lördag 17 maj 2008

Underbara tider

Den här tiden på året är verkligen helt underbar, den vackraste enligt mig. Önskar att dagarna och veckorna inte gick så fort, vill hinna njuta riktigt mycket!
k
Tidigare i veckan, innan vädret blev sämre, njöt jag och barnen av gott fika i solskenet.
l
Olivträdet har fått komma ut på dagarna, har dock plockat in det över natten än så länge.
l
Igår plockade jag in liljekonvaljer, finns väl inget som doftar så ljuvligt! Påminner om barndomens skolavslutningar.
k
Ännu en skolavslutningsdoft, syrener och hägg. Tänk att man kan bli så lycklig av att omge sig med blommor, jag njuter för fullt!
k
Önskar alla en toppenhelg! Kram Marie

53 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så somrigt med syrener och liljekonvaljer spetsduken och bullfika i trädgården!

Vikterna gav mig mycket inspiration - dom hade jag glömy bort.

Kram Maud

MiaMaria sa...

Hej!

Men det är ju så vackert med blommor och det är ju de som atalar om att sommaren är på väg...

Kanske inte i dag här hos oss. Oj, så det regnar så tråkigt!

HA´en bra dag!
Miamaria

Goa sa...

Helt underbara bilder Marie!!...så ljuvligt somrigt och så mysigt det hade varit att sitta med och fika..:)
Visst är man helt trollbunden i denna vackra tids blomdoftande dröm, jag hänger mer eller mindre i mitt syrénträd och bara hålle rpå att dofta omkull!...njuuuter..:)
Och Liljekonvalj...åhh, då kommer jag verkligen ihåg min första sverige sommar..*suck*...ja, visst är det underbart!
Må du ha den bästa helgen...min alldeles egna favorit Marie!
Kraaaaaaaaam...

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du inte bara njuter själv, du delar med dig till oss! TACK!
Ser underbart ut att sitta där och mysa med fika! Vackra bilder!
Önskar dig en underbar helg!
Kramiz
nina

My Lovely Things sa...

ja visst är det en underbar tid..

håller med om att det påminner om skolavslutning..
Jag kan tyvär inte ta in de blommorna för jag tål inga blommor som doftar..
men tittar och luktar på dem ute..där går det bra..

innen har jag vita och rosa löjtnanshjärta..de hänger så vackert i min kanna..

ha det så gott..
kram anna

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Åh vilka fina bilder du tagit...håller med dig...tycker mer om denna tid än sommaren då det kan bli lite vääl hett ibland!!

Förutom idag då..då det snöar...*suck*Längtar efter solen igen!!

Trevlig helg!!

Kram Linda

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilka mysiga bilder!
Härligt med alla blommor :)
Bullarna såg riktigt stora ut! Där skulle man varit med, hihi.
Kram!

minigrisen sa...

Hej! Hittade hit via google, då jag sökte på ranunkel. Jag har nämligen fått "lökar" i present som jag inte vet hur jag ska göra med. Men det ordnar sig! Vilken fin sida, jag återkommer. PS. Jag bor oxå i en idyll i Västergötland!
Hälsningar Anna

minigrisen sa...

Hej! Hittade hit via google, då jag sökte på ranunkel. Jag har nämligen fått "lökar" i present som jag inte vet hur jag ska göra med. Men det ordnar sig! Vilken fin sida, jag återkommer. PS. Jag bor oxå i en idyll i Västergötland!
Hälsningar Anna

Saramedflera sa...

Fina bilder, det är inte klokt egentligen att förra helgen var det 25 grader varmt och nu är det kallt igen. Vi får hoppas att värmen snart är tillbaka.
Kram Sara

Jema Rose sa...

Allt ser så ljuvligt & somrigt ut!!!

: )

Kram, Jenny

<3

Inredningstokig själ sa...

Såå fint ni har det!! Underbara bilder!

Här i Finland har vi det så kallt, brrr........

etthusivitt sa...

Ja visst är det härligt med alla dofter just nu! Ja det är nåt speciellt med skolavslutningar. Jag måste nog ta och uppsöka en i år bara för att få uppleva känslan :-). Hoppas att du har en riktigt mysig helg! Kram, Anette

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så vackra bilder du visar idag! De ger lite abstinens efter våren som försvann! Vi får hoppas den dyker upp igen snart.. Ja visst väcker dessa blomdofter härliga känslor! Kram /Anna

Millas Mirakel sa...

Visst är det ljuvliga tider nu när det börjat blomma här och där, synd bara att det är så kallt nu. Hann bli ordentligt bortskämd med förra veckans värme.

Ha det gott!
kram Camilla

Petra bloggar sa...

*ler* vilken härlig känsla som kom över mig.... "skolavslutningsdoft" det stämmer ju så bra!

fina bilder också såklart!

Glad lördag!

Guldkant På Livet sa...

Så somriga och vackra bilder, kännn overkligt, det snöar här i dag! Ljuva syrener och liljekonvaljer, de blommar lite försiktigt här med, hoppas allt klarar sig för kylan nu bara..så fint dukat bord, vacker duk och pläd och vilken bra idé med korset runt hinken så där, fint! Ha en skön helg! Mari.

Liza i pepparkakshuset sa...

Härliga sommarbilder - man blev verkligen sugen på bullar!

Kram Liza

sommar-rummet sa...

HEJ!
Härliga sommriga bilder o dofter.
KRAM

Livet i Gläntan! sa...

Jag håller med dig till fullo. Nu är bästa tiden. plockade också in liljekonvaljer nu i veckan. Vilka härliga bilder du visar. kram jessica

ciiccii sa...

Jag älskar att kika in hos dig och njuta av allt det vackra du lyckas skapa i och utanför ditt hem.

Lilla Trollbacken sa...

Mmmm, visst är de ljuvliga dessa doftande blommor! Ska minsann plocka in lite jag oxå!
Vackra och ínspirerande bilder!
kram
Gabrielle

Lavendelkvisten sa...

Hej!
Jag har precis hittat hit och din blogg är verkligen underbar med massor av inspirerande bilder. Jag la till dig på min länklista - hoppas det är ok! :)

Härliga bilder från Danmark, jag ska definitivt göra ett besök på några av ställena när jag åker dit nästa gång.

Kram åse

alidas sommaräng sa...

Vilka vackra försommar bilder -behövs verkligen när snön "vräker" ner här i Dalarna. Ha´de´Kramar.Laila

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Ja det är en underbar tid nu, och jag njuter av varje dag..vädret har ju varit helt fantastiskt nu i flera veckor.

Dina bilder är jättefina, härlig mys-stämning! Skulle gärna sätta mig vid det bordet och fika med dig :)

Jaså man kan låta olivträden vara ute på somrarna..Jag kanske skall ta ut mina också. Växer de bättre då eller blir det lättare oliver kanske. Ja, det ser i alla fall härligt ut! (Fint med korset på oxå)

Kram vännen!
Mia

Vit spets sa...

Va ljuvliga sommarbilder! jag inbillar mig att jag nästan känner doften från hägg och syrén, jag förstår att ni njuter!!! vi har inte ens en grön gräsmatta än ;(
Kramis
//Siv

Mamma C sa...

Vilka sommriga bilder. Nu är det bara värmen som fattas.
Kram Mamma C

vitating sa...

Åhh vilka ljuvliga vårbilder! Visst är det underbart nu!! Jag har plockat in vita syrener, älskar vita blommor!

Trevlig helg!
Kram Maria

Flickorna på Bellis sa...

Hej Marie,
Så kul att du besöker min blogg, jag kikar ofta in på din och gillar upplägget skarpt! Ljuvliga blommor...gick en tur i trädgården idag och plockad in en bunt syrener - vita! Ha det gott och bara fortsätt njuta!
kram Johanna

Systrarna vitt sa...

Ja syrener är helt underbara...jag kan riktigt känna doften....
Härligt rostiga tyngder du hade där.
Kram
Marina

lottens vita och gröna sa...

hallå marie! visst är det ruggit värre, ingen trädgårdslust idag...har varit och shoppat, är nu översugen på en madonna...till, ja vet, jag höll mig!

vilken mysig fikapaus med bullar i solen!

visst var det så, alltid liljekonvaljer och syrén till fröken på avlutningen, nu är det ju tidigare, underbart att ta in och när doften sprider sig i rummen!

varmastekramen lotten

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Åhh Marie så ljuvliga bilder du visar. Ja jag får nöja mig med dom för hos oss är det bara knoppar på buskar och träd. Har inte ens grönt gräs...och en envis snöhög gäckar mej ute på gården! Ja försvinner den inte snart så ska jag personligen hälla varmatten över den =)

Kramisar Anita

atmosphere sa...

Underbara blommor, med massor av minnen, som du säger.
Önsskar dig en härlig helg!
Kram
Ingrid

Lilla Blanka sa...

Hej igen vännen!

Tackar, då skall mina olivträd få bo ute i sommar och växa till sig ordentligt :)
Längst ner på lavendelstrutarna sitter en metallstrut som jag köpt på Blomsterlandet. I julas hade de en massa olika storlekar. Detta var modell liten.

Kram
Mia

"M" sa...

Vår bästa tid är nu...lalalalal...visst är det ju så....tänk bara om allt som blommar kunde blomma längre...vackert ute...nu är det riktigt kallt å grått ute....å regn....så nu faller körsbärsblommorna av.....hopppas allt är bra....kram

LantlivsAnette sa...

Åhhh, du, vad härligt att sitta där och fika, jag slår mig ner en stund...
Vilka härliga buketter du har plockat in, jag längtar tills jag också kan plocka in lite blommor..
Ha en skön Söndag Kram Anette

les fifoles sa...

Thank you for these fabulous pictures of spring! I love the flowers in the picture with the cross. Take care. Anne.

Hanna i Det stora grå huset sa...

Det är skolavslutningsdofter för mig också. Så härligt.... Jag sak också kika efter lilljkonvaljer, bara snön försvunnit. Ja, vi hade ju turen att få snö igen. Inte mycket, men det är vitt på marken och hustaken. Det hade jag gärna varit utan. Tänk på den stackars trädgården....
Dina bilder är så vackra!

Ha en fin söndag!
Kram Hanna

Kalkstenssommar sa...

Ja, jag riktigt känner doften av dina buketter!

Nu har jag varit inne o kikat på dina Ledreborgsbilder igen, kan liksom inte få nog!

Hoppas helgen är bra,

Kram L

Bara Gry sa...

Suck... Visst har vi den bästa tiden på året nu? Jag älskar våren och försommarn, då natuen exploderar och förväntan över en hel sommar ligger framför oss.

Lite lurigt med vädret och temperaturerna, så jag tar också in mitt olivträd under nätterna. I krukerna jag har med tomatplanta, lagerblad, pion, jordgubbsplantor mm, lägger jag dynorna till utegruppen. På toppen, vilande på dynorna som omfamnar krukorna, lägger jag ytterligare en dyna. Så skyddar jag även de plantorna mot frost, då det är alldeles för tungt att kånka in allt varje kväll ;-)

Ha en skön söndag! Kram Gry

Bara Gry sa...

Haha...inte I krukorna, utan RUNDT ... fniss...

//Gry

Anneli sa...

Visst är syrendoften förknippad med underbara barndomsminnen!

-Vad mysigt det ser ut med eran fikastund...det är nå´t magiskt med hembakade bullar!!

Önskar dig en härlig vecka och förhoppningsvis lite mer solsken än den här helgen har bjudit på...

Kramis

Karin sa...

Hej Marie!
Har en liten vas med liljekonvaljer på mitt skrivbord. Känner doften precis nu, underbart.
Vackra bilder!

kramar
Karin

Synnøve sa...

Det så utrolig koselig ut, tenker dere har det fint når dere kan sitte der ute... Og liljekonvaller og syriner er så flotte, herlig når man kan ta dem inn og bare nyte dem :) Ha en trivelig søndag! Synnøve

hemtrevnad marie sa...

Vilka syrener!!!
Jag tror jag slår mig ner på en fika hos dig...det ser väldigt mysigt ut!!!
Här har inte syrenerna kommit såå långt ännu ...men har tagit in några ändå....
Ha en fortsatt trevlig helg!
Kramis

Kristinas Hus sa...

Åh vilka somriga och vackra bilder! Ha det bra :) Kram Kristina

Under en vind sa...

Go eftermiddag! Öljuva soliga bilder från dig! Visst är det underbart med allt det gröna, tycker att jag uppskattar det mer och mer för varje år! I fredags hade jag picknick me dbarnen och två av deras kompisar i en bokskog, så vackert! Tog lite bilder som jag tänkte få med här sen!
Helgen har rullat på alldeles för snabbt...städat, målat, myst med familjen, grillat med vännerna och idag har vi varit på match med sonen, det slutade med jämna 5-5. Efteråt var det korv till alla som var där.
Nu väntar en ny vecka med spännande saker...på tisdagkväll ska vi har en stor musikal på jobbet med klass 0-3 så det blir att öva både måndag och tisdag dag...
Ha det bäst, stor kram!

Lilla Ugglebo sa...

Vilka härliga bilder!!!
Det är så mysigt när man kan sitta ute o fika...känna alla dofter och bara vara......
Lille konvaljer är en klar favorit....måste ut o plocka en bukett jag med.
Ha en ny härlig vecka!
Kram Katarina

Evelinas hus sa...

Vackra bilder. Tänk att det kan sitta så mycket minnen i dofter, jag njuter också för fullt. Ska ta ut mina olivträd om det blir lite bättre väder i veckan. Här har det varit riktigt urrburrväder i helgen.
Hoppas du får en fin vecka.
Kram Caroline

Kol&Rosors sa...

Visst är det härligt med alla blommor...

Härliga bilder du visar.

Ha det så gott & en underbar vecka!
Kram L-Lott

Majas mammelucker sa...

ÅÅÅ vad mysigt det ser ut jag sätter mig en stund och fikar med dig..hi.hi..jag blommorna är så underbara vilken doft.. tog in lite syren idag luktar helt underbart..
vad fin fynd du har handlat in ..
Ha en bra start på veckan!
Kram Maria

Broarne sa...

Hej
Det var länge sen jag var in här hos dig, vilka underbara bilder du visar. Det ser så mysigt och somrigt ut. Härligt.
Annmarie

Rosengårdens Inredning sa...

Hej!
Vilka härliga försommarbilder du visar oss...Och visst tillhör Syrener skolavslutning och här i lilla Bräkne-Hoby brukar vi ha skolavslutningen i kyrkan...mycket fint och stämningsfullt med barnasång och Den blomster tid nu kommer....jag behöver alltid ha näsduk med mej....så rörd blir jag.
Min yngsta lilla Moa går ut nian....
Ha det gott och njut av all fägring.
Kram Malin