torsdag 4 september 2008

Höstplantering

Nu på eftermiddagen har jag och barnen ägnat oss åt att ta bort en hel del sommarblommor. De såg ganska skruttiga ut, så det kändes som om det var dags för lite nytt. Mina Mårbacka finns dock kvar på en del ställen i trädgården, de blommar som aldrig förr och är finare än någonsin. Inte har jag hjärta att redan stuva undan dem i mammas källare för vintervila.
k
Har dock flyttat bort alla rosa Mårbacka från trappan, ville göra lite höstfint där istället. På ena sidan av trappan, vid rosbuskarna, fick min gamla slitna stol stå.
k

På andra sidan trappan placerade jag ett lika "shabbigt" bord. Ljung, kål, cyklamen och sånt där silvrigt trassel (som jag inte kommer ihåg vad det heter) får stå för blomsterfägringen. Plättarna i luften och de vita pelargonerna kvalade också in som höstigt, iallafall ett tag till.
k
Min mormor och morfars gamla potatiskorg får agera pynt tillsammans med kärleksört i en rostig mjölkkruka.
k
Lite allt möjligt som jag gillar.
l
På stolen står en zinkhink med vit ljung och kål. Den lilla griffeltavlan (som är inköpt hos Malin) fick också vara med. Förresten, ni har väl inte missat Malins fina webbutik? Kolla här!
k
Det är tur man har två små hjälpredor här hemma. Elsa och Vera har fyllt på all jord. Lika mycket i krukorna som utanför, hihi.
k
Med ett tänt ljus i höstmörkret önskar jag er alla en riktigt härlig helg! Mina helgplaner består bl.a av en jättestor loppis och träff med en underbar bloggvän!
k
Kram Marie

60 kommentarer:

BECK sa...

hi
hello
how was your day?
i liked your blog
you are fantastic!!!

really nice blog
fabulous fantastic
bye
take care
see you

Kol och Rosors sa...

Visst är det härligt när luften blir hög - hösten kommer vi tänder ljus, det blir omplantering i krukor & en massa äpplen i trädgården. Jag älskar hösten... :))

Jag har fått tag på n ljung med vita rättså stora klockor som jag hade med mej på Formex, nu ska de ut utanför butiken.
Ser att bygget går framåt... vi kämpar också på...

Ha det så gott & en härlig helg!
kram L-Lott

Tina sa...

Så fint du har gjort Marie! Ja nu är hösten här...blandade känslor. Här i helgen blir det fotboll för hela slanten...alla fotbollsungdomar i stan ska spela "fotbollens dag". Ha en jättemysig helg. Kram Tina

Dubbelörnen sa...

Här har jag försökt göra lite höstplantering o så kikar man in hos dig o så känns det inte alls så där höstfint som jag trodde...

Okey jag får väl nöja med mitt höstarrangemang :(

Kram

Ann-Catrin / finthemma sa...

ja nu är det dags at plocka bort gamla somarblommor som gjort sitt..lite vemodigt men mycket vackra fä´rger dock som hör hösten till!!

Som vanligt har du gjort så vackert.. härlig inspiration jag fick nu!!''

Kram kram A-C

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fint du har gjort!!
Nu blev jag sugen på att fixa lite ute :)
Kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så fint du "höstat", Marie! Har inte kommit så långt med pyntandet.
Önskar dig en trevlig helg tillsammans med din bloggvän.
Loppis låter ju väldans kul :D
kram
nina

Mamma C sa...

Så fint du gjort vid din ingång. Min mårbacka är oxå jättefin ännu. Ha en bar och trevlig helg nu.
Kram Mamma C

Under en vind sa...

Vad fint du fixat!!

Jag har funderat över om jag ska bära undan trädgårdsmöblerna eller inte i helgen, samtidigt som det är skönt att röja undan så hoppas man ju att det ska bli fler ljumma höstdagar för en fika ute!

Ha en skön helg! Kram!

Marina sa...

Det blev ju bra! Jag ahr också en zinkhink på en såndär stol.
Skönt att få lite planteringshjälp i bland.

Skatan sa...

Så fint du har gjort! Kul att läsa om potatiskorgen. Jag har också en rostig gamal charmig rackare från min morfar och mormor. Har dock inte hittat dess plats ännu...Också mina Mårbacka blommar som aldrig förr - just nu? Nu när ljungen är som vackrast i blombutikerna. Men nej, det är inte dags att ta in dem. LJungen får tjå sig ännu en stund!

Ha det bra.

Kram,

Anna

lottens vita och gröna sa...

åh nu hör jag din röst när jag läser, goa goa marie! du gör ju så fint, måste med röjja bort luktärtor som gjort sitt för läääääääänge sen! hälsa ungarna från ebba, hon blev ju uber stolt när jag berättade om vad vera sagt!
är det till lustfyllt du ska ...jag vill meeeeee!, hälsa lena och eller ulla!
varmastekramen lotten

Fru Sirlig sa...

Vad härligt fräscht och höstigt det blev. Vackra färger du valt! nu blev jag också inspirerad att införskaffa lite nytt och fräscht till mina utekrukor.

Ha en ljuvlig helg och njut av allt fint du gjort:)
Kram

Jema Rose sa...

Så fint du har det...jag borde helt klart också fixa lite utomhus, får bli när min förkylning lugnat ner sig...

KRAM, Jenny

<3

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vad fint ni har gjort, du och tjejerna! Jättehärliga höstplanteringar i en underbar zink"bytta"!
Jag skall försöka göra lite fint utomhus nu i helgen, på söndag eller så..på lördag blir det ju annat kul *hihi*...oj vad det skall bli skoj!
Hoppas du hittar nåt på loppisen innan :) Jag hoppas jag gör lite fynd också på morgonkvisten innan jag åker och möter dig :) Fick nys om en ny stoooor loppis, så nu vet jag inte vilken jag skall ta på lördag morron hihi...

Kraaaaam du goa!
Mia

Emma sa...

Åhhh kan du inte komma hem hit och plantera hos mig med:) Vill oxå ha fint utan på huset, men har liksom inte tid för det är ju en del kvar där inne:)

Tack för tipset med sifonen, det va tack vare dig jag fann dom, bara man vet vart man ska leta så var det ju inte så svårt:)
Kram Emma

Noll54/Eva-Karin sa...

Visst är det fint med lite höstplanteringar! Bäst att njuta nu innan man ska plocka undan. Fina bilder du
visar,,,,
Ha en trevlig helg!
Eva-Karin/noll54

Lockas lilla längtan sa...

Ja visst är det underbar att det går emot den mysiga hösten nu... Med alla sina vackra färger och tända ljus...
Det blev jättefint utanför dig nu, jag ska snart fixa lite höst på trappen jag med..

kram Veronica

Loppan på berget sa...

Vill inte riktigt acceptera att det är höst nu. Men när jag såg din fina plantering kändes det rätt ok.
Har besökt dig många gånger men inte sagt hej förut. Såg att du också bor i Västergötland och det är ju alltid lika spännande då, för det blir liksom nära.
Är ny i blogb-världen men titta gärna in och säg hej någon gång. Har dessutom tagit mig friheten att länka till dig.

Hälsningar
Eva

Kerstin sa...

ÅÅÅ så vakre sjarmerende høst bilder. Herlighet for en kreativitet å sette sammen alle disse stillebenene. Du er bare så dyktig=)

Klem !

livetpåfyran sa...

Visst är det kul att höstplantera. Jag har också gjort det idag. Vita bulliga ljung tillsammans med lite murgröna...mmm underbart vackert.
Idag har barnen sovit över hos kompisar så jag har varit ensam hela dagen, urtrist o tomt.

Ha en go helg, inte klokt, redan fredag...

Kram Pia

Tina sa...

God kveld, begynner å bli sent men må bare se litt rundt omkring. Takk for hyggelig tilbakemelding, bestandig hygelig når noen er inne og legger igjen en melding. Må letet litt på linkene du sendte, blir spennende, de var nye og jeg har ikke vært innom den sida. Takk for det. Så koselig høst du har fått til. Den lille tavla var søt da og alt det andre og forresten. Vi prates vel igjen. Ha en fin fin kveld. mvh Tina

Änglahem sa...

Hej Marie, eller kvällens kanske passar bättre...

Vad fint du pyntat!! nu blir t om jag inspirerad...jag har skrikit och sparkat och vägrat inse att hösten faktiskt är här...men idag gav jag mig...Det är höst nu!

Duktiga hjälpredor du har!! Det är väl klart att hälften ska komma utanför...det är ju så kul när de vill hjälpa till! Här är det bara 7-åringen som fortfarande vill hjälpa mig, 10-åringen....NIX! *buhuuuu* vart har min bäbis tagit vägen!! Men det är ju som det ska....

Jättestor loppis??...*öhhh*....bloggvän? vem är detta tro?.... Hoppas att ni får jättetrevligt!! Jaaa hela helgen önskar jag blir bra för dig goa Marie!

Kramis, Ulrika

Loppisliv sa...

Hej Marie! Härliga bilder. Måste också sätta fart med höst planteringen nu, blir så himla inspirerad som vanligt :-) Kraaaam Paula

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fint du har gjort ute nu..hos mig så har många blommor dött och det ser så visste ut , jag måste ta tag i det och rensa upp och göra fint som du..
Åhh himmel vilken underbar helg du ska ha..loppis och blogg kompis träff !! Nu undrar man ju allt vad det är för nåt fint du kommer att hitta på loppisen..du brukar ju alltid göra så himla fina fynd du !!
Kram Anette

ruffa sa...

hej,
nu blir jag riktigt sugen att oxå få planterat lite höst...
Har köpt krukor, men int kommit längre än så ;)
Nåväl, jag hinner väl ännu, hösten e låång ... ska vi hoppas.
Jag gillar iaf hösten så länge det är uppehåll :)
Trevlig helg!/ruffa

Lena Kristina sa...

Vad fint du gjort. Jag har en ledig fredag idag och tänkte precis att det är dags att plocka undan sommaren och fixa lite höstplanteringar. Sitter däremot vid datorn ett tag nu då det passade på att regna, ska försöke få till det hela under eftermiddagen

Härlig inspiration hoppas du får en bra helg

Kram Lena

Useful Art sa...

Oh vad fint! Nu blir jag riktigt sugen att ut och höstfixa på balkongen, kanske ska ta en tur till handelsträdgården :)

Trevlig fredag!

/Sara

Millas hem sa...

Så himla härliga höstbilder! Nu fick jag inspiration nog för att gå ut och fixa vid mitt eget bord.
Har ett gammalt fönster som står i källaren och väntar på att fixas till, men det kan ju få "vänta" ute i stället!
Hoppas att din helg blir riktigt trevlig...kan väl inte bli annat med de planerna!
Kramis Camilla

Annas skattkammare sa...

Vilka underbara höstbilder du visar Marie! Du har pyntat så otroligt fint! Och det låter som du ska få världens bästa helg! ;) Själv ska jag på min pappas 50-årsfest, så det blir till att hjälpa till en del.. Ha en jättetrevlig helg! Kram /Anna

Living by Milla sa...

Vad fint du har gjort! Det är mysigt att få göra lite höstfint och rensa bort alla trista sommarblommor.
Det låter som du kommer få en toppenhelg!

Kram Camilla

Majas mammelucker sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Majas mammelucker sa...

Oj vad fint du har gjort det är med blandade kännslor som man planterar om ute till hösten...
ska göra ett ryck här hemma..mannen ska på båtmässa så då passar det bra att få skrota runt lite..Ha en bra helg hoppas du fyndar en massa!!
Hade Gott!! Kram Maria

milly Garden sa...

Åh så många fina höstplanteringar du gjort!! visst är det härligt med den friska luften...kommer ifrån svampskogen men tyvärr utan svamp!! skönt att komma ut en stund i varje fall!

Trevlig Helg!
Kram Marina

Malin/Vita hjärtan sa...

Hej!
Har kollat igenom dina senaste inlägg och det ena är finare än den andra =) Du har det så himla fint hemma!
Hoppas du får en bra helg!
Kram Malin

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Så fint du hunnit göra ute redan.
Jag har håller mest på härinne så det därute får komma när andan faller på.
Har i varje fall hunnit köpa lite ljung och gjort om min dörrkrans inte illa det.


Den 25/10 smäller det, eller hur.
Vi hörs och ses.

Kramisar Jeanette

MiaMaria sa...

Hej!

Men så vackert och höstigt du har gjort det.......
Ja, då är det bara att acceptera att hösten kommit och det för att stanna en stund!

Kanske jag får röja lite ute också.

HA´en bra helg!
MiaMaria

My Lovely Things sa...

Åh så fint du har det..

verkligen en underbart välkommande entre..så mysigt..

ha det så gott..
kram anna

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Åhh vad fint du har gjort det--verkligen höstmysigt!

trevlig helg//Kram Linda

Karin Krut sa...

Åååh så fint du har gjort. Måste snart ta tag i min blivande höstplantering också :) Det är så mysigt när man får göra lite nytt.
Ha en skön helg
Kram Karin

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Du visar fina bilder som vanligt jag får inspiration att i helgen göra höst och fint emellan cafetjänst och taxikurir til träningar och skoldans. Kramis Maria

Margareta sa...

Uppskattar ditt höstfina inlägg. Så vackert du gjort. Vackert är det hos dig överhuvudtaget. Du är duktig.
Tack för titten

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Marie!

Alltid. Alltid. Alltid. Du är otrolig vännen. Underbar miljö. Superfina bilder & så fint fixat så man blir helt tagen...som alltid :)

Söta lyktor & visst doftar det höst nu...!

Stor kram vännen!
Jes ♥

Hanna i Det stora grå huset sa...

Du har verkligen gjort det fint Marie! Jag har också tagit bort mina rosa mårbackor, men de vita finns kvar. Men inte har jag hälften av din skicklighet att fixa höstfint heller...

Önskar dig en underbar helg!
Kram Hanna

Hulda sa...

Så fint du har gjort det utenfor! Hagen her står også for tur, jeg skal kjøpe litt lyng og fjerne noen ødelagte planter. Flotte detaljer du har ute.

Jeg gjorde et herlig loppiskupp i går, har blogga nå. ;)

Vit spets sa...

Halloj där!
Hämtade ut paketet idag & jag säger bara...Åååå så fina gåvor :) ...Tack så hjärtligt, hoppas bara att Du kommer att gilla vintageväskan! Om den inte kom i Fredags kommer den säkert på Måndag!
Hoppas det går bra att jag visar gåvorna på bloggen?
Kramis
//Siv

Moderncountry sa...

Heisann Marie!

Nå var det deilig å få blogget litt igjen!
Håper du har det bra!Her regner det som bare det i dag men det er mysig å sitte inne i varmen :) Nå går det unna på deilig te.
Dine bilder er vakre som alltid! Du inspirerte meg enormt med din fine soveromshylle. Vakkert linne, og underbara småsaker. (åååh så herlige små barnesko!!!)
Du gir så mange gode tips og ideer, takk!!
Har selv begynt å gjøre min veranda klar for høsten. Men det ser ikke ut til at sommerplantene helt vil slippe taket. Rosene står full med knopper og jeg venter bare på å få tatt noen bilder enda en gang.

I dag har jeg sendt avgårde en liten pakke :)
Håper du får en riktig mysig og spennende helg!
Varme klemmer fra Aina

Hjärtat Mitt sa...

Vilken höstlig och mysig syn! Det börjar verkligen kännas som höst, fast det är fint just idag.
Och hyllan i ditt sovrum blev jättefin.
Ha en fortsatt trevlig helg.

Kram Mari i Marieholm

Livet i Gläntan! sa...

Ja, nu är det dags att börja planera för vinterns vila, men först kommer den härliga hösten. Vi hade lite höströj i trädgården förra helgen när det var så härligt väder. Då rensade jag och plockade bort en massa tråkigheter i rabatterna. Det ser alltid så himla fint ut när man har gjort det. Ha en fortsatt mysig helg. Kram Jessica

Jen sa...

Tittar in, vad fina höstiga bilder du visar!
Hoppas du har en trevlig helg!

Ha det gott! / jen

Nygammalt sa...

Wow Marie!
Du har gjort det helt fantastiskt ute på tomten! Blir lika imponerad som vanligt.

Önskar dig en härlig helg, du verkar ska hitta på mycket roligt.

Kram.

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint ni har gjort ute. Har köpt lite växer idag jag också, så vi får se vad det blir. Din hylla ovnför sängen blev såp fin och dekorativ. Gillar hur du stylat den.

Kram Ullis

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, så vackert, jag gillar din stil av zink, gamla möbler och växter, du dekorerar så vackert, ute som inne! Mari.

Evelinas hus sa...

Vad fint du har gjort!
Zinktunnan som står på bordet är hur snygg som helst. Jättestor loppis, oj det låter härligt. Har varit på loppis med Lotten idag. Dock inte jättestor loppis men några fynd slank det med. :)
Du hittar säkert några sifoner eller så, hihi.
Kram Caroline

hemtrevnad marie sa...

Så mycket fint du pyntat med ute!!
Här ser det mesta risigt ut nu tycker jag, förutom den söta gröna växten jag visade i förrförra inlägget, de är fortfarande fina....men det ser härligt ut med ljung, det ska jag köpa snart, tänkte se om jag kunde hitta bärljung, det tycker jag är vackert, men har ännu inte hittat det häromkring...
Mina mårbackor har stått inomhus hela sommarn de stackarna, samt i loppisen... där i boden verkar de trivas förträffligt!
Tyvärr är det ju ett dilemma varje år med vinteförvaring på rätt sätt, så de stackarna brukar förpassas till skänken i sovrummet i en stooor klunga, verkligen inte idealstället!!
Ute har jag bara haft röda pelargoner har så svårt för rosa och rött ihopa....de är faktiskt helt okej ännu men man blir ju såå sugen å höstpynta ute nu när man ser vad fint du gjort...har faktiskt en stor rostig potatiskorg ute tillsammans med en rostig mjölkkanna och en kittel, dock växer bara såpnejlikor i den just nu, haha!
Det låter som du kommer att få en toppenhelg!!
ha det så gott!
kraaam

Inspiration i vitt sa...

Du har gjort så vackert höstligt hos dig(kan du inte komma hit och göra fin ute hos mig hahaha)du är så duktig.
Måste försöka ta tag i piffandet utomhus men lusten har lixom inte funnits där än.
Men i dag har jag gjort några loppis fynd som jag tänkte använda mig utav vid höst piffningen.
Hittade du nåt på loppiset misstänker att du var i Gullspång eller Hova, många åkte dit idag.
Kram hela helgen/Ingela.

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej Marie!

Som vanligt otroligt inspirerande bilder på din blogg! Väldigt fina höstplanteringar. Det roliga jobbet har jag fortfarande framför mig:) Jag har mest pyntat inne på sistone, med nypon, rönnbär och blommor från trädgården.Ser fram emot att se dina loppisfynd!

Stor kram

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men sååå höstvackert du har gjort Marie!

Ja jag har också tagit bort massvis med sommarblommor. Det kändes i hjärtat då jag mosade ned dom i skottkärran. Det är tur att man kan plantera lite höstfint så känns det bättre =)

Min mårbacka är också så otroligt fin och blommar som en värsta galning. Den stackarn har jag tagit in från uterummet då vi nu har så kallt nattetid. Brrr hela bilen var som en isbit igårmorse innan solen började värma.

Kramisar Anita

Jennyshemochharmoni sa...

Ser verkligen supermysigt ut! Du inspirerar! Jag måste ta tag i min entré jag med känner jag! Ha en riktigt skön helg! KRAM

Mary-maraisan sa...

Hej! Hittar inspiration hos dig och lånar en bild. Länkar såklart bilden till din blogg. Hoppas det är okej.