fredag 14 mars 2008

En låda fylld med minnen

Hejsan, hoppas att allt är bra med er! Härligt att det är fredag och att det snart är helg.
k
Förra helgen fyndade jag några saker på loppis, bl.a den här färgglada lådan och prylhyllan som ligger under. Hyllan har jag inte hunnit göra något med än, när den är färdig ska den dock få husera alla Elsas små saker. Lådan har dock hamnat under penseln och pyntats till lite.
j
Så här ser den ut nu. Det blev en låda till att förvara minnen i, innan har jag haft sådana saker liggandes lite överallt. Så här inuti finns nu teckningar, tidningurklipp, saker från vårat bröllop, några foton och annat som betyder mycket för mig.
Texten har jag först skrivit ut från datorn och sen kalkerat av, därefter fyllt i med färg.
j
På locket finns en bild av mig, dock i något yngre upplaga!
j
Här står den på spegelbyrån i sovrummet tillsammans med ett foto på min mormor som barn, mina gamla skor och lite annat smått och gott.
Om det är någon som har undrat vart sovrumsbilderna har tagit vägen så är det så att jag fortfarande väntar på mina nya beslag, så det betyder att även ni får vänta, hihi. Här får ni dock en liten glimt av mina ommålade sovrumsmöbler.
j
Är det någon som ska göra något roligt i helgen? Själv ska jag nog ta med mig barnen på en loppistur imorgon. Maken får stanna hemma, han håller nämligen på att snickra en hylla som vi ska ha i korridoren på övervåningen. Förhoppningsvis kan ni få se den på plats nästa vecka!
Ha nu en riktigt trevlig helg! Kram Marie

72 kommentarer:

Nettan sa...

Lådan var ju jättefin, kul & ha ngt. & förvara minnena i !
Kalker papper ? Vart köper man det ?
Själv ska jag tillbringa helgen i Bollhallen då sonen har Fotbollscup.
Ska Bli riktigt kul=0)
Lycka till på loppis & hoppas vi får se några fynd ;0)
Ha det gott..
Kram Nettan

pudelflicka sa...

Vad du är duktig och kreativ !
Trevlig helg önskar Hedvig

My Lovely Things sa...

oj oj oj!!!
Vilken förvandling av lådan....är helt överväldigad..tänk vad mycket mindre vackra saker det finns påp loppisarna där uti i vårt land som längtar att bli doppade i vit färg!! fniss..fniss:)
Ja du har verkligen trollat!!!

låter härligt med loppis..ska snart åka med..men med en mycket tunn plånbok..så vi får se vad det kan bli!!!
Annars så blir det jobb i helgen...
spännande med ditt skåp!!
ha en bra dag..
kram anna

Under en vind sa...

Godmorgon!!!!

Va fin lådan blev! perfekt att förvara minnessaker i! Som vanligt vackert arrangerat runtom också!

Det låter som om du har en mysig helg framför dig! Här har den börjat mindre bra.....är hemma med sjuk son igen....Sjukomarna härjar vilt på skolan, feber, influensor och vattenkoppor....7 av 18 elever i min klass fattades igår! Nu är det samma här hemma, hög feber igår eftermiddag och sen kräkning på kvällen..... Jag hoppas att han ska kurera sig under dagen! Jag tänkte hinna fortsätta med mitt måleriprojekt som inte hann bli klart innan mannen kom hem igen. När han kom innanför dörren sa han bara, vad har du gjort om denna gången?? fniss....
Imorgon ska vi äntligen hämta dotterns tapet som nu har anlänt till butiken! Tjoho! Hoppas att den är lika fin som jag minns den....Tänkte hinna med några små butiker också....

På kvällen blir det mat, mys och schlager förstås! Nu måste man se slutet av denna skrällperiod...hi hi.....

Ha en bra dag och en riktigt mysig helg! Anar att vi "ses" på söndagmorgon!???!

Kraaaam!

Kol&Rosors sa...

Åh! så vacker lådan blev!
Tanken med lådan - att förvara glädje & sorg.

Jag vill önska dej en trevlig helg!

kram L-Lott

hemtrevnad marie sa...

Så söt den fula lådan blev!!! Helt otroligt!!
Men så var det ju en väldigt fin flicka på locket också!!!!
Smart att ha EN låda till alla minnen,jag tycker man strör ut lite här och var......får kanske härmas lile??!!

MiaMaria sa...

Hej!

Men så trevligt... har också en liten låda som jag målat vit som jag ska skriva en liten rad....Min låda fyndade jag på loppis.
Plus att jag har fyndat annat också som penseln har varit framme på....kommer bilder så småningom.

Här ska jag fortsätta med mitt målande håller på att göra en ansiktslyfting på toan... en enkel sådan. Det är vit färg lite här och där........

Hoppas ni får det mysigt i helgen!
Miamaria

K sa...

Herreguu va fiiin låddan bidde!!!Du har en superfin blogg ojoj villken bra smak ;D Trevlig helg /K

Hulda sa...

Hei! Så nydelig boksen ble, den var du altså heldig med. Fin tekst også. :) Så fint bilde av deg på lokket, og fin tegning som din mor har gjort av deg. Hun er fantastisk flink!

Jeg har fri mandag, da skal vi kjøre til Lofoten, se på fin natur og shoppe. Gleder meg til det! Har en dag på jobb neste uke, så har jeg påskeferie. Det skal bli godt.

Mysiga lantliga ting sa...

Allt du gör blir så fint! Lådan blev hur vacker som helst i ny färg och bild, så söt du var=)
Så gullig text på den oxå.

Kramar Johanna.

johanna sa...

Hej
vilken mysig ask..texten var ju så fin..Hoppas du hittar riktigt mycket fint på loppisrundan,själv år jag fortsätta röja här hemma=)
Kraam

sommar-rummet sa...

Du har då kreativitet och har blick för hur saker kan förvandlas med färg o pensel. Verkligen!!! Så söt liten låda!!! Ha en trevlig helg! KRAM

Lena i et bæssmorhem sa...

WOW! Helt utrolig hva man kan få til med hvit maling og kreativitet! Undret litt på hvorfor du hadde kjøpt den boksen, gjett om jeg fikk hakeslipp da jeg fikk se bildet av boksen lenger ned på siden i "new look"... Helt fantastisk fin ble den!

God helg!

lotta sa...

Gillar det där med lådor som hedrar det man är rädd om - sina minnen.
Själv har jag gjort en som heter "inga bekymmer". Där lägger jag lappar med aktuella "knutar" som jag inte orkar bära omkring på...
Ha en skön helg!
/Lotta

Bara Gry sa...

Vilken förändring av lådan, oj! Smart idé att samla alla egna minnen i en låda. Jag har lådor till barnen men ingen till mig själv....något att tänka på! Jag är barnsligt förtjusad av text på saker och ting, så självklart gillar jag din låda extra mycket tack vare det :-)

Tja, i helgen blir det lite lugnare än de föregående och kommande idrottshelgerna. Vi har bara söndagen helbokad med gymnastiktävling och hockeymatch. Lördag är det träning, men inget mer. Kommer nog att åka ut till husvagnen med lite grejer som ska in. Ska köpa bäddmadrass till sängarna i vagnen, och dubbelbädden är lite snedskuren vid fotändan. Därför måste bäddmadrassen kapas och sys om lite. Tur jag har en svärmor som är high på symaskinen!

Ha det så mysigt nu i helgen! OCH du missar väl inte Melodifestivalen?

Kram Gry

les fifoles sa...

The picture of you, little girl among the flowers (if I'm right in the translation) is wonderful! Thanks Marie for your nice comment. You are now in my list. Have a nice sunny week-end! Anne.

Rosengårdens Inredning sa...

Vilken vacker minneslåda du gjort....Tycker det var bra att du gjorde den till dej själv...annars är det ju lätt att fixa en massa till barnen och alla andra...
Jag tror jag ska härma dej...
Ha en trevlig helg // Kram Malin

Rosengårdens Inredning sa...

Vilken vacker minneslåda du gjort....Tycker det var bra att du gjorde den till dej själv...annars är det ju lätt att fixa en massa till barnen och alla andra...
Jag tror jag ska härma dej...
Ha en trevlig helg // Kram Malin

Rosengårdens Inredning sa...

Ojj, det blev visst lite mycket av mej.....Malin

SEASIDE LIVING sa...

Härliga loppis fynd! Lådan blev jättefin! Hoppas själv kunna besöka ett par loppisar i helgen, letar efter ett stort skåp med dörrar till sonen. Blir snart tokig på alla hans legobyggen som står på öppna hyllor, de blir så dammiga...

Önskar dig och din familj en fin helg!

Kramar Jenny

KaosHouse sa...

Vad du är duktig! Lådan gick från förskräcklig till förträfflig! :) Tänk vad lite färg kan göra!
Trevlig helg!

Åsa/asamia sa...

Helt underbart fin!!! Hur får man dit texten?
www.asamia.blogg.se

lottens vita och gröna sa...

halloj vännen! sååååå fint, jag får så många ideer av dig, underbar text nu så vacker, man kan ju inte tro att det är samma box...vi har sovrumsprojekt, nemen ojdå det där lät va?!..nej vi håller på med ALLT därinne och herregud vilken tid det tar, nu har vi allfall fårr bort raketbård och bredspacklat, kanske ska behålla det så, ser ballt ut, knäpp tycker mannen! annrs blir det nog en litten loppistur och baka som gäller. ha det gott, hoppas på fint väder åt oss båda! kramen lotten

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!
Åh vad fin lådan/minnesskrinet blev!!!
Hela bilden med skrinet, de små skorna, bilderna och allt är så fin!
Ja, helgen ja...vi har inte bestämt oss..ev åker vi iväg till farmor och farfar, men vi får se..Jag vill också gärna hinna med lite loppisbesök.. :)
Ha en bra helg!!!
Mia

birgi sa...

Vad fin lådan blev! Jag hoppas bli friskare i helgen, har legat och frusit med flunsan i kroppen hela veckan, och det är såååå trist.
Trevlig helg!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

birgi sa...

Vad fin lådan blev! Jag hoppas bli friskare i helgen, har legat och frusit med flunsan i kroppen hela veckan, och det är såååå trist.
Trevlig helg!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Vita Änglar sa...

Det blev helt klart finare när du målat den vit! Som med så mycket annat som målas vitt..Själv ska vi till Phuet i en vecka, barnen har skollov.Skönt med kort flygtid också
Må gott i vårsolen

Lilla Ugglebo sa...

Men du jisses så fin!!!!
Himmel vad du är duktig!

Jag bara jobbar å jobbar....vill pyssla i stället....jag har ju ungefär 398 påbörjade projekt där hemma som väntar på att avslutas......
Det blev riktigt fint med texten och bilden......hur får du dit den???
Är det en vanlig bild du bara limmar dit, eller har du använt något särskillt lim???
Jag har också en låda med minnen...inte så där fin men.....det är skoj.....däri finns bla...dotterns Barbie och Ken som hon gjorde i papper för några år sedan.......
Så söta.....kanske visar nån gång....

Skulle behöva en ny minneslåda.....vill ha en sån som du har!!!
Ha en härlig helg nu, kram Katarina

Kristin sa...

Hej Marie,
tittar in och tänkte önska trevlig helg, vet att du nästan alltid lägger in ett nytt inlägg på fredagar! :-) Vad fin och söt idé med lådan till allt sådant som man inte har någon riktig plats till. Väldigt fint, som vanligt!!!!

Hoppas ni har en skön helg och njut av ensamheten på loppisbesöken imorgon!!!! (Det är ju lättare att fynda då när man inte har någon som drar en i jackan hela tiden och vill GÅ DÄRIFRÅN FÖR DET ÄR SÅ TRÅÅÅÅÅKIGT HÄR MAMMA).

Kram!
Kristin

Grodmamman sa...

Fick ett stort leende på läpparna då jag fick se lådan. En sådan var alltid med på sångsamlingen på Öppna Förskolan när dottern var liten. Idag är hon 5,5 år och det kändes länge sedan.
Måste bara säga att den blev super fin när du målat den och skrivit på den.
Kram Anna

Designe sa...

Så fint du har gjort! Dina sovrumsmöbler ser så fina ut av det lilla jag kan se :) Din lilla låda blev ju superfin med text och bilder, så fint svartvitt foto! Den målade bilden av dig som din mamma gjort var ju väldigt likt fotot! Du är nog den pyssligaste jag vet! Hur hinner du allt? :)
I helgen blir det skidåkning (jaa, vi har snö än :), lite målning av möbel, besök på Ikea och barnkalas hos släkting!..och ikväll såklart en soffkväll med Lets dance och tidningen Lantliv! :) Trevlig helg! Kram

Liten Bod sa...

Åh, så fin lådan blev. Och vilken jättebra idé att ha minnen lätt tillgängliga istället för i en papplåda i förrådet! Det ska jag klura på.... :) Ha en bra helg, god jaktlycka på loppis. Själv ska jag för första gången på antik-mässa. Kram, Tina

LantlivsAnette sa...

Nämen ..vaa..vilken låda..tänkte jag först..men sen när jag fick se hur du förvandlat den,,Woww..vad fin den blev,hade jag sett den på en loppis som den såg ut från början så hade jag nog bara gått förbi den..men du..du ser möjligheterna i allt,du är sååå duktig alltså.
Nu skulle man ju gärna vilja ha den, den är så vacker..
Vad spännande att få se vad det är för en hylla din man bygger..
Ha en fin helg Kram Anette

Sara sa...

Vilken förändring, fin idé med att samla minnen. Ha en bra helg!
Sara

ängeln i vitt sa...

En helt underbar låda.

Kram Carina

faster atta sa...

Vilken förvandling! Det lilla skrinet blev ju verkligen jättefint, ska blo spännande att se vad som händer med "pryl"-hyllan! Hoppas att du får en underbar helg!

Vita tankar sa...

Tänk att det är samma skrin...fin förvandling och fin tanke med det du förvara i den...

Trevlig helg!

Kram!

Doften av vanilj sa...

Men så fin den lilla lådan blev! Vem hade kunnat ana det. Det gäller att kunna se möjligheterna.Alla är så pyssliga och målar och står i. Måste ta mig i kragen.../ Kram

Benita sa...

Vilket fint skrin du stylat om, kan knappt tro det är samma som du vissar först i inlägget!!!
Å, va gullig du var!

Ha en mysig helg!
Kram Benita

Jema sa...

Ljuvligt skrin du fixat till!!!

Kram & trevlig helg! Själv ska jag måla...gå på middag...måla,etc. ;)

/ Jenny

<3

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ett ljuvligt minnesskrin blev det! Jag älskar lådor och skrin och har några stycken som skall få lite vit färg.
Ha det gott och god loppis-tur! :D
kram
nina

Änglahem sa...

Vad fin den lilla rysliga*hihi* lådan blev efter att dina magiska händer förvandlat den!! För att inte tala om hur söt Marie i yngre upplaga var!! Hur stora Marie ser ut kan jag ju inte kommentera då jag aldrig sett henne*fniss* förmodligen lika söt!

Vad snygga era sovrumsmöblerna blivit!!! av det lilla man ser, men det bådar ju onekligen gott!! Nu blev jag sugen på att sätta igång med våra...men får nog vänta lite...*suck* kan det inte förvandla sig över en natt av sig självt?!

Ha en bra och skön helg!
Kram
Ulrika

På Norrgården sa...

tänk att den där färgglada lådan kunde bli så fin! Vilken bra idé att samla minnen i den, så sött kort på också!!! Ha en bra helg! /Ida

Ann-Catrin / finthemma sa...

ja vad ska man säga Marie""
Du är så fantastiskt duktig.. den lådan blev så vacker att man häpnar..oj oj oj!!
Loppis för dig och snickring för mannen.. verkar vara en bra arbetsfördelning.
Ska bli spännnde sen att se hyllan!!
många kramar A-C

Malin sa...

Vid gudars skymning så kreativ du är...här har jag suttit på förmiddagen och knutit band o grejer på et gäng kokta ägg...kände mig så flitig så flitig...Låter kul med loppisrunda i helgen...och så behändigt med en make som stannar hemma och fixar!

Kramar och en trevlig Helg på Dig!

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, det finns ingen ände på vad du kan! Gud så snygg den lilla lådan blev och vilket gulligt foto på dig som barn på den, kul idé och snyggt! Ha en riktigt skön loppishelg! Mari.

tindralitemera sa...

Vad fint du gjorde med lådan,ja helt underbar!!
Imorgon ska jag på loppis,får se vad jag får med mig..alltid lika spännande!

Ha en fortsatt bra helg,kram Katarina

Hannas form sa...

Marie!
Tack goa fina du för att du finns!

KRAM
Hanna

PS: Vad din låda blev fin..duktiga du!

Jes/Vita villa vila sa...

Å Marie,
Vilken helt bedårande liten minneslåda du har gjort av den färggranna clownlådan ♥ Vilken underbar idé! TACK för all härlig inspiration du bjuder på!!!

Önskar dig en fantastisk helg med nära o kära!

KRAM Jes ♥

Karin sa...

Hej Marie!
Kan inte tro att det är samma låda, den blev underbar. Jag måste nog börja pyssla lite mer nu när jag blir mer ledig framöver.
Tack för dina fina ord hos mig och tack för inspirationen.
Ha en riktigt trevlig helg med många fynd!!
kramar
Karin

Bella sa...

Nu blev jag målös...
Första bilden på lådan tänkte jag, oj! Men nu sitter jag här helt stum och full av beundran! Själv har jag klätt en skokartong med tyg där jag förvarar mina allra käraste minnen.
Jag önskar dig en härlig lördag!
Kram,
Bella

Bara Gry sa...

Tack Marie, för din kommentar hos mig. Det känns så skönt med stöd från bokmalen, hi,hi...Jag behöver lite puff framåt för att få klart projektet. Det kommer ta lång tid, men jag är på god väg. Har kanske skrivit 1/3 just nu, men det krävs långa pauser ibland då jag skrivit något jobbigt, allt är ju inte lika starkt!

Ha en skön helg! Kram Gry

Lilla Trollbacken sa...

Men så fint det blev, en helt ny låda. Inte så dum idé det där med en minneslåda. Ska nog fundera på en jag också.
Ha en bra helg!
Kram Gabrielle

vitating sa...

Superfin låda!! Min minneslåda är en i papp från ikea som göms i ett skåp, mycket finare med en ljuvlig låda att ha framme! Tack för tipset!

Kramiz Vitating

Loppisliv sa...

Wow vilken skillnad det blev på lådan efter din touch med penseln...så fint med bild och text på....lilla glimten från sovrummet ser underbar ut...vill se mera...:-) Ha en härlig helg...Kram Paula

Vit lantlig själ sa...

Det var den finaste lilla låda jag har sett. Så unik.
Ha det gott.
KRAM

älskar sött sa...

Vilken helt ljuvlig liten underbar låda du gjort!! Så praktisk och så vacker på samma gång! Kan det bli bättre?? =) Du är så duktig och har så god smak..Här är det julafton nästan varje dag..fattar inte hur allt ska få plats i min lilla butik hi-hi...Kan säga att den är väldigt välfylld hi-hi...Mysigt att gå på loppis i dag, blir sååå sugen! Du får visa om du fyndat något sen..=) Gullig man du har som är hemma och pysslar med skåp..ska bli spännande att se. Ha en underbar mellokväll...kramisar Malin

C De-sign sa...

Sååååååå duktig du är!!! så fin lådan blev och vilken bra idé.... en minneslåda! Skickligt gjort av dig att måla på texten så fint! Och fint med korten! Önskar dig en fin helg!
Kramar fr C

Fridhemspinglan sa...

Minnena 'lyfts' av en sån behandling!
Vad mycket fina idéer du visar!

>:3

Fridhemspinglan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lille Maison sa...

Så flott den lille kisten ble med maling og skrift på, sånn en god idè å samle gamle minner slik... Og så søt liten pike du var... :) (Nå har jeg forresten endelig fått prøvd ut påskeegg-"oppskriften" du ga meg, så jeg skal snart vise dem i bloggen ;) Ønsker deg en fortsatt flott helg, gleder meg til å se hva du finner på loppis denne helgen :) Synnøve

beas barnslikheter sa...

Åhhh....vilken LJUVLIG låda du gjort!

Grymt avundsjuk på din pysslighet!

Ha en underbar lördagskväll..kanske med Melodifestivalen?

Kram Bea

Kannor och karaffer sa...

Men så fin din låda blev - påminner om mina danska kistor som jag bara älskar.....sött med svart/vita barndomskort....kom på att jag har några också det kanske man skulle kopiera och göra något skoj av.

Hoppas du och barnen gör några fynd på loppis.

Ha det gott!
Kram Ann

HannaH i Det stora grå huset sa...

Vilken hemsk låda du köpte, men vad fin den blev när du gjort om den på ditt sätt!!!! :-)
Vilken oerhört söt bild på dig som liten flicka! Skulle verkligen vara roligt att veta hur du ser ut idag!

Här sitter jag och känner mig besviken. Jag som inte ens brydde mig i melodifestivalen känner mig riktigt blåst. Det hade varit bättre om en riktig människa vann och inte en alien känner jag.... Nåväl. Gubben tycker jag är rolig som ens lägger någon energi på att bry mig... :-/

Önskar dig en fin söndag!
Kram ´Hanna

HannaH i Det stora grå huset sa...

Förresten , jag skulle ju fråga: Var du nöjd med vinnaren?

ciiccii sa...

Åh, vilket underbart vackert hem. Stilrent och ljust.
Önskar att jag hade samma ork och framförallt tid att pyssla om vårt hem.
Hittade hit för första gången idag via åsa/asamia.

Ninnis hus sa...

Du har verkligen förmågan att se hur man kan förändra saker och ting. En färgglad skrikig låda som blir allelens underbar... Ha en fortsatt bra helg!

Lilla Blanka sa...

Hihi ja jag har haft en oförskämd tur i tävlingarna på sistone ;)
Ja Ingrid var ju supergullig och berätttade att hon köpte flera lådor (=alla) med de små tvålaskarna..Ja hon sa att hon brukar dela ut till oss bloggerskor hihi :)
Ja, idag har vädret varit sååå härligt så nu åker trädgårdsmöblerna ut (verandan har ju tak och vägg på två sidor så det är rätt "skyddat" läge)
Hoppas du får en skön söndag!!!
Kram
Mia

Nicolinas boning sa...

Skrinet blev alldeles...alldeles....alldeles underbart...suck...;-)
Vad spännande det låter med hyllan som maken snickrar på...den kommer väl på bloggen snart hoppas jag...
Kramar/Birgitta

Bland liljor och tistlar sa...

snälla vilken ljuvlig låda ...jag år i taket ...snälla hur gör du ...trycker du bokstäver ??? hur får du kortet på lådan ???...JAG VIL INTE KONKURERA ..bara göra fint hemma ...vill du svara vore jag såååååå glad .... kraaaaaaaaaaaaaaam MARIKA

Design by E sa...

åh de va en underbar box du gjort,verkligen ett fint tips till oss andra.kram E

Moderncountry sa...

For en vakker ide! Selv har jeg slengt alle mine saker i en boks uten personlighet. Gode Minner fortjener en god plass og dette har du virkelig laget. Kjempefint!!

Klem