söndag 28 december 2008

Fönstertitt

En sak som är väldigt kul den här mörka årstiden är att ta en kvällspromenad och kika in i alla hus för att se hur folk bor. (Jag hoppas att ni är några fler som gillar detta, annars känner jag mig som värsta fönstertittaren, hihi.)
Ikväll hoppas jag att inga grannar har sett mig när jag har balanserat omkring på en stol ute i mörkret och fotat, hihi. Vad gör man inte för bloggen!!!! Varsegoda att kika in hos mig!
k
Vardagsrummet.
j
Vardagsrummet från ett annat fönster.
l
Vardagsrummet från ett tredje fönster.
k
Köket.
k
Köket i närbild.
l
Önskar er en fortsatt trevlig söndagskväll, själv ska jag se på Kommissarie Lewis. Jag älskar engelska deckare!!! Ha en bra vecka! Kram Marie

64 kommentarer:

Millas hem sa...

Ha!!
Är jag först!!

Du...här har du en fönstertittare till, hur kul är inte det?! Att gå och kika in och se allt mysigt sken!
Extra kul så här års!
Ser underbart mysigt ut hos er!!
Kram Camilla

Fröken S sa...

Hej! Fin-fin blogg och härlig bilder från ditt hus. Gillade särskilt bokstaven M i ditt vardagsrumsfönster, det såg så trevligt ut!
Synd att man inte kan ha adventsstjärnorna uppe året om, de lyser så himla inbjudande.

Ta gärna en kik på min blogg! Har äntligen fått upp mina fina zinkhus i köket...

Mamma C sa...

Fina tjuvkikar bilder från dina fönster. Jag kan nog erkänna att jag går och gluttar lite när man tar sista varvet med vovven.
Kram mamma C

Lockas lilla längtan sa...

Seriöst!! Smygkika in i folks fönster.... hur kul är inte det. *Fniss* Det är så man får MÅNGA bra tips och ideer till hur man själv kan göra. Eller...

Kram Veronica

rosorochnyanseravvitt/maud sa...

Visst är man lite fönstertittare.....särskilt när det är så vackert...
Kram Maud

Sea Angels sa...

How very lovely....there is nothing nicer than catching a quick peep into a beautiful home, cosy lighting, and gorgeous decorations...it really is a treat these winter evenings..thankyou for sharing
Lynn x

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad fint det ser ut Marie! Jag gillar också verkligen att spatsera runt och titta in i fönster. Liksom jag gillar att sitta på en uteservering och glo på folk som trippar förbi :) Det ser jättefint ut hemma hos dig!

Kram Jenny

Viola sa...

Visst är det mysigt att vara fönstertittare, så mysigt och fint hos dig, vet inte om du varit inne på sistone, gjorde ett liknande inlägg för ett par dagar sedan från mitt hus på landet, ha en skön vecka som kommer, kram VIOLAN

Skatan sa...

Du är ju för rolig du!! Underbar idé...och javisst - jag ÄLSKAR att speja in när jag drar på stegen och går förbi fönster. IDag gick jag faktiskt in i ett hus och erkände att jag hade spejat in och sett att de renoverade köket. Det var ett perfekt tillfälle att presentera sig för de nya grannarna :)

Kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tack för fönstertitten!! Jättefint!
Ha det gott, vännen!
kram
nina

LantlivsAnette sa...

Åhh vad skönt att höra att man inte är ensam fönstertittare...hii..hii..
Jag gör också så..kollar in..och det gör jag hos mig själv också, precis som du nu då du fotade ditt hem..
När jag är ute med hunden runt huset så kikar jag in,kollar hur det ser ut utifrån..
Men man ser sig omkring så att ingen granne ser..;)
I morron gör jag ett nytt inlägg, kika in då..
Kraam Anette

Hem och Harmoni Marie sa...

Skönt att man inte är ensam... Hi hi...
Vi verkar vara ett gäng! :)

Önskar dig en fin avslutning på året! Kram Marie

Jema Rose sa...

Jättefint, kul idé att fotografera på det viset..!

: )

Önskar dig en fin ny vecka!

Kram, Jenny

*************

Eddan sa...

Här har du en till som erkänner att jag har svårt att gå förbi ett upplyst fönster utan att "tjuvkika". Kul idé att visa ditt eget hem ur ett nytt perspektiv - fina bilder!

Må så gott!

/Anette

Lina sa...

Hej!
God fortsättning! Ja, vem är inte en fönstertittare! ;- ) När man tar sig en kvällspromenad har man ju full koll på grannarnas fönster!

Kul idé att vi får vara fönstertittare hemma hos dig!!!

Må så gott & Gott Nytt År!
Kram, Lina

Kerstin sa...

HerligO=)
Nei du er ikke alene om å gå tur for å kikke i andres hager og gjennom vinduer.
Så moro å få kikke inn gjennom dine vinduer. Dette var jo tillat også=)


Koselig=)

Klem kerstin

Elisa Day sa...

Min favorit hobby så här vid jul är att ta långa promenader och kika på hus och deras julbelysning. Jag tycker det är underbart! Jag älskar ljussllingor i buskar, marschaller, och julstjärnor. Kram

lottens vita och gröna sa...

oh härliga du, kvällprommisarna är ju bara bäst, fniss! och skulle jag gå förbi ditt hus, skulle jag bli pinsam (min mans ord..) och bara stå och gloooooooo ju!

mmm jag har just sett mamma mia på dvd, har ju sett den på bio förrut med ebba men nu fick även tommy den i hjärtat, oh vilken ljuvlig film! ha det bäst goa marie!ska du på formex igen? sånafall så måste vi slå följe igen!!!!varmkram lotten

Dubbelörnen sa...

Det är väl det här som är baksidan av att bo på landet... Det finns inte så många grannar att kika in hos!! ;)

I stan tog jag mina promenader med hundarna (bra kamouflage) o kikade in hos alla *asg*.

Stor kram

atmosphere sa...

Här har du en till! Det är så mysigt att se hur folk har det utifrån, när man är ute på sin lilla kvällsrunda.
Önskar dig och din familj en riktigt fin fortsättning på helgerna.
KRAM, Ingrid

Magny sa...

vackert innsyn i ditt hus...
klem-magny

silje-sin sa...

God kveld Marie:) Siden jeg er fast leser av bloggen din ville jeg bare legge igjen en liten hilsen! Jeg synes bloggen din er helt fantastisk, og du gir meg enormt mye inspirasjon! Du er nr 1 for meg! Og forresten, jeg også liker å kikke inn for å se hvordan andre har det:) Ha en fortsatt fin romjul, og takk for alt du deler med oss! klem fra silje.

husvidhavet sa...

Hallå där....
Tittut i stugan...
Finns det någonting så rofyllt som att på kvällen gå en promenad och se alla mysiga fönster med lampor som lyser!
Å hos dig verkar det vara just så mysigt!
Kram Marith

helen sa...

Hi, hi, va´kul att få låtsas vara en fönstertittare och smyga runt ditt hus. Det jag såg var underbart...
Hoppas deckaren var sevärd!
Kram
Helen

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Här där jag bor finns det knappt några hus att kika in i...
Kram Lotta

Lisemoren sa...

Dette var veldig fine bilder. Det er gøy når man får glimt inn i folks hus, særlig nå i julen. Jeg er litt redd for å kikke for mye etter, da. Men det gjør ikke meg noe dersom noen titter inn hos meg. Niesen min tok slike bilder fra utsiden og inn i huset mitt på julaften, mens familien min og gjestene koste seg innenfor. Jeg har ikke vist dem på bloggen min ennå, og ikke alle egner seg, med dette er virkelig kult. Du var jo veldig heldig med dine : )

My Lovely Things sa...

Godmorgon vänne..
jag är en fönstertittare med..hi hi!!
Nu när jag bor så här på landet...så har jag inga andra fönster en mina egna att kika in i..mens å fort tillfälle ges så kikar jag får att se hur de har det..

Verkligne helmysiga bilder..
så vackert med spröjsen..
jo, efter alla helger och allt har du lust att maila mig hur man gör de där spröjsen ..det är ingen brådska för vi ska inte göra spröjs nu...

ha det så bra..
kram anna

Lindhagens Anna sa...

Hej!

Här är en till som delar fönstertittar med dig (jätteskoj). Ser supermysigt ut hos er! Gillar också Engelska deckare.

Ha en bra vecka/Anna

Vit Spets sa...

Hiihi självklart kikar jag oxå in till andra & framförallt till vårt hem - vill ju att det ser trevligt ut även utifrån :)
Roligt var det att kika in till dig!
Många härliga kramar
//Siv

Jojo sa...

Åh så vackert och mysigt!

Här har du en till som gillar att flukta i andras fönster, haha, min sambo M vägrar att gå nånstans med mig då han tycker jag glor för mycket, hihi..

Ha en fin dag!
jojo

Nettan sa...

Sällar mig till skaran av fönstertittare!!;-) Ä ju största nöjet på kvällspromenaden med vovven!!..å har mina favoriter i kvarteret..synd att inte du bor i närheten;-)Ser hur mysigt ut som helst!! Å vilken kul idé att ta bilder sådär..kanske jag oxå skall ta å göra!
Kram Nettan

Ingeborg sa...

Här är ännu en "smygtittare". MIn man brukar hata att gå ut och promenera med mej när jag väljer vägen efter vilka hus det finns där. Ofta får jag höra :- Ja, men du har ju sett det huset 100 gånger tidigare....
Roligt är det...
Ha det bra,
Lotta

Mitt Östergården sa...

Det var kul att vara fönstertittare i dina fönster. Så mycket fint du har. Fast egentligen vill man väl att folk skall titta. När man har gjort fint i fönstren. Så jag kikar i alla fönster som ser mysiga ut.
GOTT NYTT ÅR!
Kram Helen

Hulda sa...

Dette var en ny vri å ta bilder på. Det ble stilig! Akkurat som å stå utenfor hos deg og kikke inn. Så fint ut og koselig. :) Jeg må innrømme at jeg kikker inn hos folk jeg også, når jeg går forbi. :)

Følger med på Jane Austen filmer i jula, skikkelig bra. :) Kom innom og se den flotte lampen i fattigmannssølv som jeg fikk til jul!

Kristin sa...

Hahaha, jag älskar också att titta in i fönster när det är mörkt. Nu bor vi ju på landet utan grannar så det blir inte så mycket tittande... men det är helt klart ett "vinternöje" *fniss - är man hur galen som helst?????*

Hur går det förresten med ert bygge? Är ni klara? Ni verkar ha raketfart så det är ni säkert snart. Det är nog bara vi som inte blir färdiga med vår utbyggnad. Jag brukar skämtsamt säga att det nog alldeles säkert blir innan J fyller 18 men nu börjar jag snart misströsta och tro att det inte blir så. Suck vad det går sakta när man ska göra allt annat också parallellt. Nåja. Det blir nog klart sinom tid men jag är så less på det just nu.

Kram i alla fall till er och hoppas ni får ett kanonfint firande av det nya året! Bor ni vid Vättern så ni ser en massa fyrverkerier?

KRam K

gamla skolan sa...

Kul att se huset utifrån , så som man gör när ,man går förbi . Ser så varmt och välkomnande ut ! Vackra fönster med fina spröjs . Kramar Susanne / den gamla skolan

Vägen till Drömhuset sa...

fina fönsterbilder!! snyggt att ha samma i alla fönster, ger en mer sammahållen känsla.. jag har mina hjärtljusstakar i alla fönster ut mot gatan, mysigt när man åker förbi när det lyser..

är också en obotlig fönstertittare, tycker det är så mysigt nu när det är mörkt, när man ser hur fint (eller fult hos vissa) alla har i fönstrena.

ha en underbar start på veckan!!

stor kram sara

Annika sa...

God fortsättning Marie.
Vilka stämningsfulla fönsterbilder.
Vill önska dig och din familj ett Gott Nytt År
Kram Annika

Veronica's hus sa...

Utrolige lekkre bilder! I Like!!!

Klem

katarina sa...

Men du är ju hur rolig som helst Marie , ler*
Tänkte allt på dig i dag då jag köpte bomster...vita ranunkler förståss:)
Underbara fönster du har!!

Kram o visst är kommisarie Lewis bra, gillar oxå de engelska deckarna :)

Kram ( igen uppenbarligen)
Katarina i Stationshuset

Magnolia sa...

hej På dig!

jag blir verkligen så sjuk av att se alla dina saker och ditt hem !
Du är verkligen en stor inspirations källa för mig kram TIna

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vad mysigt att få se rummen från ute-synvinkeln! Såå himla mysigt det ser ut! Man ser ju rätt mycket när det är mörkt ute och det lyser i husen. Det märkte jag häromdan när jag kom hem efter en promenad. Men igenom våra fönster såg man inte så där fina saker som hos er utan en stor såg och några brädor *hihi*

Vad jag gillar det där vita trä-M:et!

Kram
Mia

Fridhemspinglan sa...

Ja, vem kikar inte...
Det ser ju alldeles extra mysigt ut utifrån.
kram ingela

Fridhemspinglan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annas skattkammare sa...

Ja jag måste erkänna att jag kikar ibland när det är ett hus och en stil jag tycker om.. =) Min granne bor sådär underbart fint, där går jag och kikar in ibland när jag är ute med hunden på kvällen, är så nyfiken på hur det ser ut därinne i hennes slott! Kanske skulle knacka på ngn dag istället.. =)
Så mysigt ditt hem ser ut utifrån! Kram /Anna

Ika sa...

Jo du, en hel del fönstrettittade har det blivit genom åren. Brukade räkna alla adventstjärnor när jag var liten och var ute gick med min mamma.

Loppisliv sa...

Hallå Marie! Först och främst Tusen tack för julkortet. Blev så himla glad, jättegulligt foto på er, så söta ni är allihopa :-) Och fönstertittare,,jo jo vi tillhör nog samma klubb, nu denna årstiden kan man ju kika bäst man vill och se hur folk har det...hihi extra bra när man går på kvälls promenader med hunden också, nytta med nöje :-) Kram på dig vännen //Paula

Linneagården sa...

Här är en till som gillar att titta in lite "lagomt" genom fönster,,,
Hade mer än gärna stannat upp några extra sekunder för att kolla in hos dig,,,verkligen mysigt FINT!!!
Jag var oxå utanför hos oss & fotade på juldagen, men bilderna blev inte bra, mest suddiga, så de raderades, hihi!!

Gillar allt hos dig, ditt hem är toppen, Marie.

Ha en fin kväll, vi hörs. Jag ska snart (i morgon kanske) maila en bild på min familj till dig...
Kram kram //madelene

Lilla Ugglebo sa...

Haa ha.....en till som jag....
Fniss....En del gillar att promenera i skogen....jag går helst bland hus så man kan smygkika......hihi...
Viiilka fiiiiina bilder....
Ditt hem skulle man ju verkligen vilja smyga runt med en stege i högsta hugg så man riktigt kunde se in.

Gjorde precis ett nytt inlägg och blev så glad när jag såg att du var inne hos mig och kikade...
Himmel så skoj det vore om du kom o hälsade på framöver.....bara du lovar att du tar "Pesto barnen" med dig så är du sååå välkommen.
Passar på o önskar dig och din gulliga familj ett riktigt gott nytt år!
Stooor kram Katarina

Jane S sa...

Det är en underbar tid nu! Som att gå förbi en adventskalender med alla luckor öppna!

MormorRuthsAnn sa...

Hej där kära du!
Tack för din mysiga hälsning...blev såå jätteglad när jag såg att du varit inne hos mig och kikat. Dina barn är så oerhört söta, tack för julkortet!!

Vilka härliga bilder du visar, underbart att se ditt hem utifrån så! Håller helt med dig, det är...hum verkligen kul att titta in hos andra...hihi man syns ju inte heller så mycket när man står där på utsidan och tittar intresserat :)

Vilka fantastiska kuddar din mamma har gjort till dig! Helt underbara!

Jo, här är det riktigt bra, har idag haft några vänner på besök...de är också gravida och skall ha barn imorgon...wow, det närmar sig för mig med! Nu när det är lugnare igen så har jag fått tillbaka lite ork och genast så sitter jag med datorn i knät...känns riktigt roligt att ha lite ork igen.

Ha det så underbart, så hörs vi snart igen.

Varm kram!!
Ann

Mia sa...

Ja men jag smyger väl ett varv och kikar jag också. Så mycket fint!

Ha en mysig kväll
Kram Mia

hemtrevnad marie sa...

Ja, dina fönster vill man ju gärna kika in i alltså...vet att jag var här tidigare idag..men tror inte jag hann lämna nån kommentar...annars får det väl bli två!
Visst är det kul att titta i fönster om det ser mysigt ut...fast här på landet är det ju inte direkt så att man går in på någons gårdsplan och tittar direkt, haha!
Men jag tycker det är trevligt om folk åtminstone tänder lampor och stjärnor och myser till det ..avskyr lysrör!
Ha ett riktigt Gott Nytt år!!
kramis

Blomnea sa...

Störtskönt ju!!!! :)
De verkar va VÄLDIGT många som dela denna passion: fönstertittning! haha, jag klämmer mej in däremellan jag me! vikka tjuvkikar,underbart o kolla in hos dej ju! önskar jag bodde nära, så man kunde kolla så lite oftare :)
gott nytt/Linnea

Evelinas hus sa...

Hej,
Det ser supermysigt ut!! Du är inte ensam, här är en till fönstertittare :)
Stor kram på dig.
Caroline
ps hur går det med er utbyggnad..nyfiken

Marit`s vita skrin sa...

Ha ha, jag tror att alla vi inredningstokiga kvinnor är fönster tittare. Jag vet inte hur många gånger jag har bett karln köra saktare för att jag vill kika in hos folk.
Jag har speciellt ett favorit hus här där jag bor som jag älskar att titta in i. Dom tror väl att jag är knäpp som jämt saktar ner vid deras hus hihi....
Förresten så är hon oxå en bloggare ha ha

Kram på dig från mig.

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

God fortsättning. Skrattade gott åt ditt tilltag att klättra upp på en stol, ja vad gör man inte för en bra bild. Väldigt lustigt att fler med oss kikar in hos andra. Älskar att gå promenader så här års och titta på vackra fönsterdekorationer. Ser så mysigt ut i dina fönster, tack för titten hihi!

kramar Heléne

Fru Sirlig sa...

hihi nu kan du kika in hos mig, kunde inte låta bli

Guldkant På Livet sa...

Nej men här hade jag ju missat ett inlägg, skyller på flunsan, så vackert, vilken stämning genom rutan! Mari.

Lärarbostaden i grönskan sa...

Underbar bildkavalkad! Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

Kram

En Doft Av Lavendel sa...

Hihi ja visst är de kul att fönstertitta, här är en till som gärna gör det =)

Ha de gott!
Kraam / B

sara sa...

Hej! Vilket fint kök du har! Sitter precis och läser nya Allt i hemmmet, och undrar om det är ditt kök som e med i nästa nr??
/Sara

Marie sa...

Hej Sara!

Du har rätt, det är vårat hem som är med i nästa nummer av Allt i Hemmet. Jätteroligt med väldigt nervöst!!!!!

Cecilia sa...

Jo, du ... Det älskar jag också. Särskilt runt jul. Att se in i ljusa rum när det är mörkt ute ... Stjärnor som lyser, tända adventsljusstakar, mysigt julpynt ... Jo, jag är också en fönstertittare :)