måndag 18 augusti 2008

Rönnbärskrans

Idag när jag och barnen var ute i trädgården passade jag på att binda ihop en krans utav rönnbär. Min tanke var att jag skulle ha den på dörren. Men kransen blev alldeles för tung så den höll på att gå sönder när jag skulle hänga upp den. Jaha, vad ska jag göra med den nu då?j
l
Till slut (efter att ha sprungit runt med den lite varstans) bestämde jag mig för att den fick agera pynt på planteringsbordet.k
k
Kransen tillsammans med ett utav mina olivträd. Olivträden trivs verkligen bra ute över sommaren, växer så det knakar! l
k
Passade på att fota lite mer från planteringshörnan. Kan ju inte påstå att den har varit välanvänd i sommar, det har varit lite svårt att stå just där och plantera. Undrar ni varför kan ni ju kika på den översta bilden här! l
l
k k
k k
Det blev en tur till Moheda igår. Vi hade en jätterolig dag (trots regn nästan hela tiden) och jag fyndade en hel del små saker. Har dock inte hunnit fota dem än, så det får vänta tills nästa inlägg! Ha en fortsatt bra vecka! Kram Marie

86 kommentarer:

Ann-Catrin / finthemma sa...

Marie!
Vad får du all energi ifrån?
Du är ju helt otrolig ju.. så vacker den är din rönnbärskrans.
man blir alldeles glad i själen av att titta på den.. sagolika höstfärger!

Stor kram du kreativa människa
Ann-catrin

alidas sommaräng sa...

Jättevacker rönnbärskrans!!!!! Rönnbär är jätte användbart. Riktigt vackra bilder! Ha en bra vecka! Kramar Laila

Lena Kristina sa...

Wow!

Vilken färgklick din krans är....

Kram Lena

rosenskära sa...

Vilken vacker krans! Rönnbär känns verkligen "höstigt".

Om man ska tro på den s k Bondepraktikan så blir det en rysligt kall vinter när det finns så mycket rönnbär som det gör i år. Vore roligt att få en vit jul här i Skåne!

/Lena

hemtrevnad marie sa...

Hjälp så fint med rönnbärskransen!!
Tänk jag begriper inte att folk inte gillar orange...visst är det väl vackert!!
Vi satte en rönn i vår rundel i våras men den verkar inte ha tagit sig tyvärr...får ge mig ut på rönnbärsjakt!
kram

Livet i Gläntan! sa...

Vilken jättefin krans, så höstig och vilken härlig färg. Ha det gott vännen! Kram Jessica

Lockas lilla längtan sa...

Jättevacker rönnbärskrans! Så fint det blev på planteringsbordet. Var själv ute och plockade rönnbär idag, får se vad det blir av dem...

Kram Veronica

Hem och Lycka sa...

Å vad fin, underbar med färgen! kram

lottens vita och gröna sa...

åh ähhhh nu skrev jag så där långt och så skulle jag bara klicka och visa tommy de underbar mitt i kaoset, så härlig kontast ju, så försvann allt....du jag blev varm i hjärtat när jag såg en, du är en blomsterkonstnär min vän! varmvarmkram lotten

lottens vita och gröna sa...

herregud stavar som jag hade problem ju, men gus drar i kjolen så hej och kram igen

Mamma C sa...

Vilken vacker rönnbärskrans du gjort. Så fint det blev, fast den måste ligga ned. Den passade ypperligt där.
Kram mamma c

Saramedflera sa...

Jättevacker krans du har gjort, fina inspirerande bilder du visar! Du har en utmärkelse att hämta hos mig.
Kram Sara

CherryMary sa...

Så fin planteringshörna du har. Jag försökte mig på bygget av en i våras men det blev inte bra. Gillade kransen jättemycket.

Ang. loppistipsen. Jag bor lite utanför GBG. Jag och några vänner gillar att ta dagstrippar om det finns några bra loppisar. Vi har varit nere på Östregård i moheda. Vet du några liknande?

Tack på förhand!
KRAM Marie

livetpåfyran sa...

Vilken härlig färg det är på rönnbär!! Jag har letat efter stormlyktor med, jag har ingen tur alls med mitt fyndande just nu...

Ha det gott,kram Pia

Under en vind sa...

Vilken fin krans!!!! Kanske ska ta sig en tur ut i backen, där är alldeles rött av rönnbär har jag sett!

Hoppas att allt är bra med dig och att du kommit in i jobbvardagen! Jag började idag...så trött nu....I fredags var vi ju på fotboll, i lördags var det bröllop och igår var vi på Diggilo i Borås...det har blivit sena nätter med andra ord....Idag har vi matats med föreläsning och information, imorgon väntar en "vanlig" dag på fritids och på måndag börjar skolan. Efter några dagar har man vant sig!

Vad spännande att få se vilka fynd det blev i Moheda!! Där brukar ju alltid finnas guldkorn...

Ha en riktigt bra vecka! Kramar!

Annas skattkammare sa...

Men vilken underbart höstlig krans! Passade ju perfekt där i din fina fina fina planteringshörna! Kram /Anna

timelesshome annika sa...

Vad inspirerad Jag blev när rönnbär dök upp jättefin krans och en fantastisk färg. Mysigt stilleben.
Kram Annika

Dubbelörnen sa...

Blir helt mållös... Vilken underbar krans!! Så vacker... Vi har ett rönnbärsträd på vår tomt men jag skulle gladeligen ha fler. Mamma min gjorde alltid rönnbärsgelé som var så gott till vilt.

Bra att veta att man kan göra annat av rönnbären än gelé ;).

Kramar

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vad duktig du är och vad fin kransen blev och vilken färg superhärlig! Kul att kika in på din härliga blogg!
Ha de bra//marie

Vit spets sa...

Så vackert med hösten rönnbär, ger så härlig färg till all den vita... jag förstår att du inte vill "trängas" i planteringshörnan *hiihi* måste nog själv ut någon dag för att plocka lite rönnbär...
Kramis
//Siv

Anneli sa...

Vilken jättefin planteringshörna du har! Hösten är verkligen en underbar årstid i trädgården, bara man kommit över ångesten att sommaren tagit slut...
-Din rönnbärskrans var verkligen fin - nu blev jag också inspirerad att göra lite höstfint utanför huset!!!

Ha det bäst, kram

milly Garden sa...

Åh vilka ljuvliga trädgårdsbilder... rönnbärskransen blev jättefin.
Kika in till mig och hämta din award!


Kram Marina

Ullis/Leva på landet sa...

Är ju så fint med Rönnbär. Kransen passar ju jättebra där du lagt den. Synd att den blev för tung för dörren.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

My Lovely Things sa...

Åh vad fin krans..jag fick idag oxå en oerhörd längtan efter att göra kransar..
Förra året gjorde jag en av nypon , murgröna ..den blev så trevlig..ska nog göra en sån till visningen..

ha det så bra..
kram anna

MiaMaria sa...

Hej!

Vilken härlig krans vilken färgklick!!!!

Synd att du inte kunnat stå vid din fina planteringshörna.....

HA´en bra vecka Marie!
MiaMaria

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Vilken magnifik rönnbärskrans du har gjort..otroligt fin! Tycker den passar perfekt där på planteringsbordet..bland allt det fina..! Gillar dina vackra patinerade krukor och den rostiga madonnan..ja allt :)

Åh vad kul att det var lyckat i Moheda, trots regnet (men hur funkade det med alla ute-prylarna..?? Täckte de över?)

Skall bli sååå skoj att se vad du hittade denna gången!!!

Kram du goa!
Mia

Stämningsfullt sa...

Hej!
Wow vilken maffig krans!! Jättefin!
Kram!

Millas hem sa...

Hej!

Kransen är jättefin...tät och rejäl!

Fast vi inte har träffats, så kan jag nästan se när du springer runt för att hitta det ultimata "kransstället"! Ja du, genom sig själv känner man andra!
Är likadan! :)
Kram Camilla

Wilda Stenlyckan sa...

Vilken vacker krans!! :-)

Zizzi sa...

Vilken fin krans! Hur gör du när du gör en sån krans? Har du en stomme, eller består den bara av rönnbär?
Kram cissi

vitating sa...

Pysselfia!! Jisses vilka fina kransar du gör på löpande band! Kul att se att pysselenergin fortsätter trots att du börjat jobba, då finns det hopp för mig med! Jag var på möte igår, börjar ju 1 september!! Vi ändrade schemat så nu ska jag vara ledig torsdagar o fredagar, underbart!!! Just nu går jag på sparlåga, bara njuuuuter av de sista lediga dagarna!
Ha det gott!
Kram Maria

LantlivsAnette sa...

Ojj ojj vilken underbart vacker krans..himmel vad fin !
Den ligger ju så fint där på bordet,lyser liksom ...
Nu blev man ju allt nyfiken på vad du köpte på loppisen..visa oss snart.
Kram Anette

Ett hem på landet sa...

I Moheda fyndar man alltid något, jag bara älskar det stället!

Kerstin sa...

Wow sier jeg bare! For en krans! Den var vakker og stor, skjønner at dne var vanskelig å henge. Men den ble jo helt perfekt på plantebordet ditt!
Falt helt for den rustne madonnaen din......
Mange flotte ting på plantebordet. Sjarmerende og fint=)

Ha en fin dag=)
Klem Kerstin

♥ Fyra årstider sa...

Vilken underbar krans, önskar jag hade lite mer tid till pyssel, men med små barn går tiden fort..
Kram Lotta

Gammelgård sa...

Hejsan!
Vilken underbar krans!!
Får man fråga hur du gjorde den, använde du nån stomme eller nåt?

Fyra Rum och Kök sa...

Vilken fin krans! Så härlig i färgen. Man börjar verkligen känna att hösten är på gång.

Ha det fint!
//Jill.

rosenfröjd sa...

helt underbar! så duktig du är.

Kram/
¨M¨

lantluft sa...

Åh, vad snyggt det blev med rönnbärskransen. En sån måste göras här med. :D

Viola sa...

Hejsan, vilken underbar krans och vilka ljuvliga färger ihop. Tycker nog att din planteringshörna även är så vacker utan blommor! Ha en bra dag, VIola

Designe sa...

Vilken fin krans och va fint du pyntat! Det är så fint med rönnbär och det är ju verkligen höst nu...det regnar och regnar..förutom i helgen, då var det faktiskt lite somrigt! Kram :)

Kristin sa...

Hej Marie! Vilken MAFFIG krans, förstår att den blev tung! Den var verkligen snygg, var det inte pilligt att få den så tät? Gjorde du den på någon stomme eller använde du bara rönnbärsgrenarna som de var? Vi har väldigt lite rönnbär hos oss i år, men i stan dignar träden. Konstigt! Men mycket rönnbär = sträng vinter, säger väl gamla bondepraktikan... då borde det bli milt hos oss och kallt som bara den i stan 1 mil bort! :-)

Nu fick du mig att börja fundera på om jag inte skulle gå ut och knipsa de få rönnbär som finns... ha det så bra och hoppas det går bra med jobbet och båda barnen på dagis!

Kram Kristin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken härlig krans! En riktig färg-kick! Förstår inte hur du hinner med att pyssla så mycket nu när du börjat jobba igen, och med utbygget och små barn och allt... Jisses!
En tripp till Moheda vore inte dumt...det var så kul
Kram
Marie

Love Your Homes sa...

Vilken underbar idé, en rönnbärskrans.
Jag som har sagt till maken att rensa undan alla nedfallna rönnbär på altanen.
Man får nog skynda sig nu att förekomma honom och försöka knåpa ihop en krans.

Tack snälla Marie, Ingela.

Madeleine sa...

Hej! Vilken tjusig krans du gjort av rönnbär. Ser väldigt avancerat ut, jag är imponerad. =) Suuuper snygga är också de två lyktorna du har högst upp på hyllan vid planteringsbordet. Trevlig vecka! Kram Madeleine

Marina sa...

Rönnbär måst ejag hitta någonstans. Är ju så fint.

Zäta sa...

Vilken vacker krans!

Minns nu att jag för några år sen hängde upp rönnbärsklasar i stället för gardiner i köket. Det var också lite mysigt.

Fredrik Inredning sa...

vackert hem!

hvorfor ikke... sa...

noe så vakkert!
Har du bundet kransen selv, sprayer du den med lakk, for at den skal holde seg?
Rognbær er så dekorativt!
smil Torunn

Karin Krut sa...

Oj vilken vacker krans :) Höstfärgerna är verkligen fina coh din planteringshörna ser riktigt mysig ut :)
Ha en skön kväll
Kram Karin

Lilla Blanka sa...

Hej igen!

Ja, det var det lilla fatet som Ann hittade och som jag fick köpa (hon var så snäll)!
Ja det var en riktigt rolig dag..vi måste göra nåt sånt snart igen..är lite inne på Danmark..det skulle vara riktigt kul..och sedn så har vi ju vår lilla träff hos Ann också att se fram emot =)

Kraaam vännen!
Mia

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Kransen var riktigt fin. Underbara bilder...Ha det gott. Kram Pirre

hemtrevnad marie sa...

Nix, har inte hunnit testa honungen ännu...tänkte testa till fikat imorgon....
Är också en höst och JUL människa!!
älskar att tända ljus och kura med en bra bok/inredningtidning...
har dock inte hittat några rönnbär häromkring ännu...vid vårt gamla hus hade jag en stor rönn i trädgården...men ingen här som har bär...fick nöja mig med nypon jag...vackert det med visserligen...
ha det gott!
kram

Evelinas hus sa...

Men herregud vilken krans! Stor, maffig och lyser härligt. Passar hur bra som helst i din hörna, som är så fin. Har rönnbären kommit sådär långt. Jag har inte tänkt på att det är dags för rönnbär, men ni ligger ju lite före.
Ha det bäst.
Kramar Caroline

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du är alltså världsbäst på att göra fina kransar - kanon! Själv tänkte jag häromdagen att plocka och trä på en ståltråd och vira ihop små kransar av, men när jag såg din enorma krans blev jag ju förståss sugen på en sådan :D
Ser fram emot att få se loppisfynden!
kram gums
nina

Living by Milla sa...

Vilken läcker krans! Vad synd att den blev så tung. Men har du ingen stomme tex halmkrans. Tror att det blir lite stadigare då.

kram Camilla

Lina sa...

Så fin din krans blev! Gillar din lilla hörna skarpt! Din rostiga madonna är jätte fin!

Guldkant På Livet sa...

Vad du pysslar och donar, vilken underbar sensommarkrans du har gjort! Och din planteringshörna är ju bara så snygg med den gamla gröna dörren och alla läckra och vackra detaljer!!! Mari.

Ina sa...

Vad fin kransen blev, den påminner om att hösten är på väg tycker jag vilket känns lite trist dock. men det är ju inte din krans fel såklart hi, hi...
Vilken otroligt fin planteringshörna du har!! Nästa år ska jag fixa till en egen sådan. Hoppas den kan bli nästan lika fin som din i alla fall. Du är verkligen duktig!!
Kram Ina

Liza i pepparkakshuset sa...

kransen blev jättefin där du placerade den! Har ett rönnbärsträd på tomten så nu fick jag lite inspiration till att binda en själv :) Vi får se hur den blir...

Ha det bra
Kram Liza

a home far away sa...

Så vackert färglatt stilleben på det fina bordet:-

Ha en jättefin dag
//Gunilla i Singapore

Tidsmästarinnan sa...

Åh, jag blir både glad av att se den fina kransen (den är ju som gjord för att ligga just där, så fint!) - och så får jag lite panik för att det redan är rönnbärstider...

Kram på dig du inspirerande! Kika in till min blogg så bjuder jag på en minimuffins!

/Susanne

White Season sa...

Härligt med lite färg så här till hösten, jisses är den redan här :-)
Såg alla mina dränkta mårbacka ute, kanske dax att byta ut mot lite höstblommor i stället, men det känns nästan lite sorgligt.
Din blogg är fantastiskt vacker, underbara bilder, så mysigt.
Kram kram, Malin

sommar-rummet sa...

HEJ!
Verkligen fin krans! Du har då fantasi o energi du :-) Mitt olivträd har stårr helt still i sommar... Har haft det ute på vår altan, undrar hur du har gjort... Ha det gott! KRAM

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Oh så vacker! Men den passar bra sådär liggande också ju! Så det gör inget att den inte hänger:)

Susanne

Malin/Vita hjärtan sa...

Hej!
Du har så fin planteringshörna!! Vad mysigt det ser ut.
Jag har aldrig gillat rönnbär *hihi* men din krans var jättefin !
Vårt rönnbärsträd hemma där jag växte upp var alltid fullt med myror .... =)
Kram Malin

Grinden på glänt sa...

En riktigt fin höstkrans! För den får mig att tänka på hösten.. Din planteringsplats är sååå fin! Jag höll på med min i sommar men bordet är fortfarande inte färdigt så kanske till nästa år.. :)

Handplockat sa...

ska du på formex? här kommer en inbjudan

INREDNINGS BLOGG TRÄFF
Söndagen den 31 /8 KL 11.00

Hej alla glada bloggare som ska till Formexmässan i Augusti
Nu drar jag igång en bloggträff så vi kan träffas och byta några ord - vore kul att få Se er LIVE efter att ha besökt alla Era bloggar länge nu..

Väl Mött Maila om du kommer.. så får du veta vart på mässan vi träffas:
handplockat@hotmail.com

Anmälda:
Handplockat
Perlan
Smycka dej
Lantlif
Småstadsliv

Lisas torp sa...

Underbar krans av rönnbär och vilka vackra bilder du visar - skön sensommarkänsla!!
Så spännande med utbyggnaden! Det blir jättevackert!!

Lisa

Sublim Design sa...

Vilken härlig krans du gjort, önskade att jag kunde göra en själv:)
kul att du lyckats med ditt oliv träd.
ha en fin kväll
/S

Dorthe sa...

Hei...
Så mange fine ting du har på dit
planteringsbordet:-)Jeg er faktisk ret vild med dit bord....
Fin rønnebær krans du har lavet:-)
Altid inspirerende at kigge forbi din Blog:-D
Forsat god uge, til dig og dine kære.
Dorthe

sommar-rummet sa...

HEJ IGEN!
Kikar in för att GRATTA dig till vinsten i min lilla utlottning! Grattis!!! Du får maila din adress så jag kan skicka vinsten till dig. Ha det gott! KRAM

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen!
Alltså jag tror jag dånar. Du är så fixig & trixig och allt du rör vid blir bara sååå snyggt! Kransen är ljuvlig & dina foton på stilleben likaså... mmm.

Hoppas du & de dina mår bra!

Kram Jes

Jes/Vita villa vila sa...

Glömde skriva;

Du måste ta världsrekord i kommentarer vännen - så många & jag förstår det verkligen!!! Din blogg är super!

J

Katarina sa...

Hallå där!

Himmel så mysig din planteringshörna är.....sååå fint med rönnbären sådär. Mig vill ooockså ha sååå fint!!!

Fniss...här har inte heller blivit så mycket planterat den här sommaren.

Vet du nu har jag just lärt mig använda kofoten...det går myyycket snabbare än med skruvmejsel.....
Det kommer fram mer o mer panel...tänk att man kan bli så glad över några brädbitar!!!
Kram kram

Hulda sa...

Dette var et høstlig innlegg, så fint! flott krans av rognebær, her er de ikke modne enda. De rustikke krukkene passer perfekt til. :)

NinaH sa...

Underbar krans!!

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Åhh va härligt, känns som hösten närmar sig... Längtar till att tända massa ljus...
Kram Linda

Smilla sa...

Kransen gav meg skikkelig høstfølelse... Nydelig var den!

Fru Sirlig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Vad härligt att se att du har skaparlusten i behåll, trots att du nu börjat jobba. Jättefin krans du har gjort! Skrattade glatt igenkännande då jag såg ditt vackra stilleben bord med ingen plats för plantering;) Brukar alltid själv få urskuldra mig då maken säger:
"Men det är ju inte så funktionellt direkt"
Vem bryr sig om det liksom, det är ju fiint det ska va!
Ha en fortsatt bra vecka
Kram Helene

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Vad härligt att se att du har skaparlusten i behåll, trots att du nu börjat jobba. Jättefin krans du har gjort! Skrattade glatt igenkännande då jag såg ditt vackra stilleben bord med ingen plats för plantering;) Brukar alltid själv få urskuldra mig då maken säger:
"Men det är ju inte så funktionellt direkt"
Vem bryr sig om det liksom, det är ju fiint det ska va!
Ha en fortsatt bra vecka
Kram Helene

Fru Sirlig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sommar-rummet sa...

HEJ!
Har skickat ett mail till dig! KRAM

Lilla Blanka sa...

Hej igen..väldans vad jag ränner här ;)

Vill ge dig ett konstverk (en award), finns på min sida :)

Kraaaaam

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, din krans ska jag tänka på när mörkret lagt sig, som ett ljus i natten (det blev nästan som en pytteliten dikt)
Kram på dig/Ingela B.