onsdag 5 november 2008

Snöbärskransar & kanelkors

Min mamma kom över en massa snöbärsgrenar i helgen åt mig. Tyvärr var bladen så fula så girlangen som jag hade tänkt att göra var bara att glömma!! Jag bestämde mig dock för att ta tillvara snöbären och göra något utav dem.
j
j
Det blev en liten krans till madonnan som står på köpmansdisken i vardagsrummet. Varvade bär och de få bladen som gick att använda, hängde även dit ett litet kors.
j
Sen gjorde jag även en lite större krans med bara bär, den fick ligga på trådunderlägget. Den söta spegeln fick jag i somras av goa Lotten. Ni har väl inte missat hennes underbara pyssel med lammöron? Gissa om jag ska plantera massor av lammöron nästa år!!!!!
k
k
Förutom snöbärspyssel har jag även gjort några små kors utav kanelstänger. De luktar jättegott och ska nog få pryda julgranen i år.
k
Just nu har jag så extremt lite bloggtid, känner att jag är urdålig på att kommentera hos er andra och svara på era frågor. Sjuka barn, födelsedagar, mycket på jobbet och utbygget gör att min tid inte riktigt räcker till just nu. Men är det något som ni undrar över så maila mig gärna, svarar alltid på mail även om det kan ta en dag eller två.
j
Ha en fortsatt bra dag! Kram Marie


Ps. Receptet på skådebröd hittade jag på den här fina bloggen!

42 kommentarer:

Vit Spets sa...

Lika ljuvligt som vanligt :)
Nu skall jag in & kika på receptet...
Sköt om dig!
Kramis
//Siv

Designe sa...

Gu va fina kransar och spegeln var ju underbar! Du gör såå fint!
Ha en bra dag! Kram :)

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, så vacker liten krans det blev av snöbären och din madonna är urtjusig! Du är så kreativ o pysslig, du borde vara florist el gå en sån utbildning, där är mycket sånt "pill" som du gillar men inte ligger för mej direkt, det insåg jag när jag gick floristutbildningen, jag gillar att dona och arangera men inte att pyssla och pilla: ) Tur man kan gå in på din blogg och njuta av allt vackert! Nje, iblnad hinner man inte med allt, då får boggen kliva åt sidan, så är det ju, jag har "förmnen" att resa mycket, då utnyttjar jag tiden och bloggar... ha det gott så länge! Mari.

Kristin sa...

Hej Marie, så fint du har pysslat! Jag undrar bara hur länge snöbär håller inomhus? Här har det varit frost och misstänker att de inte skulle klara av en flytt in till värmen efter det? (Fast jag är ingen expert).

Känn ingen press när du har så mycket annat för dig, bloggen är ju till när man har tid för den, du är ju inte till för bloggen! Det går ju i perioder det där, med hur mkt eller lite tid man har att sitta vid datorn. Om jag var du skulle jag också fokusera på familj och bygge. Ta hand om er!

Kram från Kristin

livetpåfyran sa...

Åh va fina saker du visar som vanligt! Vilken urbra idé med kanelkorset!! Det tjuvar jag gärna...:)

Nej ibland har man varken tid eller ork med bloggandet, skönt är att veta att det finns vänner som väntar tills man kommer tillbaka:)

Ska bli väldigt spännande att se utbygget.
Ha det gott i frosten, kram Pia

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Jättesöt snöbärskrans! Jag gillar snöbär, de är speciella på nåt sätt :)

Jättfina njutningsbilder som hämtade ur en inredningstidning..jättefint Marie!

Idag hittade jag en madonna på loppis, blev jätteöverraskad för de brukar ju inte finnas på sånna ställen :)

Mailar dig om ett par funderingar och frågor ;)

Kram och ha det så bra, hoppas vi syns snaaart!
Mia

husvidhavet sa...

Ibland räcker man inte till, tyvärr!
Fiffigt med kanelkors och snöbären, många har dem som dekoration men jag har aldrig sett dem "på riktigt" Är de från en buske?
Fina är de då...
Ha det bra /Marith

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Jag säger bara åhhhh så fina bilder.. Och ha en go vecka..
Kram

Saramedflera sa...

Hejsan
Så fina bilder, kanelkorsen kommer jag nog att kopiera :-)
Kram Sara

Hem och Lycka sa...

Jösses vad vacker krans av snöbär! Ljuvlig! Och kanelkorsidén kanske jag lånar av dig sedan längre framåt jul ;-) kram

Magny sa...

heia...
lekkert med snæbærkrans...
og sååå vackre saker du har samlet på bildet~~~~
herlig!!
klem til deg~~

Heidi-anitha sa...

Så fint hos deg som det alltid er.. Jeg har også laget kranser i dag.. Men av euqalyptus! Hadde aldri før prøvd det, men det var så koselig å sitte å pysle litt for meg selv, og det lukter jammen godt også!

Dine kranser ble så søte.. jeg liker også de der små snøballene:)

Klemmer white vintage

Hjärtat Mitt sa...

Det blev ju snyggt med bären och ett litet blad emellan.
Koret var ingen dum idé heller, både snyggt och väldoftande.

Kram Mari i Marieholm

Grodmamman sa...

Vackra bilder du visar!
Grattis i efterskott till 2-åringen! Här har vi båda barnen födda i november.
Kram

hemtrevnad marie sa...

Vilka fina kransar du gjort av snöbären ,fast det inga löv fanns!
Här har de varit fula i bladen hela hösten...idag kom dock min pappa med en lånad häcksax(motordriven)och mejade ned hela snöbärshäcken....jag skyndade mig ut för att plocka in bären...men inte fanns det många kvar inte, haha!
Kanske har jag plockat in lite för mycket i år...tror inte jag har varit utan snöbär i vaser sedan i somras, haha!
Nu har jag vaser överallt!
Kanelkorsen är så fina!!
ha det gott!
kraam

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Jag tycker att du är otroligt kreativ för att inte hinna med;) Festlig idé med kanelkorset också... ska kika in på recepten på skådebröden nu, sen natti natti

Ta det lugnt och mys i höstmörkret
Kram Heléne

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Du är verkligen så flitig. Kransarna är ju helt ljuvliga!

Ha det bra!

Kram Anna

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Kommenterar inte heller alltid, men kikar ofta in ändå:)
Så fint det blev med snöbär!
Susanne

Viveka i Bläckhornet sa...

Ja, du är så otroligt duktig på att pyssla. Blir lika förundrad varje gång.

Kram Viveka

Lallis - liv och leverne sa...

Vad du pysslar till det fint och kanelkors..det gillar jag:)
Kram Lallis

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Underbara bilder..

så vackert med snöbär..
Jag tog mig tid och kikar runt en liten snabbis här i bloggvärlden..det är mycket nu..Mne det är kul.Jag flyttar lådor på all min lediga tid..
Packar upp sånt som jag vil ha framme..och en held del läggs undan..det får nog bli en loppis här sen!!
I dag vaknade jag tidigt..Badkade äppelkaka..och har gjort köttgryta redan.När barnen har åkt så ska det städas..Det kommer två familjer sen och kollar på huset..

Ha det så bra..så hörs vi..
kram anna

LantlivsAnette sa...

Ojjj, vad du är flitig och hinner pyssla så där fina saker !!
Himmel vad jag längtar tills jag kan börja plocka fram mitt julpynt och kanelstängerna...men nu är det nära..
Ha det gott
Kram Anette

Lina sa...

Så mycket fint du gjort! Ha en bra dag!!

Sussi's dreamzone sa...

Jag hittade snöbär i skogen då jag var ute och gick med hunden här om dagen. Men hela busken hade tyvärr tappat bladen..Men jag tog med mig några kvistar och klämde ner bland granriset... Blev rätt ok!

/sussi

Moderncountry sa...

Hei Marie!

Nei nå vet jeg ikke lenger om jeg har lagt igjen en hilsen her eller ikke, men sikkert og visst er at jeg har nytet dine siste poster enormt. Du inspirerer meg alltid! Så deilige brøda så ut, skulle ikke trodd du ikke var så glad i å bake.. Men kos blir det når barna står ivrig rundt og ruller fine boller :) Det gir en god følelse av kjærlig bånd til hverandre. I år tenkte jeg å ha pepperkakebaking med mine tantebarn, det skal bli så gøy!

Og hvilke fine kranser du har laget, snøbær som er så vakkert! Helt nydelig mot den fine madonnaen din.
Husker en krans Minna laget i fjor og brukte den som eksempel da min søster giftet seg i sommer. Brudebuketten ble så vakker! Hvitt og grønt er alltid skjønt :)

Jeg leste siste hilsen fra deg og tenkte jeg ville si deg noen ord om det. Du trenger aldri unnskylde deg for at du ikke alltid har tid til å stikke innom. Jeg har selv mye saker å styre med og vet godt hvor vanskelig det er å få tid til alt. Så lenge vi har hverandre, kan titte innom av og til å så legge igjen en hilsen hvis det er noen minutter til overs. Du er uansett også min favoritt! :))

Ha det så godt resten av uka!

Ps: I dag skal jeg kjøpe Alt i Hemmets Julespecial. Gleder meg!

Klemmer!
Aina

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Så piffig idé med kanel korset...
Luktar ju såååå mycket jul.

Fint stileben!

Så roligt att din mamma har alla dom gulliga böckerna. Bilderna är ljuvliga.
ver du hur många det finns???
Jag hittade dessa i en låda på en loppis.

På onsdag bär det iväg till Danmark på min första bytar/säljar dag....
Börjar hos Signe på Persillepige..
Förstår varför du ville ge dig iväg så tidigt....
Dom öppnar ju redan kl 06.00 Oj oj....
Träffade en svensk kvinna som bor i Köge igår. Hon berättade att Persillepigen har varit med i massor av danska tidningar och i många TV-program.
Affären och framförallt kaffe delen går jättebra!!! Så roligt, mitt hjärta blev helt svagt för den butiken.
Tack för tipset!

Ha en skön helg med familjen
Kramisar Jeanette

Nettan sa...

Vilka ljuvliga kransar du gjort! Vet inte vad det är med snöbären i år, har oxå märkt att de ä väldigt fula på bladen! Korsen va ju oxå jättefina..sugen på att härmas!!
Kram Nettan

revesdargile.canalblog sa...

How your house is georgeous !!

It's marvellous !!

Monique


revesdargile.canalblog.com

Mysiga lantliga ting sa...

Vackra bilder du visar!
Sött litet kors av kanelstänger =)

Kram Johanna

Linneagården sa...

Hej Marie!
Du pysslar på med så fina saker. Alla stilleben med kransar, kors & pynt är så vackert.

Ha en bra kväll. Kram /madelene

ängeln i vitt sa...

Jag döööör, så himla vackert.

Kram Carina

Hulda sa...

Virkelig dekorativt med snøbær. Så fine kranser, og vakkert satt sammen med annen pynt du har. Likte korset av kanelbark også, så lurt!

Flott innlegg under her også. Du er så kreativ.

Jeg skal levere ting jeg lager til en interiørbutikk her i byen. Fikk spørsmål om det på mandag. Kom gjerne innom bloggen min, hvis du vil vite mer. :)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du är bäst! Vilka underbara kransar du gör! Pysselfia! Sådana kanelkors gjorde jag förra året till jul, med en pärla på också. Ger mysig stämning!
Du bloggen måste vara rolig att hålla på med - inget tvång - har man inte tid så har man inte. Men det är lätt att ryckas med i "måstet" att både göra inlägg och kommentera överallt - det tar tid!
Var rädd om dig gumman!
kram
nina

Bruno och Mig sa...

Helt otroligt vackra bilder du visar. Jag undrar vart du får alla idéer i från. Du är otroligt duktig på att fota också. Jag bara njuter när jag hälsar på hos dig.

Ha det bra.
Kram
L

mumsan&mummel sa...

Hej Marie. Tack för ditt inlägg! Vill bara säga att du har en jättefin blogg, man blir verkligen inspirerad! Får jag fråga vart du har fått tag på den fina ljusslingan som du har liggandes på skåpet? Jag vill så gärna hitta en och ha på min spegel.

Kram Anna

Vitt och nött sa...

oj vad vackra bilder!! en fröjd för ögat :)

kram ellen

Gårdsromantik sa...

Så mycket fint pyssel!

de där kanelkorsen var så charmiga.

Kram Maud

Ina sa...

Åh vad fint pyssel!! Det gäller verkligen att se potentialen i allt runt omkring sig. Kransarna och korsen ja allt är jättefint och det passar ju utmärkt med kors gjorda av kanelstänger i granen!! Hmmm tror jag snor den idén hi, hi;-)
Kram Ina

Tulipa sa...

Hej! Du har alltid en sådan känsla i dina bilder! Underbart!
Kram Tulipa

Lisemoren sa...

Hei. Liker så godt bloggen din. Håper det er ok at jeg har lagt deg inn på listen min over blogger jeg følger ? : )

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, ja nu är tiden knapp men det är det nog för många just nu.
Man vill ju så mycket och det är så många måsten men det är ju livet.
Snöbären är fantastisk fina och du har pyntat så fint med dom.
Jag gjorde ju en krans i höstas och den har hållt sig bra ute i kylan.
Kram på dig och ha en trevlig helg med allt vad det innebär./Ingela

Malin/Vita hjärtan sa...

Du är verkligen en av mina favoritinspirationskällor ska du veta!
Trevlig helg!
Kram Malin