söndag 21 september 2008

Dukat bord

Visst är det roligt att då och då, utan någon som helst anledning, duka lite extra fint. Ibland, när andan faller på och tiden finns, brukar jag tycka att det är kul att "lyxa" till det lite en helt vanlig dag. Annars är det ju oftast vid födelsedagar, högtider eller om man har gäster som man kanske plockar fram det lite finare porslinet, dukar med linneservetter och pyntar med det där lilla extra.
j
Just nu när vi bygger ut huset så är vi ofta några fler personer som ska äta under helgerna. Nästan varje helg är det någon snäll släkting som är här och hjälper till och då känns det kul att förhöja den mest vanliga maten (matlagning är inte ett favoritintresse hos mig) med en lite roligare dukning. Så här såg det ut förra helgen när mamma och hennes snickrande make var här.
l
k
k
k
Nu är snart våra fönster till utbygget färdigmålade (vi köpte omålade och spröjsade dem sen själva så vi fick likadana som på övriga huset). Nästa helg är det tänkt att de ska komma på plats, ska bli jättekul! Idag har jag också kommit över ett gammalt fint fönster som vi ska bygga in i en vägg ute i den nya hallen. Blev överlycklig när jag hittade det, har letat länge efter ett fönster till överkomligt pris. Ni ska få se det sen när det har kommit på plats.
k
Ha en trevlig söndagskväll och en bra start på den nya veckan! Kram Marie

54 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Hej Marie!

Det ser verkligen inbjudande ut, din dukning och alla vackra blommor. Hoppas det var någonting gott som bjöds också?

Så spännande det ska bli att se när fönstrena kommer på plats! Det kommer säkert bli hur fint som helst skulle jag kunna tänka mig.

Ha en skön vecka!

Kram Jenny

rosenfröjd sa...

jättevacker dukning! kan tro att det smakade bedårande också. ser fram emot att beskåda fönstret!

kramis/
¨M¨

rosenskära sa...

Allt smakar gott med en så fin dukning! Det gör jag aldeles för sällan, kanske mest för att jag inte är en "dukmänniska", d v s jag avskyr att stryka och det bör man ju göra med dukar för att det ska se så där vackert ut.

Ha en riktigt skön söndagkväll!

Lena

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Åhh va vackert, stämmningsfullt.. Jag älskar också att duka upp ibland och ibland bara för att de känns mysigt... Jag brukar strö rosblad över bordet, känns så romantiskt...
Kram Linda

Vaniljdrömmar sa...

Hej!
Kikar in på din fina blogg :-)
Vad fint du har dukat.
Ha e fin söndagskväll!
Helene

Marina sa...

Ja det där var en riktigt vacker dukning. Vi hade lite mer än "vardagsdukning" idag, det brukar vi ha på helgen, mne inte så fint som ni.

Kristin sa...

Hej Marie! JAg förstår att du har fullt upp med hus, hem, barn, bygget och så jobb också!!! (Är inte avundsjuk...) Då kan det verkligen behövas lite guldkant på vardagen, det är så skönt att få lite "lyx" mitt i allt det vardagliga. Även om man bara äter makaroner och falukorv när det är så fint dukat, blir måltiden roligare.

Förra hösten stod vi också och målade våra fönster. Vi beställde dem från lilla snickeriet här i samhället och de kom omålade. Det var JOBBIGT att måla med magen ivägen! Iofs var jag inte mer än halvtid då, men det kändes ändå i ryggen att det var obekvämt att inte kunna gå intill sakerna man skulle måla... man fick ju vara en bit ifrån för att magen skulle få plats.

Här går det väl som det ska, men det är så himla trist att vara ensam och det är jobbigt att bedriva 24h-service också. Men nåja, imorgon puttar jag iväg J till dagis så får jag några timmar med bara M. Alltid något.

ha det nu så bra och hoppas du får en fin nästa vecka!

kram Kristin

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så fint du hade dukat! kan tänka mig att det blev uppskattat :)
Kram!

Emma sa...

visst är det mysigt att duka fint. Älskar att pyssla och dona lite för att få den lilla extra känslan av lyx:)
Ska bli så spännade att se hur det blir med fönstret. Håller för fullt på att planera min atelje där jag ska fälla in 2 fina fönster:)
Kram Emma

Annas Vita Hjärtan sa...

Hejsan!

Åhh så fint du dukat, där blev snickaren nog väldans glad. Roligt att visa sin uppskattning så!

Det kommer säkert bli hur bra som helst i nya rummet!

Kram Anna

Hem och Lycka sa...

Vilken vacker dukning! Så fint med eucalyptuskvistar.. kram!

Millas hem sa...

Hej Marie!
Vilken vacker dukning du gjort....riktigt proffsigt!
En sån fin idé med bordsplaceringen också. Du är kreativ till tusen!
Ska bli spännande att de andra projekten.
Kram Camilla

Living by Milla sa...

Vad vackert du har dukat!Din bordsplacering var fin.

Ha en bra vecka!
kram Camilla

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
jätte trevlig dukning..

Det är allti d trivsamt att sitta vid ett fint dukat bord..
Men vad det låter spännande med utbygget..
måste fråga? Hur gör ni när ni spröjsar själva..jag vil ju ha spröjs till mitt nya hus..Hade tänkt göra dem själv..har fått tips om spröjsning av pernilla huset mitt i byn..
Hur ska ni göra era..hur fäster ni dem..

Det vore jätte gulligt om du kunde maila till mig om spröjsen..gör det när du har tid..känn ingen brådska..
kram anna

C´est la vie sa...

Va fint dukat :)

Hur gjorde ni när satte spröjs själva? Maila mig gärna, för DET behöver vi göra. lina@cestlavie.se

ha en bra start på veckan!
kram Lina

Katarina sa...

Hej Marie!

Åå va fint dukat det var...
Håller helt med. Det är jätte kul att duka lite extra fint så där ibland.
Vilka jätte fina placeringskort du gjorde också....sååå fint med blommorna så där också i små vaser.
Nu blev jag riktigt sugen på att duka jag med....fniss...
Han faktiskt röjja hela undervåningen och en del av övervåningen innan våra gäster kom så nu mår jag genast bättre...
Jag har ett hem igen!!! :)

Ha en härlig måndag!
Kraaaam

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Vad spännande att få se när fönstren kommer på plats, jag sparar på fönster,ha en fortsatt trevlig söndagkväll kram Maria

alidas sommaräng sa...

Vilken vacker dukning, och visst är det mysigt att duka fint även till vardags . Kul att se fönstren kommer på plats. Ha en bra vecka Kramar Laila

Evas Paradis i vitt sa...

Hej Marie
Vilken vacker dukning du gjort! Synd man inte var bjuden ;-)
Nej ... skämt åtsido ... det är verkligen kul att lägga lite extra energi på dukning ... är lite galen i servetter ... köper alltid på mig när jag hittar några fina!
Ha en skön vecka
Kram Eva

Eva Linnea sa...

Det är viktigt att göra fint även till vardags. Jag som lever singel försöker också komma ihåg det! Kram EL

Lockas lilla längtan sa...

Oj oj oj så fint, jag kommer, när ska vi äta ;o)

Kram Veronica

Mrs W sa...

Älskar fina dukningar :-) saknar lite för att få till det själv så jag älskar att titta på andras

Mamma C sa...

Jättefin dukning du gjort, alltid roligt att sätta sig vid ett sådant bord. Ha en bra vecka du med.
Kram mamma c

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Mycket inbjudande bordsdukning du gort! Jättevackert!
Må så gott!
kram
nina

Hulda sa...

Så flott du har dekket bordet, virkelig en fryd å spise her. :) nydelig! Kan tenke meg du gleder deg til utbygget er klart!!

Loppan på berget sa...

Så härlig dukning! Rent, romantiskt och precis som jag skulle vilja ha det. Att duka och göra fint inför en festmåltid är mer än halva nöjet. Här hemma brukar gubben stå för maten och jag för pyntet.
Lite nyfiken på det inbyggda fönstret. Har senast idag diskuterat att göra något liknande. Spännande att se hur du har tänkt göra.
Dina kuddar i förra inlägget var riktigt fina. Det är så kul att sy men tiden räcker inte till allt.
Må så gott!
Eva/Loppan på berget

Kerstin sa...

Ja hvem ville ikke kommet til deg og jobbet litt og hjulpet deg , når en får sitte å ete ved slikt flott dekket bord. Jeg hadde kommet prompte=)=)

Nydelig var bordet Klem O=)

Hemma hos Lorei sa...

Åh, så vackert! Man behöver mer vardagslyx i livet, speciellt nu när det blir mörkt och ruggigt!

Kram
Linda

les fifoles sa...

What a cordial and welcoming table!I think anything you serve, your guests will find it good!
A bientôt. Anne

envilsenloppa sa...

Ja visst är det roligt att få duka lite fint , jag älskar sånt , men det uppskattas inte speciellt av fyra "tonårspojkar" .
Förutom igår , då den yngsta säger när han sätter sig till bords : Men oj så fint ni har gjort det här .Då hade vi bara tänt tre ljus på bordet :-) "Plötsligt händer det "
Ha en fin vecka Marie !
Kram/Lotta

rofyllthemma sa...

Hej,
jag älskar att duka vackert och eftersom jag har 4 barn så är vi så många runt bordet att det blir riktigt fint flera gånger i veckan.
Det piggar upp och så får man användning för alla fina ljusstakar, servetter, bestick och serviser man samlat på sig..

Puss puss

Skatan sa...

Så fint. Du gör helt rätt. De är inte nödvändigtvis vid de där tillfällena man förväntar sig finporslin och stärkta servetter som man bör duka med det...överraskningar i vardagen är nog det viktigaste av allt!

Önskar en ny skön vecka.

Hur går det förresten med jobbandet? Det måste vara en lite märklig om ställning...själv går jag snart åt motsatt håll och undrar hur det skall bli :)

Kram,

A

Designe sa...

Så vackert du har dukat! Verkligen fint! Den blåvita tallriken underst var så fin, vad är det för tallrik?
Det låter ju jättefint med fönstret oxå! Det ser vi gärna på bloggen sen! Kram :)

Annas skattkammare sa...

Vilken vacker dukning du gjort! Detta blir en bra inspiration för mig som snart firar födelsedag! Ha en fin vecka! Kram /Anna

Inspiration i vitt sa...

Du kan konsten att mysa till det.
Förstår att dina gäster blev nöjda och glada,
så fint som du gjort tror jag säkert att du kommer att få mer snickarhjälp.

Jag gillar oxå att göra lite extra fast det kanske är vilken vardag som helst, men det blir ju inte alltid av kan jag säga.

Det går undan hos er förstår jag och snart ska du se att det börjar bli klart.
Kram på dig/Ingela.

Loppisliv sa...

Hej Marie! Ja visst ska det bli roligt att ses igen, jag längtar så det inte är klokt åt det...hihi...Vacker dukning du gjort. Så snyggt med rosa rosor och eucalyptus. Jag köpte precis likadana glas på Ikea i helgen, tycker mig känna igen besticken också...ikea de med eller?? Mina har jag köpt från Ikea men nu finns de inte längre i sortimentet...grrrr typiskt när man skulle behöva flera...så nu får jag leta efter en annan liknande sort.( och köpa många på samma gång) Ha en härlig dag. Kramis Paula

Roslagsdrömmar sa...

Vilken vacker dukning du gjort : ) Ja visst är det så att sätta sig ner till bords till en vacker dukning förhöjer vilken mat som hellst!

Ha en härlig vecka!
Kram Maria

hemtrevnad marie sa...

Vilken vacker dukning...det är nog trevligt vad som än bjuds i en sån miljö!!!
Så spännade det låter med fönstrena!!!
Vi har ju också tänkt spröjsa själva men är inte riktigt säker på hur det ska göras...?
ha en härlig måndag!!
kram

a home far away sa...

Jag tycker att det är helt underbart att på ett sånt enkelt sätt förhöja känslan av maten, ren vardagslyx!

Kram Gunilla i Singapore

Guldkant På Livet sa...

Så fint du hade dukat till din familj! Läckra bordsplaceringar! Du inspirerar verkligen! Mari.

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vad fina bilder..jättemysig dukning!

Tycker också det är kul att göra en fin dukning då och då.

Men vad spännande det låter med det fina fönstret som ni skall fälla in i väggen! Skall bli så kul att se bilder på det snart :)

Kraaaam
Mia

Kannor och karaffer sa...

Som vanligt när du gör någon blir det bra och vem vill inte slå sig ner vid det bordet. Dukningen gör halva middagen och gör att gästen känner sig extra välkommen....jag brukar tänka på det när vi är sent ute och gästerna hinner komma innan allt är klart .... pust ibland börjar man för sent.

Ska bli spännande att se mer av utbygget.

Ha det gott!
Ann

Under en vind sa...

Men du vad fint du gjort, där skulle man gärna slagit sig ned...oavsett vad menyn hade att erbjuda! Tom makaroner och korv kan kännas lyxigt med en fin dukning!:)

Hoppas att helgen varit riktigt bra! Var inne hos Mia, såg att du skrev att du inte var riktigt pigg...hoppas verkligen att det är tillfälligt och att du inte blir liggande!

Stor kram!

Casa Loda sa...

Va fint du dukat! Va härligt att få slå sig ner här som gäst. Det betyder mycket för stämningen runt bordet. Tar nog efter dina bordsplaceringar! Tack för inspirationen.

Annika

Rosengårdens Inredning och Nicke´s Egna sa...

Åhh, vad fint du dukat...
Kram Malin

Villa Hemmet sa...

Det är roligt att duka fint - men nästan ännu roligare att komma hem till ngn som gjort det för ens skull.
Din dukning ser härlig ut!

- Jenny

Ann-Catrin sa...

Godkväll Marie!
det är precis sånt som ger guldkant på livet.
En vacker dukning, goa gäster, tända ljus och god mat!!
Fantastiska bilder..
Kul ni gör egna spröjs..och kul med fösntret i väggen..kan tänka mig det kommer bli så snyggt!!

kram på dig Ann-catrin

Saramedflera sa...

Så fint du har dukat. Mycket mysigare att äta när det är en så fin inramning.
Kram Sara

Nygammalt sa...

Vacker dukning, Marie!
Det piffar helt klart upp en vanlig grå dag med lite extra i dukningen. det borde man bli bättre på. Enkelt men ack så mycket det gör.

Önskar dig en bra start på veckan!
Kram.

Lisas torp sa...

Vilken jättevacker dukning och så spännande med alla projekten med fönster som ni har!

Kanske får man se lite bilder senare?!:)

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Lisa

Julia sa...

fint dukat!

Evelinas hus sa...

Hej,
Vad mysigt du gör det. Gud så spännande det ska bli att se utbyggnaden sen när det är klart!
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram Caroline

Liza i pepparkakshuset sa...

Hej!
Vilken underbar dukning. Hos oss dukar jag och maken lagar mat - bra fördelning enligt mig!

Ha en bra vecka
Kram Liza

i et lite rødt hus sa...

Så vakkert du har duket. Også må jeg jo si at jeg er imponert over putene du har sydd til tross for at du hevder at du ikke er noe flink på det. Har nok en gang hentet inspirasjon hos deg:)