söndag 23 november 2008

Krans, kort och hjärtan.

Hejsan! Hoppas att ni har haft en härlig helg. Här har vi haft en lugn helg med mycket mys och pyssel. Kändes välbehövligt efter den gångna veckan med sjukt barn, mycket på jobbet och allt annat som hör vardagen till. J och min mammas man har under helgen fortsatt att greja ute i utbygget. Just nu finns det dock inte så mycket roligt att visa därifrån, så bilder kommer när vi har hunnit lite längre.
k
Istället får det bli några pysselbilder. Fortsätter så sakteliga att pynta lite inför advent. Här en mosskrans tillsammans med en ljusslinga uppe på vitrinskåpet i vardagsrummet.
k
Med inspiration ifrån den ljuvliga boken Jul av Jeanne d`Arc Living, har jag och barnen idag bakat rågbrödshjärtan. Några ska jag ha som pynt, men J blev överlycklig när han insåg att han den här gången faktiskt kunde få äta lite utav brödet som hans fru hade bakat. Förra gången jag bakade var han nämligen inte lika imponerad, då var det bara skådebröd, hihi.
k
Medans Elsa och jag satt vid köksbordet och gjorde lite julkort igår passade Vera på att roa sig genom att rulla ut några kilometer toalettpapper!!!! Och förresten skulle ni se vårat slagbord just nu, "någon" har roat sig med att rita ett JÄTTESTORT rött konstverk på det. Har dock råkat ut för denna "någons" framfart med krita förut så jag vet att det går att få bort!!! Jag har ju sagt att hon inte kallas för vilda Vera utan anledning, hihi.
Här hänger iallafall ett utav mina kort på knoppbrädan i trapphuset tillsammans med en eucalyptuskrans.
k
Ha nu en riktigt mysig adventsvecka! Kram Marie
j
Oj, höll ju på att glömma. Många undrade över min stjärna i förra inlägget. Jag har använt mig av en stjärnstomme som jag köpte på rea efter förra julen, den ser ut så här!

64 kommentarer:

Nettan sa...

Va mysigt du har pysslat till det! Bröden var verkligen jättefina..lite för fina för att ätas de med kanske;-)
Kram Nettan

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Hihi gulliga Vilda Vera. Toa papper och ett rött vackert konstverk...hihi

Så flitig du är med allt, gillar verkligen kransen.

Ha det bäst.

Kram Anna

Pst...jag har de stjärnstommarna i butiken.

Mia sa...

Men vilken charmig liten Vera, skrattade gott när jag läste om hennes framfart. :)

Helt underbara bilder på din blogg, jag bara sitter drömmer... om att en dag kanske det ser ut lite åt det hållet även hos mig.

Trevlig kväll!

Kram Mia

Millas hem sa...

Hej Marie!

Härligt det låter med en pysselhelg, precis som du säger behöver man ta det lugnt och bara "vara" efter en vecka med sjuka barn och ladda batterierna igen!
Så snällt att han äntligen fick smaka! :)
Jag tänkte att jag skulle prova att göra ett sånt där skådebröd, men jag känner ju ibland lite motstånd till att sätta igång att baka sådant man kan äta, hur känns det inte då att stå och baka "pyntbröd", tänker jag!
Men himla fina är dem!
Ha en bra vecka!
Kram Camilla

Hem och Lycka sa...

*fniss* Sicken busig liten Vera då men skönt att du vet att det går att få bort.

Jösses vilka underbara bilder du alltid har, jag har snart inga superlativ kvar.. kram

Lockas lilla längtan sa...

Jag var oxå sugen på att göra sådana brödhjärtan. De blev ju superfina! Det finns SÅ många VILL HA saker i den där rackarns boken. Pust, lika bra att jag ger upp, kommer inte kunna göra allt!

Kram Veronica

En Doft Av Lavendel sa...

Hej Marie!
Himmel vad vackert du gör det!!!
Å så mycket inspiration du delar med dig, tack!

Opps..sicket litet busfrö Vera är då *fniss* Så´n tur att du vet att de går att ta bort =)

Ha en skön ny vecka!
Varma Kramar från Benita

helen sa...

Hejsan!
Alltid lika roligt att titta in på din blogg.
Dina bilder är som vanligt underbara!!
Jag har också haft en liten busig flicka, som nu fyller 16 år i januari.
Snyft, vad tiden går fort, men alla åldrar har ju sin charm....
Kram
Helen

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie vad fint allt är som du visar, du är så pysslig och det du gör blir alltid så fint.

Jag har oxå tänkt mig att baka det där brödet och ännu mer nu när jag fick se vad fina dina blev.

Kransen och kortet var oxå så fint.
Kram på dig/Ingela.

envilsenloppa sa...

Underbara bilder och fantastisk inspiration !!!
And me like Vera the Wild !!!!
Ha det gott !
Lottan

Heidi-anitha sa...

Så vakkert du har gjort det...

Endelig kan vi ta frem julepynten med god samvittighet,... desember er jo like rundt hjørnet, og da blir det full jul hos meg i allefall!

God uke til deg...

Klem White vintage

Hulda sa...

Hihi.. må le litt av lille ville Vera. :) Jentene dine får meg til å tenke på Madicken og Lisabeth. Lisabeth som var minst, var jo alltid litt vill av seg, mens Madicken gjerne var fin jente og var med på ulike ting i huset. :) Herlige saker du har puslet med i helga. Likte både krans og kort. :) Du må ha en fin første adventsuke du med. :)

Zizzi sa...

Vad mysigt med pysseldag! Min mans två söner (17 och 18) tycker att det är lite pinsamt att stå och baka och pyssla, men jag ser på de att innerst inne tycker de att det är mysigt! Så jag brukar "tvinga" de att vara med en liten stund i alla fall. :-) Johanna, min mans 11åriga dotter älskar allt julpyssel och bakning! Så jag ska försöka ordna en sådan dag med henne och trolldeg, sax och papper m.m.
Jack (11 månader snart) är lite för liten, men han kanske tycker att det är kul att titta på...
Kram cissi

Lilla huset på prärien sa...

Hej Marie,

så fint du gör det. Jag älskar de där mosskransarna! Hade tänkt gå ut i skogen och plocka lite och binda mig en egen ändå tills Hanna berättade att mossan är fridlyst...! Är mossan i min egen gräsmatta fridlyst då också??! Hmm... det hoppas jag inte!

Vackra kort du gör!

Kram Jenny

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad du är flitig, bakar och pysslar...du gör så himla fina saker du !!
Kanske jag ska svänga ihop en deg tilladvent, vi får se vad man hinner, just nu är det ju fullrulle i butiken, skyltsöndag och allt.
Men jag njuter av att ha matsalen färdig, kika in sen så får du se...
Kraaam Anette

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Så vackert pynt Marie! Ja hjärtebröden är såå fina... mina blev helt misslyckade =) Hur man nu kan klumpa sig med "skådebröd" =)
Hihi toapapper och konstverk...ja det känner man igen =)

KRAM Anita

vintage & shabby chic vackra ting i vardagen sa...

Så vackert du bjuder på...härliga inspirerande bilder!
Ha en fin vecka du också!

Coty Farquhar sa...

Hello Marie,

Your blog is so wonderful full of such lovely images and ideas.

xxx Coty Farquhar,
Australia

Linneagården sa...

Godmorgon Kära Du.
Härliga bilder så här på nya veckan. Det låter mysigt att ha pysslat i helgen, förutom de extra röda strecken då, hihi. Ibland blir de lite väl konstnärliga -de små!
Gillade bröden du har bakat, de ser så fina ut.
Idag snöar & blåser det här & vi har ganska kallt på nätterna, runt -15
Barnen ska få sina stjärnor på rummet & jag ska börja lite smått med pyntning inför advent. Det har varit så mycket att fixa runt jul-loppisen i helgen. Men nu är det över & vi hade många besökare & jag tror de flesta fick en liten dos av julen...

Hoppas du får en jättebra vecka.
Många kramar till dig. /madelene

Annas skattkammare sa...

Åh så vackert du pyntar.. Den lilla trumpeten var ju så fin, vart har du fått tag på den?
Ha en bra start på veckan!
Kram /Anna

Radhusdrömmar sa...

Ha ha... känner igen det där med barn och kritor. Min yngste son fick tag i en krita igår och ritade en massa på mitt nya överkast... Hmmm

Vad fint du pyntat, gillar kransen!

Hoppas att allt är bra!

Kram Johanna

milly Garden sa...

Åh vad du är pysslig och så fint du gör! Men vilken fin utbyggnad dom ritningarna har jag missat att se.. ser ut som vår drömveranda! vi håller på med murningen fortfarande!

Kram Marina

livetpåfyran sa...

Jättefint du har pysslat!

Ja idag eller imorgon får vi plocka ner adventsstakar o stjärnor!!

Ha det gott, kram Pia

Fridhemspinglan sa...

Hej Marie!
Även om det stått stilla länge på min blogg, så kikar jag in hos er andra.

Du har det så fint.
Ska försöka få min man att tälja till en sån där knoppbräda...

kram
ingela :)

Vitt och nött sa...

va fint du pysslat!! gillade mosskransen skarpt :)

mindre roligt me ditt bord... men de löste sig hoppas ja :)

Ha en bra måndag!
Kram!

Liten Bod sa...

Fantastiskt vackert kort du gjort! Och stjärnkransen var kanon också. Nu blir jag sugen att göra något jag med! Kram, Tina

Tove sa...

Vilka söta bröd du har bakat! de ser verkligen goda också, uppskattades dom?=) påtal om vilda vera så ska jag säga att jag har själv en busig bo här hemma, vilken match haha ;D

tänkte eftersom du gillar inredning så skulle jag passa på att tipsa om en sida jag hittade igår http://www.inredningsskolan.se/simulator/ där man kna få inreda direkt i datorn, kul va? :D ha en bra dag!

Marit`s vita skrin sa...

Ha ha, Vilda Vera verkar vara en charmig liten tjej.
Jag har en egen liten vild-Vera i kill format som tycker om att trycka ut all flytande tvål och hälla ut makaroner över hela golvet (idag)
Dom skulle nog kunna göra mycket hyss ihop, våra små.
En vit lantlig inrednings mardöm ;)

Jätte fint pyssel som vanligt, man blir såååå inspirerad hos dig. Tack för det Marie.

Kram kram

Anna sa...

Hej Marie!

Vilka vackra rågbrödshjärtan du bakat! Verkligen dekorativa och säkert jättegoda:) Det ser ut som du har någon typ av kryddor i degen? Anis, pumpakärnor ?

Stjärnan i mossa är superfin Liksom mosskransen!

Kram
:)Anna

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Kan inte låta bli att kika in en snabbis ;)
Åh vad mysigt och fint bröd! Har inte Jul-boken ännu men blir ju så sugen när jag ser att det finns mysiga recept förutom alla mysbilder.

Dina bilder är såå fina, jag bara ler...underbart!!!

Kram min goa vän!
Mia

Ps vad go hon är Vilda Vera hihi, låter som en lite madam som bor i det här huset ;)

Jennyshemochharmoni sa...

HAHAHAHAHA, vilken liten busvera :) Underbara bilder som alltid! Ha en skön start på veckan! KRAM

Madicken´s sa...

Vackra bilder du visar som vanligt!
Helt fin blogg...

Annika sa...

Hejsan.
vilka vackra bilder du ger oss idag, gillar dina hjärtbröd extra mycket.
Ha en bra vecka.
Kram Annika

Guldkant På Livet sa...

Åh så vackert, som vanligt!!! Skådebröden var ju helt otrolgt fina!!! Du kan verkligen!!! Mari

Inka sa...

y sjutton vad du är duktig. Vilka underbara kransar och girlanger du gjort. Var får man tag på Eucalyptus???

Och Lustfyllt var ju helt underbart att få besöka via dig.


Ha det gott



Vänligen Inka

Jes/Vita villa vila sa...

Hej min vän,

Å så mycket fina bilder & vilka härliga saker du pysslat till! Stjärnan var ju för underbar!!!

Vilda Vera låter superhärlig tycker jag :D Min mamma brukar säga att en stor portion humor är bra att ha när man har barn ;)

Största kramen!
Jes

Essemia sa...

Ja, det är ju kul när man kan äta brödet som bakas *s*.
Lilla Vera låter mer som vilda Matilda, eller som mitt barnbarn, Melanie. Där har vi också ett vilt barn!
Hoppas du får en bra vecka utan sjukdom.
Kram Elzie

serline.se sa...

Så fint!
Jag vill så gärna ha eucalyptos också till kransar men har inte hittat här nere i Helsingborg. kul att kika in hos dig
Hälsningar Helena

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Njuter som vanligt av ditt vackra pyssel, och blir lätt full i skratt när jag ser ditt vackra bröd. Jag har nämligen också suttit och bläddrat i julboken och fastnat för just de där brödhjärtanen, hihi. Inte bakade ännu.
Vilka goa vildar du har! Hoppas de är pigga nu.
Här har vi också vitt, det har pudersnöat idag. Pysslandet fortsätter här också med hjärtan på beställning bla. Ska hinna måla en adventslåda också :D
Må så gott och ha en skön fortsatt vecka vännen!
kram
nina

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Tack för info om den fina stjärnan jag förstår inte hur du hinner med dig,det är rart med små liv ....ha en travlig arbetsvecka själv ska jag försöka ta tag i skrubbtaoletten med att sätta nytt golv och inhandla lite pärlsspont kram Maria

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Tack för info om den fina stjärnan jag förstår inte hur du hinner med dig,det är rart med små liv ....ha en travlig arbetsvecka själv ska jag försöka ta tag i skrubbtaoletten med att sätta nytt golv och inhandla lite pärlsspont kram Maria

allt o inget med jeanette sa...

Du pysslar o gör så fint!
Har lite ide´torka.. jag ska lusläsa lite här nu ;)
Kram Jeanette

Lydia sa...

Mmmm, så fina bröd. Nu bara måste jag köpa boken!!! :o)
Kram från Lydias Gröna Fingrar

Loppisliv sa...

Vackra bröd du har bakat, ja må tro han blev glad maken din när han fick smaka denna gången...hihi Vad jag skrattade åt lilla Veras upptåg, jag hade en sån liten vildbatte jag också när mina pojkar var små. Han är cool lugn idag :-)Du är så duktig på att pyssla så det finns inte. Skicka över lite inspiration hit till mig också :-) Julkortet blev ju jättefint. Kramisar Paula

MiaMaria sa...

Hej!

Ja, nu börjar man smyga fram lite jul....och det passar ju så ypperligt när det ligger ett vitt täcke på marken...blir ju så mycket mysigare då....

Härligt jul pyssel du gjort..vackert kort!

HA´en bra vecka!
MiaMaria

Dubbelörnen sa...

Vilda Vera låter som en tjej helt i min stil *skrattar*.

Älskar bar med bus o glimten i ögat. Lovar att är de virvelvindar som små så blir de lugna filbunkar som äldre.

Sonen var precis likadan ;)

Stor kram till Vera *fniss*

Designe sa...

Vilket vackert arrangemang nedan med moss-stjärnan, lampetten på väggen och alla fina saker därtill!

Så fina kransar du gjort oxå och fint arrangerat! Nu har jag oxå fått tag på den fina blomslingan, håller på att prova mig fram och se var den passar bäst!
Ha en fin vecka! Kram :)

Bodil sa...

Du visar alltid så himla fina bilder!!! Antingen har du en jättebra kamera eller så är du helt enkelt en superduktig fotograf. Eller båda delarna!!
För att ta bort ritade saker på trä kan du använda "fläcksuddare". Jag köper dom i Ullared på GeKås, men de måste väl finnas även på andra ställen. Fördelen med dem är att de inte repar. Jag använder dem även till diskhon, handfat, duschväggar mm mm. Jättebra och billiga. 7:95 för två. Prova dom gärna. Om du mailar din adress kan jag skicka en till dig. Jag har många i lager. Mailadressen har du i min bloggbutik.
Kram

Majas mammelucker sa...

Hej vännen min !!!
Man tackar ..jaa nu var kalasandet förbi för denna gång...
Men du är en flitig liten myra ..du är full av kreativitet...
det blev sååå fint...
hjärtans bullarna ser sååå goda ut ska baka lite jag med...haha tänk vad bra att mannen fick sig ett hjärta att bita i så det inte bara är skåde bröd du bakar...
Ha en fin advent!!
Kram Maria

eva sa...

vilket underbart julkort!!!! kram kram

Maria sa...

Vad mycket fint du gjort : )Du är super duktig! Och stjärnan i förra inlägget är helt underbar.

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Maria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken liten Busa du har!!! Och tänk så roligt Vilda Vera har...
Får mig tänka på någon bok som heter något liknande som .... Mamman och vilda bebin??! Vet du vilken jag menar?
Och vilka fina rågbrödshjärtan du gjort! Det ser jättegoda ut!
För att inte tala om kransen också, som också är jättefin!
Kram
Marie

Smultronstället sa...

Å vilket gulligt namn dotter har :-) busig får man vara..
Jättefina julkort ni pysslat, det är ju dax snart och jag har inte börjat med mina ännu....

Ha en bra fortsättning på veckan
Kram M

Berta och Prinsen sa...

NYHET!

Välkommen att kika in hos Berta & Prinsen

http://bertaochprinsen.blogspot.com/

Ann-Catrin sa...

hejsan!!

men vad mysigt ni har haft det dår.. så mycket fint pyssel som vanligt... kan för min inre syn se Vilda Vera rulla ut toappper... lät ju kul ju...

Kram
A-C

Mysiga lantliga ting sa...

Så vacker mosskrans du har gjort!!
Kram Johanna

Viola sa...

Vilka underbara bröd du bakat och så har du en lite busig Vera hemma, fniss....men hon tog ju den julröda kritan, hon vet ju vad hon ska använda för färg nu till advent...kram

Moderncountry sa...

Himmel så dyktig du er Marie!! Jeg elsker din blogg!!! Alt er så nostalgisk og fint satt sammen. Gud så fint det var på din hylle. Du kan du..Stjernen du laget i forrige innlegg var så fin, ble inspirert til å prøve selv, men bare hvis jeg får lov :)
Og alle fine saker, er enig med at speilet er en underbar skatt! Og så har du baket, hvordan får du tid til alt sammen? Selv springer jeg rundt og vet ikke hvor jeg skal begynne, rekker ingenting om dagen virker det som. Nei, nå må jeg snart sette en stopp for nye ordre. Det er vel syingen som sinker meg.

Ha en virkelig herlig dag vennen!
Klem Aina

Lina sa...

Hej!
De låter som om ni haft en jätte skön helg! Jag och Lilla E var hemma hos mina föräldrar och blev ompysslade hela helgen. Trots de drog jag på mig en dunderförkylning som nu börjar att ge med sig...

Vila V roade sig kungligt när ni andra pysslade, de är samma med min Lilla E! Fullt ös! Längtar tills hon vill sitta och pyssla och rita med mig. Men 2 åringar har ju mycket annat för sig! Hoppas att du får bort kritan från bordet...

Njuter av allt fint du visar...

Må så gott & ha en bra vecka!
Kram, Lina

My Lovely Things sa...

Hej vänne..
ja se ritande barn..såna har jag haft med..alla gånger har jag inte vart så glad..det sista hände väl för ett års en när lillman målade väggarn ai tv rummet med hårgele och torkade roser..de du..det var snyggt..ja, ja..jag fick ju målat om ialla fall..

underbart mysigt pyssel du har gjort..
här är det sjuka barn..magsjuka..det vill jag inte ha..
sköt om dig..
kram anna

Viveka i Bläckhornet sa...

Va härligt att få sitta tillsammans och pyssla. Och bröden ser ju ur goda ut. såg du att jag tog en tugga..;)

Kram viveka

lotten sa...

Tack för alla inspirerande bilder!
Hur har du gjort julkortet?

Anna sa...

Hej Marie!

Går det att få recept på rågbrödshjärtan?

Mvh
Anna

annapanna_6@hotmail.com

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.