tisdag 2 december 2008

Julros, hyacint och suckulenter.

Jag som hade tänkt att börja julpynta i veckan har nu gått och blivit sjuk, suck!! Men, men förhoppningsvis går väl febern och hostan över om några dagar. Frustrerande att känna att man inte orkar någonting när man egentligen vill göra så mycket.
k
En utav mina favoritblommor den här årstiden är julrosen. Hade sån tur nu när vi var i Danmark att jag hittade jättefina julrosor i en mataffär för 35 kr/st. Köpte en hel hög, hihi. Här har jag satt ner en i min urna.
k

För oss svenskar är det ju dyrt att handla i Danmark, men något man faktiskt kan fynda är just blommor. Hem med mig följde även en låda med suckulenter. Här en tillsammans med lite mossa i en mugg från Lustfyllt.
k
Här en bild på barnens adventskalender (de får öppna var sitt paket varannan dag). Som ni ser har jag använt mina älskade sifferstämplar från Panduro även här, hihi.
k
Har planterat en hyacint i ett utav mina senaste loppisfynd. Den gamla rostiga äggkorgen i bakgrunden köpte jag i Danmark.
k
Här en bild på våran adventsljusstake. Brukar nästan alltid använda mig av blockljus, här tillsammans med mossa och ännu fler suckulenter.
l
Hoppas att ni alla får en fortsatt fin decembervecka!
k
Kram Marie

73 kommentarer:

Jema Rose sa...

Det du har hunnit med att pynta är jättefint!

Krya på dig-kram från Jenny

<3

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej Marie!
Jättesöt pyntning! Vilket bra pris på julrosorna i mataffären! Där skulle man ha varit! Danskarna är verkligen duktiga på blommor. Krya på dig!

Stor kram

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Vilka fina bilder du visar. Låter härligt med Danmarksturen.Skulle vara kul att åka dit ngn. gång till Honning & Flora Krya på dig!

kram Heléne

Fru Sirlig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hem och Lycka sa...

Å så fint Marie! Vill också ha julrosor.. kram

livetpåfyran sa...

Va fint du har det och vilka kort...var fick du det ljuset ifrån? Skicklighet antar jag:)

Du jag har en precis likadan fattigmansljusstake som du har på en av bilderna. Nu är det så att igår klantade jag mig och den gick sönder...Jag minns inte vilket nätaffär jag har köpt den! Jag har superlimmat den och virat handvirkat spets runt men jag vill ju gärna ha en HEL!

Ha det gott kram Pia

livetpåfyran sa...

Glömde ju alldeles bort att säga:krya på dig!!
kram igen, Pia

Lena Kristina sa...

Vad jättefint du har gjort. Jag älskar alltid vita blommor men speciellt till jul, har bara en röd amaryllis annars är det vitt som gäller.

Adventsljusstaken är jättefin, passar så bra med sukulenter i den. Jag hittade ingen bra form för mina blockhljus så det fick bli en bricka

Kramar till dig

Lena

Evans sa...

Hejsan!
ville bara säga att du har en väldigt inpirerande blogg, med många bra ideér./Eva

Vit Spets sa...

Gått å blivit förkyld & febrig...
Hoppas kärleken Din tar hand om dig då. Det Du pyntat är en fröjd för ögat...
Sköt om Dig!!!
Kramis
//Siv

Karin Krut sa...

Jättevackra arrangemang! Visst är det fint med julrosor och succulenterna är så vackra i sin enkelhet :) Dom kan lyfta vilken tråkig grej som helst :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Jennyshemochharmoni sa...

Å vilken mysig adventsljusstake du har gjort! Jättefin! Hoppas verkligen du kryar på dig! Stor KRAM

Mrs W sa...

Vad fint du hunnit med att få till det :-) krya på dig

Nettan sa...

Tycker allt det verkat som du hunnit pynta en hel del redan! Verkligen jättefint! Gillar din stil! Hoopas du mår bättre snart å får orken tillbaka!!
Kram Nettan

Dubbelörnen sa...

Snacka om att jag blir impad!! Feber o sjuk o så detta vackra adventpynt...

Här har man varit frisk o kry o bara fått upp stakar o en stjärna *skrattar*.

Men jag hoppas hinna ikapp dig ihelg *fniss*

KRamar

Siren sa...

Så fint du har pyntet! :)

annashusidingtuna sa...

Krya på dig!
Advetsljustaken är fin.
Kram Anna

Lydia sa...

Ja visst kan man fynda blommor i Danmark, i Helsingör säljer de alltid en massa härligheter på torget till drömpriser. Snyggt med diamanten i sukulenten!
Krya på dig,
Lydias Gröna Fingrar

Rosenvit sa...

Inget kul att vara sjuk, ta det lungt och ha roligt sa min doktor till mig.
Roligt verkar du nog ha lite i alla fall...med tanke på dina fina pyntningar. Tänk vad lycklig du är som fyndat både julrosor och suckulenter.
Krya dig
Anna

Liza i pepparkakshuset sa...

Du har ju redan hunnit pynta en del :) Jättefint!

Krya på dig
Kram Liza

Mia sa...

Vad härligt du har pyntat med de fina blommorna. Håller med om julrosen, den är så otroligt vacker. Jag har ännu inte köpt någon men jag får ge mig ut på jakt. :)

Ha en trevlig kväll!

Kram Mia

Lallis - liv och leverne sa...

Såå fina bilder:)
Och ha en fin kväll.
KRam Lallis

Romantiska Hem sa...

Jag tycker ditt pynt ser ljuvligt ut! Krya på dig!!! Kram Petra

Annas skattkammare sa...

Så vackert du pyntat! Tråkigt att du blivit sjuk, hoppas att du snart kryar på dig! Du får ligga och läsa bloggar och inredningstidningar så länge.. =)
Kram /Anna

Saramedflera sa...

Hejsan
Jag tycker att du har hunnit med att pynta mycket fint.
Kram Sara

Millas hem sa...

Hoppas att du snart kryar på dig! Trist att vara sjuk nu, när det är så mycket kul att pyssla med.
Jag har också lagt stearinljus i en stor gammal potatiskorg, påminner om din faktiskt!:)
Julrosor är verkligen sött!
Kram

Liten Bod sa...

Hej där! Stackare, sjukdom kommer aldrig lämpligt... Min nacke bråkar när jag försöker fixa för mycket, och då blir man ju galen :) Så fint det blev med växterna! Jag hittade julrosor på Hötorget häromdagen för 75 kr, det tyckte jag var ett fynd. Har bara sett sådana för flera hundra förut. Jag ville också ha sifferstämplar, men de finns inte hos Panduro längre. Som tur är fanns det en uppsättning på Tradera som jag bara ska ha! Kram och krya, Tina

hemtrevnad marie sa...

Fy då, att du blivit sjuk!
Tur att du hunnit pynta lite iallafall...och så vackert också!!!
Bilderna från Danmark var så fina förstår att ni haft en fin tur!!
Ha det gott och krya på dig nu!!
Kramis!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Så trist med förkylning - så även här faktiskt. Oerhört fint har du ändå gjort. Vilka söta paket till kalendern & en jättefin adventsljusstake!

Krya på dig-kram!
Jes ♥

lottens vita och gröna sa...

krya på dig nu, det är bara och pynte på, det är den bästa medicinen!
härligt med att ha fyndat så fina blommor, vackert!
idag har ju jag och anna varit och förlustat oss på partihallen...herreguuuuuu vad jag skulle kunnat handla ihjäl mig, det minsta man fick handla i hyacinter var 48 st, det tog vi och ska dela....jaja lite galet mn det är ju vacker med masseffekt! ha det såååååå gott, varmkram lotten

Kerstin sa...

Så herlig fin pynting=) Dette er så vakkert=) klem Kerstin

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, men åh va mycket fint och Danmark igen, lyckost, så mycket vackert du får se, inte konstigt du blivit sjuk, det blir man av för mycket fint, skämt å sido, jag hoppas du snart mår bättre! Jättefin adventslåda i zink och vilket fynd för julrosorna! Fin kanna och äggkorg fr grannlandet, du har så mycket fint att jag blir tokig!! ; ) Krya på dig nu! Mari.

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Det var minsann inga dåliga Danmarksfyn, och vad fint du pyntat!
Krya på dig vännen!
kram
nina

Mamma C sa...

Så mycket fint du pyntat. Kalendern var söt.
Kram mamma C

hannas form sa...

Hej söta Marie!

Å, hoppas att du snart blir bättre...det är såååå tråkigt då man inte känner sig bra. Du har iallafall gjort så fint...som alltid! Vad mysigt med en tripp till Danmark, såg ut som en mysig butik du besökt..mycket inspiration.

STOR kryapådigkram
Hanna

Inspiration i vitt sa...

Taklök i din stake är så fint och det är en av mina favorit växer, mycket pga att den knappt inte behöver nåt vatten.
Det är alltid så roligt att se vad du har på gång hos dig och man blir alltid inspirerad.
Kram på dig/Ingela.

envilsenloppa sa...

Det är så vackert Marie så jag blir alldeles rörd , din känsla är enorm !!!
Jag älskar oxå julrosor , vet inte varför , jag gillar dom t.o.m i andra färger än vitt ;-)
Nej nu ska jag inte störa mer , utan låta dej krya på dej !!
Hoppas du snart känner dej bättre , ta hand om dej nu!!
Kram/Lotta

MiaMaria sa...

Hej!

Oj, så vackra saker du visar...

Krya på sig nu....
Här hemma har streptokocker vandrat runt på 3 av 4...

HA´det så gott trots sjuka...
MiaMaria

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad ljuvligt fint du har det...advents tiden är ju bara allra bäst..man pyntar och grejar...
Himmel vad mycket fint det fanns där i Danmark..jag har förstorat alla bilderna...suck...
Ha det så bra och krya på dig..
Kraam Anette

Lina sa...

Du har ju hunnit att pynta jätte fint!! Krya på dig!! Kram Lina

Marina sa...

Så fint! Jag älskar också både julrosor och echiverior. Fin adventsljusstake också.

Loppisliv sa...

Godmorgon Marie! Så fint du julpyntat. Ja i danmark kan man hitta många skatter minsann :-) Julrosor är så vackra, har inte fått tag på någon ännu. Har förstorat och tittat på dina vackra bilder nu. Suck så fint du gör jämtm du är så himla duktig. Krya på dig nu vännen. Kraaam Paula

Anonym sa...

You are true inspiration!

Marit`s vita skrin sa...

Hej Marie.

Åh vilken fin adventskalender du har gjort till tjejerna.
Smart att dom får ta ett paket varannan dag så du slapp ut och fixa nästan 50 paket.

Jag var för lat för att fixa nåt jag.
Men nu tror jag att jag ska göra några adventspaket ändå till Maxen.
Så han inte blir helt utan.

Hoppas ni kryar på er snart.
Många kramar från Marit

Kristin sa...

Hej Marie! Hoppas din förkylning går över fort, det är ju inte det man vill göra nu - ligga och känna sig snorig och febrig!

Vilka fina arrangemang du gjort. Härligt med julrosorna också, det är verkligen en lyxig julblomma tycker jag! Så söt julmugg från Lustfyllt var det också. Varenda gång du visar något du köpt därifårn så tänker jag "men nu bara MÅSTE jag packa in mig i bilen BUMS och åka dit" men det hinns aldrig riktigt med ändå... får väl bli ett nyårslöfte om inte annat! :-)

Å oj, höll på att glömma bort att säga att adventskalenderna var jättesöt och fin den också! Duktigt av tjejerna att klara att vänta till varannan dag!

Kram nu och krya på dig!

Sara sa...

Men kära nån, du har ju fått till hur mycket stämningshöjande som helst. Vila du dig frisk bara, och njut av ditt vackra! Kramar Sara

Karin sa...

Hej rara Marie!

Jag hoppas verkligen du är bättre! Här hostas det också för fullt. Men jag har klarat mig från feber i alla fall. Det är ju alltid så fint och pyntat hos dig. Din adventskrans är så vacker, och vilket fynd med julrosorna! Hittade en hos oss i blomsteraffären får 299 kronor. Lite dyrt kanske, speciellt om man vill ha flera.

Krya på dig och ha en bra vecka!

Varmaste kramarna
Karin

Under en vind sa...

Stackare som är sjuk, ni har avlöst varandra med sjukdomar du och barnen i höst tror jag...det är ju ofta så då man börjar jobba igen....Hoppas att du nu känner dig piggare igen!

Mysigt du pyntat, den där skridskon är så fin!

Här är det en skön ledig dag, ville gå ut i skogen men dottern ville hellre se på tv så jag hamnade här...

Ha det gott, kramar!

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Vilka inspirerande bilder! Jag vill också börja julpynta, men liksom dig så har jag åkt på världens dunderförkylning..

Kan dock tipsa om att jag har fina gamla kakforms-ljusstakar till salu på min blogg.. Så kika gärna in där!

Krya på dig!!

Synnøve sa...

Hei hei! Uff så kjedelig å bli syk, vi får håpe det går fort over :) Nydelige bilder du viser, var jo noen riktig fine blomster du fant i Danmark! Nydelige juleroser... Og tenk så fin adventskalender til barna, og ikke minst en flott adventsstake :) Ha en herlig uke! Synnøve

Designe sa...

Superfint pyntat och planterat! Det är så fint med allt grönt till jul!
Ha en bra vecka! Kram :)

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

Jag tycker de ser jättemysigt ut...
Krya på dig kram från Linda

minblogg-jag sa...

Krya på dig nu !
Passa på att njuta under filten och beundra allt vackert du redan har pyntat där hemma !

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så mycket fint du har gjort! Visst är det härligt med allt grönt som man har nu till jul...
Jag går ju ofta förbi blomsteraffären hemma, och titt som tätt så slinker jag in och köper något...och planterar, det är så kul.
Kram
Marie

Vitt och nött sa...

va fint du har pyntat!
men va tråkigt att du blivit sjuk! hoppas du kryar på dej!

kram ellen

Lilla Blanka sa...

Hej Gumman hur är det med dej?

Tänkte mycket på dig igår och funderade på om allt var ok (innan jag läst ditt inlägg).

Dina bilder är sååå fina! Men vet du, jag såg precis allihop nån annanstans..före jag såg ditt inlägg :o Kommer inte ihåg var det var..hoppas du vet och att de bett om lov.

Stor krya på dig kram!
Mia

My Lovely Things sa...

åh Marie så vAcker adventsljusstake..
ja blommor kan man verkligne fynda i dk..

underbara bilder du visar..
jag hoppas att du ska bli frisk jätte fort..
kram anna

Susanne sa...

Allt är så vacker här att man blir alldeles stum!

Tack från mig!

Systrarna vitt sa...

Krya på dig......bättre nu än närmre jul....eller hur?
Jätte fina bilder du visar. De där sifferstämplarna verkar ju vara toppen.
Kram
Marina

Dorthe sa...

Hej...
Så mange fine billeder.
Barnens adventskalender,
er rigtig flot.
Dejligt med Julros, hyacint och suckulenter, de er så flotte, at pynte med.
Knus Dorthe

allt o inget med jeanette sa...

Jättefint med succulenter o mossa!!
En julros har jag tänkt köpa.. men blir för snål o bunkrar hyacinter istället...;)
Jeanette

En Doft Av Lavendel sa...

Hej Marie!
Tycker du har hunnit pyntat en hel del redan,å de är jättefint!!!
Hoppas att du kryar på dig snart så du får fortsätta med de roliga!

Önskar dig en skön helg & mysig
2:a advent!

Varma kramar från Benita

milly Garden sa...

Å så fint du pyntat! Vilket kap att hitta julrosor så billigt..förstår att det blev ett gäng med hem!

kram Marina

Johanne sa...

Hei :)
såå vakkert du har pynta...nydelig å titte innom her. Balsam for kropp og sjel.
Kos deg vidare i adventstida :)
klem frå Johanne

Katarina sa...

Nej men är du sjuk!!
Stackars dej...krya på dig!
Fel tid att vara sjuk nu ju....håller med dig...det är jätte frustrerande att gå hemma och integ orka göra något.

Vilka fina bilder du visar.
Dina blommor är helt underbara. Jag har faktiskt aldrig haft julrosor.....kanske skulle testa det i år.
Kram katarina

Mitt Östergården sa...

Hej Marie!
Hoppas du känner dig lite bättre nu! Visst är det vackert med julrosor. Fast de är lite svåra de gillar ju inte värme. Jag har ett hörn i trädgården där det nu är fullt med knoppar. Men jag har inte hjärta att ta in dem. Du har så underbart vackert hemma! Sitter ofta och bara tittar. Vad kul att du också bor i Väster Götland. Tycker de flesta bloggare inom det här området bor i norra sverige eller längst i söder!
Kramar från Helen :)

Tulipa sa...

hej!
Hoppas att du är på bättringsvägen!
Det du gjort med hyacinter och suckulenter var mysigt. Väldigt vacker mugg, kan den vara från Lustfyllt?!
Måttet du köpt på loppis ser ju alldeles nytt ut. Gillar det skarpt!
Ha en bra dag!
Kram Tulipa

Moderncountry sa...

Men hei vennen,
Har du blitt sjuk du, hvordan går det i dag?? Æsj, sånn midt oppe i alt som skulle vært kos. Vi får håpe at det går fort over og at du får fortsette å kose deg med pyntingen. For du har gjordt det så vakkert du Marie, som du alltid bruke rå gjøre. Underbar adventslysestake!! Å så fin den potta var. Undrer hvor du har funnet den selvsagt. Tittet på bildene fra turen til Danmark og jeg ble helt syk!! Himmel altså, så mye fint og hvilken herlig Julestmening. Sånn riktig Dansk stemning...Jeg har så lyst på de fine bollene de har, de som står rett ved den fine osteklokka. Bare elsker dem..Men nok drømming og tilbake til virkeligheten og deg. Håper du kvikner til ganske snart, så krya på deg vennen!!

Klem ifra Kalde Norge..brrrr
(snø og kuldegrader i dag!)

Aina

Mysiga lantliga ting sa...

Mysiga bilder! Hoppas du kryar på dig snart.

Kram Johanna

LILLA BLÅ sa...

Krya på dig inte kul att bli sjuk. Men det går nog över till jul ska du se.
Vilka underbara bilder du visar, jättefina.

Kramar @nette

Birgitta sa...

Hejsan! Jag tassade in på din blogg idag vad fint du har pyntat, jag håller med dig i Danmark kan man verkligen fynda blommor Jag har alltid ett stort fång med hem när jag varit där.

Krya på dig!
Mvh Birgitta

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Mumsiga bilder för ögonen:)
Susanne

T H E R R E fotoblogg sa...

Så fin ljusstake, gillar att den är så hög.