söndag 11 januari 2009

P som i Pärlhyacint

Många utav mina starkaste barndomsminnen utspelar sig hemma hos min mormor och morfar. De bodde på landet och hade en stor trädgård och där fanns alltid så mycket spännande att göra och att upptäcka. Jag har kommit underfund med att jag starkt förnippar många blommor med minnen just hemifrån dem. När jag ser vitsippor tänker jag alltid på när vi som barn lekte vid vattenrännan som fanns i en liten backe. Luktärter och astrar påminner mig om deras jättestora trädgårdsland. Honungsspirean (som idag återfinns i min trädgård) växte vid brygghuset och där var man tvungen att passera när man var skickad att hämta något i jordkällaren (det var lika läskigt varje gång att gå ner där i mörkret).
j
Men den blomma jag nog mest förknippar med mormor och morfar är pärlhyacinten. Runt om huset var det en grusgång och på baksidan kom det alltid upp fullt med pärlhyacinter i gruset om vårarna. Jag tyckte redan då att de var helt bedårande och den kärleken har hållt i sig under alla år, visst är de oemotståndligt söta.
j
Här har jag planterat dem i ett fat och dekorerat med lite spansk mossa. Bredvid skymtar ni ett av mina få loppisfynd från igår, en glaskaraff.
k
Ofta är det ju doften av blommorna som får en att minnas. Har ni några speciella minnen förknippade med vissa blommor?
k
Ha en fortsatt mysig dag och ha en bra ny vecka! Kramar Marie

90 kommentarer:

Skatan sa...

Hej vännen!

VIlka underbara vårblommor - njut :)

Stor kram från mig.

/Anna

L sa...

Så fint du gjort! Nu längtar man efter vår! Själv kommer jag ihåg min farmors underbara trädgårdsland med söta ärtor som vi som små stod och åt på plats. Sen även de underbara pionerna som jag själv försöker att få till i min trädgård.

Ha en bra vecka du med, Kram Lena

My home sa...

Å, vilka fin fina bilder du tagit. Önskar att jag hade en blomma att förknippa min mormor och morfar med :)
Men jag få nöja mig med de fina minnen jag har av dom i stället :)

Ha en härlig söndag!

Kram
Malin

Vårt liv i norr sa...

Liljekonvalj är en blomma som betyder mycket för mig. Jag och farfar gick alltid och plockade en fin bukett varje midsommarafton när jag var liten. Efter att han gått bort har jag själv hållit igång traditionen (men nu var det några år sedan jag varit hos familjen på midsommar.
kram

Mia sa...

Ja de är verkligen härliga. Jag köpte pärlhyacinter igår som jag ska ta hand om idag.

Vi har en hel rabatt som är full med dem också så jag funderar på om jag kan gräva upp några (det har ju varit runt nollan sista dagarna i alla fall), men troligtvis är det stenhårt i marken.

Lavendel är en sån doft som bara är så behaglig, då väcks en massa gamla minnen till liv. :)

Ha en fin söndag!
Kram Mia

Hanna sa...

Underbara bilder! Så fint du gjort :)

Vi dränerade runt huset ifjol vinter...då trodde jag att hela min trädgård hade förstörts.
Men, tidigt på vårkanten, hittade jag en stor tuva pärlhyacinter, som stack upp vid en av alla jordhögar. Vilken lycka!

Ha en bra dag!
Kram Hanna

husvidhavet sa...

Morron.
Pärlhyasinter ett löfte om vår....
Åh, jag som älskar trädgårdar de har alltid någonting vackert eller hemlighetsfullt att visa.
Jätte vackra bilder du tagit!
Pioner... stora, fyllda, rosa & vackra som alltid blommade hos min farfar och farmor en hel vägg fylld av dessa vackra tunga skönheter.
De finns inte kvar å inte min farfar o farmor heller men jag förknippar dessa skönheter med dem så fort jag ser liknande Pioner.
Ha en skön söndag Kram Marith

C´est la vie sa...

De är så himla vackra pärlhyacinter. Vi har en annan sort i trädgården, minns inte namnet nu, även de blå, typsikt mig att tappa namn haha, måste fota o visa senare i vår. Det blir ett hav av blått.
Fin bokstavs-schablon du har där. Får just hem sådana i zink, snart till min butik. Jag är redan kär i dem. Ha en fin söndag!
kram Lina

Titti underkalas-eken sa...

Vad målande du beskriver dina tidiga trädgårdsintryck! Jag har också mina första starka intryck av trädgårdsblommning från farmor och farfars trädgård. Förunderligt att just de minnena är så starka och glasklara i minnet? Pärlhyacinter är en bedårande blomma som är en av mina favoriter med! Kram Titti

Synnøve Olava sa...

Jeg liker så godt bloggen din, de fantastiske bildene er til stor inspirasjon!

Er kanskje ikke så flink til å legge igjen spor etter meg!

ha en fin søndag!

xoxo

Kristin sa...

Hej Marie, vilka ljuvliga bilder och vilka härliga minnen du har. Jag antar att man blir lite nostalgisk med åren (hihi! vi som är så gamla fniss), jag tänker också rätt mycket på barndomsminnen. Kanske är det att man vill skapa liknande minnen för sina egna barn? Hur som helst, härligt och vårigt, hoppas du har en bra helg!
/kristin

MiaMaria sa...

Hejsan!

Vika härliga blomster minnen....

Jag har också speciella minnen...
Då pratar jag om Lijekonvalj...vacker blomma och underbar doft...blommor som min mamma hade som favorit...

Ha´en bra söndag!
MiaMaria

Mamma C sa...

Vilka vackra bilder på en riktig fin vårblomma. Min mormor och morfar hade hus och stor trädgård när jag var liten. Fanns mycket fina blommor i den.
Kram Mamma C

Huset mitt i byn sa...

Så underbart det är när vårblommorna kommer....älskar pärlhyacinter.
Vacker karaff du har fyndat.

Kram Pernilla

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Visst är det härligt med barndomsminnen. Vad glad jag blev över ditt nostalgidoftande inlägg,det fick mig att minnas igen. Luktsinnet är ju också väldigt starkt hos oss alla.

Jag har också mest minnen från mormor och morfar och deras underbart stora trädgård med både blommor och massoor av hallon och krusbärsbuskar!!... som man åt där för att inte tala om de sura rabarberna som vi fick en mugg med socker att doppa dem i för att kunna klara av att äta dem.
Dina vackra pärlhyacinter förstår jag verkligen är ett speciellt minne för dig.

Ha det allra bäst
kramar, Heléne

Hjärtat Mitt sa...

Jag älskar oxå pärlhyacinter De är underbara, och så finn det så många olika sorter.
Så fint du har arrangerat dem.
Det verkar som om du hade en givande loppistur :)

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Millas hem sa...

Hej Marie!

Ursköna bilder på de vackra hyacinterna. Så med mossan till också!

Den första blomman jag tänker på är liljekonvaljen (älskar den) Jag förknippar den alltid med min första parfym som hette just liljekonvalj.

Den doftade ljuvligt, och jag kände mig väl lite vuxen när jag fick den första egna parfymen! :)

Ha en bra dag!

Kram Camilla

LantlivsAnette sa...

Åhh så fint du gjort ...du är såå duktig på att få till det så där ljuvligt fint...och vilka fina minnen du har !!
Jag har också blom minnen, när vi som små barn lekte vid ån i Lagan där vi bodde då, i Småland, där växte det ett hav av vitsippor, underbart vackert...jag minns det än, blundar jag så ser jag det framför mig...
Vilken fin karaff du köpte på loppis rundan, köpte du nåt mer ?
Kraam Anette

Annika sa...

Hej Marie
Vilka vackra vårblommor, jag har en vårblomma som jag speciellt älskar och det är vitsippor, när dom har kommit så vet man med säkerhet att nu ligger sommaren framför fötterna. Varje vår plockade jag buketter och gav till mor och i vuxen ålder dekorerade jag hela min lägenhet med dessa sköra vackra blommor. Tyvärr måste jag säga att jag saknar dem vansinnigt nu mer, för här uppe finns det inte direkt någon överflöd av dem.
Ha en bra vecka
Kram Annika

ÄnglarumsMia sa...

Vilka vackra bilder! Karaffen ser ju underbar ut - hittade du något mer kul?
Ja visst är det berikande med dessa minnen - själv kommer jag ihåg när jag var liten och mamma bad mig gå ut och plocka luktärtor som vi skulle ta in och sätta i en vas. Dessa skira, pastellfärgade blommor som doftade sååååå ljuvligt. Doften förknippar jag nu med lycka, trygghet och "göra fint-glädje".
Önskar dig en fin dag Marie!
Kram från Mia

Det Sanna Livet sa...

Åh vilka fina bilder! Underbara. Du är en av de få inredningsbloggar jag läser. Du inspirerar mig massor. Tack! :)

Hälsningar Sanna

Kerstin sa...

Vilka fina minnen du delar med dig av, det uppskattas. Tack!

Och visst är pärlhyacinter vackra, även för mig vilar ett barnsligt skimmer av lycka över dem...

Kram Kerstin

Viola sa...

Vet du, jag har precis som du mina starkaste minnen från mina morföräldrar som desutom hade bondgård, en dröm för en jäntunge från stan som fick växa upp med alla kalvar , kycklingar och smånassar. Vet precis hur det luktar i jordkällaren och hur läskigt det var. Har faktiskt en doft på landet i vår bod där det luktar precis som det gjorde i deras stora bod som oxå var en drängkammare.

Pärlhyacinten fanns även där och som nästan växte som ett ogräs och visst är dom helt ljuvliga och påminner oss om vad komma skall,

ha en skön söndag, stor kram

Under en vind sa...

Mysiga minne att tänka tillbaka på! Visst är det så att dofter och olika saker kan ta oss många år bakåt i tiden!

Vackra bilder av dina blomsterlökar! letade efter dessa blomster igår, men fann inga, det blev istället eucalyptus och poppel som idag bundits till girlanger och kransar, de finns nu runtom i flera rum. Däremellan blir det tvättstugan som får umgås med mig. Igår var familjen på en heldag till Helsingör/Helsingborg, shoppade mig en vit stationsklocka som nu ska monteras upp i hallen..har länge sökt efter en men bara hittat dem i svart, och de få vita jag hittat har varit MYCKET dyrare än den jag köpte nu...och den var ändå alldeles för dyr den också...Men vill man ha nåt så vill man...
Var inom Ikea en tur, där var sååå mycket folk! Blev bara några lte smått, några fleecefiltar, en innerkudde och så ett skötbord som får stå på vinden tills det är dax att monteras.

Ha det gott och en ny riktigt bra vecka! Kramar!

livetpåfyran sa...

Jag har också massor av minnen av olika blommor från min barndom...en stor del av mina pärlhyacinter som jag fick av mamma förra året har min lilla odåga till unghund grävt upp och smaskat i sig!*grr

Kram Pia

Marit`s vita skrin sa...

Vårkänslorna kryper inpå när jag ser dina vackra bilder.

Kram på dig från sjukstugan;)

Marit

kardemumma sa...

Vilka otroligt söta bilder.
Jättefint planterat med spansk mossa och den fina skålen-vilken vårkänsla!
Min mormor och morfar väcker också sådana härliga minnen hos mig med barndoms somrar.
Jag har turen att ha kvar dessa 2 underbara människor i livet.
Mormor är 80 år och morfar är 82 år och båda är pigga och alerta.
Kramar C

vitating sa...

Oj så vackra bilder!! Pärlhyacinter är verkliegn vackra men jag vet inte vad det ärmed mig o blommor jag klarar bara av att ha dem vita så jag brukar försöka hitta vita pärlhyacinter. Visst är det ett tecken på våren o som du säger minnen! Jag minns hur min bror o jag lekte, jagade varandra o gömde oss i syrenhäcken hemma så syrener är ett barndomsminne för mig! Älskar även där VITA syrener!
Kram Maria

Krydda Livet sa...

Vilken otroligt fin blogg du har. Jisses :) Hur har jag kunnat missa denna?! Jag länkar gärna hit för jag vill ju hälsa på här ofta.

Kram

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Så kul att läsa om dina blomminnen. Pärhyacinter är fina...

lottens vita och gröna sa...

goaste marie! vilka bilder, när jag ser pärlhyacinter får jag med en feelgood känsla, det är min mammas favortit och det överfördes till oss som barn...jag har ju trädgårdsgalingar till föräldrar så jag har så många blomsterminnen, kunde daggkåpan hette på latin när jag var typ 5...det kan numer mina ungar med!

jag har en liten utmaning till dig på min sida, om du vill och har lust såklart,och tänk på lördag så ses vi!!! du föresten...vad har du hittat scablonerna med bokstäver, älskar dom! största kramen lotten

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Jag älskar också pärlhyacinter, tycker de är så fina! Har kommit på att de även luktar gott :)

Lika underbara bilder som alltid!!!

Åh så du fyndade lite igår i alla fall, jag hittade inte en enda sak...tror det kan vara klokt att åka bort till Annas T:s trakter, där verkar vara rena guldgruvan :)

Oj nu måste jag steka lite pannkakor till barnen, de är väl vrålhungriga stackarna, jag har målat idag och inte hunnit laga mat än :)

Kram goa vän!
Mia

Kol och Rosors sa...

Härligt inlägg...:)) Visst har även jag minnnen till mormor & morfar - Blommor och då luktärter ialla färger. Min Morfar hade även Jordgubbsodling, så lukten av solvarma Jordgubbar är något som väcker starka barndomsminnen. Jag fick plocka själv, bara jag inte trampade på karten, så jag gick försiktigt på de vackra halmstigarna :))

Ha en härlig vecka!
kram/L-Lott

Nettan sa...

Hejsan! Vilka underbara bilder! Tror att man ofta förknippar jusst dofter med olika minnen..inte bara av blommor!Men kaprifol får mig alltid att tänka på mina barndomssommrar i vår stuga på västkusten, underbart!
Kram Nettan

Rosenvit sa...

Åh! jag håller med om att pärlhycint är en av de finaste vårblommer man kan tänka sig. Jag har hela halva trädgården full och varje år köper jag fler lökar.
Kanonfin plantering på fatet med mossan!

Må väl
Anna

Annas skattkammare sa...

Vilka underbara bilder du visar, håller med om att pärlhyacinten är otroligt söt och du har arrangerat jättefint! Härligt med vissa minnen man har..
Kram /Anna

My White Cottage sa...

Hej söta Marie!

Blev lite full i skratt när jag kikade in här, jag har också gjort ett inlägg med bilder på nyinförskaffade pärlhyacinter idag!

Annars har jag varit lite frånvarande i bloggvärlden under jullovet men nu är jag tillbaka och njuter av dina vackra inlägg!

Jag har också en hel del minnen som är förknippade med blommor. Röda klängrosor påminner mig till exempel om min mormor och morfar, de hade nämligen en gigantisk röd klätterros på baksidan av deras hus. Liksom pelargoner, min mormor hade mängder med pelargoner och hon var så duktig på att ta hand om dom, de var gigantiska kommer jag ihåg!

Önskar dig en fin vecka!
Många kramar Jenny

Antikvita Drömmar sa...

Tack för din kommentar! Tyvärr verkar det inte som jag fått besöksräknaren att fungera helt och hållet, den har nämligen inte registrerat några fler besök än mitt eget :)

Om det är någon som är bra på besöksräknare får ni gärna skriva till mig på min blogg
Antikvitadrommar.blogspot.com
eller bara kika in för all del :)

För att svara på din fråga så gick det rädda en hel del saker efter branden, men huset blev rätt så ordentligt förstört tyvärr, men i övrigt hade vi tur.

Måste bara säga igen vilken fin blogg du har!

Kram Sofi

Fridhemspinglan sa...

Vilken gullig liten tillbakablick vi fick. Ja, jag är väldigt svag för pärlhyacinter.
Och har de sällskap av gullvivor i lite tufsigt gräs... då är lyckan gjord.

kram ingela

Magnolia sa...

Hej PÅ dig!

Ja jag älskar pärlhyacinter dom är underbara!
hopps att din helg varit skön och rogivande?
Du har verkligen är så underbar blogg älskar den kram TIna

Lisemoren sa...

Nydelig : )

alidas sommaräng sa...

Ja så är det nog att många minnen från det man var liten finns kvar.
Pärlhyacinten är ju en helt underbar blomma, en riktig vårblomma.Ha det gott Kramar Laila
Psst Tävling på min blogg!!

Tulipa sa...

hej!
Vilka sköna bilder!
Just nu kan man inte se sig mätt på pärlhyacinter...
Glaskorset var väldigt fint....

När jag var liten var jag väldigt fascinerad av dahliorna i min mammas trädgård. De var de mest dyrbara man kunde få köpa i trädgårdsmästarleken!
Sen har jag starka minnen till liljekonvaljer. De symboliserar min mammas födelsedag och början på den gröna friska försommaren.

Kram Tulipa

Lavendula sa...

Hei,
for en flott blogg du har med fantastiske bilder. Har aldri vært her før, men kommer garantert igjen. Håper det er ok at jeg legger deg til listen min.

Ha en super uke!

Lavendula sa...

Hei,
for en flott blogg du har med fantastiske bilder. Har aldri vært her før, men kommer garantert igjen. Håper det er ok at jeg legger deg til listen min.

Ha en super uke!

Lilla huset på prärien sa...

Så vackra de är! Måste verkligen ta och fixa lite blommor till mitt hem också.

Nej, inga särskilda minnen så direkt faktiskt... det skulle kanske vara hyacinterna och julen då kanske? Men det är nog så att jag har många doftminnen trots att jag inte kommer på dem nu... de bara uppenbarar sig när tillfälle ges liksom.

Tjusig karaff du hittade!

Kram Jenny

gamla skolan sa...

Så fint att plantera dom så ! I morgon måste jag köpa pärlhyscinter !! Kramar Susanne / den gamla skolan

Ann-Catrin sa...

Fantastikst.. dina foton andas VÅR!!
och jag kanverkligen hålla med dig om doftminnen...
jag hade oxå morföräldrar med stor och fin trädgård..många fina minnen!!


ha en fin vecka nu och stor kram
Ann-Catrin

Lindhagens Anna sa...

Åhh Marie om du bara visste vad dina minnen liknar mina! Min Mormor o Morfar bodde också på landet med jordkällare, brygga och ån som ringlade förbi. Oj vad jag saknar dem och trädgården där allt var så spännande, vedboden på udden där Tomten alltid dök upp vid jul. Många blomsterminnen med liljekonvaljer, blåsippor och vitsippor. Morfar tyckte inte att man skulle plocka utan blommorna var vackrast där de växte i naturen (naturmänniska ut i fingerspetsarna). Tack för att du fick mig att tänka på dem! Kram/Anna

Liten Bod sa...

Vad härligt det låter med sådana minnen! Visst är det fint med lökväxter.. Kram, Tina

Guldkant På Livet sa...

Så vackert , så vackert! Va fint du har planterat "dina morföräldrars" pärlhyacinter i fatet med mossa, mycket snyggt och fin karaff du har fyndat! Mari.

Annas Vita Hjärtan sa...

Jippey här inne är det ju VÅR!
Underbart med pärlhyacint!
Jätte vackra bilder!

Ha en underbar vecka!

Kram Anna

Ida sa...

Hej, jag älskar också pärlhyacinter! Och alla de andra vårlökarna också.. Får man fråga vad du fick betala för den fina glaskaraffen? Jag har sett tre stycken i skyltfönstret till en loppisbutik som ligger här i mitt kvarter, ska skynda mig dit när de öppnar efter helgen. Ha en bra vecka Kram Ida

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Hej vännen =)
Ack ja vilka minnen jag har av blommor. På våren gick jag och min farmor ner till älven och njöt av de gula kabbelekerna. Så varje vår då jag ser dom nere vid älven så tänker jag på henne... Har även så fina barndomsminnen av liljekonvalj. Ja jag var helt besatt av dom =) Blev så överlycklig då pappa och mamma kom hem från semestern, för de hade köpt en liten parfymflaska av liljekonvaljdoft.

Men du, vilken lycka för er att hitta dessa vackra spegeldörrar! Jag ville absolut inte måla våra! Men då vi hade tapetserat så var dom inte vitshabbiga utan gulshabbiga. Jag var då nöjd, men maken...hihi han är ju så pedantisk. Så den rackarn passade på att måla dom medans jag var borta! Hihi ja vad ska man säga... Så ha gärna kvar dom nu, speciellt då det är så fint med shabbigt. Ni kan ju måla dom senare om ni vill.

Kram på dig!

/Anita

Mitt hem är min borg sa...

Hej!!

Visst e pärlhyasint underbar.. Så härligt att få in lite vår i stugan.. =)

Snödroppar e en av mina absoluta favoriter.. Dom får mig att känna vår och att varmare ljusare tider är på väg, plus att jag brukar få en fin (kort) bukett av min äldsta son som älskar blommor..

Kram Linda

helen sa...

Mmmm, vårens första blommor är underbara! Det första jag kom att tänka på när det gäller blomsterminnen är att när min dotter började skolan cyklade hon en omväg för att slippa trafiken och varje dag kom hon hem med en liten blombukett som hon hade stannat och plockat. Mest minns jag vårbuketterna med scilla (blåstjärna?)
Hoppas att du hittade mycket fint på loppisen i helgen.
Ha det gott!
Kram
Helen

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härliga blommor, härliga bilder och underbart härliga minnen, Marie! Jag förknippar flox och blåklockor med farmor. Härliga minnen från somrar hos henne.
Vet du, jag höll i en karaff också, men av någon anledning ställde jag tillbaka den.
Ha det gott!
kram vännen!
nina

Lindas Vita Lantliv sa...

Hej Marie! Visst är det underbart med dessa vårblommor, så fina bilder d visar! Har inga speciella doftminnen till några blommor..men en favoritvår-blomma är nog vitsippan tror jag....

Kom in och tävla hos mig om du vill!

Kram Linda

mig & alice sa...

Åhh vilket härligt inlägg Marie!

Jag har faktiskt ett starkt barndomsminne förknippat med en blomma, nämligen ringblomman.

tycker idag inte att de är specieltt vackra men gillar dem ändå pga av ljuva barndomssomrar. Min mormor och morfar hade en jättemysig sommarstuga (ett gammalt torp) som låg för sig själv ovanför en vacker trädgårdsdamm (som för den delen var fylld med vita näckrosor :-).
Mormor hade en massa land med allt du kan tänka dig...både i blomprakt och ätbart. Men en dag så tog hon med mig ovanför torpet och så grävde vi ett nytt litet land, där jag fick sätta en massa ringblommor!! Det var mitt alldeles eget lilla land :-).

Åhh, nu blev jag alldeles nostalgisk känner jag :-).
Men du...finns det pärlhyazinter nu att köpa?? isåfall måste jag genast bege mig till blomsteraffären imorgon. Jag bara älskar de lilla sötnosarna :-).
Vad vackert du gjort med dem.
Hoppas att din helg varit bra.
Kramar i massor.
Melinda

mig & alice sa...

Åhh vilket härligt inlägg Marie!

Jag har faktiskt ett starkt barndomsminne förknippat med en blomma, nämligen ringblomman.

tycker idag inte att de är specieltt vackra men gillar dem ändå pga av ljuva barndomssomrar. Min mormor och morfar hade en jättemysig sommarstuga (ett gammalt torp) som låg för sig själv ovanför en vacker trädgårdsdamm (som för den delen var fylld med vita näckrosor :-).
Mormor hade en massa land med allt du kan tänka dig...både i blomprakt och ätbart. Men en dag så tog hon med mig ovanför torpet och så grävde vi ett nytt litet land, där jag fick sätta en massa ringblommor!! Det var mitt alldeles eget lilla land :-).

Åhh, nu blev jag alldeles nostalgisk känner jag :-).
Men du...finns det pärlhyazinter nu att köpa?? isåfall måste jag genast bege mig till blomsteraffären imorgon. Jag bara älskar de lilla sötnosarna :-).
Vad vackert du gjort med dem.
Hoppas att din helg varit bra.
Kramar i massor.
Melinda

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Så underbara bilder...Japp, mina starkaste barndomsminnen är från mormors gård i Finska lappland...

Alla möjliga blommor du kan tänka dig...hon var så duktig med allt som hör till blommor o trädgård. Alltid efter att korna va mjölkade och alla andra måsten fixade, påtade hon i trädgården...och vi, barnbarnen, hjälpte till förstås =)

Tack för all inspiration. Kram Pirre

Hulda sa...

Så yndige bilder av vakre perleblomster. Her vokser de ikke før i april-mai. Falt for bildet der de ligger på notearket sammen med sjablongen. Så søtt..

Lilla Blanka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla Blanka sa...

Hej igen vännen!

Nä, inga fynd på loppisen i helgen heller *snyft*

Niclas han såg knappt överraskad ut över all pärlspont (stackarn han är väl van!)..han sa bara att det blir nog fint :)

Ja, kan vi inte åka till Annas loppismarker nu nån lördag eller söndag och FYNDA riktigt? Skall träffa A i Borås inom kort, så då kan jag höra lite mer med henne.

Kram
Mia

Betty sa...

Javisst har man minnen förknippade med dofter som sträcker sig ända från när man var liten.

Hoppas du får en fin vecka !
Kram Betty !

Vardagens guldkorn sa...

Vad härligt med vårbilder! Nu kommer min tid, har en allergisk make så hyacinter kan jag inte ha över jul, men nu tar jag igen det och frossar i tulpaner och vårlökar. Fina bilder! /Linda

Karin sa...

Hej Marie!

Åh, så underbart. Och visst minns man alla dessa olika dofter och blommor. Jag har alltid varit en blomsterflicka och plockat olika buketter.

Så fina dina bilder är! Jag bara njuter!

Kram nu min vän och ha en bra vecka!

Karin

Viveka i Bläckhornet sa...

Pärlhyacinter är en av mina favoriter. Men två blommor som står mig väldigt nära är Prästkragar och Lupiner. De var min mormors älsklingsblommor och mina.

Har en utlottning av väggord hos mig nu...

Ha en fin dagh

Kram Viveka

LillaThea sa...

Hejsan! Har kikat in på din blogg förut men har bara beundrat och inte kommenterat. Nu kände jag att jag ville lämna ett avtryck för att berätta hur fint hem jag tycker att du har och att du inspirerar oss andra som besöker din sida. Lycka till med utbyggnaden.

Måste bara instämma i att det är lätt att förknippa vissa växter med trädgårdarna man ofta besökte under sin barndom. Jag minns väldigt tydligt min farfars trädgård, inte så mkt för blommorna utan mer för grönsakerna, ärtorna och bären. Han hade verkligen en underbar trädgård med fina grusgångar.

Kramar Ida

Mysiga lantliga ting sa...

Hej Mari!
Ja dofter etsar sig verkligen fast och ger minnen...
Hyacinter om julen, då tänker jag bara på mormor, hon hade alltid många av dem. Älskar den doften!

Kram Johanna

Fransk inredning sa...

Så funa bilder och pärlhyacinten är verkligen vacker Kraam Susanne

Marina sa...

Jag är ganska ny på pärlhyacintfronten. Har itne alls gillat den blomman innan. Men nu så.... Helt ok faktiskt. Har köpt hem en som jag ska göra något med, vi får se vad det blir. Kram!

Moderncountry sa...

Du er jo bare for herlig du Marie,
for et underbart Innlegg!! Dine ord får meg til å lengte tilbake, kjenne dufter og tenke på mine egne besteforeldre. Og da spesiellt min mormor. Mine minner ligger ikke så lang unna dine, hvitveis ble plukket i skog dekket som tepper. Og hver vår tenker jeg tilbake, da jeg satt på huk med skjørt og fletter. Min mamma er allergisk, kan du tenke deg når 8 unger kommer løpende med en bukett hver? hihi..ja, så mange er vi, og alle elsker blomster. En annen favoritt er liljekonvall, men den hadde jeg en heller dårlig opplevelse med. Jeg fikk noe i munnen og endte opp på sykestua. Hoven tunge med blemmer og svie i øynene. Det luktet så godt så jeg ville også smake en bit. Ikke bare bare med ting som frister! :))

Å som jeg lengter etter våren nå, det skal bli deilig !!!

Kram til deg vennen!
Aina

hannas form sa...

M som i Marie som i mästare!!!!!!!!!! OTROLIGT vackert...tack för att jag fick drömma mig bort ett slag.....jag har abstinens på vårblommor och kvistar just nu men...ja, plånboken är inte ett dugg vän med mig just nu efter jul och alla räkningar till tandläkare och sjukhus...så det får bli att vänta ett slag.

Jag älskar blommor...när jag ska tänka på en blomdoft kommer hägg upp i mina tankar...jag förknippar den så med våren och försommaren...

Stora kramar till dig vännen!
Hanna

Gúa sa...

Hej min söta vän!

Visst är det underbart hur man förflyttas på nåt sätt, bara av att se en blomma. Eller känna doften av en blomma! Helt plötsligt kan amn vara nån helt annanstans!
Det är fantastiskt och en sån rikedom. Ingen kan nånsin ta bort det! Härliga minnen du delar med dig av. Och ljuvliga bilder...som alltid!

Tack så mycket för dina varma ord Marie...jag blir så glad..:)
Och du, reportaget såldes på tio minuter...*roligt*

Hoppas du mår bäst och sköter om dig väl!

Min största kram är din...

Lilla huset på prärien sa...

Du... har glömt att fråga dig, men vart hittar du alla de där fina schablonerna någonstans? Sådana vill jag hitta! Har letat och letat men ingen tur alls...

Är det Danmark kanske? Närmar sig Ledreborg nu *ler*

Kram Jenny

Loppisliv sa...

P som i Paula tycker jag passar också...hihi så vitsig jag var nu và?? Vart köper du dina vackra bokstäver Marie??

Håller med dig fullständigt, Pärlhyacinter är ljuvliga, har precis själv också köpt mig dessa små söta blommor. Blev full av minnen nu när jag började tänka efter att ha läst ditt inlägg, för visst är det så att man förknippar vissa blommor med barndomsminnen. Vitsippor i massor och liljekonvaljer och såklart pärlhyacinter är bara några av mina barndomsminnen gällande blommor och dofter. Kraaam Paula

Tina sa...

Hej Marie
Ja det ska bli jätte kul att träffas igen...det blir rena rama bloggträffen...:-) Syns på lördag. Kram Tina

Mitt hem är min borg sa...

Tack snälla du för gratulationerna!!
Ähh, 36 e ju inte heller nån ålder.. Men ja tänker på när man själv gick i skolan, då va ju dom runt trettio hur gamla som helst tyckte man.. Nu e man där själv.. =)

Sköt om dig o familjen
Kram Linda!!

Sara sa...

Faktiskt så förknippar även jag pärlhyacint med mormor och morfar. De hade den överallt i alla rabatter på våren. Jag älskar den blomman! Så fina bilder du har jämt! Kram Sara

Designe sa...

Hej! Pärlhyacinter är verkligen underbara och så är även dina bilder! Jag har oxå väldigt många minnen från min mormor och morfar, var där väldigt ofta, särskilt på sommaren! Jag vattnade alltid alla blommor ute på sommaren, tyckte det var jättekul samt att göra små blombuketter att ställa i lekstugan och överallt!:) Kommer ihåg att jag ofta stod med prästkragen och slet bort de vita blommorna och räknade, ädel-adel-borgare och bönder osv :)
Skulle va jättekul att träffas lite snabbt på mässan! Är du oxå där på lördag? Jag mailar dig mitt mobilnummer! Vi ses! :) Kram

linnea-maria sa...

Vilket vackert arrangemang!! Lustigt just pärlhyacinter förknippar jag också med min mormor och morfar. Deras trädgård var något speciellt. Vad härligt jag ska hålla utkik efter pärlhyacinter jag med. Jag brukar spara lökarna och sätta ut dem i rabatterna sedan. De flesta kommer upp. Kram /linnea-maria

Lina sa...

Hej!
Nu är vi hemkomna efter tre härliga veckor i Tanzania! Det första jag köpte när jag kom hem var just Pärlhyacinter!! Det är verklgen mysigt! Varje årstid har sin charm och denna tiden är det pärlhyacinter, ranunkler och tulpanerrnas charm!! Är det ditt hem man kan se i nästa nummer av Allt i hemmet??

Kram Lina

Marit`s vita skrin sa...

Du har nånting hos mig.....

Kram kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt med pärlhyacinter! Jag brukar också köpa så fort jag ser dom! Så en omgång har redan blommat över, för tyvärr tar de ju slut ganska fort...
Jag har också lite speciella minnen från mina morföräldrar... Ska nog ta och berätta om det på bloggen, för nu tipsade du mig om det, så därför skriver jag inte om det här och nu, men jag kan säga så mycket iaf att det handlar om ranunkler...hihi...
Kram
Marie

Linneagården sa...

Hos dig får man härliga vår-känslor. Vackra bilder från ditt underbara hem är alltid roligt att få del av.

Ha det gott Marie.
Kram kram //madelene

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Blommor..... dessa underbara som får oss att minnas och att må bra i nuet.
Man blir alltid lika glad över en bukett eller knippe med färska blommor.
Vad vore väl ett hem utan dom.

Skall bli så roligt att ses till helgen
Kramisar Jeanette

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Blommor..... dessa underbara som får oss att minnas och att må bra i nuet.
Man blir alltid lika glad över en bukett eller knippe med färska blommor.
Vad vore väl ett hem utan dom.

Skall bli så roligt att ses till helgen
Kramisar Jeanette

envilsenloppa sa...

Vårens första bukett med vitsippor , e inte det en underbar doft . Lycka var att man kunde plocka hur många som helst , vi hade en riktig visippehage bakom vårat hus och det blev alldeles vitt där på vårarna .
Underbara blder och inspiration , Marie !!
Kram/Lotta

Josephine sa...

Måste börja med att säga att din blogg är underbart vacker och jag är här inne och kikar lite då och då. Är det ok att länka till dig, för i så fall kommer jag vara här inne mer regelbundet :-).

Min farmor och jag plockade alltid skogsstjärnor och liljekonvaljer. Liljekonvaljer är min absoluta favorit och då min farmor var för sjuk för att vara med på vårt bröllop så fixade floristen fram några konvaljer (fastän det var efter säsong) och satte ner i brudbuketten så att farmor fick vara med på sitt sätt.

Än en gång, tack för en skön och fridfullt vacker blogg!

/Jo