onsdag 6 augusti 2008

Så roar du en loppisgubbe!!!

Här kommer ett litet livstecken ifrån mig. Jag har som väntat varit supertrött på kvällarna och huvudet har varit fullt av jobb, så bloggen har fått stå tillbaka några dagar. Imorgon när jag slutar tidigt ska jag äntligen försöka fota vardagsrummet och dess nymålade golv, men idag får det bli ett annat litet inlägg!
j
För några dagar sedan var jag på loppis och då utspelade sig den här konversationen mellan mig och loppisgubben när jag inhandlade de vita böckerna på bilden.
k
-Så du har hittat dig lite att läsa?
-Nja, jag ska inte läsa dem, jag ska ha dem som pynt!
-Pynt?????? I bokhyllan?
-Nej, jag ska inte ha dem i bokhyllan. Jag ska ha dem bara för att jag tycker att de är vita och vackra, du vet, kanske ha dem i ett fönster eller liggandes på en hylla.
- Jösses, det är första gången någon köper böcker för att ha dem som pynt! Så du gillar alltså vitt?
- Ja, jag gillar vitt, zink, rost o.s.v. Så jag älskar att gå och rota på loppisar!
- Fy, f-n vad det måste se ut hemma hos dig!
-Kanske det, hihi..
-Det här bara måste jag berätta för folk, en människa som köper vita böcker och har dem som pynt. Ja, hjälp, mycket ska man få höra!
k
Det är ju tur att man har olika smak, hihi. Den vita vikten i porslin fick också följa med hem från hans loppis.
j
Nej, nu måste jag cykla iväg till jobbet. Ha en bra dag allihopa! Kram Marie

62 kommentarer:

Under en vind sa...

fniss....man kan ju förstå så förvånad han blev!!!

Fint blev det iallafall och vi förstår varför du ville ha dem!

Har tänkt på dig och din jobbstart, det är alltid ovant att återvända efter sin tid hemma!

Ha det bäst, stor kram till dig!

Kerstin sa...

Herlig!! He he denne loppismannen skulle bar visst hvordan ditt nydelige hjem ser ut med alle loppisene. Han hadde nok fått seg et større overraskelse da tenker jeg.=)

Ha en fin arbeidsdag. Klem :O=)

Dubbelörnen sa...

Härligt när man kan roa någon, både loppisgubben o mig denna ruggiga morgon. Fick mig ett gott skratt!

Du är härlig!

Kramar

Tidsmästarinnan sa...

jag säger som dubbelörnen, jag fnissar så gott jag med (men om loppisfarbrorn kom hem till dig skulle han ju förstå!!)

Kram på dig!

Kristin sa...

Hej Marie! Hmmm, ja, mycket ska man höra... han var ju näst snudd på otrevlig... men det var ju fina "pynt" du hittade i alla fall!

Har du börjat jobba? Jag vet när jag började jobba efter att ha varit hemma med J, hela hjärnan kändes som om den var fylld med sirap, allt gick så trögt och jag trodde aldrig jag skulle kunna bli en tänkande människa igen! *fniss* Så om du känner dig så förstår jag att du är supertrött om kvällarna!

Ha det så bra!

Kram K

Linda P sa...

Hahaha, det var en rolig histoira. Ja, tänk att det finns sånt folk...

som inte fattar att man självklart kan ha böcker som pynt...

Stämningsfullt sa...

Hahaha vad roligt! Du skulle ha gett honom din blogg-adress :)
Kram!

Lilla huset på prärien sa...

He, he... ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av! Du får väl ta och läsa några små meningar i böckerna då kanske ;)

Fin vikt!

Kram Jenny

Lilla Blanka sa...

Hihi ja JAG förstår dig i alla fall Marie..och jag vet ju att du har det underbart...loppisgubben hade nog ingen bra fantasi...du skulle bjudit hem honom på en kopp kaffe så hade han nog blivit förvånad :)

Har saknat dig..trots att det inte var SÅ länge sen förra inlägget hihi...men förstår försås att jobbet tar upp tid och omställningen att inte vara hemma.

Spännande att se ert vitmålade golv..jag färdigstrykte vårt köksgolv igår..det har ju stått grundmålat hela sommaren..och oj vad det var i behov av täckmålning nu :) Hade skurat det ett antal gånger pga att det blev smutsigt så fort och hälften av färgen hade nästan försvunnit hihi

Kraaaaam
Mia

Himmelbit sa...

*Ha ha* Tack för skrattet! Ja, det är väl inte alla som "förstår sig på" det här med vackra saker kanske. Att det tänkta funktionen inte behöver vara samma sak som vad man verkligen kommer att använda det till.

Ha det toppen!

Nettan sa...

*Haha*...ja vad hemskt du måste ha det hemma..NOT !!
Du får bjuda hem gubben på fika så får han se din " skapelse "..*fniss*.

Fint blev det iallafall...
Kram, Nettan

Gårdsromantik sa...

Ja se karlar - dom förstår sig inte på det här med shabby.

Kram Maud

Vit spets sa...

*fniss* ja du skulle ge han adressen till bloggen, då skulle han nog ångra att han sålde dessa vita böcker för pynt...
Jag tycker det är vackert!
Kramis
//Siv

Viola sa...

Hejsan, hoppas du haft en bra jobbardag när du läser detta. Fick mig ett rejält garv när jag läste om ditt möte. Detta är ju inte ovanligt med undringar och kommentarer när folk får se eller höra hur man har det hemma, men det bjuder jag så gärna på. Jag är så stolt över vad jag fixat. Lyckats göra en egen favoritblogglista. Här har du en given plats såklart med den helt underbara blogg där du bjuder oss på så många härliga inlägg. En stor kram från Viola

Hem och Lycka sa...

Haha, *fniss* han fick nog en historia att dra för grabbarna där ;-) Men visst kan man pynta med böcker! Och snyggt blev det ju, jättevackert! kram

LoveinH sa...

Hej hej!

Jo det finns ju en hel blandade inredningsstilar där ute. Men den vita är ju en av de fina stilarna. Det inser nog loppisgubben snart:)

Ha en fortsatt fin vecka! Kram

Willewira sa...

Sådan kommentarer har jag fått höra i hela mitt vuxna liv att närmaste familjen...
"hur kan du ta in gamla möbler som mina föräldrar slängde ut"!!!

Hur kan man slänga sådana möbler tänker jag då och fortsätter på samma bana...

Det blev mycket fint med böckerna som prydnad!
Och vikten är ju pricken över i:et.

Ha en skön vecka!
Kram Willewira

Tina sa...

Hi hi...det är tur att smaken är som baken så att de gamla slitna vita sakerna får komma hem till oss Marie... :-) Kram Tina

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie ja tänk vilken rolig historia fniss fniss.

Det värsta är att när någon blir så där intresserad vad man ska använda sakerna till så kan priset stiga oxå.
Alla har ju inte lika stor fantasi så när de hör att man kanske kan använda sakerna på ett nytt sätt så blir det genast interessant,konstigt.
Älskar oxå vita böcker och din härliga vikt i vitt var såå fin.
Kram på dig/Ingela b.

Galleri M&B sa...

Ser framför mej gubbens bild i huvudet när han tänker på rost och zink och böcker som pynt...:O) Men han förstår sej nog inte på hur vackert det egentligen är!! Ha det bra. Kram Mia

Designe sa...

Hahaha...vilken rolig gubbe!:) Fina böcker var det i alla fall och fin bild oxå! Kram :)

Anna sa...

Hahaha! Er slik jeg kan finne på og. Jeg eeelsker bøker, men leser ikke så mange av dem. Men de ser pene ut i bokhyllen :D
Anna

Hem och Harmoni Marie sa...

Aj aj min mage... det var kul!
Kram Marie
PS. Tur att vi är olika...böcker är jättefina!

Synnøve sa...

Hihi, akkurat det samme sa min mann da vi var på loppis i vår! Jeg gikk rundt og rotet etter hvite bøker, og hun kunne ikke forstå at man skulle ville ha en bok bare pga fargen, hehe... Jaja, de kan jo ikke skjønne alt heller ;) Men bøkene var kjempefine, heldige du! Jeg fant ingen... Synnøve :)

Mamma C sa...

Kan nästan se mig honom framför mig. Hur förvånad han blir när du säger PYNT. Dina böcker blev snygga där du lagt dom.
Kram Mamma C

Hwita Villan sa...

Hahaha, man kan riktigt föreställa sig hans min :). en vita vikten var ju riktigt fin.

Ha det gott!

In my house sa...

Hehe, karlar typiskt karlar =) =)


Kramar j

cARINA sa...

hahah skrattade gott åt ditt samtal med loppisgubben,,tänk om han visste så många som vill ha vitt och åter vitt i sitt hem.

rosenfröjd sa...

ja, somliga har lite svårt att fatta grejen ..hi.hi.
Men han skulle kolla in din blogg.
Då kanske poletten skulle trilla ner.

Kram/
¨M¨

Änglahem sa...

Haha....vilken gubbe!!! men att du orkade diskutera med honom?!*fniss*

Tänk vad han står där och skvallrar om tokiga tjejen som kom och köpte böcker för att de var VITA!! Jaa...jösses, men det är väl bra när man kan roa någon annan så enkelt?!

Må så gott vännen!
Kram, Ulrika

Ps. Hur går det att jobba?

Saramedflera sa...

Ja, du får väl bjuda hem honom så han får se ditt vackra hem.Tack för skrattet.
Kram Sara

MiaMaria sa...

Hi,hi,hi,hi.....

Ja, en man som inte vet vad han pratar om....jisses så roligt.

Men jag har varit med om detta hos min vän som jag hjälpte med sovrummet, hennes vänner undrar ska det verkligen bara vara vitt.....syntes att de trodde att det skulle bli så fult...men ack så fel de hade....

Gissa vad de målar i för färg hemma hos sig nu....ja, vitt och det fixas och dolas, har jag hört.

HA´det så gott!
MiaMaria

Hanna sa...

Hej vännen!

GLAD att höra något ifrån dig...hoppas att du haft det bra i sommar...känns såååå konstigt att börja jobba igen...

Ha, ha...ja, det är många som inte tycker att man är riktigt klok...som ALDRIG skulle förstå hur man hellre vill ha något gammalt och slitet istället för sprillans nytt.

Fina var böckerna ialla fall!

STOR KRAM
Hanna

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tror att det är många loppisgubbar som undrar vad man ska ha "skiten" till, hihi.
Du skulle bjudit hem honom :D Nej förresten, då börjar han nog höja priserna :D när han får se vad fint det kan bli!
Jättevackert!
Hoppas jobbet går bra!
kram
nina

Guldkant På Livet sa...

Ja, fy f-n vad det måste se ut hemma hos dig Marie!! Ha, ha, gud så kul, ja det är nog många som undrar hur vi kan gilla allt detta men som sagt, tur vi alla har olika smak, det är det som är så kul med loppisar, det inte jag gillar det gillar ngn annan och vice versa, ett fantastiskt miljötänk! Mycket vackert arrangemang i fönstert med bäckerna och vikten! Kanske du skulle bjuda hem gubben i fråga: ) Mari.

hemtrevnad marie sa...

Haha!..han skulle bara veta hur det ser ut hos dig....som har ett av Sveriges vackraste hem!!
Ja, det är verkigen tur att folk har olika smak!!
ha det gott!
kram

sofia sa...

Haha, han skulle bara veta att vi är fler som du ;)
har oxå stött på en del förvånade loppisgubbar (är det alltid gubbar??!)... alltid lika roligt!!
Kram och lycka till på jobb - kan tänka mej att det är mycket så här i början!

sofia sa...

Haha, han skulle bara veta att vi är fler som du ;)
har oxå stött på en del förvånade loppisgubbar (är det alltid gubbar??!)... alltid lika roligt!!
Kram och lycka till på jobb - kan tänka mej att det är mycket så här i början!

Evelinas hus sa...

Hej,
Vad kul med loppisgubben. Ja det ser ju väldigt hemskt ut hemma hos dig :)
Fint med böckerna och lyktorna i förra inlägget är ju underbara.
Hoppas det går bra på jobbet.
Kramar Caroline
p.s ja hon är nog lite lik mig

milly Garden sa...

Fniss, så kul....ja det är inte alltid så lätt att övertyga gubben sin... känner ingen det där ifrån liknande situationer!! Men snyggt blev det..hälsa gubben det!

Kram Marina

Annas skattkammare sa...

Hihi, tänk denna gubbe skulle nog få spel om han såg alla inredningsbloggar på nätet och visste hur poppis det är!! När jag köpte gamla notpappaer på loppis, frågade försäljaren mig "spelar du fiol eller vad ska du ha dem till?" hihi.. fick också förklara att det är fint bara som pynt.. Inte alla som förstår hur man tänker! Ser fram emot att se ditt vardagsrum! Kram /Anna

Jana sa...

Ja det är tur att smaken är som baken! Snyggt blev det åtminstone. Bjud hem gubben på husesyn?

Kol och Rosors sa...

Underbar kommentar...

Visst är det härligt att vi är så olika.

Mitt senaste fynd är en utdragssäng - som även är en fåtölj. Ska kläs om först i grovt linne...& lite rosor... visar sen...

Ha det så gott & en härlig torsdag!
Kram L-Lott

LantlivsAnette sa...

Åhh du..han vet inte mycket han..fniss..och kanske tur det för då skulle han väl höja priset på allt som vi vill ha ;)
Underbart fina böcker du hittat och den där vikten !!
Jag var en sväng på min favvo loppis igår..jag hittar alltid nåt fint där,nu blev det porslin,jag ska visa sen..
Kram Anette
P.s jag förstår att du är trött nu på kvällarna då du börjat jobba igen..

Anna sa...

Ha ha ha, det var ju bara för roligt:) Ja tänk hur det måste se ut hemma hos dig med loppisfyndade gamla möbler och böcker, slitet och rostigt!

Jättevackra böcker du fick med hem! Och så passande den vita vikten är! Ibland har man tur och bara ramlar över vackra ting:)

Kram
:)Anna

Anonym sa...

Jag tycker att det är så fel att köpa böcker för att dem har vita omslag och ska vara där som prydnad. Så befängt, så tomt. Själva poängen med boken missas totalt. Så himla ytligt!

a home far away sa...

Hihi, vilken rolig gubbe, han måste väl ändå ha sålt en hel massa såna saker?
Jag gillade den fina vita krukan du hade i fönstret:_

Kram Gunilla i Singapore

LoppandenLjuva sa...

Ha ha underbart !! Hoppas det går bra att jobba , cykelavsånd det är bra !!!
Läcker vikt !
kram/Loppan

"M" sa...

-Fy f...an vad jag har det fint hemma hos mej...du skulle se du...vitt som snö och rostiga gamla prylar...oj oj....Det skulle du sagt till gubben...hihi

Madeleine sa...

Uuuunderbar vikt du köpt. Kram Madeleine

cicci sa...

HAHA jag skrattar högt och kan riktigt se gubben framför mig! Råkade ut för en liknande sak när jag skulle köpa en hattask på loppis och killen mer eller mindre gav"skiten" till mig.
Hoppas att det går bra på jobbet, det tar verkligen på krafterna.
Kram cicci

Ljuva ro sa...

Asgarv! Vilken rolig historia! Ja nog är vi lite konstiga, vi loppistokiga!

Lockas lilla längtan sa...

Japp! Det är inte lätt... att inte vara riktigt klok! Jag brukar fjäska för gubbarna på återvinningsgården, ju tjurigare ju mer sport. Det slutar alltid med att vi har lika mycket saker med oss hem som vi hade med oss för att kasta. Oftast smiter min man iväg utan mig nu för tiden... han tycker att det är pinsamt med mig. -Åhh, snälla, du vet inte hur lycklig du gör mig om jag får den här fina xxx. Tänk vad det är bra för miljön... osv... FUNKAR VARJE GÅNG!
Kram Veronica

Drömrum sa...

Hahhaa! Det var jättekul! Det är tur att man tycker om olika saker... fniss!
Kram
Helen

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Hej hej!
*hihi* det var riktigt skojigt =)
Men en jättebra idé till mig !! Nu ska jag titta efter vita böcker *fniss*
Vilken gudomlig hylla du hade i badrummet! Så vill jag också ha =) Jättefin byteshandel med Siv också, hennes sminkväskor är bara sååååå vackra!
Ha en skön dag och hoppas jobbet går bra.
Kramar Malin

linemor sa...

Hei Marie.
Han skulle bare visst loppisgubben.
Jeg er sikker på at han ville likt seg hos deg.
Klem Line

Maria sa...

Hej
Hamnade här när jag letade ritning på en lekstuga :)

Vilken otroligt fin ni har byggt!
Vore jättesnällt om du kunde maila ritningen, om du har kvar den?

Hälsningar Maria i Luleå
maria@bildodekoration.se

Lina sa...

Hej!
Ja, vad ska man säga! Ett helt underbart inlägg! ;- )

Ja, du kan tänka dig hur loppisgubben föreställde sig ditt hem?! Som hos Albert & Herbert kanske?

Du får ta och bjuda hem honom på en rundtur så får han se vilket fantastiskt hem du skapat i vitt med rost, zink och loppisfynd!!!

Må så gott & trevlig helg!
Kram, Lina

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
jaa..foök tror inte att man är riktigt klok..kännerigen det så väl..

men så fint det blev i ditt fönster..Vikten är så fin..

Ja förstår att det är mycket nu.När du har börjat jobba igen..
Nu är snartmin trädgård i tipp topp form..
har haft ett par kompisar till hjälp i dag..så det börjar arta sig..
ha det så gott..
kram anna

Granne med Selma/ Selmas granne sa...

Visst är det väl tur att dessa gamla loppisgubbar inte har en aning om hur det ser ut hemma hos många av oss inredningsbloggare. Då skulle ju alla fynd ha en helt annan prislapp...
Ursnyggt inlägg!
Kram Sussie

C De-sign sa...

En härlig "historia"....jag skrattar gott... visst är det så att det är tur att vi är olika....men här är vi ju ganska lika! Din krans i förra inlägget är ju bara för ljuvlig, jag ska nog gå loss på min rosmarin...... du inspirerar....!!!!! Önskar dig en härlig fredag ! Kramar fr C

Styling a`la Anna sa...

Hahahaha...Ja det var roligt!! Stackers lilla loppisgubbe, vad är det för tokigt folk nuförtiden!!! ;-) Du gjorde nog hans dag! :-) Ha en underbar helg!!