fredag 12 december 2008

Lucia

Nyss hemkomna från barnens luciafirande på förskolan, lika mysigt och gulligt varje år. Trodde aldrig att Vera skulle vilja vara med, men det gick faktiskt bra. Luciakronan vägrade hon dock att ha på sig, hihi. Ikväll blir det luciafirande igen, denna gången på min förskola. Sen några år tillbaka har vi vårat framträdande utomhus på kvällen. I år kan förutsättningarna inte bli bättre, de sista dagarna har vi fått snö och just nu faller det sakteliga lite snöflingor utanför fönstret. Så ikväll när mörkret faller, lyktorna lyser i träden och marschallerna är tända kommer det skrida fram ett långt luciatåg med 80 barn på förskolans gård. Efter sången serveras det fika, brukar vara en jättemysig tillställning.
k
k
k
k
k
l
Nu får ni ha en riktig härlig dag och en trevlig luciahelg! Här blir det nog lite pulkaåkning idag, bäst att passa på nu när vi äntligen har fått snö!
k
Kram Marie

65 kommentarer:

Vitt och nött sa...

åh va mysigt det låter!!

å va mysigt du har hemma!! såå himla fina bilder, som vanligt :) va fint du hade gjort med den gamla kakformen! är det hyacinter eller ä ser ja illa? :)
fint va de iaf!!

ha en underbar helg du me!
kram! å tack för din kommentar hos mej!

Änglahem sa...

Här dalar det ner något mysko vitt också.....men det smälter väl bort under dagen, inga mängder precis*tihi*.

Vad mysigt det låter med erat luciafirande! och med snö och allt så kan det ju knappast bli bättre!

Fina bilder från ditt vackra hem som alltid vännen!

Ha en skön Lucia helg!
Kram, Ulrika

Saramedflera sa...

Hejsan
Vilka vackra bilder. Du har verkligen gjort det julmysigt. Vi var på lucia på dagis igår, det var också utomhus, supermysigt.
Kram Sara

Sussi sa...

...luciatåg med 80 barn, trevligt hos mig gegnar det!

Jema Rose sa...

Vad mysigt det låter..!

VÄLDIGT vackra bilder du bjuder på!

Önskar dig en trevlig helg, Lucia & 3:e Advent!

Kram, Jenny

<3

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad mysigt med lusse firande, du får ju vara med om flera stycken tåg..Lycka till ikväll..
Fina bilder som vanligt, du har sååå vackra saker.
Vad roligt att du gillade min lilla filmsnutt...hii..hii..
Och jaa, tänk att vi stötte på varann nu sist på mässan, den är ju sååå stor, men vi hittade varann..
ha nu en fin Lucia helg
Kraam Anette

helen sa...

Åh, vad mysigt med lussande barn. Mina är så stora nu att den tiden är förbi *snyft*. Som vanligt ryser jag av välbehag när jag ser dina fina bilder, du är så duktig!
Ha nu en fortsatt trevlig helg med mera lussefirande!
Kram
Helen

Hanna sa...

vad fint du har pyntat!!

Har oxå varit på sonens lucia, imorse..
Blev förvånad över att han ville vara med överhuvudtaget... hade t om på sig tomteluvan :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Millan sa...

Vi har med snö här i Skåne men det började regna innan så den är väldigt blöt och tung.
Hoppas ni får en kul helg med mycket pulkaåkning så hoppas jag på lite minusgrader för vår del så kan vi kana ner i backen vi med =)

Skatan sa...

HEj!

Också vi firar utomhus i mörkret! Det är oerhört effektfullt och därtill roligt att se alla små knubbiga figurer som har klämt på sig dräkterna utanpå overallerna :)

Önskar en fin helg!

Kram!

Lilla huset på prärien sa...

Hmm... riktigt så mysig var inte min dagislucia. Det var ju ganska sött när vi väl var där men vilket bök och stök det är innan!

Det där med att fira utomhus låter fantastiskt tycker jag - det blir ändå bara varmt och svettigt inne i små lokaler. Och så är det ju så mysigt med alla ljusen... o varm glögg efteråt :)

Mysiga bilder!

Kram Jenny

Lilla Blanka sa...

Hej goa vän!

Hihi hon är härlig Vilda Vera! :)

Det låter verkligen mysigt med Luciafirandet i kväll..perfekt också med snön som faktiskt faller (även är).
Amanda vägrade också ha luciakrona och även glitter så hon är tomte i luciatåget :)

Jättevackra inspirerande bilder, som alltid Marie..!

Kraaaaam
Mia

Millas hem sa...

Vad mysigt det låter Marie!
Vi har luciafirande på måndag ett på morgonen och ett på eftermiddagen.
Alltid lika mysigt att se de små spända och förväntansfulla barnen stå och koncentrera sig med alla myror i kroppen.
Ha en fin helg!

Kramar Camilla

Malin/Vita hjärtan sa...

Jättefint här som alltid! =)
Önskar dig en trevlig helg/lucia/advent!
Kramar Malin

hemtrevnad marie sa...

Å, så vackert och mysigt du har gjort!...vi har också snö som ligger, så man får passa på och njuta av den nu!!
Låter så fint med Luciafirande utomhus!!
ha en fin helg!!
kramis

Viola sa...

Ljuvliga bilder att njuta utav, jag skymtade en liten underbar klänning på en av bildrna, jag är ju oxå utbildad förskollärare occh jobbat många år även inom bo, klokt val med lucia ute, var en jobbig tid då vi skulle ha lucia kl7.00 på morgonen, ungarna var trötta och grininga och förväntningarna höga, dessa dagar glömde man aldrig, både mysiga och hektiska, ha en skön lussehelg, kram

Lina sa...

Åh så mysigt det låter!! Har inte varit här på ett tag, vad mycket fint du pysslat med!!! HA en underbar kväll och helg!

annashusidingtuna sa...

Ha det så mysigt på lucia firandet, det låter helt underbart med de tända lyktorna och allt.
Kram Anna

Kerstin sa...

En herlig tradisjon , luciafeiringen. Dere er kjempeflinke på den i Sverige=)

Åååå for noen nydelige bilder du viser, helt fantastisk=) Masse inspirasjon!
Ønsker deg en fin helg, og kos deg masse i akebakkken=)
Klem Kerstin

livetpåfyran sa...

Vilka fina bilder du visar!!

Ha det gott i helgen och ja åk så mycket pulka du kan för vem vet hur länge den ligger?:)

Kram Pia

Designe sa...

Så fint du beskrev luciafirandet ikväll! Låter jättemysigt och stämningsfullt! Själv ska jag dreja och äta lussebullar! :)
Ha en fin luciahelg! Kram

hannas form sa...

UNDERBART vackert som vanligt!!!!!!!

Ha en härlig lucia!

STOR KRAM
Hanna

It's a house sa...

Hej och tack för svaret! Jo det är inget litet projekt vi har gett oss in i men så kul att få skapa något eget och se hur vårt drömhus sakta men säkert växer fram! Hur mysigt lät det inte med lussefirande ute, jag blir tårögd bara jag tänker på det!

Fru Sirlig sa...

Vad mysigt med allt Luciafirande hela dagen. Jag och Maja skulle egentligen ha besökt min förskola och tittat på Luciatåget i morse. Tyvärr har hon varit genomförkyld hela veckan så vi fick avstå det i år. Ha en fortsatt mysig dag.
Härliga bilder du visar!

Kram Heléne

Mia sa...

Åh vad härligt, passa på och njut av snön. Hade hoppats på att vi skulle få i Sthlm också men det ösregnar istället. Tänk om det hade varit snö.

Jättefina bilder du har tagit!

Trevlig Lucia!
Kram Mia

Marina sa...

SÅ härligt det låter med ute Lucia!

Vit Spets sa...

Som vanligt helt ljuvliga bilder, jag njuter, jag trivs oxå får jag massor av inspiration...

Grattis till all den vita snön, jag ser bilderna i högerspalten!

Önskar Dig en helt underbar helg
Kramis
//Siv

Hulda sa...

Høres koselig ut med luciafeiring på skolen. Nydelige og stemningsfulle foto du har tatt også. Lekkert med granen på speilet.

En Doft Av Lavendel sa...

Heej Marie!
Låter riktigt mysigt! Hoppas att de blev det också =)

Vilka härliga bilder du visar!!!
Så mycket fint så =)

Önskar dig en mysig helg!
Kraam från Benita

Psst Du har något att hämta inne hos mig =)

Geta sa...

Vad mysigt det låter att ha luciatåget utomhus! Och helt perfekt när det är snö. Önskar dej en trevlig helg!
Kram.

Marit`s vita skrin sa...

Vilka fina bilder i din banner.

Jag log lite för mig själv när du skrev att du var dagis fröken i kommentaren hos mig.
Jag har en liten bild av dig att du är just en lugn, trygg, pedagogisk kvinna och att du ser väldigt snäll ut, och att du har ljust hår och är ganska lång.

Knasigt hur man har en bild av nån man aldrig träffat.
Hoppas att lucia firandet blev mer lyckat än vårat.

Kram kram

MARIE sa...

Hello, my name is Marie, I live in FRANCE (in CHARENTE(16) near COGNAC); I find your blog verry verry nice.
In my country the weather is cold but without snow.
So, I wich you a merry christmas and an happy new year.
By MARIE

Marit`s vita skrin sa...

Ha ha ha, jaha där ser man.
Kort och mörkhårig, som jag.
Vad fel man kan ha.
Tycker absolut att du ska åka till Dalarna på semester. Då hör du av dig.
Då bjuder jag på fika, eller va tusan, du kan få lunch om du vill.

Kul att se att det är fler som bloggar samtidigt som det är idol-final.

Kram kram

Mitt Östergården sa...

Vilka fina bilder du bjuder på!
Här har det också kommit snö nu de två sista dagarna. Vad ljusare livet känns med en gång. Lycklig dig som fortfarande har barn i åldrar där det är kul med lucia. Tyvärr är den tiden förbi för mig.
Men jag tittar på lucia i morgon bitti på tv, tänder ljus äter lussebulle och pepparkakor. I väntan på ev barn barn!
Ha en mysig lucia!
Kram Helen:)

Karin sa...

Hej Marie!

Så vackert du visar från ditt underbara hem. Och vad mysig det låter med Lucia och pulkaåkning! Här har det regnat hela dagen så den lilla snön vi hade är som bortblåst! Fy för lera och kladd.


Ha nu en rikigt mysig Lucia och advent!

Varmaste kramarna

Karin

Älskar sött/ Unik kollektion sa...

Hej Marie!!

Det var det gulligaste jag har hört nån gång...att min butik va som en choklad ask!! hi-hi..Kan det vara bättre för en chocoholic?? hi-hi..

Ljuvliga kransar du gjort..och underbara bilder...så gulligt med snöflingorna med!! =)

Stor mega julkram på dig vännen!! Mys å va gla..

Kramar Malin

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Hej!

Vad härligt med luciafirande, var jättelänge sen jag var på något sånt, men jag minns med värme mina barndoms lucior..

Otroligt härliga bilder förresten, känns så fräscht med allt det gröna nu när det är väldigt svart/vitt ute..

Roligt att höra att ni också har fått snö! Allt blir så mycket vackrare då.. Ska nog ta och köpa mig en ny pulka imorn, min gick sönder förra vintern =( körde in i en sten.. Här uppe har vi en jättefin pulkbacke med lift som är riktigt kul!

Ha en härligt snöig helg!

Kram!

NinaH sa...

Låter härligt med lussetåget! Blir nostalgisk....
Dina bilder är ljuvliga!
Ha det så mysigt i pulkabacken!

Vive Vita sa...

Å vilket vackert hem du har :) Och vilka fantastiska bilder, så julfint du har gjort!

Gúa sa...

Fantastisk stämning härinne, som alltid..:)
Underbart enkelt juligt! Och jag njuter..:)
Och såååå mysigt med lucia när man har två såna ljuva små prinsessor!
Lucia är för mig den finaste Svenska jultraditionen, faktiskt!

Skulle vilja fråga dig Marie, hur jag får till de här snöflingorna? Jag tycker det är så fint och har letat, men utan resultat...*brrr*
Så om du orkar och hinner, vore jag jätteglad för svar..:)

Största kramen min till dig...

Gúa sa...

Åhh, vänenn du slipper svara! Jag hittade dom hos Jenny!
Men tack i alla fall..:)

Och en STOR kram till...

Lallis - liv och leverne sa...

En fin lucia önskar jag dig.
Kram Lallis

Kol och Rosors sa...

Härligt med Luciafirande... :)
för min del har jag stjärngossar & stora sådana ;)

Trevlig Lucia!

Tills vi hörs, ha det bäst!
L-Lott

Anna sa...

Hej Marie!

Åh vilka underbara bilder du visar från ditt hem! Jag sitter här och bara njuter:) Fotona är helt ljuvliga!

Så fint du har gjort på bloggen med snön som faller:) Ser så härligt juligt ut!

Jag måste fråga: Det vackra kortet på damen du har hängt i lummern - har du gjort det själv? Det är så underbart fint så jag får habegär!

Ha en härlig lucia!

Kram
:)Anna

Magny sa...

herligt vackert....
så snør det også....
stor klem til deg og fiiiin dag!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härligt Lussefirande!
Dina bilder är som vanligt helt bedårande, du är jätteduktig!!! Vilken mysig snö du har på din sida.
Önskar dig en skön Lussehelg!
kram
nina

Emma sa...

Stämmningsfulla bilder och vackert arrangerat!
Ha en mysig helg!

Annika sa...

Vilka vackra bilder du visar, mycket stämningsfullt. Vi har också varit på Lucia tåg med Tilda, Linnèa hade julspel. Det är så vackert när barnen uppträder.Ha en bra Lucia och 3:e advent.
Kram Annika

Mamma C sa...

Visst är det sött att se de små i luciatåget. Så trevligt att ha det ute. Ha en bra 3:e advent
Kram Mamma C

C´est la vie sa...

SKön stämning här som vanligt, ha en skön Lucia. Önskar vi hade snö...

Lydia sa...

Hejsan Marie!
Så härligt det låter med ert luciatåg utomhus. Nästan som det vår lilla byaskola har, de är också utomhus med en härlig julmarknad till.
Kram,
Lydias Gröna Fingrar

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen! har ni snö ni, sååååå härligt, här bara regnar det och är totalgrått, så tröttsamt!
vad härligt med lussetåg ute, det hade vi med när de stora gick på dagis, ebba hade ett år en stro skinnmössa under luciakrona, det var en syn det, en annan unge hade napp och sjöng samtidigt...
guuuuuu vilka bilder blir alldeles tokig här, jag bara rör runt allt när jag håller på, måste hitta nån bra lösning på var allt som ska pysslas med ska ligga tills det är klart...
ha den bästa av helger, hoppas nu att snön får ligga kvar! varmkram lotten

Under en vind sa...

Vilka underbara bilder!!!

Vilket mysigt luciafirande ni verkar ha med så många barn på en gång!!!

Här har granen kommit in idag så nu luktar det juligt inne! Trädgården ser ut som en lekplats...snölyktor, snögubbar, kojor, pulkor, tefat, skidor osv överallt...men såå roligt de haft sista dagarna!

Kram!

linnea-maria sa...

Oj vad vackert pyntat!! Jag bara älskar den fluffiga tallkransen /linnea-maria

Ann-Catrin sa...

men så vackra bilder..
det är lltid lika spännande att hälsa på hos dig.. synd bara att man inte är så duktig som du..kanske i nästa liv..fniss!!

Mysigt oxå med små lusståg..har nte sett en endaste lucia


kramar
A-C

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja det var länge sedan pojkarna var med i något luciatåg. Men jag tänkte att nu på morgonen skulle vi stiga upp tidigt och fika, och se luciatåget på tv. Hihi... jag hade slagit av väckarklockan, var ju dock lördag...så halv tolv behagade jag att vakna =) Ja jag måste då verkligen ha varit trött!

Men vad roligt att ni har fått snö!

Och Marie.... som vanligt... underbara bilder från ditt hem!

Kram Anita

Hjärtat Mitt sa...

Vilka fina kransar du har gjort.
I år har jag inte varit och sett ett endaste luciatåg. Det känns lite konstigt.
Barnen har blivit för stora nu :(
Det låter som om ni kommer att ha det mysigt i alla fall.
Ha en fortsatt skön helg.

Kram Mari i Marieholm

Minnelita sa...

Hei. Kjempetrivelig blogg. Hvordan har du gjort det med snøen som daler ned i bildene dine. Ble kjempenysgjerrig....

Lindhagens Anna sa...

Hej Marie!

Vilken mysig Luciadag du har haft. Det låter helt underbart med alla dessa barn som lyser upp i mörkret. Din lilla tjej var riktigt duktig som inte sprang ut ur lussetåget när hon fått syn på mamma. Att ha något på huvudet brukar ju inte vara så populärt. Min lilla slängde av sig glittret så fort hon uppfattade att det var på huvudet. Det flög rakt ner i en stor sopsäck som så läglit stod precis bredvid oss,hihi. Så har du gjort ännu en superfin krans!!!!! Kram/Anna

Guldkant På Livet sa...

Å så vackert du gör som alltid! Snygga stilleben och vilket vackert gammalt julkort! Håller med Vera, klart man inte kan går runt med en luciakrona på skallen : )

Ha en skön 3e advent! Mari.

Johanne sa...

Hei Marie !
Så nydelige bilder og beskrivelser over opplevelsane :) Luciatog er berre såå vakkert. Ellers var alle dine bilder berre så fantastisk vakre...du er så flink ! Håper det er ok at eg har lagt deg til i min bloggliste.
Ønsker deg og dine en flott 3 søndag i advent.
mkh Johanne

Styling a`la Anna sa...

Vilka underbara bilder!! Jag blir helt betagen!! Åhh vilket vackert lucia tåg ni måste ha.. Jag och Nora fick tyvärr inte se något lussetåg i år..förutom på tv, men jag tyckte inte att det var så vackert! ;-/ Nåja, Nora var en liten peppisflicka på glöggfikat igår hos min syster i alla fall! Ha en underbar 3 de advent! Önskar att vi hade lite snö här med.. Kraam!

MiaMaria sa...

Hej!

Det är verkligen vackert med Luciatåg...i år har jag faktiskt inte sett något....
Hos min dotter fick de barn som var yngre vara luciatåget och de som gick i trean fick vara kör...konstigt....men,men.....

Vilka underbara bilder du visar....tänk att snart är det jul...

Ha´det så gott!
MiaMaria

Cecilia sa...

Hej hopp!
Grattis du vann en strut hos mig!
Skicka din adress till mig , så kommer den på posten!

ceciliavarnebjork@spray.se

Kram Cecilia

Systrarna vitt sa...

Vad fina bilder du visar, bara vackra saker alltihop. Ja den där snön lyser med sin frånvaro här på västkusten, det kom lite i fredags men försvann snabbt igen. Hoppas bara det kommer någon snö till jul. Kram Liselott