lördag 12 juli 2008

Lördag

Idag har hela dagen spenderats utomhus. Maken har fortsatt att mura grunden för utbygget, barnen har lekt och mumsat körsbär och smultron och jag själv har haft en liten loppis ute i trädgården. Ni kommer väl ihåg att jag hade ett röjaranfall häromdagen? Det resulterade i en hel del saker som jag inte ville ha längre, mycket av det har inte varit framme på flera år utan legat undanstoppat i något skrymsle. Men nu kände jag att jag knappt kunde andas när jag tänkte på allt jox, så jag bestämde mig för att göra mig av med en del av sakerna. Känns så bra nu ikväll när en hel del utav grejerna har fått nya ägare.
k
Tog inga bilder på min lilla loppis utan istället får det bli lite bilder ifrån trädgården.
j
Här ser ni lite av framsidan på vårat hus.
k
Det här har ni sett förut, men ni får se det igen, hihi. Här växer det så det knakar i krukorna.
k
Zink är en storfavorit, tycker det är så vackert mot de ljuva blommorna.
k
Rostiga järnsängen.
k
Min rostiga madonna har fått flytta ut över sommaren.
k
New dawn slingrar sig i armeringsnät på baksidan av huset. Jag älskar armeringsnät, skulle kunna ha det nästan överallt i trädgården!!!!
l
Kantstöd framför rosen Astrid Lindgren.
k
Och här får ni se vad vi frossade på till kvällsmat, massor av hallon! Mums!
k
Nästa gång ska ni få se vad jag haft turen att vinna! Men tills dess önskar jag er en fortsatt trevlig helg! Kramar Marie

56 kommentarer:

Liza i pepparkakshuset sa...

Kanonfina bilder på en helt underbar trädgård!
Kul att du ordnade en loppis hemma, är lite nyfiken på hur allt gick till - funderar på att ordna en själv

Kram Liza

My Lovely Things sa...

hej Marie!!
Men så vackra trädgårdsbilder..
va kul att det blev en loppis hos dig..hoppas att du fick sålt allt och fick en bra slant för sakerna!!

Jag bara älskar din rostiga järn säng..så otroligt vackert!!
I dag har vi röjt och mannen byggt på vedförrådet..
Och så kom gamla goa vänner på besök som vi inte träffat på jätte länge..så det har vart en super mysig dag.
kvällen avslutade min stora tjej och niåriga kille med modevisning..hel mysigt deras inatiativ..
nu ska jag strax slänga mig i soffan och se på tuck everlasting..

Jag postade paketet i fredags så du har deti början av veckan..
ha det så gott..
kram anna

My Lovely Things sa...

oj då glömde..
så smaskigt med alla goa hallon..
kram

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ljuvliga bilder från en ljuvlig trädgård! Ni har det jättefint! Smarriga bär - mums! Blev oxå nyfiken över hur du gick tillväga med loppisen!
Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
kram
nina

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Åh vad fint det ser ut i din
trädgård! Skulle inte ha något emot en fika där bland allt vackert, Madonnan och sängen är ju så läckert.Hallonen ser mums ut.Jag förstår att dina tjejer bara myser där om dagarna.
Må så gott/ kram Helene

stina sa...

Vad mycket fina blommor och rostiga saker du har i trädgården!
Vad skoj med en trädgårdsloppis ....skulle jag också behöva ha ...men tyvärr har jag ingen trädgård!
Kram Stina

Ullis/Leva på landet sa...

Mmmm vad gott med alla hallon. Jätte fina bilder från din trädgård. Roligt att du kunde sälja en hel del på loppisen.

Ha det bra!
Kram Ullis

Loppisliv sa...

Hej Marie! Har också röjt här...visst är det hemskt vad man samlar på sig.Underbara bilder på er entré...så mycket fint...älskar gamla zink byttor, hinkar och baljor...gud vad charmigt...och med den vita stolen till...mmmmm.Din rostiga säng och madonna är också superfina, Är också sugen på att sätta armeringsjärn här hemma...har bara inte hittat någon plats för det ännu...och bilden på lilla tvätthörnan i trädgården är så fiiin....tack för all inspiration jag fick nu :-) kram kram Paula

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Marie!
Å vad underbart med hallon!!! Våra är inte riktigt mogna ännu, men de har fått lite färg... Någon dag till kanske!

Vad gärna jag hade kommit till din loppis. Tror knappast att det fanns något skräp där inte...

Dina trädgårdsbilder är ljuvliga.
Den sängen...
För att inte tala om rosen!!!
jag älskar också armeringsjärn, menhar haft det liggandes i källaren länge och inte där det borde vara.
Tidigare idag satte vi upp det i trädgården, och stoppade ner en klätterros framför... Men jag hade bara till de stående pinnarna...
Hur har du satt fast dina som ligger? Är de svetsade på? Har även funderat på om man kan använda något annat, men inga goda ideér har poppat upp i huvudet...


Din New Dawn är så fin, min är pytteliten ännu efter tre år,och helt felplacerad... Måste ta itu med det.

Tusen tack för din gulliga kommentar! det värmer verkligen!
För att inte tala om utmärkelsen! Tack så mycket marie! Det känns jätteroligt att få den av dig, du är en sån stor idol! ;) (Låter töntigt, men jag älskar din blogg, och tycker att du är så go!)

Ha en härlig söndag!
Kram Hanna

Annas Vita Hjärtan sa...

Åhh herregud så vacker trädgård ni har!!! Du ger mig inspiration att tag i min egen trädgård!

Tack för underbara bilder!

Du verkar ha haft en toppendag i dag!

Kram Anna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Eller du... ArmeringsNÄT står det ju! Har du köpt det färdigt? Hmmm... Jag har armeringsJÄRN jag. Kanske en helt annan femma?
Känner mig som värsta nybörjaren! Hihi!

Kramis

linemor sa...

Hei Marie
Så vakkert med rosene som snor seg oppetter armeringsjernet.Kjempegod ide! Blir ikke veggen det står mot rustig ?
Kjøpte en hel masse rosetre(9) for halv pris igår.Navnet på rosen var mye likt dine, så nå har jeg sjekket og det er den samme typen.Så bra, de er jo kjempevakre.
Ha det godt. Klem Line

Nygammalt sa...

Vilken underbar trädgård! Häftigt med järnsängen utomhus och dina klängrande rosor.

Vad skönt att få göra sig av med lite saker på loppis också...har en del själv jag borde bli av med, så att allt det nya kan komma in, hi hi.

Stort tack för alla butikstips jag fick ang. Göteborg. Ska lägga upp lite shoppingbilder snart.

Ha en skön helg och blogga lugnt! ;)

(Köket är superfint också)

Kram kram.

korsvirke&stockrosor sa...

Oh vad fint med den rostiga sängen,helt underbar, verkligen en VILL HA sak. Så gott det ser ut med hallonen oxå
Ha det gott
Hälsningar Trine

Designe sa...

Oj, va ni jobbar och vilka härliga trädgårdsbilder du visar både i det här inlägget och det innan! Jag ser gääärna samma bilder igen..som sagt..blommorna växer ju och då blir det ju ännu finare!:)
Härligt med hallon oxå! Kram :)

Kerstin sa...

Oj så mye vakkert du viser i dag:=) koselig hage du har. Jernsengen og madonnaen. WOW helt praktfull!!!
Jeg elsker også sink , det er så fint. Armeringsjern som ruster, ååå det er så fint. Jeg bruker det en del i min hage. Finner nye behov for mere bruk også.
Astrid Lindgren rosen , nydelig. Jeg har fire av de i min hage.

Jeg stor koser meg her inne hos deg.
Ha en riktig fin helg videre:=)
Klem Kerstin

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, så mycket vackert, som alltid! Och repris på bilder ser vi gärna så länge det är vackert! Det blir ju så i blgglandia, man visar ju det man själv gillar mest och när man bloggat så länge som vi har gjort nu så blir det ofrånkomligt repriser... så mycket fin zink du har, unika tunnor och baljor, allt smakfullt sammansatt! Ert hus är verkligen finf! Och allt rotsigt såsom järnen, madonnan och sängen, så himla snyggt! Det var ingen dålig hallonmiddag! Är uppe tidigt, tänk att man vaknar fastän man för en gångs skull får ligga hela dagen om man vill: ) Ha en skön söndag! Mari.

Lilla huset på prärien sa...

Hej Marie!!!
Åh det blev inte av att vi kunde stanna hos dig. Det var allmänt RENT KAOS i bilen och det gick bara inte att visa upp denna KAOS-FAMILJ. Vi hade rivit ditt hus :)

Nästa år är redan bestämt att jag ska åka själv med min kompis Lena och DÅ lovar jag att jag kommer o hälsar på dig. Bara måste se ditt vackra, vackra hus!

Tack kära du för att du är så söt och bjöd in oss! Det värmer.

Kram Jenny

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, vilka härliga vackra bilder du visar, du gör så mysigt bortikring.
Blev så full i skratt när jag såg din trapp till huset det är väldigt mycket likt min, vi har många lika saker och har trappen på precis samma sätt. Mitt hus är oxå rappat och grunden är vit.
Ska visa dig vid nåt till fälle hur det ser ut.
Vilka vackra rosor du har som klättrar så fint i armerings rutorna och vilka hallon sen då, mums.

Ska på sem ett par veckor men tänkt blogga ändå,ska då visa mycket loppis fynd jag gjort senaste tiden.
Kram till dig/Ingela b.

beas barnslikheter sa...

Grattis till en lyckad loppis. Här hemma skulle det nog inte funka med loppis så jag har åkt VÄNDOR efter VÄNDOR till Röda Korset och till soptippen. Jag vill ha RENT och känner precis som du att man blir mycket friare när inte gamla oanvända saker tynger ner en.

Underbara trädgårdsbilder. Och mycket hallon. Har ni mer i år än förra året? Det verkar gå i cykler. Förra året hade vi OTROLIGT mycket jordgubbar, men nästan inga körsbär och måttligt med hallon. Nu är det precis tvärtom. De flesta jag känner som har körsbärsträd och hallon säger att de får stora skördar i år gentemot andra år.

WhiteVintageDreams sa...

Hej gullis :)! Vet du vad, jag blev jätteglad...å rörd av din kommentar o utmärkelse :). Erkänner att jag är fånigt känslig *fniss*. Tack för att du tänkte på mig. Hade jättesvårt att få in den i bloggen *oteknisk eller vaad ;)?*. Minns att jag fick en utmärkelse för länge länge sen...å fick ej in den o kände mig så hemsk. Uppfattades kanske som otacksam...men handlade bara om ren okunskap *skäms än*.
Vad fint ert hus är :). För att inte tala om er sagoträdgård med alla "rätta" detaljer...vackert :)!!! Håller med...zink är superfint i sin enkelhet, den lyfter fram det vackra runtomkring istället ;).
Trevlig söndag :)!
Kram

Tårtsmulan sa...

Underbara trädgårdsbilder :)

Visst är det kul med loppis.
Inte för pengarnas skull utan för att det är så kul och träffa allt trevligt folk.
Dessutom är det roligt och veta att saker man själv tröttnat på glädjer andra.

Kramar!

Evelinas hus sa...

Vad fint erat hus och trädgård är, den första bilden är verkligen jättefint. Järnsängen är underbar.
TACK söta snälla du för för utmärkelsen, vad glad jag blir!!
Vad kul att du hade loppis, skönt att bli av med saker. Jag har just samlat på mig massa mer saker, ojojoj ;)
Kram Caroline

Vit spets sa...

Du har så vackert i trädgården så det "tåls" att visa om & om igen...
Vilket hallonberg! här uppe behöver de mera sol det är så gott med hallon...

Kramis
//Siv

Radhusdrömmar sa...

Verkligen jättefint!!!
Ja New Dawn är vacker den :-)

Jag åker bort nu ett tag, ha en bra sommar så "ses" vi om ett par veckor.

Kramar Johanna

milly Garden sa...

Åh vilken drömträdgård du har..så vill jag ha det i min trädgård..gillar som dig ljuva blommor och massor av zink i alla dess former. Smart att fixa ett tillfälligt Loppis! För du brukar väll inte ha det i vanliga fall? Jag har nog en del som jag borde göra mig av med själv!!

Ha det gott!
Vi åker till Österike på Semester i ett par veckor!
kram Marina

Katarina sa...

Ååå.. Va fint!!!
Jag blir alldeles sjuk!
Har inte alls hunnit med trädgården i år...jag som tycker det är så roligt!
I dag har jag äntligen en helledig dag....Hade eg. tänkt bara vara hemma men nu har jag nosat upp en anit affär/loppis som jag nog måste åka till....fniss....kanske kan hitta ytterligare ett projekt.
I morgon ska vi på dags utflykt till ön Birka men på Tisdag!!! Då kanske jag kan få ta mig en tur.....

Den där loppisen hos er som har semester stängt...när öppnar den igen??? Tänkte att jag kunde ta mig en tur till dina trakter då. Vore såååå himla kul om du vill efölja med och ifall jag äntligen kunde få den där kallorifattiga fikan inne i dina döttrars lilla stuga...Min Kajsa kommer nog med och när jag berättade att dina tjejer är små sa hon...-Vet du mamma det är myyycket roligare att leka med sånna små än med 6-åringar!!
Hi hi......hon är inne i perioden..vill ha vill ha vill ha....en lillasyster....

Dina planteringar framför trappan där är helt uuunderbara och jag älskar också zink...har alldeles för lite av det bara.
Ha en härlig dag, kram Katarina

My little Home sa...

Härliga foton från er trädgård och så vackert det är med all zink, armeringsjärnen och den rostiga Madonnan!! Fatet med hallon såg verkligen smaskigt och inbjudande ut:-) Visst är det väl något speciellt att plocka in härliga stora hallon och njuta med glass och kanske en klick vispgrädde från egen trädgård!!
Kram

Jema Rose sa...

Din trädgård är så FIN !!!

Jag gillar också armeringsnät...vackert!

Kram, Jenny

<3

Lotta sa...

Oj din rostiga järnsäng var verkligen fin.Min har 3 färger som du kan se på min blogg. Inspirerande blogg du har så hit återkommer jag och länkar dig så jag inte glömmer bort dig:)//Kram Lotta

Millas hem sa...

Hej!
Alltid så vackert här...suck!
Fina bilder på huset...och zink, ja det vet du nog vid det här laget att jag också är helt såld på!
Spännande att se vad du vunnit!
Kram Camilla

Jennyshemochharmoni sa...

Vilken bra idé med loppisen. Jag skulle behöva ha en jag med! TACK snälla du för utmärkelsen! :) Det känns fantastiskt kul att få den av dig! Er trädgård kan man aldrig få nog av, helt underbar är den! Ha en bra start på veckan! KRAM

atmosphere sa...

Visst är det bra att röja och låta andra få fynda det man inte vill ha längre. Sen är det bara att ge sig av på nya inköpsrundor med gott samvete...
Hallonen skulle jag gladeligen äta till kvällsmat.
Kraaaaam! Ingri

Hellenshus sa...

Åh! så härligt med så där mycket hallon. Jag började plantera en hallonhäck förra året så jag får bara vänta men några hallon verkar det bli i år.

Vackra bilder från din trädgård.
Jag gillar också armeringsjärn...ja rostigt överhuvudtaget(utom på bilen då :)
Så vackert mot det gröna skira.

Ha det gott! Kram Helen

Bara Gry sa...

Hej! Var lite länge sen jag hälsade på nu! Så långt ni har kommit med utbyggnaden, fast du kanske tycker det går sakta.... Det brukar bli lite drygt att bo i en byggarbetsplats ;-)

Sååå härliga hallon du har plockat! Jag älskar hallon, mums.... Mysigt att ha på tomten, så barna kan gå och plocka lite då och då. Saknar det nu, känner jag...

Ha en fortsatt skön sommar, Marie ;-)

Kram Gry

ninni sa...

underbart med alla zink prylar,jag är en riktig zink fantast.

ha det gott
ninni

MiaMaria sa...

Med dessa bilder kan man ju inte tro att det byggs för fullt på tomten..bara så vackra bilder från din trädgård att njuta av.....

Och zink är ju bar aså vackert håller med...

Ha´det så bra och må så gott!
MiaMaria

Granne med Selma/ Selmas granne sa...

Tycker din trädgård ser så oerhört romantisk ut... *gillar mycket*
Kram Sussie

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Bara jag som tittar in så här på kvällskvisten :) Vad mysigt att fixa till en liten loppis - det skulle jag verkligen behöva här :D Rensa i röran var det va? ;)

Vilka härliga bilder från er makalöst vackra trädgård!!!

Hoppas du & din familj njuter av en underbar sommar & ledighet! Vi är nyss hemkona från semester i London - jättehärligt!

Kram kram Jes ♥

vitating sa...

Hej!
Så kul med trädgårdsloppis! Det hade jag ju oxå för en vecka sedan :-) Bra att få in en slant o bli av med lite "skräp".
Så fin tvätthörnan var nedan! Jättefina trädgårdsbilder oxå! Hi hi, så söt minstingen var nedan :-) Min lillfia vill oxå vara med o kladda o greja hela tiden :-)

Kraaam Maria

SKATAN sa...

Hej! Är hemma och mellanlandar i huset. Har sovit en natt hemma. Så skönt efter två långa veckor borta...Nu laddar vi om med ren tvätt och sikte inställt på auktioner och annat skrotlikt. Härligt värre :)

Du har en häftig trädgård. Det är som alltid spännande att titta in hos dig och se och läsa om vad du tar dig för!

Lycka till med loppisen - om den nu inte redan är över?

Kram.

Änglahem sa...

Hej Marie,

Vad synd att jag missade träffen*grrr*, min dumma mage som krånglade!...så typiskt....när man sett fram emot något roligt, så blir det pannkaka! Men ni verkade ha gjort lite fynd, har fått den uppfattningen iaf.

Vilka fantastiska trädgårdsbilder du visar!!!! Vad fint din New Dawn klättrar där på armeringsstödet!! Min ND yvar iväg hej vilt, så den behövs tämjas en hel del....ajaj...dom dumma taggarna!!

Går framåt med bygget förstår jag, oj vad spännande!!!
Tihi.....det är sommarfötter det där som lillsnuttan har....mysigt*hrmmm*! För väl att det finns vatten!!!

Må så gott!
Kramar, Ulrika

Lilla Blanka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Jag kom hem sent igårkväll efter några dagar i Varberg, härligt men nu är jag såå trött..och så skall jag iväg i övermorron igen..Norrköping och JSM för sonens del.

Vilka underbara bilder..jag önskar att vår trädgård var så mysig..su får gärna komma hit och "pimpa" våran lite *hihi*

Armeringsnätet, madonnan och sängen är helt underbara..!

Känner mig lite sliten och har halvt om halvt lovat några att komma och fota hemma..får se om jag ångrar mig eller om det är ok, berättar mer senare.

Gillar zink och gröna växter så jättemycket..det är någonting med den blandningen som jag tycker passar så himla bra ihop :)

Kraaaam vännen, ha en jättefin dag!
Mia

Les Cotrions sa...

What a stunning garden! I love plants and flowers in zinc pots!!! Very charming and romantic!!!
Greetings from Italy!
Vale

Anonym sa...

Hej Marie!
Ser att du/familjen fixar och donar...härligt att få se smutsiga små barnsfötter....blev helt varm om hjärtat av den bilden :)

Hur gick det med röjarloppisen? Fick du sålt allt "skräp" som jag säkert inte tror var skräp. Oj vad jag känner igen mig...när man väl har börjat röja så kan det sluta hur som helst. Jag har en liten tjej som Elliot brukar leka med som älskar mina gamla avlagda saker...hon får sånt som jag tröttnat på. Tycker det är roligast att ge till någon jag känner. Men jag har faktiskt i min iver att rensa ångrat några saker men det som är gjort är gjort.

Vilket underbart berg av hallon, hur brukar ni äta dem? som de är eller med någonting till?

Vilka underbara zinkkrukor du har....härligt att samla dem allihopa...bara en fråga? Har du gjort hål i dina som står ute i regn eller har du mycket dränering i dem så att växterna inte dränks? Själv har jag inte möjlighet att ställa nästan någonting under tak så det är ganska surt i krukorna vissa dagar....

Underbar tvätthörna...suck...ser så där härligt ut bara :)

Varm, varm kram från ett burrigt ställe ;)

Ann (MormorRuthsAnn)
(nå´t fel med mitt lösen...får kolla upp det...därför lite anonym fast ändå inte...fniss...

Kristin sa...

Hej Marie! Vilka fina bilder du visar från trädgården. Nästan så man inte tror det är samma (eller hänger ihop med) den sidan du visade i förra inlägget! Jag hoppas bygget fortskrider enligt planerna. Jag vet hur trött man kan vara på bygglera!

Hoppas du har det bra. För att förgylla veckan har jag en sak åt dig på min blogg!

Kram
Kristin

Goa sa...

Hej min sötaste gulligaste Marie!
Tack sååå oändligt, hjärtligt mycket för den fina awarden!! Vet du hur glad jag blev?!?
Jätteglad!!...med fånigt fnitter..:)
Och dina bilder gör allting bara ännu bättre!...sååå fina! Älskar hur din ros slingrar sig mot armeringsnätet...*njutning*...och din säng...åhhh, och...ja, så kan jag fortsätta hela vägen!
Helt underbara bilder...bara vackert!!!

Ha den bästa veckan min vän!
Må väl...

Annas skattkammare sa...

Såå vackra bilder du visar från din trädgård. Den är ju helt underbar! Synd att jag inte hade vägarna förbi då du hade loppis, hade varit trevligt! =) Ha det gott! Kram /Anna

Elzie sa...

Verkligen helt underbara blommor och byttor. Älskar också armeringsjärn men maken är inte av samma åsikt riktigt *s*.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Ann-Catrin / finthemma sa...

Hej Marie!
är hemma ett par dagar och är bara tvungen att kika in till dig.. men så spännande det äör att se bygget växa fram.. ja jag vet det är kämpigt under tiden men oj så fint det kommer att bli!

Och sen njuter jag i fulla drag ev sagolika trädgårdsbilder..inte tröttnar vi på dom inte.. allt SÅÅÅÅ FIIINT!
Kram på dig A-C

Gunilla/Nilla sa...

Det var en mysig blogg du har. Sååå fina bilder och kanonhärlig läsning. Har suttit en lång stund nu och njutit av allt fint som du bjuder på!
Ha en skön kväll
/Gunilla

Anonym sa...

Åhh vad fint med armeringsnät. Är på väg att själv sätta upp det. Den New Dawn,,är den snabbväxande? Var mkt fint i alla fall!

Shabby & Charm sa...

Utrolig vakker side du har! Har gitt deg en award på siden min. Takk for masse flott inspirasjon.
Klem fra Shabby Charm

Marie sa...

Hejsan!
Ska svara på era frågor!

Line: Armeringsnätet sitter inte fast i väggen utan i taket och i en rabatt nedanför, därför blir det inget rost på väggen. Kolla här så ser du nog lite bättre hur vi har satt fast det http://vitaranunkler.blogspot.com/2007/07/new-dawn.html

Anonym: New Dawn räknas nog som en snabbväxande ros, mina har vuxit något otroligt på 5 år.

linemor sa...

Takk for svar Marie. Har mye nytt å vise,så jeg må nok komme igang med bloggingen igjen.Det er jo så gøy. Har blandt annet kjøpt de mest fantastiske gamle vinduer med skjønn patina(på Sverigesferien).De er 160m høye og skal bli en skillevegg.
På gjenhør.
Klem Line