söndag 24 augusti 2008

Lite grönt

Idag handlar mitt inlägg om grönt! Har haft många Mårbacka i fönstren nu över sommaren, men nu ser de inte så roliga ut längre och jag är så trött på dem. Lika kul som det är att ta fram dem på våren, lika skönt är det nu på hösten att skaffa sig lite andra blommor. Vad har ni för favoriter när det gäller krukväxter? Själv är jag nog lite kräsen, det är inte sååå många som faller mig i smaken, hihi. Jag har heller inte massor av växter överallt utan är nog ganska sparsam, däremot älskar jag att pynta med blommor och grönt ifrån trädgården lite här och där. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo utan blommor, det är inte för inte som min blogg har ett blomnamn! Vita ranunkler är den absoluta favoriten!
k
Jag behöver som sagt var införskaffa mig lite nytt grönt, men idag får ni se några utav mina favoriter som finns i huset just nu! Den här, den australiensiska violen, är jag riktigt förälskad i. Den är så ljuvlig och näpen, helt bedårande. En utav få blommande krukväxter som jag tycker om, hihi.
k
Lagerblad är en relativt ny bekantskap, jag köpte den för halva priset för någon månad sedan.
k
Här är en riktig klassisker, plättar i luften. Så skir och fin. Brukar gå att köpa billigt i mataffärerna och tur är väl det för det gäller att komma ihåg att vattna dem, hihi. Den här står i fönstret i vårat yttepyttelilla kontor på övervåningen.
k
En Hjärtan på tråd som jag fått av tjejen med samma bloggnamn. Den här stackarn är van vid att få lite vatten, jag lyckas alltid glömma av att den står där på hyllan i vardagsrummet. Som tur är har den överlevt ändå!
k
Och så en storfavorit, olivträdet! Har fortfarande mina olivträd står ute och de har verkligen vuxit över sommaren. Brukar passa på att köpa dem när jag är i Danmark, de brukar vara betydligt billigare där än här hemma i Sverige.
k
Jaha, så var den här helgen redan över och nu stundar en ny arbetsvecka. Den här veckan är en riktig mastodontvecka för min del med bl.a två kvällsmöten, så är jag inte så flitig med inlägg/kommentarer så vet ni varför. Önskar er alla er bra ny vecka och tack för alla kommentarer och mail jag får, jättekul! Kram Marie
j
Ps. På den här bloggen kan ni om ni vill läsa en liiiten intervju med mig!

60 kommentarer:

Under en vind sa...

Sååå många fina bilder!!! Du ger alltid så mycket inspiration via dina foton!

Visst är det skönt att förnya sig lite nu när hösten kryper närmare...på vernandan har jag dock kvar mina mårbacka långt in i höst då de får flytta ner i källaren....

Jag är ganska glömsk då det gäller växter, men hjärtan på tråd brukar överleva det mesta...är nästintill bara gröna väcter, inget som blommor utom mina hoyas och de blommor verkligen mycket och ofta! vet inte hur jag gör!

Idag har vi firat mannens födelsedag med fika och mat, solen har strålat från en klarblå himmel så det har varit toppen!

Nu väntar en ny arbetsvecka, här är cokså en del på schemat....

Ha det bäst! Kramar!

pst...det vore verkligen så kul med en liten träff snart....

Fru Sirlig sa...

Hoppsan så här tidig brukar jag inte vara på inlägg. Maja sover gott just nu och det gäller ju som sagt att passa på...
Blommor ja, vad lustigt att du funderade på samma sak. Själv omger jag med Ljusrosa Mårbacka pelargoner både ute och inne, fast jag konstaterade senast idag att dom ser allt lite skruttiga ut en del.Annars gillar jag vita orkideér som blommar för fullt, tyvärr ser dom ju rätt trista ut däremellan. I köket har jag gärna färska örter av olika slag, basilika brukar vara vackert och rätt tacksamt.
Ha en bra vecka, trots kvällsmöten och annat
Kram Heléne

Jema Rose sa...

UNDERBARA bilder..!

Själv har jag mest "fejkade" blommor, för katterna äter på alla riktiga blommor...

KRAM, Jenny

<3

Vit spets sa...

Halloj där!
Olivträd, plättar i luften & hjärtan på tråd är väl oxå mina favoriter av gröna skapelser... jag va in & läste intervjun & där fanns ju lavendeldoftande franskt dokument hängades *fniss*
Kramis
//Siv

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fina blommor du har!
Jag är expert på att ta död på blommor.... Men nu känner jag oc¨kså att det är dags att köpa hem lite nytt :)
Så vackrea ljusstakar du har på första bilden!
Ha en bra kväll.
Kram!

Mamma C sa...

Så mycket vackra och fina blommor du har. Här i fönstren finns det bara orkidéer. Gubben är som tokig i dom blommorna. Fina när dom blommar, sen vet i katten om dom är så vackra.
Kram mamma c

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Jag har väl inga direkta favoriter utan köper det som bjuds ut om jag tycker det är vackert. Vita orkidéer är så vackra och de står sig länge, så det brukar jag vilja ha. Jättefina bilder på dina blommor, en sådan viol köpte jag på Sofiero nu i sommar.
Läste reportaget, trevligt att få veta lite mer om dig.
Önskar dig en ny skön vecka!
kramis
nina

Jeanettes hus sa...

hej gumman,

som vanligt har du lyckats ta vackra bilder.
du är en riktig lyckost som har gröna fingrar
jag glömmer bara bort alla mmina växter så..... ja det blir att köpa nya hela tiden.

Hoppas att alltling går bra med utbygget
Kramisar Jeanette

Hjärtat Mitt sa...

Så härliga bilder du visar!
Jag gillar porslinsblommor, lättskötta och tåliga, och i så många olika bladformer.
Och orkidéer. Mmmmmmmm.....

Kram Mari i Marieholm

Evelinas hus sa...

Hallå där sifonfyndaren!
Vilka vackra bilder alltså. Urnan med plättarna är ljuvlig.
Jag går också och tittar på mina mårbacka i köket, lite trött på dom jag med.
Hihi, jag har ungefär samma blommor hemma jag med.
Hoppas det blir en bra, trots körig, vecka.
Kram
Caroline

Evelinas hus sa...

Kul med intervjun skulle jag ju säga också :)

♥ Fyra årstider sa...

Å, vad jag gillar krukväxter. Aldrig kan man få för många av dem. Här behöver det köpas in en hel del.
Tack för du bjuder på så vackra bilder.
Kram Lotta

Living by Milla sa...

Vilka fina bilder du visar.
Det är svårt med växter tycker jag. I vardagsrummet har jag bara orkideér, en stor favorit, vackra och lättskötta. Till köket ska jag skaffa murgöna som ska få klättra på hjärtställningar, är också less på mina Mårbacka.
Olivträd är också en favorit, skaffade ett stort i våras och jag hoppas verkligen att det överlever vintern.
Nu ska jag läsa din liiilla intervju;)

Ha en fin vecka!
kram Camilla

Viola sa...

Hallå där, visst är det härligt att byta om även i växtriket. Vi har precis samma favoriter när det gäller floran inomhus! Här åker mina pelargoner ut oxå, men jag kommer att övervintra dom till nästa år. Violen som du visar har jag aldrig sett förut, jätterar. Mysiga bílder att njuta utav, precis om vanligt hos dig. Här har det varit en intensiv men underbar helg. Är nu ganska så sliten men så glad, kramar från Viola

Ullis/Leva på landet sa...

Tycker det ser ut som om du har det grönt och fint redan nu utan dina Mårbacka. Är ju så härligt med blommor. skulle vara så livlöst utan.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Jag gillar också de sorterna du visar..är också kräsen och gillar inte de "klassiska" krukväxterna som begonior och allt vad de heter :)

Oj det låter som en tuff vecka..kvällsmöten tar alltid musten ur en på nåt sätt...

Nu skall jag läsa intervjun med dig..!

Kram
Mia

Ps ja, min stora gamla tallrikshylla är ett loppisfynd som jag släpade med mig hem :)

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Vilka vackra bilder du visar idag, förutom fina växter och blommor så finns det ju så otroligt mycket annat fint att titta på! Älskar alla dina detaljer. Jag själv gillar pelargoner, men har kommit på att jag har ganska många murgrönor i olika varianter, även hjärtan på tråd finns i några exemplar. Ha en fin vecka! Kram /Anna

Kalkstenssommar sa...

Oj så fint med lagerblad, vill ha!

Fina bilder!

Roligt att läsa intervjun.

Kram L

Skatan sa...

Godkväll! Du de där lagerbladet blir jag lite nyfiken på. Är de svårskötta? Blir man ruinerad på dem? Köpte min dr.krans för 400 pix vilket gjorde mig störtsur. Ett knippe blad som jag kan göra köttsoppa av, tänkte jag. För 400 jädra kronor! Men, kanske är det en dyr växt? Alternativt har någon kommit på en strålande idé - att lura av knäppa akademiker pengar...

Sov gott!

PS - älskar den där lilla violen!

vitating sa...

Hej Marie, kul att läsa den där intervjuen :-) Jättefina gröna blomsterbilder! Jag har oxå plättar i luften, olivträd, hjärtan på tråd och sedan murgröna som mina favoriter :-) Händer ibland att en och annan blommande blomma eller snittblommor kommer över tröskeln men då VITA såklart!! Jag älskar vita tulpaner!!!

Ha det bäst! Hua den där veckan låter inge kul! Jag börjar jobba på måndag den 1 sep, fy så trist!! Ha det gott!
Kram Maria

Hem och Lycka sa...

Underbara bilder på dina växter/blommor! Min favorit är nog myrten och olivträd..
Jättefin intervju med dig, grattis! kram

Hem och Lycka sa...

Glömde skriva, synd att det var så mycket folk på julmarknaden förra året på H o F.. Då rekommenderar du kanske en annan dag? kram

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vilken underbar blogg du har och ljuvliga bilder du visar idag. Min favoritblomma är en av dem du visar...nämligen hjärtan på tråd...
Kram Marie

mali-mo sa...

Herlige ilder til å drømme sg bort i som vanlig...vakkert, og grønt :)

Hulda sa...

Åh, så nydelige bilder, Marie! Vakre blomster, jeg har også en slik hjerter på en tråd, den er blitt kjempelang, står på kjøpmannsdisken og rekker i golvet. :)

Så flott det store kremmerhuset var, det i vinduet. Alltid fullt av inspirasjon her.

Har nettopp skrevet på bloggen med intervjuet av deg, så artig!

Lockas lilla längtan sa...

Jag håller med dig fullkomligt. Inget hem utan blommor. Jag har däremot lite svårt att göra mig av med mina Mårbackapelargoner, så de hamnar "på undantag" i ett fönster till närsta år. Du får till så vackra bilder! Nu blev jag ju sugen på att köpa lite nya blommor i morgon... Jag är nog lite kräsen. Det är mest Mårbacka och div andra gamla pelargonsorter, aloe, hjärtan på tråd och orkideer som hamnar hos mig. Ny blev jag dock sugen på en "plätt", kanske blir en sådan i morgon...
Kram Veronica

Inspiration i vitt sa...

Vad fint du har det med dina alldeles speciellt utvalda blommor.
Jag är inte heller så förtjust att ha en massa blommor, gillar ett fåtal jag med.
Ska väl snart ta in mina olivträd och hoppas på att de överlever i den torra miljön det är inomhus.
Har oxå ett lagerblads träd som jag inte vet hur jag ska sköta till vintern.
Det är alltid lika kul och vackert att titta in på ditt fina hem.
Kram hela veckan/Ingela

alidas sommaräng sa...

Visst är det härligt med krukväxter-har ju det som jobb och då kan man ju tro att jag har massor. Men jag är också väldigt sparsmakad vad det gäller krukväxter inomhus- och den violen är ju det mest tacksamma man kan köpa både inomhus och utomhus -jag bara älskar den!!!!
Ha en bra vecka kramar Laila

Lilla huset på prärien sa...

Hej Marie!

Jättefina bilder. Det där med blommor har verkligen "växt" på mig på senare år. Jag har blivit mer och mer intresserad och är nu mer inne på att låta mitt hem se ut som en blomsteraffär än att vara sparsam... hmm... jag är då inte lika duktig på blommor som floristerna är ;)

Men de jag gillar mest är nog OLIVTRÄD, myrten, myrthena, plättar i luften, murgrönor och olika snittblommor. Min favorit hos dig... du gissar det nog - det lilla olivträdet!

Kram Jenny

Lina sa...

JAg skulle vilja säga att mina favoriter är i samma stil som din! Violen lyckas jag aldrig överleva inne! Men nu har jag planterat den i en större kruka ute och där funkar det! Hjärtan på en tråd finns överallt hos mig! Dekorativt med grönt och ganska lättskötta! Hoppas att helgen varit bra!! Kram Lina

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Ljuvliga växter du visar..
jag gillar dem med..
Och murgröna med..den är min absoluta favvo..
Ja din vecka låter rätt fllja..min har jag gallrat lite här och var i för att få ihop allt in för visningen..

skönt med flextid!!

Jag mejlade din tillbaks igår..tack för mejlet..
ha en bra dag..
kram anna..

ps..trevlig intervju..

Kerstin sa...

Tusen takk for veibeskrivning. :) Det er vel kanskje litt i det lengste laget for meg å dra dit, men hvem vet :)
Moro å lese intervjuet md deg. Du har alltid så vakre bilder fra det fine hjemmet ditt.
Ha en fin uke.
Kerstin

Tina sa...

Hej Marie...du har nog lite mer gröna fingrar än mig vill jag lova...:-) Hjärtan på tråd överlever här hemma och några till kanske, men olivträd = funkar inte... Basilika får jag liv i och det är ju så gott till maten också... :-) Kram Tina

Liza i pepparkakshuset sa...

Fina blommor! Jag gillar blommor men lyckas alltid ta kål på mina. Plättar i luften och doftranka är nog mina favoriter just nu.

Ha en bra vecka
Kram Liza

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, åh vilket härligt grönskade inlägg! Jättekul att du visar dina favoriter i vackra foton! Lagerblad var kul, snygg växt! Violen är skir och fin liksom plättarna men som du säger, det gäller att komma ihåg vattningen: ) Du har det så fint och arrangerar så vackert, vilka jätteina fynd du har gjort i inlägget under, mycket snyggt, alltihopa! Ha en bra ny vecka, Mari.

Fransk inredning och mode sa...

Vilken inspiration man får här!tack!Visst är det mysigt att hösten närmar sig? Kram Susanne

cicci sa...

Åh tillbaka till jobbet efter en härlig smålandshelg. Tack för tipset om sifonerna tyvärr fanns det inga denna helgen men jag fick med mig mycket fint ändå.
/Cicci
ps. blir nyfiekn på intervjun det har jag missat??

livetpåfyran sa...

Va härliga bilder du visar. Jag är också trött på mina pelagoner...ute har jag redan smygstartat med vita ljung.

Inne har jag olivträd, plättar i luften, svärmorstunga och garderobsväxt.

Visst är det härligt att plocka in det man har i trädgården, det kan va precis vad som helst, i en liten vas blir allt vackert.

Oj då vilken vecka du får, hoppas den blir fin och trivsam ändå. Kram Pia

Bodil sa...

Mina favoritblommor inomhus är orkidéer, murgröna, plättar i luften och olika sorters doftrankor. Sen har jag en spindellilja som jag fått av makens moster. Den liknar amaryllis i bladen och blommar på lång stjälk. Vita sirliga blommor med en helt underbar doft. Ganska ovanlig tror jag. En riktig pärla.
Vad kul med intervun.
Kram på dig och ta det nätt i veckan!

Designe sa...

Jättefina bilder med fina blommor! Jag älskar ju oxå den australienska violen men jag gör nåt fel...har 3 stycken och jag får dem inte att blomma om..hur gör man? Såg att jag fått en blomma på en av dom häromdagen. Jag gillar även hjärtan på tråd och plättar i luften men dom har jag desto mer otur med :(....jag är nog bäst på pelargoner, synd att de inte är fina året om! Tycker om att ha cyklamen på hösten bl.a.
Ha en bra dag! Kram :)

Emma sa...

Jätte vackra bilder. Och fina blommor. Jag har själv varit och inhandlat 2 idag. den ena blev en hjärtan på tråd, den är så tacksam om man är dålig på att vattna, den andra blev en äter på tråd, få se om jag kan få den att överleva;)

ÄLSKAR även parasolblommor, önskar jag hade mer än en. Men snart är det löning så kanske:)

Synd på sifonerna. Men jag bor nära Moheda så jag ska dit på söndag och gå direkt till båsen:) Fast jag kan inte riktigt med det där med att man ska springa in när dom ringer i klockan:D vill gärna gå i lugn o ro.
Ha det jätte bra Kram Emma

a home far away sa...

Plättar i luften och pelgargoner är några av mina favoriter, men är omöjliga att få tag på här i Singapore:- suck...

Ha en fin kväll önskar
Gunilla i Singapore

a home far away sa...

Plättar i luften och pelgargoner är några av mina favoriter, men är omöjliga att få tag på här i Singapore:- suck...

Ha en fin kväll önskar
Gunilla i Singapore

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

vilka härliga bilder med inslag av grönt... jag klarar inte plättar i luften och nu i sommar dog mitt olivträd... Men hjärtan på tråd e ju underbar, den klarar sig hos mig...
Kram Linda

Jennyshemochharmoni sa...

Vi har många samma favoriter :) Det är härligt att skaffa lite nya växter så här när det går mot höst! Jag blev sugen nu kan jag lova :) KRAM!!

Grodmamman sa...

Härliga bilder du visar! Jag har fastnat för olika sorters hoya det sista. Mycket tack vare att de överlever utan alltför mycket vattning!:)
Fint yrke du har också! Jag kan kalla mig likadant.
Kram

Grodmamman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
spetsar och änglar sa...

Så många vackra bilder du bjuder på.
Själv är jag förtjust i benjaminfikusar.Har tre st som jag älskar och har haft i 16år nu.Men dom tar ganska stor plats i våra fönster.Det är nog den största nackdelen.

kram

Millas hem sa...

Hej Marie!

Det där med blommor/ växter är inte det lättaste, och då menar jag inte skötseln utav dem utan mer vilka man ska köpa. Jag är också lite kräsen men de du visar här i kombination med alla vackra saker...gillar jag också!

Har inte så värst många blommor eller andra växter heller för den delen, tidigare var orchiden en favorit. Men nu tittar jag inte så mycket efter den längre.
Olivträden är riktigt charmiga och myrtenträd är också en favorit
höst/vinter!
Kram på dej! Camilla

milly Garden sa...

Så fina bilder du visar och massor av vackra blommor som jag vill ha! Har tänkt köpa under lång tid men fortfarande inte hittat något olivträd heller inga plättar i luften som är så fina!! hm..hoppas jag hittar snart. Nu börjar jag känna för att boa inne... ett täcken på att hösten är här kanske!!


Kram Marina

Katarina sa...

HAllå där!

Vilket fint inlägg!
Jag har inte heller så mycket växter.....längre....förr var det rena djungeln här....nu tycker jag med att det är bättre med färre.....både att få dem att överleva plus att man ser dem mer när de inte är så många.

Vilka otroligt fina bilder du tagit och vilket fint reportage om dig....:)

Ha en härlig vecka!
Kram Katarina

C De-sign sa...

Hej
Så mycket fina bilder... man blir alltid så inspirerad av dig! Jag har inte heller så mycket krukväxter, tycker istället om att ta in från trädgården, eller på andra årstider köpa blommor. Jag har en utmärkelse till dig inne hos mig! Kram fr C

CIELO sa...

Very pretty... as usual. Your blog is a delight!

cielo

Vit spets sa...

Kika in så får du se vad jag ger dig!
Kramis
//Siv

Nygammalt sa...

Vackra grönskande bilder. Visst måste man ha lite grönt omkring sig, roligt att du inte bara visar de vanligaste utan lite mer personliga växter. Jättefina är de.

Kul med intervjun med dig, dina inlägg är alltid så fina. Hoppas allt går bra med jobbet också.

Kram.

Moderncountry sa...

Hei søte Marie!

Håper har hatt en herlig helg som var!
Ser du har funnet noen kjempefine lopper, og det er ikke fritt for at jeg blir bittelite misunnelig denne gangen:)) Hjelpes altså, hva du klarer å "snuse" deg frem til. Du finner alltid ting jeg bare elsker, og såpekoppen og de fine tekstilene var absolutt mine favoritter, herlig å ta med hjem!

Som deg er jeg veldig veldig kresen når det kommer til grønne vekster og jeg velger etter form og farge. Helst skal det ha gråskjær i dem og de skal på en måte "flyte". Skjønner du hva jeg mener? Hjerte på tråd er en stor favoritt, super til hyller og skap.

Jeg har ikke glemt deg vennen! Håper du tilgir meg for at jeg er så treg. Det ble bare litt vel mye jobb i hensyn til min lillesøsters bryllupp nå førstkommende Lørdag. Men så fort helgen er over kommer det en liten hilsen fra meg i posten!
Ha det så godt Marie og ha en toppen uke!!
Gode klemmer fra meg

Leisa sa...

I have just found your blog and just had to say how much I like it. I cannot read your language but I have just been back through each page to the beginning. Your pictures are just beautiful. Even though I couldn't read nor understand your language the pictures speak for themselves. Absolutely beautiful - I wish I understood the words!

Saramedflera sa...

Vad mycket fina blommor du visar. Jag har suktat efter ett olivträd länge nu får nog slå till och köpa ett snart.
Kram Sara

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det är många favoriter du visar på dina vackra bilder! Jag skulle inte klara mej utan att ha växter inomhus och utomhus... Tycker att det ger så mycket liv med blomor och grönt.
Kram
Marie

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Vad mycket fint du visar,man blir så himla inspirerad!!!
Kram Marlene.