tisdag 10 juni 2008

Lekstugan

Efter att Vera fastnat illa i spjälsängen en kväll för några veckor sedan blev det läge att plocka in utdragssängen som stått i lekstugan. När den försvann ifrån lekstugan blev det väldigt tomt och jag har gått och klurat på vad vi ska där istället. Igår kom dock Elsa på lösningen när hon undrade vart byrån hon köpte på loppis i höstas hade tagit vägen. Jösses, den hade jag glömt av att vi hade! Ut och rotade lite i garaget, och minsann längst in stod den anskrämliga byrån som Elsa absolut skulle köpa (tror den kostade 20 kr). Så igår eftermiddag ägnade jag och Elsa oss åt att måla om byrån ( tyvärr glömde jag att ta kort på hur den såg ut innan) medans Vera blåste såpbubblor och vattnade blommor.
j
Så här blev den iallafall! Vet inte om det syns så bra på bilden, men på lådorna har jag skrivit Lek, Kul och Bus.
k
Inuti lådorna la jag hyllpapper (heter det så?). Här förvaras nu såpbubblor, bollar, hopprep m.m. Burkarna som står ovanpå hade jag i mitt rum när jag var liten. De innehåller nu stenar, blad, små pinnar och annat som man samlar på när man är 4 år!!!
j
När jag ändå grejade där ute i lekstugan passade jag på att fota lite mera. I lekstugan består nästan allt av loppisfynd, ärvda saker, IKEA och hemmagjorda saker. Allt porslin på bilden är från loppis och dockan hade jag som liten.
k
Den här tårtan, plus en hel del annat fika som finns här ute, har min mamma sytt åt barnen.
k
Strykbrädan fyndade jag för ett tag sedan på loppis och det lilla strykjärnet köpte jag i Moheda.
k
Här ser ni några fler utav mammas tårtor tillsammans med lite annat smått och gott som finns på hyllorna.
k
I taket hänger en färgglad vimpel som jag sydde för ett tag sedan, som ni ser är det ganska högt i tak här! Vill ni se fler bilder från lekstugan kan ni kika här!
l
Hos oss blåser det massor idag, jag har redan varit ute och jagat ifatt en liten bassäng som var på villovägar. Blir nog till att vara inne och pyssla mest idag. Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni kikar in här! Kram Marie

58 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken tur att hon kom ihåg byrån. Den blev ju jätte bra där. Fint hade ni målat den med. Många gulliga kort från lekstugan. Här blåser det oxå en massa.
Kram Mammma C

Åsa sa...

Jättemysigt i lekstugan! Håller som bäst på att inreda dotterns lekstuga, hon är för övrigt oxå 4 år. Om hon får bestämma ska allt vara i rosa, men mamsen vill nog allt vara med på ett hörn och få in lite vitt!!!!!
Här i Jönköping blåser det full storm!
Ha en bra dag i blåsten!
Åsa

alidas sommaräng sa...

Oj vilken fin lekstuga en sån hade jag önskat att jag hade haft när jag var liten-men tyvärr fick jag hålla tillgodo med en av masonit där väggarna svällde och kupade sig varje gång det regnade ute. Sånt är livet! :-) Kramar Laila

Linneagården sa...

Men så gullig lekstuga din barn har. Använder dom inte skor där inne? Jag visar oxå lekstugan i dagens inlägg, men bara utsidan....Gissa varför!?
Så söta "bakverk" din mamma hade gjort, jag önskar att det var lika gräs/sandfritt, fint & vackert i våran lekstuga, suck...!!

Hoppas allt är bra. Idag regnar det här, men det är lite skönt. Man hinner fixa med allt inne då.
Ha en bra dag. Kram /madelene

Fru Sirlig sa...

Hej Marie

Åh vilken ljuvlig lekstuga du har inrett till dina flickor. Antar att dom älskar att vara där. Åtminstone blir jag lite leksugen då ser jag dom små delikata tårtorna.Här har börjat blåsa och lite småstänk har kommit.Skulle behövas lite regn nu innan allt torkar sönder. Kanske jag får lite gjort inomhus också;)
Kram Helene

Annas skattkammare sa...

Vilken underbar lekstuga med allt som hör till! Oj vad roligt att få inreda en sån (jag längtar) och tänk vad bra att Vera har sån känsla för loppisfynd redan! =) Blev jättefint med texten på byrån. Ja, åhh va de blåser i träa ida! Jag passade på att åka till loppisladan, men när jag kom dit var det stängt, andra gången i rad det händer, snacka om besviken man blir.. Jaja, får väl greja lite här hemma istället, ikväll får vi heja på Sverige! ha det gott! Kram /Anna

MiaMaria sa...

Hej!

Så mysigt och vilken tur att Elsa ville köpa byrån för ett tag sen. Passade ju så himla bra där.

Och alla härliga detaljer så mycket för barnen att greja med.

Här blåser det också.....

Ha det så gott!
Miamaria

Marina sa...

Vilken dröm att ha den lekstugan! Jättefin blev byrån.

Lina sa...

Åh vilken dröm! jag ahde också en lekstuga när ajg var liten och jag älskade att leka i den!! Ha en bra dag i höstrusket!

Vitt Hemma sa...

Åååå så mysig lekstuga!! Där skulle jag kunna tänka mig att bo! :)

/sofi

Lotta sa...

Så fin lekstuga! Vi har också en på tomten, som är i ett stort behov av renovering.. Hoppas att den blir klart tills min lilla kille (hoppeligen) vill leka i den! (han är bara 5 månader ännu, så månne inte..)

Kram, Lotta

C´est la vie sa...

Så fint det blev i lekstugan. Härligt ställe att leka på. Så somrigt!!

Kram, Lina

Evelyn, i hemmet sa...

Där hade ni tur!
Vilken otroligt söt stuga. Jag skulle också vilja ha en lekstuga, men kanske man skulle skaffa hus och barn först ;)
Kram, DP

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så fint de har i lekstugan! Kan tänka mig att det leks mycket där :)
Kram!

Ett hem på landet sa...

Ååå vilken mysig lekstuga!!! Va gullig byrån blev när du skrev på lådorna.

Lilla Ugglebo sa...

Hallå där!

har haft såååå dåligt samvete för att jag inte ens haft tid att slå på datorn för att tacka så mycket för besöket.
Jag blev så himla glad...ni var så väldans trevliga både du och maken.
Han verkar gilla ert hem lika mycket som vi andra...fniss.....min man tycker bara jag ställer fram en massa krimskrams överallt.....

Lilla Elsa är ju så bedårande söt att jag tror att jag måste ta mig en tur tille er framöver för att få mig en fika i den där lilla stugan.......

Det är så himla fint!!!!
Man får andnöd och jag vill krympa mina barn så jag också kan få pyssla så där.
Min Prinsessa fyller ju 11 på lördag...
I morse kom hon skuttandes och sa
-Kolla mamma blev det bra????
Hon hade en målat Japans flagga över kinderna.
De skulle representera Japan på skolans OS idag......första gången hon fixat det själv. Annars brukar ju alltid jag få fixa med sånt....
Det är ju ett tydligt tecken på att hon börjar bli stor.

Jag hade så gärna velat bjuda in er på fika och bett er stanna hela dagen så vi fick prata mer...
Men.....med kunder, ett upp o nervänt hus och en familj som fortfarande sov var det inte så lätt.
Hoppas du kommer igen.
Ta med dig S nästa gång du hälsar på och kom ut...det skulle ju vara så kul att få träffa henne också.
Världen är ju bra liten!

Din trappa är så fin med alla blommor och all zink.
Och den lilla toan!!!!!!!
Himmel Marie...du kan ju verkligen konsten att få det helt perfekt.
det där dusch drapperiet var helt ljuvligt och gardinerna ska jag härmas lite med.
Alla rosorna där inne och allt annat pynt gör nog så gästerna aldrig kommer ut därifrån. Fniss....

Nix nu måste jag hem från jobbet....Vi ska till kompisar och äta pizza och kolla på fotboll.....
Jag är inte ett dugg intresserad av forboll!!!
Det blir nog ett glas vin och en tidning för min del...;)

Ha en super härlig dag i morgon!
Kram Katarina

Tjohalia sa...

Åh så fint och mysigt ni har det i lekstugan! Kram Sandra

Mysiga lantliga ting sa...

Så gulligt i lekstugan, nu fick jag lite inspiration till våran som mest är fylld utav sand hela tiden....

Ha det!
Kram Johanna

Randi sa...

Vilken lycka att få ha en så vacker lekstuga. Allt ser så fantastiskt gulligt ut. Måste vara en dröm för en liten prinsessa.
Kram Randi

Guldkant På Livet sa...

Herregud, det var den vackraste lekstuga jag har sett, kan man ens kalla den lekstuga, det var ett inredningsmekka, så fint, där skulle jag kunna bo: ) Vackra tak och väggar och så gulligt med strykbräda och allt och vilken lyx men en mamma som kan sy tårtor, så fin och äkta den såg ut! Elsas byrå blev ju jättefin och kul med den texten! Mari.

Livet i Gläntan! sa...

Himmel vilken fin lekstuga. Den är alldeles underbar......Jättefin byra också. Kram Jessica

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Så otroligt ljuvlig miljö det är i lekstugan ,härligt mvh Maria

My Lovely Things sa...

Hej Marie!!
ja du..tänk vad lite vitfärg kan göra..Byrån blev ju ur söt...

så fin lekstuga dina barn har..super mysigt..så fint du gjort...

ja här blåser med...Det kommer riktiga kastvindar ..då träden ligger ner..

ha det så gott..
kram anna

Lina sa...

Hej!
Vilken dröm…lekstugan är SÅ himla mysig! Försöker att få sambon att lämna tv-soffan och EM matchen för att kolla på bilderna, men tyvärr. NU ÄR DE FOTBOLL PÅ TV! Ja, ja han får titta en annan dag. :- )

Vill ju gärna att han bygger en åt Lilla E till nästa år… I helgen lekte Lilla E i min lekstuga, som även min mamma haft. Den är numera en liten gäststuga, men en våningssäng, och minimalt med möbler.

Tur att du hade en byrå på lager! Man vet ju aldrig när man kan behöva en! Den blev jätte fin, kul ide´ med texten på lådorna!!!

Må så gott!
/ Lina

Jes/Vita villa vila sa...

Jag storknar - i vanlig ordning - när jag besöker din sida Marie! Oj så fint du har gjort i barnens lekstuga & den byrån blev ju bara helt perfekt!!! Så kul idé att skriva så på lådorna ☺ SUPERSNYGGT i all sin glans & härliga bilder också. Så, nu var jag inspirerad till 120 igen, det blir jag ALLTID här på din gudomliga blogg! Tack för det vännen!!!

Kram/JES ♥

MormorRuthsAnn sa...

Hej vännen!
Vad mycket underbart du visar! Du ligger verkligen inte på latsidan...själv är jag lite "urblogg"....Men ser fram emot vår loppisrunda en massor!!!

Kram Ann

Majas mammelucker sa...

Hej Marie!
Hoppas allt är bra med dig..det var ett tag sen...
har inte varit aktiv inom bloggen på ett tag..men kikar runt lite i kväll..
Men lika mycket fint som vanligt bjuder du på..du har gjor det så fint i lekstugan..det är så man vill bli liten igen och få leka lite i fina stugan...
Ha en underbar vecka njut och må bra! Kram Maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilken underbar lekstuga! Vad gulligt med texterna på byrån! Tårtorna är riktigt läckra små bakverk! Så gulligt allt!
Vi har också haft det jätteblåsigt idag!
Ha det gott!
kram
nina

Hannas form sa...

HEJ vännen!

Men så fiiin lekstuga...man vill ju flytta in direkt. Så vackert du skrivit på byrån. Inspirerande som vanligt!

KRAM
KRAM
KRAM
Hanna

Karin sa...

Hej Marie!
Dina inläg är så härliga, jag förstår verkligen att du har så många besökare. Fina blombilder, badrummet underbart vackert, och sen lekstugan så fin. Jag har ju två pojkar så det har liksom inte blivit någon, inte till den stora. Min minsting verkar lite mer intresserad av annat än robotar och maskiner så kanske vi får bygga en tillslut.

Ha en fortsatt härlig vecka!
Många kramar
Karin

Inspiration i vitt sa...

OJoj vilken söt liten lekstuga precis som till vuxna fast i mini format.
Där skulle nog alla barn som finns vilja leka.
Visar vad jag köpte i Danmark snart(inte så märkvärdigt men ändå)
Kram på dig/Ingela B.

Gårdsromantik sa...

Men så fin byrån blev - har du målat bokstäverna på fri hand? Ursnyggt!

Din mamma är verkligen kompis med symaskinen.
Vilka läckra bakelser hon syr!

Kram Maud

Galleri M&B sa...

Precis så ska det ju va i en lekstuga; en härlig blandning av gammalt, stött och nött. Charmigt! Och vilken lycka att få inreda med en byrå som man själv köpt...:O)

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!

Vad gulligt det är i lekstugan! Byrån passade jättebra in och de där tårtorna som din mamma sytt är ju fantastiska!

Hihi ja pinnar och stenar..samlar man på sånt när man är 4 så kan det hålla i sig till man är vuxen *hihi*
Jag släpar hem värre än barnen *hihi*

Kram och ha en bra dag!
Mia

Ann-Catrin / finthemma sa...

Godmorgon marie!!

sitter här och bara njuter av din ursöta lekstuga.. en dröm i rosa... fantastiskt snyggt och sött inrett..allt allt allt!!

Du kan du..ojojoj!!

kram a-C

Kerstin sa...

Så flott lekehus!!! Her ville nok mine ha kost seg når de var små.

Nydelig!!!

Ha en flott dag:=)

Kol&Rosors sa...

Vilken mysigt lekstuga & vilka Smarriga "bakverk" jag spanat in...

Hos oss kommer det lite regn idag - behövligt...

Ha det så gott & en härlig onsdag!
Kram L-Lott

"M" sa...

Denna underbara fina lekstuga....lilla byrån passar ju perfekt där.....ja vad kul, vi kommer gärna nån dag....vi kanske kan sikta in oss på nån dag nästa vecka? kram

Liten Bod sa...

Så gulligt det var i lekstugan! Jag får samla på mig saker och hålla tummarna för att jag får barnbarn... :) Kram, Tina

Designe sa...

Den där stugan är så himla fin!..blev ju superfint med text på lådorna på byrån! Kram :)

Hjärtat Mitt sa...

Vilken härlig lekstuga!
En sådan som man drömde om som barn.
Byrån blev ju jättefin och passar perfekt.
Så många härliga tillbehör de har. Din mamma har sytt så fina tårtor.

Kram Mari i Marieholm

En Doft Av Lavendel sa...

Hej!
Ooo så fint det är i er lekstuga, ser så mysigt ut!!!
Byrån blev så charmig å fint med texten!

Ha en skön helg!
Kram Benita

Jennyshemochharmoni sa...

Ni har så otroligt vackert i lekstugan också! Helt fantastiskt! vilken inspiration! ha en riktigt bra vecka! KRAM

A-P sa...

Det var det juvligaste lilla lekhuset jag sett. Lite trist att man inte har en dotter att göra så där sött åt. Vacker byrå och underbara tårtor.

Nygammalt sa...

Ibland måste man ha lite hjälp på traven;) Vilken lekstuga alltså, som gjort för kalas varje dag.

Och ditt badrum som du visade i ditt förra inlägg är ju som en rosendröm. Helt underbart fint med alla detaljer. Hyllan går verkligen inte av för hackor heller.

Ha det så bra! Hoppas att det fina vädret snart kommer tillbaka.

Kram.

linemor sa...

Hei Marie
For en hærlig lekestue. Tenk å få vere barn der.Jeg ville elsket det.
Så fine kaker din mor har sytt, hon er jammen dyktig.
Har alltid ønsket meg lekestue om jeg fikk en datter. Men vi syntes hun var for stor innen vi fikk eget hus.
Ellers er påbyggene våre begynt å ta form. Det blir kjempefint. Jeg har også funnet mye gammelt fint på garsjesalg og loppis. Jeg har tatt mange bilder, så jeg må nok vise litt på bloggen en dag.
Jeg skal si fra.
Takk for at du gleder oss med fine bilder.
Klem Line

Hulda sa...

Virkelig supersøtt i lekestuen. :)

Grodmamman sa...

Vilken underbar lekstuga dina döttrar har! Kul när barnen kommer på saker att ha där också.
Kram

Anneli sa...

Hej!
Jag blir så glad när jag ser dina barns lekstuga - så härligt för dom!! -Kul dessutom att dom själva får vara med och inreda...och det där med samlandet av pinnar, stenar och allt annat...skönt att ha en egen liten byrå att gömma sakerna i!

Ha en skön vecka - hoppas att blåsten har gett med sig...och att värmen återkommer snart!!

Kram

sofia sa...

Men ååh vilken mysig sommarstuga!
Det kan jag verkligen längta efter att inreda åt min lilla Lovaskrutta... men innan någon sådan kan byggas skall köket bli klart, och fasaden, och uthuset behöver rustas upp, och så Loppans rum förstås.. Hmm.. finns det tonåringar som gillar lekstugor?? ;)
Jaja. Attiraljer kan man ju börja samla på sig iallafall. En likadan strykbräda som du (Elsa) har fyndade jag också på loppis! Loppis är BRAA!
:)

lottens vita och gröna sa...

hallå min kära vän! nu är jag tillbaks med datorn, den kraschade men vi hann med att savea alla bilder, nu har vi även köpt extern hårddisk! men bildprogrammet är inte installerat och mejl får jag också vänta på...så skönt och kul att vara här igen, så jag saknat att strutta omkring och bara skaka av inspiration! duuuuuuuuu är världens bästa inspiratör, vilket badrum, ohhhhhh rosorna är ju här, jag är ju helt förälskad i varenda buske här...min rosa mundi gick i blom idag, randig sååååå fin! din lekstuga är fantastisk, allt som en dröm! varmastekramen lotten

Ljuva ro sa...

Vilken kanonmysig lekstuga! Så läckert med orden på klådorna, bra idé. Har oxå en utdragssäng som jag ska måla vit, men vet inte om sonen är redo för den ännu.... Badrummet är ingen annat än fantastiskt!

LantlivsAnette sa...

Jaa du..denna bedårande lekstuga..den är sååå fin..
Och allt fint som du har fixat där inne..och nu byrån ! den blev ju jättefin då du målat den och skrivit texter på lådorna..
Jag kan bara tänka mig att alla barn trivs där inne..och vuxna också..mysigt med saft och glass kalas där inne..
Kram Anette

Leva som jag sa...

Vilka underbara tårtor din mamma sytt!!
kramar Malin

Madeleine sa...

Jag villl bli liten igen så att man kan vara i den fina lekstugan. Den är verkligen så ljus och härlig. Sängen är ju så gullig liksom allt annat i lekstugan. Den rosa postlådan gillar jag jättemycket. Ha de toppen! Hälsningar från Madeleine

Design by E sa...

oj oj så fantastiskt fint vilka barn vill inte leka där liksom...fin fint!!

Trevlig midsommar!!

kram E

ANNAANNA sa...

Underbar lekstuga.

Vit Spets sa...

Hej Marie!
Byrån blev underbar & passar jättebra i lekstugan, fint oxå med det handskrivna orden...
Verkligen en lekstuga att leka & ha skoj i...
Trevlig helg önskar jag Dig!
Kramis från mig
//Siv