torsdag 20 mars 2008

Glad Påsk!

Jag har två saker som alltid får komma fram till påsk, två saker som jag fått av personer som jag tycker mycket om och som jag har fina minnen ifrån.
j
I glasklockan står mitt söta tittägg, helt otroligt att det är gjort av enbart socker. Barnen tycker det är jättekul att kika in på kycklingarna och blommorna som är inuti.
j
Den andra saken är det här gamla påskägget, det fick jag av mina morföräldrars grannar när jag var 6 månader. De hade sin sommarstuga bredvid mormor och morfar och varje påsk och sommar träffade man dem. De har en stor plats i mina barndomsminnen, så ägget är en kär ägodel.
h
Nu har jag planerat att ta lite bloggledigt ett par dagar, jag kommer dock inte kunna hålla mig från att besöka er andra. Är nog bloggberoende, hihi.
k
Vill önska alla som besöker min sida en riktigt GLAD PÅSK!
Kram Marie

88 kommentarer:

pudelflicka sa...

Önskar dig också en härlig Påsk !
Kram Hedvig

Nettan sa...

Men så fina dom är & vilka härliga * PåskMinnen *...
Ha en ~ GLAD PÅSK ~
Kram Nettan

Glitter & Marsipan sa...

Vad påskfint du har gjort.
Och vilket underbart tittägg.
Dina barn kommer säkert att minnas
dina speciella påsksaker,när dom blir stora,och tänka på med värme.
För det är ju sådant man kommer ihåg
när man blir stor.
Ha en riktigt skön påsk.
/Anette

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jättefint påskpynt :)
Det är ju extra roligt när man har minnen i saker!
Glad påsk!

sommar-rummet sa...

Men vilka söta minnen... Önskar dig en trevlig påskhelg tillsammans med de dina! KRAMAR från mig!

MiaMaria sa...

Hej!

Men vilket minne ett ägg från det att du var 6 månader va kul att ha kvar!

Önskar dig en Glad påsk!
Miamaria

Guldkant På Livet sa...

Så fint du har påskpyntat! Det gamla ägget du fick som liten var ju så häftigt! Och så vackert du hade innanför glasklockan, ett riktigt titskåp! En härlig Påsk önskar jag dig Marie!

Mari.

Nina på Kyrktorpet sa...

Önskar dig och de dina en underbar påsk! det gamla ägget är jättefint, så härligt att det har sparats under alla år!

Useful-Art sa...

Ett sånt där titt-ägg av socker hade min mamma också när hon var liten, och har fortfarande kvar. Även hon tar fram det på påsk, jag och mina systrar var väldigt fashinerade av det när vi va små :)

Glad Påsk tillbaka!
Sara

hemtrevnad marie sa...

ÅÅÅHHH!! vilket sött tittägg!!!
Så roligt att ha kvar sådana minnen från barndomen också....
Ha en riktigt trevlig Påsk!!!
Påskpussar Marie

Maria renoverar 1920-talshus sa...

Hej!
Otroligt att du lyckats hålla det gamla påskägget helt och fint. Roligt med folk som är rädda om sina saker och bevarar dem för eftervärlden. Det kallar jag kulturhistoria!
Glad påsk från Karlstad!
Maria

Engsroom sa...

Vill önska dig en riktigt glad påsk, är ledig i dag så nu blir det flera dagar i sträck som jag är ledig ska bli så skönt.
Här en liten gullig länk att gå in och kika på:
http://samorost2.net/plantage/
Kram Ella

Millas Mirakel sa...

Vad fint du har gjort och vilka härliga påskminnen du har!
Önskar dig också en skön påskhelg!

Kram Camilla

My Lovely Things sa...

så trevliga påsksaker..
ja det är härligt med minnessaker!!
Glad påsk på dig..
kram anna

"M" sa...

Glad påsk till er också...skönt att ta lite bloggledigt kanske...om det går....

Solan sa...

Vilka fina ägg. De har sin tjusning på varsitt sätt. men jag gillar nog det du fick som bäbis bäst. GLAD PÅSK // Solan

Kristin sa...

Glad påsk till dig också, Marie! Hoppas ni får riktigt sköna, lata, mysiga dagar allihopa! :-)

KRAM, KRISTIN

Lina sa...

Hej!
Vill bara önska dig en GLAD PÅSK! Kikar vidare på dina fina bilder och inspireras i massor! ;- )! Må så gott!

HannaH i Det stora grå huset sa...

Tittare in och önskar dig en riktigt härlig påskhelg!
Vilka härliga påskpynt du har, roligt med minnen...

Påskkramar Hanna

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!
Åh vilket fint titt-ägg och vad mysigt det ligger där inunder kupan!
Vad kul att du behållt/sparat ditt gamla ägg..!
Hoppas du får en lugn skön påskhelg,
Kramar
Mia

Malin sa...

Ett sådant vacker tittägg...och förstår att du är rädd om det. Önskar att jag hade haft vett nog att spara något av mina gamla ägg men så är icke fallet...men men...vad gör det om 100 år...
Önskar dig en riktigt Glad och Go Påsk!

Kramar från Malin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt att ha gamla minnen till vissa saker! När jag tänker efter så har nog jag också ett sånt där titt-ägg, jag var väldigt fascinerad av det när jag var liten.
Såg att du hade hittat vitsippor också... så härligt!
Kram och Glad Påsk
Marie

Liten Bod sa...

Visst är det vackert med gamla påskägg! Jag har tyvärr inga. Minns än idag när min snälla faster i Härnösand försökte skicka ett sådant titt-ägg i socker till mig, med posten.... Det var en påse pärlsocker som kom fram, närapå.... Ha en bra helg, kram Tina

Veronica sa...

Vad roligt att ha kvar det gamla påskägget, jag förstår att det är dig kärt...! Önskar dig en riktigt skön Påsk!! Kram Veronica.

Hulda sa...

Så søte egg! :) God påske til deg, Marie!

Livet i Gläntan sa...

Hej!
Ville bara titta in och önska glad påsk! Kram jessica

Livet i Gläntan sa...

Hej!
Ville bara titta in och önska glad påsk! Kram jessica

Under en vind sa...

Då var jag här mitt i min "paus"...fniss.....Eftersom du utlovade ett påskinlägg också måste jag ju kika in här!
Vad fina saker, förstår att de betyder mycket för dig! Ibland kan det vara minnet som är vackrare än saken....

Nu önskar jag dig en riktigt mysig helg med massor av mys och avkoppling! Lova mig att du försöker hålla dig härifrån åtminstone en del!! Det ska jag göra, tror att man behöver pauser då och då...

Jag ska iallafall börja skriva ihop nästa mail för träffen , snart är alla platser bokade ....Roligt att så många vill vara med!

Stor kram, vi ses snart igen!

Nygammalt sa...

Vilka jättefina minnen du har där. Sånt ska man förvalta.
Hoppas du får ett par sköna lediga dagar och att solen tittar fram!
Kram.

spetsar och änglar sa...

Sååå härligt med fina minnen!!!
Önskar dig en härlig påsk!
Kram Heléne

Sara sa...

Trevlig påsk. Vilket gulligt ägg!
Sara

latara sa...

Vilka rara saker som får komma fram till påsk. Tänk att du har sparat ägget som du fick som liten, det var som om du visste redan då vad du skulle uppskatta idag..!

Jag hoppas att du får en härlig påskhelg med mycket mys! Själv har jag redan hunnit äta för mycket godis och känner hur blodsockret åker berg- och dalbana. Att jag aldrig lär mig! Vad har jag innanför pannbenet egentligen, snömos? *undrar*

Hur som helst, STOR kram till dig!

Karin

Doften av vanilj sa...

De där små sockeräggen är helt underbart söta! Vilket pillgöra att tillverka! Förstår om det är en kär ägodel.Glad påsk! / Kram

Mys liv och hem sa...

Vilka fina minnen.Ha en skön påsk

Riitta sa...

Hej!
Det är vackert med gamla påskägg.
Glad påsk från Finland,
Riitta

Änglahem sa...

Dom där kristyr äggen är ju sååå söta!! Kommer ihåg när jag var liten önskade jag mig alltid ett sånt...men inte kom det något*suck*. Påskägget förstår jag är av stort värde, och vilken ovanlig bild!!

Ha en skön och mysig påskhelg!!
Kram
Ulrika

Änglahem sa...

Idag är jag vimsigare än vimsigast...tur att huvudet sitter kvar annars hade jag nog glömt det nånstans....

Missade dina vackra vitsippor!! Redan??!! tänk vad dom fryser om öronen ute i backarna nu*stackarna*

Kram

Randi sa...

Vilka stämningsfulla bilder!
Visst är det underbart med just högtidsprylar som man har en relation till. I år saknar jag mina gamla påsksaker och har fått köpa nytt. Det känns inte alls på samma sätt att dekorera med dem.
Mysigt att få ta del av dina klenoder!
Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!
Kram Randi

Bara Gry sa...

Helt otroligt! Enbart på socker, men hur kan det hålla sig?? För du har inte nytt från år till år? Har du gjort det själv? Oj, frågorna haglar, känner jag, men jag är imponerad!!

De gamla påskäggen har något särskilt.... finns inget som kan matcha de. Fick jag välja, skulle det bli ett sånt i den stilen :-)

Ha en underbar ledighet, från vardag och blogg (?)! Kram Gry

lottens vita och gröna sa...

hallojsingen marie!vilka fina nostalgisaker, jag hade en gång ett sånt där tittägg och ett år åt brorsan och jag upp det, inte var det så gott men...det var det! ja bloggberoende, man får hålla i sig...din sida är jag helberonde av. ha en underbar ljus, varm och härlig påsk! kraaaaaaam lotten

I ett litet hus sa...

Kära ting blir man så glad av! Så kul att du sparat det där ägget!

Hoppas du får en glad och mysig påsk!

Kram Lotta

MormorRuthsAnn sa...

Hej vännen!
Vilka fina minnen! Det lilla tittägget är jättesött. Du jag glömde att säga det i mitt senaste inlägg men sicken liten sötnos där på höger sida...vad duktig din mamma är på att teckna...hon skall inte rita av dig och din familj nu? Det skulle säkert bli en fantastisk målning.

Önskar dig en underbar påskhelg!
Stor kram till dig Marie!
Hälsa familjen & även din mamma!

Ann

MormorRuthsAnn sa...

ps: jag menar inte inlägg jag menar givetvis kommentar....opps fingrarna slant....

kvack
Ann :)

Hem & Lyckas Mia sa...

Så söta! Förstår att de är dig kära. Önskar dig en glad påsk, kram!

Ida sa...

Tack detsamma, hoppas du får en skön ledighet och mycket god mat! Äggen är jättefina!Mvh Ida

me and alice sa...

Vackra minnessaker du visar. Det är sådant som verkligen betyder något...
Glada påskkramar till dig!
/susanne

Dubbelörnen sa...

Vilka underbara minnen! Jag blir så imponerad över att du lyckats behålla dem så fina... Vilka minnen av glädje :)

Varma påskkramar till dig

Inmycarport sa...

Hej Marie!
Vad duktig du är att vårda gamla gåvor & minnen. Det är ju så roligt att ha.
Det är alltid lika roligt att kika in hos dig. Det vill säga varje dag. Tyvärr är jag dålig på att lämna spår ifrån mig. Tiden är knapp...men in skall jag. Så säg vem som inte är bloggberoende.
Önskar dig en skön påskhelg!
Kramar Maria

les fifoles sa...

So cute! Joyeuses Pâques Marie! Anne.

Roslagsdrömmar sa...

Glad Påsk!

Kram Maria

Designe sa...

Vilka söta bilder och så fint med det gammeldags ägget som du fick när du var liten! Ha en riktigt fin påskhelg! Kram :)

White Season sa...

Glad Påsk, och njut av ledigheten! Vackra bilder och fina minnen. Kramar Malin

Jes/Vita villa vila sa...

Glad Påsk!

Vilka härliga små saker & ljuvliga minnen ♥

Kram! Jes

Galleri M&B sa...

Härligt med gamla minnen! Ha en skön påskhelg!

rosa tomtebo sa...

Hihihi, ja tror nog att man kan bli lite bloggberoende faktiskt!! Du har pyntat fint till påsk, ha en skönt helg med många ägg!!

Glad påsk!!
Ulrica

Handplockat sa...

Glad påsk
mums så mycket fint
så mysigt med påsk/vårbilden din mamma målat

ha en härlig lååååååååååångfredag

C De-sign sa...

Vad roligt att du har ditt gamla påskägg kvar! Och dessutom förknippat med många barndomsminnen! Det är ju ett helt underbart ägg!!!! Jag är ju glad över mina "hemska" gamla påskkärringar! Ha en skön låååååååång fredag! PÅSK-KRAMAR fr C

Ann-Catrin / finthemma sa...

Ohhh så söta... det bär så fint med gamla fina ägg!!!
underbart!
GLAD PÅSK!!
kram A-C

Bara Gry sa...

Imponerande tittägg som kan hålla så länge! Har aldrig sett det förut och du har en hel drös runt ikring dig....Lokal tradition? Nej, det är det väl knappast. Måste Googla tittägg, känner jag, Fniss..

Ta dig en LITEN bloggpaus du, Marie- så syns vi snart igen. Jag ska frysa rumpan av mig i ishall hela påskhelgen, men nåt inlägg här och var blir det nog på sena kvällen ändå ;-)

Kram Gry

Bara Gry sa...

Jag igen, hi,hi....Har Googlat nu! Här är en fin länk till tittägg. Säljer även via web. Imponerande teknik.

http://www.tittagget.se/index.html

//Gry

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Ville bara kika in och säga Glad Påsk Kram Maria

Mamma C sa...

Vilka fina saker, och roligt när man har minnen bakom dom.
Glad påsk
Kram Mamma C

Vita tankar sa...

Underbart sött tittägg! Passar ju perfekt till glaskupan. Vad roligt att ha ett sådant fint gammalt påskägg sparat, fina barndomsminnen :-)

Påsk-kram

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Så fina nostalgiska saker! Ja jag skulle också ta bloggsemester =)
Glad Påsk Marie
Kram Anita

LantlivsAnette sa...

Halloj där ! Jag vill önska dig och din familj en riktigt GLAD PÅSK !!
Och jisses vilket vackert titt ägg du har..jag har sett såna i Danska tidningar men jag har aldrig stött på ett här hemma..jag skulle allt gärna vilja ha ett jag med..jag är så förtjust i allt smått,tittskåp och dock skåp och sånt.
Jaa du..tänk att jag är med i Aftonbladets hem och trädgårds bilaga..det är så länge sen dom var här och fotade...och dom sa aldrig när det skulle komma..men det såg ju riktigt bra ut om jag får säga det själv..
Ha det så bra Kram Anette

älskar sött sa...

Hej söta lilla Marie!!
Ja visst är smyckena fina?? Blev överlycklig när jag hittade dem...=) Jippie..va roligt att du ska vara med på bloggträffen!! Hoppas att det blir mysigt...ska ta hand om dig väl hi-hi...Ha en underbar påsk! OCH STOR KRAM PÅ DIG.../Malin

Ina sa...

Gud vad fina ilder du visar jämt!! Du är duktig!!
Kul att ha kvar ett så fint gammalt påskägg och få ta fram det år efter år, tittägget är fantastiskt!!
Önskar dig en härlig påsk!!
Kram Ina

Vanilladreams and humblebees sa...

Vilka underbara ägg! Tittäggen älskade jag också när jag var liten... på cloettas lilla handelsbod i gamla linköping hade dom såna, både stora och små som jag älskade att titta i...

Kramar till dig och en skön påskhelg till hela familjen!

---<-@
Jenny

Jennyshemochharmoni sa...

Vad härligt det är med gamla saker som har ett personligt värde. Det finns inget mer stärkande! Ha en riktigt mysig påsk Marie! Stor KRAM till dig!

kullervilla sa...

Kan förstå att du är rädd om dessa två ägg, så läckra var och ett på sitt sätt.
Önskar dig en go påsk //kullervilla

milly Garden sa...

Kul med minnen ifrån barndommen...jag har också två påskägg som jag fick, och som jag fortfarande plockar fram. Känner något speciellt med dom...

Vill önska dig en riktig glad påsk
Kram Marina

Pia..... sa...

Hej så sött ditt gamla barndomsägg var..roligt att ha historian runt det...och ägget i klockan var oxå sött...önskar dej en glad påsk...PIA

Karin sa...

Hej Marie,
Din blogg är verkligen underbar, alltid så mycket inspiration och vackra bilder.
En riktigt Glad Påsk önskar jag dig också!
kramar
karin

Goa sa...

Hej Marie!
Ville bara lämna en liten påskhälsning jag med..:)
Hoppas ni har det gott...älskar båda dina "minnenägg" vackra är de...och så gott att ha och låta sig påminnas...härligt!

Må helgen vara toppen för er alla!
Massa kramar...som alltid..:)

envilsenloppa sa...

Underbara ägg ! Min mamma har oxå ett sånt där tittägg . Hon har sparat det från sin barndom , helt otroligt fint !
Ha en riktigt skön påsk nu och Ta Det Lugnt !
Kramar/Lotta

Hem T Gårn sa...

hej Marie ! en riktigt glad påsk önskar jag dig och din familj,är inne hos dig ofta ofta o jag tycker mycket om det jag ser, kram maria

In my house sa...

Härligt med gamla minnen,,, dom glömmer man aldrig,,,fast jag kan bli lite sorgsen när man tänker på de...
Glad påsk och kram ifrån mig!

Jenny sa...

Önskar dig en mysig Påskhelg!
Kram
Jenny

Benita sa...

Hej Marie!
Ojj, vilket fint tittägg, ett sådant har jag nog aldrig sett tidigare.
Å vá kul att äga ett gammalt fint, ovanligt ägg och som dessutom medför en hel del trevliga minnen.

Fortsatt trevlig påsk!
Kraaam Benita

Notebooks sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Notebook, I hope you enjoy. The address is http://notebooks-brasil.blogspot.com. A hug.

Bodil sa...

Glad Påsk på dig själv!
Kram Bodil

Kicki sa...

hej
vad kul att det gamla påskägget blivit sparat! Annars är det ju ofta lite enklare saker som man kanske inte är så rädd om och tar vara på. Kul!
Glada Påskhälsningar från
Kicki på Thyrasgård

Home & Clothes Design sa...

Så kul med barndomsminnen som finns kvar att du kan dekorera med dem.
Jag får önska dig en härlig påsk och bästa påskkramar från mig...Annelie

Frida sa...

Hej! Visst är det roligt att ha kvar gamla saker som betyder mycket för en.
Önskar dig en glad påsk!
Kram frida

atmosphere sa...

En riktigt fin påskhel, önskar jag dig och hela familjen!
Kramar,
Ingrid

Evelinas hus sa...

Ägget är urgulligt. Vad kul att du har sparat det.
Hoppas du har en fin påskhelg.
Kram Caroline

vitating sa...

Så mysigt med barndomsminnen! Det är precis sådana där saker man skulle sakna mest om huset brann ner (hemska tanke)! Hoppas du haft en underbar o mysig påsk så här långt!

Kramar Vitating

Missfixtrix sa...

Underbar blogg. Tänk att man stöter på nya underbara bloggar varje dag. Otroligt charmigt påskägg. Glad påsk
Johanna