söndag 29 mars 2009

Björkris

Nu har vi kalasat färdigt för den här gången. Det är en nöjd men trött nybliven 5-åring som just nu vilar ut i soffan med lite barnprogram på tv:n. Ärligt talat känner jag mig rätt trött jag också, det är jobbigt med kalas, hihi.
k
Igår kväll blev jag så extremt sugen på att pyssla, kände att jag var tvungen att få göra något kreativt. Rafsade ihop lite björkris och band ihop några kransar. För mig är det ren och skär meditation att få pyssla med blommor och annat naturmaterial, såååå avkopplande. Den här madonnan fick en liten krans utav björkris och murgröna.
k
Gjorde ett stort hjärta utav björkriset och hängde på kakelugnen.
k
k
Blev en liten krans på fågelburen också. (Syns lite dåligt på bilden, vill ni kan ni ju klicka upp den). Hängde dit en liten flaska med några snödroppar i som pynt bara för att skapa lite extra vårkänsla.
k
Här är snön på väg bort och nu håller jag alla mina tummar för att våren kommer snart, jag längtar!!!!!!! Ha en bra ny vecka! Kram Marie

66 kommentarer:

Sidsjöbäcken 10 sa...

hej!
Det var ett jättefint hjärta av björkris!! Nu blev jag inspirerad!

Ha det så bra!
Kram Martina

Lisas torp sa...

Så jättesnyggt det blev! Man förstår att du gillar att pyssla med sånt - det blir ju så himla bra!

Ha en jätteskön söndagskväll!
Kram
Lisa

Liten Bod sa...

Bra att du påminde mig! Nu ska jag gå ut och sno lite grenar från vår hängbjörk medan jag ser vad jag gör :) Hjärtat blev jättefint där! Kram, Tina

Mitt hem är min borg sa...

Hej trötta mamman!! =)

Va skönt att du har fått pyssla och kopplat av efter allt kalasande.. Fint blev det me, som vanligt.. =)
Härligt att snön håller på att ge sig oxå.. Vi plockade krokusar igår..

Kram på dig!!

Kristin sa...

Hej du, grattis till E i efterskott från oss!!! :-)

VILKA FINA KRANSAR/HJÄRTA du gjort. SOm vanligt blir jag matt av beundran för vad du skapar. Det stora hjärtat var härligt, kanske jag ska "apa efter" dig där? Gjorde ju ett hjärta i björkris för ett tag sedan men det var så litet och rätt knubbigt i förhållande till ditt stiliga!

Ha det jättebra och nu hoppas vi våren är här för att stanna!!!

Millas hem sa...

Hej Marie!

Ja, nu är man allt lite mör!:)
Både barnkalas och släktkalas på samma dag känns allt i kroppen...och i magen! :)

Magen är "bottnad" med korv och bröd, sedan massor med glass, tårta, kakor, godis och tio liter kaffe! :) Så nu mår jag som jag förtjänar!!

Hoppas att ni haft en trevlig dag, och att er lilla femåring är nöjd med sin dag!

Önskar dig en fin vecka// Camilla

Lillemor i Hummelsta sa...

Gillade verkligen det stora hjärtat och kan på rak arm tänka mig massor av ställen att placera ett sånt på. Se opp alla björkar!! Nu blir ni rislösa.
Kram Lillemor

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Vilka fina kransar av björkris.
Nu fick jag inspiration via dig! Tack!
Får försöka mig på några sådana imorgon är jag kan gå ut i skogen och ta lite björkris. Det är ju ett tag tills riset slår ut...ute alltså!
Carin

Hulda sa...

Så fint det ble! Stilig med det store hjertet på kakkelovnen, og flott krone til madonnaen. :)

Bygatan sa...

Hej Marie!

Men vilket fint hjärta du gjort, så kreativ du är! Alltid lika inspirerande att kika in här.

Vilka underbara saker du köpt i danmark, byrån förstår jag att du blev kär i!
De andra sakerna är också så fina, så kul att du delar med dig av detta underbara land som jag ej besökt än..

Ha en bra vecka, det ska ju bli varmare;-)

Kram Lena

Hemmabloggaren sa...

Oooo så fina och vet du, våren ska komma på tisdag! Det håller vi tummarna på eller hur?

Jema Rose sa...

UNDERBARA bilder...och så vacker din Madonna är..!

Önskar dig en fin ny vecka!

: )

KRAM, Jenny

<3

Hem och Lycka sa...

Vilken fin krans du gjort, visst är det härligt med naturens egna material.

krma

becca sa...

Å vilken fin kakelugn du har, ännu finare hjärtpyntad. ja visst länktar man efter våren nu! kram.

Fru Sirlig sa...

Stort grattis till Elsa!!
Så härligt med barnkalas förstår att hon är nöjd nu Elsa och trött. Maja har fått leka på Nickis äventyrsland idag, puh.. men det var kul tyckte Maja, vad gör man inte för de små liven? Vi håller våra tummar som sagt för vårens antågande. Underbart hjärta du gjort Marie, vilken idé!!

Kram Heléne

vitating sa...

Hej!
Jättefint! Jag har oxå pysslat lite i helgen skapat mer vår o påskkänsla inne. Plockade in massor av björkris idag!
Önskar dig oxå en härlig vecka!
Kramar Maria

My Lovely Things sa...

Hej Marie!!
så fint du har vår pysslat!! Det ser så trivsamt ut..
hållermed om att pyssla med naturmaterial, verkligen är avkopplande..Det kan verkligen skingra tankarna..

Din hylla är så otroligt fin..se så trivsamt ut i ditt vardagsrum..

Ps:I morgon så ska lägger jag ut min hyla som morfar gjort i inlägget.
ha det så bra..
kram anna

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Vad fint och vårigt du har gjort! Hemma har vi inte sett skymten av några snödroppar än dock =( men jag hoppas att de kommer snart..

Kram/Kristina

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Mysigt med kalas..men det är som du säger...man blir lite trött :)

Jättefina björkriskransar!!! Jag har varit på väg ut ett par gånger denna helgen för att hämta in lite björkris jag med, men så har det dykt upp nåt...

Stor kram söta vän!!!
Mia

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vad du är duktig! Vilka otroligt fina arrangemang du har gjort. Måste nog bege mig ut i skogen och hämta in lite mera ris nu. Ha en fortsatt skön söndag! mvh annalena

Skatan sa...

Fint! Jag gillar också att greja med björkris. Det är så tacksamt material!

Önskar en fin kväll.

Kram,

Anna

Mamma C sa...

Mycket fina kransar och hjärta du gjort utav björkris.
NU kommer nog våren denna vecka tror jag.
Kram mamma C

Viola sa...

Blir väldigt fint utav björkris, hade nog tänkt mig att pröva på detta till påskhelgen...din lilla krans ihop med fågelburen blev ju frö rar...så härligt att du hade en nöjd 5-åring, önskar dig en trevlig måndag, KRAM

Lilla Blanka sa...

Hej igen!

Knoppbrädan har jag hängt på den väggen som går in mot (mat)köket.
Det hängde en tavellist där förut, med mina "franska gatskylt".
Så det är inte bakbordet (det är fortfarande träfärgat) utan symaskinsbordet man ser under.

Ja, grape är en favorit hos mig med =) Mums!

Kraaaam
Mia

STENLYCKA sa...

Vilket vackert hjärta du gjort av björkris, vad duktig du är!
Ha en bra måndag!
Stenlycka

Lantligt i stan sa...

Så fint du gjort med björkriset! Passade ju perfekt där på kakelugnen!
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Anki

johanna sa...

Hej goa du!!
Vilket fint hjärta du gjort!!
Trälådan stod jag oxå o höll i hos butik sophie=) Dom är ju sååå fina!
Vilket bord du hittade på loppisen ,såå fint!!!!! Rikke berättade att ni vart där , om ni ska resa igen och ni vill ha sällskap av en till så hojta jag hänger med er!
Kraaaam

Guldkant På Livet sa...

Vilket fint hjärta du fixat av björkris, det gillade jag verkligen och den buren, så rostig och helt perfekt, är det också ngt Danmarskfynd, fin var den i af!

Ha en bra ny vecka, jag byter inlägg i morg!

Mari.

Tulipa sa...

Så fint hjärtat blev på kakelugnen!

Makalöst fint och härligt stort!

Kransar i olika format och till olika saker är så dekorativt! Och tillför genast lite mer liv till det hela!

Man känner sig alltid rätt nöjd när man rott kalas i land. Det är ju onekligen jobb med det.

Ha en fin ny vecka!
Kram mariette

Vita små hjärtan sa...

Så fantastiskt jättefint du har gjort! Kram

Inspiration i vitt sa...

Hej, stort grattis till din tjej,efter ett kalas är man verkligen trött, man har ju fixat ganska mycket innan.
Vilka vackra natur hjärtan och kransar du gjort, jag älskar ju hjärtan jag med och det brukar bli några egenhändigt gjorda, ditt hjärta var underbart.
Du kunde inte hittat finare och charmigare lilla byrå, den passade såå fint där.
Kramar till dig/Ingela

Det vita dårhuset sa...

Men nu du Marie ha du gett mig en spark i baken att verkligen ta mig ut och hämta lite ris. Snyggt!
Kramen

My home is my Castle - by Kari sa...

For et nydelig hjerte og krans :)
Må vist ta meg en tur ut jeg og å prøve om jeg får til å lage noe jeg og ;)

Klem,Kari

Jenny sa...

Hej Marie!
Du är jätteduktig på att pyssla vackra saker, hjärtat på kakelugnen är jättefint!

Ha en bra kommande vecka,
kram Jenny

Nygammalt sa...

Så fint du har pysslat och vilka underbara saker du har köpt i Danmark. Härligt med alla blommorna också.

Och JA, barnkalas är jobbiga ;) *ler*

Kram!

Malin sa...

For en fantastisk fin kakkleovn!
Og utrolig fint med det hjerte på!

Nydelig blogg!

Klemmer Malin

Anns Gröna sa...

Så pysslig du varit!
Och så himla fint det stora hjärtat blev. Har försökt göra ngt likande med det gick åt fanders. Fast nu blev jag inspirerad att försöka igen!
Ha det gott!
Kram
Ann

Bodil sa...

Vad du är duktig på att göra kransar - också!!! Jag har aldrig gjort kransar av björkris. Lindar du dem med björkkvistar också? Det ser väldigt vårigt ut!! Vet du idag hade vi +12 grader på norrsidan och vindstilla!!! Det var inte alls äckligt på altanen... Men det fick bli en kort stund för mig. Förkylningen har slagit till igen och hostan är förskräcklig. Det blir läkarstationen i morgon bitti.
Kram

Helenas Hem -Livet på landet sa...

Hejhej! Grattis till tjejen!
Ja det är både mysigt OCH jobbigt med kalas, tur att det inte är allt för ofta...

Jag önskar att jag hade hälften av din kreativitet, sååå fint med kransarna, helst hjärtat på kakelugnen. FIIIIN blogg har du också, gillar den så mycket. Kram /Helena (Ny i bloggvärlden, men har smygit runt hos dej flera gånger förut)


P.S hm...ny som jag är. :-) Man måste använda google/blogger när man skrev inlägg hos dej, men jag har ju en egen domän, hur funkar det då tro? Nu skapade jag nåt med blogger ändå. Får se om det funkar. Ursäkta min okunnighet...känner mej som en prao. :-)
blogg.helenashem.se

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilken vacker kakelugn! Du har verkligen pysslat och fått till det vårfint. Jag ska nog också göra kransar/hjärtan av lite ris.
Man blir väldigt inspirerad av dig.
Ha det gott!
Kram Susanne

LantlivsAnette sa...

Ohhh så fint du har pysslat och fixat..de där hjärtat på kakelugnen, ojjj så vackert,jaa alltihop är sååå fint.
Ha nu en toppendag
Kraam Anette

Fru Skrot - Rouva Romu sa...

Oj vad fräcsht! Gillar!!!

gamla skolan sa...

Tack för inspirationen !! Så vackert det blev och vilket hem du har ! Nu ska jag ut och leta björkris !!! Kramar Susanne / den gamla skolan

Tina sa...

Hej vännen...ja nog blir man trött av att kalasa. :-) MEN vilket fint hjärta du har gjort, det var så fint att det var så enormt stort! Nu håller vi tummarna att våren är på g... Kramis Tina

Kallholmen sa...

Fin-fina kransar och ett otroligt vackert hem du visar.
Roligt med röda stolar i denna vita, vita värld.
Är lite avundsjuk på kakelugnen.
I vårt hus fanns det 3 stycken men de slängdes ut på 60-talet.
Carolina

Evas Paradis sa...

Jättefint blev det med kransar och hjärtan av björkris ...
Kram Eva

Under en vind sa...

Vad fint!!! Min favorit var det stora hjärtat på kakelugnen!:)

Hoppas att solen strålar hos er idag! Här håller den sig undan idag men det ser ut som om det ska bli mer sol och varmt i veckan...har iallafall tagit fram en trädgårdsstol som man kan sitta på för att rikta näsan mot solen!

Vad mysigt med 5-årskalas! Har precis varit på jobbet och firat min dag tillsammans med kollegorna...inte lika mysigt att fylla år nu som då man var barn inte...men en mysig fikastund tillsammans blev det!

Ha det bra! Kramar!

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhhh vilket vackert hjärta...så enkelt men fint!

Och kakelugnen - avis :)

Kram Viveka

Designe sa...

Vilka superfina kransar och vilket maffigt hjärta! Härligt! Hos mig snöade det i helgen men d var egentligen bra, så den hala isen försvann...men längtar efter solen! Ha en bra vecka! Kram :)

Majas mammelucker sa...

Hej Marie
Jaha du har varit i grannlandet läste jag ..vad kul..massor med fint hittade ni.. alltid lika roligt att fynda..vad fint du gjort med björkrisen..lite fantasi och vipps så har man skapat mycket vackert..
Tack för din inspiration...
Jaa nu får våren komma..så vi får lite sol och värme..
Hade gott vännen!
Kramar Maria

Nylyckan sa...

Hej! Visst är det mysigt att greja med naturmatrial. Hjärtat är sååå fint på din underbara kakelugn! Kram Åsa

Marie sa...

Vad skönt att ha kalaset avklarat.Vi ska ha vårt kalas för vår dotter till helgen så då kommer vi att vara helt utmattade kan jag tänka mig :)

Fina kransar och hjärta du har gjort, så himla kul att få pyssla och pynta.

Ha en trevlig kväll, kram Marie

Moderncountry sa...

Heeeei Marie!

Å det var lenge siden! Det Kjennes iallefall ut som en evighet.
I smyg ble jeg med på Danmarksreisen din, satt i lomma og handlet med hjem fine saker, hihi :) Himmel så mye fint det var å se hos Honning og flora!! Dere er heldige som ikke bor så altfor langt unna. Eller er det et stykke og kjøre for dere også.

Så herlig å ha sånne fine bloggevenner, jeg kjenner din glede helt hit! :) Mia kjenner jeg jo litt nå, og Gua har vært innom ett par ganger. De virker så herlige begge to. Ikke rart du er glad!

Det var virkelig moro å se noen bilder fra turen, jeg kunne tittet i timesvis. Man blir så inspirert av disse unike butikkene! Og for en fin kasse du fikk med hjem, passer fint sånn med grønne planter i.

Og hvilke vakre kranser du har gjort, hjertet er ekstra fint!! Stort også. Jeg trodde madonnaen hadde rusten piggtråd på hodet, det var ikke lett og se forskjell.

Hvordan har du det ellers Marie? Mye å gjøre enda med utbygget, eller er dere snart i mål?

Ønsker deg en riktig fin uke, håper på mye sol!!

Klem til deg vennen!
Varme hilsner Aina
fra Aina

essemia sa...

Vad fint du har gjort med björkris. Och din fågelbur är helt underbar.
Hoppas du får en fortsatt bra vecka.
Kram Elzie

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Marie,

Å du är ju bara såå kreativ & påhittig vännen! Hjärtat av björkris var sagolikt fint & särskilt vid den underbara kakelugnen!!!

Din blogg är ljuvlig - så är det bara!

Kram Jes ♥

Snickaregården sa...

Ja nog blir man trött av kalas. När barnen fyller verkar det aldrig ta slut på firandet tycker jag ;)
Snyggt hjärtat blev. Ska nog ta mig ut och leta upp lite björkris.
Tack för inspirationen.
Ha en störttrevlig vecka
Kram Maria

Rosenvit sa...

Tjusiga björkriskransar. Det är det enkla som är det vackraste.

Kram
Anna

Engelska Villan sa...

Åh, ni har sååå fint hemma. Vilka inspirerande, mysiga bilder.
Kram Anna

hemtrevnad marie sa...

Å, så fint med björkrishjärtat!!
ha en fin morgondag Marie!
kramis

lottens vita och gröna sa...

hallå min sköna, såååååå du är pysslig, vackert rispynt som bara du får till! din bur...mmmm älskar den!

varmkram lotten

Annas skattkammare sa...

Du har pysslat helt underbara kransar.. Vågar knappt säga det.. men jag tog hem ris för ett par veckor sen.. och det står på trappen fortfarande.. Inte mycket go i den här! ;)
Kram /Anna

Loppisliv sa...

Så fina ting du pysslat igen, du är fenomenal på pyssel du. Själv har jag tänkt börja med att måla och pyssla påskägg snart, för förra året bara tänkte jag och kom inte mycket längre...hihi Björkris-hjärtat är så gulligt hängandes där på kakelugnen. Ser helt ljuvligt ut i ert vardagsrum med nya hyllan och de vita golven, allt är så himla fint. Håller tummarna också, nu kommer nog våren va?? Kram Paula

Torparfrun sa...

Jätte fint hjärta av björkriset!!!
Vilken bra idé :)

Kram Torparfrun

Liten Bod sa...

Fniss! Jag textar inte ett skvatt... Jag printar ut texten, skär ut de tjockaste bitarna med skalpell och använder papperet som schablon. Sen fyller jag i de tunna strecken med en spritpenna. Tack i alla fall för berömmet! Kram, Tina

Jenny sa...

Du är verkligen en härlig inspiration Marie! Så fint allting! Ha en toppenbra dag! Stor KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Jillsan sa...

Hej Marie!

Vilket fint hjärta du gjort av björkriset, blev riktigt sugen på att göra ett själv.
hoppas att våren är på gång hos dig.
Kram, Jill