tisdag 6 januari 2009

Ompyntat bord

Imorgon är det så dags att efter två veckors ledighet börja att jobba igen. Ska faktiskt bli ganska kul, och jag har verkligen ingen jobbig vecka framför mig. Jobbar bara imorgon och på fredag (är ledig torsdagar) så det blir en riktig mjukstart.
l
Jag har ändrat om lite på mitt matbord inne i vardagsrummet. Fyndade ett så ljuvligt överlakan på loppis för några månader sen som nu fick komma fram som duk.
l
Ovanpå duken ligger en gammal säck som jag köpte på våran danmarkssemester i somras.
m
I glaskupan står en liten samling med loppisfyndade kannor och ett gammalt dl-mått.
j
Är väldigt svag för ljusstakar. Ljuskontot är högt den här årstiden!
k
De vackra ljusstakarna i glas är en julklapp från min goa mamma. Vasen som skymtar där till höger har jag fått av Ann. Den ingick i en superfin present som jag fick av Ann med familj när de var hos oss och hälsade på, kolla här!
j
Knipsade av min sista blommande amaryllis och satte den i vasen. Detta är nu den enda julblomman som finns kvar här hemma, allt annat har blommat över. Dags att köpa lite vårblommor istället.
k
Ha en fin fortsättning på veckan.
Kram Marie

59 kommentarer:

Skatan sa...

Godkväll!

Visst känns det ganska skönt att återgå till ordningen? Man kan ju inte festa och stå i vareviga dag... ;-)

Du visar som alltid stämningsfulla bilder från ert vackra hem!

Sköt om dig.

Kram,

Anna

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint du gjort! Det överlakanet är verkligen helt ljuvligt.

Ha en fin lugn arbetsvecka!

Ika sa...

Hyacinterna sjunger på sista versen men min amaryllis har precis börjat blomma med en knopp. Det gäller att suga ut allt det goda....

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Vilket otroligt fint lakan du använt som duk, så vackert med dubbelspetsen!

Jag gillar också ljusstakar och gamla kandelabrar jättemycket :)
Ljuskontot här är ständigt högt *hihi* jag tänder alltid ljus året runt.

Anns present kommer jag ihåg, den var ju helt underbar!

Jättejättemysiga bilder, skulle vara så himla roligt att se edetta live (och på tal om det har jag fortfarande världens beslutsångest om Formex..det är ju så himla många res-timmar..å andra sidan är det ju såååå kul!!!)

Stor kram goa vän!
Mia

Lilla Fröken Bråttom sa...

Vad fint du har gjort. Jättemysiga bilder.
Kramar A-S

BEA sa...

Oj, for et laken. Sjeldent med så mange mellomverk. Nydelig..

Ann-Catrin sa...

Godkväll Mri!

ja nu är det sista kvällen innan allt blir som vanligt igen...
Vilken härlig mjukstart du får.. det är ju perfekt ju!

Tänk vad man göra med så vackra lakan... vilket hantverk alltså

Underbart vackert du gjort.. som en lisa för själen att titta på!!

Kram på dig'
A-C

Hjärtat Mitt sa...

I bland är det skönt att mjukstarta :)
Vilket underbart lakan du har hittat!
Det gör sig verkligen som duk och blir extra snygg med alla vackra saker du har ställt fram.

Kramar Mari i Marieholm

Hulda sa...

Virkelig flotte de lysestakene i glass fra din mamma. Hun vet hvilken smak du har. :) Likte så godt dukene dine, de passet supert på bordet. Jeg skal pakke bort jula i stua og kjøkken i morgen. Har tatt på arbeidsrommet. Gleder meg til å pynte med nye ting. :)

Viola sa...

Vilket underbart lakan som duk, och visst är det vackert med massor av ljusstakar, imorgon börjar vardagen, förstår inte hur jag ska komma upp kl. 6.00, idag har jag roat mig med att vända upp och ned på hela stora rummet, bott i målarburken, typiskt mig att sätta igång projekt så här sista dagen på ledigheten....kram

Heidi-anitha sa...

javisst er det sjarmerende og vakkert hos deg... Sekken på bordet var utrolig fin, og.. ja, alt annet også.. :0)

Fortsatt god uke til deg, og kos deg med fri..

Klemmer White vintage

Anonym sa...

Så underbart vackert! Älskar din samling under glaskupan! Jag har precis en likadan liten vas som du visade. Den har min mamma haft i flera, herrans år innan den kom till mig. Oj, vad många små sommarbuketter som har stått i den genom tiderna...*Nostalgisk*
Kram
Helen

Grodmamman sa...

Så fint och överlakanet var ju bara så ljuvligt!
Kram

annashusidingtuna sa...

Gammla överlakan är så ljuvliga, oftast så är de ju gjorda till ngns bröllop och så, så det finns nog mycket historia bakom den.
Kram Anna

My Lovely Things sa...

Hej!!
åh så vackert överlakan..så otroligt fint hantverk..jätte fin spets..
alltså kupan med massa små kannor är bara för bedårande..jätte charmigt verkligen!!Vilken härlig mjukstart vecka..

jag jobbar kväll i morgon och sen tors och fre dag..sen är jag ledig i helgen det ska bli gott..
barnen börjar i skolan på torsdag..skönt när allt blir som vanligt igen..
ah det så bra på jobbet..
Kram anna

Evans sa...

Håller med dig, det känns rätt så bra att börja arbeta igen efter denna långa ledighet. Jag har också en passion för ljusstakar o ljus. Just nu är jag ute efter ljusstakar gjort i fattigmanssilver, få se vad jag hittar.Ha en bra "kort" vecka du med.

Lallis - liv och leverne sa...

Så fint du har gjort det och att sätta amaryllisen så, gör att det inte känns så juligt längre uta bara vackert tycker jag:)
kram Lallis

Lisemoren sa...

Slike duker bare elsker jeg, aldeles nydelig var den : )

Ina sa...

Vad vackert du pyntat ditt bord, alltid kul att göra något nytt efter julens pynt. Jag liksom du och många med oss är svaga för ljusstakar och tända ljus, det blir ett gäng man eldar ner i månaden.
Julklapps ljsstakarna är underbara!
Kram Ina

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Hallo

Vilket härligt lakansfynd du har gjort, perfekt till en vacker duk.
Och jaf håller med om att ljusstakar är vackert, jag har ungefär likadana som du har.
Ha det så bra på jobbet
Kram Liselotte

Lena Kristina sa...

Vilket underbart överlakan du hittat. Det blev ju perfekt som duk.

På lördag ska jag till kyrkans secondhand och se vad jag kan fynda.

Har du sett min bild på de vita ranunklerna i Ulriksdal? Blev riktigt bra om jag får säga det själva :D

Ha en bra vecka

Kram Lena

Magny sa...

herligt~- vidunderligt- nydeligt.....
lucky you~~~~~'

Ida sa...

Hej Marie, vad fint du gjort med de små kannorna, du kommer på så fina ideér! Kram Ida

Mamma C sa...

Det är skönt att komma in i sin vanliga rytm igen. Men du hade en bra mjukstart :-)
Så fint du gjort på ditt bord. Ljus kan man inte få för mycket av denna årstid.
Kram mamma C

ÄnglarumsMia sa...

Helt ljuvligt lakan du köpt. Så vackert som duk.
Vad skönt för dig med en mjukstart, det är ju trots allt ganska skönt att komma in i rutinerna igen. Själv så har jag varit igång ett tag nu.
Kram Mia

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så skönt att du får mjukstarta lite.. =) Själv har jag jobbat lite de sista två veckorna, i snitt två dagar per vecka. =) Ditt bord är ju så vackert pyntat så jag tror jag svimmar! Duken, säcken, klockan med alla söta kannor, ljusstakarna, blommor.. åhh så fint!
Kram /Anna

envilsenloppa sa...

Åh kan du inte komma hem till mej och styra upp i mitt kaos oxå !!
Det blir så rörigt överallt när man bygger om och då tappar jag lusten på att försöka hålla allt annat i schack .
Dina bilder ger ett sånt lugn som jag skulle behöva just nu !!
Skönt att du har fått haft det lite långledigt , det krävs om man ska kunna vila upp sig och njuta lite .
Ha det gott och Gott nytt om jag inte sagt det !?!
Kram/Loppan

Minne sa...

Det var en ljuvlig duk du hittat. Ett riktigt fynd. Jag skulle också börjat jobba men är tyvärr sjuk. Så jag får bli hemma några dagar. Så då passar jag på att läsa extra mycket bloggar och har även återupptaget min egen blogg som legat nere ett år. Riktigt roligt faktiskt!

Tyra sa...

Så vakre bilder du viser!
Og de nydelige dukene!
Håper du får en fin uke på jobben!
Klem fra Cathrine

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilken ljuvligt vacker duk av lakanet, det är toppen att använda som duk, det brukar jag också göra, bara att bleka om man får en envis fläck..
Och himmel så sött under glaskupan, jag blir alldeles kollrig då jag ser små saker, jag älskar miniatyrer och dockskåp vet du..vad gulligt med små kannor så där..
Och vilken fin mjölsäck du har som duk också..jaa, du har det så fint..
Ha nu en bra start på jobbet idag, mjukstart, det är väl härligt..
Kraam Anette

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Så ljuvligt vacker duk. Tänk den som har gjort det där lakanet en gång i tiden...
Visst är det underbart med massa
ljus så här års, en lisa för själen.

Håller med dig,skönt med ledigt men också skönt att få lite rutiner igen i vardagen.

Ha det allra bäst
Kramar Heléne

hemtrevnad marie sa...

Så vackert!!
Jag kör ju också med min lakansduk som jag lade på till nyår...fast nu har den hamnat i köket..nytvättad och fin och tänk så bra när de passar överallt, hihi!
Gillade verkligen säcken med blått monogram på, inte så vanligt och alldeles ljuvligt...vackert var det i glaskupan också!
Ha en fin onsdag!
kramis

Fridhemspinglan sa...

Vilket vackert lakan!
Så fint du har dukat.

Ja, visst är det konstigt hur fort man vill röja undan julpyntet. Nu är det vårvinter som gäller.

Ljus, ljus, ljus!

kram ingela

Nettan sa...

Jättevackert! Lakanet blev ju helt perfekt som duk! Å det är så fint att ta ner amaryllisen sådär kort!
Kram Nettan

Mitt hem är min borg sa...

Hej!!

Så underbart vackert du har gjort.. Lakanet och mjölpåsen e fantastiska.. Ser så harmoniskt ut..
Fina julklappar har du också fått..

Kram Linda!!

Solåkra sa...

Så fint du dukat. Visst är det skönt att plocka ned julen nu. Önskar dig en skön kväll, kram

gamla skolan sa...

Så fint bordet är med alla dom vackra sakerna ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Marie!
Så skönt för dig att få starta lite mjukt... Jag har redan jobbat ett tag, så det känns ganska mycket som vanligt igen.
Vilket härligt lakan du hittat! Och så fint dte blev som duk! Jag ska nog ta och titta i mina gömmor, för jag vet att jag har en del gamla lakan...
Vi slängde ut granen igår och nu ska bara resten av jul-sakerna bort... Har bara lust på vårligt just nu!
Kram
marie

Lilla Ugglebo sa...

Hallå där!

Ååå vad fint lakan....passar ju utmärkt som duk...:)
Mmm utan levande ljus går det nog inte att leva...fniss...
Börjar känna mig lite lite bättre äääntligen...fast så fort man sätter igång med nåt så känner man hur jobbigt det är...pust!
Ha en härlig ledig torsdag i morgon...:)
Kram Katarina

Moderncountry sa...

Hei gode Marie!
For noen underbara bilder både under og over! Veldig koselig med mye lys, og jeg har akkurat satt meg ned etter å ha tent på i hele leiligheten. Her mangler vi i grunnen mer enn en lampe, men jeg har alltid så vanskeligheter med å ta en valg. Og ofte er det jeg liker veldig dyrt, så da må jeg vente og spare. or et nydelig laken du har fått tak i, en bre blondekant er så fint! Og den underbara fine gamle sekken. En sånn en har jeg ønsket meg lenge. Jeg tenkte jeg skulle gå i gang og prøve selv, vi får se hva jeg klarer :)

Håper du nyter solfulle fine dager som oss. Her har vi hatt blå himmel, klar luft og herlige dager i over en uke. Underbart!
Varme klemmer fra meg!

Aina

Mitt Östergården sa...

Vilken underbar duk utav ett lakan. Så fint du har det på ditt bord. Visst är det skönt när vardagen börjar igen. Men jag hoppas du har hämtat krafter nu under ledigheten. Det behövs!
Kram Helen

livetpåfyran sa...

Jag började jobba idag och det känns helt ok efter såpass lång ledighet...

Jag har snart slängt ut och stuvat undan det mesta av julen, skönt. Denna veckan ska jag köpa krokus och pärlhyacinter!!

Kram Pia

livetpåfyran sa...

Jag började jobba idag och det känns helt ok efter såpass lång ledighet...

Jag har snart slängt ut och stuvat undan det mesta av julen, skönt. Denna veckan ska jag köpa krokus och pärlhyacinter!!

Kram Pia

Prillig sa...

Tänk att nån har suttit och gjort såna fina lakan. Dom skulle jag aldrig ha råd att sova i. ;-)

Kram Britt

Rosenvit sa...

När jag läser din blogg och ser dina bilder vill jag flytta och börja om på nytt i ett äldre hus (hur billigt är det på en skala?). Med detta vill jag säga att du verkligen inspirerar.

Ha det härligt!
Anna

Mia sa...

Vilket underbart lakan du fyndade på loppis. Grattis. I bland har man tur.
Kram Mia

Evelinas hus sa...

Hej,
Vad kul med Formex..då ses vi ju igen. Ska bli så himla kul!
Vilket jättefint lakan du har fått tag på och dom är ju så fina som duk.
Jag såg att det kommer ett hem jag känner igen i nästa Allt i hemmet ;)..spännande.
Ha det gott.
Kram Caroline

Tulipa sa...

Så fint överlakan, passade ju perfekt som duk! Sen med säcken ovanpå också...mmm ...sååå fint!
Härlig samling ljusstakar!

Skönt att mjukstarta jobbet.

Ha det bra! Njut av vintern!

Kram Tulipa

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Åh så vackra bilder.

Men du vi ses väl på Formex, jag står i C-hallen!

Kram Anna

Marit`s vita skrin sa...

Lika fint som alltid Marie, kul med kopparna i glaskupan. Passade ju jätte bra på bordet.


Kram kram

Beate sa...

Hej Marie. hvor har du det hygligt her i din blog- har nydt billeder og stemning- kikker forbi igen:-)

linnea-maria sa...

Åh, vad snyggt ompyntat! Jag gillar verkligen det där lakanet. Jag brukar också använda gamla lakan som bordsduk. Ha det så gott /linnea-maria

Bodil sa...

Så vackert lakan. Tänk vad tid kvinnorna la ner på att få vackert linneförråd.
Kul att du använder det som duk. Jag har gjort gardinkappor och kuddar av gamla lakan.
Kram

Sandras älskade hem sa...

Vilka vackra bilder! Jätte fina! Och matbordet blev ju jätte fint :) Vilket fint lakan/duk :)

Kram Sandra

Małgorzata sa...

Just beautiful!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Goaste vännen, jag skrev en lång kommentar här igår och den bara försvann för mig :( Det var jättestruligt igår med blogger för mig.
Vilket jättevackert lakan du hittat och vad fint att ha till duk! Jättefina julklappsstakar, mysiga ihop med de andra!
kram
nina

Guldkant På Livet sa...

Du har verkligen sinne för detta Marie, SÅÅÅÅ vackert!!! Mari.

Anonym sa...

Oj vad vackert! Din duk gör mig galen!!! Jag är inte avis alls ;) JOOO! Fantastiskt fint marie, som vanligt! KRAM!

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Fransk inredning sa...

underbara bilder Kraam Susanne