måndag 3 november 2008

Vera, bröd och en kanin.

Igår bakade jag och barnen i princip hela dagen. Det är jättebra med två små hjälpredor i köket, men det känns som om man har mjöl i hela huset efteråt, hihi. Bakning är som ni kanske vet inte min favoritgrej, men vad gör man inte när barnen tycker att det är kul och halva familjen dessutom fyller år under samma vecka. Kalas blir det till helgen! Nåja, när jag ändå stod där och bakade bestämde jag mig för att äntligen prova att baka skådebröd. Har tänkt att göra det så länge, men blev ännu mer inspirerad till att försöka när jag såg så fina på Honning & Flora.
k
k
k
Det här var bakning som passade mig perfekt. Varken utseende eller smak spelar någon roll, hihi. Maken bara skakade på huvudet åt mig, han förstår tydligen inte det vackra med låtsasbröd, hihi.
k
Idag fyller våran minsting 2 år. Detta är en tjej full med bus och det är inte för inte hon går under namnet vilda Vera!!!! En utav presenterna imorses var den här kaninen från Maileg. Vilken tur att Vera verkade gilla den precis lika mycket som mamma, hihi.
k
Önskar alla som kikar in här en fortsatt bra novembervecka!
j
Kram Marie

62 kommentarer:

A home far away sa...

Skådebröd har jag aldrig bakat men de ser så fina ut:-

Ha en fin kväll
Gunilla i Singapore

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka fina skådebröd! Jag är inte heller någon bullmamma, så det kanske blir en eller ett par gånger om året som det blir något i bakväg...
Grattis till Vera på hennes födelsedag! Hoppas hon får massor med roliga presenter! Kaninen var jättegullig!
Och när är din födelsedag då? Jag tyckte jag hörde talas om att den också är i november!
vi har också ett födelsedagsbarn i november, så nu är det dags att gå ut och leta presenter. Men där är nog ingen ide att köpa en Maileg-kanin...
Kram
Marie

Marina sa...

Så mysigt med en tvååring!
Kul att baka ihopa, det gör vi ofta och våra är 12 o 14 nu.

Kristin sa...

Hej Marie! Vad mysigt ni har haft det. Jag grattar halva familjen nu, så jag inte missar det senare!!!! :-D

Mailegkaninerna är för söta! Tror M ska få en så småningom - för sin mammas skull ;-) Hi hi, namnen ja, hos är det inte heller inte för inte som dottern heter vilda Matilda... det bestämdes redan när hon låg i magen att det skulle bli en Matilda om det blev en tjej. Hon var verkligen som en tornade och höll på och sparka som en galning hela tiden i magen...

Ha en bra vecka och stor kram i höstrusket!

/kristin

Tårtsmulan sa...

Ett stort GRATTIS till lilla vilda Vera på hennes stora dag :)

Nu blir jag också sugen på och baka skådebröd, så fint det blir :)
Måste ta tag i det snart.

kram!

livetpåfyran sa...

Jag har aldrig bakat skådebröd, kanske dax nu:) Dom ser ju urfina ut och med all dekoration till så ser det proffsigt ut.

Två år, va underbar ålder. Ha en härlig kalasvecka!

Kram Pia

Hem och Lycka sa...

Vilka fina bilder du tar! Så fint med skådebröd..

Vilken söt kanin och så söta fossingar, både Veras och kaninens.. ;-) kram

Vit Spets sa...

Skådebröd har jag oxå tänkt att baka... men än så länge finns det bara i tanke, men som sagt Du brukar kunna inspirera mig i massor så kanske även denna gång :)


Så ljuvlig present dottern fick & många ++++ är väl att mamma gillar den oxå :)



Kramis
//Siv

Saramedflera sa...

Hmm skådebröd har jag aldrig gett mig på att göra, kanske skulle pröva. Dina var iaf jättefina. Grattis till 2 åringen.
Kram Sara

Underbara Små Ting ~Carina~ sa...

Men ååååh vilka härliga bilder ! Var hittar man en sådan där stor kakform med vågade kanter som är på första bilden ?

Jag har ju mängder av små sådana kakformar... men denna var ju gigantiskt och ha-begäret infann sig direkt hos mig när jag såg denna stora.

Roligt med familjebak... det brukar vi också har här hemma och det är trevligt.

Kram Kram

Ett hem på landet sa...

Grattis till 2 åringen!!!
KRAM

Hjerterom sa...

Brødet så godt ut :)Å du lager så vakker ramme rundt det :)NYDELIG
Siw

Mrs W sa...

Va fint du har dukat upp det!!! mmm ser sååå gott ut

Marit`s vita skrin sa...

Dina fusk bröd såg ju jätte goda ut.
Jag tittade på bilderna innan jag läste texten och hoppades att nu kommer det ett gott recept på bröd, men tji fick jag.

Ja dom där underbara grejerna från Maileg får man ett riktigt ha-begär efter.
Jag köpte själv en Blå/beige randig gris idag till min lilla Levis i julklapp.
Han önskade sig en sån sa han ;) (Levis=5mån)

Kram från Marit

Ida sa...

Grattis till 2 åringen och de fina bröden, ser riktigt mumsiga ut! Jag har också lyckats "sälja"in Maileg till min dotter, de är otroligt söta! Ha en bra vecka kram Ida

Marie sa...

Jag förstår att dottern gillade den fina kaninen, den var ju jättesöt. Ha det got!

Millan sa...

Gratulerar till din två-åring, visst går tiden för fort.

Skådebröd har jag aldrig bakat, knappt hört talas om heller men de var fina det håller jag med om.

Annas skattkammare sa...

Grattis till Vera! Så härligt det lät att baka, det var längesen det hände här.. Så fint skådebröd du gjort! Maileg har s¨å fina saker, älskar deras grisar.. Får nog bli en sån till jul.. hihi. Synd att jag inte har några barn jag kan köpa saker till när jag vill ha dem själv! =) Kram /Anna

Liten Bod sa...

Nä, det är inte mycket av det vi gillar som gubbarna förstår :) Så söta fötter, jag älskar små fötter! Nuförtiden är mina minst i familjen... Jag förstår precis vad du menar med att det är svårt att handla när allt är fint. Helt nipprig blir man! Kram, Tina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Grattis till lilla Vera som fyller 2 år idag!! Hipp Hipp Hurra!
Hon är nog trött vid det här laget.
Vad kul att du testat skådebrödet, det har jag också tänkt göra länge, men men inte heller jag är
någon bagare.
Fortsatt bra vecka, Marie!
nina

milly Garden sa...

Grattis lilla Vera 2år. Så gullig liten kanin! Fina skådebröd du bakat! Lite kul med skådebörd! har aldrig haft något själv men det vore kul att testa och baka!

Kram Marina

Tulipa sa...

Har också planerat att baka skådebröd - om det nu blir av!! Fanns så fina i "Vinterns goda ting". Grattis till lilla tvååringen!
Kram Tulipa

Lallis - liv och leverne sa...

Jag har aldrig bakat skådebröd, men det ser SÅ hemtrevligt och fint ut:)
Kram Lallis

Lallis - liv och leverne sa...

Men hur tänmker jag som bara skriver hälften? Grattis till 2-åringen också SÅKLART! :)

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej!

Vilken go skrutta med go kanin! Gillar precis som du inte att baka så mycket, utan bakar också mest när det är kalas. Men jag måste säga att dina bakverk ser väldigt fina ut för att vara gjorda av någon som inte gillar att baka! Skådebröder var himla vackert med spersbandet.

Kram

mali-mo sa...

Hehehee, lissombrød? Kjekt å lese at det ikke bare er meg som gruer for en dag foran bakerovnen ;) hehe.

Gratulerer med bursdag til lille kule-søte Vera ;)!

Noll54/Eva-Karin sa...

Åh vilka fina bilder på brödet!! Men hur gör man ? Har du lust att ge mej receptet? Skulle vilja göra ett till butiken. Om du har lust skulle jag bli jätte glad!!!
Vilka små söta nakenfis fötter!!

Ha det gott!
Eva-Karin/noll54

Viola sa...

Vilket vackert bröd du fixade till med dina små hjälpredor och kaninen var ju för rar, ha en bra vecka, kram

Fru Skrot - Rouva Romu sa...

Kan bara tänka hur det blir när man bakar med två barn..hi hih! Dina skådebröd blev faktiskt fina, ser så äkta ut tycker jag. Och en Maileg-kanin vill jag också ha! Grattis till vilda-Vera! ;)

mig & alice sa...

Åhh, jag vill också ha ett sådant skådebröd!!

Gillar inte heller att baka...så jag har sån tur att min svärmor bakar allt åt oss, matbröd som fikabröd---hmmm, undrar om jag skulle be henne baka ett skådebröd.
Hur skulle nog då se lika undrade ut som din man *fniss*

Ha det så gott.
Kraam
Melinda

Nettan sa...

Ser verkligen smaskigt ut, även om det bara ä skådebröd! Å bakformed var så himla fin!
Grattis till den lilla!
Kram Nettan

H elle K sa...

Hei, virkelig lekre bilder, og brødet fikk jeg lyst til å smake på. Ha en fin kveld. Hilsen Kristin

Stämningsfullt sa...

Hihi grattis till Vilda Vera :) Så mysiga bilder!
Fint skådebröd du har gjort!
kram.

Pia..... sa...

Hej..mm vilka fina skådebröd..vilda vera..haha..ja jag känner inte ett barn som heter så men väl en hund..och det är oxå vilda vera.. ha de ..och en go kram till vilda vera... och grattis i förskott till födelsedagsbanen...PIA

Bruno och Mig sa...

Har aldrig hört talas om skådebröd innan...ser helt fantastiska ut. Speciellt det som är "inslaget" i papper. Så fina bilder.

Gratta lilla födelsedagsbarnet. Jag skulle också bli glad av en så fin kanin fast jag börjar närma mig 30 haha!

Kram
L

Haust sa...

Så fine bilete, så delikate brød, og for ei skjønn lita jente du har! :)

me and alice sa...

Hej Marie!!
Vilka underbara skådebröd du gjort! Har inte testat att göra såna ännu....
Vilken bedårande liten medhjälpare du hade med dig vid bakningen...
Kram Susanne

Nygammalt sa...

Grattis till Vera! Förstår att hon blev glad över den fina kaninen.

Ditt skådebröd blev verkligen vackert, det ser ut som att du inte har gjort annat =)
Är inte heller någon som gillar att baka men jag bjöd mina vänner på scones igår, riktigt gott *stolt*

Kram.

Fru Sirlig sa...

Grattis till lilla vilda Vera, så söt hon ser ut på leéndet,riktig liten spjuver.

Skådebröden blev superfina, får dom vara ifred för lilla Vera tro? Maja hade nog huggit in på dem om hon fick chansen, liksom hon gör med det mesta just nu, nam nam hela dagarna här.

Jättesöt kanin och så lättskött också. Längtar tills Maja kan vara med och baka, låter så mysigt och hemtrevligt.

Förstår att maken blev besviken dom såg ju så goda ut och så går dom inte att äta;-( hi hi!

Kram Heléne

lottens vita och gröna sa...

hallå där lilla bagerskan! största grattiskramarna till vera från ebba och mig! kaninen är ju underbar mmm! skådebröd, vill med göra, var hittar man recept till sånt då!
ha det gott, varmkram lotten

vosgesparis sa...

the breads look really well packed , very cute !

Evelinas hus sa...

Hej goa Marie! Grattis till lilla Vera och grattis till dig också (?). Helt makalöst vad du får till det på dina bilder, så snyggt med brödet.
Vad gulligt med lillstumpan och kaninen. Min lilla P skulle nog också gilla en sån.
Stor kram Caroline

torntoppen sa...

Hej och grattis till er från pumpisfamiljen!

Så gullig kanin Vera fick! Undrar just hur ni hinner med allt, baka, bygga ut, ha det snyggt hemma, jobba och skriva mysiga inlägg på bloggen mm!

Ha det gott!
Stora kramar från Sandra, Daniel, Ida, Isak och Hilda.

Inspiration i vitt sa...

Kaninen och din minsting var ju som gjorda för varandra matchade perfekt, så sött.
När jag ser ditt bakverk så känner jag att jag bara måste försöka mig på några skådebröd jag med, ojoj så vackra de var Marie.
Kram och ha en bra vecka/Ingela.

MiaMaria sa...

Hej!

Grattis vilda Vera!!!!

Och vilken söt kanin du fått...

Och bakat har i gjort nästan så att det doftar ända hit...

Ha´en bra Födelsedag/tisdag!

MiaMaria

Anonym sa...

Hej. Va mysigt ni har det. Du bara MÅSTE lägga ut receptet på skådebrödet. Kram

Hjärtat Mitt sa...

Så fina de blev, bröden. Jag har sparat ner receptet sedan innan, men inte hunnit baka dem än.
Grattis till lilltjejen i efterskott.
Kul att läsa och se bilder från er Danmarksutflykt. Jag känner igen det där med att inte köpa något om det finns för mycket av det goda. Får världens beslutsångest, och så blir det nästan inget alls i stället.

Kram Mari i Marieholm

Radhusdrömmar sa...

Vad gott brödet ser ut!
Och fina bilder på lilltjejen. Min minsting fyller 2 år om 3 veckor.

Kram Johanna

Malin/Vita hjärtan sa...

Jättefina skådebröd! Såna ska jag också prova på tänkte jag, men min sambo lär väl tycka som din =)
Kramar Malin

Marit`s vita skrin sa...

GRATTIS till vilda Vera också såklart.
Det glömde jag i min förra kommentar.
Kram kram

Lina sa...

Hej!
Grattis kram till Lilla V i efterskott!

Bröden ser jätte läckra ut! Kan nästan känna doften av nybakat ända hit! :- ))

Må så gott & ha en bra vecka!
Kram, Lina

Noll54/Eva-Karin sa...

Tack SNÄLLA du för hjälpen!!!

Eva-Karin/noll54

Sublim Design sa...

Dina skådebröd ser ju jätte goda ut:)
Grattis till den lilla.
Ha det gott!
/S

vintage & shabby chic vackra ting i vardagen sa...

Ser verkligen hemtrevligt ut... skådebrödet.Grattis till den lilla söta!

Må gott!

Designe sa...

Hej och tack för dina svar! Stuckaturen är fantastisk! Vilket läckert skådebröd du gjort! Fint!
Kram :)

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vad fint skådebröden blev, helt underbara! Jag har ännu inte kommit mig för..har tänkt sååå länge på att baka, men så blir det inte av bara.

Grattis och stor kram till vilda Vera :) Mailegkaninen är ju så söt som hon fick, kan tänka mig att hon gillade den lika mycket som du ;) Jag tycker de är så fina!

Denna veckan känns bra mycket bättre än den förra (puh), så nu känns det som allt börjar bli som vanligt igen.

Hoppas vi får ihop det med nån lämplig dag/kväll, det ser ut som de flesta kan samtidigt.

Kraaaam goa vän, ha en jättefin onsdag!

Nattugglan (som borde sova)Mia

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka fina bröd du har bakat, jag fick inte mina så där höga som du, hade du någon spesiell form ?
Jättefint...och visst har du det bra som har små barn att ge maileg kaniner till, annat är det med mig, jag köper dom åt mig själv..hii..hii..
En del kanske tycker att man är knepig men jag bara älskar Mailegs kaniner, och nassen...
Kram Anette
P.s har du sett mailegs jul nisar ? åhhh vad årets är fina...

LantlivsAnette sa...

bara jag igen..kika in hos mig sen, jag har några söta filurer där idag..
tjiiinnggg...

Västbacken sa...

Ååhh vilka fina bilder och vad "fint" ni bakat. Tycker inte heller det är särskilt kul att baka förutom till jul och när någon fyller är./Lotta

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

jättehärliga bilder... Och vilka söta tossingar...
ha en go vecka..
Kram Linda

Guldkant På Livet sa...

Otroligt fina låtsasbröd och gulliga tassar, både de beiga och rosa: )

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen & stort grattis till Vera - 2 år! Min lille fyller 2 idag .) Härlig ålder med mycket spring!

Mailegflickan var ju underbar...

....Bakverken likaså :D

Ha en jättefin vecka med alla kalas!

Kram Jes ♥