och alla andra genom att visa riktigt otäcka 70-talsfärger, skulle jag tro *fniss* Men jag kan ju alltid varna först!

Kram! Ha en jättebra dag!

Karin

Under en vind sa...

Godmorgon!!!

Visst blev man snopen då man såg all snön! Här var barnen ute igår och byggde lite av varje...Själv är jag hemma och vårdar mig själv med en ny förkylning, febern har iallafall släppt idag.....Har precis lämnat av sonen i skolan och dottern på dagis, hon var idag fullt utklädd till påskkärring för dagens påskfest där!

Förstår att ni får panik av er lilla hall! Det är ett viktigt utrymme där man verkligen behöver plats både att vara på och att förvara saker! Skönt att ni ska få större inom en rimlig framtid!
Dina bokhyllor är jättefina!

Lite anmälningar till träffen har ramlat in, tror att det blir en mysig dag! Nu ska jag göra ett nytt inlägg....vad sägs om ett rosa flickrum....hi hi.....

Ha en bra och mysig dag! Kramis!

Änglahem sa...

Hej Marie,

Klart jag antar utmaningen!

Åhhh ja det var en liten hall! Jag som hävdat för maken att det finns ingen som har så liten hall som oss!! Får se mig besegrad!*fniss*
Fast du får ju en stor hall så då kanske jag kan ta tillbaks titeln igen*hihi*.

Precis SÅ önskar jag att min böcker fick bo!! Har vinden full av lådor, resväskor och kista överfulla med böcker!! men mitt lilla bibliotek fick ge sig vika för barnens lekrum. Men nu börjar dom blir så stora så snart, snart kanske jag kan få ta ner mina kära böcker!!

Ser verkligen framemot bloggträffen, ska bli jätteskoj att träffas tycker jag med!

Ha en bra tisdag i pulkabacken!!
Kram
Ulrika

LantlivsAnette sa...

Halloj !
Även om er hall är pytte liten så är den sååå himla vacker..pärlspont,lampan i taket ..och trapp stegen upp är så där charmigt nötta som man vill ha det..men jag förstår att ni ska bygga ut..det blir spännande.
Ditt bokskåp..det har jag alltid beundrat,det är så himla snyggt..och med de där lakanen innanför dörrarna..
Ha det så bra..jag ska Påskpynta lite nu tänkte jag..
Kram Anette

Nettan sa...

Förstår att du vill bygga om hallen, med barn att trängas med är det inte kul.
Annars var den väldigt charmig & så..
Och din bokhylla är så snygg, har en sambo som älskar " böcker " & vi har bokhyllan stående i sovrummet...inte lika kul..
Kram Nettan

My Lovely Things sa...

ja, en stor hall är skönt att ha när man har barn..förstår att du längtar efter er nybyggda hall..Men den ni har är mysig.

gillar dina bokhyllor skarpt!!

Kul med pulkaåkning..det har ju inte inträffat så många gånger i år..
kram anna

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!
Jag har fått utmaningen av två andra bloggerskor, så jag får verkligen ta mig an utmaningen nu :) Det känns som det är lätt att hitta "pest" medan "bäst" är svårt tycker jag..är inte helnöjd med nåt..
Er hall är jättefin..när man bara tittar på den så ser den underbar ut, men jag förstår när jag läser dina ord att det kan bli lite bökigt när alla skall ta på sig vinterkläder samtidigt... :)
Ha en bra dag!
Mia

Lilla Blanka sa...

..fortsättning..(var lite för snabb där ;)
Din "bästa" är ju underbar, det har jag sagt flera ggr förut..! Verkligen härlig förvandling av en Billy!
Kram
Mia

lottens vita och gröna sa...

hallojsan marie! visst,jag antar utmaningen inte blir den nå problem att hitta pestiga saker att visa, får tänka mig för så jag inte skrämmer nån, hihi! men du din hall är så fin, jag förstår dock att det är pest i ren användningsvänlig!oh din bokhylla är sååååååå snygg, är också en srtet som störs av oroloiga färgen, pst...jag har också sorterat mina på färg, folk tror inte jagär klok, ha en härlig pulkadag, är det inte helgalet! kraaaaaaaaaam lotten

hemtrevnad marie sa...

Men hallå!!!! skulle den lilla söta hallen vara pest....???
Ja, liten var den ju,men väldigt söt! gillade speciellt trappen!!!!
Bokhyllan ÄR verkligen fin! Så skulle jag behöva ha... du har väl sett min "kaoshylla!? Det går dock inte att hänga nåt över den (tror jag)....sen vill jag inte byta ut den heller ,gillar verkligen 1700-talsstilen .... men böcker och tidningar finge gärna vara i lugnare toner!
Ha det gott Marie

Mysiga lantliga ting sa...

Jag håller med flera som redan skrivit att er hall ser ändå väldigt fin ut. Förstår att det blir trångt med barn och kläder...och då blir man lätt galen! haha. Hallen är också ganska viktig i ett hus för det är ju det första man ser när man kommer in. Dock tar man oftast inte och gör om hallen först, det är samma hos oss, vi tar den nu, allra SIST =)

Ha det gott.

Kramar Johanna

sommar-rummet sa...

Gomorron! Satt just o titta på vår "färgglada" bokhylla o tänkte, har jag inte sett att nån bloggare gjort nåt åt det, sen går jag in till dig o ser att det va ju du... lustigt att du visa just det idag. Det är så vackert!!! Gillar oxå fågelburen skarpt, sonen har faktiskt haft den åt en hamster... Ha en bra dag! KRAMAR från mig!

Dubbelörnen sa...

Hallen din är vacker! Men föstår problematiken. Vi har också lite problem hos oss, men renoveringen lär dröja ett tag till. Ev ska verandan byggas in så vi får bättre utrymme.

Din bokylla är så vacker. En myckat lyckad omvandling!

Kramar

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag kan säga att vi ligger nog på delad förstaplats med att ha minsta hallen , haha! men jag tycker att din hall ser fin ut :) Skönt att få större sen! Vi får nog dras med vår lilla hall ett bra tag till.
Bokhyllan är verkligen jättefin! Bra, dold förvaring kan man aldrig få för mycket av.
Ha en bra dag.
Kram!

Livet i Gläntan sa...

Hej! Din bokhylla är alldeles underbar. Ha en bra dag!

Jema Rose sa...

Ja, bokhyllan var verkligen fin!!!

Kram, Jenny

<3

Vanilladreams and humblebees sa...

Vi har samma hall prblem kan jag tala om... vår hall är lång och smal... och då menar jag verkligen smaaaal! :) Det är knappt man kommer in med två matkassar i vardera hand... omöjligt att få till det där!

Bokhyllan är toppen som ni har byggt... önskar jag hade lite mer plats så jag kunde hitta på en sån fin lösning jag också!

Kramar från Jenny!
---<-@

Linneas skafferi sa...

Vilken unerbar bokhylla! Välldigt smart lösning för att gömma undan böckerna!

SEASIDE LIVING sa...

Känner så igen mig i din beskrivning av er hall. Vår är också pytteliten, men vi har ju en ingång till med en större hall men den ligger längre ifrån kök och toalett så den känns inte så praktisk att använda dagligen, den känns bättre som gästentré... Hmm, det är inte lätt det där!

Din bokhylla är i alla fall superfin! Förstår så väl att du är nöjd över den! :)

Här var det också vitt på marken imorse men nu har det försvunnit igen. Vill inte ha snö nu utan vår!!!

Ha en fortsatt skön tisdag!
Kramar Jenny

Solan sa...

Vad vackert hem du har och vilken liten mysig hall men förstår att den kan bli trång ibland. Bokhyllan din gillar jag skarpt. Ha en bra dag i pulkabacken. //Solan

Kol&Rosors sa...

Tack för din fina kommentar!

Underbart vacker bokhylla & visst är det härligt att bara kunna stänga till och det ser "städat" ut.
Pest-sakerna tycker jag varierar från dag till dag... och renoverar man så lär man sig leva med det.
Man blir också "hemmablind" . Det är också bra att "bo" i det för man ändrar sej under den tid man håller på och renoverar,så man ska inte ha för bråttom,säger en som hållt på i 8 år... & man blir ALDRIG färdig...

Ha det så trevligt med pulkaåkningen!

L-Lott

Liten Bod sa...

Och jag som tycker vår hall är trång :) Jag förstår att ni behöver mer plats med barn och allt! Bokskåpet är såå fint! Jag har ett gäng Billy-hyllor med glasdörrar i björk, med en salig röra innanför. Har funderat på att klämma dit tyg, och nu blir jag än mer sugen på det.... Kram, Tina

Guldkant På Livet sa...

Så vackert ditt skåp är! Och jättefint med den gamla trappen och korgar på rad så där... och om den hallen är det pestigaste i hela ditt hus ja då bor du som jag redan har konstaterat, sååå vackert! : ) Ha en skön tisdag! Mari.

Forgjengelige ting sa...

Hei! det var deilig å se hallen din. Min er også liten og trang, men faktisk større enn din! Nå fikk jeg mot til å se positivt på den!! Tusen takk!
Det med hjemmesnekret dører for bokhyllene var en kjempgod ide. Jeg har gjemt alle bøkene mine på ei lita bod, som har fått navnet biblioteket :)
Det var en morsom utfordring dette. Ha en fin dag!!

Kristin sa...

Hej Marie, för att vara pest så var inte din hall så där gräslig direkt!!! *ler* Visst, jag förstår, det är trångt osv, men det var ju ändå ganska fint. Hoppas det blir bättre sedan när ni bygger ut!!! Vi har också trångt. Verandan är inte stor (vår riktiga ingång), och i och med dubbeldörrarna så går inte barnvagnen ut där om man inte öppnar båda dörrarna (och det har man INTE lust att göra ett par gånger om dagen!), så då får man skicka ut en unge på framsidan och så gå ut med barnvagnen på baksidan genom den utgången. Pust, eller skulle jag säga pest? Jaja, jag känner ändå att barnvagnstiden är rätt begränsad (även om det kommer vara så minst 1,5 år till).

Håller med dig om att dina bokhyllor är jättefina. Jag har nog sagt det innan när du visat dem. Vi har också byggt in Billysar längs en vägg i vardagsrummet, dock har vi inga dörrar. Jag störs inte jättemycket av det, men det blir rätt dammigt, särskilt som vi har en svart labrador som fäller!!!! Jag gillar att se vilka böcker som står i hyllorna (vi har också extremt mycket böcker, både jag och S är riktiga bokmalar). Därför är det bara "finböckerna" som står nere. Uppe har vi alla fula pocketböcker och annat som inte är uppvisningsbart... *fniss*

Ha det skönt och hurra att det snart är påsk! :-D

Stor kram från snöiga Nässjö
/Kristin

Glitter & Marsipan sa...

Å,vad jag tycker om ditt skåp med böcker.
Hallen tycker jag är jättefin.
Ja,den ser inte stor ut,men ni har ju så fin ordning där.
Ha det bra
/Anette

Lina sa...

Vår hall är inte heller stor och den är också prioritet den dagen vi skall bygga till! Då vill jag ha en utbyggd veranda! Billybokhyllan är jätte fin med tyget bakom! Jag lobbar för det hemma nu!!

MormorRuthsAnn sa...

Din hall förstår jag känns liten men den är ack så söt i sin litenhet...fniss...litenhet, finns det ordet?
Ni har verkligen gjort en underbar lösning för era böcker. Jaså, är det Billy där bakom!! Våra böcker står i tunga kartonger på vår överfulla vind. Jag läser gärna men anser oss inte ha plats för dem.

Vet inte vad det är med mig...men jag längtar till ett annat hus (ibland måste jag dock tillägga), vill ha mer utrymme, högre takhöjd och en massa annat. Ja jag vet, i-landsproblem...det måste hända saker hela tiden så att man inte får tråkigt antar jag. Dock så får jag väl säga att jag älskar vårt hus trots allt...

Kramis till dig Marie
Ann

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej!

Måste säga att jag fullkomligt älskar din hall och de nötta trappstegen i trappan! Men jag förstår dig så väl ändå. Har man barn behöver man yta! Jag (och min make hehe) har fyra barn och vår hall var lika liten som din ser ut att vara...det var ett h-e varje gång man skulle in eller ut genom dörren... När vi flyttade till hus fick vi en stoooor rymlig hall och det känns som värsta lyxen.Enda nackdelen är att det bara finns en dörr ut (fniss) för självklart ska alla ut genom den samtidigt :)

Kram Annica

Tidsmästarinnan sa...

vilket fint bokskåp!
Jag har också gjort pest och bäst, men min "pest" var inte alls så fin som din... :-)
Kram och glad påsk!
S

HannaH i Det stora grå huset sa...

Tycker om dina allra bästa bokhylla, den är så himla fin! Dessutom så tycker jag att ni har världens sötaste hall, fast jag kan förstå att det känns som pest eftersom den är så liten... Måste vara svårt att klä de små där nera... Vi har problem med samma sak och man får hoppa upp i trappen...

Sköt om dig!
Kram Hanna

Sara sa...

Fin, fin bokhylla. Hallen var söt men kanske lite liten för en barnfamilj.
Sara

Elzie sa...

Vår hall är inte så mycket större. Visserligen har vi inga barn (hemma!) men en rätt stor hund som ALLTID ska vara med på ett hörn *s*.
Ville önska er en skön påsk.
Kram Elzie

C De-sign sa...

Din hall är nog inte Sveriges minsta...hm min är nog (tyvärr...) lika liten......!!!! Ska bli kul att se vad ni kommer att hitta på med den.... DIN BOKHYLLA är det SNYGGASTE jag sett!!!!!!!!!!!!!!! Så smart!!!!! Jag tycker precis som du att det blir så fult i ett rum med en massa böcker! Men verkligen så "himla" snygg den är med det vita tyget....!!!
Ha en bra kväll!
kram fr C

Ippibacken sa...

Jag tycker att eran hall var fin men jag förstår att den känns liten. Innan vi byggde ut vårat hus var vår hall ock så liten och det var jobbigt varje gång man skulle ut, men nu har vi bra förvaring och mera plats.
Glad påsk önskar Susanne

Bella sa...

Hejsan Marie!
Apprå på hallens storlek... Köpte ett hus för länge sedan där man glömt att bygga hall... Öppnade man dörren stod man med ena foten i köket och den andra vid trappans nedersta steg. Insåg direkt att med tre barn i ålder 0-4 år var detta omöjligt. Vi byggde ut efter ett år och jösses vad livet blev lätt. Förstår så väl varför det känns "pest" i hallen trots att det är så vackert. Bokskåpet är bara sååå bra. Böcker är underbara men ser alltid (konstigt men det är så) stökiga ut. Spelar ingen roll om man färgsorterar eller ställer dem i storleksordning... det ser kaosigt ut.
Känner mig också blåst på våren, just nu...
Kram,
Bella

Jes/Vita villa vila sa...

Tycker er hall ser superfin ut om än att den är liten! Bokhyllorna är underbara! Visst är det fint med lakansväv på insidan av glasdörrarna - har samma sak här & jag älskar det! ♥

Underbara bilder som vanligt vännen! /Jes

sommar-rummet sa...

Hej igen! Skrivbordet har stått på dotterns rum, men hon vill ha modernt, så jag fick fixa ett med rakare stuk... Vad gör man inte:) KRAM

Annalunda sa...

Jag bara älskar ditt bokskåp...har också funderat på att bygga in våra Billy...men då måste jag måla dem också... å var ska jag då göra av alla böcker??? !!! ;)

Tack för din rara hälsning -
Kram Annie

Lin & Lavendel sa...

Hallen är mysig tycker jag...så fint med korgarna i trappan så där..men jag vet att det är pest att ha en trång hall...vi har precis rivit en vägg för att få en större hall!

Din bokhylla är så himla bra...och jättefin!

Ha det bra!
Kram

Mamma Millan sa...

God kvällsingen!!!
De va väl inte så farligt!! så ser det ut hema hos oss när vi har fint;)


Kvällskram Millan
~~~♥ L O V E ♥~~~
~~*`♥´ *~~

etthusivitt sa...

Hallen är ju jättefin, men jag förstår att den är väl liten när det ska kläs små barn! Blir säkert kanon med utbyggnaden. Din bokhylla är verkligen underbar, så snyggt sätt att gömma allt det röriga. Tror jag ska sätta tyg över våra cd-skivor så man slipper se dem! Kram, Anette

Sockersött sa...

Kul att ni ska bygga ut hallen, förstår att den är liten om man är en hel familj. Härligt med mycket böcker. Bra idee med lakarna, jättefint.

Kramar Kia

Majas mammelucker sa...

Hej Marie..
Förstår att du tycker den är liten vi har samma problem här hemma..men som sagt din hall är otroligt charmig med pärlspont och nötta trappsteg..den är ljus och fin..jag målade våran trapp och färgen spricker lite här och där så det ser lite gammalt och nött ut ..tycker det är charmigt men min mans bästa vän är målare han tyckte inte som jag..hi..hi...
Ska måla det mesta här nu..köket ,väggarna i tv-rummet och vardagsrummet,vårat sovrum ,barnens rum..har lite att dona med..
Hade gott!! Kram Maria

Ljuva ro sa...

Vaddå pest?!!! Hallen är hur fin som helt, visserligen liten, men ni ser ut att ha löst det med fina korgar i trappen! Bokhyllan är underbar, roligt att göra något massproducerat till nåt så fint och personligt!

MiaMaria sa...

Det är svårt med hallar/entréer eftersom de ska helst vara praktiska och vackra.....

JAg har ingen praktisk hall och inte vacker för den delen heller men jag ska försöka ta tag i det snart och försöka göra den så bra det går på ett vackert sätt.

Tycker att du har en söt hall. Och dina skåp är ju också så fina...

HA´det så gott!
Miamaria

Loppisliv sa...

Tycker din lilla pest hall var alldeles charmerande....ibland skulle jag önska något så litet som man snabbt sveper förbi och sen inte ser...men när man har småbarn så är det lite jobbigt att inte ha svängrum...nackdelen med en öppen hall mellan finrum och kök som jag har att man måste alltid hålla iordning (vilket vi eller notera jag till vardags inte lyckas eller rättare sagt orkar med) och då ser det så himla rörigt ut...

Älskar din bokhylla...jag gillar också att läsa och har mycket böcker här hemma vilket jag tycker ser så rörigt ut...men din bokhylla är helt ljuvig med dörrar och lakan som döljer...hmm...får nog hitta på något på mina öppna hyllor också *fniss*

Kramar Paula

Kalkstenssommar sa...

Jag förstår att du tycker hallen är pest, men instämmer med övriga om att den ser underbar ut!

Gillar verkligen dina bokhyllor (har precis visat mannen.....)

Kram L

Under en vind sa...

..vi sitter visst här lika sent..borde i inte sova nu...fniss....
La precis in två påskiga bilder på barnen i högerspalten..första gången de syns så väl på bloggen!

Kramis och gonatt!

Zizzi sa...

Ni har löst förvaringsfrågan i hallen bra, tycker jag. Jag tycker att det var fint med korgar upp i trappen. Hur har du satt fast lakanen innanför dörrarna på bokhyllan? Häftat, eller satt upp krokar? Eller hur?
Jag har just nu en tävling på min blogg, titta gärna in till den. Kram cissi

Design by E sa...

åh va vackert rum jättesnyggt me bokhyllan..kram E

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Kul läsning:)
Just så skulle jag vilja bygga in bokhyllor också. Men jag har verkligen ingen plats i stugan....Där det skulle vara aktuellt.
Men om jag strukturerar om lite i stugan så kanske det kan bli två inbyggda billy ialla fall, även om jag inte får en hel vägg!

Susanne

Hwita Villan sa...

Nämen vilken smart och snygg lösning med bokhyllrona! Men jag måste säga att din "pestiga" hall var ju väldigt vacker... Förstår det där med att det är trångt, men den var ju så fin!

Ha en glad påsk!

Vit spets sa...

Hej!
Ååå såå fint med "Billybokhyllor" Vill Ha! hoppas det är Ok att Ni inspirerar oss :-)
Vill oxå ha så fina lakan för dörrarna - visade svärmor som skulle hem & börja virka fina mellanspetsar - så det blir att ta fram symaskinen,hi hi

Tack för inspirationen

Anonym sa...

*haha* Vi har faktiskt mindre hall än du- och den leder också till en trapp... :-)

/Bonadea