måndag 10 mars 2008

Vårpyntad trappa

Ägnade en av förra veckans soliga dagar åt att göra det lite vårlikt på trappan, som hjälpreda hade jag min 3-åring som älskar att greja i trädgården.
j
Zink är en stor favorit hos mig, det blir så fint mot de spröda små blommorna. I vattenkannan har jag satt i några kvistar från våra fruktträd.
k
Blommorna ser ju rätt så ynkliga ut så här i början av säsongen, men jag har iallafall planterat penséer, bellis och vita och blåa pärlhyacinter. Runt om har jag lagt en krans av björkris och vide.
k
Här några fler krukor med blommor och en lykta. Eftersom det snart är påsk har även mitt stora betongägg fått komma fram, detta har min mamma gjort.
h
Här har vi världens dystraste väder idag, jag som vill ha vår och sol nu!!!! Hoppas att ni andra har bättre väder och att ni får en härlig start på den nya veckan! Kramar Marie

74 kommentarer:

Lisbeth sa...

Åhh så elegant! Vet ikke om jeg våger meg på å pynte ute sist jeg forsøkte kom det en liten storm og svusj så var alt blåst vekk, hi,hi. Nydelige bilder.ha en skjønn uke.
Klem

Veronica sa...

Åh det ser såå härligt ut, gillar ditt betong ägg skarpt!! Tänk att det så snart äntligen är påsk!! ha en riktigt bra vecka nu & kram Veronica.

cicci sa...

Åh nu blev jag riktigt sugen på att åka hem och göra lite fint hemma på trappen, har precis slängt bort hemska vinter krukor som stått alldelles för länge och deppat men det är som att man inte orkar med allt på en gång när man håller på och bygger... Ha en bra start på veckan trots regn och rusk!
Kram Cicci

Kol&Rosors sa...

Vädret är inte nå bättre i Södra Dalarna!
Men man blir glad av din fina trapp,så välkomnande!
Det är även bra med "hjälpredor", mina är för stora...får bara hjälp när jag ska flytta stora krukor. Annars tycker de att de ska stå där de står, men jag vill ju "Flytta" runt. Det blir nytt igen då...
Ha det så gott & en trevlig måndag!
L-Lott

pudelflicka sa...

Vad fint ni har gjort. Vad mysigt att din lilla son gärna hjälper till i trädgården.
Kram Hedvig

Jema sa...

Vackert & inbjudande :)

Ha en bra dag / vecka !

Kram, Jenny

<3

faster atta sa...

Så fint du har fått det på trappan, och vist är det härligt med lite hjälp av de små....ti-hi.... Mina är oxå duktiga på att hjälpa till! Roligt om inte annat att göra något tilsammans.

sommar-rummet sa...

Men va fint du gjort ute!!! Kram o ha en bra vecka

Tummelisa sa...

Du gör alltid så fint. Fick själv lust att "pynta" ute, men det är kallt här ännu. Grått och trist är det också och lite regn.
Blev i alla fall glad och uppmuntrad av Dina bilder.
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram Tummelisa

Nostalgi och romantik sa...

Tyvärr så är det lika tråkigt väder här! Men vi får hoppas på bättre till helgen!
Så mycket vackra arrangemang du har gjort! Nu fick jag också lust att göra lite fint att ha på trappan!
Kram
Marie

Karin sa...

Visst är det härligt att pynta lite ute nu också, speciellt så här i början på säsongen.
Jag gillar också zink, bor ju på en gammal gård så det passar så bra till denna miljön.
Vädret är verkligen trist idag, men jag har i alla fall fått njuta av dina bilder!!
kram
karin

lottens vita och gröna sa...

neeeeej vad retligt, en läng kommenter som försvann....iaf är här urtist idag, regnet hänger..bra för växtlighten förvisso...oh så snyggt du gjort på din trappa, vilket härligt betongägg, har du gjutit själv? nej nu gnäller lillebror och nu ska regnjacka på och så drar vi en sväng, skulle vara skönt en sån härr dag och ligga där och snusa! ha det bäst, marie! jättekramtilldig! lotten

Flickan på landet sa...

Åh va härligt med vårpyssel. Jag längtar till våren och här har vi bara regn och rusk :-(

hemtrevnad marie sa...

Hejsan!! Mycket fint på trappen!!Det är allt bra att ha en 3-åring som hjälp(det har ju jag också) de vill och kan så mycket i den åldern!!!!
Himla trist väder här också,bara regn BLÄ.....
Gillade skarpt ägget din mor gjort!! (du har väl sett att jag har små såna på min trapp, jag har dock köpt dem!!)
Kram, Marie

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!
Åhhh vad fint!
Nu är jag övertygad..du borde jobbasom dekoratör eller inredare, du är så himla bra på att få till underbara bilder och stämningar..!
Snart kommer de och headhuntar dig till Lantliv :)
Kram
Mia

Änglahem sa...

Kunde ju varit bättre väder men det regnar i varje fall inte längre!!

Vad FINT du gjort på eran trappa!! Blev riktigt sugen här nu...men jag kanske skulle börja med att ta bort granriset som ligger kvar sen i julas*hihi'.

Ha det så gott här i början av en ny vecka!

Kramar
Ulrika

Mamma Millan sa...

Så fint du gjort!!
Så vårigt o hemtrevligt ju!!!

Ha det gott &

Ha en härlig vecka!!
Kramizzar millan!!!

Lina sa...

Hej!
Oh, fina bilder igen! Vi var krassliga i helgen så de blev inget pyssel för min del. Nu verkar de ju bli bättre väder till helgen då ska de påskpyntas! Må så gott!

Lina sa...

Så mysigt! Jag tänkte att ajg skulle köpa lite penseér i helgen och sätta i krukor och blomsterlådor. Så att det blir fint till påsk. Brukar göra det till påsk och sen blir det sommarblommor till midsommar och Sambons födelsedag.

Gammelgård sa...

Så härligt!!!
Här är det också väldigt trist väder...blött o grått.

Nettan sa...

Men se så fint du gjort & vilket snyggt arrangemang i hinken med penseer.. =0), visst är det underbart med vårens ankomst..
Kramiz Nettan

Kalkstenssommar sa...

Så fint du har det på trappan!

Tyvärr har jag inte kommit så långt själv, SUCK!

Men snart skall jag ta tag i det jag också.

Kram L

spetsar och änglar sa...

Så vårfint du har det på din trapp!!!Helt underbart!
Här är det en bra bit till våren om man tittar ut och ser all snö.

Ha en härlig dag
Kram Heléne

Hwita Villan sa...

Så duktig din lilla 3-åring är, för det blev ju jättefint!

Hwita Villan sa...

Jag glömde ju att tacka för handfatstipset. Tack!

Sara sa...

Fin fint på trappen, jag längtar efter sol och värme! Nu ska jag också åka och köpa vårblommor, tack för inspirationen.
Kram Sara

My Lovely Things sa...

men va fint du gjort!!!
Så vackert med zink och gamlaterracotta krukor..ljuvlig vackert...

'så trevligt med vide i kransen..det ska jag med tillverka..en vacker krans med vide!!!Tack för ide´n
Ha en fortsatt bra dag

kram anna

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, så vackert du har vårpyntat! En sån inspiration! Fina dekorationen och den lyktan är bar så snygg! Mari.

MiaMaria sa...

Hej!
Men så fint du har gjort det på trappen...här har jag tyvärr inte tagit bort granriset ännu.
Underbart dekorerat...

Ha en underbar kväll!

Miamaria

Nygammalt sa...

Hej där.
Ja idag har det varit rikgtigt tråkväder...tur då att du visar upp så mycket fina bilder.
Kram.

SEASIDE LIVING sa...

Du har verkligen gjort jättefint på er trapp! Blev inspirerad av sättet du ställt zinklådan... har ju själv likadana... Jag hoppas det är ok om jag kanske lånar din idé... :)

Önskar dig en fin vecka!
Kramar Jenny

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så fint och välkomnande du har det på trappan! Jättemysigt :)
Kram!

Linneagården sa...

HEJ DÄR NERE PÅ SÖDER´N!
VAD VÅRIGT & FINT DU HAR SKAPAT MED ZINK, BLOMMOR & BETONG ÄGG.
SKA INTE TJATA OM MINUGRADER & SNÖ....MEN DET SNÖAR HÄR IDAG OXÅ!

ÖNSKAR DIG EN FINFIN KVÄLL.
STOR KRAM! /madelene

Mysiga lantliga ting sa...

Jättefint!! Ni har så mycket vår att jag blir alldeles sjuk...vill oxå ha vår!
Kram Johanna.

Mysiga lantliga ting sa...

Jättefint!! Ni har så mycket vår att jag blir alldeles sjuk...vill oxå ha vår!
Kram Johanna.

Bergagårdens Lina sa...

Oj va fint, och vilken vår ni har fått!

Det hade varit nåt istället för snöslasket som vi har...suck

Vit lantlig själ sa...

Du har verkligen fått till det på farstukvisten. Jag älskar zink.
KRAM

Loppisliv sa...

Så charmigt du gjort på din trappa....jag älskar penseér...en sån söt videkrans och betongägg....Här i södra sverige har vi haft sol och vår idag....

Vilka fina inlägg du visar...ert badrum är så vackert och stilrent...tycker det är så charmigt att blanda gammalt och nytt.....Och dina vardagsrumsbilder...suck säger jag bara...så himla fint du har det...så mysigt du gjort...du har verkligen ett öga för det....Kram Paula

Under en vind sa...

Såå fint du gjort, och vad roligt att du får lite hjälp av tösen!
Här var det grått och regnigt i morse, men klarnade upp under dagen...
Har sjukstuga på jobbet, feber, influensor och vattenkoppor avlöse varandra! har idag skickat hem tre barn, en med feber, en med koppor och en med magsjuka....Det är konstigt att man håller sig så frisk som man gör!

Imorgon reser mannen iväg med jobbet igen...har en plan som jag ska se om jag hinner förverkliga...hi hi....

Ha det gott, kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så fint ni pyntat du och din treåring, jätteduktigt! Härligt ägg mamma värpt;)
Mycket välkomnande och vackert!
Kanske snor idén med vattenkannan :D
Ha det gott!
kramis
nina

Millas hem sa...

Hej! vad vårfint du gjort det på trappan, ska oxå göra det! Har fortfarande mossa och lyktor utanför dörren på ett rostigt bord..ska bli kul att sätta igång med! TACK för inspirationen!
Kram Camilla

Moderncountry sa...

Det er dårlig vær her og Mari, så vi får trøste hverandre. Men jeg blir ikke lenge lei når jeg kommer inn å ser så fantastiske vakre bilder! Igjen lager du de vakreste arrangement, både i forrige post og i denne på trappen. Tenk å sette seg ned å nyte der da, underbart!

Klem fra bloggevenn

MillasMirakel sa...

Vad härligt du har pyntat på trappen!! Jag fixade vårkänsla vid entrén förra helgen,skönt att få bort granris och övrig vinterdekoration.Zink och betong hör till mina favoritmaterial.

Ha det gott!

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Så vårigt och fint arrangemang,här har det spöregnat idag,ha en forsatt bra vecka kram Maria

Änglar och lavendel sa...

Åh så fint det blev!!! Mysigt! Fint blomarrangemang du gjort.

Kul att du gillade min skylt.

Hoppas du har det gott! Kram Biggan

Annalunda sa...

Så fint blomarrangemang och vad mysigt med din lille hjälpreda... :) Jag har en också...
Zink och betong är ganska oslagbart... speciellt i trädgården... Visst längtar vi till våren...det är liksom dax nu!

Kram Annie

Annalunda sa...

PS Glömde att "säga" att jag lägger din blogg bland mina favoriter...och hoppas att det är ok! :)

Annie

Bella sa...

Din trappa har blivit riktigt vårig. Jag håller med, zink funkar i alla lägen och är fint tillsammans med träinslag ,blommor och keramik. Började "våra" här med men jag bor i ett blåshål och nu vet jag inte längre hur många gånger krukor vällt och jordig altan varit resultatet... Tänker varje dag att det skulle vara härligt om solen kunde kravla sig fram ur de gråa molnen som varje dag envist hänger fast över oss.
Må gott,
Bella

Galleri M&B sa...

Trist och dystert här också och ännu inte läge för några vårblomster ute. Tur att man kan njuta av dina då...:O) Mycket vackert!!
Ha det bra /Mia

Vita tankar sa...

Jättefin trapp-pyntning! Vårblommor står sig ju så fint mot zink!
Har småpiffat lite på balkongen blev nu sugen på ännu mer!:-)

Kram Linda

Karin A sa...

Så underbart fint ni har gjort det! Mysigt att kunna vara ute tillsammans. :) Ha en fin tisdag!

kram Karin

Maria sa...

Haha, det är ett långt land vi lever i ;) Skulle tro att vi har en meter snö nu... känns långt till vår då... meen... trevligt att inspireras iaf.

In my house sa...

Hej hej!!!
Du har det verkligen jättefint "avis" på mycket!!!
Erat badrum blev ju skit snyggt..

Fint och välkomnande vid trappen! mys mys!
Kram josse

Bara Gry sa...

Marie, jag blev så glad över att du är en av de som gillar att läsa mina inlägg, trots att du är interiörnörd, ha,ha.... Jag har varit det själv, och jag tror verkligen att det går att ha som äkta passion, men du förstod helt rätt om vaad jag egentligen menar....

Tycker du har gjort ett riktigt fint vårarrangemang på trappan. Vi har födelsedagsbarn (fniss...maken) idag och ska ha gäster på torsdag. Jag kanske gör en fin vårgrupp till då. Tack för tipset!

Kram Gry

migoalice sa...

Men oj, så vackert det blev på trappen!! Här har jag fortfarande granris kvar ute på trappen :-(. Stirrar ilsket på det varje gång jag går förbi och hoppas liksom att det ska försvinna av sig självt...men det gör ju aldrig det, konstigt?? Om jag blänger tillräckligt argt på det så kanske det får fötter och går till komposten av sig självt, men icke!!

Vad roligt att du har en liten hjälpreda i trädgården :-)

Betongägget hade jag inte tackat nej till!

Ha det så gott.
Kramisar
Melinda

me and alice sa...

Wow, vad fint du gjort på trappen!
Nu blev jag också sugen att fixa lite grann ute...
Tack för fin inspiration... Vad duktig din lilla hjälpreda är!
kram Susanne

Liten Bod sa...

Så fint det blev! Jag såg just att de sålde en massa uteväxter, men åkte bort hela helgen. Nu ska jag hem och plantera jag med. Kul att din mamma gjort betongägg, det har jag med. Nu i helgen blev jag "tvungen" att köpa fyra plastägg med godis i för att få nya formar.... Så synd :) Kram, Tina

My lovely cottage sa...

Hmmmmm, these pictures make you wish spring was already here, eventhough have a wonderful day, yvonne

Goa sa...

Bara vackert!...som alltid!
Inger förväntan och hopp...tycker jag..:)

Må bäst...min mysiga Marie!
Kram

Tankar tar tid sa...

Vad härligt det ser ut med växter ute och vad fint du gjort med blommor och kvistar. Ska försöka få till lite ute till påsk här också.

Underbara inredningsbilder du visar i förra inlägget ... det är så kul att se hur alla arrangerar så fina "stilleben" i sina hem.

Kramar Christina

tindralitemera sa...

Jättefint med videkransen runt om hela det fina arrangemanget!
Kram Katarina

Bodil sa...

Visst är det härligt att vårpynta!
Kram Bodil

White Season sa...

Å vad fint du har gjort det, kul att få se lite utevårbilder. Jätte fint med videkransen runt och alla fina zinklyktor. Tur att du fick lite hjälp också :-) det brukar jag också få. Kram kram och ha en fortsatt bra vecka, Malin

latara sa...

Marie!

Dystert väder eller inte - dina bilder ger vårkänslor! Jag blir inspirerad och vill pyssla här också, men det är trots allt lite väl regnigt och k-k-kallt... Snart är det dags! Snart är det våååår!

Kram!

Karin

Livet i Gläntan sa...

Hej! Vad fint du har gjort det. Jag har länkat din blogg från min sida, hoppas det är ok? Mvh jessica

Hellenshus sa...

Så fint du gjort på din trappa. Zink lyktor, krukor och lerkrukor mmmm verkligen fint tillsammans. Att ställa kvistar i vattenkannan var också fint. Nu fick jag inspirationen tillbaka. Jag har inte orkat göra någonting på trappen. Det står fortfarande två små enar kvar i urnor och en kälke...hm dags att ta bort den kanske.
Jag har länkat till dig på min blogg utan att fråga. Jag hoppas det är ok :) Jag tycker din blogg är så inspirerande.
Hoppas du får en trevlig kväll!
Kram Helen

Sockersött sa...

Vad härligt med pyssel i trädgården och roligt att ditt lilla barn tycker om det. Vad fint du har gjort det. Tycker om dina zink saker och speciellt det gjort i zinkhinken.

Kramar Kia

Roslagsdrömmar sa...

Vad fint du gjort! Och vilket läckert betongägg din mamma gjort!

Kram Maria

Majas mammelucker sa...

Heaj Marie!
Vilken vår trapp du gjort..jätte fint blev det..har kommit en bit på väg..köpt blommor men inte planterat dom än...Här har vi haft en lite glimt av solen..längtar till stor soool.....
Tack för din gilliga kommentar!!
Kramar på dig och hade gott/Maria

Fridas gård sa...

Så fina bilder och så inspirerande! Släpade just ut krukorna från stallet som stått där några veckor i och med omputsningen av huset. Det är så mysigt att få hålla på och greja med blommor och krukor för mig - rena terapin!
kram Therese

Lena i et bæssmorhem sa...

Så fint du har gjort det på trappen, og sånn en fin trapp du har :-)

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oj vad jag blir inspirerad att göra vårfint på min trapp nu när jag ser hur underbart fint du har gjort.. vilken stilkänsla du har!!
Kram A-C

Hulda sa...

Så fint og vårlig det var på trappen hos deg, Marie. Her har det også vært så vårlig og fint de siste dagene, får bare lyst til å sette ut noen krukker ute i plantebordet. :) Kanskje til påske!

Tonje sa...

Så vakkert du har dekorert ...virkelig vårlig og fint=)