fredag 23 januari 2009

När Elsas älskade tjock-tv gick sönder.

Några dagar efter jul hade Elsa bänkat sig i soffan för att se på en film som hon hade lånat av sin bästa kompis. Hon hade väl sett ca 20 min när det plötsligt hördes ett illvrål inifrån vardagsrummet. Tv:n var helt stendöd!!! Kan ju inte påstå att jag och J var så ledsna (förutom att det är fruktansvärt tråkiga pengar att behöva köpa en ny tv) över den plötsliga tv-döden, vi hade ändå haft den i över tolv år. Men Elsa var helt knäckt!!!
- JAG VILL INTE HA EN PLATT TV, JAG VILL BARA HA MIN ÄLSKADE TJOCK-TV, skrek hon i dryga två timmar!!
kh
J satte genast ivrigt igång med att börja jämföra olika tv-apparater med varandra på nätet, att få köpa en ny tv var ju något han hade drömt om i flera år, hihi.
Jag däremot började genast leta på Blocket!!! Vi hade nämligen kommit överens om att den dagen när tv:n gick sönder och vi skulle köpa en ny, så skulle den också byggas in på något vis.
jj
Att Elsas älskade tjock-tv gick sönder har nu medfört att vi får möblera om i hela vardagsrummet, jippi, och att J får bygga ett stort hörnskåp av ett par gamla dörrar, jippi igen!!!!! Så nu vet ni vad det är för projekt som jag har dragit igång mitt i utbygget av huset, hihi.
kj
Jag hittade ett par gamla dörrar på Blocket och nu i helgen ska det börjas att snickra. Här ser ni lite av ritningen på hur det är tänkt att det ska se ut.
kj
Ja, då vet ni vad vi ska göra i helgen! Förvänta er dock inte att få se något färdigt resultat än på ett tag, det kommer nog ta sin lilla tid.
jj
Ha en riktigt mysig helg allihopa!
Kram Marie

69 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Jag tror minsann att jag får ta och låna din duktiga snickar-man! Kan du inte skicka ned honom hit till Skåne ett tag så jag kunde få lite gjort här i mitt hus också!?

Slår vad om att ditt skåp kommer att bli hur fint som helst - lyckliga du! Och ny tv till på köpet... *ler*

Önskar trevlig helg!

Kram Jenny

Lilla Fröken Bråttom sa...

Det låter som att det kommer att bli fin-fint med ditt nya tv-skåp. Lycka till!
Kram A-S

ÄnglarumsMia sa...

Ja, du ser.... Inget ont som inte har något gott med sig :-)
Men dörrarna är ju bara helt makalösa. Vad kul för dig!
Det där skåpet kommer ju att bli något i särklass - det förstår jag ju redan nu det.
Ja, så sitter jag här och längtar efter att få se det färdiga resultatet redan nu, men jag får ta och ge mig till tåls...
Den som vänter på nöt gött - vänter ibland väldigt länge....
Ja, så fick jag med lite värmländska också *ler*
Önskar dig en toppenfin helg!
Kram Mia

My White Cottage sa...

Jag blev lite full i skratt när jag läste rubriken. Här hemma kallar nämligen barnen sina gamla videofilmer för tjockfilmer! Vår tjock-TV dog för ett bra tag sedan och vi har en platt som numera sitter på väggen, men jag vill inget hellre än bygga in den så jag ser såååå fram emot att få se ert färdiga resultat! Kanske kan du skicka ritningen vidare när ni är klara!!? *fniss*

Ha en toppenbra helg!
Många kramar Jenny

Fridhemspinglan sa...

Det är så skönt att kunna gömma undan TVn. Nu blir ni väl båda glada...
Hoppas Elsa också blir det.

Så vackra dörrar!

kram ingela

Galleri Hönshuset sa...

Ibland går man ju och väntar på att nånting ska gå sönder så man får köpa nytt, även fast det är tråkigt o lägga pengarna...
Jag gick o väntade på att ugnen skulle göra sitt, och nu har vi en ny ugn och spishäll... =)

Kul o följa skåpprojektet...

ha en underbar helg. Kram Pirre

Kjeruben sa...

Å dette gledar eg meg MASSE til å sjå fortsettelsen på!!!
Dyktig du er!
Riktig god helg :o)

Kristin sa...

Hej Marie! Vilken lycka att få slänga ut tjock-TV:n. Vi bytte till platt TV julen 2006 och den TV:n är nog den teknikpryl som jag är mest nöjd med. Inte för att TV:n är så särskilt stor (passar inte i vårt lilla hus) eller har en massa funktioner, utan för att den är PLATT, slimmad och LJUSGRÅ och i jämförelse med vår gamla TV nästan osynlig. Nu är det så att vi också ska bygga in vår men i ett skåp av mindre modell. Men det händer inte så fort här, vi har ju liiiiiiite annat att tänka på också... Er variant kommer bli toppen!!!!

KRAM så länge och ha en bra helg!

helen sa...

Aha! Så det var det nya projektet!
Det kommer att bli himla läckert! Det är ju också en fördel med en platt-TV, det behövs inte ett jättedjupt skåp för att bygga in den i. Ser fram emot vidare rapporter!
Jobba lagomt mycket, nu i helgen!
Kram
Helen

Jema Rose sa...

Kommer att bli SUPERFINT ju!!!

: )

Trevlig helg!

Kram, Jenny

<3

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Men åhhhh jag döööör! Så underbart vackert, hur kan man bara springa på sånna dörrar på Blocket!!! Vilken ofantlig tur du har eller skicklighet är det kanske...hihi

Ha det så jätte bra i helgen!

Kramis Anna

Hanna sa...

Åh, vilken tur!! ...i oturen :D
Det blir säkert hur fint som helst!!

Trevlig helg!
Kram Hanna

Liten Bod sa...

Hoppas vår tjockis drabbas av virus eller något och självdör snart! Jag har planer på att klappa igen ett fönster för att få en vägg för en platt-TV. Vem hade kunnat ana när vi byggde 1989, att TV-apparaterna skulle svälla till oanade proportioner??? Vad jag inte förstår är Elsas aversion mot platta TV-apparater? Ungar... Kram, Tina

Hem och Lycka sa...

*fniss* Stackars Elsa.. ;-)

Kommer garanterat bli jättefint och ser fram emot att få se resultatet!

kram

Ippibacken sa...

Längtar redan efter att få se det färdiga resultatet, men jag vet att det kan ta tid. Vi håller just nu på att sätta upp taklist i tvättstugan som vi byggde för 7 år sedan så man behöver inte ha bråttom.
Kram Susanne

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Hallo

Jag väntar också på att tjock-tv:n
ska gå sönder..jag vill ha precis som du, i ett skåp...
Ha det så bra
Kram Liselotte

Lindhagens Anna sa...

Oj, stackars Elsa! Hoppas att hon ändrar sig när ni väl inhandlat den nya tv´n. Barn är roliga ibland och sååå in i bänken envisa (hm, undra vem de fått det ifrån). Jag har själv en liten Elsa men hon är bara 1 1/2 år men ack så envis. Vad kul med nytt skåp, det blir säkert jättefint! Ha en bra helg!
Kram/Anna

annashusidingtuna sa...

Vad blev det för tv då?
hahaha...det låter verkligen som en bra och fin ide, här står vår platt-tv i ett IKEA skåp, som ska få bli klädskåp åt lillkickan när hon flyttar till eget rum.
Ha en fin helg!
Kram Anna

syster doris sa...

Å den där tv pangen har vi varit med om...vi var utan i 2 månader Nu har vi en ny tjock tv till allas förvåning! Och den står i farfars vitmålade gamla syltskåp och det är underbart att få stänga in tv:n!!
Kram på dig och ha en go helg!
Kram Tina

desi sa...

love your photos, love your house and love you blog!!!

Skatan sa...

Men morr...sitter på en lånad dator och den bara avslutar explorer hela tiden! Det här går inte undan vill jag lvoa...

Vill bara önska en trevlig helg och säga lycka till med projektet.

Kram,.

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Jag skrattade så att jag nästan fick magknip. Stackars lille Elsa, hur gulligt som helst. Vad är en väl en platt tv om man kan ha en tjock hi hi. Det där skåpet blir jag väldigt nyfiken på, det ser jättefint ut på skissen. Vilken rolig idé! funderade själv på hur man skulle kunna gömma plattskärmen bakom ett vackert tygstycke, typ linnegardin eller något. Din idé var nog bättre;)

Jag har en ilsken Maja bredvid nu som också vill "blogga" tänk att allt tekniskt är såå intressant!!
Ha en jättebra helg med nya platt tv:n hoppas Elsa gillar den snart

Kramar Heléne

Mitt Östergården sa...

Det var ju bra på sätt och vis att tjock tvn gick sönder. Nu får du ett nytt skåp på köpet. Ja det brukar alltid ordna sig till det bästa till slut. Visst är alla tv apparater jätte fula. Sist vi var och kollade efter en ny stog jag bara och tjatade efter om de hade vita tv apparater. Säljaren tittade på mig som om jag inte var klok. Han menade att det viktiga var väl vilket märke och kvalite det var. Men se det tyckte inte jag. Kan tänka att han skakade på huvudet över mig när jag gick.

Tycker det är så vackert med par dörrar. Vi har ett par som min man lovat sätta in i stället för en modern dörr som vi har nu. Sen har vi två par spegeldörrar i par på övervångingen och undervåningen tycker de är något extra.
Ha en riktigt bra helg!
Kram Helen

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vad kul att få se ritningen på det projektet! Det kommer bli så himla bra..! Jag kan fortfarande inte fatta att du hade sån tur att du fick tag på sånna fina dörrar på Blocket!

Stackars Elsa..men hon kommer nog bli nöjd sen :) Fast man vet ju aldrig med barn...Amanda muttrar allt oftare över allt "gammalt och slitet" som bara blir mer o mer här hemma. *hihi*

Kram vännen, i morron skall jag upp med tuppen och åka norröver på loppis =) Om det är bra kanske du kan åka söderut nångång så vi kan träffas där ;)?

Kram igen och ha en jättefin helg!!!
Mia

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Åååå! Jag som vill bygga in TV:n i stugan...får jag låna din man?;)

Snyggt blir det nog hur som helst!
Susanne

My Lovely Things sa...

Men va kul att få fixa om i vardagsrummet..en inbyggd tv låter ju super bra..

här har fixas och röjts på vara ägor i eftermiddag..mannen har sågat ner en stor gran..jag har dragit grenar..nu eldar mannen en jätte bras..så kul att arbeta med kroppen och det blir så snyggt i slänten..
ha en fin helg..
kram anna

Millas hem sa...

Tjock-tv...ja, de är för roliga!

E och C kallade ju vhs-filmerna för tjocka filmer för ett tag sedan, så det är väl så de ser på våra icke så moderna prylar!! :)

Vita tulpaner ville jag också köpa hem idag, men det fanns bara lila, rosa, gula mm, så det får vara till en annan dag!

Kram Camilla

Marit`s vita skrin sa...

Stackars lilla Elsa. Klart hon ville ha sin tjock-tv hihi.

Har hon vant sig ännu?

Vi fick "byta ner" oss i tv när jag köpte mitt älskade tv-skåp haha. Det gillade inte karln. Våran stora tv fick inte plats, så jag köpte en mindre (tjock-tv)

Det kommer att bli hur snyggt som helst när det blir klart.

Kram kram

gamla skolan sa...

Blir nog hur bra som helst ! Ja, tv :n är bara en ful sak , som man helst vill gömma undan , ritningen ser mkt lovande och spännande ut !Lycka till ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Bygatan sa...

Ja då fick du lite tur i oturen då!

Dörrarna blir supervackra.

Ha en trevlig helg du också!

Kram Lena

Guldkant På Livet sa...

Jiipi att tjock-tv'n gick sönder! Säg inte till Elsa att jag sagt det: ) Och vilka snygga dörrar, du är full av energi och idéer! Mycket vackra bilder med, även i inlägget under. Ha en toppenhelg! Mari.

livetpåfyran sa...

Åh vilken man du har som snickrar och snickrar...Ska bli såå roligt att se resultatet!

Ha en underbar helg, kram Pia

Ika sa...

Ja vissa älskar bara dessa tjocka apparater. Jag blir gladare ju tunnare det är men ett så fint skåp som ni kommer få gör ju att man hade kunnat ha en tjock TV ett bra tag till. En platt TV kommer göra sig minst lika bra där i den med.

Viola sa...

DU detta projekt ser jag verkligen fram emot, vi har en tjockTV på landet och hur kan man trolla bort en platt TV för det är snart dags här oxå för byte, önskar er en skön helg, är i vattenhålet så imorgon bär det av mot V-vik för att hämta mina månbord som jag beställt, JIPPI! vad jag längtat efter dom,

puss och kram VIOLAN

Tulipa sa...

Hej!
Vilket kul projekt! (Utom för Elsa då...)
Mina barn här hemma är väldigt mycket emot förändringar för det mesta, men de får gilla läget och gör det sen också.
Annars skulle man inte fått ändra något och vilken mardröm hade inte det varit när man hela tiden vill så mycket!
Var det inte svårt att få fatt i gamla dörrar...
Vi letade visserligen efter pardörrar, men det fanns det inga (till ett arbetsprojekt, tyvärr inte hemma!)

Hoppas helgen ger utdelning i projekten!

Njut!

Kram Mariette

Fru Ekeby sa...

När saker går sönder har man chans att göra saker annorlunda! Eran lösning på platt tv ska bli riktigt spännande att se framöver! Hälsningar Fru Ekeby.

Fransk inredning sa...

Åh,det kommer att bli såå fint! Trevlig helg! Kram Susanne

Hulda sa...

Stakkars, lille Elsa som ikke har tv-en sin lengre. Håper dere får ordnet opp i saken! Set skapet kommer til å bli flott, du er flink å skissere.

En sånn album har vi også! Har hatt den på bloggen. Nydelig er den. Med fløyel på utsiden, og mange gamle slektninger inni. :)

Hulda sa...

Stakkars, lille Elsa som ikke har tv-en sin lengre. Håper dere får ordnet opp i saken! Set skapet kommer til å bli flott, du er flink å skissere.

En sånn album har vi også! Har hatt den på bloggen. Nydelig er den. Med fløyel på utsiden, og mange gamle slektninger inni. :)

lottens vita och gröna sa...

fantastiskt fint kommer det att bli, tjho för att tjocktevena äntligen ger upp..elsa kommer tycka det är ljuvligt att öppna upp, shasam här är en plattis!
ha det underbart vännen, har fått hjärtklappning, den där loppisen som jag berättade om som lägger ut bilder dan innan, ska dit och jag vill haaaaaa ett vitrinskåp, det blir till att stå i kö där i snöovädret...varmkram lotten

Sköna o Gröna Ting sa...

Jipi.., hurra för söndriga TV apparater, låter sååå tjusigt som ni nu tänkt göra istället!
Väntar spänt på det nya resultatet, gillar verkligen dörrarna.
Ha en underbar helg.
Marianne

Jema Rose sa...

TACK!!!

: )

Just nu har jag feber & halsont, men hoppas på att det snart ska gå över...

Lycka till i min utlottning..!

Trevlig helg!

KRAM, Jenny

<3

Vitt och nött sa...

ååh vilket projekt! vilka underbar dörrar! har en känsla av att det kommer bli väldigt fint :)

ha de nu så bra i helgen!
kram ellen

Inspiration i vitt sa...

Ja ibland är det ju tur att nåt tex går sönder så att det blir en förändring i nåt hörn eller kanske en lite större renovering hihi.
Vilken lycklig kvinna du kan vara som hittat fina pardörrar och har en man som sen bygger ett skåp av dom för att få plats med en tv med en underbar bild och ljud, kan det bli bättre hihi.
Ser fram emot resultatet, så spännande.
Kram på dig Marie
/Ingela.

Mia sa...

Wow, det där kommer att bli hur bra som helst. Vad skönt att slippa se tv:n då man inte har den påslagen. :)

Trevlig helg!
Kram Mia

Hemmalycka sa...

Oavsett om det tar tid så kommer det säkert bli ursnyggt :)
Kram Åsa

Hjärtat Mitt sa...

Inget ont som inte har något gott med sig, eller hur :)
Det är ju bra att ni båda får som ni vill. Det är annars inget jag längtar till direkt, att tjocktv:n ska gå sönder. För då lär det bli något stort åbäke här i stället :/
Ha en skön helg!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Kerstin sa...

Vilken otrolig idé, det var det påhittigaste... Det ska bli kul att se färdiga bilder på, jag tror jag tar och prenumererar, detta vill jag INTE missa!! =)

Må så gott! / Kerstin

MiaMaria sa...

Hej Marie!

Det kommer ju att bli toppen, så snyggt...

Stackars Elsa som inte får ha kvar sin "tjockteve".......

HA´en bra helg!

MiaMaria

LantlivsAnette sa...

Gomorron därborta !
Åhhh, ska du få ett tv skåp !! Det står högt på min önske lista, men vi har en tjocktv som funkar ännu, men då den går sönder, då ska vi också köpa en platt tv...kanske jag då också får ett skåp...
Hur som helst så ska det bli jätteroligt att få se ditt skåp sen, du kan ju fota lite under tidens gång, det är alltid roligt att få se...
Ha en fin helg, jag ska strax iväg på jobbet...
Kraam Anette

Vita små hjärtan sa...

Det ska bli spännande och se resultatet... Kram

Lisa Andersson sa...

Spännande att snickra sina egna dörrar :) Tack för en inspirerande blogg!!

milly Garden sa...

Men åh så spännade det låter! Skissen på dörrarna är jättefina!

Lycka till med projektet!
Kram Marina

Anna sa...

Hi hi hi, det där var ju jättekul!

Det där tv-skåpet kommer ju att bli vackert som en dröm! Vilka fantastiska dörrarm du har fyndat!

Vi har en platt tv men maken är inte alls sugen på att bygga in den. Han tycker att den är jättesnygg och förstår inte varför den ska döljas? Hm, jag skulle mer än gärna vilja förvara den i ett vackert skåp. Kanske ändrar han sig när jag visar honom ert fina!

Kram
:)Anna

Marina sa...

Oj, vilket projekt! Vår tjock-tv (i tv-rummet) gck sönder dagen före nyårsafton så vi har också platt tv nu. (maken är glad!) Vi ska måla om i tv-rummet och ha annan tv-bänk men ännu har vi itne bestämt oss eller haft tid att göra något åt det. Nu står tv´n bara på gamla bänken så där lite provisoriskt och det ser så trist ut. Jag lider!
MEn tid o pengar är ett måste så vi får se när det blir. Ser fram emot ert resultat. Kram!

Evans sa...

Hej, förstår precis hur hon känner sig. Det är likadant med mig, älskar min 22 tums tv, ingen platt tv här inte, den är helt lagom, går den sönder köper jag en likadan om det finns sådana då. Ha en riktigt skön helg.

Anonym sa...

Ja jösses! Det kommer bli ett gudomligt skåp! Jag längtar!!!!! :) Ha en toppenbra helg! KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Hemmabloggaren sa...

Ha ha, det kommer att bli bra det där, det är jag heeelt säker på.

Minne sa...

Oj, vilket projekt! Det blir säkert jättefint. Dörrarna ser fantastiska ut. Viken toppenman! Ha en trevlig helg!

alidas sommaräng sa...

Inget ont som inte har nåt gott med sig!!!! Dörrarna är ju jättevackra så det blir säkert nåt vackert med dem. Och "Tjocktv" med dessutom som hos oss med kablar överallt hur snyggt är det????????????????
Ha det gott Kramar Laila

Annica Manby sa...

Ja jag förstår att det händer en hel del hemma hos er.

Kram annica

Lille Na sa...

Välkommen till 2000 talet syster. Och gratulera svåger till Tv´n. Vi syns när vi kommer hem om en vecka.

hemtrevnad marie sa...

Å, himmel så snyggt det kommer att bli Marie!!
Du, min Gube lovade mig för ca 12 år sedan! att han skulle bygga ett kakelugnsskåp till vår TV..som jag skulle måla....jag väntar fortfarande....och nu i detta hus vet jag inte direkt om det ens pasar med "kakelugn" när man har öppen spis i samma rum, hihi!
Ni kommer att få det sååå fint!
Vet du, jag hämtade en ny matsalsmöbel igår som jag köpt på blocket...vi var ända til Mullsjö!
Besökte då också ett ljuvligt ställe i Habo!
Ha en fin söndag!
kramis

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hi, hi, så roligt att din dotter sa så om tv:n. Det kommer garanterat bli jättevackert med de de dörrarna. Roligt också att ni äntligen kunde få köpa er en nya tv! Så kände jag också när vår "tjockis" gick söner. Man sörjde inte precis ;) Ha en fin vecka!

kram Amanda

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Stackars Elsa, men hon blir nog glad sedan. Det är ett underbart projekt ni har på g. Vad roligt! Vilken tur att hitta så fina dörrar på Blocket, har aldrig försökt hitta något där men det kanske man ska börja med :D
Trevlig söndag!
kram goa vännen!
nina

Annas skattkammare sa...

Så tråkigt för Elsa att hennes älskade tv gick sönder.. men kul för er som fick ta tag i sådana projekt! Jag beundrar er kreativitet och inspiration! Så spännande att se hur skåpet blir sen, skulle så gärna vilja ha något liknande.
Kram /Anna

White Season sa...

Wow vilka fantastiska dörrar!!! Det kan inte bli finare, så duktiga ni är...
Lika trevligt som alltid att kika in här, massa inspiration och vackra bilder. Ha en skön vecka, kram Malin

Magnolia sa...

Hej kikar in idag och hoppas att allt är bra och att helgen varit skön Kram tina

Sköna o Gröna Ting sa...

Ho ho..., missa inte tävlingen om den underbara JUMBOKOPPEN!!!
Kika in en sväng vettja och var med att tävla...., välkommen!

Kram Marianne